باید و نبایدهای خانه تکانی در بارداری چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

از مزایای نظافت و خانه تکانی در دوران بارداری می‌توان به حفظ محیط زندگی تمیز و بهداشتی، افزایش حس اعتماد به نفس و فعال ماندن اشاره کرد. معایب آن نیز ممکن است شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، افزایش خستگی و خطر آسیب‌رسیدن تصادفی باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

باید و نبایدهای خانه تکانی در بارداری چیست؟

دوران بارداری، از شیرین‌ترین و سخت‌ترین دوران زندگی مادران است. در این دوره، نیاز به احتیاط و ایمنی در انجام کارهای خانه و نظافت منزل در بارداری به‌خصوص خانه تکانی در دوران بارداری برای خانم‌ها بیشتر می‌شود. نظافت خانه در دوران بارداری جنبه مهمی برای تضمین فضای زندگی سالم برای والدین باردار و کودک در حال رشد دارد.

در این مطلب کوتاه می‌خواهیم برخی باید و نبایدهای خانه تکانی برای زنان باردار را با هم مرور کنیم. البته این نکات فقط برای خانه تکانی عید نیست، پس سعی کنید در نظافت روتین منزلتان هم این موارد را رعایت کنید. مثل همیشه؛ مشورت با پزشک هم مفید خواهد بود. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان و زایمان در شهرتان آشنا شوید و در مورد رعایت‌ها و احتیاط‌های خانه تکانی با پزشکتان مشورت کنید.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

اصول نظافت خانه برای زنان باردار چیست؟ (چگونه در بارداری خانه تکانی کنیم)

نظافت خانه در دوران بارداری یک کار مهم است، اما رعایت اقدامات احتیاطی برای اطمینان از ایمنی مادر باردار و کودک او ضروری است. برای انجام نظافت، خانه را تهویه کنید. پنجره‌ها را باز کنید یا از پنکه استفاده کنید تا هنگام تمیز کردن، گردش هوای بیشتری داشته‌باشید.

تا حد امکان از محلول‌های پاک کننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کنید و از مواد شیمیایی با بوی قوی خودداری کنید. برای محافظت از دست‌ها و جلوگیری از تحریک پوست دستکش را فراموش نکنید. به‌خصوص اگر اگزمای پوستی دارید این مورد به شما در برابر زخم و خارش شدید کمک می‌کند.علاوه بر این، برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار یا ذرات، از ماسک استفاده کنید.

باردار هستی و نگرانی با نظافت خانه به نوزادت آسیب وارد بشه؟

برای جلوگیری از عوارض با پزشک مشورت کن.

خانه تکانی در اوایل بارداری

در اوایل بارداری، تمیز کردن خانه با محصولات پاک کننده ملایم و غیر سمی بی‌خطر است. تهویه مناسب داشته باشید، دستکش بپوشید، استراحت کنید و از بلند کردن اجسام سنگین یا کارهای سخت خودداری کنید. خانه تکانی قبل از زایمان ممکن است کمی سخت باشد و رعایت این موارد به شما در این دوران کمک خواهد کرد.

متن انگلیسی:
Wash your hands and arms, even if you wore gloves, after using any chemical.
ترجمه فارسی:
بعد از استفاده از هر ماده شیمیایی،حتی اگر دستکش می‌پوشید، دست و بازوهای خود را بشویید، .

به نقل از سایت kidshealth

خانه تکانی در ماه نهم بارداری

در ماه نهم بارداری، بهتر است کارهای سنگین نظافت را به دیگران بسپارید و خودتان در صورت لزوم به فعالیت‌های نظافتی سبک و ایمن، مانند گردگیری و جارو کردن پایبند باشید. استراحت‌های مکرر داشته باشید، هیدراته بمانید و برای توصیه‌های بیشتر حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

اصول نظافت خانه برای زنان باردار چیست؟
تا حد امکان از محلول‌های پاک کننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

باید و نبایدهای خانه تکانی برای خانم‌ های باردار (نکته هایی درباره خانه تکانی در بارداری)

اگر باردار هستید این نکات را در خانه تکانی یا هنگام نظافت منزلتان حتما رعایت کنید:

  • از شوینده‌هایی با بوی تند و زننده استفاده نکنید؛ بوی تند می‌تواند حالت تهوع شما را تحریک کند.
  • زیاد خم و راست نشوید؛ سعی کنید فعالیت خود را تا حد امکان کم کنید.
  • برای مدت طولانی نایستید؛ ایستادن طولانی هم شما و هم جنین‌تان را خسته می‌کند.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید؛ البته این نکته نیاز به یادآوری ندارد، شما می‌دانید که در این دوران نباید اجسام سنگین بلند کنید.
  • روی سطوح بلند مثل نردبان یا چهار پایه نروید؛ این کار فقط یک ریسک غیرضروری برای شماست که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، ترجیحا این کارها را به پدر آینده بسپارید!
  • از ماسک و دستکش استفاده کنید؛ گرد و خاک و یا بوی مواد شوینده می‌تواند برای مزاج حساس شما در این دوران کمی آزاردهنده باشد پس فراموش نکنید از ماسک استفاده کنید. همچنین در نظافت ممکن است با باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زای زیادی در تماس باشید پس از دستکش حتما استفاده کنید.
  • مراقب سطوح لیز و خیس باشید؛ نه تنها خانم‌های باردار بلکه همه باید هنگام راه رفتن روی سطوحی که تازه شسته شده است، احتیاط کنند.
اینفوگرافی خانه تکانی زن باردار
اینفوگرافی باید و نبایدهای خانه تکانی

خطرات و عوارض خانه تکانی در بارداری چیست؟

در حالی که تمیز کردن خانه یا خانه تکانی با بارداری به طور کلی بی‌خطر است، اما خطرات احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:

خطرات نظافت منزل در دوران بارداریتوضیحات
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمیبسیاری از محصولات پاک کننده حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. از محصولات پاک کننده غیر سمی و ایمن برای بارداری استفاده کنید یا جایگزین های طبیعی مانند سرکه یا جوش شیرین را انتخاب کنید.
تهویه ضعیفتمیز کردن می‌تواند بخار و ذرات معلق را در هوا آزاد کند که ممکن است برای سلامتی بدن مضر باشد.
فشار فیزیکیاز بلند کردن اجسام سنگین و بالا رفتن از مناطق مرتفع خودداری کنید.
خطرات عفونتبرخی از فعالیت‌های نظافتی، مانند حمل زباله یا تمیز کردن سطل زباله حیوانات خانگی، شما را در معرض باکتری‌ها و عفوفت قرار می‌دهند.
واکنش های آلرژیکبارداری می‌تواند باعث تغییراتی در سیستم ایمنی بدن با افزایش ابتلا به آلرژی یا حساسیت شود.
خطرات و عوارض نظافت خانه در بارداری چیست؟

استفاده از وایتکس و شوینده در دوران بارداری و شیردهی

یکی از مضرات خانه تکانی در بارداری، استفاده از مواد شوینده صنعتی است. استفاده از وایتکس در دوران بارداری و شیردهی طور کلی توصیه نمی‌شود. در مورد مواد شوینده، گزینه‌های ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید تا خطر تحریک پوست را به حداقل برسانند. حتی اگر هنوز در دوران بارداری قرار نگرفته‌اید، اولویت قرار دادن سلامتی شما یکی از مهم‌ترین مراقبت های قبل از بارداری محسوب می‌شود.

دچار وسواس تمیزی خانه شدی؟ برای درمان از پزشک متخصص نوبت بگیر.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پهنگامی که صحبت از تمیز کردن خانه یا خانه تکانی در دوران بارداری می‌شود، مهم است که ایمنی خود و فرزندتان را در اولویت قرار دهید. از پاک کننده غیر سمی استفاده کنید، تهویه مناسبی را ایجاد کرده، از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید و مراقب بدن خود باشید. برای کاهش خطر عوارض جانبی احتمالی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را به حداقل برسانید.

اگر به دنبال درمان عوارض و آسیب‌های دوران بارداری هستید، از پزشک متخصص زنان و دکتر مامایی نوبت بگیرید. همچنین اگر می‌خواهید نحوه درمان وسواس تمیزی را بدانید و از خطرات آن آگاه شوید، دکتر روانشناس به شما کمک خواهد کرد. در صورت نیاز می‌توانید از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی، مشاوره آنلاین دکتر مامایی و مشاوره آنلاین روانشناس هم کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

عوارض کار سنگین خانه تکانی و بارداری ممکن است شامل افزایش خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، محدودیت رشد جنین و اختلالات اسکلتی عضلانی باشد. همچنین می‌تواند منجر به خستگی و استرس شود.

بله، کارهای خانه به طور کلی می‌توانند در دوران بارداری بی‌خطر باشند.

بریا خانه تکانی در دوران بارداری، می‌توانید فعالیت‌های سبک مانند گردگیری یا جارو زدن را دست بگیرید.

بله، متاسفانه کار سنگین ممکن است آسیب‌زا باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
من؛ صدیقه سعادت، کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی با سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و بیش از ۵ سال تجربه‌ی تولید محتوای تخصصی پزشکی و حوزه سلامت. سعی می‌کنم مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانشم را برای تولید محتوایی با کیفیت و معتبر برای شما به کار بگیرم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خانه تکانی در بارداری

  1. شادی گفت:

    سلام من تو ٧ هفته هستم امروز از واتیکس استفاده کردم ضرر داره برا جنین ..خیلی نگرانم😔😔😔

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      توصیه میشود دیگر استفاده نکنید
      مخصوصا در سه ماهه اول