علت ریزش مو چیست؟ چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ریزش مو به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. متخصص با تشخیص علت کاهش رشد مو می‌تواند به درمان آن کمک کند. این مشکل در زنان و مردان شایع است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل ریزش مو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ریزش مو یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می‌شوند. علت ریزش مو در افراد، متفاوت است. با‌توجه‌به دلیل ایجاد این مشکل می‌توان برای درمان آن اقدام کرد. اگر شما هم دچار مشکل ریزش مو هستید و می‌خواهید علت آن را دانسته و درمانی برای آن پیدا کنید، در این مطلب همراه ما باشید.

اگر به دنبال درمان ریزش مو هستید، باید به متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین متخصص پوست و مو را پیدا کرده و برای تعیین وقت حضوری اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

ریزش مو

ریزش مو به معنی کم شدن و ازبین‌رفتن موی بدن است و علاوه بر سر در هر قسمتی از بدن نیز ممکن است دیده‌شود. این عارضه می‌تواند در نتیجه وراثت، برخی بیماری‌ها، مصرف داروها و تغییرات هورمونی رخ دهد. به صورت کلی ریزش مو در مردان شایع تر است. طاسی به دنبال ریزش شدید موی سر ایجاد می‌شود. ریزش ارثی که غالبا با افزایش سن ایجاد می‌شود، شایع‌ترین علت طاسی است. طاسی معمولا به تدریج ایجاد می‌شود. ممکن است ریزش مو شدید باشد و تمام سر را درگیر کند یا تکه‌ای بوده و تنها در قسمتی از سر دیده‌شود. کاهش رشد مو می‌تواند موقتی یا به صورت دائم باشد.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند کم‌مویی خود را پنهان نکنند و درمانی نیز انجام ندهند. اما برخی ممکن است کم‌مویی خود را با آرایش، موی مصنوعی یا کلاه بپوشانند. گروهی از افراد هم ممکن است از داروها و عمل‌های جراحی برای درمان ریزش استفاده کنند.با این وجود قبل از هر گونه اقدامی برای درمان، با پزشک خود در مورد علت ریزش و بهترین روش درمان صحبت کنید.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

ریزش مو با انتهای سفید

گاهی اوقات ریزش مو همراه با انتهای سفید پیاز مو است. برخی افراد تصور می‌کنند، این بخش ریشه مو بوده و با حذف آن هیچ مویی جایگزین نمی‌شود. این نوع ریزش در برخی مواقع هشداردهنده است. اگر ریزش مو شدید باشد، به جای آن موی سفید رشد کند و همراه با خارش و پوسته‌پوسته‌شدن سر رخ دهد، مسئله جدی است.

گاهی علت این مشکل ژنتیکی است. گاهی نیز نشان‌دهنده تلوژن افلوویم است. این نوع بیماری باعث ریزش مو با انتهای سفید می‌شود. علت آن تغییرات هورمونی، شوک یا استرس است.

علائم ریزش مو

ریزش مو بسته به علت آن به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. ریزش می‌تواند به صورت ناگهانی و یا به تدریج بر روی سر و یا کل بدن رخ دهد. برخی از انواع ریزش مو موقتی و برخی دیگر دائمی هستند.

ریزش می‌تواند به هر یک از شکل‌های زیر ظاهر شود:

  • کاهش تدریجی موی جلو سر: کاهش تدریجی موی جلوی سر شایع‌ترین نوع ریزش است که در مردان و زنان با افزایش سن دیده‌می‌شود. در مردان ریختن مو از ناحیه جلوی سر شروع شده و خطوطی شبیه حرف M در جلوی سر ایجاد می‌شود و به مرور ریزش مو شدید رخ می‌دهد. در حالی که در زنان خطوط مو در ناحیه جلوی سر حفظ شده اما حجم کل مو کم می‌شود.
  • ریزش موی منطقه ای: این نوع ریختن مو معمولا به صورت تکه‌تکه بوده و منطقه کوچکی از سر را دربرمی‌گیرد. این الگوی ریزش غالبا در سر دیده‌می‌شود. اما می‌تواند ریش و ابروها را نیز درگیر کند. در برخی افراد قبل از ریزش ممکن است درد و خارش در پوست ایجاد شود.
  • ریزش موی ناگهانی: برخی بیماری‌ها و استرس‌های شدید می‌تواند موجب ریختن ناگهانی مو شود. در این حالت به دنبال شانه‌کردن، شستن مو یا کشیدن ملایم مو مقدار زیادی مو ریخته‌می‌شود. این نوع ریزش در تمام سر و نه در یک قسمت خاص قابل مشاهده است.
  • ریزش مو شدید در کل بدن: در اثر برخی بیماری‌ها و اقداماتی مانند شیمی‌درمانی برای سرطان ممکن است موی تمام قسمت‌های بدن بریزد. کاهش حجم موها در این موارد موقتی و برگشت‌پذیر است.
  • ریزش موی تکه‌ای که در کل سر پخش می شود: این الگوی ریزش علامتی از عفونت قارچی است و ممکن است همراه با شکنندگی موها، قرمزی، تورم و حتی ترشح همراه باشد.

دنبال متخصص برای جلوگیری از ریزش مو می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

علت ریزش مو

به طور طبیعی هر فرد در حدود ۱۰۰ تار مو در روز از دست می‌دهد. با این وجود این میزان موجب کاهش قابل‌توجه موی سر نشده، زیرا با رشد موهای جدید جایگزین می‌شود. کچلی زمانی اتفاق می‌افتد که سرعت ریختن مو بیشتر از سرعت رویش مجدد مو باشد و یا فولیکول‌های مو ازبین‌رفته و بافت اسکار جایگزین آن شود.

ریزش مو می‌تواند به سبب هر کدام از دلایل زیر ایجاد شود:

  • سابقه خانوادگی: شایع ترین علت ریختن موی سر در آقایان و خانم‌ها است که با افزایش سن دیده‌می‌شود.
  • تغییرات هورمونی و بیماری‌ها: تغییرات هورمون‌های بدن در بارداری، زایمان و یائسگی می‌تواند از علل ریزش مو باشد. همچنین برخی بیماری‌ها مانند مشکلات تیروئیدی، کم خونی، لوپوس، عفونت‌های قارچی و … نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود.
  • تریکوتیلومانیا: یک بیماری روانی است که فرد مدام موهای خود را می‌کند و موجب ریزش موهایش می شود.
  • مصرف داروها و مکمل‌ها: داروهایی که برای درمان سرطان، بیماری‌های قلبی، روماتیسم مفصلی و فشار خون بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند، ممکن است موجب ریزش شوند.
  • آسیب مستقیم به موها: مدل‌دادن و فرم‌دادن به مو در مدت‌های طولانی می‌تواند موجب کاهش رشد مو شود. برای مثال کشش زیاد مو، بافت‌های محکم مو، استفاده از فرکننده‌ها، لخت‌کردن مو، مواد شیمیایی و قرار دادن ژل حالت دهنده مو روی سر به مدت طولانی، گرمای زیاد و … همگی موجب ریزش می‌شوند. درمان مو با روغن‌های گرم به صورت دائم نیز می‌تواند موجب التهاب فولیکول‌های مو شود.:
  • محصولات بهداشتی نامناسب: استفاده از محصولات بهداشتی بدن به خصوص محصولات مراقبت از موی مناسب و بی کیفیت هم یکی از علل ریزش مو هستند.
  • اشعه‌درمانی در سر
  • شیمی‌درمانی
  • موقعیت‌های پراسترس: معمولا ریزش ناگهانی در موقعیت‌های پر استرس موقتی است.
  • افزایش سن
  • کاهش وزن شدید
  • بیماری‌های خاص مثل دیابت، اختلالات تیروئید و لوپوس
علت ریزش مو
مصرف برخی داروها، سابقه خانوادگی و بیماری‌هایی مانند دیابت و اختلالات تیروئید می‌توانند باعث کاهش حجم مو شوند.

آلوپسی آندروژنیک

یکی از علل اصلی ریزش مو در مردان و زنان آلوپسی آندروژنیک است. در این عارضه موها با یک الگوی مشخص می‌ریزند. الگوی ریزش در مردان با زنان متفاوت است. در زنان مو به مرور نازک شده و خط مو عقب نمی‌رود. اما در مردان ریزش مو از بالای شقیقه‌ها شروع شده و به سمت خطر رویش مو می‌رود. آلوپسی آندوژنیک با بیماری‌هایی مانند عروق کرونر قلب، بزرگ‌شدن پروستات، چاقی، دیابت و فشارخون بالا ارتباط دارد.

علل ریزش مو در مردان

در بیشتر مردان ریزش به صورت طاسی با الگوی مردانه دیده‌می‌شود. به این حالت آلوپسی آندروژنیک گفته‌می‌شود. ژن‌های دریافت‌شده از والدین باعث ایجاد این نوع ریزش است. اگر در اقوام نزدیک خود شخصی دچار طاسی با الگوی مردانه است، احتمال دارد، این ژن در شما نیز وجود داشته باشد.

اما گاهی علل ریزش مو در مردان می‌تواند مشکلات پزشکی مثل کم‌خونی، اختلالات تیروئید و رژیم غذایی نامناسب باشد. حتی برخی داروهای مربوط به سرطان، آرتروز، افسردگی و مشکلات قلبی باعث ایجاد این مشکل می‌شوند.

علل ریزش مو در زنان

شاید برخی افراد تصور کنند، که مشکل ریزش در زنان به اندازه مردان جدی نیست. اما باید گفت حدود ۵۰% از زنان ریزش مو را تجربه می‌کنند. در زنان علاوه بر مسائل ارثی، گاهی رژیم‌های غذایی سخت و کمبود ویتامین باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

از علل ریزش مو در زنان علاوه بر موارد ذکرشده می‌توان به بارداری، اختلالات تیروئید، کم‌خونی و حتی یائسگی اشاره کرد.

علت ریزش ریش

در ببشتر مواقع ریزش ریش به علت ایجاد یک بیماری خودایمنی به نام آلوپسی باربا ایجاد می‌شود. در این بیماری فولیکول‌ها مورد حمله سیستم ایمنی قرارگرفته و ریش به صورت تکه‌ای دچار ریزش می‌شود. معمولا ریزش به صورت تکه‌های دایره‌ای کوچک است که در امتداد خط فک اتفاق می‌افتد.

علت ریزش ابرو

ابروها مانند موی سر می‌توانند به دلایل مختلفی ریزش دشته باشند. آلوپسی آره‌آتا (بیماری خودایمنی) یکی از دلایل ریزش ابرو است. این اختلال می‌تواند باعث ریزش کل موها شود یا به‌صورت سکه‌ای رخ دهد. کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی نیز باعث آسیب به ابروها می‌شود.

اگزما باعث خارش، قرمزی و تحریک پوست می‌شود. این عارضه می‌تواند به فولیکول‌های مو در ابرو آسیب وارد کند. بیماری‌های دیگری مانند پسوریازیس، درماتیت تماسی و بیماری‌های تیروئید از علل دیگر ریزش ابرو هستند. برای درمان ریزش ابرو باید ابتدا بیماری تشخیص داده شده و سپس علت ریزش درمان شود.


علت ریزش مو سکه‌ای

آلوپسی آره‌آتا بیماری خودایمنی است که منجر به ریختن موها به‌صورت سکه‌ای می‌شود. اما در برخی افراد ریزش می‌تواند شدیدتر باشد. احتمال ایجاد این اختلال در هر سن و جنسیتی وجود دارد. آلوپسی آره‌آتا به‌طور ناگهانی ظاهر می‌شود. در بیشتر مواقع به علت استرس ایجاد‌شده و درحال‌حاضر درمانی برای آن وجود ندارد.

تشخیص ریزش مو

برخی بیماری‌ها، سابقه خانوادگی و تغذیه نامناسب از عللی هستند که می‌توانند موجب ریزش شوند و پزشک با شرح‌حال و معاینه تا حدودی علت را تشخیص می‌دهد. چنانچه علت ریزش بعد از معاینه مشخص نگردد، انجام آزمایش‌های زیر ضروری است:

  • آزمایش خون: می‌تواند به تشخیص بیماری‌هایی که موجب ریزش مو می‌شوند(مانند تیروئید، دیابت و لوپوس)، کمک کند.
  • تست کشیدن مو (pull test): در این روش دسته‌ای از مو را به آرامی می‌کشیم تا مشخص شود چه میزانی از موها می‌ریزند. در واقع با این تست می‌توان استحکام مو را ارزیابی کرد و فهمید که این عارضه در چه مرحله ای است.
  • نمونه برداری از پوست سر (بیوپسی): پزشک از پوست سر یا چند تار موی کنده‌شده نمونه گرفته تا ریشه‌های مو را بررسی کند. در این روش می‌توان فهمید که آیا عفونت باعث این مشکل شده است.
  • دستگاه سنجش مو: در این روش اختلالات مربوط به ساقه مو تشخیص داده‌می‌شود.

همین حالا برای مزوتراپی موهات اقدام کن!

درمان ریزش مو

برخی از انواع ریزش مو قابل‌درمان است. همچنین می‌توان سرعت ریزش را کم کرد. در برخی از انواع ریزش مانند ریزش موی سکه‌ای رویش مجدد مو بدون درمان امکان‌پذیر بوده و در طی یک سال بازمی‌گردد. برای درمان این مشکل و جلوگیری از ریزش مو از روش‌هایی مانند مصرف دارو و جراحی استفاده می‌شود.

داروهای ضد ریزش

توجه: تشخیص و درمان تنها از عهده پزشک برمی‌آید و مطالب ذکر‌شده در اینجا صرفا جهت افزایش آگاهی شما است.

اگر علت کاهش رشد موهای شما بیماری‌های زمینه‌ای است، باید آن را درمان کنید. به عنوان مثال برای ازبین‌بردن التهاب یا سرکوب سیستم ایمنی پزشکان پردنیزون تجویز می‌کنند. همچنین اگر مصرف برخی داروها موجب ریزش شده باشد، قطع مصرف دارو تا حدود سه ماه می‌تواند منجر به درمان این مشکل کمک کند.

داروهای ضد ریزش شامل موارد زیر است:

  • مینوکسیدیل(Rogaine): داروی تایید شده‌ای که بدون نسخه نیز در دسترس است. برای درمان ریزش مو در مردان و زنان استفاده می‌شود. این دارو به صورت مایع یا کف‌مانند می‌باشد که باید هر روز به کف سر مالیده شود. مصرف مینوکسیدیل در ابتدا ممکن است موجب ریزش موی سر شود. حداقل ۶ ماه مصرف مینوکسیدیل نیاز است تا جلوی ریزش را بگیرد و موجب رشد موهای جدید شود. عوارضی که به دنبال مصرف مینوکسیدیل دیده شده است شامل التهاب پوست سر، رشد موهای زائد در صورت و بدن و افزایش ضربان قلب است.
  • فیناستراید(Propecia): این دارو را تنها با نسخه پزشک می‌توان تهیه کرد. فیناستراید برای ریزش مو در مردان استفاده می‌شود که باید آن را روزانه و به صورت قرص مصرف کنید. مصرف فیناستراید در برخی مردان موجب کاهش کچلی و در برخی باعث رویش مجدد مو می‌شود. عوارض جانبی مصرف فیناستراید شامل کاهش میل‌جنسی، اختلال در عملکرد جنسی و افزایش خطر سرطان پروستات است. همچنین مصرف این دارو خطر قابل توجه‌ای برای زنان در سنین باروری دارد. چنانچه باردار هستید، حتی از لمس آن با دست نیز خودداری کنید. چون این دارو جذب شده و مشکلات جدی را برای جنین به همراه دارد.
  • سایر داروها: برای درمان ریزش در مردان مصرف داروی خوراکی دوتاستراید(Avodart) نیز می‌تواند موثر باشد. داروهای ضد‌بارداری خوراکی و اسپرینولاکتون هم برای درمان ریزش در زنان موثر است.

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

برای تغذیه فولیکول‌های مو پروتئین، آهن، روی و ویتامین مورد نیاز است. اگر این مواد مغذی را نمی‌توانید به اندازه کافی از غذا دریافت کنید، باید از مکمل‌ها استفاده کنید. مکمل‌های زیر می‌توانند برای درمان ریزش موثر باشند. قبل از استفاده از آن‌ها حتما با متخصص پوست، مو و زیبایی مشاوره داشته باشید. برای مشاوره آنلاین می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

  • بیوتین: یک ویتامین محلول در آب که به تقویت مو، پوست و ناخن‌ها کمک می‌کند.
  • نوترافول: به ضخیم‌شدن موهای نازک کمک می‌کند.
  • مکمل غذایی Viviscal: حاوی بیوتین، روی، آهن و ویتامین C است.
  • ویتامین D3: برای تولید فولیکول‌های مو جدید، ویتامین D3 موردنیاز است.
  • قرص نوروبیون: حاوی ویتامین‌های ب است.

کاشت مو

شایع‌ترین نوع ریزش دائمی، غالبا جلوی سر را درگیر می‌کند. پیوند مو و جراحی‌های ترمیمی می‌تواند بیشتر موهای شما را بازگرداند. در کاشت مو، متخصص پوست یا جراح زیبایی قسمتی از پوست پشت یا کناره‌های سر را که حاوی یک یا چند تار مو است برداشته و سپس فولیکول آن را با فولیکول ناحیه مورد‌نظر پیوند می‌زند. برخی پزشکان توصیه می‌کنند بعد از پیوند استفاده از مینوکسیدیل، برای کم‌کردن ریزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. در ریزش ارثی ممکن است به چند جلسه پیوند نیاز باشد. باید توجه داشت که روش‌های جراحی درمان طاسی، هزینه‌بر بوده و دردناک است. همچنین ممکن است خونریزی و زخم ایجاد شود.

لیزر درمانی

روشی موثر برای درمان ریزش ارثی در زنان و مردان است. باعث افزایش تراکم مو می‌شود. به این درمان لیزر سرد نیز گفته می‌شود. فوتون‌ها به بافت پوست سر تابیده شده و توسط سلول‌های ضعیف جذب می‌شود. این روند در رشد مو موثر است.

مزوتراپی

مزوتراپی مو روشی درمانی است. در این روش ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمینه موردنیاز برای رشد مو به پوست سر تزریق می‌شوند. مزوتراپی موهای نازک را ضخیم کرده و ریزش را متوقف می‌کند. با استفاده از این روش می‌توان ریزش مو با انتهای سفید و شوره سر را نیز از بین برد.

درمان ریزش مو در مردان

برای درمان ریزش مو در مردان یک راه تجویز دارو است. اگر طاسی با الگوی مردانه باشد، احتمالا داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید تجویز می‌شود. اگر شخص با چنین درمان‌هایی به نتیجه نرسد، راه حل دیگر کاشت مو یا لیزردرمانی است. البته با تغییر سبک زندگی مانند ترک سیگار و رژیم غذایی سالم می‌توان تا حدودی ریزش را متوقف کرد.

کاشت مو برای درمان ریزش مو مردان
برای درمان ریزش مو علاوه بر مصرف داروهای خاص، می‌توان از روش کاشت مو یا پروتز مو استفاده کرد.

درمان ریزش مو در زنان

درمان ریزش مو در زنان به علت آن بستگی دارد. اگر علت ریزش در زنان مسائلی مانند استرس، تغییرات هورمونی و بارداری باشد، نیاز به درمان نیست و مشکل پس از مدتی رفع می‌شود. گاهی نیز علت نوع بستن موها است. به عنوان مثال دم‌اسبی بستن موها باعث کشیدگی بیش از حد شده و به ریشه مو آسیب وارد می‌کند.

اگر آزمایش نشان دهد که ریزش به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رخ داده است، متخصص مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین تجویز می‌کند.

راه‌های مراقبت از مو

برای داشتن موهای سالم و جلوگیری از ریزش آن‌ها باید نکاتی را رعایت کرده و سبک زندگی خود را تغییر دهید. برخی از اقدامات مهم برای مراقبت از مو عبارتند از:

  • رژیم غذایی سرشار از پروتئین
  • خوردن میوه‌ها، سبزیجات و انواع آجیل برای رفع کمبود روی
  • افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ مانند دانه کتان و ماست
  • نوع و بافت مو و میزان فعالیت خود را بشناسید تا به میزان لازم موهای خود را بشویید.
  • از شامپوی مناسب جنس موی خود استفاده کنید.
  • موهای خود را بیش از یک بار در روز نشویید.
  • برای شستن مو از آب خیلی گرم یا خیلی سرد استفاده نکنید.
  • هنگام خشک کردن مو با سشوار از کمترین درجه حرارت شروع کنید و به تدریج حرارت را افزایش دهید.
  • از رژیم‌های کم‌کالری و سخت دوری کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه کارهایی باید انجام داد؟

در مورد هر مشکل و اختلالی این جمله بیان می‌شود که “پیشگیری بهتر از درمان است.” در رابطه با کاهش رشد موها نیز قبل از شروع ریزش می‌توان با اقدامات موثری این عارضه را به تعویق انداخت یا از آن جلوگیری کرد. برخی از نکات مهم برای جلوگیری از ریزش مو عبارتند از:

  • مدل موهایی که باعث کشیده‌شدن مو می‌شود، آسیب دائمی به ریشه مو وارد می‌کند. از بستن موها با کشیدگی زیاد خودداری کنید.
  • از ابزارهای حرارت‌دهنده با حرارت بالا مانند سشوار و اتو مو تاحدامکان دوری کنید.
  • استفاده از دکلره باعث آسیب به فولیکول مو می‌شود. بهتر است از چنین موادی استفاده نکنید.
  • از شامپوهای ملایم و مناسب موی خود استفاده کنید.
  • از برس‌های نرم با الیاف طبیعی استفاده کنید.
اینفوگرافی راه‌های جلوگیری از ریزش مو
اینفوگرافی راه‌های جلوگیری از ریزش مو

تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو با درمان‌های خانگی

یکی از راه‌ها برای تقویت مو، ماساژ سر همراه با روغن یا ماسک مو است. ماساژ باعث کشش پوست شده و رشد و ضخامت موها را بیشتر می‌کند. برای جلوگیری از ریزش آلوئه‌ورا نیز مفید است. آلوئه‌ورا شوره‌سر را کاهش داده و فولیکول‌هایی که با چربی مسدود شده‌اند، باز می‌کند.

قبل یا بعد از شستشوی موها از روغن نارگیل استفاده کنید. این روغن حاوی اسیدچربی به نام اسیدلوریک است و به ساقه مو نفوذ می‌کند. روغن نارگیل از کاهش پروتئین در موها جلوگیری می‌کند.


راه‌های تقویت پیاز مو

بسیاری از روش‌های جلوگیری از این عارضه باعث تقویت پیاز مو می‌شوند. در ادامه تعدادی دیگر از نکات مهم را عنوان می‌کنیم که به بهبودی وضعیت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.

  • مصرف ویتامین‌ها را افزایش دهید. برای رشد مو ویتامین‌های A، گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، آهن و روی موردنیاز است.
  • به جای استفاده هرروزه از شامپو، در هفته دو تا سه بار موهای خود را با شاپو بشویید.
  • پوست سر خود را ماساژ دهید.
  • در رژیم غذایی بیشتر از پروتئین استفاده کنید.
  • برای خشک‌کردن موها به‌جای استفاده از حوله از پاره نرم استفاده کنید. اصطکاک بین حوله و موها باعث آسیب و شکستگی مو می‌شود.

ریزش مو و کرونا

در برخی بیماران مبتلا به کرونا، ریزش مو مشاهده شده است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد، علت ریزش، استرس عاطفی و فیزیکی، تب بالا و کاهش وزن است. در این شرایط رزش در سرتاسر سر ایجاد می‌شود و فقط مختص یک منطقه خاص نیست.

درمان ریزش مو بعد از کرونا

پس از بهبودی برای درمان ریزش باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است متخصص مکمل‌های مولتی ویتامین تجویز کند. رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیز بسیار کمک‌کننده است. کاهش استرس نیز به مرور به سلامت بدن کمک می‌کند.


استرس و ریزش مو

یکی از علل ریزش مو استرس و اضطراب است. افراد در موقعیت‌های سخت و پرتنش ممکن است، دچار ریزش شوند. کاهش استرس می‌تواند به رشد موها کمک کند.


آیا ریزش مو در بارداری طبیعی است؟

در سه‌ماهه اول بارداری، تغییرات شدید در هورمون‌ها باعث ریزش می‌شود. ریزش به دلیل تغییرات هورمونی به‌سرعت قابل‌مشاهده نیست. معمولا دو تا چهار ماه طول می‌کشد تا موتجه نازک شدن و کم‌پشت‌شدن موها شوید. پس از زایمان نیز با افت هورمون استروژن شاهد کاهش حجم موها خواهید بود.

در بیشتر موارد به درمان خاصی نیاز نیست. اما گاهی ممکن است پزشک داروی ماینوکسیدیل تجویز کند.


آیا ریزش مو در شیردهی طبیعی است؟

کاهش حجم موها پس از زایمان به علت کاهش هورمون استروژن اتفاق می‌افتد. این عارضه ارتباطی با شیردهی ندارد. معمولا ۴ تا ۶ ماه پس از زایمان رشد موها به حالت طبیعی بازمی‌گردد.


ریزش مو و موی چرب چه ارتباطی دارند؟

پاسخ این سوال مثبت است. پوست سر چرب به ریزش کمک می‌کند. اما به این معنی نیست که علت اصلی ریزش موی چرب است. مقادیر زیاد روغن می‌تواند کثیفی، شوره سر و محصولات مو را به خود جذب کرده و منافذ را مسدود کند. مسدودشدن منافذ از رشد موهای جدید جلوگیری می‌کند.


درمان سریع ریزش مو چیست؟

استفاده از داروها و محلول‌های مربوط به ریزش مو نیاز به استفاده مداوم داشته و نتیجه به سرعت قابل مشاهده نیست. افرادی که می‌خواهند سریعا به نتیجه دلخواه خود برسند، باید کاشت مو انجام دهند. کاشت مو شامل برداشتن فولیکول‌های مو از پشت سر و پیوند آن‌ها در قسمت طاس است.

روش دیگر برای درمان سریع ریزش مو پروتز مو است. البته این روش جنبه آرایشی داشته و به صورت موقت طاسی را از بین می‌برد. پروتز مو با چسب مخصوص کف سر چسبیده و برای چندین ماه مشکل ریزش را حل می‌کند. پروتز مو را می‌توان به صورت سفارشی در رنگ و مدل موردنظر خود تهیه کرد.


چه‌چیزی باعث ریزش مو در نوجوانی می‌شود؟

در نوجوانی نیز ممکن است ریزش مو به دلیل ژنتیک، آلوپسی آره‌آتا، سوءتغذیه، مشکلات تیروئید، لوپوس و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک رخ دهد. پزشک باتوجه‌به علت ایجاد این مشکل در نوجوان از داروهایی مانند داروی آکنه، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروی ضدانعقاد، داروی ضدقارچی یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی استفاده می‌کند.


آیا امکان ریزش مو بعد از کاشت مو وجود دارد؟

ریزش و نازک‌شدن موها حتی پس از کاشت مو نیز اتفاق می‌افتد. معمولا پزشک برای کاهش احتمال این عارضه داروهایی را برای درمان ریزش مو توصیه می‌کند. این داروها از ریزش و نازک‌شدن موها جلوگیری کرده یا سرعت آن را کند می‌کنند.


تاثیر رنگ مو بر ریزش مو
رنگ مو به دلیل داشتن مواد شیمیایی به مو آسیب وارد می‌کند. میزان مواد شیمیایی در دکلره بیشتر بوده و باعث شکسته شدن ساقه مو می‌شود.

چه زمانی برای درمان ریزش مو به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه به طور ناگهانی دچار ریزش مو شده اید یا در موقع شانه کردن و شستن موها ریزش موی شما بیش از حد معمول است باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. همچنین ریزش موی ناگهانی ممکن است علامتی از یک بیماری بوده و نیاز به درمان داشته باشد.

برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان پوست و مو به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

 دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

شوره سر در نتیجه پوسته‌پوسته شدن پوست سر ایجاد می‌شود. شوره به‌خودی‌خود باعث ریزش مو نمی‌شود. اما این عارضه باعث می‌شود که سر دچار خارش شود. خاراندن کف سر به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و در نتیجه ریزش مو را در پی دارد.

حمام کردن باعث تمیزی موها شده و چربی پوست سر را از بین می‌برد. باور اشتباهی وجود دارد که می‌گوید، “حمام کردن باعث ریزش مو می‌شود.” اما این‌طور نیست. تنها باید هنگام دوش گرفتن از آب خیلی سرد یا خیلی گرم استفاده نکنید و موها را زیاد شامپو نزنید.

بله، ابزارهای حرارتی آسیب دائمی به مو وارد می‌کنند. بهتر است برای خشک کردن موها از این ابزار استفاده نکنید و صبر کنید تا مو خودبه‌خود خشک شود. در مواقعی که می‌خواهید از سشوار یا اتو مو استفاده کنید، از درجه حرارت پایین شروع کرده و به مرور درجه حرارت را بالا ببرید.

واقعیت این است که هرچه بیشتر موهای خود را رنگ کنید، احتمال ریزش مو بیشتر می‌شود. مواد شیمیایی موجود در رنگ به مو آسیب وارد می‌کند. رنگ مو به موهایی که هنوز رشد نکرده‌اند، نمی‌تواند آسیب وارد کند. به همین دلیل با کاهش دفعات رنگ مو، می‌توان به تقویت مو کمک کرد.
دکلره مواد شیمیایی قوی‌تری داشته و ساقه‌مو را ضعیف می‌کند. شکستگی ریزش مو را در پی دارد. در بیشتر مواقع تغییر رنگ مو به رنگ‌های بسیار روشن با دکلره به مو آسیب می‌زند. اگر علاقه زیادی به رنگ مو دارید، بهترین راهکار این است که سراغ رنگ‌های خیلی روشن نروید و تا حدامکان از دکلره استفاده نکنید.

خوشبختانه ریزش مو هورمونی برخلاف ریزش مو ارثی برگشت‌پذیر است. در مواردی مانند بارداری یا یائسگی هورمون‌ها دچار تغییر شده و به فولیکول‌های مو آسیب وارد می‌شود.

اگر بیماری‌های تیروئید شدید باشد و درمان نشود، ریزش مو اتفاق می‌افتد. زمانی که تولید هورمون‌های T3 و T4 مختل می‌شود، به ریشه مو آسیب وارد می‌کند. در نتیجه موی جدید رشد نکرده و جایگزین نمی‌شود. اختلالات تیروئید اغلب همراه با بیماری‌های خودایمنی دیده می‌شود. به همین دلیل ممکن است، آلوپسی نیز به ریزش مو کمک کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه‌های جدید ... با هر بار نوشتن بیشتر یاد می‌گیرم. خوشحالم در دکترتو فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقاء سلامت جامعه را دارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ریزش مو

  1. علی اصغر گفت:

    سلام من حدود۷ماهه از ماینوکسیدیل ۲درصدو۵درصد برای ریش استفاده میکردم وحدود یک ماه که‌ موهای صورت نازک شده وبه صورت سکه ای میریزند و رشت نمی کنند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است ازمایشات هورمونی لازم را دهید
      و از درمان اصولی تر زیر نظر متخصص استفاده کنید

  2. علی اصغر گفت:

    سلام من حدود۷ماهه از ماینوکسیدیل۵درصدو۲درصد برای ریش استفاده میکنم اول خیلی خوب موهایم درآمده بود ولی حدود یک ماهه که‌ موهایم نازک شده و رشدنمی کند وبه صورت سکه ای میریزند

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بهتر است ازمایشات هورمونی لازم را دهید
      و از درمان اصولی تر زیر نظر متخصص استفاده کنید

  3. اویس گفت:

    سلام برا ریزش ارثی مو میشه کاری کرد
    تاثیر گذار هست ایا؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید بررسی شود
      از نظر هورمونی مخصوصا

  4. سلمان گفت:

    سلام
    من ۲۲ سالمه ریزش مو شدید و گزگز کل برم به خصوص کف سرم یعنی ایقدرخارش داره که می خوام پوست سرم رو بکنم چکار کنم دکتر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نیاز به ازمایش هورمونی و پوستی دارید
      ولی می توانید از مکمل هیرتامین استفاده کنید

  5. سامان گفت:

    سلام ریزش شدید در کف سر و نازک شدن مو
    احساس مور مور شدن سر و بدنم رادارم خارش سر شوره هم دارم کلافه شدم از این چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      می توانید از مکمل هیرتامین استفاده کنید

  6. لیلا گفت:

    سلام پسرم ۱۱ساله است و مدتی است دچار ریزش مو شده به طوری که سرش خالی شده وکف سرش پیداست کم خونی هم داره پزشک پوست ومو قرص زینک و بیوتین و اهن و دی برایش تجویز کرده ولی تاثیری نداشته به نظر شما باید چکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      انجام ازمایش تیرویید الزامی است

  7. امیر حسین گفت:

    سلام . خسته نباشید .
    من ۱۷ سالمه و متاسفانه به کم کاری تیروئید مبتلا شدم و دچار ریزش مو شدم . سه روزه قرص لیووتیروکسین ۲۵ مصرف می کنم
    .دکتر هم برای ریزش مو قرص بیوتین و مکمل زینک داده اما ریزش مو هام متوقف نمیشه باید چی کار کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر دوماه از مایش تیرویید را تکرار کنید
      احتمالا نیاز به تغییر دوز دارید
      از هیرتامین هم می توانید استفاده کنید

  8. نیمیشا گفت:

    ببخشید آیا کیست باعث ریزش مو میشود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ریزش مو و تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی‌کیستیک) می‌توانند به هم مرتبط باشند. این سندرم باعث افزایش سطح آندروژن و ریزش مو می‌شود.

  9. مسیح الله گفت:

    ریزیش موی سر

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام مسیح عزیز
      سوالتان را واضح بپرسید
      ممنونم