علت پا درد چیست و چه درمان هایی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درست است که دردپا عموما جای نگرانی ندارد اما اگر این درد مداوم باشد و با وجود استفاده از درمان‌های خانگی بیش از یک هفته باقی ماند باید برای تشخیص به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. همچنین اگر درد آن قدر شدید است که مانع از راه‌رفتن می‌شود یا اگر احساس سوزش، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در پای درگیر دارید لازم است به پزشک مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت پا درد چیست و چه درمان هایی دارد؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

پا درد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما در طول زندگی به آن دچار شده‌ایم. عوامل زیادی باعث ایجاد درد در پاها می‌شود. اکثرا این درد نشانه‌ی مشکل خاصی نیست و احتمالا در اثر استفاده‌ی زیاد از پاها در فعالیت‌هایی مانند دویدن و غیره ایجاد شده‌است. در این حالت درد شما با استراحت با درمان‌های خانگی مانند کمپرس یخ از بین می‌رود.

هرچند همیشه دلیل دردپا یک موضوع ساده مثل فعالیت زیاد یا ضربه نیست. اگر درد شما ادامه داشت و با درمان‌های خانگی از بین نرفت یا اینکه اگر درد شدیدی دارید و این درد با علائم دیگری هم همراه است، ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی باشد که در این صورت حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در این مطلب سعی می‌کنیم در مورد علل مختلف پادرد و عوامل خطر ایجاد این مشکل صحبت کنیم. پادرد ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد یا زنگ خطر یک بیماری مهم محسوب شود، به همین دلیل نباید از این موضوع به‌راحتی گذشت.

پا درد چیست؟

پا (منظور از مچ پا تا انگشتان است) از استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها تشکیل شده‌است. این بخش از اندام همه وزن بدن را در تمام روز تحمل می‌کند؛ بنابراین قابل پیش‌بینی است که پا درد نسبتا شایع باشد. گاهی درد در قسمت رویی پاهایتان احساس می‌شود و در ایستادن و راه رفتن مشکل ایجاد می‌کند. پا درد ممکن است با توجه به علت و گستره آسیبی که وارد شده‌است، خفیف یا شدید باشد.

پا درد با چه علائمی همراه می شود؟

علل بسیاری می‌توانند باعث ایجاد پا درد شوند؛ بنابراین علائم متعددی هم می‌توانند همراه با آن دیده شود. درد می‌تواند محدود به ناحیه پا باشد یا به سمت بالا کشیده شود. همچنین ممکن است همراه با آن تغییرات ظاهری در پا به وجود آمده باشد، ممکن است تورم یا قرمزی در مفاصل وجود داشته باشد. گاهی ممکن است در کنار درد، سوزش یا بی‌حسی یا ضعف در پاها وجود داشته باشد. گاهی درد مفاصل بعد از یک دوره عفونت یا هم‌زمان با آن دیده می‌شود و همچنین ممکن است درد مفاصل با ضایعات پوستی همراه باشد و البته ممکن است پادرد تنها علامت موجود باشد.

سریع‌ترین راه برای درمان درد پا چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

علل پا درد چیست؟

درد قسمت رویی پا می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شده باشد؛ رایج‌ترین دلیل آن، استفاده بیش از اندازه از پاها در فعالیت‌هایی نظیر دویدن، پریدن یا ضربه‌زدن با پاها است.مشکلاتی که با استفاده بیش‌از‌حد از پاها ایجاد می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • تندینیت عضلات اکستانسور (التهاب تاندون عضلات باز کننده پا): این مشکل با استفاده بیش از اندازه از کفش‌های تنگ ایجاد می‌شود. تاندون‌هایی که در طول قسمت رویی پا قرار گرفته‌اند و پا را به سمت بالا می‌کشند تحت فشار قرار می‌گیرند و همین امر موجب می‌شود تاندون‌ها ملتهب و دردناک شوند.
  • سندروم سینوس تارسی: این سندرم نادر است و با التهاب سینوس تارسی، کانالی که بین پاشنه و استخوان قوزک پا قرار دارد، مشخص می‌شود. این مشکل باعث درد در قسمت رویی پا و بخش خارجی مچ می‌شود.
  • شکستگی‌های فشاری استخوان‌های پاها: درد می‌تواند ناشی از شکستگی‌های استخوان های متاتارسال، استخوان‌هایی که در قسمت رویی پا قرار دارند، باشد. این آسیب می‌تواند علامتی مانند تورم هم داشته باشد.

ضعف و درد پا و نوروپاتی محیطی (پا درد عصبی)

نوروپاتی محیطی می‌تواند باعث درد، سوزش، یا بی‌حسی می‌شود که از پا به سمت بالا در اندام تحتانی گسترش پیدا کند. همچنین اختلال عصبی یا اختلال عملکرد در عصب پرونئال مشترک، که اختلال عملکرد در شاخه‌ای از عصب سیاتیک است، می‌تواند باعث درد و سوزش در قسمت رویی پا، همراه با ضعف پا یا اندام تحتانی شود.

علت درد ران و ساق پا (روماتیسم و دردهای اتوایمیون)

انواع بیماری‌های خودایمنی مفصلی که به آنها بیماری آرتروز گفته می‌شود، می‌توانند باعث ایجاد پادرد شوند. در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • آرتریت سوریاتیک: نوعی درگیری مفصل که در بیماران مبتلا به بیماری پوستی سوریازیس (پسوریازیس) دیده می‌شود.
  • روماتوئید آرتریت: روماتوئید آرتریت یا روماتیسم که بیماری التهابی مفاصل است.
  • استئوآرتریت: بیماری که باعث تخریب مفصل می‌شود.
  • نقرس: نقرس می‌تواند باعث درد شدید ناگهانی در مفصل ریشه‌ای انگشت بزرگ پا شود.

بیماری بورسیت یا التهاب مفاصل و بیماری های ارتوپدی

بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی می‌توانند باعث بروز درد پا شوند. برخی از این بیماری‌های ارتوپدی را در ادامه آورده‌ایم، یکی از آنها بورسیت است:

  • بیماری بورسیت رتروکالکانئال: التهاب ساختارهای موجود در پشت استخوان قوزک پا
  • زوائد استخوانی: زوائد رشد یافته دردناکی هستند که در کنار مفاصل، در مفاصل پا در کنار انگشتان، تشکیل می‌شوند.
  • التهاب یا پارگی تاندون آشیل
  • شکستگی پا یا انگشتان
  • بونیون‌ها: بونیون‌ها که برآمدگی‌های استخوانی هستند که در ریشه انگشت بزرگ پا تشکیل می‌شوند.
  • بیماری بورسیت: التهاب در مفاصل
  • استئومیلیت: عفونت استخوان‌ها
  • آرتروز عفونی: نوعی آرتروز که باعث ایجاد عفونتی می‌شود که مفاصل را درگیر می‌کند.
  • آرتریت واکنشی: درگیری مفصلی ناشی از واکنش بدن به بیماری عفونی در جای دیگری از بدن
  • فاسئیت پلنتار: التهاب غشاء کف پا
سایر دلایل پا درد در زنان و مردان
گاهی ممکن است به دلیل فعالیت زیاد یا پوشیدن کفش نامناسب، پاها دچار درد شوند.

سایر دلایل پا درد در زنان و مردان

سایر علل درد قسمت رویی پاها این موارد را شامل می‌شود:

  • پینه: پینه‌های پوستی که لایه های ضخیم و مستحکم پوست هستند و هنگامی که پوست بخواهد در مقابل ساییدگی از خود محافظت کند ایجاد می‌شوند.
  • صاف بودن کف پا
  • نواقص ساختاری در پا
  • کفش بد: کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی که به‌خوبی اندازه نیستند.
  • درد ناخن: ناخن‌هایی که به درون بافت انگشت رشد کنند.
  • زگیل کف پا
  • بیماری پاژه استخوان: اختلالی است که در فرایند بازیافت مواد بافت استخوانی در بدن ایجاد می‌شود.
  • بیماری رینود: اختلالی که در آن انگشتان به هنگام قرار گرفتن در سرما و یا استرس بی‌حس و سرد می‌شوند.
  • مورتون نوروما: حالت دردناکی است که در اثر ضخیم‌شدن بافت اطراف یکی از اعصابی که به انگشتان می‌رود ایجاد می‌شود و فرد ممکن است سنگریزه زیر پا احساس کند.
  • اختلال ساختاری انگشتان پا: مانند حالتی که انگشت حالت خم‌شده در بند نزدیک به ناخن (Mallet Toe) یا بند بعدی (Hammer Toe) دارد.

متن انگلیسی:
«A lot of different things can cause foot pain, including those stiletto heels you couldn’t resist passing by the shoe store window at the mall.»
توضیح فارسی:
«موارد بسیاری می‌توانند باعث بروز پا درد شوند. بار دیگر که از جلوی مرکز خریدی با کفش‌های پاشنه‌دار رد می‌شوید و نمی‌تواند جلوی خود را بگیرید و آنها را خریداری نکنید، به یاد درد پای خود بیفتید!»

به نقل از mountsinai

علت درد پا در قسمت های مختلف پا چیست؟

نمی‌توان یک علت مشخص را برای درد پا عنوان کرد. درد در هر قسمتی از پا نشان‌دهنده‌ی مشکلات مختلفی است. در ادامه علت ایجاد درد در قسمت‌های مختلف پا را بررسی می‌کنیم.

۱. علت درد استخوان پا (علت درد پای راست از لگن)

درد استخوان پا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علت شایع درد استخوان ضربه و شکستگی آن است. ممکن است در اثر افتادن یا تصادف استخوان آسیب ببیند. در خانم‌های باردار درد استخوان لگن کاملا طبیعی است. معمولا تا زمان زایمان این درد ادامه دارد. اما می‌توان با تمرینات و فیزیوتراپی تا حدودی این مشکل را برطرف کرد.

کمبود برخی از مواد معدنی هم باعث درد استخوان پا می‌شود. افرادی کمبود کلسیم و ویتامین D دارند، دچار پوکی‌استخوان هستند و در مراحل شدید آن قرار دارند، درد استخوان را تجربه می‌کنند. این نوع درد می‌تواند علاوه بر پاها در نقاط دیگر بدن هم احساس شود.

۲. علت درد در ماهیچه ران پا

یکی از علل شایع درد ماهیچه پا کشیدگی عضلات است. زمانی که فیبرهای عضله بیش‌از‌حد کشیده یا پاره شوند، درد در این ناحیه حس می‌شود. افرادی که قبل از ورزش یا هر فعالیتی به‌خوبی گرم نمی‌کنند یا بیش‌از‌حد از ماهیچه‌های خود کار می‌کشند، دچار این مشکل می‌شوند.

دلیل دیگر این مشکل انقباض عضلات است. معمولا کم‌آبی بدن، خستگی عضلات و سطح پایین مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم باعث انقباض غیرارادی عضلات می‌شوند.

علت پا درد چیست؟
پا درد به دلایل مختلفی ایجاد شده و می‌تواند راه رفتن و هر فعالیتی را با مشکل مواجه کند.

۳. علت درد کف پا

یکی از مشکلاتی که باعث درد کف پا می‌شود، پیاده‌روی یا ایستادن بیش‌از‌حد است. در این شرایط کف پا دچار التهاب می‌شود و استخوان‌ها، رباط‌ها یا تاندون‌های پا ملتهب می‌شوند. از علل شایع پادرد می‌توان به آرتریت اشاره کرد. زمانی که به اعصاب پا آسیب می‌رسد، در کف پا حسی مانند سوزش شدید، بی‌حسی یا گزگز ایجاد می‌شود.

۴. علت درد پاشنه پا

التهاب کف پا باعث ایجاد درد در پاشنه می‌شود. یک نوار سخت استخوان پاشنه را به انگشتان پا وصل می‌کند که ممکن است تحریک یا ملتهب شود. این عارضه معمولا در صبح پس از بیدارشدن، شدیدتر خود را نشان می‌دهد.

۵. علت پا درد شدید (علت درد پا از زانو به پایین)

بسیاری از علل پادرد که به آنها اشاره شد، می‌توانند در درازمدت و در صورت عدم درمان درد شدید ایجاد کنند. اما یکی از مواردی که درد بسیار شدید ایجاد می‌کند، شکستگی است. اگر در اثر تصادف یا سقوط درد شدید احساس کردید و کبودی شدید و تورم را مشاهده می‌کنید، احتمالا علت آن شکستگی است.

گاهی ضربه حاد باعث رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی می‌شود. در این شرایط به ماهیچه‌ها و تاندون فشار وارد شده و منجر به درد حاد در عضله ران می‌شود.

شما هم دچار پادرد می‌شوید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

درمان پا درد چیست؟

معمولا آسیب‌های جزئی نیازی به درمان نداشته و با درمان‌های ساده خانگی مشکل برطرف می‌شود. اما اگر درد پا شدید باشد یا تورم و علائم عفونت را روی پا مشاهده کنید، باید به پزشک متخصص ارتوپد یا متخصص طب ورزشی مراجعه کنید. درمان به علت ایجاد درد بستگی دارد و می‌تواند موارد زیر را دربرگیرد:

  • فیزیوتراپی: اگر درد ناشی از آسیب به عضلات یا ضعف در ماهیچه‌ها باشد، این روش درمان مناسب است. فیزیوتراپی می‌تواند به درمان مشکلاتی از جمله نوروپاتی محیطی، التهاب تاندون عضلات اکستانسور و آسیب عصب پرونئال کمک کند. فیزیوتراپیست حرکات کششی و تمرینات ورزشی را به شما آموزش می‌دهد تا هر روز آنها را تکرار کنید. همچنین در مورد استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا ویلچر، فیزیوتراپیست تصمیم می‌گیرد.
  • گچ مخصوص: گچ یا بوت‌های مخصوص راه رفتن، برای آسیب‌هایی نظیر شکستگی در استخوان‌ها.
  • دارو: داروهای NSAID (داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی) یا سایر داروهای ضدالتهاب که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. معمولا از استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپرین برای کنترل درد استفاده می‌شود. ممکن است باتوجه‌به منبع درد پزشک از داروهای دیگری هم استفاده کند.
  • عمل جراحی: برخی از مشکلات مانند شکستگی استخوان، تاندونیت آشیل، نوروپاتی ناشی از فشار فیزیکی و آرتروز زانو در شرایط حاد نیاز به جراحی دارند.

درمان درد ماهیچه پا

یکی از درمان‌های خانگی برای رفع درد ماهیچه و عضلات، حمام آب گرم است. حمام آب گرم به آرام‌شدن عضلات کمک می‌کند. همچنین با تکرار حرکات کششی می‌توان درد را به‌مرور از بین برد. اگر درد مربوط به قسمت ساق پا است، می‌توانید پاهای خود را بکشید، طوری که انگشتان شما کاملا کشیده شود. اگر در قسمت ران دچار درد ماهیچه هستید، خم شوید و انگشتان پا را لمس کنید. ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید.

درمان درد پاشنه پا

درد در قسمت پاشنه معمولا با استراحت برطرف می‌شود. اگر درد شدید است، روزی دو بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یخ را روی پاشنه قرار دهید. سعی کنید کفش مناسبی انتخاب کنید که به پاشنه فشار وارد نشود. داروهای ضددرد هم در تسکین درد مؤثر هستند. درصورتی‌که راهکارهای خانگی جواب نداد، باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایش‌های مختلف مانند تصویربرداری اشعه ایکس مشکل را شناسایی می‌کند.

درمان درد پاشنه پا
یکی از درمان‌های مناسب برای رفع درد پا استفاده از کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه است.

درمان خانگی پا درد

درمان‌های خانگی می‌توانند برای پادرد در بسیاری از موارد کمک‌کننده باشند. بیمار باید استراحت کند و تا حد ممکن به پای درگیر استراحت دهد. همچنین می‌تواند به مدت بیست دقیقه و نه بیشتر، یخ روی محل قرار دهد. اگر بیمار مجبور است راه برود، کفش‌هایی که به‌خوبی اندازه‌اند و پا را محافظت می کنند و تنگ نیستند، بپوشد.

در بسیاری از مواقع دردپا موضوع جدی نیست و با چندین روش درمان خانگی می‌توان آن را برطرف کرد. در ادامه تعدادی از راه‌های درمان این عارضه معرفی شده‌است. اگر با وجود انجام این روش‌ها هنوز درد داشتید، حتما باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

  • حمام گرم: یکی از بهترین روش‌ها است و می‌توان با اضافه‌کردن نمک به آب و قراردادن پا در آن عضلات را تسکین داد.
  • حرکات کششی: برخی از تمرینات کششی درد ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشند. با کشیدن انگشتان می‌توانید در تمام قسمت‌های پا کشش را احساس کنید.
  • تمرینات تقویتی: برای جلوگیری از درد باید عضلات قوی شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت عضلات پیاده‌روی منظم است. همچنین تمرینات قدرتی مانند استفاده از وزنه هم توصیه می‌شود.
  • ماساژ پا: ماساژ باعث بهبود گردش خون می‌شود. لوسیون و روغن به روان‌شدن پوست کمک کرده و ماساژ را راحت‌تر می‌کنند.
  • تعویض کفش‌ها: برخی از کفش‌ها غیراستاندارد هستند یا سایز مناسبی ندارند و باعث ایجاد درد می‌شوند.
  • کمپرس یخ: این روش التهاب را کاهش می‌دهد. به مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه یخ را روی قسمت دردناک قرار دهید تا به کاهش التهاب کمک کنید.
  • داروهای مسکن موضعی: برخی محصولات بدون نسخه وجود دارند که با احساس خنکی و تسکین درد به شما کمک می‌کنند.

درمان‌های خانگی می‌توانند برای پا درد بسیار مفید باشند. تا جایی که می‌توانید استراحت کنید و به مدت بیست دقیقه و نه بیشتر، از کمپرس یخ استفاده کنید.

حرکات اصلاحی برای درمان پادرد

برخی از حرکات باعث تقویت عضلات پا می‌شوند و به بهبود وضعیت آنها کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال هر روز چند بار پاها و انگشتان خود را بالا برده و کشش ایجاد کنید. حرکت دیگری که به شما کمک می‌کند، حرکت دوچرخه است. روی زمین دراز کشیده و به آرامی با پاها حرکت دوچرخه را انجام دهید تا گردش خون در پاها بیشتر شود. اگر برای درمان نیاز به حرکات اصلاحی داشته باشید پزشک شما را به فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد. فیزیوتراپیست حرکات اصلاحی مفید را به شما آموزش خواهد داد.

درد پاشنه پا و کمبود ویتامین

کمبود ویتامین و انواع مواد معدنی می‌تواند باعث ایجاد درد در هر ناحیه بدن به‌خصوص پاها شوند. به‌عنوان‌مثال کمبود کلسیم و ویتامین D باعث پوکی‌استخوان می‌شود. درصورتی‌که پتاسیم در بدن کاهش پیدا کند، اعصاب و عضلات به‌درستی کار نمی‌کنند و پاها دچار ضعف می‌شوند.

از دیگر ویتامین‌های ضروری بدن می‌توان به ویتامین B12 اشاره کرد. کمبود ویتامین B12 هم باعث بی‌حسی و خستگی می‌شود. افرادی که رژیم‌های بسیار سخت می‌گیرند یا گیاه‌خواری را انتخاب کرده‌اند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

عفونت رحم و درد پا

عفونت رحم باعث آلودگی محیط اطراف رحم می‌شود. زنان به‌خصوص پس از زایمان دچار این مشکل می‌شوند. در این شرایط معمولا قسمت تحتانی شکم درد گرفته و این درد به لگن هم منتقل می‌شود. اگر همراه با درد لگن و شکم، دچار رنگ‌پریدگی، لرز و سردرد هستید، احتمال دارد مبتلا به عفونت رحم باشید.

پا درد در بارداری

یکی از عوارض بارداری درد در ناحیه پا است که ممکن است برخی خانم‌ها را اذیت کند. تغییرات هورمونی و افزایش وزن از دلایل اصلی پادرد در بارداری هستند. می‌توان با انجام برخی ورزش‌های مناسب بارداری و حمام آب گرم تا حدودی این عارضه را از بین برد.

علت‌های ایجاد پا دردعلائمدرمان
فاشیای کف پا– درد پاشنه پا مخصوصاً در صبح
– درد هنگام راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت
– سفتی و حساسیت در ناحیه پاشنه پا
– استراحت و پرهیز از فعالیت‌هایی که درد را تشدید می‌کنند
– تمرینات کششی برای ساق پا و فاشیای کف پا
– استفاده از کفی‌های طبی
– داروهای ضد التهاب
– فیزیوتراپی
– آتل‌های شبانه
التهاب آشیل– درد و سفتی در امتداد تاندون آشیل
– تورم در ناحیه پاشنه
– شروع تدریجی علائم
– استراحت و اجتناب از فعالیت‌هایی که به تاندون فشار وارد می‌کنند
– یخ‌درمانی
– تمرین‌های کششی و تقویتی
– کفش‌های ارتوپدی
– داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
– فیزیوتراپی
نورومای مورتون– درد شدید و سوزش در ناحیه کف پا
– بی‌حسی یا گزگز در انگشتان پا
– درد با فشار یا کفش‌های تنگ بدتر می‌شود
– پوشیدن کفش‌هایی با پنجه پهن‌تر
– کفی‌های طبی پددار
– کفش‌ها و صندل‌های سفارشی
– تزریق کورتیکواستروئید
– فیزیوتراپی
– جراحی
پینه پا– درد و تورم در پایه شست پا
– ایجاد برآمدگی استخوانی
– مشکل در پوشیدن کفش‌های تنگ
– کفش‌های پهن‌تر و راحت‌تر
– پدها یا آتل‌های مخصوص
– کفی‌های سفارشی
– مسکن‌های بدون نسخه
– اصلاح جراحی در موارد شدید
نقرس– درد شدید و ناگهانی در مفصل شست پا (اغلب در شب)
– تورم، قرمزی و گرمی در مفصل آسیب دیده
– دامنه حرکتی محدود
– دارو برای کاهش درد و التهاب (مانند NSAID ها، کلشی سین)
– تغییرات رژیم غذایی برای کاهش مصرف پورین
– اصلاح شیوه زندگی
– مدیریت بیماری‌های زمینه‌ای (مانند سطح اسید اوریک بالا)
شکستگی– شروع تدریجی درد در ناحیه خاصی از پا
– درد با فعالیت و تحمل وزن تشدید می‌شود
– تورم و حساسیت در محل آسیب
– استراحت و پرهیز از فعالیت‌هایی که آسیب را تشدید می‌کنند
– گچ‌گیری
– مدیریت درد
– بازگشت تدریجی به فعالیت و تحمل وزن
ناخن فرورفته– درد، قرمزی و تورم در اطراف ناخن پا
– رشد لبه ناخن فرورفته
– ممکن است عفونت رخ دهد
– خیساندن پا در آب گرم
– تکنیک‌های صحیح کوتاه کردن ناخن
– آنتی‌بیوتیک برای عفونت
– جراحی جزئی ناخن در موارد شدید
– اجتناب از کفش‌های تنگ
آرتروز– درد مفاصل و سفتی پا
– تورم و کاهش دامنه حرکتی
– سفتی صبحگاهی
– داروها برای کاهش درد و التهاب
– فیزیوتراپی و ورزش
– وسایل کمکی (مانند کفی)
– اصلاح شیوه زندگی
– گزینه‌های جراحی در موارد شدید
علت‌های پا درد، علائم همراه و درمان

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عوامل زیادی باعث ایجاد پادرد می‌شوند. منظور ما از پا از قسمت نوک انگشتان تا پاشنه است. اصلاح پادرد کلی است و برای تشخیص دلیل ایجاد آن باید ببینید دقیقا کدام قسمت از پای شما درد می‌کند و با چه علائمی همراه است. در بیشتر موارد پادرد دلیل خاصی ندارد و به استفاده زیاد از پاها مربوط می‌شود. در این حالت با کمی استراحت یا با درما‌ن‌های خانگی مانند کمپرس یخ مشکل برطرف می‌شود.

اگر به درد پا دچار شدید بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ممکن است در روند درمان به متخصص فیزیوتراپی، متخصص توانبخشی و دکتر متخصص داخلی هم نیاز پیدا کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین از هر کدام از دکترهای ذکر شده، دکترتو در کنار شماست:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

زمانی که به دلیل بروز پادرد یا دیگر مشکلات به مدت طولانی استراحت کنید یا به‌دلیل نوع شغل خود مجبور به نشستن طولانی هستید، احتمال ایجاد ضعف در عضلات ران و ساق پا وجود دارد. اگر پادرد داشتید، سعی کنید به آرامی حرکت کنید تا به‌مرور بهبود پیدا کنید. اگر ضعف در پاها شدید است، باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. احتمال دارد، مشکل از سیاتیک باشد و اعصاب مربوط به عضلات پا آسیب دیده باشند.

افرادی که کلسترول بالا دارند، بیشتر از افراد دیگر در معرض درد تاندون قرار می‌گیرند. آشیل بزرگ‌ترین تاندون بدن است که وزن را تحمل می‌کند. در نتیجه آسیب‌پذیری بیشتری داشته و انباشته‌شدن کلسترول باعث ایجاد التهاب در این تاندون می‌شود.

معمولا ورم پا در قسمت مچ که همراه با درد است، به سه علت ایجاد می‌شود. شکستگی استخوان، رگ‌به‌رگ شدن مچ و آسیب به تاندون می‌توانند چنین علائمی داشته باشند. زمانی که رباط‌ها کشیده یا پاره می‌شوند، مچ پا از موقعیت طبیعی خارج شده و درد می‌گیرد. همچنین تاندون‌های پا ممکن است تحریک یا ملتهب شوند. اگر تاندون پاره شود، احتمال دارد شخص به جراحی نیاز داشته باشد.

معمولا زمانی که کف پا به‌خصوص قسمت پاشنه پس از بیدارشدن، حس دردناکی دارد، علت آن التهاب کف پا است. نوار استخوانی که پاشنه را به انگشتان پا وصل می‌کند، دچار التهاب شده و به‌راحتی تحریک می‎‌شود در این شرایط زمان بیدارشدن احساس درد می‌کنید.

مهم‌ترین علت درد پاشنه هنگام راه‌رفتن سندرم خار پاشنه است. خار پاشنه به دلیل التهاب کف پا ایجاد شده و در قسمت پاشنه دردی مانند سوزش ایجاد می‌کند. البته دلایل دیگری مانند شکستگی، تاندونیت، آرتریت، تحریک عصبی و کیست هم می‌توانند چنین دردی ایجاد کنند.

کلسیم و ویتامین D برای سلامت و رشد استخوان‌ها بسیار مهم هستند. سعی کنید غذاهای حاوی کلسیم را در برنامه خود قرار دهید. محصولات لبنی مانند پنیر یا شیر و سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج یا کلم بروکلی گزینه خوبی برای جذب کلسیم هستند. مواد غذایی مانند پرتقال، کیوی، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، کلم‌پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین C هستند و به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

گاهی درد خفیف در پا هم می‌تواند جدی باشد. اگر علاوه بر درد زخم باز هم دارید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت شامل قرمزی، گرمی، حساسیت و تب بالای 37.8 درجه سانتی‌گراد است و در صورت ایجاد این علائم همراه با درد خطرناک است.

بسیاری از افرادی که دچار مشکل صافی کف پا هستند، هیچ مشکلی نداشته و علائمی ندارند. اما برخی از افراد دارای مشکل صافی کف پا به‌ویژه در قسمت پاشنه یا قوس پادرد را حس می‌کنند.

با افزایش سن، توده چربی بدن افزایش پیدا می‌کند و بیشتر افراد دچار اضافه وزن می‌شوند. همچنین توده عضلانی کاهش پیدا کرده و قدرت ماهیچه‌ها تحلیل می‌رود. به همین دلیل بسیاری از افراد مسن با مشکلات و ناراحتی در پاها مواجه می‌شوند.

عضلات پا معمولا به علت فعالیت‌های شدید یا انجام حرکات اشتباه دچار کشیدگی شده و حتی ممکن است پاره شوند. در این شرایط درد در پاها ایجاد می‌شود. معمولا چنین دردی با گذشت چند روز بهبود خوب می‌شود و نیازی به درمان خاصی ندارد.

درد کف پا معمولا به علت التهاب کف پا است و باعث ایجاد درد می‌شود. گاهی هم پوشیدن کفش‌های نامناسب و پیاده‌روی زیاد باعث درد در کف پا شده و در هنگام خواب بیشتر احساس می‌شود.

در کودکان معمولا پا درد نشانه درد رشد است. کودکان در سنین رشد درد رشد را در پاها و دستان خود حس می‌کنند. معمولا این درد شبیه به حس کشیدگی در عضلات است و پس از چند روز به‌مرور برطرف می‌شود.

در زمان پریود به دلیل تغییرات هورمونی در شکم، کمر و گاهی پا درد حس می‌شود. حتی برخی افراد در سینه‌های خود درد احساس می‌کنند. پس از اتمام پریود با ثابت‌شدن میزان هورمون‌ها این نوع درد فروکش می‌کند.

در خانم‌ها کمر درد به همراه درد پا می‌تواند نشانه تغییرات هورمونی دوره پریود، یائسگی یا اوایل بارداری باشد. اما گاهی درد مربوط به این دو ناحیه درد سیاتیک است. سیاتیک عصبی است که در اثر فشار به آن احساس درد در کمر و سپس در لگن، ران و ساق پا احساس می‌شود.

یکی از انواع بیماری ستون فقرات بیماری دیسک کمر است که می‌تواند بدن را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که درد از ناحیه تحتانی کمر شروع شود و سپس به لگن، ران و ساق پا برسد، احتمال دیسک کمر وجود دارد. معمولا دیسک کمر باعث درد در یک پا شده و هر دو پا هم‌زمان درد نمی‌گیرند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پا درد

  1. A گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۷ سالمه چند ساله پادرد دارم و پا هام صدا میده مشکل چیه؟
    مدتیه هم بدتر شده
    و اینکه چطور بفهمیم کف پاها مون صافه
    ممنون میشم زودتر جواب بدید 🌺

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این موضوع باید به متخصص اورتوپد مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورتوپدی

    2. ناشناس گفت:

      خیلی طولانی است
      نمی توانم بخوانم

  2. مهسا گفت:

    باسلامم و قت بخیر همسرم دو روز هست پا درد امونش رو بریده گاهی پشت ساق پا گاهی پشت ران و پهلوی ران گاهی روی باسن بین کمر و باسن وقتی بلند میشه راه بره بدتر میشه و سوزش و درد شدید میاد سراغش به نظر شما مشکلش چیه و راه درمانش چیه؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای بررسی بیش‌تر لازمه که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

    2. zahra_m گفت:

      سلام وقت بخیر جوانی ۲۱ ساله هستم فعالیتم بخاطر شغلم یکم بالا هست روزانه حداقل ۱ ساعت پیادروی دارم که خب زیاد نیست و بخاطر کار سیستمی زیاد در حالت نشسته هستم مدت زیادی هست مداوم در پا از زانو به پایین تا کف پام احساس استخوان درد دارم ، اونقدر زیاد نیست که تحمل نکنم ی درد قابل تحمله که تا الان همیشه تحمل میکردم ، قبل اینکه فعالیت کاریم زیاد بشه فقط در ماه های زمستان این احساس رو با سرما داشتم ولی الا هر روزه پا درد هستم خواستم بپرسم ب دلیل کار هست یا مشکلی وجود داره و باید ب پزشک مراجعه کنم؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        می تونه به شغلتون مربوط باشه
        می تونین از جوراب ضدواریس استفاده کنین
        به متخصص اورتوپد هم مراجعه کنین تا معاینه بشین که اگه مشکلی هست درمان مناسب براتون شروع بشه
        لیست متخصصین اورتوپدی

  3. عظیمی گفت:

    سلام:
    من خیلی از درد پاهام رنج میکشم حدود ۳ روز میشود درد دارم تازه شروع شده سابقه نداشته هنوز به پزشک مراجعه نکردم پاهام از زانوبه پایان سوزش میکند وزانوی پای چپم گاهی میگیرد درد زیاد حیس میکنم باید توقف کنم تا خوب شوم راهی بنظر شما میررسد به بنده حقیر رهنمایی کنید چه کار باید کرد.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه که برای معاینه و بررسی وضعیت مینیسک زانوهاتون به متخصص اورتوپدی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین اورتوپدی

    2. شیما مرا دی گفت:

      سلام من الان نزدیک ۴ ماهه که هردو پام از مچ تا انگشتان حالتی مثل برق گرفتگی ‌و بی حسی سینه پا رو دارم دکتر که رفتم گفتند به خاطر شوک عصبی به وجود آمده امانم رو بریده خاستم نظر شما رو بدونم در ضمن من ۳۵ سالمه

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای معاینه و گرفتن نوار عصب و سایر آزمایشات خونی، لازمه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
        لیست متخصصین مغز و اعصاب

  4. مقداد براتی گفت:

    سلام مدت چهل روزه پای چپم ازکنار بالای رانم تا کناره پایین مچ پام خیلی درد میکنه واصلا نمیتونم درست قدم بردارم وهمش مجبورم پای چپم را بالا نگهدارم ودربدنم قوس مانند نگهدارم فقط هم این درد در کناره پای چپم هست وتا پایین پام ادامه داره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      با توجه به علائمی که ذکر کردین ممکنه در شما، دیسک بین مهره‌ای یا عصبی که از بین مهره‌ها خارج می‌شه (عصب سیاتیک) تحت فشار باشه. برای بررسی بیش‌تر توصیه می‌کنم به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

      1. علیرضا دادخدایی گشمیرانی گفت:

        سلام من چند وقت ی باره درد ماهیچه پا دارم بعضی وقتا در ران هم احساس درد دارم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
          لیست متخصصین مغز و اعصاب

  5. علی گودینی گفت:

    سلام .ودرود بی پایان .
    چندین ساله پاهای حقیر درد قابل تحملی در پاهام حس میکنم چیز حدود بیست سال ازمایش روماتبسم دوبار کمبود کلسیم وغیره چند بار اما تشخیص علت برای بنده یافت نشد ..دیکس خفیف در کمر دارم .وبجز درد هر دو پا سه ساله کف پای من ورم کدرد داره .حاات مکرر مور مور در هر دو پا دارم عضلات درد دارن اگه میدانید علت چیست کمک کنید والا شمارو به خیر مارو با این پادرد بی خیال مگه چقدر از عمرم باقی مونده .با تشکر

  6. دردمند درد پا گفت:

    درد سمت چپ پایم امانم را بریده ازکشاله ران و زانو و ساق پا درد دارم و وقتی درمنزل هستم پایم را روی مبل میگذارم کمی بهتر میشوم و اگر بتوانم تا صبح بههمین شکل بخوابم مشکلی نیست اما امان از اینکه بخواهم بلند شوم و راه برم چنان تیری میشکه که طاقت ۱۰ قدم را هم ندارم اما مجبورم با همین پابرم سرکار و پشت میزم بشینم و کار کنم اونجا هم مشکل را دارم وپایم را روی یک صندلی دراز میکنم اما به اندازه ای که بالا بگیرم نیست و دردش امانم نمیدهد البته سابقه نقرس دارم اما زانو درد گرفته بود بشدت ده برابر حالا اما خوب که میشد هیچ مشکلی نداشتم اما حالا یکطرف از بدنم تیر میکشه و پشت گردن هم درد میکنه و دست چپم هم باید بالا بگیریم شما داروی درمان را چی تجویز میکنید .هرکاری تا حالا کردم نشد که نشد الان یکماه است درد گریبانم را گرفته ول نمیکنه .

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      امیدوار خوب باشین
      توصیه می‌کنیم برای این مشکلتون به متخصص روماتولوژی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روماتولوژی

  7. بیگ گفت:

    سلام علت درد پاتون رو فهمیدیدن؟

  8. سالار كرمي گفت:

    سلام ببخشید بنده روی پام و کف پام وقتی مدتی میشینم یا دراز میکشم میخوام بلند شم برای چند دقیقه درد میکنه،مشکل از چی‌میتونه باشه؟!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه به متخصص اورتوپد مراجعه کنین تا معاینه بشین و علت تشخیص داده بشه:
      لیست متخصصین اورتوپدی

  9. شریفه موذنی گفت:

    سلام صبح بخیر
    ازمچ تا پنجه پام خیلی دردمیکنه احساس میکنم یخ زده ومجبورمیشم توی گرماجوراب پشمی بپوشم ودورازبادکولرقراربدم درحالیکه پاهام گرمای عادی داره شبهااصلانمیتونم بخوابم
    یه جورابی سندرم بیقراری پادارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین تا آزمایشات لازم انجام بشه و مشکلتون تشخیص داده بشه:
      لیست متخصصین داخلی

  10. فاطمه باوی گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    پاهام خیلی درد میکنه وهمه مواردی که خوندم من ندارم
    از زانو تا کف پام خیلی درد میکنه
    حتی نمیتونم کارای روزانه رو انجام بدم
    بیحال و کسلم

    1. مزد گفت:

      بیایین کلینیک مزد
      @mazd.clinic در اینستا