آشنایی با دستگاه تناسلی مردان، عملکرد آلت مرد و بیماری‌ های مردانه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دستگاه تناسلی مردان مجموعه‌ای پیچیده و هماهنگ در داخل و خارج بدن آن‌ها را تشکیل می‌دهد. اندام‌های خارجی دستگاه تناسلی مردان شامل آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه‌ها هستند و اندام‌های داخلی شامل مجرای خروجی بیضه، پروستات و مجرای ادرار می‌شوند که در ادامه به بررسی هرکدام می‌پردازیم.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

آشنایی با دستگاه تناسلی مردان، عملکرد آلت مرد و بیماری‌های مردانه

خلاصه این مطلب درباره آلت تناسلی مردان را در این پادکست گوش دهید:

ادامه پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

همه موجودات زنده تولیدمثل می‌کنند. در انسان، دستگاه تناسلی زن و مرد به کمک هم در یک همکاری، یک کودک تولید می‌کنند. در روند تولیدمثل انسان، دو نوع سلول جنسی یا گامت نقش دارند. اسپرم و تخمک، در دستگاه تولیدمثل زن باهم ملاقات می‌کنند و جنین به وجود می‌آید.
دستگاه تناسلی مردان، بیشتر در خارج از بدن آن‌ها قرار دارد. این اندام‌های خارجی شامل آلت تناسلی، کیسه بیضه و بیضه‌ها هستند. اندام‌های داخلی شامل مجرای خروجی بیضه، پروستات و مجرای ادرار هستند. دستگاه تناسلی مردان وظیفه جنسی و همچنین دفع ادرار را بر عهده دارد.
برای تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی مردان می‌توانید به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید. در بسیاری از موارد نیز لازم است که به روانشناس مراجعه کنید تا دقیق‌تر فیزیولوژی دستگاه تناسلی مردانه را بررسی کند.

آلت تناسلی مردان و دستگاه تناسلی مرد شامل چه قسمت‌ هایی است؟

دستگاه تناسلی مردان (دستگاه تناسلی مرد به انگلیسی: male reproductive system) گروهی از اندام‌هایی است که دستگاه تولیدمثلی و ادراری مرد را تشکیل می‌دهند. این اندام‌ها وظایف زیر را بر عهده‌دارند:

  • اسپرم (سلول‌های جنسی مردانه) و منی (مایع محافظ اطراف اسپرم – Semen) را تولید، نگهداری و حمل می‌کنند.
  • اسپرم را در دستگاه تولیدمثل زنان تخلیه می‌کنند.
  • هورمون‌های جنسی مردانه تولید و ترشح می‌کنند.

سیستم تولیدمثل مردان یا آناتومی دستگاه تناسلی مردان از قسمت‌های داخلی (درون بدن) و خارجی (خارج بدن) تشکیل‌شده است. این اعضا در کنار هم به شما کمک می‌کنند که ادرار کنید، رابطه جنسی برقرار کنید و فرزند داشته باشید.

ساختار خارجی دستگاه تناسلی مردانه یا دستگاه تولید مثل مردان

بیشتر قسمت‌های دستگاه تناسلی مردان در خارج از حفره شکم یا لگن قرار دارند. قسمت‌های خارجی دستگاه تناسلی مردان یا چیزی که به‌اصطلاح دیده می‌شود، شامل آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه و بیضه‌ها است.

۱. دستگاه تناسلی مردان

آلت تناسلی مرد (نام علمی دستگاه تناسلی مرد به انگلیسی: Penis) پنیس یا آلت مردانه عضوی بدون استخوان و غضروف در بدن مردان است. این اندام در زمان تحریک جنسی به حالت نعوظ درمی‌آید و وظیفه برقراری رابطه جنسی را دارد. آلت تناسلی مرد دارای تعداد زیادی پایانه عصبی با حساسیت بالاست که به رسیدن مرد به اوج لذت جنسی (ارگاسم) کمک می‌کند. وقتی مرد به ارگاسم می‌رسد، منی که حاوی اسپرم است، از سر آلت مرد به داخل واژن زن تخلیه می‌شود. به این پدیده انزال گفته می‌شود که همراه با ارگاسم در مردان است.
آلت تناسلی مردانه ۳ بخش دارد:

  • ریشه: زیشه بخشی از آلت تناسلی مرد است که به دیواره شکم متصل می‌شود.
  • بدنه یا شافت: بدنه آلت تناسلی مردانه به شکل لوله یا استوانه است که از سه محفظه داخلی یا سیلندر تشکیل‌شده است. در داخل این سیلندرها یک بافت نعوظ خاص و اسفنجی وجود دارد که حاوی هزاران فضای بزرگ است که در زمان تحریک جنسی پر از خون می‌شوند. با پر شدن این حفره‌ها آلت تناسلی مرد، سفت و قائم می‌شود که اجازه نفوذ در واژن زن در هنگام رابطه جنسی را می‌دهد. پوست آلت تناسلی مردانه و شل و منعطف است و امکان تغییر اندازه آلت تناسلی را در هنگام نعوظ (شق کردن یا راست کردن) فراهم می‌کند.
  • کلاهک آلت تناسلی: حشفه، سرنره، یا کلاهک آلت تناسلی به انتهای مخروطی آلت تناسلی مرد گفته می‌شود. حشفه در اکثر مردان جز نقاط حساس بدن مردان محسوب می‌شود، زیرا بیشترین تعداد پایانه‌های عصبی را دارد. سر آلت تناسلی، با یک لایه شل از پوست به نام پوست ختنه پوشیده شده است. این پوست گاهی با روشی به نام ختنه برداشته می‌شود. خروجی مجرای ادرار، در نوک کلاهک آلت تناسلی مرد قرار دارد.

در ایران به دلیل مسائل مذهبی و فرهنگی عمل ختنه تقریبا در تمامی کودکان پسر انجام می‌شود.

۲. کیسه بیضه

کیسه بیضه، کیسه‌ای شل از جنس پوست است. این کیسه در پشت آلت تناسلی آویزان است. کیسه بیضه، بیضه‌ها و بسیاری از اعصاب و رگ‌های خونی را در خود نگه می‌دارد و از بیضه‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر حفاظت، کیسه بیضه نوعی سیستم کنترل دمایی را هم فراهم می‌کند.

برای تکامل طبیعی اسپرم، دمای بیضه‌ها باید کمی پایین‌تر از دمای بدن باشد. عضلات مخصوصی در دیواره کیسه بیضه وجود دارد که با انقباض و انبساط آن‌ها، بیضه‌ها به بدن نزدیک یا از بدن دور می‌شوند. در زمان ساخت اسپرم، بیضه‌ها از بدن دور می‌شوند تا خنک بمانند و زمانی که بیضه‌ها نیاز به گرم شدن یا حفاظت دارند، عضلات کیسه بیضه منقبض می‌شوند و بیضه‌ها را به بدن نزدیک می‌کنند.

کیسه بیضه، بیضه‌ ها و بسیاری از اعصاب و رگ‌ های خونی را در خود نگه می‌ دارد و از بیضه‌ ها محافظت می‌ کند.
کیسه بیضه، بیضه‌ها و بسیاری از اعصاب و رگ‌های خونی را در خود نگه می‌دارد و از بیضه‌ها محافظت می‌کند.

۳. بیضه ها

بیضه‌ها اندام‌های بیضی‌شکل به بزرگی یک زیتون درشت هستند. بیضه‌ها درون کیسه بیضه قرارگرفته‌اند و در هر طرف توسط ساختاری به نام طناب بیضه‌ای یا طناب اسپرماتیک حمایت می‌شوند. طناب اسپرماتیک مجموعه‌ای از لوله‌ها، رگ‌ها و عصب‌ها است که بیضه‌ها را به حفره شکمی متصل می‌کند.

بیشتر مردان ۲ بیضه دارند و بیضه‌ها دو وظیفه بر عهده‌دارند: ساخت هورمون مردانه تستوسترون و تولید اسپرم. درون بیضه‌ها توده‌های پیچ‌خورده‌ای از لوله‌ها وجود دارد که لوله‌های اسپرم‌ساز نامیده می‌شوند. این لوله‌ها از طریق فرایندی به نام اسپرماتوژنز، اسپرم یا همان سلول‌های جنسی مردانه را تولید می‌کنند.

۴. اپیدیدیم

اپیدیدیم یک لوله‌ پیچ‌خورده و طولانی است که در پشت هر بیضه قرار دارد و سلول‌های اسپرم تولیدشده در بیضه‌ها را حمل و ذخیره می‌کند. علاوه بر این، بالغ شدن اسپرم‌ها هم در اپیدیدیم اتفاق می‌افتد. چون اسپرم‌هایی که از بیضه‌ها بیرون می‌آیند نابالغ هستند و توانایی باروری ندارند. در هنگام تحریک جنسی، انقباضاتی اتفاق می‌افتد که اسپرم را وارد مجرای خروجی بیضه یا لوله اسپرم بر (واز دفرانس) می‌کند.

بخش های داخلی دستگاه تناسلی مردان یا پنیس آقایان

در دستگاه تناسلی مردان چندین اندام داخلی نیز وجود دارد، اندام‌هایی که با چشم دیده نمی‌شود. به این بخش‌های داخلی، اندام‌های جانبی نیز گفته می‌شود. این اندام‌ها نقش بزرگی در سیستم تولیدمثل مردان دارند. این اندام‌ها عبارت‌اند از:

۱. لوله اسپرم بر

لوله اسپرم بر یا واز دفرانس یک لوله عضلانی طولانی است که از اپیدیدیم خارج می‌شود و به داخل حفره لگن تا پشت مثانه می‌رود. این لوله اسپرم‌های بالغ را برای آماده‌سازی برای انزال به مجرای ادرار منتقل می‌کند. در فارسی به وازدفرانس، لوله اسپرم بر، مجرای خروجی بیضه، مجرای وابران یا لوله منی بر هم گفته می‌شود.

۲. مجاری انزال

در دستگاه تناسلی مردان یک جفت مجرای انزال وجود دارد. هر یک از این مجراها، از یکی شدن لوله اسپرم بر با مجرای کیسه منی تشکیل‌شده‌اند. آن‌ها از پروستات می‌گذرند و به داخل مجرای ادرار باز می‌شوند. در جریان انزال، منی از پروستات می‌گذرد و از نوک آلت تناسلی از بدن خارج می‌شود.

در جریان انزال، منی از پروستات می‌ گذرد و از نوک آلت تناسلی از بدن خارج می‌ شود.
در جریان انزال، منی از پروستات می‌گذرد و از نوک آلت تناسلی از بدن خارج می‌شود.

۳. مجرای ادرار یا میزراه

مجرای ادرار یا میزراه لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن شما منتقل می‌کند. البته مجرای ادرار در مردان وظیفه انزال را هم بر عهده دارد. هنگامی‌که آلت تناسلی مرد در حین رابطه جنسی در حالت نعوظ قرار دارد، جریان ادرار در مجرای ادرار مسدود می‌شود. بدین‌صورت این اطمینان وجود دارد که در زمان انزال تنها منی بدن را ترک می‌کند.

۴. کیسه های منی

کیسه‌های منی یا وزیکول‌های منی، قسمتی از دستگاه تناسلی مردان است. آ‌ن‌ها دو غده توبولار ساده هستند که در موقعیت خلفی و تحتانی مثانه قرار دارند. کیسه‌های منی در نزدیک پایه مثانه، به مجرای اسپرم بر متصل می‌شوند. ترشحات کیسه منی حدود ۶۰% مایع منی را تشکیل می‌دهد و وظیفه حمل و تامین انرژی اسپرم‌ها را بر عهده دارد. کیسه‌های منی مایعی غنی از قند (فروکتوز) تولید می‌کنند که منبع انرژی اسپرم را فراهم می‌کند. با استفاده از این منبع انرژی، اسپرم‌ها توانایی حرکت به سمت تخمک را خواهند داشت. ترشحات این غدد حالت قلیایی دارند و از اسپرم‌ها در محیط اسیدی واژن حفاظت می‌کنند.

۵. غده پروستات

پروستات در کجای بدن قرار دارد؟ شاید یکی از آشناترین بخش‌های دستگاه تولیدمثلی مردان، پروستات باشد. غده پروستات، ساختاری با بافت سفت است که در زیر مثانه و جلوی رکتوم قرار دارد. پروستات یک مرد سالم و بالغ کمی از یک گردو بزرگ‌تر است و وزنی بین ۷ تا ۱۶ گرم دارد.
مجرای ادراری که وظیفه انزال را هم بر عهده دارد، از مرکز پروستات می‌گذرد. این مجرای ادرار پروستاتی در ادامه با دو مجرای انزالی ادغام می‌شود. عضلاتی که در طی فرآیند انزال منقبض می‌شوند و به خروج منی در حین انزال کمک می‌کنند در پروستات قرار گرفته‌اند.
این غده برون‌ریز یک مایع شیری یا سفید رنگ تولید می‌کند که کمی اسیدی است. این مایع تقریبا ۲۰ تا ۳۰% از حجم منی را تشکیل می‌دهد. اسپرم‌هایی که همراه با مایع پروستاتی خارج می‌شوند، تحرک بالاتر، بقای بیشتر و حفاظت بهتری از DNA فرد دارند.
پروستات برای اینکه به‌خوبی کار کند، نیاز به هورمون‌های مردانه (مثل تستوسترون) دارد. این هورمون‌ها عمدتا در بیضه تولید می‌شوند. عملکرد پروستات همچنین توسط هورمون دی هیدروتستوسترون تنظیم می‌شود.
پروستات عملکردهای مختلفی دارد که از جمله آن‌ها موارد زیر هستند:

  • تولید مایعی که باعث تغذیه و انتقال اسپرم می‌شود
  • ترشح آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA)، پروتئینی که به حفظ حالت مایع منی کمک می‌کند
  • کمک به کنترل ادرار
پروستات برای اینکه به‌ خوبی کار کند، نیاز به هورمون‌ های مردانه (مثل تستوسترون) دارد.
پروستات برای اینکه به‌خوبی کار کند، نیاز به هورمون‌های مردانه (مثل تستوسترون) دارد.

۶. غدد پیازی

غدد پیازی، یا غدد کاپر، ساختارهایی به‌اندازه نخود هستند که در کناره‌های مجرای ادرار، درست در زیر غده پروستات قرار دارند. این غدد مایع شفاف و لغزنده‌ای تولید می‌کنند که مستقیماً داخل مجرای ادرار تخلیه می‌شود. این مایعات برای روان کردن مجرای ادرار تولید می‌شوند. همچنین ممکن است به دلیل وجود باقی‌مانده قطرات ادرار، مجرای ادرار کمی حالت اسیدی باشد. ترشحات غدد پیازی، این اسیدیته را خنثی می‌کند.

متن انگلیسی: «Bulbourethral glands or Cowper’s glands are a component of the male reproductive system. They are not as well known as the testes or the ductus deferens; however, their contribution is very important. Their basic function is to contribute fluid to the ejaculate»
ترجمه فارسی: «غدد بولبورترال یا غدد کاوپر جزئی از دستگاه تناسلی مردان هستند. آن‌ها به اندازه بیضه یا مجرای دفران شناخته‌شده نیستند. با این حال، نقش بسیار مهمی دارند. عملکرد اصلی آن‌ها کمک به دفع مایع منی از طریق انزال است.»

به نقل از سایت kenhub

بیماری های آلت تناسلی مردان کدامند؟

اندام‌های جنسی مرد هم مانند هر اندام دیگری مشکلات و بیماری‌های خاص خود را دارد. بیماریهای دستگاه تناسلی مردان عبارت‌اند از: اختلالات کیسه بیضه، بیضه یا اپیدیدیم. برای بررسی مشکل هر بخش از ساختار دستگاه تناسلی، بهتر است به دکتر آلت تناسلی مردان یعنی دکتر اورولوژیست مراجعه کنید.

آیا علائم بیماری‌های مقاربتی در ناحیه تناسلی دارید؟

همین حالا مشاوره بگیرید!

۱. ضربه به بیضه و پیچ خوردگی بیضه

حتی یک آسیب خفیف به بیضه‌ها می‌تواند باعث درد شدید، کبودی یا تورم شود. درد بیضه در اثر ضربه به‌قدری زیاد است که حتی با درد زایمان مقایسه می‌شود. بیشتر آسیب‌های بیضه هنگام تصادف، لگد یا در اثر فشار روی بیضه‌ها اتفاق می‌افتد که معمولاً در حین ورزش یا مواردی مشابه اتفاق می‌افتد.
پیچ‌خوردگی بیضه، هنگامی اتفاق می‌افتد که یکی از بیضه‌ها به دور خود می‌پیچد و خون‌رسانی را قطع می‌کند. پیچ‌خوردگی بیضه یک موقعیت اورژانسی و بسیار حساس است که خوشبختانه خیلی رایج نیست. برای حل این مشکل و باز کردن این پیچ‌خوردگی به جراحی نیاز است.

۲. واریکوسل

این یک سیاهرگ واریسی (تورم غیرطبیعی در سیاهرگ) در شبکه رگ‌هایی است که از بیضه‌ها خارج می‌شوند. واریکوسل اغلب در دوره بلوغ پسر اتفاق می‌افتد. بیماری واریکوسل بیضه معمولاً مضر نیست، اما می‌تواند به بیضه آسیب برساند یا تولید اسپرم را کاهش دهد.

۳. سرطان پروستات

سرطان پروستات یک سرطان رایج در مردان و از انواع بیماری پروستات است. به‌طوری‌که سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان است. سرطان پروستات در مراحل اولیه بسیار قابل‌درمان است. این بیماری در بسیاری افراد در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد. علائم سرطان پروستات شامل موارد زیر است:

  • مشکل در شروع و ادامه ادرار
  • تکرر ادرار، به‌خصوص در شب
  • وجود خون در ادرار یا خون در مایع منی
  • ادرار دردناک
  • در بعضی موارد، درد در زمان انزال
  • مشکل در نعوظ یا حفظ آن
  • و در صورت بزرگ شدن پروستات، درد یا ناراحتی هنگام نشستن

۴. سرطان بیضه

این یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان کمتر از ۴۰ سال است. سرطان بیضه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های بیضه به‌طور غیرطبیعی تقسیم‌شده و تومور تشکیل دهند. سرطان بیضه می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد، اما اگر زود تشخیص داده شود، با درصد بالایی قابل‌درمان است. درمان آن از طریق معاینه آلت تناسلی مردان و جراحی آلت تناسلی مردان انجام می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید از سیستم مشاوره تلفنی با متخصص اورولوژی در سایت دکترتو استفاده کنید.

۵. اپیدیدیمیت

به التهاب لوله‌های پیچ‌خورده‌ای که بیضه‌ها را به مجرای اسپرم بر متصل می‌کنند اشاره دارد. این التهاب عموما در اثر عفونت ناشی از بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا ایجاد می‌شود و منجر به درد و تورم در کنار یکی از بیضه‌ها می‌شود.

۶. هیدروسل

هیدروسل هنگامی اتفاق می‌افتد که مایعات در غشاهای اطراف بیضه جمع می‌شود و ممکن است باعث تورم کیسه بیضه در اطراف بیضه‌ها شود. البته این وضعیت معمولاً بدون درد هستند. در برخی موارد، ممکن است برای اصلاح وضعیت نیاز به جراحی باشد.

۷. فتق کشاله ران

وقتی بخشی از روده‌ها از طریق باز شدن غیرعادی روده یا ضعیف شدن غیرطبیعی دیواره شکم، به داخل کشاله ران یا کیسه بیضه هل داده می‌شود، فتق کشاله ران اتفاق می‌افتد. فتق ممکن است باعث برجستگی، تورم و درد در ناحیه کشاله ران شود و با جراحی درمان می‌شود.

۸. عفونت دستگاه تناسلی مردان

باکتری، قارچ یا ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند باعث ایجاد عفونت در عفونت دستگاه تناسلی مردان شوند. برخی از این عفونت‌ها خفیف هستند و به‌راحتی درمان می‌شوند؛ اما برخی از آن‌ها می‌توانند مزمن و شدید شوند. علائم التهاب آلت تناسلی مردان شامل قرمزی، خارش آلت تناسلی مرد، تورم و درد هستند که می‌توانند نشانه های عفونت ادراری هم باشند.

بالانیت، به التهاب سر آلت تناسلی یا حشفه گفته می‌شود. بالانیت بیماری تقریبا رایجی است و تقریبا ۳ تا ۱۱% از مردان به این بیماری دچار می‌شوند. عفونت‌هایی که باعث بالانیت می‌شوند، شامل عفونت مخمری از جمله عفونت کلامیدیا و عفونت باکتریایی، عفونت استرپتوکوکی، هستند. بالانوپوستیت یا التهاب و عفونت سر آلت تناسلی کمتر رایج است و تنها در ۶% از مردان ختنه نشده مشاهده می‌شود. التهاب پوست ختنه‌گاه، نوع دیگری از التهاب آلت مردانه است. این التهاب معمولاً به علت عفونت مخمری یا باکتریایی به وجود می‌آید.

۹. هیپوسپادیاس

در این اختلال، مجرای ادرار در قسمت زیر آلت تناسلی مرد باز می‌شود، نه در نوک آن.

۱۰. فیموز، تنگی پوست ختنه گاه

این مشکل یعنی تنگی پوست ختنه که در نوزادان و پسران جوان شایع است. این مشکل معمولاً بدون درمان خاصی تسکین می‌یابد؛ اما اگر در ادرار مشکل ایجاد کند، انجام ختنه توصیه می‌شود. برای مشاوره می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر اورولوژیست استفاده نمایید.

۱۱. پارافیموز

این مشکل ممکن است هنگامی ایجاد شود که پوست ختنه‌گاه آلت تناسلی در پسران ختنه نشده، به عقب کشیده شود و گیر بیفتد. در این مشکل، پوست ختنه‌گاه نمی‌تواند به حالت اولیه‌اش برنمی‌گردد. درنتیجه، جریان خون به سر آلت مرد مختل می‌شود و ممکن است باعث درد و تورم شود. ممکن است پزشک از یک روان کننده یا یک برش کوچک استفاده کند تا پوست ختنه‌گاه را به حالت عادی برگرداند. اگر این کار فایده‌ای نداشت، ممکن است انجام ختنه توصیه شود.

ممکن است پزشک از یک روان کننده یا یک برش کوچک استفاده کند تا پوست ختنه‌ گاه را به حالت عادی برگرداند.
ممکن است پزشک از یک روان کننده یا یک برش کوچک استفاده کند تا پوست ختنه‌گاه را به حالت عادی برگرداند.

۱۲. اختلال دستگاه تناسلی نامشخص

این مشکل زمانی است که ماهیت دستگاه تناسلی به‌صورت مشخص مرد یا زن نیست. در بیشتر پسران متولدشده با این اختلال، آلت مردانه ممکن است بسیار کوچک باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، اما بافت بیضه وجود دارد. در تعداد کمی از این موارد، کودک ممکن است هم بافت بیضه و هم تخمدان را همزمان داشته باشد. این مورد ممکن است بر گرایش جنسی فرد نیز تاثیر بگذارد.

۱۳. میکروپنیس، آلت مردانه کوچک یا آلت مردانه دفن شده

این نوعی اختلال است که در آن آلت تناسلی مرد، از اندازه نرمال و میانگین کوچکتر است. در این موارد مشکل تنها در اندازه آلت تناسلی است و ساختار آلت مشکلی ندارد. این اتفاق عمدتا مربوط به عوامل هورمونی یا ژنتیکی است. یک آلت تناسلی کوچک یا میکروپنیس، در عملکرد تفاوتی با دیگر آلت‌ها ندارد؛ اما این موضوع به خاطر ظاهر آلت و برخی کلیشه‌های فرهنگی ممکن است باعث ناراحتی فرد شود. درمان‌های هورمونی و یا عمل جراحی می‌تواند به افزایش طول آلت تناسلی مرد کمک کند.
گاهی اوقات، یک آلت باوجوداینکه اندازه نرمال دارد، اما ممکن است کوچک به نظر برسد. این موضوع می‌تواند به دلیل پوست اضافه‌ای باشد که در اطراف آن وجود دارد. مردم به این حالت آلت تناسلی دفن شده می‌گویند. این موضوع را با جراحی می‌توان حل کرد.
اگر پسرتان علائم اختلالات در سیستم تناسلی را دارد، حتما در این رابطه با پزشک اورولوژیست مشورت کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از مشکلات سیستم تناسلی مردان در صورت تشخیص به‌موقع، قابل‌درمان است.

۱۴. جوش روی آلت تناسلی مردان

جوش به دلیل مسدود شدن منافذ پوست و گیر افتادن آلودگی، چرک و غیره، به وجود می‌آید. در هر نقطه از پوست، منافذ می‌توانند مسدود شوند. پوست آلت تناسلی هم مانند پوست بقیه نواحی بدن، مستعد جوش، آکنه، عفونت و سایر شرایط است.

با توجه به ماهیت حساس منطقه، قبل از نادیده گرفتن جوش روی آلت، چند نکته را بررسی کنید. برجستگی‌ها و توده‌هایی که در اطراف آلت تناسلی مرد ایجاد می‌شوند، ممکن است فقط یک جوش نباشند و نشانه بیماری یا شرایط جدی‌تری باشند.

هرچند جوش در ناحیه تناسلی چیز عجیبی نیست، اما موارد زیر، احتمال به وجود آمدن آن را بیشتر می‌کند:

  • عدم رعایت بهداشت دستگاه تناسلی
  • زندگی در آب‌وهوای مرطوب
  • پوست چرب
  • تراشیدن موی شرمگاهی
  • استفاده از لباس‌زیر تنگ

در مردانی که از نظر جنسی فعال هستند یا همیشه در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده می‌کنند، جوش‌های سر سفید روی آلت تناسلی مرد، اغلب بی‌خطر و یا درنتیجه اختلالات شایع پوستی است.

در مردان فعال جنسی، به‌ویژه در افرادی که از کاندوم استفاده نمی‌کنند، یا چندین شریک جنسی دارند، این ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری مقاربتی مانند زگیل تناسلی مردان باشد. بهتر است، هر زمان که تغییراتی را در پوست اطراف دستگاه تناسلی خود مشاهده کردید، با پزشک اورولوژیست خود مشورت کنید.

برای انجام ختنه به بهترین شکل، نوبت بگیر!

درمان جوش های روی دستگاه تناسلی مردان

بهترین کار در مواجهه با جوش‌های سرسفید روی آلت مرد این است که آن را به حال خود رها کنید. سعی کنید بهداشت ناحیه تناسلی را بیشتر رعایت کنید و در صورت مشاهده جوش، آن ناحیه را مرتبا بشویید. به‌هیچ‌عنوان این جوش‌ها را دست‌کاری نکنید و نترکانید. چون باعث ایجاد زخم و تحریک پوست آلت تناسلی شود.

برخی پمادها یا کرم‌هایی وجود دارد که چربی پوست را کمتر می‌کنند یا ضد باکتری هستند. استفاده از این کرم‌ها هم می‌تواند مفید باشد. البته به این نکته دقت داشته باشید که اگر این جوش‌ها به‌خودی‌خود خوب نشدند، یا دردناک بودند یا بدتر شدند، حتما به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. چون می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مقاربتی مانند سیفلیس، تبخال تناسلی و HPV باشد.
در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی در شهر خود آشنا شوید، با آن‌ها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱۵. بیماری مولوسکوم کونتاژیوزوم یا زگیل آبکی

بیماری مولوسکوم یا زگیل آبکی یک بیماری مقاربتی و غیرجنسی است که با تماس پوستی منتقل می‌شود. در این بیماری بر روی اندام جنسی زگیل‌های پر آب و برجسته‌ای ایجاد می‌شوند که نباید آن‌ها را ترکاند. روش درمانی متنوعی از جمله استفاده از پمادهای موضعی برای آن وجود دارد.

متن انگلیسی: «Molluscum contagiosum is an infection caused by a poxvirus (molluscum contagiosum virus).»
ترجمه فارسی: «مولوسکوم عفونتی است که توسط یک ویروس آبله (ویروس molluscum contagiosum) ایجاد می‌شود.»

از سایت cdc.gov

روش درمان بیماری های آلت تناسلی مردان چیست؟

انواع بیماری های پوستی در دستگاه تناسلی مردان می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود. استفاده از آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی و روش‌های خانگی و عمل جراحی، از راه‌های درمان بیماری آلت تناسلی مردانه محسوب می‌شوند که در ادامه به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع بیماری های پوستی در دستگاه تناسلی مردان می‌ تواند باعث ایجاد بیماری شود.
انواع بیماری های پوستی در دستگاه تناسلی مردان می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود.

درمان خانگی سوزش دستگاه تناسلی مردان

انواع بیماری های پوستی آلت تناسلی مردان از دلایل اصلی سوزش، درد و خارش اندام جنسی محسوب می‌شوند. موارد زیر به درمان آن کمک می‌کنند:

انواع بیماری های پوستی آلت تناسلی مردانروش درمانی
قارچ آلت تناسلی مرداناستفاده از کرم ضد قارچ بدون نسخه (OTC). از آنجایی که مخمر نوعی قارچ است، کرم‌های ضد قارچ موضعی می‌توانند به درمان عفونت‌های قارچی کمک کنند.
زخم آلت تناسلیاستفاده از پماد زخم دستگاه تناسلی مردان موثر است.
عفونت و سوزش در اطراف کشاله ران و کیسه بیضهمصرف آنتی بیوتیک برای عفونت دستگاه تناسلی مردان مناسب است. از آنتی بیوتیک برای درمان تبخال تناسلی هم می‌توان استفاده کرد.
تسکین‌دهنده‌های عمومیعسل، ماست (افراد می‌توانند ماست را در ناحیه آسیب دیده بمالند یا می‌توانند آن را بخورند تا رشد باکتری‌های مفید را تقویت کنند) و سرکه سیب.
روش‌های درمانی بیماری‌های تناسلی

داروی گیاهی درمان عفونت دستگاه تناسلی مردان

برخی از گیاهان مانند جعفری برای عفونت آلت تناسلی مردان و برطرف کردن علت خارش دستگاه تناسلی مرد مفید هستند. همچنین نباید از خواص روغن سیاه دانه برای دستگاه تناسلی مردان غافل شد. روغن سیاه دانه با تقویت عملکرد پروستات از طریق افزایش تستوسترون، استقامت لازم را به مردان می‌دهد و از این رو آن‌ها را قوی‌تر می‌کند.

درمان زخم دستگاه تناسلی مردان با طب سنتی

درد دستگاه تناسلی مرد و درمان آن بستگی به علت ایجاد زخم و ناراحتی دارد. بیماری‌های مقاربتی معمولاً با قرص یا واکسن‌های آنتی‌بیوتیک ضد ویروسی درمان می‌شوند. برخی از زخم‌های تناسلی خود به خود از بین می‌روند، اما همچنان ممکن است عفونت وجود داشته باشد. در این موارد می‌توان از مالیدن ماست یا عسل روی بخش‌های دردناک استفاده کرد. برای درمان سریع‌تر، از پمادهایی که برای تسکین درد و التهاب تهیه شده‌اند استفاده کنید.

درمان عفونت اندام جنسی مردانه چگونه است؟
می‌توان از مالیدن ماست یا عسل روی بخش‌های دردناک استفاده کرد.

اطلاعات بیشتر و نکاتی که باید درباره اندام جنسی مردان بدانیم

با ساختار و وظایف هر یک از بخش‌های دستگاه تناسلی مرد یا پنیس آقایان آشنا شدیم؛ اما هنوز سوال‌های زیادی وجود دارد. هدف و وظیفه دستگاه تناسلی مرد چیست؟ چطور کار می‌کند؟ در زمان بلوغ چه تغییراتی در دستگاه تناسلی مرد ایجاد می‌شود؟ اسپرم چطور حرکت می‌کند؟ مایع منی چیست؟

وظایف دستگاه تناسلی مردان چیست؟

هدف اندام‌های دستگاه تناسلی مردان انجام عملکردهای زیر است:

  •  تولید، نگهداری و انتقال اسپرم (سلول‌های تولیدمثلی مرد) و مایع محافظ (منی)
  •  تخلیه اسپرم در دستگاه تناسلی زنان در حین رابطه جنسی
  • تولید و ترشح هورمون‌های جنسی مردانه‌ای که مسئول حفظ و عملکرد دستگاه تناسلی مردان هستند.

سیستم تولید م‎ثل مردان چگونه کار می کند؟

عملکرد کل دستگاه تناسلی مردان به هورمون‌ها وابسته است. هورمون‌ها مواد شیمیایی هستند که فعالیت سلول‌ها یا اندام‌های شما را تنظیم می‌کنند. هورمون‌های اصلی که در عملکرد دستگاه تناسلی مردان نقش دارند، عبارت‌اند از:

  • هورمون تحریک‌کننده فولیکول (FSH)
  • هورمون لوتئین ساز (LH)
  • تستوسترون

FSH و LH توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. این غده در پایه مغز قرار دارد و مسئول بسیاری از عملکردها در بدن شما است. FSH برای تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) لازم است. LH باعث تولید تستوسترون می‌شود که برای ادامه روند اسپرماتوژنز لازم است. تستوسترون همچنین در رشد ویژگی‌های مردانه، از جمله توده و قدرت عضلانی، توزیع چربی، توده استخوانی، رشد موی صورت، تغییر صدا و افزایش میل جنسی مردان مهم است. در زمان انزال بهترین اسپرم‌ها در قطرات اول منی هستند.

اسپرم چیست؟

اسپرم، گامت نر یا همان سلول‌های تولیدمثلی مردان است. سلول‌هایی که به‌منظور تولیدمثل هستند و هدف نهایی آن‌ها رسیدن به تخمک برای لقاح و تولید یک جنین است. اسپرم‌ها از زمان بلوغ به بعد در بیضه‌ها و طی فرایندی به نام اسپرماتوژنز تولید می‌شوند. هر اسپرم از سه بخش تولیدشده است، سر، تنه و دم. قسمت سر حاوی ماده ژنتیکی لازم برای تولید جنین است. در قسمت میانی یا همان تنه مواد و ابزار لازم برای تولید انرژی قرار دارد. قسمت دم اسپرم هم وظیفه به حرکت درآوردن اسپرم را دارد.
کیفیت و کمیت اسپرم‌ها تاثیر زیادی در توان تولیدمثلی مردان دارند. کیفیت ژنتیکی اسپرم، حجم و تحرک اسپرم‌ها با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کنند. تعداد تقریبی اسپرم‌ها در هر انزال حدود ۵۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ است. در زمان انزال بهترین اسپرم‌ها در قطرات اول منی هستند. این اسپرم‌ها کیفیت ژنتیکی بالاتر و تحرک بهتری دارند.

مایع منی چیست؟

منی (Semen)، مایعی ارگانیک است که توسط کیسه‌های منی تولید می‌شوند و اسپرم‌ها بخشی از مایع منی هستند. مایع منی یک مایع چسبنده و تقریبا زرد رنگ است که غنی از قند، آمینواسیدها و غیره است. مایع منی، حدود ۷۰% از حجم منی را تشکیل می‌دهد. مواد موجود در مایع منی، قدرت زنده ماندن اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد و محیطی امن برای حرکت اسپرم‌ها به سمت تخمک فراهم می‌کند.
مایع منی با ترشحات تولیدشده توسط پروستات و غدد پیازی ترکیب می‌شوند. حدود ۷۰% از حجم منی در کیسه‌های منی و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مایع منی هم در پروستات تولید می‌شود. مایع منی، در طول سفر اسپرم‌ها در دستگاه تناسلی زنان، اسپرم‌ها را تغذیه می‌کنند و از آن‌ها حفاظت می‌کنند. مایع منی در دستگاه تناسلی زن، ابتدا دلمه می‌شود و سپس حالتی مایع و روان به خود می‌گیرد که به اسپرم‌ها اجازه حرکت بیشتر می‌دهد.

نعوظ چیست و تحریک جنسی بر آلت مرد چه تاثیری دارد؟

تحریک جنسی (جسمی یا ذهنی) منجر به گشادشدن عروق و درنتیجه افزایش جریان خون در سه ناحیه اسفنجی می‌شود که در طول آلت تناسلی مرد وجود دارند. درنتیجه به خاطر پر شدن این فضاها از خون، آلت تناسلی مرد بزرگ و سفت می‌شود. پوست کیسه بیضه کشیده‌تر می‌شود و بیضه‌ها به سمت بالا کشیده می‌شوند. این حالت را به نام نعوظ می‌شناسیم.

نعوظ به این دلیل اتفاق می‌افتد که آلت تناسلی قابلیت دخول در واژن زن و انزال را داشته باشد. با ادامه تحریک جنسی، نوک آلت تناسلی (کلاهک) متورم می‌شود. همان‌طور که دستگاه تناسلی بیشتر از خون پر می‌شود، رنگ آلت هم تیره‌تر می‌شود. در حالت نعوظ، بیضه‌ها می‌توانند تا ۵۰٪ بزرگ‌تر شوند. با بزرگ شدن بیضه‌ها، ممکن است حس کنید که بیضه‌ها گرم شده‌اند. با تحریک جنسی بیشتر، ضربان قلب افزایش می‌یابد، فشارخون بالا می‌رود و تنفس سریع‌تر می‌شود. افزایش جریان خون در آلت مردانه و سایر مناطق ممکن است در برخی از مردان منجر به برافروختگی جنسی شود. تحریک مکرر یا طولانی بدون ارگاسم و انزال، می‌تواند منجر به ناراحتی و حتی درد در بیضه شود.

تحریک جنسی (جسمی یا ذهنی) منجر به گشاد شدن عروق و در نتیجه افزایش جریان خون در سه ناحیه اسفنجی می‌ شود که در طول آلت تناسلی مرد وجود دارند.
تحریک جنسی (جسمی یا ذهنی) منجر به گشادشدن عروق و درنتیجه افزایش جریان خون در سه ناحیه اسفنجی می‌شود که در طول آلت تناسلی مرد وجود دارند.

نعوظ صبحگاهی چیست؟

نعوظ صبحگاهی، NPT یا به‌اصطلاح مورنینگ وود، یک اتفاق معمول برای بسیاری از مردان است. گاهی اوقات، مردان ممکن است با آلت برخاسته از خواب بیدار شوند. این پدیده بیشتر در مردان جوان شایع است. اگرچه مردان در هر سنی ممکن است نعوظ صبحگاهی را تجربه کنند.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نعوظ صبحگاهی نشانه تحریک جنسی است؛ اما این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. دلیل نعوظ صبحگاهی احتمالا به چند فاکتور ارتباط دارد. چندین تئوری در این زمینه وجود دارد، اما هیچ‌یک از آن‌ها ادله محکمی ندارند. یکی از دلایل نعوظ صبحگاهی، تحریک فیزیکی است. هرچند چشم شما بسته است، اما بدن شما به هر چیزی آگاه است و می‌تواند تحریکات را شناسایی کرده و در پاسخ به آن‌ها نعوظ اتفاق بیفتد.
تغییرات هورمونی نیز ازجمله دلایل نعوظ صبحگاهی است. هورمون تستوسترون، صبح‌ها و بعد از بیدار شدن در بالاترین سطح است و این افزایش در سطح هورمون به‌تنهایی می‌تواند باعث نعوظ شود و اما تئوری آخر در مورد نعوظ صبحگاهی این است که در هنگام بیداری، مغز هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که نعوظ را مهار می‌کنند ولی در زمان خواب این هورمون‌ها کمتر ترشح می‌شوند. این دلیل در ترکیب با مسائل دیگر می‌تواند دلیل نعوظ صبحگاهی باشد.

علت شل شدن دستگاه تناسلی مرد چیست؟

اختلال در عملکرد نعوظ یا همان سفت نگه‌داشتن آلت تناسلی در حین رابطه جنسی، یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای مردان زیادی به وجود بیاید. اختلالات نعوظ می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از دلایل رایج آن، استرس مردان در حین سکس است؛ اما اگر این مشکل زیاد اتفاق بیفتد، بهتر است با متخصص اورولوژیست در این رابطه مشورت کنید.
مشکلات نعوظ می‌تواند دلایل فیزیولوژیکی یا دلایل روانی داشته باشد. از شایع‌ترین دلایل این مشکل، بیماری‌های قلبی، دیابت، فشارخون بالا یا چربی خون بالا، چاقی، افزایش سن، استرس و اضطراب، مسائل و مشکلات احساسی بین شرکای جنسی، مصرف مواد مخدر، مصرف الکل یا سیگار کشیدن باشد.

اندازه طبیعی آلت تناسلی مردان و قطر آلت مردانه چقدر است؟

طول و قطر آلت تناسلی، مانند قد افراد به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. طبق بررسی‌ها این میانگین در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. بالاترین میانگین اندازه آلت تناسلی مرد مربوط به کشور اکوادور با ۱۷٫۶۱ سانتی‌متر برای طول آلت مرد در حالت نعوظ است. پایین‌ترین میانگین هم مربوط به کشور کامبوج با ۱۰٫۰۴ سانتی‌متر طول است. میانگین گزارش‌شده برای ایران، ۱۱٫۹۵ سانتی‌متر برای طول آلت مردان ایرانی است.

در سال ۲۰۰۷، محققان یافته‌های مربوط به‌ اندازه طبیعی آلت مردان در کشورهای مختلف را بررسی کردند و در کل به نتیجه زیر رسیدند:

  • طول آلت تناسلی در حالت خوابیده: ۷-۱۰ سانتی‌متر
  • قطر آلت تناسلی در حالت خوابیده: ۹-۱۰ سانتی‌متر
  • طول آلت تناسلی در حالت نعوظ: ۱۲-۱۶ سانتی‌متر
  • قطر آلت تناسلی در حالت نعوظ: ۱۲ سانتی‌متر.

متن انگلیسی: «If you’re 16 and you’re ending puberty, your penis is approximately the size it’ll remain throughout adulthood.»
ترجمه فارسی: «اگر ۱۶ ساله هستید و سن بلوغ را به اتمام رساندید، آلت تناسلی شما تقریباً به اندازه‌ای است که در دوران بزرگسالی هم خواهید داشت.»

به نقل از سایت pubmed
اتدازه آلت تناسلی مردان چقدر است؟
اگر ۱۶ ساله هستید و سن بلوغ را به اتمام رساندید، آلت تناسلی شما تقریباً به اندازه‌ای است که در دوران بزرگسالی هم خواهید داشت.

آیا قد، سن یا وزن در اندازه و قطر دستگاه تناسلی مردان مهم است؟

مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شده است، نشان می‌دهد که ارتباطی بین اندازه آلت مرد با قد، وزن و سن وجود ندارد. بر اساس این مطالعات، نمی‌توان از روی قد، فاصله بین انگشتان، سایز پا و چنین فاکتورهایی به نتیجه‌ای در مورد اندازه آلت مردان رسید.
در مورد وزن، مطالعات هیچ همبستگی بین شاخص توده وزنی و اندازه آلت تناسلی پیدا نکردند. هرچند این واقعیت وجود دارد که وقتی چربی بیشتری در زیر پوست وجود دارد، آلت تناسلی ظاهرا کوچک‌تر به نظر می‌رسد، درحالی‌که در واقعیت این‌طور نیست. در این مورد هم کاهش وزن می‌تواند کمک بزرگی کند.

آیا اندازه آلت تناسلی مرد مهم است؟

برخی مردان به خاطر برخی کلیشه‌های اجتماعی، نگرانی‌هایی را در مورد اندازه آلت تناسلی‌شان دارند و تصور می‌کنند که اندازه آلت تأثیری در عملکرد جنسی و رضایت شریک جنسی دارد که البته همه‌ این‌ها چیزی جز کلیشه نیست.
در یک مطالعه، ۷۷% از خانم‌ها، اظهار کردند که اندازه آلت تناسلی شریک جنسی‌شان اهمیتی برایشان ندارند و تنها ۲۱% از خانم‌ها اظهار داشتند که اندازه آلت همسرشان اهمیت زیادی برایشان دارد. در مطالعه دیگری، ۴۵ خانم از ۵۰ خانم، گفتند که قطر آلت تناسلی نسبت به طول آلت، در رضایت جنسی آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.
و اما چرا اندازه واقعا مهم نیست؟ حدودا ۷ تا ۸ سانتی‌متر اول واژن بیشترین پایانه‌های عصبی و بیشترین حساسیت را دارد. ازاین‌رو هر آلتی با اندازه نرمال برای به دست آوردن رضایت جنسی خانم‌ها کافی است. عوامل بسیار زیادی از عوامل فیزیکی گرفته تا عوامل احساسی و تکنیکی در به دست آوردن رضایت جنسی همسرتان نقش دارد. پس نگران اندازه آلت مردانه خود نباشید!

بزرگ کردن اندام جنسی مردانه ممکن است؟

بله. درمان هورمونی، جراحی و سایر روش‌ها می‌توانند اندازه آلت‌های بسیار کوچک را افزایش دهند. افزایش سایز آلت تناسلی از مواردی است که زیاد شنیده می‌شود. طبق گزارش‌ها، انگیزه مردان برای افزایش طول و قطر آلت تناسلی اغلب از ترس از عدم‌کفایت، تمایل به تحت تاثیر قرار دادن دیگران، عدم اعتمادبه‌نفس و سایر عوامل روانی اجتماعی سرچشمه می‌گیرد.

برخی از این مردان دچار «سندروم کوچک بودن آلت تناسلی در مردان (PDD)» هستند. افراد مبتلا به این سندروم در عمل آلت مردانه کوچکی ندارند، بلکه نگرانی شدیدی در مورد کوچک بودن آلت مردانه خود دارند. این افراد از اندازه آلت مردانه خود خجالت‌زده و مضطرب هستند در حالی ممکن است آلت مردانه آن‌ها اندازه طبیعی داشته باشد. بسیاری از این افراد پس از درک خطرات و عوارض احتمالی درمان، ایده فزایش طول و قطر آلت تناسلی را کنار می‌گذارند.
پزشکان تنها در صورتی بزرگ کردن آلت را توصیه می‌کنند که طول آلت در حالت خوابیده و شل، کمتر از ۴ سانتی‌متر و در حالت نعوظ کمتر از ۷٫۵ سانتی‌متر باشد.

آیا مکیدن آلت تناسلی مردان مضر است؟

مکیدن آلت تناسلی مرد یا لیسیدن آلت مرد، یا همان سکس دهانی یکی از روش‌های تقریبا معمول در رابطه جنسی است. مکیدن یا لیسیدن آلت مرد می‌تواند در تحریک بیشتر مرد و رساندن مرد به ارگاسم تاثیر داشته باشد و لذت جنسی را برای مرد بیشتر می‌کند.

خوردن آلت مرد (اورال سکس) بین زن و شوهر ازنظر شرعی مشکلی ندارد و جایز است. از نظر پزشکی، زن تنها از طریق سکس دهانی نمی‌تواند باردار شود؛ اما خطر انتقال بیماری های مقاربتی از طریق سکس دهانی همچنان وجود دارد؛ بنابراین اگر از سلامت جنسی شریک جنسی‌تان اطمینان ندارید، حتما از کاندوم استفاده کنید.

استفاده از ژل یا اسپری تاخیری راه حل مناسبی است؟

زودانزالی یکی از مشکلات رایج در مردان است. این مشکل، خود می‌تواند باعث ایجاد مسائل زیادی در روابط زناشویی شود. یکی از راه‌های برطرف کردن زودانزالی، استفاده از ژل‌های تاخیری یا افشانه‌های تاخیری است. ژل‌های و افشانه‌های تاخیری دارای لیدوکائین هستند و باعث می‌شوند که حساسیت سر آلت تناسلی کمتر شود و در نتیجه ارگاسم و انزال دیرتر اتفاق بیفتد.

البته استفاده از این محصولات باعث کاهش قدرت نعوظ می‌شود؛ بنابراین در افرادی که علاوه بر زودانزالی از مشکلات نعوظ هم رنج می‌برند، استفاده از ژل‌ها یا افشانه‌های تاخیری توصیه نمی‌شود. تفاوت ژل تاخیری و اسپری تاخیری در درصد لیدوکائین آن است. اسپری‌های تاخیری درصد بالاتر لیدوکائین دارند و نوک آلت مرد را تقریبا کامل بی‌حس می‌کنند.

استفاده از اسپری تاخیری تنها در موارد حاد زودانزالی توصیه می‌شود. در موارد غیر حاد، بهتر است از ژل‌های تاخیری استفاده شود. توجه داشته باشید که یکی از راه‌های برطرف کردن زود انزالی استفاده از کاندوم است و در صورت استفاده از کاندوم بعضی وقت‌ها نیازی به استفاده از محصولات تاخیری نیست. در افرادی که علاوه بر زودانزالی از مشکلات نعوظ هم رنج می‌برند، استفاده از ژل‌ها یا اسپری‌های تاخیری توصیه نمی‌شود.

بعد از بلوغ در دستگاه آلت تناسلی مردان چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی‌که یک نوزاد پسر به دنیا می‌آید، تمام بخش‌های دستگاه تناسلی‌اش را دارد، اما تا زمان بلوغ قادر به تولیدمثل نیست. وقتی بلوغ پسر شروع می‌شود، معمولاً بین سن ۹ تا ۱۵ سالگی، غده هیپوفیز هورمون‌هایی ترشح می‌کند که بیضه‌ها را برای تولید تستوسترون تحریک می‌کند. تولید تستوسترون تغییرات جسمی زیادی ایجاد می‌کند.

اگرچه زمان‌بندی این تغییرات در هر پسری متفاوت است، اما بلوغ به‌طورکلی روند مشخصی را دنبال می‌کند:

  •     در مرحله اول بلوغ پسران، کیسه بیضه و بیضه‌ها بزرگتر می‌شوند.
  •     بعد، طول آلت تناسلی مرد بیشتر می‌شود و کیسه‌های منی و غده پروستات رشد می‌کنند.
  •     مو در ناحیه شرمگاهی و بعداً در صورت و زیر بغل شروع به رشد می‌کند. در این مدت صدای پسر نیز بم می‌شود.
  •     پسران همچنین در دوران بلوغ یک جهش بزرگ در قد و وزن دارند.

آیا مردان هم یائسه می شوند؟

یائسگی اصطلاحی است که برای توصیف پایان عملکرد عادی قاعدگی زنان استفاده می‌شود. در زنان، یائسگی با تغییراتی در تولید هورمون مشخص می‌شود. یکی از بزرگترین تغییرات بعد از یائسگی برای یک خانم‌ها این است که دیگر نمی‌توانند بچه‌دار شوند؛ اما بیضه‌ها، برخلاف تخمدان‌ها، توانایی ساخت هورمون را از دست نمی‌دهند. اگر یک مرد سالم باشد، ممکن است بتواند تا ۸۰ سالگی یا بیشتر اسپرم تولید کند.
مردان یائسه نمی‌شوند، اما از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی و به طرز چشمگیری بعد از ۷۰ سالگی، تغییرات کوچکی در عملکرد بیضه‌ها اتفاق می‌افتد. برای بسیاری از مردان، روند تولید هورمون ممکن است تا پیری تغییری نداشته باشد. درحالی‌که در دیگر مردان، کاهش تولید هورمون‌های مردانه ممکن است زودتر اتفاق بیفتد. این اتفاق گاهی اوقات می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند دیابت باشد.

تغییرات هورمونی مردان چگونه است؟
مردان یائسه نمی‌شوند، اما از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی و به طرز چشمگیری بعد از ۷۰ سالگی، تغییرات کوچکی در عملکرد بیضه‌ها اتفاق می‌افتد.

ختنه چیست و چرا انجام می شود؟

علت ختنه چیست؟ همه پسران در زمان تولد در آلت تناسلی خود پوستی به نام پوست ختنه‌گاه دارند. پوست ختنه‌گاه یک چین‌پوستی در نوک آلت تناسلی مرد است که کلاهک آلت مرد را می‌پوشاند. بعضی از پسران ختنه می‌شوند. به این معنی که پزشک یا فردی روحانی، پوست ختنه‌گاه را می‌برد.

ختنه معمولاً در اولین روزهای زندگی یک پسربچه انجام می‌شود. اگرچه ختنه ازنظر پزشکی ضروری نیست، والدینی که پسران خود را ختنه می‌کنند اغلب بر اساس اعتقادات مذهبی، نگرانی در مورد بهداشت یا دلایل فرهنگی یا اجتماعی این کار را انجام می‌دهند.

معاینه پروستات چگونه انجام می شود؟

سرطان پروستات اغلب در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد. به این خاطر، بعد از یک سن خاص، پزشک ممکن است معاینه منظم پروستات را توصیه کند. معاینه پروستات یا سونوگرافی دستگاه تناسلی مردان می‌تواند به تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه کمک کند؛ زیرا این سرطان در مراحل اولیه بسیار قابل درمان است. غربالگری پروستات شامل جستجوی علائم اولیه بیماری در افرادی است که هیچ علائمی ندارند.

پزشکان معمولاً از دو آزمایش اصلی برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می‌کنند:

  • آزمون مقعدی دیجیتال (DRE): DRE یک معاینه فیزیکی برای بررسی تغییراتی در پروستات است که می‌توانند نشان‌دهنده وجود تومور باشند.
  • آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA): این آزمایش خون، میزان PSA تولیدشده توسط غده پروستات را اندازه‌گیری می‌کند. مقداری از این آنتی‌ژن به درون خون نشت می‌کند و هدف این آزمایش شناسایی این ماده درون خون است. سطح بالای PSA در خون می‌تواند نشان‌دهنده سرطان پروستات باشد؛ اما عوامل دیگری هم می‌توانند سطح PSA را افزایش دهند. مقادیر زیاد PSA، الزاما به معنای وجود سرطان نیست.

هیچ راهنمای رسمی در مورد غربالگری سرطان پروستات وجود ندارد؛ اما توصیه می‌شود که از سنین زیر برای غربالگری سرطان پروستات اقدام کنید:

  • ۵۰ سال برای مردان با خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات.
  • ۴۵ سال برای کسانی که خطر بالایی برای ابتلا دارند.
  • ۴۰ سال برای افرادی که بیش از یک خویشاوند نزدیکشان در سنین پایین به سرطان پروستات مبتلا شدند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درصورتی‌که عملکرد نامناسب دستگاه تناسلی یا وجود مشکلات مربوط به آلت تناسلی مانند اختلال در نعوظ یا هرگونه مشکل دیگری وجود دارد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید و با متخصصین اورولوژی مشورت کنید. همچنین شما می‌توانید از هر جایی از طریق مشاوره تلفنی در سایت دکترتو با بهترین متخصصین در سراسر ایران ارتباط برقرار کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

رشد آلت تناسلی در دوران بلوغ، معمولاً در سن ۱۲ سالگی شروع می‌شود و در پایان بلوغ، معمولاً حدود سنین ۱۸ تا ۲۱ سالگی متوقف می‌شود.

علت خون امدن از دستگاه تناسلی مرد می‌تواند به دلیل التهاب، عفونت، انسداد یا آسیب در هر نقطه از دستگاه تناسلی مردان از جمله بیضه، اپیدیدیم، واز دفران، وزیکول‌های منی و غده پروستات ایجاد شود.

علت کوتاه بودن دستگاه تناسلی مرد در بعضی موارد ژنتیکی است. رایج‌ترین درمان‌های میکروپنس شامل تستوسترون درمانی و جراحی هستند. افراد در هر سنی می‌توانند از درمان میکروپنیس بهره‌مند شوند.

در مطالعه‌ای که برای بررسی موادغذایی تقویت کننده دستگاه تناسلی مردان انجام شد، مشاهده شد مردانی که مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، به ویژه حبوبات مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگران، غلظت اسپرم و تحرک اسپرم بهتری دارند.

تغییر رنگ یا تیره شدن رنگ بیضه می‌تواند با افزایش سن یا پیچ خوردگی بیضه اتفاق بیفتد.

استفاده از لوسیون و پمادهای ضدقارچ و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی می‌تواند کمک کننده باشد. در این مورد بهتر است حنما به پزشک عمومی یا اورولوژیست مراجعه کنید و مشورت بگیرید.

بیضه‌ها در کیسه بیضه زیر آلت تناسلی و بین پاها آویزان هستند.

اگر به روش‌های درمانی دیگری دسترسی ندارید، یک کمپرس خنک روی نواحی آسیب‌دیده قرار دهید. این کار می‌تواند به کاهش سوزش کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آلت تناسلی مردان

  1. فاخته گفت:

    اعصاب حسی حشفه از کجا عبور میکنه و آیا ممکنه در اثر جراحی و یا تصادف اعصاب از حشفه بریده بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز اعصاب ناحیه تناسلی از لگن و شکم هست. ممکنه با آسیب تروما این اتفاق بیوفته.

  2. صادق گفت:

    سلام خسته نباشید
    آیا هنگام ارگاسم و اوج لذت، نگه داشتن اسپرم و نریختن مایع منی باعث مشکل میشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با تحریک شدن و جمع شدن مایع منی در کیسه بیضه و عدم تخلیه آن ممکنه درد ناحیه شکم و کمر در فرد ایجاد کند.

  3. محممد گفت:

    عرض سلام
    اقای دکتر من علاقه بسیارشدید به سکس مخصوصا مقعدی دارم بشدت دنبال ابنکار هستم ولذت فراوانی میبرم البته تمام نکات بهداشتی راسعی میکنم رعایت کنم ولی بازم نگرانم ایا همچنان باید نگران باشم من بشدت بشدت علاقه دارم البته فقط با دختران . راهنماییم کنیین ایا پاسخ به این علاقه نگران گننده است . راهنمایی ام کنید .دقتی کسی نیست یا ینا به دلایلی نمیشه خیلی عذاب میکشم .لطفا کمکم کنید. خیابونها فیلمها دایم چشمم دنبال اینه .چکار کنم.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اینو میشه یک نوع انحراف جنسی دونست و برای کاهش و درمان این مشکل نیازه متخصص روانپزشکی شما را در دوره درمان قرار دهد.
      متخصص روانپزشک

    2. اکبر گفت:

      شنیدم میگن ختنه باعث میشه حساسیت آلت مرد به تدریج کم بشه آیا حقیقت داره

      1. همیار دکترِتو گفت:

        برای جلوگیری از سرطان و عفونت های تناسلی غالبا توصیه به ختنه کودکان پسر می شود.

  4. احمدحیدری گفت:

    سلام مردی۶۶سااه هستم ۲۵سال پیش عمل وازوکتومی انجام داده ام ازحدودیک سال پیش نعوذ کم یااصلانعوذندارم لطفاراهنمایی فرمایید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اختلال نعوظ ارتباطی با عمل وازکتومی نداره. مقداری از مشکل شما به علت افزایش سن میتونه باشه. برای درمان سایر علل اختلال نعوظ بهتره به متخصص روانپزشکی مراجعه کنی.
      متخصص روانپزشکی

  5. تاج گفت:

    سلام جناب آقای دکتر بنده یه مشکلی خیلی بزرگ دارم : من یک مرد ۳۴ ساله هستم که در مدت ۲۴ ساعت من حد اقل باید ۵ بار سکس داشته باشم که حتی خانمم واقعا اذیت میشه لطفا در زمینه بمن مشوره بدین ممنون میشم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درمان اختلالات و مشکلات جنسی توسط متخصص روانپزشکی صورت می گیرد. از این لینک میتونید نوبت متخصص روانپزشکی گرفته و برای درمان مناسب دارویی مراجعه کنید.
      روانپزشک خوب

  6. حمید گفت:

    سلام ممنون بابت صداقت در گفتار شما مدرک علمی در این مورد هم دارید؟و اینکه شنیدم موقع ختنه بعضی پسرا ی چیزی ب اسم پرده دارند ک کامل باید برداشته بشه وگرنه التشون کوچیک میمونه,هزینه عمل میکروپینس چقدره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      آلت تناسلی پسران پرده ای به نام پره پوس ابتدای تولد دارند که با عمل ختنه این پرده از روی سر آلت برداشته میشه. برای دانستن هزینه انجام عمل میکروپنیس متخصص اورولوژیست شما میتونه بهتون کمک کنه.
      متخصص اورولوژیست

  7. معین گفت:

    سلام ببخشید من پانزده سالمه والت تناسلی درحالت شل نیم سانت ونعوظ ده یا هشت سانت است راه حل درمانی چیست
    ووزن هشتاد پنج یا قد ۱۸۵ دارم وبسیار التم نازک است

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون که ما رو برا مشورت انتخاب کردی. میانگین طول آلت مردان ایرانی در حالت نعوظ ۱۱.۹۵ سانتی متر هست. ارتباطی بین اندازه آلت مرد با قد، وزن و سن وجود ندارد. در مورد وزن، مطالعات هیچ همبستگی بین شاخص توده وزنی و اندازه آلت تناسلی پیدا نکردند. هرچند این واقعیت وجود دارد که وقتی چربی بیشتری در زیر پوست وجود داره، آلت تناسلی ظاهرا کوچک تر به نظر میرسه، در حالی که در واقعیت اینطور نیست. در این مورد هم کاهش وزن میتونه کمک بزرگی کنه. برا بررس یاینکه شما مشکلی در آناتومی این ناحیه داری میتونی از متخصص اورولوژی کمک بگیری.
      بهترین دکتر اورولوژی

  8. محتبی گفت:

    عاااااالی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از لطف شما. امیدواریم مطالب مفید واقع شده باشه.

  9. کیان گفت:

    عالی فوق العاده مفید

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه عزیز دکترتو
      ممنونیم که همراه بودین با ما

  10. محمدجواد گفت:

    عالی مقاله خوبی بود

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم از نظر خوبتون