خلط خونی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

خلط خونی و تف خونی دلایل مختلفی دارد. خلط پشت حلق در کرونا معمولا در اثر سرطان ریه اتفاق می افتد. اما چه زمانی خلط خونی خطرناک است؟

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

خلط-خونی
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

شاید دیدن خلط خونی یکی از ترسناک‌ترین اتفاقاتی باشد که می‌تواند برای یک فرد بیفتد. اما خلط خونی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم که درباره‌ی علل ایجاد خلط خونی و درمان آن اطلاعاتی را در اختیار شما قراردهیم. برای کسب اطالعات کافی درباره‌ی خلط خونی، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خلط خونی یکی از انوع خلط است که می‌تواند استرس زیادی برای فرد به وجود بیاورد. خلط مخلوطی از بزاق و مخاط است که می‌تواند حاوی موارد دیگری نیز باشد. احتمالا با سرماخوردگی خیلی از ما خلط خود را به بیرون تف کرده‌ایم و احساس خلاصی از عفونت به ما دست‌داده‌است. اما اگر این خلط حاوی خون باشد چطور؟ باز هم احساس خلاصی پیدا می‌کنیم؟

مسئله‌ی وجود خون در خلط کمی با خلط عادی و چرکی متفاوت است. در صورتیکه خون در خلط دیده‌شد، باید در اولین فرصت به متخصص داخلی، دکتر ریه و یا دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنیم. برای دریافت نوبت هر یک از این دکترها، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید.

خلط خونی (هموپتزی) چیست؟

خلط خونی یا هموپتزی به دفع خون از مجاری تنفسی گفته‌می‌شود. خون موجود در خلط، می‌تواند در حد رگه های خون و یا در حجم بسیار زیاد باشد. اگر حجم خون در هر بار تخلیه ی خلط بیشتر از ۱۰۰ سی سی و یا بیشتر از ۶۰۰ سی سی در شبانه روز باشد، خطرناک است و مشکل جدی محسوب می‌شود.

خلط خونی نشانه چیست؟

گاهی ممکن است خونی که همراه با خلط خارج شده، منشاء تنفسی نداشته و به دنبال خونریزی از سیستم گوارشی باشد که در این حالت به آن هماتمز (بالا آوردن خون از سیستم گوارشی) می‌گویند. افتراق و تشخیص این دو حائز اهمیت است. اینکه خلط خونی نشانه‌ی چیست،‌ به منشا ایجاد آن بستگی دارد. خلط خونی متناسب با منشا ایجاد آن به ۲ دسته تقسیم‌می‌شود؛

هموپتزی

اگر منشا خون از ریه باشد به رنگ قرمز روشن، کف آلود و گاهی همراه با مخاط است که می‌تواند پس از سرفه‌ی مداوم یا عفونت ریوی ایجاد شده‌باشد. در صورتیکه منشا خون از ریه باشد، نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های مختلفی است که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. معمولا خلط خونی ریوی با سرفه‌های مداوم همراه است.

هماتمز

اگر خون دفع شده از دستگاه گوارش باشد، به رنگ قرمز تیره بوده و با علائمی مانند تهوع و استفراغ یا دفع مدفوع تیره و قیری رنگ همراه است. همچنین، ممکن است بیمار شرح حالی از مصرف زیاد الکل یا بیماری کبدی بدهد. این بیماران معمولا از سوء هاضمه نیز شکایت می کنند.

خلط-خونی
خلط خونی می‌تواند منشا گوارشی و یا ریوی داشته‌باشد

آیا خلط خونی خطرناک است؟

در صورتیکه خلط خونی به علت برونشیت حاد باشد، می‌توان تا یک هفته به مقدار کم، خلط خونی داشت. خشکی مجاری هوایی و سرفه‌های مکرر می‌تواند به راه‌های تنفسی آسیب برساند و باعث خونریزی شود. در این موارد می‌توانید با دریافت نوبت مشاوره‌ی تلفنی از دکتر ریه،‌ خیال خود را از این بابت راحت کنید.

اما اگر خونریزی بیشتر طول بکشد و یا همراه با علائم خطرناکی باشد، باید آن را با پزشک در اسرع وقت مطرح کرد و به دنبال دلایل ایجاد خلط خونی گشت. زیرا مواردی که جدی هستند و خلط خونی ایجاد می‌کنند، می‌توانند خطرآفرین باشند و لازم است که آن‌ها را به طور جدی پیگیری کرد.

اگر حجم خون در هر بار تخلیه ی خلط بیشتر از ۱۰۰ سی سی و یا بیشتر از ۶۰۰ سی سی در شبانه روز باشد، خطرناک است.

علایم خلط خونی

خلط خونی ممکن است همراه با هر کدام از علایم زیر دیده شود؛

  • درد قفسه ی سینه
  • تنگی نفس (حتی در فعالیت معمول)
  • تهوع و استفراغ
  • افزایش ضربان قلب
  • تب

خلط خونی بدون سرفه نشانه چیست؟

همین الان از دکتر مشاوره بگیر!

علت خلط خونی

خلط خونی می‌تواند به دنبال علل متعددی ایجاد شود. خون همراه با خلط ممکن است علامتی از یک مشکل جدی باشد. عفونت، سرطان، آسیب به رگ‌های خونی و بیماری‌های ریوی، همگی از عللی هستند که می‌توانند موجب خلط خونی شوند. غالبا خلط خونی نیاز به ارزیابی دارد مگر اینکه به دنبال برونشیت (التهاب راه‌های هوایی) ایجاد شده‌باشد؛ زیرا در این حالت بیمار خود به خود بهبود می‌یابد.

خلط خونی نشان‌دهنده‌ی چه بیماری‌هایی است؟

خلط خونی می‌تواند نشانه‌ی بسیاری از بیماری‌ها باشد. انواع بیماری‌هایی که ممکن است با خلط خونی همراه باشند،‌ شامل موارد زیر هستند؛

  • برونشکتازی
  • سل
  • سرطان
  • آسپرژیلوزیس
  • برونشیت
  • آمبولی ریه
  • ادم ریویکواگلوپاتی ضدانعقاد
  • تنگی میترال
  • خونریزی آلوئولی
  • ذات‌الریه

شایع ترین دلایل خلط خونی چیست؟

در ادامه به شایع ترین علل خلط خونی می پردازیم؛

۱. برونشیت حاد و مزمن

به التهاب مجاری هوایی (نای، نایژه‌ها و برونشیول) برونشیت گفته‌می‌شود که به دنبال عفونت توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها یا در اثر هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد‌می‌شود. برونشیت شایع‌ترین علت خلط خونی می‌باشد.

۲. برونشکتازی

یک بیماری ریوی است که راه‌های هوایی ریه به صورت دائمی گشاد شده و یکپارچگی مخاط آن از دست رفته‌است. در این بیماری، بیمار معمولا علائمی مانند سرفه مزمن و خلط سینه دارد.

۳. خلط خونی در سرطان ریه

در سرطان ریه، بیمار با علائمی مانند سرفه مزمن، درد قفسه سینه، کاهش وزن و خلط خونی مراجعه‌می‌کند. توجه داشته‌باشید که هر کس سرفه‌ی خونی داشت و خلط خونی به بیرون تف کرد، سرطان ریه ندارد.سرطان ریه علائم خاص خود را دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید.

۴. خلط خونی در کرونا

خلط خونی به خصوص در افرادی که با ویروس کویید ۱۹ درگیری ریوی دارند گزارش‌شده‌است. اما به عنوان یک نشانه‌ی ثابت و تکراری از کرونا شناخته نمی‌شود. اگر کرونا دارید؛ تنگی نفس و سرفه و تب به همراه سنگینی قفسه سینه دارید، الزاما باید عکسی از ریه شما تهیه‌شود. اگر خلط خونی را نیز تجربه می‌کنید؛ باید با پزشک ریه مشورت کنید.

نکته‌ی مهمی که در رابطه با خلط خونی در کرونا وجود دارد این است که بیمار دچار تنگی نفس باشد. اگر تنگی نفس دیده‌شود و شب‌ها هنگام خواب نفس به سختی رفت و آمد کند، احتمال اینکه درگیری ریوی وجود داشته‌باشد، بسیار زیاد است. کسانی که درگیری ریوی دارند، باید تحت نظارت باشند. بنابراین دیدن خلط خونی، چه خطرناک باشد و چه نباشد،‌ نیازمند بررسی‌های ریوی است.‌

خلط خونی معمولا از علائم اولیه‌ کرونا نیست و کم پیش می‌آید که اولین علامتی که فرد مبتلا می‌بیند، خلط خونی باشد. همچنین خلط خونی می‌تواند به صورت رگه‌هایی از خون در خلط و یا به صورت خونریزی روان و رقیق مشاهده شود که هر دو نیازمند بررسی هستند.

درمان خلط خونی کرونا

برای درمان خلط خونی کرونا چه کنیم؟ به متخصص داخلی مراجعه کنید و طبق دستورات گفته‌شده، عمل کنید.

۵. مصرف ضد انعقادها

ضدانعقاد‌ها داروهایی هستند که برای جلوگیری از ایجاد لخته و توقف خونریزی خورده‌می‌شوند. افرادی که سابقه‌ی سکته‌ی قلبی دارند و یا کسانی که جراحی کرده‌اند و احتمال ایجاد لخته برای آن‌ها وجود دارد،‌ از این داروها استفاده می‌کنند. برای مثال؛ مصرف بیش از حد داروی وارفارین می‌تواند موجب خونریزی و به دنبال آن خلط خونی شود.

۶. ذات الریه (پنومونی)

به عفونت بافت ریه، پنومونی یا ذات الریه می‌گویند. ذات‌الریه یا سینه‌ پهلو، می‌تواند التهاب یکی از ریه‌ها و یا هر دوی آن‌ها با هم باشد. عفونت درگیر‌کننده‌ی ریه‌ها باکتریایی است. در کیسه‌های هوایی انتهایی دستگاه تنفسی، مایع جمع می‌شود و تنفس را سخت می‌کند. ذات‌الریه با سرفه خشک همراه است و خلط خونی به بیرون تف می‌شود. البته که خلط خونی چندان در سینه پهلو رایج نیست.

۷. آمبولی ریه

به وجود لخته‌ی خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی که موجب تنگ شدن و یا انسداد کامل رگ می‌شود آمبولی ریه گفته می‌شود. بیمار با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و خلط خونی مراجعه‌می‌کند.

آمبولی ریه معمولا از رگ‌های پا به ریه منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است که به آن ترومبوز وریدی می‌گویند. اگر برای مدت طولانی پای شما بی‌حرکت باشد، این حالت ممکن است ایجاد شود. اگر دیواره‌ی رگ‌های خونی آسیب دیده‌باشد و یا برای مدت طولانی حرکت نکرده‌باشید یا رگ‌هایی داشته‌باشید که احتمال لخته‌شدن بالایی داشته‌باشند، در معرض خطر برای آمبولی ریه هستید.

۸. نارسایی احتقانی قلب

هنگامی که ساختمان و عملکرد قلب دچار اختلال شود، قلب در خون‌گیری و پمپاژ خون دچار مشکل می‌شود که به آن نارسایی احتقانی قلب می‌گوییم. نارسایی احتقانی قلب، غالبا به دنبال تنگی دریچه‌ی میترال ایجاد می‌شود.

۹. اندومتریوز ریوی

رشد بافت اندومتر (بافت داخل رحمی) در جایی بیرون از رحم را اندومتریوز گویند. در اندومتریوز، بافت اندومتر همچنان به فعالیت خود ادامه‌داده و در هر دوره‌ی قاعدگی ضخیم شده و خون‌ریزی می‌کند. حال اگر این بافت در ریه باشد، هر ماه با خلط خونی خود را نشان می‌دهد.

۱۰. دیگر دلایل شایع

علاوه بر دلایل شایعی که در بالا نام‌برده‌شد،‌ موارد دیگری هم هستند که می‌توانند باعث ایجاد خلط خونی شوند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • بیماری‌های خود ایمنی و التهابی
  • بیماری سل (توبرکلوزیس)
  • ضربه و جراحت به قفسه‌ی سینه
  • ناهنجاری‌های شریانی وریدی ریه
  • مصرف کوکائین
تشخیص-مکان-خونریزی-در-خلط-خونی
تشخیص مکان خونریزی در خلط خونی

خلط خونی بینی

گاهی خلط خونی از بینی دیده‌می‌شود. اما چرا بینی باید خلط خونی داشته‌باشد؟ خلط خونی بینی و گلو به یک علت است؟

خلط خونی و سینوزیت

یکی از علت‌های خروج خلط خونی از بینی،‌ سینوزیت است. التهاب سینوس‌ها سینوزیت نام‌دارد و زمانی که رخ می‌دهد،‌ ممکن است با خلط خونی همراه باشد. البته خلط خونی بینی و گلو، هر دو در سینوزیت دیده می‌شود. این خونریزی به علت پاره‌شدن مویرگ‌های بینی است که خلط را آلوده به خون می‌کند. در صورتیکه سرفه‌های ناگهانی داشته‌باشید، احتمال دیدن خلط خونی بیشتر می‌شود. همچنین هنگام فین کردن، به خصوص اگر محکم باشد، احتمال دیدن خلط خونی از بینی بالاتر می‌رود.

خلط خونی بعد از خون دماغ شدن

افرادی که خون دماغ می‌شوند احتمال زیادی وجود دارد که خلط خونی از دهان یا بینی ببینند. خون دماغ شدن علت‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها نازک بودن مخاط بینی و مویرگ‌های بینی است که در اثر خشک‌شدن بلافاصله خونریزی می‌کند. گاهی بخشی از این خونریزی به پشت حلق می‌چسبد. بعدها با عطسه یا سرفه به بیرون می‌ریزد.

خلط خونی در امیکرون

می‌دانیم که امیکرون سویه جدید کروناست که گونه‌ی جهش‌یافته‌ی مقاوم به واکسن است. این نوع علائم و عوارض مختلفی دارد. سرفه یکی از علائم و عوارض امیکرون است. معمولا سرفه‌های امیکرون به هر دو شکل خلطی و خشک دیده‌می‌شوند. در صورتی که سرفه‌های شما زیاد و شدید باشند، احتمال دیدن خلط خونی بالا می‌رود. از طرفی،‌ اگر شخص مبتلا به امیکرون،‌ درگیری ریوی داشته‌باشد و همراه با آن،‌ خلط خونی دفع کند،‌ حتما باید به دکتر ریه مراجعه کند.

برای تسکین سرفه‌ها در امیکرون، می‌توانید علاوه بر نسخه‌ی تجویزی دکتر، از روش‌های خانگی هم استفاده‌کنید.

خلط خونی در سرماخوردگی

سرماخوردگی از بیماری‌های فصلی است که می‌تواند عامل ویروسی و یا باکتریایی داشته‌باشد. از علائم سرماخوردگی می‌توان به سرفه، تب، بدن درد و آبریزش است. هنگامی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید،‌ در صورتیکه باکتریال باشد، خلط عفونی خواهیدداشت. در این صورت، واکنش بدن نسبت به خلط، سرفه است که یک واکنش دفاعی برای بیرون‌راندن چرک است. اگر سرفه‌ها شدت پیدا کنند،‌ احتمال اینکه خلط خونی دفع شود، زیاد است.

در صورتیکه خون موجود در خلط از اندازه‌ی گفته‌شده کمتر باشد و یا در مدت زمان کمتر از ۷ روز باشد، نگرانی وجود ندارد. اما اگر از این مدت زمان بیشتر باشد خطرناک است و نمی‌توان به خشکی مخاط و سرماخوردگی بسنده کرد و خلط خونی را به آن ارتباط داد.

خلط خونی در مدفوع

وجود خلط خونی در مدفوع و یا مدفوع خونی علت‌های متفاوتی دارد. اما توجه داشته‌باشید که این مسئله بسیار مهم است و حتما باید به دکتر داخلی مراجعه کنید. در صورتیکه به مدفوع خونی بی‌توجه باشد، می‌توانید مخاطرات بسیاری برای شما ایجاد کند. زیرا این مسئله امر طبیعی نیست و باید بررسی‌های پزشکی در رابطه با آن انجام شود.‌

علت وجود خون در مدفوع

برخی از علت‌های وجود خون در مدفوع شامل موارد زیر هستند؛

  • هموروئید یا بواسیر
  • زخم ناحیه‌ی مقعد
  • سرطان روده‌ی بزرگ
  • دیورتیکولیت
  • زخم معده

هر کدام از این موارد که باشند،‌ باید به آنها رسیدگی شود و به سرعت درمان شوند.

خلط خونی در کودکان

وجود خلط خونی در کودکان را باید جدی بگیرید و حتما به متخصص اطفال مراجعه‌کنید. گاهی ممکن است علت این مسئله ناچیز و قابل درمان باشد. برخی از این موارد شامل عفونت حاد و سرماخوردگی‌های ساده هستند. حتی ممکن است در اثر لوله‌گذاری و فرایند‌های بیمارستانی به مجاری هوایی کودک آسیب رسیده‌باشد و از این بابت خلط خونی دیده‌شود. اما خلط خونی می‌تواند به علت مشکلات جدی‌تر همچون سرطان هم باشد. در صورتیکه مسئله جدی باشد، هرچه سریع‌تر تشخیص داده‌شود، درمان نیز آسان‌تر خواهدبود.

با دیدن خلط خونی در کودک، باید منشا آن پیدا شود که از بینی بوده‌است، یا از دستگاه گوارش یا از ریه‌ها! بنابراین منشا خونریزی در تعیین درمان اهمیت دارد. از طرفی باید ببینیم که شدت بیماری تا چه حد است. بنابراین با دیدن خلط خونی، یافته‌های آزمایشگاهی و پاراکلینیک اهمیت بسیار زیادی دارند.

تشخیص دلیل خلط خونی به چه صورت است؟

همانطور که اشاره‌شد؛ در ابتدا باید از محل دقیق خونریزی اطمینان حاصل کرد. زیرا در صورتیکه محل خونریزی ریه یا سیستم گوارشی باشد، ارزیابی و درمان متفاوت خواهد‌بود. در ادامه‌ی مراحل درمان، متخصص ریه با کمک تست‌های تشخیصی در ابتدا میزان خون‌ریزی و هر گونه خطر تنفسی را ارزیابی‌کرده و سپس به بررسی علل خلط خونی می‌پردازد.

۱. شرح حال و معاینه

اولین قدم، گرفتن شرح حال و معاینه توسط پزشک است که تا حدودی می‌تواند به تشخیص علل هموپتزی کمک‌کند.

۲. عکس قفسه سینه

دومین گام، گرفتن عکس از قفسه سینه است که با آن می‌توان توده، تجمع خون یا مایع در قفسه سینه را تشخیص‌داد. با این وجود، ممکن است عکس قفسه سینه در بیماری با خلط خونی نرمال باشد.

۳. سی تی اسکن (CT scan)

سی تی اسکن نیز می‌تواند با ایجاد تصاویری با جزییات دقیق از ساختار ریه برای تشخیص برخی علل خلط خونی به پزشک کمک‌کند.

۴. برونکوسکوپی

در برونکوسکوپی پزشک با کمک اندوسکوپ (لوله‌ای انعطاف‌پذیر که در انتهای آن دوربین تعبیه‌شده) از راه دهان یا بینی وارد شده و می‌تواند مجاری هوایی و ریه را به طور مستقیم مشاهده‌کند. با کمک برونکوسکوپی می‌توان برخی از علل خلط خونی را تشخیص‌داد.

۵. آزمایش شمارش سلول‌های خون (CBC)

آزمایش شمارش سلول‌های خون (CBC) که با آن می‌توان سلول‌های خون شامل گلبول‌های قرمز و سفید و پلاکت‌ها و همچنین سطح هموگلوبین خون را اندازه‌گیری‌کرد.

۶. آزمایش ادرار

برخی علل خلط خونی می‌توانند موجب غیرطبیعی‌شدن نمونه ادرار بیمار شوند. در نتیجه آزمایش ادرار گاهی ضروری است.

۷. تست های انعقادی

عدم توانایی در ایجاد لخته خون می‌تواند موجب خونریزی و به دنبال آن خلط خونی شود.

۸. اندازه گیری الکترولیت‌های خونی

با کمک این آزمایش می‌توان الکترولیت‌های خون و به دنبال آن عملکرد کلیه را بررسی‌کرد؛ زیرا برخی علل می‌توانند باعث اختلال در عملکرد کلیه شوند.

۹. پالس اکسی متری

پالس اکسی متری دستگاهی است که با کمک آن می‌توان میزان اکسیژن خون سرخرگ را اندازه‌گرفت. این وسیله غیر‌تهاجمی بوده و به سادگی مورد استفاده قرار‌می‌گیرد.

۱۰. اندازه‌گیری گازهای خون شریانی

در این تست میزان اکسیژن و دی اکسید کربن خون اندازه‌گیری می‌شود. در بیماری با خلط خونی، ممکن است سطح اکسیژن خون کاهش‌یابد.

بهترین روش درمان خلط خونی پشت حلق چیه؟ دکتر متخصص بهت میگه!

درمان خلط خونی چیست؟

هدف از درمان بیمارانی که با خلط خونی مراجعه‌می‌کنند در ابتدا قطع خونریزی و بعد از آن درمان بیماری زمینه‌ای است. با این وجود درمان، با توجه به علت آن متفاوت بوده و می‌تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد؛

۱. آمبولیزاسیون شریان ریوی

در این روش پزشک با کمک یک کاتتر از طریق یکی از سرخرگ‌های ران وارد‌شده و با تزریق ماده حاجب، می‌تواند عروق ریوی را با یک صفحه نمایش مشاهده‌کند. پزشک می‌تواند با این روش محل خونریزی را پیدا کرده و آن را با کمک فنرهای فلزی مسدود‌کند و معمولا خونریزی متوقف می شود.

۲. برونکوسکوپی

برونکوسکوپی علاوه بر تشخیص، می‌تواند برای درمان برخی علل خلط خونی نیز به کار رود. برای مثال با باد‌کردن بالن و گذاشتن آن در راه‌های هوایی می‌توان جلوی خونریزی را گرفت.

  • جراحی

در صورتیکه خونریزی شدید و تهدیدکننده حیات باشد، نیازمند جراحی است. در این شرایط ریه‌ی آسیب‌دیده را برمی‌دارند که به آن پنومونکتومی می‌گویند.

  • شیمی درمانی و اشعه درمانی

کموتراپی و رادیوتراپی برای درمان سرطان ریه انجام می شوند.

  • درمان دارویی
    • آنتی بیوتیک؛ برای مثال، در درمان پنومونی و سل، آنتی بیوتیک تجویز می‌کنیم.
    • استروئید؛ برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود.
    • همچنین افرادی که به دنبال مصرف دارو دچار خلط خونی شدید شده‌اند، ممکن است نیاز به دریافت خون یا مصرف داروهای دیگر برای جلوگیری از خونریزی داشته‌باشند.
  • درمان‌های خانگی
    • مرطوب نگه‌داشتن هوا
    • نوشیدن آب زیاد، به خصوص آب گرم، برای حفظ رطوبت بدن
    • استفاده از لیمو، زنجبیل، سیر، ریشه‌ی شیرین بیان، نعنا و عسل
    • غرغره ی آب نمک
درمان-خانگی-خلط
درمان خانگی خلط

چه مواقعی برای درمان خلط خونی به پزشک مراجعه کنیم؟

توجه کنید که فردی که دچار خلط خونی است، حتی بدون وجود هر کدام از علائم فوق، باید به پزشک مراجعه‌کند. ساده‌ترین راه ارتباط با پزشک، مشاوره تلفنی با متخصص داخلی است. زیرا ممکن است که مشکلی جدی وجود داشته‌باشد. همانطور که گفته شد، شایع‌ترین علت خلط خونی، برونشیت حاد است که غالبا خود به خود و بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد. با این وجود، خلط خونی می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی باشد.

در صورت مشاهده هر کدام از علایم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید

  • خلط خونی که بیشتر از یک هفته طول کشیده، یا به مرور تشدید شده یا بعد از مدتی بهبودی، دوباره عود کند.
  •  همراه با درد قفسه سینه باشد
  •  همراه با تب باشد
  •  همراه با کاهش وزن باشد
  •  همراه با عرق شبانه باشد
  •  همراه با تنگی نفس (حتی با فعالیت معمول) باشد
  • همچنین به یاد داشته‌باشید که بیمارانی که مراجعه می‌کنند، تا زمان مشخص‌شدن علت و برطرف‌شدن خطر باید در بیمارستان تحت نظر باشند.

پیشگیری از خلط خونی

خلط خونی گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ی بیماری اساسی باشد که اجتناب ‌ناپذیر است، اما راه‌هایی برای کمک به جلوگیری از برخی موارد وجود‌دارد. اولین راه پیشگیری، انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی است که به احتمال زیاد باعث بروز این علامت می‌شوند.

برای جلوگیری از خونی شدن خلط، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید؛

  • اگر سیگار می‌کشید، استعمال آن را متوقف کنید.
  • اگر احساس می‌کنید ممکن است دچار عفونت تنفسی شوید، آب بیشتری بنوشید. نوشیدن آب می‌تواند به رقیق شدن خلط و بیرون آمدن آن کمک‌کند.
  • خانه خود را تمیز نگه دارید؛ زیرا گرد و غبار به راحتی وارد مجاری تنفسی می‌شود و در صورتی که به COPD (بیماری انسداد مزمن ریوی)، آسم یا عفونت ریوی مبتلا باشید، می‌تواند ریه‌های شما را تحریک کرده و علائم را بدتر کند. قارچ و کپک نیز می‌توانند باعث عفونت‌های تنفسی و تحریک و در نهایت منجر به خلط خونی شوند.
  • برای کمک به جلوگیری از عوارض یا بدتر شدن علائم در اولین فرصت به پزشک داخلی مراجعه کنید. سرفه کردن و خلط، ممکن است نشانه عفونت تنفسی باشد.

نتیجه گیری و راهنمای دکترتو در مواجهه با خلط خونی

همانطور که متوجه‌شدید، خلط خونی از مواردی است که می‌تواند علت خطرناکی داشته‌باشد و یا ناشی از مسئله‌ای کم‌خطر باشد. اما نکته‌ای که در رابطه با خلط خونی وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید نسبت به آن بی‌توجه بود و حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا طبق برنامه‌های تشخیصی و درمانی بالینی، با آن برخورد شود.

در صورت مواجهه با خلط خونی،‌ در اولین فرصت، می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو، نوبت آنلاین برای متخصص داخلی، دکتر گوش، حلق و بینی و یا دکتر ریه، نوبت حضوری و یا مشاوره‌ی تلفنی بگیرید.

پرسش‌های متداول

همانطور که در مطلب بالا گفته‌شد، خون در خلط گلو می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته‌باشد که شامل برونشکتازی، برونشیت،‌ سرطان، آمبولی ریوی،‌ مشکلات قلبی عروقی، ذات‌الریه، کرونا و یا غیره باشند. حتی ممکن است خونریزی منشا گوارشی داشتهباشد و خون موجود در خلط ربطی به ریه نداشتهباشد.

هر کسی که در خلط خود خون می‌بیند، ضرورتا به سرطان مبتلا نیست. توجه داشته‌باشید که یکی از علائم سرطان، وجود خون در خلط است که آن هم همیشه بروز نمی‌کند. بنابراین بررسی‌های تکمیلی و معاینات دقیق‌تر باید باشند تا بتوان به سرطان مشکوک شد. از طرفی، علت‌های خلط خونی بسیار زیاد هستند و بررسی و حذف کردن تک تک آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. پس با دیدن خلط خونی، استرس نگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

خلط پشت حلق ممکن است خونی یا فاقد خون باشد. در صورتیکه خلط پشت حلق خونی داشتید،‌ می‌توانید به موارد بسیاری شک کنید. یکی از آنها ممکن است به خون دماغ شدن ارتباط داشته‌باشد. خون باقیمانده در پشت حلق با سرفه بیرون می‌زند و به شکل خلط خونی خارج می‌شود. از طرفی ممکن است عفونت‌های مختلفی باعث خلط خونی پشت حلق شوند. با دیدن این مورد بلافاصله به دکتر گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

اگر تف خونی دارید، ممکن است علت آن هر کدام از علل خلط خونی باشند و یا حتی ممکن است خون منشا گوارشی داشته‌باشد. همچنین ممکن است منشا خونریزی به خود دهان مرتبط باشد و بیماری‌ها و التهاب لثه و یا آسیب و خراش به بافت داخل دهان، باعث تف خونی شده‌باشد.

در گذشته هر کسی که سرفه‌ خونی می‌کرد، همه به سل مشکوک می‌شدند. امروزه با پیشرفت‌های بسیاری که در زمینه‌ی پزشکی انجام شده‌است، بیماری‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند سرفه خونی و یا خلط خونی را ایجاد کنند.

خلط خونی صبحگاهی و یا بالا آوردن خون از گلو در صبح ممکن است اتفاق بیفتد. همانطور که قبل‌تر هم گفته‌شد، خونریزی می‌تواند منشا ریوی و یا گوارشی داشته‌باشد. اگر منشا خونریزی گوارشی باشد و استفراغ خونی اتفاق بیفتد، باید بررسی‌های لازم صورت گیرد که معده آسیب جدی ندیده‌باشد. همچنین خلط خونی اول صبح می‌تواند به علت خشکی مخاط و یا مشکلات ریوی باشد که هر دو مورد نیازمند بررسی‌های بیشتر و معاینات پزشک هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خلط خونی

  1. نسرین گفت:

    سلام من مادرم یه چند روزی خلط در گلو دیشب همین جور شد حالت تهوع هم داره با تب اگه مشکل جدی بگین که به دکتر متخصص ببرمش

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درگیری با ویروس امیکرون مطرح است بهتره به متخصص عفونی مراجعه کنید.
      فوق تخصص عفونی

  2. ناشناس گفت:

    سلام من یک روز که درگیر خلط خونی شدم پشت حلق از جایی شروع شد که گرد گیری انجام دادم ایا درمان دارد ؟

  3. مرتضی گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    مدت ۲ هفته خلط خونی از بینی به رنگ قرمز تیره دارم که هر روز نیست
    چند سالی مشکل پولیپ و انسداد بینی دارم که تا به امروز خیلی اذیتم نمیکرد
    ولی چند ماهی هست که مشکل سر گیجه و‌عدم تعادل دارم و‌همچنین خلط خونی از بینی هر چند روز
    به نظر شما چه باید کنم

  4. رقیه گفت:

    سلام من مشکل ریوی دارم هر ماه سه روزش خلط خونی شدید و خیلی هم تیره رنگ هستش مثل یه لخته ی بزرگ میمونه ک بدون سرفه از گلو میاد بیرون الان هم همینجورم ولی تنگی نفس شدید هم دارم میشه بگین علت این خون تیره بزرگ و تنگی نفس از چیست

  5. مهاجر گفت:

    سلام
    خداقوت
    من نزدیک به شش ماه هست که خلط خونی دارم البته گاهی کم گاهی هیچ خلطی نیست و خون خالص هست .تو این مدت گاه برای مدتی قطع میشه.سی تی دادم از ریه مشکلی نداشتم.اصلا سرفه هم ندارم.نکته ی قابل توجه این هست که من تو یک شرایط خیلی بحرانی هستم و وقتی فشار عصبی بهم میاد قلبم درد میگیره و خلط خونی میبینم.
    میشه راهنماییم کنید که علت دقیق خلط خونی من چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دلیل خلط خونی شما اگر مشکل ریوی نباید باید به سیستم گوارش مربوط باشد که با ایجاد رفلاکس اسید معده به مری آمده موجب آسیب پوشش این ناحیه می شود. بررسی سیستم گوارش شما از نظر التهاب، زخم و عفونت توسط متخصص گوارش ضروری است. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      نوبت دکتر گوارش و کبد

      1. ستاره گفت:

        سلام وقتتون بخیر، پدر من دیشب از گلوش خون اومده ، و خونش تیره بود ، و امروز صبح م بازم همینطور، بنظر شما چ چیزی میتونه باشه و اگر خطرناک هستش که ب پزشک مراجعه کنه

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگر خون دفع شده از دستگاه گوارش باشد، به رنگ قرمز تیره بوده و با علائمی مانند تهوع و استفراغ یا دفع مدفوع تیره و قیری رنگ همراه است. بهتره بری بررسی بیشتر به متخصص گوارش مراجعه کنید.
          پزشک متخصص گوارش و کبد

      2. زهرا گفت:

        سلام مادرم حالش خیلی بده تب داره خلط خونی داره سردشه و بدن دردداره ۷

    2. الهام گفت:

      سلام خسته نباشید ،بنده ۲۰ مرداد کرونا گرفتم البته تا ۱۰ روز علائمم خوب شد ولی گاهی اوقات با سرفه رگه خونی توی خلط سینه ام دیدم ،تقریبا ۴ بار با فواصل ،رفتم پیش متخصص ریه گفت وضعیتت اورژانسی هست اگه یبار دیگه دیدی باید بستری بشی یسری دارو بهم داد ولی امروز دوباره کمی رگه خونی دیدم باید چکار کنم استرس دارم ،البته اضافه کنم بنده هفته ۲۲ بارداری هستم ،ممنون میشم بهم جواب بدید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        به علت باردار بودن نیازه تحت نظر متخصص ریه باشید و درمان مناسب صورت گیرد. خلط خونی نشانه آسیب ریوی است.

      2. فاطمه ۲۸ سالمه گفت:

        سلام صبح بخیر.مه یک هفته هست سرفه و به مشکل تنفس میکنم و دو روز میشه که همرا با خلط خون قهویی رنگ مبینم چی کار کنم.البته مه با مرچ سیاه حساسیت دارم.اما اولین باره که خلط خونی مبینم خیلی ترسیدم لطفا رهنماییم کنید. ممنونم.

    3. S گفت:

      سلام من آلرژی دارم و توی تنفس با بینی همیشه مشکل دارم با کوچکترین برخورد با گرد و خاک عطسه متناوب و مشکل تنفسی ایجاد میشه برام.
      اسپری و دارو مصرف میکردم اما بعد بهبود حالم قطعش کردم.الان ولی بعضی وقتا مخاط بینیم خونی هست و خلط خونی برمیگرده توی دهنم آیا دوباره شروع کنم به مصرف دارو یا دکتر دیگه ای مراجعه کنم و نگرانی وجود داره؟
      در ضمن گاهی سیگار میکشم اون هم تشدید میکنه این موارد رو درسته؟

  6. محمود گفت:

    باعرض سلام بنده الان حدود چهار ساله سرفه خشک دارم سیگار هم روزی یه بسته مصرف میکنم یه بار دکتر رفتم یه اسپری داد که هیچ فایده نداشت نفسم هنگام استراحت سنگینه ولی کار کنم عادیه امروز بعد از مدت طولانی سرفه داشتم معذرت میخام خلط سینه تف کردم خونی بود چکارکنم در مان خانگی هیچ فایده نداره

  7. مهسا گفت:

    سلام
    من ی چندباری خون دماغ شدم ازمایشای مربوطشم انجام دادم مشکلی نبود امروز صبح از خواب بیدار شدم اب قرقره کردم یکم‌ خون حالت مخاطی از گلوم خارج شد. دلیلش چیه؟

  8. :) گفت:

    سلام من امروز خون دماغ شدم بعد اینکه خون دماغم بند اومد متوجه شدم از حلقم هم خون میاد، همون خلط خونی اومد بیرون
    میتونه خطرناک باشه؟

  9. سپیده گفت:

    جواب میدین؟

  10. سپیده گفت:

    سلام
    خواهر من دندونش درد میکرد خراب شده بود رفت دکتر دندونشو کشیدن یکسالی بود هر روز صبح ها از دندونش خون میومد بعداز کشیدنش دیگه خون قطع شد الان بعد از چند روز صبح ها تو خلط گلوش دوتا رگه ریز خون بود نگران شدیم