علائم روزشمار کرونا، از دوران نهفتگی تا درمان کامل

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری کرونا هر روز علائم خاصی دارد، با آشنایی با علائم روزشمار کرونا می‌توانید علائم را پیش‌بینی کنید و روند درمان را بهتر مدیریت کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

COVID-signs-calendar
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

کرونا بیماری‌ایست که می‌تواند هر روز شما را با علائم جدیدی سورپرایز کند؛ دقیقا همان روز که فکر می‌کنید علائمتان بهتر شده است، با علائمی دیگری مواجه می‌شوید یا علائم قبلی با شدت بیشتری بر‌می‌گردند.

علائم روزشمار کرونا چیست؟ آیا نیاز به تقویمی دارید که نشانه‌های بروز علائم کرونا را به‌صورت روزانه به شما نشان دهد؟ آیا می‌دانید با داشتن یک روزشمار علائم کرونا، می‌توانید نقش چشمگیری در کاهش ابتلا، شیوع و مدیریت درمان این بیماری داشته باشید؟ روزشمار علائم کرونا در واقع تقویمی برای اطلاع از نشانه‌های اولیه‌ی بروز این بیماری، مهم‌ترین روزهای درگیری با بیماری و بسیاری موارد دیگر است.

علائم اولیه کرونا می‌تواند شبیه به یک آنفولانزای ساده یا سرماخوردگی باشد. اما این بیماری بسیار مسری‌تر و خطرناک‌تر از یک سرماخوردگی ساده است. لازم به ذکر است که علائم کرونا و شدت آن‌ها، بسته به نحوه‌ی مبارزه بدن با این بیماری ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. اگر به کرونا مبتلا شده‌اید، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید؛ تا روند درمان هر چه سریع‌تر شروع شود.

برای مدیریت علائم و اطلاع دقیق‌تر از آنها می‌توانید به پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. تا زمان بهبودی کامل در شرایط قرنطینه بمانید و از خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین دکترتو استفاده کنید.

اگر شما هم در مورد نشانه‌ها و علائم روزانه کرونا سؤالی دارید، این مطلب از «دکترتو» راهنمای خوبی برایتان است.

نگاهی به تفاوت درگیری کرونا در افراد مختلف

بهتر است بدانید که اغلب موارد ابتلا به کرونا خفیف هستند و بیمار به‌راحتی بهبود می‌یابد. اما نکته‌ی اصلی در این میان، میزان بالای سرایت بیماری کرونا است؛ بنابراین این ویروس حتی در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم می‌تواند شما را درگیر کند. این بیماری بر اساس شدت نشانه‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

  1. کرونا خفیف (کرونای کمون یا نهفته)
  2.  کرونای شدید
  3. کرونای وخیم
  4. کرونای بحرانی

نزدیک به ۸۰ درصد مبتلایان، به نوع خفیف بیماری کرونا مبتلا هستند. این افراد دچار کمبود اکسیژن یا تنگی نفس نمی‌شوند. قرنطینه خانگی و استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص داخلی، بهترین روش برای درمان این بیماری است.

حدود ۱۶ درصد از افراد مبتلا به کرونا به نوع متوسط تا شدید این بیماری مبتلا هستند. این افراد دچار مشکلات تنفسی می‌شوند؛ بنابراین برای جبران کمبود اکسیژن بدنشان، به کمک دستگاه تهویه مکانیکی یا اکسیژن نیاز دارند. در این میان ۶ درصد مبتلایان هم به نوع شدید و خطرناک کرونا مبتلا هستند. شدت عوارض در این دسته از مبتلایان بسیار زیاد بوده و اغلب منجر به مرگ بیمار می‌شود.

۱. نشانه‌های کرونای خفیف

کرونای خفیف، بیماری ویروسی خفیفی است که از هر ۱۰ نفر، ۸ مورد به آن مبتلا می‌شوند. از جمله رایج‌ترین علائم اولیه این بیماری عبارت‌اند از:

  • بدن درد
  • سوزش گلو
  • سردردهای دوره‌ای شدید (در برخی موارد)
  • تب

علائم بیماری کرونای خفیف با استراحت، قرنطینه و مصرف مایعات و داروهای پاراستامول قابل‌درمان است. این علائم طی ۱ هفته از بین می‌روند. برای اطمینان بیشتر با مشاهده علائم و انجام تست “PCR” یا آنتی‌بادی، بیمار می‌تواند قرنطینه خود را ترک کند.

به این نکته دقت کنید که تشخیص شدت بیماری شما تنها بر عهده پزشک است. از تشخیص‌های غیرتخصصی و تجویز خودسرانه دارو برای خودتان جدا خودداری کنید. در صورت مشاهده علائم کرونا سریعتر با پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مشورت کنید. تا زمان بهبودی کامل در شرایط قرنطینه بمانید و از خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین دکترتو استفاده کنید.

۲. کرونای شدید

در صورت پیشرفت بیماری، ویروس کرونا می‌تواند سیستم ایمنی فرد را بیش از حد تحت تأثیر قرار دهد. از جمله علائم اولیه کرونا در نوع شدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب بالای ۳۸ درجه
  • تنگی نفس و مشکلات شدید تنفسی
  • ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی
  • التهاب و عفونت ریوی
  • بدن درد شدید
  • سردردهای مزمن و طولانی‌مدت.

به‌غیراز موارد فوق، افراد تجربه‌های مختلفی در این زمینه داشته‌اند. اغلب بیماران مبتلا به نوع شدید کرونا نیاز به بستری در بیمارستان دارند. در این افراد برای جبران کمبود اکسیژن از دستگاه‌های تنفس مصنوعی یا ورود لوله به گلو استفاده می‌شود.

درمان-کرونای-شدید
درمان کرونای شدید

۳. کرونای وخیم

۶ درصد از مبتلایان به بیماری کرونا، با نشانه‌های وخیم آن درگیر هستند. احتمال ازکارافتادن دستگاه ایمنی و تنفسی فرد در موارد ابتلای شدید بسیار بالاست. متاسفانه این نوع از کرونا اغلب باعث مرگ افراد می‌شود. از جمله نشانه‌های اولیه کرونای وخیم عبارت‌اند از:

  • کاهش فشارخون به سطح بحرانی
  • عدم کارایی اندام‌های درونی
  • خفگی و عدم امکان تنفس
  • کبودی چهره
  • درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه همراه با سرفه‌های بسیار خشک

هرچند که آمار مبتلایان به بیماری کرونای وخیم پایین است، اما میزان سرایت بالای آن را نباید فراموش کرد. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، فشارخون، دیابت و بیماری‌های خودایمنی اغلب به این نوع بیماری مبتلا می‌شوند. به همین دلیل بالاترین میزان مرگ‌ومیر کرونا در میان سالمندان و افراد بالای ۵۰ سال است.


۴. کرونای بحرانی یا سندروم حاد تنفسی ARDS

شدیدترین نوع کرونا، سندروم حاد تنفسی “ARDS” است. این ذات الریه به حدی قوی است که طی چند روز یا چند ساعت پس از آغاز نشانه‌های بیماری (بسته به وخامت آسیب به ریه) ریه‌های فرد را پر از مایع کرده و باعث ازبین‌رفتن بافت ریه می‌شوند.

افراد مبتلا به این بیماری در ICU بستری می‌شوند. درمان این افراد نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد که شامل کمک به اکسیژن‌رسانی و استفاده از دستگاه‌های تهویه مکانیکی برای نجات فرد می‌شود.

توجه: ابتلا به این نوع از بیماری اغلب منجر به مرگ می‌شود. این اتفاق معمولاً بین روزهای چهاردهم تا نوزدهم ابتلا به بیماری رخ می‌دهد. اما سایر بیماران معمولاً ۲۰ روز پس از ابتلا و درمان می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به روزشمار علائم اولیه کرونا بیندازیم. در این مقاله قرار است با مهم‌ترین روزهای مراقبت در طول درمان و بسیاری موارد دیگر آشنا شوید.

دکتر مریم یزدانی فلوشیپ پریناتولوژی و از پزشکان عضو دکترتو درباره ابتلای مادران باردار به ویروس کرونا توضیح می‌دهند.

روزشمار علائم کرونا چیست و چرا باید از آن آگاه بود؟

وجود روزشمار علائم کرونا، کمک بزرگی به شناخت علائم اولیه و نشانه‌های بعدی این بیماری خواهد کرد. با داشتن یک تقویم روزانه که علائم را به شما می‌گوید، به‌راحتی حتی پیش از اتمام دوره‌ی کمون و بروز علائم بیماری آن را تشخیص دهید.

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شده، بیماری کرونا یک دوره‌ی کمون دارد. این دوره عموما ۵ روز طول می‌کشد و بعد از آن علائم اولیه کرونا خود را نشان بدهند؛ بنابراین بسته به شرایط فردی و سلامتی ممکن است بروز اولین علائم کرونا بین ۲ تا ۱۴ روز زمان ببرد.

دوره کمون یا نهفتگی علامت های کرونا چیست؟

دوره‌ی کمون یا نهفتگی، زمانی است که ویروس وارد بدن شده اما هنوز علائمی بروز نداده است. در این دوره فرد می‌تواند ناقل بیماری باشد. ویروس‌ها طی دوره‌ی کمون تکثیر شده و بعد از تکثیر کافی و افزایش تعداد ویروس در بدن بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند و باعث بروز علائم اولیه‌ی کرونا می‌شوند.

ویروس کرونا با نام رسمی «سندروم تنفسی کرونا ویروس دو» (SARS-Cov-2) به سیستم تنفسی بدن حمله می‌کند؛ بنابراین نشانه‌های اولیه کرونا به صورت سرفه یا تنگی نفس خود را نشان می‌دهند.

دوره‌ی کمون کرونا معمولاً ۵ روز است؛ ازاین‌رو بسته به‌شدت بیماری و مقدار ویروسی که با آن در ابتدا وارد بدن شده است، علائم بیماری کرونا بعدازاین دوره‌ی کمون خود را نشان می‌دهند. دوره‌ی کمون کرونا در افراد مختلف، کمی متفاوت است. مدت این دوره فرمول ثابتی برای همه ندارد.

روزشمار علائم کرونا

تا به اینجای مطلب با علائم اولیه کرونا آشنا شدیم. دوره کمون و انواع آن را شناخته و با مشکلاتی که به وجود می‌آورد، آشنا شدیم.

اگر احساس می‌کنید دارای این علائم هستید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. برحسب تشخیص او آزمایش‌های لازم را انجام داده و توصیه‌ها و روند درمان خود را کامل کنید. این بیماری را هرگز یک سرماخوردگی ساده تصور نکنید.

برای مدیریت علائم و اطلاع دقیق‌تر از آنها می‌توانید به پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. تا زمان بهبودی کامل در شرایط قرنطینه بمانید و از خدمات مشاوره و ویزیت آنلاین دکترتو استفاده کنید.

روزشمار بروز اولین علائم کرونا

درصورتی‌که به بیماری کرونا دچار شوید، طی روزهای بیماری نشانه‌های زیر را خواهید داشت، این روزشمار علائم کرونا راهنمای خوبی برای آشنایی شما با علائم مختلف بیماری است:

روز اول کرونا

در اولین روز علائم خفیف بروز پیدا می‌کنند. در این حالت بیمار علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. بیمار در روز ششم (اولین روز پس از دوره کمون) احساس تب و سپس سرفه خواهد داشت. عده‌ای از افراد مبتلا به این بیماری در روزهای پیش از شروع علائم اولیه کرونا مشکلات گوارشی و حالت تهوع داشته‌اند.

از جمله سایر علائم روز اول عبارت‌اند از:

  • ازدست‌دادن حس بویایی (بسته به نوع ویروسی که فرد به آن مبتلا شده است.)
  • درد عضلانی
  • گلودرد
  • درد مداوم در قفسه سینه

روز دوم کرونا

علائم روز دوم نیز مانند روز اول است. در این روز معمولاً علائم اولیه کرونا شدت می‌یابند. فرد ممکن است از سردردهای مزمن رنج‌برده یا احساس درد در قفسه سینه به‌شدت او را آزار دهد. علاوه بر ادامه نشانه‌های اولیه کرونا در روز اول، احتمالاً گرفتگی صدا و بی‌اشتهایی نیز در روز دوم فرد را درگیر کند.


روز سوم کرونا

درصورتی‌که علائم اولیه کرونا شدیدتر شوند، لازم است که بیمار در این روز در بیمارستان بستری دارد. بر اساس مطالعات انجام شده بیشتر بیماران مبتلا به کرونا در روز سوم دچار ذات‌الریه می‌شوند. در این روز فرد علائمی مانند زیر را تجربه خواهد کرد:

  • سردردهای بسیار شدید
  • ازدست‌دادن حس چشایی و بویایی
  • ازدست‌دادن شدید آب بدن
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات تنفسی شدید
  • گلودرد
  • درد قفسه سینه

در صورت بیشتر شدن شدت علائم و یا مشاهده علائم جدید، حتما با پزشک مشورت کنید. از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید. برای درمان کرونا می توانید به پزشک متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. با استفاده خدمات دکترتو، می‌توانید از پزشک موردنظرتان نوبت بگیرید و ویزیت شوید.


روز چهارم کرونا

علائم اولیه کرونا در روز چهارم شدت بیشتری پیدا می‌کنند. در برخی موارد که فرد به نوع کرونا وخیم کرونا دچار باشد، ممکن است در این روز دچار شک عصبی و مرگ شود. اما در سایر افراد نشانه‌های قبلی با شدت بیشتر ادامه دارند. در روز چهارم ابتلا به بیماری کرونا فرد دچار تب بالایی می‌شود.


روز پنجم کرونا

روز پنجم روز مهمی در روزشمار علائم کروناست. درصورتی‌که کرونای فرد در وضعیت وخیم باشد، روز پنجم، روزی حیاتی برای فرد مبتلا خواهد بود. اگر فرد به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا بوده و مشکلات تنفسی داشته باشد، علائم اولیه کرونا در روز پنجم به بالاترین حد خود خواهند رسید. این مورد به‌خصوص باعث مرگ‌ومیر سالمندان می‌شود.

از جمله نشانه‌های این روز عبارت‌اند از:

  • گیجی و ازدست‌دادن هوشیاری
  • عدم امکان تنفس بدون دستگاه و پرشدن ریه‌ها از مایعات
  • مشکلات شکمی و تنفسی
  • درد عضلانی
  • خستگی بیش از حد
  • ضعف عضلانی
  • التهاب ریوی

روز ششم و هفتم

اگر فرد بتواند روزهای وخیم بیماری را پشت سر بگذارند، در سراشیبی بهبودی قرار می‌گیرد. اما هنوز هم نیاز به درمان داشته و دچار علائم جانبی است. درصورتی‌که فرد ابتدا دچار علائم خفیف اولیه باشد، در روز ششم و هفتم ممکن است بیماری او عود کند. در این حالت فرد باید در بیمارستان بستری شود. تنگی شدید نفس اولین علائم کرونا در این روزها است.

در مدت درمان و بهبودی، از مشورت با پزشک غافل نشوید. و دقیقا طبق دستورالعمل پزشک از داروهای تجویز شده و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بسیاری از درمان‌های خانگی و توصیه‌هایی که در فضای مجازی می‌بینید و از مراجع غیر علمی می‌شنوید، می‌توانند باعث بدتر شدن روند درمان شما شوند.


روز هشتم کرونا

افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا، در روز هشتم، دچار سندروم حاد تنفسی “ARDS” یا ذات‌الریه می‌شوند. این حالت باعث خفگی در کمتر از چند ساعت می‌شود. معمولاً به کمک لوله‌گذاری مشکل رساندن اکسیژن به بدن بیمار رفع می‌شود. دقت داشته باشید در صورت عدم رسیدگی در این روز، مشکل ذات‌الریه حاد تنفسی می‌تواند باعث مرگ فرد شود.


روز نهم

بیمارانی که روزهای قبل و مشکلات پیشین را گذرانده‌اند، اگر به نوع خفیف این بیماری دچار نباشند، در روز نهم دچار «سپسیس» (Septicemia) می‌شوند. سپسیس در واقع عفونت ناشی از پاسخ ایمنی تهاجمی بدن است.


روز دهم و یازدهم

وخیم‌تر شدن علائم اولیه کرونا و بروز سایر عفونت‌ها در کنار این بیماری، باعث می‌شود که فرد طی این روزها نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) داشته باشد. شدت علائم در این دسته از بیماران بسیار شدیدتر از نوع خفیف بیماری کرونا است.

در صورت بیشتر شدن شدت علائم و یا مشاهده علائم جدید، حتما با پزشک مشورت کنید. از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید. برای درمان کرونا می توانید به متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید. با استفاده خدمات دکترتو، می‌توانید از پزشک موردنظرتان نوبت بگیرید و ویزیت شوید.


روز دوازدهم کرونا

همان‌طور که اشاره شد، شدت بروز علائم اولیه کرونا بستگی زیادی به شرایط فردی و محیطی دارد. ممکن است فردی طی ۲ هفته طول درمان بیماری هیچ‌کدام از موارد فوق را تجربه نکند. برای مثال دچار بیماری “ARDS” نشده و تنها ۲ هفته از بدن درد و حالت آنفولانزا رنج ببرد.

بر اساس مطالعات در برخی موارد فرد می‌تواند پس از ۲ هفته اولین علائم کرونا را نشان دهد؛ بنابراین در روز دوازدهم نیاز به بستری در بیمارستان خواهد داشت. اما روز دوازدهم در روزشمار علائم کرونا معمولاً زمانی است که بیماری فرد بهبودیافته و تب او از بین می‌رود.

wearing-mask
استفاده درست از ماسک، یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کروناست

روزشمار علائم کرونا تنها ۱۴ روز است؟

در برخی از تحقیقات انجام شده، برخی از افراد مدت‌زمان طولانی‌تری درگیر این بیماری هستند. این مدت گاهی می‌تواند حتی به ۲۷ روز رسیده و عوارض طولانی‌مدت و ماندگاری نیز داشته باشد.

روز شانزدهم

در روز شانزدهم، اگر بیمار بتواند مراحل سخت را بگذارند، سرفه‌های او بهبودیافته و سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود.


روز هفدهم تا بیست و یکم کرونا

روز هفدهم تا بیست و یکم را دوره‌ی درمان کامل از بیماری می‌گویند. در این دوره فرد یا کاملاً درمان شده یا تراژدی غم‌انگیزی رخ‌داده و مشکلات ریوی و تنفسی و عفونت بالا باعث مرگ فرد می‌شوند. معمولاً دوره‌ی کامل درمان این بیماری بین دو و نیم تا سه هفته است.

بهتر است حتی افرادی که به نوع خفیف این بیماری مبتلا بوده‌اند، پس از اتمام قرنطینه خود تا چند روز دیگر نیز صبر کرده و آزمایش “PCR” یا آنتی بادی انجام دهند. این کار کمک شایانی به جلوگیری از سرایت بیماری می‌کند.

در روز نوزدهم بیماری نیز، با ترمیم بافت ریه، مشکلات تنگی نفس بیمار از بین رفته و می‌تواند به بخش خود بازگردد.

روز بیست و هفتم 

در موارد بسیار نادری، اگر فرد به‌شدت با علائم اولیه کرونا درگیر باشد، ممکن است نیاز به ۲۷ روز بستری در بیمارستان داشته باشد.

معمولاً افرادی که دچار بیماری کرونا شده باشند، ۵ روز پس از ابتلا علائم اولیه کرونا را نشان می‌دهند. بهتر است بدانید بلافاصله پس از تماس با فرد آلوده به بیماری منتقل نمی‌شوید. ازآنجایی‌که بیماری کرونا یک بیماری ویروسی بوده که از طریق مخاط بینی و دهان و تنفس منتقل می‌شود؛ لذا استفاده از «ماسک» و «رعایت حدفاصل با دیگران» تا حد زیادی می‌تواند از شما در مقابل ابتلا به این بیماری محافظت کند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۴۰ درصد از مبتلایان به این بیماری بدون علامت هستند. ۲۰ درصد نیز دارای علائم شدید بوده و در وضعیت بحرانی به سر می‌برند؛ بنابراین اگر اخیراً در محیطی شلوغ بوده یا با فردی ناقل در تماس بوده‌اید، درصورت مشاهده علائم اولیه کرونا در خود یا نزدیکانتان سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مهم‌ترین روزها در دوره بیماری کرونا

در روزشمار علائم کرونا که به آن اشاره کردیم، ۲ روز اهمیت بیشتری از سایرین دارند. علائم اولیه کرونا پس از دوره کمون و معمولاً ۶ روز پس از تماس با فرد ناقل، در صورت ابتلا خود را نشان می‌دهند.

این بیماری اغلب برای افراد مانند یک تب ساده است، اما دارای ۲ دوره اوج و بحرانی است. روزهای اولیه ابتلا (روز پنجم و ششم بعد از تماس با فرد ناقل) به بیماری، اوج نبرد بدن با ویروس کرونا است. به همین دلیل طی این روزها فرد ممکن است شدیدترین علائم کرونا را تجربه کند. در این زمان باید به متخصص داخلی مراجعه کرد، آزمایش‌های لازم را انجام داده و طبق دستور پزشک قرنطینه شوید.

پس از آن روزهای پنجم تا دهم بیماری، روزهای حمله دوم کرونا به بدن است. با اطلاع از روزشمار علائم کرونا، می‌دانید در این روزها علائم اولیه کرونا به اوج خود رسیده و ممکن است فرد را درگیر سایر بیماری‌ها کنند. درصورتی‌که نشانه‌ها بسیار شدید باشد، فرد باید طی این روزها با مشاهده اولین نشانه‌های شدید کرونا در بیمارستان بستری شود.

در مواردی هم بیماری ۲ هفته پس از ابتلا و پایان دوره کمون اوج تأثیرات خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل آگاهی از روزشمار علائم کرونا تأثیر بسیار زیادی در مدیریت درست درمان بیمار دارد.

روزهای پنجم و ششم بعد از آلودگی، از مهم‌ترین و سخت‌ترین روزها در مبارزه با کروناست. در این روزها، احتمالا علائم شما در شدیدترین حالت خود قرار دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت!

به گفته محققان، روزشمار علائم کرونا و بروز آن‌ها بسته به جهش‌های مختلف این ویروس می‌توانند تغییر کنند. ویروس کرونا ابتدا به ریه‌ها حمله می‌کند. اما گونه‌های جدید کرونا می‌توانند با تحت تأثیر قراردادن سیستم قلبی و عروقی باعث بروز سکته مغزی و مشکلات قلبی شوند.

در خصوص این بیماری باید اشاره کنیم که وضعیت بیمار پس از وخامت در روزهای ابتدایی درگیری با بیماری، رو به بهبودی برود (روزهای پنجم، ششم و هفت). اما این پایان دوره‌ی درمان نیست و هر فردی مبتلا به این بیماری برحسب صلاحدید پزشک باید ۱۴ روز دوره قرنطینه خود را در خانه یا بیمارستان بگذراند. تصمیم بستری شدن در بیمارستان بر عهده پزشک شماست. در این مورد به پزشکتان اعتماد کنید و برای بستری بی‌مورد در بیمارستان اصرار نکنید.

رعایت این مورد، ازآن‌جهت اهمیت دارد که بیماری کرونا می‌تواند ابتدا به سمت بهبودی رفته و سپس در روزهای بعد وخیم شود. این دقیقاً موردی است که در روزشمار علائم کرونا به آن‌ها اشاره کردیم.

جهش ویروس کرونا و بروز علائم جدید

سوالات رایج و متداول در مورد نحوه تغییر علائم کرونا

تا به اینجای کار روز به روز با تغییرات ویروس کرونا و علائم روزشمار آن آشنا شدید. حال سوالات مهم شما پاسخ داده می شود؟

چرا علائم کرونا با جهش های مختلف؛ مدام ‎تغییر می‌کنند؟

یکی از عواملی که باعث بروز علائم جدیدی از بیماری کرونا می‌شود، جهش‌های دائمی این ویروس است. برای درک بهتر این موضوع نگاهی به روند ورود ویروس کرونا به بدن می‌اندازیم.

زمانی که ویروس کرونا به گیرنده‌های خاصی از سلول‌های بدن می‌چسبد، ژنوم خود را وارد سلول کرده و آن ژنوم از سلول میزبان برای تکثیر استفاده می‌کند. پس از افزایش ژنوم و تکثیر ویروس در بدن، ویروس حمله‌ی اصلی خود را آغاز می‌کند. تکثیر ژنوم یک ویروس با سلول بدن متفاوت است و ممکن است دچار اشتباهات فراوانی شود. هرگونه اختلال در فرایند تکثیر ژنوم باعث جهش ویروس می‌شود؛ لذا جهش‌های مختلفی از این ویروس، مانند «ویروس کرونا دلتا» به وجود آمده‌اند که بسیار خطرناک‌تر و مسری‌تر از گونه‌های دیگر این بیمار هستند.

نشانه‌های درگیری ریه در کرونا چیست؟

نشانه‌های اولیه درگیری ریه در کرونا بین روزهای سوم تا هفته دوم بیماری خود را نشان می‌دهند. بسته به‌شدت بیماری این علائم می‌توانند متفاوت باشند. مهم‌ترین علائم اولیه کرونا و درگیری ریه‌ها عبارت‌اند از:

  • سرفه‌های خلط دار
  • بی‌اشتهایی
  • تب طولانی‌مدت (در مواردی بیش از ۱۴ روز)
  • افت میزان اکسیژن خون
  • درگیری ریه
  • تنگی شدید قفسه سینه

البته این به این معنا نیست که علائم کرونا حتما بعد از روز سوم خود را نشان می‌دهند. بر اساس مطالعات انجام‌ شده این علائم می‌تواند در چند ساعت خود را نشان دهند. سرعت بروز علائم کرونا به فاکتورهای زیادی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • سوابق خانوادگی بیماری‌های وراثتی
  • جهش‌های ژنتیکی
  • سیستم ایمنی بدن فرد
  • محیط زندگی و شرایط جغرافیایی
  • نوع ویروسی که فرد به آن مبتلا شده است.
  • سن و عوامل محیطی (شامل رفتارهای شخصی و اجتماعی).

دقت داشته باشید در مواردی، ممکن است زمان بهبود کامل ۳ تا ۶ ماه طول بکشد؛ بنابراین بهتر است پروتکل‌های جلوگیری از این بیماری را رعایت کنید. درصورتی‌که شک دارید به این بیماری مبتلا شده‌اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. آزمایش “PCR” یا آنتی‌بادی انجام دهید و برحسب تشخیص پزشک قرنطینه را شروع کنید. در مواردی برای مشاهده میزان آسیب کرونا به ریه از تست “CT” هم استفاده می‌شود.

در این ویدئو دکتر رضا قانع شیرازی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در مورد روند درمان بیماری کرونا با شما صحبت خواهد کرد.

برای درمان علائم کرونا از چه داروهایی استفاده کنیم؟

از روش‌های درمانی و داروهای مختلفی بر حسب صلاحدید پزشک برای درمان کرونا استفاده می‌شود. این داروها بر اساس میزان و شدت علائم اولیه تجویز می‌شوند. پزشک برای تشخیص بهترین روش درمان و داروی موردنیاز شما معمولاً آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، سی‌تی‌اسکن از ریه، آزمایش آنتی‌بادی و “PCR” تجویز خواهد کرد. از جمله داروهای رایجی که برای درمان کرونا تجویز می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروی رمدسیویر “REMDISIVIR”

از داروی رمدسیویر برای درمان بیماری «سارس»، «مرس» و «ابولا» بوده که همگی از سویه‌های بیماری‌های تنفسی هستند، استفاده می‌شوند. این دارو با اختلال در روند کپی‌برداری ژنوم ویروس از سلول، مانع از جهش و تکثیر آن می‌شود. هرچند در ابتدای همه‌گیری از این دارو استفاده می‌شد، اما سازمان بهداشت جهانی مدتیست که استفاده از این دارو را توصیه نمی‌کند. از این رو این دارو از پروتل درمانی خارج شده است.

  • داروی اینترفرون “INTERFERON”

این دارو از پروتئینی که گلبول‌های سفید بدن در حین مبارزه با عامل بیماری‌زا تولید می‌کند، ساخته شده است. جالب است بدانید داروی “INTERFERON” برای درمان ام اس نیز استفاده می‌شود؛ بنابراین با تأثیر بر عملکرد پروتئین‌سازی ویروس کرونا می‌تواند بر جلوگیری از تکثیر آن مؤثر باشد.

  • داروی آزیترومایسین “AZITHROMYCIN”

در روزشمار علائم کرونا و روزهای اولیه از آزیترومایسین، برای درمان علائم اولیه استفاده می‌شود. از مصرف خودسرانه این دارو برای درمان عفونت و پایین آوردن تب جدا خودداری کنید. این دارو به‌خصوص در کودکان بالای ۲ سال مبتلا به کرونا می‌تواند تأثیرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

  • داروی کالترا “KALETRA”

یکی از جدیدترین داروهای درمان برای کرونا بوده که مانع از پروتئین‌سازی و تکثیر ویروس کرونا می‌شود.

  • داروی فاویپیراویر “FAVIPIRAVIR”

فاویپیراویر برای درمان بیماری ابولا و آنفولانزا تجویز می‌شود. روند کار این دارو نیز مانند مورد قبلی است.

درمان علائم اولیه کرونا
درمان علائم اولیه کرونا

برای درمان سریعتر کرونا چه کنیم؟

  • از مصرف خودسرانه هرگونه دارو برای درمان کرونا جدا خودداری کنید.
  • علائم بیماری خود را از دیگران پنهان نکنید.
  • پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید.
  • از ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده در مکان‌های عمومی استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از شیوع و ابتلا به این بیماری حدفاصل اجتماعی خود با دیگران را رعایت کنید.
  • از حضور در اجتماعات و مکان‌های سربسته شلوغ مانند پاساژها یا باشگاه‌ها فعلاً خودداری کنید.
  • بیماری کرونا را با سرماخوردگی هرگز اشتباه نگیرید.
  • واکسیناسیون خود را کامل کنید.
  • مدت‌زمان قرنطینه را کامل کنید.
  • با مشورت پزشک از رژیم غذایی مخصوص استفاده کنید. بدن شما نیاز به مایعات مقوی دارد.
  • درصورتی‌که شک دارید، علائم اولیه کرونا را بررسی کنید. به پزشک مراجعه کرده و از درمان‌های خانگی جدا خودداری کنید.
  • رعایت این موارد نه‌تنها در بهبودی هرچه سریع‌تر خود و نزدیکانتان تأثیر دارد، بلکه به جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر بیماری و بروز جهش‌های جدید این ویروس کمک می‌کند.

واکسن‌ها بر جلوگیری از بروز علائم کرونا موثر هستند؟

زمانی که واکسنی بتواند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس‌های جدید مقاوم کرده یا به‌نوعی مانع از ورود آن به بدن شود، می‌توان آن را کارآمد دانست. توسعه و ساخت واکسن روندی پیچیده است که نیاز به تحقیق و همکاری بیولوژیست‌ها، میکروب‌شناسان، داروسازان و دولت‌ها و نهادهای مختلف مانند سازمان بهداشت جهانی دارد.

هم‌اکنون انواع مختلفی از واکسن‌های کرونا در جهان وجود دارند. هرچه سرعت واکسیناسیون در یک کشور بالاتر باشد، آمار شیوع این بیماری نیز کاهش می‌یابد. واکسن‌ها برای اثرگذاری باید بتوانند بدون عوارض جانبی بر ژنوم ویروس تأثیر گذاشته و با استفاده از عوامل محیطی آن را از بین ببرند.

برخی دیگر از واکسن‌ها نیز با تأثیر بر شاخک‌ها یا اسپایک‌های پروتئینی اتصال ویروس به سلول‌های بدن، مانع از ورود آن می‌شوند. نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که هرکدام به‌نوعی با تأثیر بر عملکرد ویروس ما را در مقابل این بیماری همه‌گیر مصون می‌کنند.

تا چه زمانی فرد ناقل ویروس کرونا خواهد بود؟

بر اساس مطالعات جهانی انجام شده، مدت‌زمان ماندگار بودن ویروس در بدن افرادی که به نوع خفیف این بیماری دچار هستند ۱۰ روز است. این مورد برای افراد دچار کرونای شدید ممکن است به بیش از ۲۰ روز نیز افزایش یابد؛ بنابراین علاوه بر دوره کمون تا یک هفته پس از دوران نقاهت و قرنطینه، فرد می‌تواند ناقل باشد.

اما سؤالی که اکثر افراد دارند، این است که «آیا در صورت ابتلا، بازهم می‌توان کرونا گرفت؟»

مؤسسه تحقیقات پزشکی آمریکا تأیید کرده است که افرادی که به این بیماری مبتلا شوند، معمولاً تا ۳ ماه از ابتلای مجدد در امان هستند. اما پس از این مدت ممکن است دوباره به بیماری مبتلا شوند.

این مؤسسه اعلام کرده است، حتی افرادی که واکسینه شده‌اند نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

برای جلوگیری از ابتلای مجدد و جلوگیری از شیوع بیماری بهتر است به توصیه‌های اشاره شده، توجه کنید.

تا مدت یک هفته بعد از دوره‌ی نقاهت و قرنطینه، می‌توانید ناقل کرونا باشید.

علائم ماندگارتر کرونا

آیا علائم کرونا ماندگار هستند؟

بهبودی از بیماری کرونا، روند سختی است. علاوه بر دردها و علائم اولیه کرونا که فرد تجربه می‌کند، میزان بالای سرایت بیماری، فشار قرنطینه، اضطراب روانی، دوری دیگران از وی و عوارض ماندگارتر این بیماری در برخی از افراد ممکن است زمان بهبودی کامل را افزایش دهد.

باتوجه‌به نتایج مطالعات و تحقیقات بالینی انجام شده، به دلیل شرایط مختلف ممکن است برخی از علائم اولیه کرونا در افراد ماندگارتر باشند. این علائم طولانی مدت می‌توانند به صورت جدی باعث ناراحتی یا اختلال در زندگی روزمره شما شوند. بهتر است برای مدیریت این عوارض با پزشک در تماس باشید. پزشک در صورت نیاز داروهایی را برای شما تجویز خواهد کرد که به بهبود این علائم کمک خواهد کرد. از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس خستگی مفرط

پس از دوران قرنطینه و منفی شدن نتیجه تست “PCR” ممکن است احساس خستگی مفرط افراد را اذیت کند. این مورد به‌خصوص در مبتلایان به نوع «کرونا دلتا» دیده می‌شود. خستگی مفرط نشانه‌ای است که ماندگارتر از سایر علائم اولیه کرونا است. احساس خستگی مفرط گاهی ماه‌ها فرد را درگیر می‌کند. دلیل آن نیز تولید آنتی‌بادی در واکنش به ازبین‌بردن ویروس و تولید «سیتوکین» توسط سیستم ایمنی بدن است.

برای رفع این حالت خستگی طولانی‌مدت به تغذیه خود توجه داشته باشید. اگر دچار ضعف شدید هستید استراحت کرده و با صبوری روند درمان را کامل کنید. در این مدت زیاد آب بنوشید، به رفع خستگی کمک خواهد کرد.


  • فیبروز ریه و بیماری‌های ریوی

فیبروز ریه، یکی از جدیدترین علائم اولیه کرونا است. با شیوع موج بیماری کرونا دلتا، این عفونت نیز در مبتلایان افزایش یافت. ویروس کرونا دلتا بسیار تهاجمی بوده و باعث آسیب شدید به بافت ریه می‌شود. گاهی عوارض بهبودی این بیماری ممکن است بیش از چندین ماه زمان ببرد.


  • گلودرد و تغییر صدا

افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا، دچار مشکلات تنفسی و ریوی هستند؛ بنابراین بعد از بهبودی ممکن است صدایشان تغییر کرده و از سرفه‌های طولانی‌مدت رنج ببرند. برای درمان این مورد با پزشک خود مشورت کرده و برای رفع التهاب گلو در طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده استفاده کنید.


  • تنگی نفس

شایع‌ترین مشکل بیماران مبتلا به کرونا در طولانی‌مدت، شکایت از مشکلات تنفسی است. در چنین مواردی فرد دچار درد مداوم در ناحیه قفسه سینه و تنگی نفس است؛ بنابراین نیاز به استفاده از دستگاه‌های کمکی برای اکسیژن‌رسانی دارد. اغلب افراد مبتلا به بیماری کرونا دلتای بحرانی در طولانی‌مدت دچار مشکلات ریوی و تنفسی بوده و حتی پس از ترخیص از بیمارستان نیاز به استفاده از کپسول اکسیژن دارند.


  • درد عضلانی و بدن درد

گاهی درد عضلانی طولانی‌مدت پس از کرونا، می‌تواند فرد را کاملاً فلج کند. این مورد نیز ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن و التهاب سیتوکین برای مبارزه با ویروس کرونا است. بهتر است برای رفع این مشکل از فعالیت‌های سنگین تا مدتی دوری کرده و طبق دستور پزشک از داروهای تجویزی استفاده کنید.

از دیگر علائم اولیه کرونا که می‌توانند طولانی‌مدت ماندگار شوند، می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • تپش قلب
  • بی‌اشتهایی
  • درگیری با ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی
  • افسردگی

آیا روزشمار علائم کرونا دارید؟

بارهاوبارها در خلال این متن اشاره شد که بیماری کرونا یک بیماری ساده نیست. آن را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید. بهتر است برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر این بیماری با نشانه‌ها و علائم اولیه کرونا آشنا شویم.

دانستن نشانه‌هایی که به صورت روزانه طی این دوران نقاهت این بیماری بروز می‌کند، تأثیر چشمگیری در جلوگیری از تراژدی‌های بعدی دارد. اگر شما یا کسی از اطرافیان‌تان به علائم اولیه کرونا مبتلا است، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» نسبت به نوبت‌گیری آنلاین اقدام کرده و با بهترین پزشکان متخصص آشنا شوید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره و راهنمایی سایت نیز بهره‌مند شوید.

منبع: vox.com , timesofindia.indiatimes.com , webmd.com , boston25news.com , businessinsider.com

امتیاز شما به مقاله:
(4.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره علائم روزشمار کرونا

  1. فرناز کلانتری گفت:

    سلام
    امروز روز ۱۳ امی هست که عزیزم در بیمارستان بستریه و دیروز بدلیل عفونت بالا دیالیز شده تا خونش تصفیه بشه
    آیا هنوز این بحران ادامه داره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فرناز عزیز
      تا عفونت، درگیری ریه و کبد و‌کلیه پایدار نشود هنوز احتمال ادامه بحران وجود دارد

  2. فرناز کلانتری گفت:

    سلام یکی از عزیزانم کرونا گرفته و ۸۰ درصد بیشتر ریه اش درگیر بوده
    روز سوم که تنگی نفس و … داشت در بیمارستان بستری شد امروز روز ۱۳ امی هست که هنوز بستریه
    عفونت کل بدنشو گرفته طوری که دیروز دیالیز شده تا خونش تصفیه بشه چقدر زمان می بره تا بهبود پیدا کنه؟ یا بازم بحران خواهیم داشت؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام فرناز عزیز
      تا عفونت، درگیری ریه و کبد و‌کلیه پایدار نشود هنوز احتمال ادامه بحران وجود دارد

  3. ناشناس گفت:

    من فعلا تست دادم ولی جواب هنوز نیومده،مطمئنم که کروناس،من خودم روز ششم و هفتم اونقدر وضعم وخیم بود که از زمین که بلند شدم دنیا برام سیاه شد بعد جلوتر که رفتم یهو افتادم روی زمین،که فکر میکنم به خاطر لخته شدن خون تو مغزم به خاطر کردنا بود.
    الانم که اینو مینویسم ۵ خرداد ۱۴۰۲ هست.
    یعنی هنوز کرونا در کمینه پس مراقب خودتون باشین.

  4. مادر گفت:

    سلام خانواده ام کرونا گرفتن یعنی علایم شبیه آلرژی بود وباتست مشخص شدکرونا دارند الان دخترم عمل قلب بازداره وحدود۱۰ روز دیگه وقت عملش هست آیا اگردخترمن کروناگرفته باشه تاموقع عمل ازبدنش دفع شده این ویروس کرونا یانه؟علائمی نداره

  5. چعفر گفت:

    از زمان ابتلا چه علایمی نشان می دهد که حال ما در وضعیت وخیم تر شدنه یا در حال بهبودی هستیم

  6. ساناز گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب خوبتون من دخترم یازده سالشه ؛همسرم امیکرون دارن وروز چهارم بعداز شروع علائم رو میگذرونن دخترم ناخواسته امروز به دستگیره ای در و… وسایلی که پدرش دست زده بود ودوساعت از تماس گذشته بود دست زده آیا احتمال داره مبتلا بشن خیلی میترسم چون دخترم واکسن نزده لطفا جواب بفرمایید ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      انتقال امیکرون بیشتر تنفسی هست و از طریق وسایل اغلب منتقل نمی شود.