خودارضایی چیست و چه عوارضی دارد؟ آیا واقعا خود ارضایی کار مضری است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عوارض مثبت و منفی خودارضایی دختر و پسر - تاثیر جق زدن بر سکس - ترک خودارضایی - خودارزایی سالم - خود ارضایی چیست؟ - چطور خودارضایی کنیم؟ - روش‌های خود ارضاعی (جق)

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 16 دقیقه
Mastrebution

خود ارضایی از اعمالی است که معمولا ۱۰۰٪ مردان و ۷۵٪ زنان در طول زندگی خود آن را تجربه‌کرده‌اند. هنوز دلیل وجود ندارد که تاییدکننده‌ی این باشد که خودارضایی ارتباط مستقیمی با اختلالات روانی و به خصوص اختلالات جنسی دارد. اما در صورتیکه بیش از اندازه انجام‌شود و یا تحت کنترل نباشد، می‌تواند ناشی از اختلالاتی باشد و یا باعث ایجاد مشکلاتی شود.‌

خودارضائی را می‌توان از پرلذت‌ترین اعمال جنسی میان زنان و مردان دانست که توسط خودشان و یا پارتنر جنسی‌شان انجام‌می‌شود. خودارضایی زنان نیز به اندازه‌ی خودارضایی پسران رایج است و هر دو جنس آن را به روش‌های متنوعی تجربه‌کرده‌اند.

درصورتیکه می‌خواهید اطلاعات جامع و کاملی درباره‌ی خود ارضایی بدانید و یا فرزندان شما در سن بلوغ هستند و نگران هستید که به چنین عملی مرتکب شوند و نمی‌دانید که واقعا برای آن‌ها مضر است یا اینکه خطری ندارد، بهتر است که با یک روانشناس دکترِتو مشورت کنید.

خودارضایی چیست؟

به لمس یا مالیدن قسمت‌ هایی از بدن توسط خود فرد برای ایجاد لذت جنسی و ارضای میل جنسی، خودارضایی گفته می‌شود. اما معمولا بخش اصلی خودارضایی با مالیدن آلت تناسلی همراه است و بیشترین لذت جنسی را برای فرد به همراه دارد.

خودارضایی را می‌توان نوعی از رابطه جنسی (سکس) دانست که می‌تواند به تنهایی یا به همراه شریک جنسی انجام شود. این فعالیت جنسی می‌تواند در هر جنسیتی با هر سنی صورت بگیرد؛ بنابراین هم دختران و هم پسران می‌توانند خود ارضایی داشته باشند. در گفتار عامیانه به خودارضایی مردان جق زدن (جلق زدن) هم گفته می‌شود که در متون اسلامی از آن با عبارت استمنا یاد می‌شود. خود ارضایی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد که در ادامه به شرح آن‌ها و روش های ترک خود ارضایی می پردازیم.

خودارضایی به انگلیسی

خود ارضایی به انگلیسی masturbation می‌شود که توسط خود شخص یا طرف مقابل انجام‌می‌گیرد. این واژه در انگلیسی از فعل و عمل masturbate یا همان جق زدن (جغ زدن) می‌آید. این عمل در خلوت خصوصی و یا در حضور شریک جنسی می‌تواند طبیعی جلوه کند و ضرورتا سکس و یا رابطه‌ی جنسی نباید با دخول همراه باشد. در دوره‌ی بلوغ نیز، پسران و دختران، هر دو با لمس آلت تناسلی خود به لذت بالایی می‌رسند که خودارضایی علت آن است.

از طرفی از masturbation برای درمان برخی اختلالات جنسی به کاربرده‌می‌شود. همچنین آشنایی با اندام‌های جنسی و شناختن بدن فرد،‌ تنها با لمس نقاط مختلف و کنجکاوی درباره‌ی آن امکان‌پذیر است.

خودارضایی باعث چه چیزی می‌شود؟

شاید از خود بپرسید که خودارضایی چه اثراتی دارد و باعث چه چیزی می‌شود؟ هدف اصلی از انجام خودارضایی، رسیدن به لذت جنسی و در صورت امکان ارگاسم است. اگر خودارضایی به درستی انجام شود، منجر به ارگاسم می‌شود.

به لمس یا مالیدن قسمت‌ هایی از بدن توسط خود فرد برای ایجاد لذت جنسی و ارضای میل جنسی، خودارضایی گفته می شود.

Mastrebution
خودارضایی یکی از روش‌های رسیدن به لذت جنسی است که می‌تواند توسط خود فرد انجام شود یا توسط شرکت جنسی صورت بگیرد.

خودارضایی زنان

همانطور که گفته‌شد،‌ خودارضایی هم در زنان و هم در مردان دیده‌می‌شود. خودارضایی خانمها نسبت به آقایان کمتر دیده‌می‌شود و اما حدود سه چهارم خانم‌ها خودارضایی انجام می‌دهند. خودارضایی دخترها می‌تواند با مالیدن آلت جنسی و یا بخش‌هایی از بدن که لذت جنسی زیادی به فرد می‌دهد، انجام شود و یا اینکه همراه با ورود یک جسم خارجی به داخل واژن باشد.

گاهی از اسباب‌بازی‌های جنسی نیز در خودارضایی زنان استفاده می‌شود که می‌توان از میان آنها به ویبراتورها اشاره‌کرد. برخی از خانم‌ها با نقطه‌ی جی (G spot) خود را ارضا می‌کنند و برخی دیگر به کلیتوریس می‌پردازند. گاهی هم با دخول برخی از وسایل و ادامه دادن این حرکت تا زمان ارضاشدن، به ارگاسم واژینال می‌رسند.

معمولا برای زنانی که میل جنسی کمی دارند و یا به ارگاسم نمی‌رسند، خودارضایی می‌تواند مفید باشد و به آنها کمک کند که بخش‌هایی از بدن خود را بشناسند.

خودارضایی پسران

بدن پسران نسبت به دختران پیچیدگی کمتری دارد و نسبت به دختران، ساده‌تر می‌توان آنها را شناخت و به اوج لذت جنسی رساند. از طرفی، ارگاسم در مردان شکل دیگری نسبت به ارگاسم در زنان دارد. بنابراین خود ارضایی در پسران، ساده‌تر از خودارضائی در دختران است. معمولا خود ارضائی در پسران به حلقه کردن دست به دور آلت تناسلی و جلو و عقب کردن بر روی آن انجام می‌شود. این حالت، تصور ورود به واژن را برای فرد ایجاد می‌کند و می‌تواند با لمس نقاط حساس‌تر، سریع‌تر به اوج لذت جنسی یا ارگاسم برسد.

پسران معمولا در سنین پایین خودارضایی را آغاز می‌کنند. اولین باری که یک پسر خود ارضایی می‌کند، حتی ممکن است درک درستی از رابطه‌ی جنسی و فیزیولوژی بدن خود نداشته‌باشد، اما این کار را انجام دهد چون لذتی ناشناخته در بدن او ایجاد می‌کند.

عوارض خودارضایی از نظر علمی در پسران

خودارضایی اگر با کنترل و به اندازه انجام شود، مشکلی برای پسر ایجاد نمی‌کند؛ اما در صورتیکه خارج از کنترل و بیش از اندازه باشد،‌ باید هشدار داد که ممکن است عوارضی گریبانگیر پسر شود. در ادامه به معرفی برخی از این مشکلات و عوارض می‌پردازیم؛

  • فرد ممکن است دچار سردمزاجی شود و دیگر با شریک جنسی آینده‌ی خود احساس گرمی و عطش نکند.
  • دچار سردردها و ضعف بدنی شود و تمرکز نداشته‌باشد.
  • ممکن است پوست آلت تناسلی دچار آسیب شود.
  • در کسانی که نمی‌دانند چگونه و چه اندازه خودارضایی انجام‌دهند، ممکن است آسیب‌هایی به آلت تناسلی و پوست کلاهک وارد شود که جبران‌ناپذیر است.‌

دلایل و فواید خود‌ارضایی

خود ارضایی موجب کاهش استرس، بهبود خواب، آرامش و آزاد کردن تنش های جنسی ایجاد شده در فرد می باشد. در حقیقت یک روش ارضای جنسی است که برخلاف رابطه جنسی با فرد دیگر مشکلاتی نظیر ابتلا به بیماری های مقاربتی یا بارداری ناخواسته را ندارد.

از کاربرد‌های آن برای شناخت بهتر خود و چیزهایی است که می تواند شما را در روابط جنسی فعال‌تر کند. همچنین وقتی شریک جنسی خود را در حین انجام این کار تماشا کنید، می‌توانید لذت های مورد علاقه او را بهتر بشناسید و در روابط جنسی، از آن برای تحریک او استفاده کنید.

تاثیر خودارضایی بر سلامتی

در گذشته تصور می‌شد که خودارضایی از کارهایی است که باعث آسیب رسیدن به سلامتی می‌شود و هیچ کس نباید آن را انجام دهد. این ممنوعیت در قرن نوزدهم ادامه داشت تا اینکه پزشکان به این نتیجه رسیدند که خودارضایی یکی از فعالیت‌های جنسی طبیعی است و اشکالی ندارد اگر فرد آن را انجام دهد. فقط باید مراقب باشید که بیش از اندازه و آسیب‌رساننده نباشد. همچنین اگر خودارضائی باعث بی‌توجهی به همسر شود و یا در ملاعام انجام گیرد، طبیعی نیست و می‌تواند آسیب‌هایی را به جای بگذارد.

اما به طور کلی انجام دادن خود ارضائی باعث خالی شدن انرژی بدن و ضعف نمی‌شود و آسیب جسمی برای فرد ایجاد نمی‌کند. همچنین کسانی که خودارضایی می‌کنند، بهتر خود را می‌شناسند و البته با دیدن لذت شریک جنسی خود،‌ بدن او را هم خواهندشناخت.

خود ارضایی در حالت طبیعی عوارضی ندارد، مگر اینکه خود فرد بیش از حد طبیعی و به روش های آسیب‌زننده این عمل را انجام دهد.

ممکن است با خود‌ارضایی ایدز بگیریم؟

احتمال ابتلا به ایدز با خودارضایی بسیار پایین است. اگر خودارضایی به تنهایی و توسط خود فرد انجام بشود احتمال ابتلا به ایدز صفر است. در صورت خودارضایی به همراه شریک جنسی نیز احتمال فقط به صورت یک فرضیه می باشد و تنها یک مورد ابتلا به ایدز از این طریق گزارش شده است.

خود ‌ارضایی باعث کاهش خطر سرطان پروستات می شود؟

ارتباط این دو موضوع با هم هنوز جای بحث دارد که آیا اثر منفی دارد یا مثبت؟ در مطالعه ای نشان داده شد که یک سوم مردانی که در دهه بیست زندگی خود، هفته ای ۵ بار ارضا می شوند و انزال دارند، کمتر از افرادی که کمتر از ۵ بار انزال دارند مبتلا به سرطان پروستات می شوند. علت این امر را این می دانند که انزال مکرر منجر می شود از ساخته شدن سلول های سرطانی جلوگیری شود.

عوارض خودارضایی چیست؟

برعکس آنچه به نظر می رسد؛ خودارضایی عوارض زیادی که از نظر علمی ثابت شده باشند و آسیب رسان باشند را به همراه ندارد. با این حال افرادی هستند که از انجام این عمل احساس گناه می کنند و یا با زیاد تکرار شدن این عمل مشکلاتی را تجربه می کنند. اما همه به چیز به خود فرد بستگی دارد. که آیا خودارضایی انجام دهد یا نه؟ آیا عوارضی دارد یا خیر؟ مقالات عملی خاطر نشان می کنند که خود ارضایی در حالت طبیعی عوارضی ندارد، مگر اینکه خود فرد بیش از حد طبیعی و به روش های آسیب زننده این عمل را انجام دهد.

خودارضایی زمانی مشکل ساز می شود که فرد بیش از حد نیاز آن را انجام بدهد. در این زمان منجر به عدم انجام فعالیت های روزمره مثل کار و درس می شود؛ همچنین می تواند بر مسئولیت پذیری افراد و روابط آن ها اثر گذار باشد.

خودارضایی بده یا خوبه؟

برای مشاوره در مورد خودارضایی به دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

عوارض اجتماعی خودارضایی

انجام مکرر خودارضایی می‌تواند باعث به‌هم خوردن برنامه‌ریزی‌های کاری و شغلی شما شود. اگر پیوسته به فکر این باشید که فرصتی پیدا کنید و با لمس خود، به خودارضایی بپردازید، نمی‌توانید رفتار طبیعی داشته‌باشید و از کارهای روزانه‌ی خود عقب می‌مانید.

کسانی که معتاد به خودارضایی می‌شوند، نمی‌توانند در محیط درس و یا کار از این کار دست بردارند و هر زمان که احساس نیاز به تحریک داشته‌باشند، خود را لمس می‌کنند و این مسئله می‌تواند بسیار دردسرساز باشد.

از طرفی، خودارضایی و اعتیاد به آن می‌توانند باعث ایجاد روحیه‌ی پرخاشگرانه در فرد شوند و از طرفی این مسئله می‌تواند در برخورد با دیگران تاثیر منفی بگذارد.

عوارض روانی خودارضایی

برخی از عوارضی که ممکن است گریبانگیر افرادی شود که خودارضایی با تعداد دفعات بالا انجام می‌دهند، می‌تواند روانی و روحی باشد. این که زن باشید یا مرد چندان اهمیتی ندارد و تاثیری در عوارض روانی که خودارضائی زیاد به جای می‌گذارد، ندارد. در ادامه به برخی از عوارض روانی خودارضائی اشاره می‌کنیم.

۱.      کم تحمل شدن

معمولا کسانی که دائم در حال خود ارضایی هستند، صبر و تحمل کمی دارند و پرخاشگر می‌شوند. از این رو این افراد درگیری‌های بیشتری خواهند داشت و کمتر احساس آرامش می‌کنند. اگر خودارضایی به طور مداوم انجام‌نشود، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شد و حتی در تخلیه ی استرس موثر خواهد بود.

۲.      مضطرب بودن

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است خودارضایی برای فرد به جا بگذارد، اضطراب و استرس است. در صورتیکه فرد نتواند در برابر تمایل برای خود ارضایی صبر و تحمل کند، دچار اضطراب می‌شود. این حالت باعث به هم ریختگی روان فرد شده و آن را متشنج می‌کند. استرس مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کند که می‌توانند برهم زننده‌ی آرامش خیال فرد باشند.

۳.      افسرده شدن خانم‌ها

معمولا زنانی که با خودارضایی به ارگاسم می‌رسند، احساس خیلی خوبی را بعد از رهاشدن تجربه نمی‌کنند. این مسئله به مرور زمان باعث ناراحتی و فرسودگی زن می‌شود.

شایعات درباره عوارض خودارضایی

شایعات زیادی درباره‌ی عوارض خودارضایی وجود دارد که پشت بیشتر آن‌ها هیچ منطق علمی و پزشکی نیست. پس باید شفاف سازی کرد که خودارضایی منجر به موارد زیر نخواهد شد:

  • نابینایی یا اختلال بینایی
  • رشد مو در کف دست ها
  • ناتوانی جنسی
  • اختلال در نعوظ (نعوظ به معنای سفت و راست شدن آلت تناسلی مرد است)
  • کوچک شدن آلت تناسلی
  • کج شدن یا ایجاد انحنا در آلت تناسلی
  • کاهش میزان اسپرم
  • نازایی و ناباروری
  • ضعف بدنی
خودارضایی و اثرات آن
خود ارضایی منجر به کاهش اسپرم نمی شود.

خودارضایی چه تاثیری بر میل جنسی و رابطه جنسی دارد؟

خودارضایی بر رابطه جنسی و میل جنسی اثر می‌گذارد. اگر مردان خودارضایی خشونت آمیز و یا با فشار زیاد بر آلت خود داشته باشند، منجر به کاهش حساسیت جنسی و حتی کاهش میل جنسی نسبت به همسر می‌شود. مردان می توانند با گذشت زمان و اصلاح روش های خود این مشکل را رفع کنند.

خود ارضایی می تواند منجر به ارگاسم طولانی تر در خانم ها یا ارگاسم دردناک در دستگاه تناسلی آن ها و همچنین انزال دردناک در مردان شود.

خودارضایی می تواند آثار بدی از جمله پوسته شدن واژن یا آلت تناسلی مرد داشته باشد. البته فقط زمانی که تعداد آن بیشتر از حد مشخصی می شود. اگر مشاهده کردید که خودارضایی، تاثیرات منفی دارد باید تعداد دفعات آن را کمتر کنید. با کاهش دفعات تکرار عوارض احتمالی رفع می شوند. باید توجه داشت که خود ارضایی عوارض بلند مدتی ندارد.

اگر از آلات مصنوعی آلوده (یا متعلق به فرد دیگری) استفاده کنید، احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی افزایش می یابد. همچنین داشتن تجربه خود ارضایی به همراه فرد دیگر نیز احتمال ابتلا به این بیماری ها را به میزان بسیار کمی به همراه دارد.

در انتهای مطلب، به تک تک این نگرانی ها پرداخته می شود و سوالات شما در خصوص خودارضایی جواب داده می شود.

Mastrebution
خودارضایی می تواند باعث کاهش حساسیت جنسی شود.

خودارضایی باعث می شود که در رابطه جنسی ارضا نشویم؟

خودارضایی میتواند دو خطر عمده برای سکس داشته باشد:

۱. ارضا نشدن در سکس

ازآنجایی‌که در خودارضایی نیاز جنسی به‌صورت مصنوعی برطرف می‌شود، فرد خیلی سریع وارد فاز هیجان جنسی شده و لذت زیادی را تجربه می‌کند. البته این موضوع مربوط به دفعات اول انجام خودارضایی است و پس از مدتی فرد برای رسیدن به تجربه اولیه مجبور به تکرار دفعات خودارضایی می‌شود. در سکس معمولا فشار و تحریکاتی که وسایل مصنوعی ایجاد می‌کنند، ایجاد نمی‌شود. در نتیجه فرد به لذتی که در خودارضایی تجربه کرده دست نخواهد یافت. در نتیجه دیگر از رابطه جنسی خود لذت نمی‌برد.

۲. شرطی شدن ارضای جنسی

ممکن است شخص خودارضایی را با استفاده از وسیله خاص یا به روشی خاص انجام دهد و تنها در وضعیت خاصی به لذت جنسی برسد. ممکن است امکان فراهم کردن این شرایط خاص در رابطه جنسی وجود نداشته باشد. در نتیجه فرد شرطی شده و تنها در صورت وجود همان شرایط لذت جنسی را تجربه خواهد کرد. پس نمی‌تواند از رابطه جنسی خود لذت کافی را ببرد.

خودارضایی را با نام‌های جق زدن و یا استمنا (جلق) هم می‌شنوید که به همان معنی مالیدن آلت تناسلی به منظور لذت جنسی است.

خودارضایی خارج از کنترل

خودارضایی در چند حالت مشکل ساز می‌شود:

  • ناتوانی در کنترل میل به خودارضایی
  • کنار گذاشتن درس و کار و فعالیت های اجتماعی در جهت وقت گذاشتن برای خود ارضایی
  • کل مدت زمان روز را تا جای ممکن خود ارضایی کردن.

تعداد دفعات خودارضایی چند بار باید باشد؟

تعداد مشخص و طبیعی ای برای خودارضایی تعیین نشده است. برخی افراد هفتگی انجام می دهند، برخی روزانه، برخی دیگر بیشتر یا کمتر از این مقادیر. برخی نیز هرگز انجام نمی‌دهند. اگر تعداد دفعات خود ارضایی در یک فرد به قدری باشد که خود فرد احساس کند دیگر فعالیت ها و روابط را پس می‌زند و دچار مشکلاتی شده است جای نگرانی دارد و باید برای رفع این مشکلات اقدام کند.

اعتیاد به خودارضایی چیست؟

اگر فردی به خودارضایی اعتیاد پیدا کند و بیش از حد این عمل تکرار شود اثراتی به همراه دارد. از جمله این اثرات، سیاه شدن زیر چشم، کاهش قدرت حافظه، اضطراب، خستگی مفرط و عصبانیت می باشند. تکرار بیش از حد خودارضایی می تواند از رسیدگی به فعالیت های روزانه، مسئولیت پذیری و غیره جلوگیری کند. همچنین ممکن است منجر به دیر ارضا شدن و سخت به ارگاسم رسیدن در روابط جنسی شود. اعتیاد به خودارضایی به معنی اعتیاد به سکس نیست.

سیاه شدن زیر چشم، کاهش قدرت حافظه، اضطراب، خستگی مفرط و عصبانیت از عوارض اعتیاد به خودارضایی است.

آموزش خودارضایی (چگونه خودارضایی کنیم؟)

می‌دانیم که گاهی سکسولوژیست‌ها برای درمان برخی از اختلالات جنسی خودارضایی را پیشنهاد می‌دهند. اما خودارضایی باید به چه صورت انجام شود؟ چگونه می‌توان از روش درستی این کار را انجام داد؟ برای این که آموزش خودارضایی ببینید، باید با دکتر اورولوژیست در این باره صحبت کنید. البته که خانم‌ها می‌توانند به دکتر زنان هم مراجعه کنند.

نکته‌ای که در این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است، این است که خودارضایی به روش آسیب‌زننده انجام نشود و بتواند در کنار ایجاد لذت، آسیبی برای فرد به جای نگذارد. زیرا پوست ناحیه‌ی تناسلی بسیار حساس است. این حساسیت در مردان و زنان، هر دو جنس، وجود دارد.

خودارضایی در افراد از چه سنی شروع می‌شود؟

تحریک کردن آلت تناسلی توسط خود کودک از سنین ۱۸ ماهگی شروع می‌شود و در ۳ تا ۵ سالگی به اوج خود می‌رسد.

روش های خود ارضایی سالم

در کل خودارضایی در حالت طبیعی عاری از ضرر می باشد. برای بهتر کردن و سالم تر بودن آن می توان از روش های زیر استفاده کرد؛

  1. محیط را مناسب با این کار آماده کنید؛ مثلا از تلویزیون و موبایل و دیگر حواس پرتی ها دور شوید.
  2. زمان مناسب را انتخاب کنید؛ در هنگام ناراحتی یا اضطراب خودارضایی نکنید.
  3. از قدرت تخیل و تصور خود استفاده کنید.
  4. نفس عمیق بکشید و بدن خود را آرام کنید.
  5. نیاز به عجله نیست و از زمان خود برای لذت بیشتر استفاده کنید.
  6. سعی کنید از قسمت های مختلف بدن خود استفاده کنید.

روش‌های خودارضائی در مردان

در مردان معمولا خود ارضایی به شکل مالیدن دست‌ها به آلت تناسلی انجام می‌شود. سرعت،‌ میزان فشار وارده و لمس کلاهک پنیس یا همان آلت تناسلی مردانه می‌تواند تاثیر بسزایی در زمان ارضا شدن داشته‌باشد. روش‌های کم‌تر معمول‌تر در خودارضایی مردانه، مالیدن آلت تناسلی به سطوح نرم مانند بالشت و پتو است. روش‌های عجیب و غریب‌تر هم برای خودارضایی مردانه وجود دارد که معمولا غیرطبیعی هستند و فرد به بیماری‌ها و اختلالات جنسی مشکوک می‌شود.

روش‌های خودارضایی در زنان

برای زن‌ها روش‌های خودارضایی متنوع‌تری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به وارد کردن اجسام خارجی و انگشت به داخل واژن اشاره کرد. از طرفی در خانم‌ها می‌توان با مالیدن کلیتوریس، سینه‌ها و نقاط حساس بدن، خود را تحریک کرد و ارگاسم را سریع‌تر به انجام رساند. از طرفی خانم‌ها می‌توانند ماساژ ناحیه‌های حساس بدن را به شکل گردشی و یا رفت و برگشتی انجام دهند.

روش‌های خودارضایی در کودکان

کودکان، به خصوص کودکان پسر، زمانی که با بدن خود آشنا می‌شوند،‌ کنجکاوی می‌کنند و با مالیدن ناحیه‌ی تناسلی به لذت جنسی می‌رسند که معمولا از آن آگاهی خاصی ندارند. از آنجایی که آلت تناسلی پسرانه راحت‌تر در دسترس است، تحریک و خودارضایی در پسران در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود.

بهترین روش خودارضایی

این که بهترین روش خودارضایی چه روشی است را دکتر شما تشخیص می‌دهد. اما بهتر است در ابتدای کار از اسباب‌بازی‌های جنسی و اجسام خارجی برای خودارضایی استفاده نشود و تنها از دستان شسته‌شده و پاکیزه برای شروع و امتحان‌کردن استفاده‌کنید. همچنین توجه داشته‌باشید که هر جا احساس ناراحتی و آزردگی کردید، بلافاصله خودارضائی را متوقف کنید و اجازه بدهید که التهاب و یا آزردگی ناحیه‌ی تناسلی برطرف شود.

آیا خودارضایی با آب ضرر دارد؟

خودارضایی با آب از شیوه های رایج برای خودارضایی محسوب می شود. در خودارضایی با آب، فشار آب باعث تحریک ناحیه کلیتوریس در زنان می شود و فرد تحریک شده و بعد ارضا می شود. در اصل خودارضایی با آب فرقی با خودارضایی با دست ندارد. و فقط به جای استفاده از دست، از فشار آب برای تحریک واژن استفاده می شود.

حال باید بدانید که خودارضایی با آب می تواند چند آسیب به شما بزند: با اینکه احتمال آن بسیار بسیار کم است، اما ممکن است خودارضایی با آب باعث پاره شدن پرده بکارت شود. مورد دیگر اینکه فشار آب ممکن است باعث ورود آب به واژن و رحم شما شود و در این حالت باعث انقباضات عضلات اطراف رحم شما شود. در نتیجه بعد از خودارضایی با آب ممکن است شما شکم درد را تجربه کنید. عفونت نیز ممکن به خاطر محیط آلوده حمام یا دستشویی، خطر دیگری است که در خودارضایی با آب افزایش می یابد.

نکته دیگری که شاید در وهله اول به نظر نیاید، مصرف بیش از اندازه آب در خوداراضایی با آب است. در نتیجه سعی کنید از طریق دیگری به ارگاسم برسید و از مصرف بی رویه آب هم جلوگیری کنید!

برای ترک خودارضایی به چه دکتری مراجعه کنم؟

ترک خودارضایی (چگونه خود ارضایی را ترک کنیم؟)

برای ترک خودارضایی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده‌کرد. برخی از آن‌ها روش‌های خانگی هستند و برخی دیگر روش‌های تخصصی هستند. در ادامه به معرفی هر دو روش می‌پردازیم و می‌توانید از هر دو نوع آن‌ها بهره ببرید.

روش‌های خانگی ترک خودارضایی کدام‌اند؟

با کمک این روش‌ها می‌توانید خودارضایی را ترک کنید؛

۱- خودتان را مشغول کنید

برنامه ریزی برای کل زمان و وقت خود و ایجاد مشغولیت زمانی برای خودارضایی باقی نمی گذارد. فعالیت هایی مثل ورزش، یوگا، سرگرمی های جدید و سالم و بیرون رفتن با دوستان می توانند گزینه های مناسبی برای مشغول نگه داشتن خود باشند.

۲- زمان تنها بودن را محدود کنید

سعی شود کمتر در خلوت و تنهایی قرار بگیرید و بیشتر در جمع های اجتماعی و شلوغ حضور داشته باشید. حضور داشتن در خلوت فرصتی برای تصورات ذهنی و انجام خودارضایی ایجاد می کند.

۳- پوشیدن لباس های بیشتر در شب

لباس زیر تنها یه لایه نازک فیزیکی بین شما و اندام جنسی شما ایجاد می کند و دسترسی راحت به آن منجر به تماس دست شما می شود و احتمال خود ارضایی به همراه دارد. برای جلوگیری از این حالت برای خواب شب لباس بیشتری بپوشید تا حس و میل جنسی شما را کاهش دهد و به ترک خود ارضایی کمک کند.

۴- عدم تماشای فیلم پورن و تحریک کننده

غلبه بر تحریکی که توسط این محرک ها یا همان پورن ایجاد می شود بسیار سخت و مشکل است. باید خود را از تماشای این صحنه های تحریک کننده منع کنید.

۵- صبور بودن

فرایند ترک خود ارضایی یک فرایند زمان بر و طولانی می باشد که کمی دشوار نیز هست. به نتیجه کار و عوارضی که اعتیاد به خودارضایی برای شما به همراه دارد فکر کنید و به مسیر خود ادامه دهید. ممکن است ماه ها یا چند سال طول بکشد تا این فرایند کامل شود.

روش‌های تخصصی ترک خود ارضایی کدام‌اند؟

برای این که خودارضای به صورت حرفه‌ای و تخصصی درمان شود نیاز به مشاوره‌ی روانشناس و اورولوژیست است. در صورتیکه می‌خواهید دکتر به درمان مشکل شما بپردازد، روش‌های خانگی را فراموش نکنید و آن‌ها را در نظر داشته‌باشید.

آیا عوارض خودارضایی بعد از ترک هم ادامه دارد؟

متاسفانه برخی از آسیب‌های خودارضایی همیشگی و دائمی هستند و نمی‌توان آن‌ها را با ترک خودارضایی درمان کرد. اما آسیب‌های روانی و اجتماعی خودارضایی بعد از ترک خودارضایی و مراجعه به روانشناس و مشاوره‌های مناسب، قابل درمان است و کیفیت زندگی فرد بهبود پیدا خواهدکرد.

مشاوره روانشناسی برای کاهش عوارض خودارضایی
برای مقابله با آسیب‌های روانی ناشی از عوارض خوداراضایی بهتر است با روانشناس مشورت کنید.

آیا احساس سوزش و خارش بعد از خود ارضایی خطرناک است؟

معمولا خودارضای بیش‌ازحد باعث حساس شدن پوست ناحیه تناسلی می‌شود. این حساسیت می‌تواند با سوزش واژن و خارش همراه باشد. همچنین ممکن است خودارضایی باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی در ناحیه تناسلی نیز شود.

البته احساس خارش بعد از خودارضایی می تواند نشانه عفونت نیز باشد. عفونت و قارچ بعد از خودارضایی معمولا مربوط به افرادی است که از وسیله خاصی برای خودارضایی استفاده می‌کنند و پس از اتمام خودارضایی وسایل و ناحیه تناسلی را به خوبی تمیز نمی‌کنند. وجود میکروب و باکتری بر روی این وسایل یا تحریک آلت تناسلی با دست‌های آلوده می‌تواند باعث ایجاد عفونت و قارچ در این ناحیه شود. عدم توجه به این مورد باعث گسترش عفونت شده و مشکلات دیگری نیز ایجاد خواهد کرد.

در نتیجه اگر احساس سوزش بیش از حد یا خارشی دارید که اذیت کننده است سریعتر با پزشک زنان یا اورولوژیست مشورت کنید.

خودارضایی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو یکی از شایع‌ترین عوارض خودارضایی در مردان و زنان است. ریزش مو در اثر خودارضای معمولا از نواحی کناری سر آغاز شده و سپس به دیگر نقاط گسترش می‌یابد. علت این امر عدم تعادل هورمونی ناشی از خودارضایی است.

یکی از شایع ترین عوامل ریزش مو عدم تعادل هورمونی در بدن می باشد. یکی از مشکلاتی که با انجام عمل خود ارضایی نیز در بدن هر فردی به وجود می آید، کم و یا زیاد شدن برخی از هورمون ها و در نتیجه آن بر هم خوردن تعادل هورمون ها می شود. بدین ترتیب معمولا یکی از مهمترین دلایلی که می توان از آن برای ریزش مو ناشی از خود ارضایی نام برد، عدم تعادل در هورمون ها می باشد.

معمولا بدن برای تولید هورمون تستوسترون و همچنین اسپرم نیاز به ریز مغذی ها یا مواد معدنی متعددی دارد. معمولا این مواد معدنی یا ریز مغذی ها از طریق مواد غذایی برای بدن تامین می شوند. با انجام عمل خود ارضایی معمولا این ریز مغذی ها از بدن خارج شده و برای جایگزین شدن آنها نیاز به زمان نسبتا زیادی می باشد. با توجه به اینکه اغلب افراد ممکن است به خود ارضایی اعتیاد پیدا نمایند، لذا با فواصل کوتاه و در برخی از موارد هر روز و بعضی افراد در روز چند بار این کار را انجام می دهند. در نتیجه بدن فرصت کافی برای تامین ریز مغذی ها را نخواهد داشت. همین کمبود مواد معدنی می تواند دلیل بسیار موجهی برای ریزش مو باشد. از جمله این مواد معدنی یا ریز مغذی ها می توان به ویتامین E، روی، منیزیم، کلسیم و غیره اشاره نمود.

بدین ترتیب معمولا افرادی که به هر علتی خود ارضایی را انجام می دهند، برای جلوگیری از ریزش مو می بایست از طریق مکمل های مناسب و یا رژیم غذایی مخصوص، این مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین نمایند.

خودارضایی و ریزش مو
ریزش مو از عوارض شایع خودارضایی زیاد است.

آیا خودارضایی بیماری یا انحراف جنسی است؟

خودارضایی یکی از اعمال جنسی طبیعی است که در انسان و باقی جانوارن انجام می‌شود و نباید به آن به چشم یک انحراف جنسی نگاه کرد. البته توجه داشته‌باشید که خودارضایی هم مانند سکس اگر خارج از حد طبیعی باشد و به فرد آسیب بزند، غیرطبیعی تلقی می‌شود و یک انحراف جنسی برداشت‌می‌شود. بگذارید واضح‌تر در اینباره صحبت کنیم. فرض کنید شخصی که خودارضایی می‌کند، آن را در ملاعام انجام دهد. آیا این یک انحراف جنسی محسوب نمی‌شود؟ بلی. در صوتیکه خودارضایی باعث شود که به خود شخص و یا سایر افراد آسیب برسد، انحراف جنسی است و بیماری جنسی تلقی می‌شود.

خودارضایی در دروان بارداری

تغییرات هورمونی در زمان بارداری منجر می شود در برخی از خانم های باردار میل و نیاز جنسی افزایش پیدا کند. خودارضایی راه امنی برای برطرف کردن این نیاز در زمان بارداری می باشد. همچنین ممکن است به کاهش علائم بارداری مانند درد بخش پایینی کمر کمک کند.

خودارضایی برای خانم های با شرایط بارداری پرخطر ممکن است خطرناک باشد. به این دلیل که ارضای جنسی و ارگاسم می تواند احتمال زایمان را افزایش دهد و آن را جلو بیاندازد.

خودارضایی در کودکان

یکی از رایج ترین رفتار های جنسی که والدین در مورد آن از مراکز درمانی یا متخصصین جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) مشاوره می خواهند خود ارضایی می باشد. کودکان در سنین پایین ممکن است این عمل را در انظار عمومی انجام بدهند. در سنین بالاتر نیز ممکن است اتفاق بیوفتد اما احتمال آن کمتر است.

با توجه به اینکه این رفتار از راه های آرامش پیدا کردن است، می تواند در زمانی که کودکان دچار استرس می شوند یا ناآرام هستند بیشتر باشد. برای مثال در زمانی که والدین طلاق می گیرند یا برای حضانت فرزند دچار اختلاف می شوند احتمال آن افزایش می یابد.

وقتی در چنین شرایطی دفعات تکرار خودارضایی افزایش می یابد، بهترین راهکار حمایت و پشتیبانی از کودک و پرت کردن حواس او با دیگر فعالیت هاست. اگر برای کودک شما جلوگیری و عدم تکرار آن سخت شود، نگران کننده می باشد. برای مشاوره می توانید به روانشناس مراجعه نمایید.

آیا خودارضایی باعث تغییر کردن شکل واژن می شود؟

تحریک بیش از حد اندام تناسلی در زنان می تواند باعث شل شدن، پوسته پوسته شدن یا خراش شود. از طرفی اندام‌های تناسلی داخلی نیز بسیار حساس‌تر هم هستند. یعنی امکان آسیب به آنها در خودارضایی به صورت داخلی وجود دارد. در نتیجه از هر شی‌ای برای خودارضایی استفاده نکنید. اگر علائمی مانند عفونت قارچی واژن، بوی بدن واژن، خون در ادرار یا دیگر علائم به همراه درد در شکم را مشاهده کردید، لازم است به پزشک زنان مراجعه کنید.

باورهای فرهنگی در مورد خود ارضایی

دلیل احساس گناه می تواند باور های فرهنگی، معنوی یا مذهبی باشد. خود ارضایی یک عمل غیرطبیعی نیست، اما با این حال ممکن است از افرادی بشنوید که کار کثیف و خجالت آوری است. این باور ها در هر فرهنگی متفاوت است. همانطور که می دانید در فرهنگ ما نیز امری زشت و خجالت آور به حساب می آید.

آیا خود ‌ارضایی گناه است؟

خود ارضایی بر اساس منابع که تا اینجا بررسی شده‌اند از نظر علمی و پزشکی در حالت طبیعی مشکل جدی و بلند مدتی به همراه ندارند. اما در دین اسلام و مذهب شیعه خود ارضایی به عنوان یک گناه کبیره شناخته می شود و حرام اعلام شده است. البته از نظر برخی مراجع انجام خودارضایی با همسر شرعی یا به دست او اشکالی ندارد.

در دین اسلام و مذهب شیعه خود ارضایی به عنوان یک گناه کبیره شناخته می شود و حرام اعلام شده است.

خودارضایی
خودارضایی می تواند دیرانزالی یا لذت نبردن از سکس را به همراه داشته باشد.

راهنمای مراجعه به اورولوژیست

اگر اعتیاد به خود ارضایی پیدا کرده‌اید، یا از اعتیاد فرزند خود نگرانی ای دارید. اگر خود ارضایی یا ارضای میل جنسی از این روش را به همراه یک شریک جنسی انجام می دهید و علائمی از بیماری ها مقاربتی احساس کردید. بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید یا به متخصصین جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژی) مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید از هر جایی از مشاوره تلفنی دکترتو استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

خودارضایی منجر می شود تعدادی هورمون توسط مغز شما ترشح یا آزاد شود. از جمله هورمون دوپامین که هورمون شادی هم نامیده می شود. همچنین اندورفین که کاهش دهنده طبیعی درد در بدن می باشد. اندورفین منجر به کاهش استرس نیز می‌شود. در مطلب دیگری راجع به فواید سکس و خوبی‌های آن صحبت کرده‌ایم که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

عدم رضایت از سکس و نرسیدن به لذتی که خودارضایی به فرد می‌دهد، کم‌کم باعث می‌شود که تمایل فرد به برقراری رابطه جنسی کم و کمتر شود. در نتیجه دیگر به درخواست‌های جنسی شریک خود پاسخ نداده و گاهی به اجبار آن‌ها را انجام می‌دهد. این موارد به مرور زمان باعث سردمزاجی جنسی شده و در نهایت مشکلاتی را در زندگی زناشویی ایجاد می‌کند.

در حالت طبیعی مردان و زنان پس از ارضا در رابطه جنسی احساس خستگی داشته و نیاز به استراحت دارند. معمولا سکس و رابطه جنسی بین زوجین هر چند روز یک‌بار صورت می‌گیرد. بنابراین بدن فرد زمان کافی برای جبران انرژی از دست رفته را دارد. اما یک فرد ممکن است در طول روز چندین بار خودارضایی را انجام دهد. در نتیجه، ارگاسم چندین بار در طول روز رخ می‌دهد و در نتیجه فرد انرژی زیادی را از دست می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که بدن فرد نتواند انرژی از دست رفته را جبران کند و در صورت تکرار مداوم خودارضایی، نهایتا ضعف جسمی دائمی ایجاد می‌شود. به‌علاوه، فرد در طول روز احساس خستگی جسمی و روحی بسیاری داشته و حتی استراحت نیز نمی‌تواند این احساس خستگی و ضعف را برطرف کند.

بسیاری از بیماری های مقاربتی از عاملی انسانی به شریک جنسی منتقل می شود. در نتیجه اگر خودارضایی به تنهایی انجام شود، احتمال انتقال بیماری جنسی مانند سفلیس یا سوزاک یا زگیل تناسلی پایین می آید. در این خصوص باز با شریک جنسی خود یا پزشک زنان مشورت کنید.

خودارضایی در مردان باعث تحریک بیش‌ازحد پروستات می‌شود. در نتیجه این موضوع پس از مدتی اندازه پروستات بزرگ شده و فرد به بی‌اختیاری ادرار مبتلا می‌شود. تغییر اندازه پروستات باعث بروز برخی مشکلات جنسی نیز می‌شود.

آنورگاسمی به معنای نرسیدن به ارگاسم در حین رابطه جنسی و از اختلالات ارگاسم است. این مورد یکی از شایع‌ترین عوارض خودارضایی در خانم‌ها است. معمولا وسایل مختلف خودارضایی با تحریک عمیق دستگاه تناسلی زنان خیلی زودتر از سکس آن‌ها را به ارگاسم می‌رسانند. در نتیجه فرد در سکس دیگر ارگاسم را تجربه نمی‌کند. این موضوع باعث عدم رضایت از رابطه جنسی و بروز مشکلات زناشویی در میان زنان و همسرانشان خواهد شد. این موضوع به‌خصوص درباره دخترانی که از دوران مجردی خودارضایی را انجام می‌دادند بسیار شایع‌تر است.

از عوارض شایع خودارضایی در زنان می‌توان به نامنظم شدن پریود اشاره کرد. چراکه تحریک بیش‌ازحد آلت تناسلی و ترشح زیاد هورمون‌های جنسی باعث بر هم خوردن تعادل هورمونی بدن شده و بر زمان شروع عادت ماهیانه، طول آن و شدت خونریزی و درد اثرگذار خواهد بود. این موضوع در دراز مدت بر روی تخمدان‌های فرد نیز اثر می‌گذارد و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون تنبلی یا کیست تخمدان نیز شود.

هر گونه ورود به واژن از جمله سکس با آلت مردانه یا وارد کردن اشیا و اسباب بازی های جنسی مانند دیلدو یا حتی انگشت می تواند به پرده بکارت شما آسیب وارد کند. پرده بکارت در ابتدای واژن است و احتمال آسیب دیدن آن با دخول هر شی زیاد است. اگر می خواهید بدون آسیب به پرده بکارت خودراضایی کنید، نباید دخولی صورت گیرد.

بله. حیوانات هم خود ارضایی دارند و بیشتر در جنس نر دیده‌می‌شود.

این عارضه یکی از نادرترین عوارض جسمی خودارضایی در مردان است. اما احتمال رخداد آن وجود دارد. این مشکل معمولا در اثر برخورد آلت تناسلی با یک جسم سخت یا مالش غیرطبیعی آن رخ می‌دهد. شکستگی آلت تناسلی باعث پارگی تونیکا آلبوژینا شده و درمان آن با جراحی‌های اورژانسی و پیچیده صورت می‌گیرد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
کارشناس تولید محتوا و کارآموز طراحی سایت و سئو هستم. خوشحالم که به عنوان نویسنده در تیم خوب دکترتو مشغول به فعالیت هستم. چراکه اینجا می‌تونم برای آگاهی عموم مردم و کمک به سلامت جسمی و روحی همنوعان خودم تلاش کنم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خودارضایی

  1. مهدی گفت:

    سلام من ۱۷ سالمه و از ۱۳ سالگی شروع به خودارضایی کردم و الان نزدیک۴ ساله دارم انجام میدم و با خودارضایی هم فیلم های پورن میبینم و آب منی هم بعضی اقات میاد و بعضی وقت هاهم دمرو خوابیدن روی زمین و بالا پایین رفتن تحریکم میکنه چیکار کنم؟

  2. ،،، گفت:

    سلام من الان ۱۸سالمه و هر چقدر اینکارو انجام میدم آبم نمیاد

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ارگاسم در اوج تحریک جنسی اتفاق می افتد و ممکنه به این مرحله نرسیده باشید.

    2. مهربان گفت:

      بچه ها فقط کافیه قلبا بخواین که ترک کنین ، نا امیدی رو کنار بذارین و فقط بخاین میشه تجربه دارم میشه به طور کامل و برای همیشه ترک کرد فقط یک اراده ی قوی و توکل به خدا بعدش انقد به آرامش میرسی که حرف نداره

  3. Amir گفت:

    دکتر ببخشید خودارضایی می‌تواند چندین سال ادامه داشته باشید من از سن ۱۳ سالگی شروع به این کار شدم الان دو ساله که هست این کارو انجامش میدم نگران کننده نیست و اینه که ادامه دارد چیست 😒😒

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      همانطور که در مقاله هم آورده شده است اگه خودارضایی به صورت مکرر و عادت تبدیل شود مضراتی دارد. بهتره با صرف انرژی در فعالیت های مفید تمرکز خود از این مساله را بردارید. از روش های ترک خودارضایی در مقاله بهره ببرید.

  4. دانیال خوشدل گفت:

    سلام جناب دکتر وقت بخیر
    میخاستم بدونم تحریک یا خودارضایی در حدی ک آب منی خارج نشود همون عوارض خودارضایی رو داراست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر این عمل به صورت اعتیادگونه برای شما ایجاد شود و بیشتر زمان خمود را به این کار اختصاص دهید که از فعالیت های روزمره بمانید ممکنه عوارض خودارضایی را به دنبال داشته باشد.

    2. محسن گفت:

      سلام دکتر من خود ارضایی دارم از ۱۳سالگی الان ۱۵سالمه هفته ای ۲یا ۳بار انجام میدم الان چند روزه هست که رنگ اسپرمم مایل به سبز شده یعنی خیلی خطر جدی هستش

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بهتره عفونت ادراری در شما بررسی شود و به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.
        متخصص اورولوژیست

  5. سحر گفت:

    سلام به دلیل افسردگی شدید به این عمل معتاد شدم و زیاد انجام دادم.. اما نه با فرو کردن جسمی..
    بنده از قبل انواع وسواس داشنم و الان فک میکنم ادرارم میریزه . میخاستم بدونم خودارضایی زیاد میتواند باعث بی اختیاری شود؟ و اگر اره هست جوابتون اگر ترکش کنیم درست میشه قضیه بی اختیاری؟

  6. پرهام گفت:

    سلام آقای دکتر من قبلا زیاد خود ارزیابی میکردم الان ۱۰ روز یه بار ولی باز احساس گناه میکنم چیکار کنم کلا تموم کنم عادت زشت را

  7. پرهام گفت:

    سلام آقای دکتر من قبلا خیلی خودارزیابی میکردم و الان خیلی کم شده مثلا ۱۰ روز یک بار این ایرادی ندارد ولی کم کم دارم ترک میکنم

  8. ابولفضل گفت:

    سلام آقای دکتر ایا خودرزایی موجب قند خون میشود یا خیر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ابتلا به دیابت و قندخون بالا در خصوص خودارضایی بیان نشده است.

  9. ... گفت:

    سلام روزتون بخیر
    ببخشید من یه سوال داشتم
    من با دیدن بعضی فیلم ها روی زمین به صورت دَمَر دراز میکشم و با بالا و پایین کردن کمرم ارضا میشم و با دست این کارو انجام نمیدم آیا این کار برای بدن ضرر داره؟؟؟
    لطفا جواب بدین چون واقعا برام سواله اگه ضرر داره من این کارو انجام ندم
    (من ۱۵ سالمه)

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این عمل اگر با خروج مایع منی و رسیدن به ارگاسم باشد خودارضایی محسوب می شود و اگر به صورت اعتیاد گونه انجام شود مضراتی نیز دارد.

  10. نا شناس گفت:

    من یک پسر ۱۷ساله ام یک سوال داشتم
    اگر روزی یک بار خود ارضایی کنم مشکلی برام ایجاد میکنه
    چند روز یک بار خوبه؟
    ممنون میشم بگین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تعداد مشخص و طبیعی ای برای خودارضایی تعیین نشده است. برخی افراد هفتگی انجام می دهند، برخی روزانه، برخی دیگر بیشتر یا کمتر از این مقادیر. برخی نیز هرگز انجام نمی‌دهند. اگر تعداد دفعات خود ارضایی در یک فرد به قدری باشد که خود فرد احساس کند دیگر فعالیت ها و روابط را پس می‌زند و دچار مشکلاتی شده است جای نگرانی دارد و باید برای رفع این مشکلات اقدام کند.