درگیری ریه در کرونا؛ علائم درگیری ریه چیست و چه زمانی باید به متخصص ریه مراجعه کنیم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

درگیری ریه در کرونا و بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از آن می تواند بسیار خطرناک باشد، با علائم و نشانه های درگیری ریه آشنا شوید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

lungs-in-covid

درگیری ریه در کرونا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی های هر فردی در مورد کروناست. در واقع درگیری ریه در کرونا، یکی از شایع‌ترین علائم کرونا است. همان‌طور که می‌دانیم این ویروس از طریق دستگاه تنفسی و به‌راحتی منتقل می‌شود؛ لذا هدف اصلی آن آسیب به ریه است. حمله ویروس به ریه‌ها باعث درگیری ریه در کرونا می‌شود.

دانستن نشانه‌های درگیری ریه در کرونا می‌تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از تراژدی‌های ناگوار بعدی داشته باشد. به محض اینکه متوجه درگیری ریه در کرونا شدید، علائم خود را سریعا با پزشک متخصص در میان بگذارید. برای این‌کار می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» نسبت به نوبت‌گیری آنلاین اقدام کرده و با بهترین متخصصان ریه آشنا شوید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین هم بهره‌مند شوید.

حال برای آشنایی بیشتر در این مورد، نشانه‌های اولیه درگیری ریه‌ها در کرونا، مدت‌زمان بهبودی، روزشمار بروز علائم درگیری و بسیاری موارد دیگر با ما همراه باشید. چرا که شرط اول برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و درگیری با عوارض طولانی‌مدت آن، افزایش آگاهی است. این مورد کمک شایانی به پیشگیری از بیماری هم می‌کند.

کرونا چطور به بدن حمله می‌کند؟

ویروس کرونا می‌تواند به‌سرعت از طریق دهان، بینی یا چشم وارد بدن شود. ذرات ویروس به‌سرعت وارد غشای مخاطی پشت گلو شده و با اتصال به پروتئین‌های سلول و کپی‌کردن ژنوم سلول‌های بدن، حمله‌ی خود را آغاز می‌کنند.

کرونا ویروس، برای حمله به ریه، ابتدا پروتئین‌های سطحی خود را (پروتئین هایی که روی سطح ویروس قرار دارند) به غشای داخلی سلول‌های ریه متصل می‌کند. به‌این‌ترتیب ماده ژنتیکی خود را وارد سلول‌های ریه می‌کند و باعث درگیری ریه در کرونا می‌شود.

وخامت و بروز علائم درگیری ریه در کرونا بسته به شرایط مختلفی دارد. از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سابقه بیماری‌های وراثتی و زمینه‌ای مانند بیماری‌های خودایمنی و دیابت
  • سبک زندگی شخصی و شرایط سلامتی فرد
  • سابقه بیماری‌های ژنتیکی
  • عوامل محیطی
  • نوع ویروسی که فرد به آن مبتلا شده است.

براین‌اساس، انواع بیماری کرونا به دسته‌های «کرونای خفیف»، «کرونای شدید»، «کرونای وخیم» و «کرونای بحرانی» تقسیم می‌شوند. انواع کرونا تأثیرات متفاوتی بر بدن افراد می‌گذارد . درصد درگیری ریه‌ها در کروناهای مختلف، متفاوت است. این آسیب به ریه در برخی موارد حتی منجر به مرگ خواهد شد.

حمله ویروس کرونا به ریه

ویروس کرونا چطور ریه را درگیر می کند؟

در واقع این ویروس با تغییر متابولیسم سلول‌ها، مانع از عملکرد مناسب آن‌ها می‌شود. زمانی که تعداد مشخص و کافی از ویروس در بدن میزبان کپی شد، حمله به سلول‌های دیگر آغاز می‌شود. این حمله معمولاً خود را به صورت گلودرد یا سرفه‌های خشک نشان می‌دهد.

بسیار مهم است که با مشاهده اولین علائم کرونا و درگیری ریه در کرونا، به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. پزشک متخصص داخلی در صورت صلاحدید و نیاز شما را به فوق تخصص ریه ارجاع خواهد داد. در سایت دکترتو می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی غیرحضوری متخصصین برای درمان کرونا بهره‌مند شوید.

ویروس کرونا، با حرکت به سمت لوله‌های برونشت و تنفسی بدن و رسیدن به ریه، باعث التهاب مخاط آن می‌شود. در این حالت کیسه‌های هوایی ریه‌ها دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین برای تأمین اکسیژن خون و دفع دی‌اکسیدکربن باید بیشتر کار کنند. در این زمان ویروس کرونا با ایجاد التهاب، باعث ایجاد لایه‌ی مخاطی در اطراف کیسه‌های هوایی ریه‌ها می‌شود که باعث پرشدن ریه‌ها از مایعات، سلول‌های مرده و ویروس می‌شود.

در این زمان ویروس با ایجاد ذات‌الریه، بیماری حاد تنفسی “ARDS”، بیماری‌های خودایمنی و عفونت شدید، ریه فرد را به‌شدت درگیر می‌کند. در اغلب موارد بروز چنین مشکلی در برخی روزهای ابتلا به بیماری، ممکن است منجر به مرگ فرد شود.


جهش‌های جدید ویروس کرونا و تأثیر آن بر درگیری ریه‌ها

در جهش‌های جدید کرونا یا به عبارتی انواع کرونا، غشای مخاطی می‌تواند به سمت رکتوم گسترش یابد. به‌این‌ترتیب سیستم گوارشی هم درگیر می‌شوند. در این هنگام فرد دچار مشکلاتی نظیر شکم درد شدید و سوءهاضمه و بی‌اشتهایی بسیار زیاد خواهد شد. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند وارد جریان خون هم شود.

از سویی دیگر در مواردی از ابتلا به بیماری کرونا، التهاب کبد و سایر ارگان‌ها هم دیده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانشمندان ویروس کووید-۱۹ و انواع جهش‌های کرونا را بسیار پیشرفته‌تر از یک بیماری ویروسی تنفسی می‌دانند.

این ویروس می‌تواند با آسیب مستقیم به قلب، کبد و کلیه باعث عفونت و اختلال در عملکرد این ارگان‌ها شود. در ادامه، بیشتر به تأثیر جهش‌های مختلف کرونا از جمله «کرونا دلتا» بر درگیری ریه‌ها در کرونا خواهیم پرداخت.

جهش‌های ویروس کرونا

جهش‌های ویروس کرونا

شایع‌ترین بیماری‌های ریوی در زمان ابتلا به کرونا

سه مسئله در میزان درگیری ریه در کرونا، میزان آسیب به ریه‌ها و زمان بهبودی مؤثر هستند؛ ازجمله:

  1. میزان وخامت بیماری: میزان درگیری ریه در کرونا و شدت آسیب به ریه‌ها، با استفاده از آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن و عکس‌برداری مشخص می‌شود. در صورت سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای ریوی یا قلبی، میزان درگیری ریه‌ها در کرونا و علائم آن شدیدتر خواهد بود.
  2. وضعیت سلامتی فرد: مقاومت سیستم ایمنی بدن، سبک زندگی و وضعیت سلامتی فرد تأثیر چشمگیری بر درمان و بهبود علائم درگیری ریه در کرونا دارد. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر بر وضعیت سلامتی فرد، سن است. ازآنجایی‌که اغلب افراد بالای ۶۰ سال، سیستم ایمنی ضعیفی داشته و معمولاً دچار مشکلات تنفسی هستند، هدف مناسبی برای این ویروس هستند. متأسفانه بیشترین آمار مرگ‌ومیر هم مربوط به این گروه سنی است.
  3. روش درمان: بهتر است بدانید در موارد ابتلا به کرونای متوسط و شدید، ریه فرد به‌شدت آسیب می‌بیند. این عوارض گاهی طولانی‌مدت هستند. به همین دلیل نوع مراقبت‌های پس از درمان و ادامه آن برای ازبین‌رفتن این عوارض بسیار اهمیت دارد.

ویروس کرونا و انواع مختلف این بیماری می‌توانند بسته به عوامل گفته شده، در مواردی باعث بروز بیماری‌های عفونی شدید شوند. از جمله شایع‌ترین بیماری‌های ریوی در این دوره عبارت‌اند از:

۱. ذات‌الریه کووید-۱۹ (پنومونی)

ذات‌الریه بیماری خطرناکی است که طی آن ریه‌های فرد ملتهب می‌شود. در اثر این بیماری ریه‌ها پر از مایعات شده و باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شوند. در چنین حالتی فرد دچار حالت خفگی و کبودی چهره می‌شود. مبتلایان به ذات‌الریه برای اکسیژن‌رسانی و زنده ماندن نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی دارد.

تفاوت ذات‌الریه معمولی و ذات‌الریه ناشی از ویروس کووید-۱۹، حمله ناگهانی این ویروس به هر دو ریه است. در نتیجه در مدت‌زمان کوتاه‌تری فرد دچار تنگی نفس و خفگی می‌شود. این اولین بیماری عفونی-ریوی در بیماری کروناست که افراد دارای کرونای شدید و بحرانی به آن دچار می‌شوند.

دقت داشته باشید، عوارض ناشی از ذات‌الریه می‌توانند بهبود یابند. اما اغلب افراد مبتلا به ذات‌الریه ناشی از کووید-۱۹، از مشکلات طولانی‌مدت آسیب به ریه رنج می‌برند. در صورت ابتلا به ذات‌الریه، تا زمان بهبودی کامل می‌توانید از مشاوره آنلاین و غیر حضوری با بهترین فوق تخصصین ریه استفاده کنید.

سندروم حاد تنفسی کرونا

سندروم حاد تنفسی کرونا

۲. سندروم دیسترس تنفسی حاد “ARDS”

درصورت پیشرفت بیماری ذات‌الریه و بیشتر شدن درصد درگیری ریه در کرونا، کیسه‌های هوای موجود در ریه‌ها با مایعاتی پر می‌شوند. این مورد باعث خلط خونی، تنگی نفس و نارسایی ریه می‌شود. افراد مبتلا به این سندروم در زمان حمله به دستگاه اکسیژن نیاز داشته و به‌تنهایی قادر به تنفس نیستند. مشکلات ابتلا به “ARDS” بر ریه در کرونا، طولانی‌مدت است و درمان عوارضش به ماه‌ها زمان نیاز دارد.


۳. بیماری سپسیس “Sepsis”

یکی از آخرین علائمی که در صورت درگیری ریه در کرونا و در بیماران مبتلا به کرونای شدید خود را نشان می‌دهد، بیماری «سپسیس» است. سپسیس به معنای عفونت خون و بیماری بسیار خطرناکی است. به خاطر ماهیت جاری بودن خون، این عفونت می‌تواند وارد دیگر اندام‌ها شده و در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد کند.

این مرحله خطرناک‌ترین مرحله ابتلا به بیماری کرونا بوده که علاوه بر ریه، قلب و سایر اندام‌ها را هم درگیر می‌کند. بیمارانی که طی ابتلا به کرونا دچار بیماری «سپسیس» می‌شوند، حتی در صورت درمان هم دچار آسیب‌های دائمی به ریه می‌شوند.

با شناسایی علائم اولیه کرونا و اقدام سریع برای درمان، می‌توان این بیماری را مدیریت کرد و از آسیب‌های جدی جلوگیری کرد. رد صورت مشاهده اولین علائم کرونا در خودتان یا اطرافیانتان می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» نسبت به نوبت‌گیری آنلاین اقدام کرده و با بهترین پزشکان متخصص آشنا شوید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره و راهنمایی سایت نیز بهره‌مند شوید.

درگیری ریه در کرونا می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های سختی مانند ذات‌الریه، عفونت خون و ARDS شود. این بیماری‌ها می‌توانند کشنده باشند و حتی در صورت بهبود هم یاعث آسیب‌های شدید به ریه و سایر ارگان‌های بدن می شوند.

چطور بفهمیم ریه‌ها درگیر شده‌اند؟

با اگاهی در مورد علائم درگیری ریه در کرونا و شناسایی اولین علائم آن، می‌توان از آسیب‌های جدی و اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد. اولین علائم درگیری ریه در کرونا خود را به این صورت نشان می‌دهد:

  • تنگی نفس
  • سرفه خشک
  • عدم امکان تنفس عادی
  • خشکی گلو و سوزش آن
  • درگیری ریه
  • سختی در تنفس
  • تب طولانی‌مدت

این علائم معمولاً ۵ روز پس از تماس با فرد ناقل یا قرارگرفتن در محیط آلوده خود را نشان می‌دهند. به این دوره «کمون» یا «نهفتگی کرونا» گفته می‌شود. دقت داشته باشید، دوره کمون در افراد مختلف متفاوت است.  درصورتی‌که شک دارید اخیراً تحت تأثیر این بیماری بوده‌اید، بهتر است به متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و یا متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کرده و طبق راهنمایی‌های پزشک تست PCR را برای تشخیص کرونا انجام دهید.

چه مدت طول می‌کشد تا نشانه‌های درگیری ریه در کرونا مشخص شود؟

اولین علائم بالینی درگیری ریه در کرونا، مشکلات تنفسی است. همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره شد، اولین نشانه‌های درگیری ریه در کرونا بین روزهای سوم تا هفته دوم بیماری خود را نشان می‌دهند. افرادی که به انواع وخیم‌تر این بیماری هم دچار هستند، ممکن است در مدت‌زمان طولانی‌تری نشانه‌های درگیری ریه در کرونا را از خود بروز دهند.


روزشمار بروز علائم درگیری ریه در کرونا

برای آشنایی بیشتر با علائم روزانه درگیری ریه در کرونا، در این قسمت روزشمار بروز علائم درگیری ریه را برای شما آماده کرده‌ایم. آگاهی از این نشانه‌ها و دانستن مهم‌ترین روزهای اوج این بیماری که علائم درگیری ریه در کرونا خود را نشان می‌دهند، کمک شایانی به نجات زندگی اطرافیانمان خواهد کرد.

روزشمار بروز علائم درگیری ریه در کرونا

روز پنجم ابتلا به کرونا:

اغلب مشاهده شده است که روز پنجم از زمان آلودگی به ویروس، اولین روزی است که نشانه‌های درگیری ریه در کرونا خودشان را نشان می‌دهند. درصورتی‌که فرد بیماری زمینه‌ای داشته و دستگاه تنفسی او ضعیف باشد، شدت علائم در روز پنجم می‌تواند بسیار شدید باشد. درصورت ابتلا به کرونای وخیم، بیمار نیاز به بستری در بیمارستان خواهد داشت.

از جمله شایع‌ترین علائم درگیری ریه در این روز عبارت‌اند از:

  • عدم امکان تنفس بدون دستگاه و پرشدن ریه‌ها از مایعات
  • مشکلات شکمی و تنفسی
  • درد عضلانی به‌خصوص در ناحیه شانه
  • تنگی و سختی در تنفس
  • التهاب ریوی
  • کبودی ناگهانی لب‌ها
  • تغییر رنگ انگشت دست‌وپا

روز پنجم درگیری با کرونا، روز مهمی برای شما خواهد بود. در این روز خواستان به علائم بیماری باشد و در صورت تشدید علائم و یا مشاهده علائم جدید، سریعا وضعیت را به پزشک اطلاع دهید. برای این کار می‌توانید ار خدمات مشاروه آنلاین دکترتو با بهترین پزشکان استفاده کنید.


روز ششم و هفتم:

در این روز علائم درگیری ریه در کرونا کمی کمتر می‌شود. اما دقت داشت باشید کرونا بیماری است که یک دوره بهبودی و سپس اوج دوباره دارد. در این دو روز وضعیت تنفسی فرد بهتر شده و رو به بهبودی می‌رود. در شرایط ممکن است در پایان همین روز فرد دچار حمله تنفسی و مرگ ناگهانی شود.


نشانه‌های درگیری ریه در کرونا در هفته دوم

هفته دوم ابتلا به بیماری را می‌توان حساس‌ترین دوره طول درمان این بیماری دانست. در این هفته ویروس کرونا نهایت تلاش خود برای آسیب به ریه و درگیرکردن آن انجام می‌دهد؛ بنابراین اگر خودتان یا کسی از اطرافیانتان پس از هفته اول همچنان درگیر مشکلات ریوی است باید برای تشخیص میزان آسیب و جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند هفته آینده به فوق تخصص ریه مراجعه کنید.

هفته دوم ابتلا به کرونا، حساس‌ترین دوره برای بیمارانی است که ریه‌هایشان درگیر بیماری کرونا شده است.

روز هشتم:

افرادی که به سندروم دیسترس حاد تنفسی “ARDS” مبتلا شده‌اند، نشانه‌های بیماری را در روز هشتم از خود نشان می‌دهند. متأسفانه بیماران مبتلا به کرونای شدید و بحرانی در این روز به دلیل خفگی جان خود را از دست می‌دهند.


روز نهم:

درصورتی‌که بیمار از حمله روز هشتم نجات پیدا کند، در روز نهم، آسیب به ریه در کرونا خود را به صورت بیماری «سپسیس» نشان خواهد داد. سپسیس یا عفونت خون بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و در واقع آخرین تلاش ویروس کرونا برای شکست میزبان است.


روز دهم و یازدهم:

در این روزها شرایط بیماری‌های عفونی به وخیم‌ترنی حد خود رسیده و اغلب این مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند. میزان علائم درگیری ریه در کرونا در این دسته از افراد بسیار شدیدتر است.


روز دوازدهم:

مدت‌زمان بهبودی از بیماری کرونا، به‌طور میانگین بین دوهفته و نیم تا سه هفته است. اما برخی از بیماران بنا به دلایل مختلف تازه پس از ۱۲ روز علائم شدید درگیری ریه در کرونا را نشان می‌دهند؛ بنابراین در روز دوازدهم نیاز به بستری در بیمارستان دارند. در مواردی مشاهده شده است که هرچه دوره کمون طولانی‌تر باشد، ویروس بیشتر در بدن تکثیر شده و در نهایت باعث حمله ناگهانی به ریه‌ها شود.

آگاه باشید که دروه کمون کرونا در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. از این رو اگر در محیطی خطرناک و در تماس مستقیم با افراد مبتلا قرار گرفتید، سریعا به متخصص داخلی، فوق تخصص ریه و متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کنید و طبق دستورالعمل پزشک تست های تشخیصی کرونا را انجام دهید.

درگیری ریه در کرونا چطور تشخیص داده می‌شود؟

میزان درگیری ریه‌ها در کرونا به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه اولین نشانه درگیری دستگاه تنفسی است. اما به تفاوت کرونا و سایر بیماری‌ها هم دقت داشته باشید. برای بهترین تشخیص به پزشک مراجعه کرده و درصورتی‌که آزمایش کرونا مثبت باشد، برای بررسی شدت درگیری ریه‌ها و تشخیص نوع بیماری با او همگام شوید.
  • احساس درد در قفسه سینه، تنگی نفس و احساس سنگینی و دردهای شکمی از نشانه‌های حاد درگیری ریه در کرونا هستند. در صورت داشتن این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  •  میزان درگیری ریه‌ها را جدی بگیرید. هرچه ریه‌های شما بیشتر درگیر باشند، تعداد و شدت سرفه‌ها بیشتر خواهد بود و مشکوک به کرونا هستید. در این صورت در سریع‌ترین حالت ممکن تمام فعالیت‌های خود را تعطیل کنید. هرچه بدن شما اکسیژن بیشتری مصرف کند؛ سریع‌تر دچار نشانه‌های درگیری ریه در کرونا می‌شوید.
  • میزان اکسیژن اشباع شده در خون با استفاده از دستگاه و نمونه‌برداری از فرد انجام می‌شود. درصورتی‌که شاخص اکسیژن بین ۹۳ تا ۹۴ درصد باشد؛ فرد دچار کمبود اکسیژن خون نمی‌شود.
  • بهترین تشخیص برای بررسی میزان درگیری ریه‌ها در کرونا، استفاده از تست سی‌تی‌اسکن است. این آزمایش تنها با تجویز پزشک قابل انجام است.
  •  فراموش نکنید قدم اول برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری کرونا، انجام تست “PCR” و مراجعه به پزشک متخصص است.

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای تشخیص کرونا، اقدامات لازم برای درمان و مصرف داروها لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهبود آسیب‌های ریه در کرونا

ممکن است در مواردی، بهبودی آسیب‌های ناشی از درگیری ریه در کرونا به ۳ تا ۶ ماه طول بکشد. به همین دلیل آگاهی به‌موقع از ابتلا به بیماری و مراجعه به پزشک درصورت مشکوک بودن، بهترین گزینه برای جلوگیری از عوارض جانبی و ماندگار ریه در کرونا است.

بهتر است بدانید در برخی موارد بسته به شرایط سلامتی فرد و میزان درگیری وی با بیماری کرونا، ممکن است ترمیم بافت‌ها و ازبین‌رفتن عوارض طولانی‌مدت آسیب به ریه‌ها مانند تنگی نفس، خستگی بیش از حد و احساس سرگیجه و غیره حتی بیش از ۱ سال زمان ببرد.

بهبودی آسیب ریه بعد از کرونا

بهبودی آسیب ریه بعد از کرونا

روند بهبود بافت ریه هم مانند سایر اندام‌ها است. پس از پایان دوره نقاهت، با رعایت پروتکل‌های لازم از سلامتی خود محافظت کرده و مانع از هرگونه آسیب مازاد به ریه‌هایتان شوید. در این دوره به دلیل ضعیف شدن ریه‌ها ممکن است فرد نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، داروهای اکسیژن رسان و درمان‌های دیگر داشته باشد؛ بنابراین همواره با پزشک خود در تماس بوده و تا اتمام طول درمان او را در جریان تغییرات قرار دهید.

لازم به ذکر است، تمامی افراد مبتلا به بیماری کرونا درگیری علائم ریوی این بیماری نمی‌شوند. افراد زیادی فقط چیزی شبیه به یک سرماخوردگی ساده را تجربه می‌کنند و برخی دیگر جان خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین می‌توان گفت پایین‌ترین میزان آسیب به ریه در کرونا، مربوط به «کرونای خفیف» است.


 آیا ریه‌ها می‌توانند بدون هیچ نشانه‌ای درگیر کرونا شوند؟

احتمال آن بسیار پایین است! بیماری کرونا یک بیماری تنفسی همه‌گیر است؛ بنابراین اولین آثار این بیماری با حمله به دستگاه تنفسی به صورت سرفه، تنگی نفس و موارد مشابه خود را نشان می‌دهد.

تفاوت بروز علائم درگیری ریه در افراد مختلف، باعث بروز چنین باوری شده است. این بار ریشه در تفاوت دوره کمون و بروز علائم اولیه در افراد دارد. همان‌طور که اشاره شد، این بیماری حتی می‌تواند ۱۲ روز دوره کمون داشته و سپس به سیستم ایمنی فرد آسیب شدیدی بزند.


علائم درگیری ریه در کرونای دلتا

سویه‌ها و جهش‌های مختلفی از بیماری کرونا وجود دارد. تا‌به‌حال «کرونا دلتا» خطرناک‌ترین و تهاجمی‌ترین گونه جهش‌یافته این بیماری بوده است. سرعت درگیری و تهاجم به سیستم ایمنی بدن در این بیماری بسیار بالا است.

در گونه کرونا دلتا و کرونا دلتا پلاس جهش‌یافته، کودکان بالای ۲ سال، افراد زیر ۵۰ سال و حتی کسانی که یک دوز از واکسن کرونای خود را دریافت کرده باشند هم در معرض ابتلا به بیماری و آسیب‌های شدید ریوی هستند.

درحال‌حاضر اغلب موارد ابتلا به بیماری کرونا در ایران از نوع «کرونا دلتا» بوده که بالاترین آمار مرگ‌ومیر را در میان انواع کرونا دارد. این بیماری بیشترین تأثیر را بر سیستم ایمنی و سیستم تنفسی فرد می‌گذارد.

کرونا دلتا هم مانند کرونای عادی انواع مختلفی دارد که برای برخی افراد مانند یک سرماخوردگی ساده است و برای برخی دیگر باعث بروز تراژدی‌های غم‌انگیز می‌شود. درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ کشور جهان درگیر مهار این نوع از بیماری کرونا و کاهش تأثیر آن بر ریه افراد مبتلا هستند.

چه زمانی به‌خاطر درگیری ریه به دکتر مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که احساس می‌کنید در محیطی آلوده بوده‌اید. با فردی ناقل تماس داشته‌اید یا به هر نحوی حدس می‌زنید به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید، سریعاً برای انجام تست “PCR” اقدام کنید. تست‌های تشخیصی کرونا معمولاً در هفته دوم ابتلا نتیجه بهتر و دقیق‌تری خواهند داشت؛ بنابراین ممکن است در این مدت حتی با وجود تست منفی هم ناقل بیماری باشید.

درصورتی‌که احساس تنگی نفس، سرفه‌های مزمن، بدن دارد و سایر علائم کرونا را داشتید، سریعاً خود را قرنطینه کرده و در روز ابتدایی شروع عوارض تا روز آخر درمان با پزشک خود همراه باشید. دراین‌مدت، دکترتو با خدمات مشاوره آنلاین و نوبت‌دهی غیرخضوری همراه شما خواهد بود.

پزشک متخصص ریه

پزشک متخصص ریه

برای درمان درگیری ریه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بهترین پزشک برای تشخیص میزان درگیری ریه در کرونا، فوق تخصص ریه است. ابتدا با پزشک متخصص داخلی صحبت کرده و نتایج آزمایش را برای تفسیر و آنالیز نزد فوق تخصص ریه ببرید. پس از مشخص‌شدن میزان درگیری ریه در کرونا، اقدامات لازم توسط پزشک انجام خواهد شد.

کلام آخر از دکترتو

بیماری کرونا، یک مشکل شخصی نیست. عوارض آن جدی است و باید به شدت مانع از پیشرفت و سرایت آن به سایرین شد. بهتر است نهایت تلاش خود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بکنید. درصورتی‌که به کرونا و مشکلات ریوی آن دچار شدید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت «دکترتو» با متخصصین داخلی، فوق تخصصین ریه و متخصصین بیماری‌های عفونی آشنا شده و از خدمات مشورت و راهنمایی و نوبت‌گیری آنلاین آن استفاده کنید.

منبع: mayoclinic.org , webmd.com , frontiersin.org , business-standard.com

امتیاز شما به مقاله:
(3.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره درگیری ریه در کرونا

  1. آقاجانی گفت:

    ممنون خیلی مفید بود اما تو اون قسمت روش درمان یه بار لطف خودتون بخونین چی نوشتین.
    یا تو اون قسمت علائم درگیری ریه نوشتین بازم درگیری ریه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      ممنونم از نقد و نظر تان
      حتمن بررسی می شود

  2. طیب گفت:

    سلام خوب هستین ؟ پدر من یک مرد ۷۶ ساله هستن که متاسفانه دچار انفولانزا یا سرماخوردگی شدن الان از دوشنبه گرفتن که ما سه شنبه بردیمش دکتر که شربت دیفن هیدرامین و آزیترمایسین و سرماخوردگی. دادن الان ۲ البته سرفه هم داشتن همراه با خارش الان نزدیک به ۲ روز هستش ابریزش بینی همراه با سرفه خلط دار دارن البته سطه اکسیژن ۹۶ هستش تب هم ندارن ولی با این حال احتیاج هستش پیش دکتر داخلی برن بابت ریه برن ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      برای احتیاط حتمن به متخصص مراجعه کنید
      احتمالا نیاز به اسکن ریه دارند
      با ارزوی سلامتی

  3. بهناز گفت:

    یکی از دوستان ما شنبه هفته گذشته جراحی تومور مغزی داشتن که به گفته دکتر خدا رو شکر عالی انجام شده اما بعد از عمل به دلیل مشکل تنفسی ۱.۵ روز بی هوش بودن و بعد از بهوش آمدن هزیون می گفتن و بعد از ۲ روز اعلام کردن که کرونا دارن و ریه ۸۰ در صد درگیر است و بعد حتی تا ۱۰۰ در صد هم اعلام کردن الان در خواب نصنوعی هستن و دستگاه تنفس متصل کردن و داروهای عفونی مصرف می کنند دکتر عفونیشون اعلام کردن که حتی دیگیری باکتریایی هم وجود دارد .
    آیا این طبیعیه که قبل از عمل متوجه عفونت داخل بدن نشده یاشند ؟ و اینکه بهترین درمان در این وضعیت چیست ؟

  4. علی اکبر شمشیرگران گفت:

    سلام. عزیازن هم وطن. کرونا دوباره شیوع پیدا کرده. لطفا برای حفظ جان خودتان و خانواده تان رعایت کنید. یکه از دوستان ما مبتلا شده و الان ۴۰ درصد ریه اش درگیر است.

  5. نفیسه گفت:

    سلام ودرود،پسر م۱۴ سالشه ،دوشنبه شب گفت خارش گلو دارم ویکدفعه به سرفه افتاد ،سرفه های خشک وسنگین،صبح بردیمشون دکتر آمپول دگزامتازون براش نوشت با شربت تئوفیلین جی وسفیکسیم وسرماخوردگی ،الان هنوز سرفه میکنه ولی خلط دارنده ،البته بخور هم داده ،میخواستم ببینم اینا علائم کرونا ست یا آنفلوآنزا؟ چیکار کنم که زودتر خوب بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      با توجه به شیوع بالای آنفولانزا و علایم بیان شده احتمالا درگیری با ویروس آنفولانزا صورت گرفته است. دوره درمان آنفولانزا غالبا ۱۴ روزه بوده که از انتهای هفته اول رو به بهبودی می روند. مراقبت های روتین سرماخوردگی صورت بگیرد تا بهبودی حاصل شود.

  6. شادی گفت:

    سلام وقت بخیر .من ۴روزه کرونا کرفتم .دو روز تب شدید داشتم روز دوم گلو درد شدید داشتم الانم دارو مصرف میکنم ۳بارم دکتر رفتم تب ندارم سلفه میکنم و خلط داره ببخشید خلط که میاد خیلی سفته یعنی ریه هام درگیر شده؟

  7. کاظم گفت:

    باسلام.من در مرداد ۱۴۰۰ کرونا دلتا گرفتم و تقریبا ۹۰ درصد ریه هام درگیر شد و ۴۰ روز زیر دستگاه تنفس مصنوعی بودم و تا ماه قبل دارو مصرف می کردم. آیا من می توانم روزه بگیرم یا روزه برام ضرر داره؟

    1. کاظم گفت:

      لازم به ذکر است که در حال حاضر پس از ۸ ماه از مریضی، در حال فعالیت و از پله بالا رفتن اکسیژن خونم بین ۸۰ تا ۸۵ می شود.

    2. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اکه در حالت فعالیت و استراحت دچار تنگی نفس نیازمند به دارو نیستید میتونید با تایید متخصص ریه روزه بگیرید و داروهاتون رو افطار و سحر مصرف کنید.

    3. Smr گفت:

      سلام و عرض ادب، میشه بگید چه عاملی باعث بهبودی حالتون شد؟ من هم مادرمون ۹۰ درصد ریه اش درگیر شده دنبال یک پزشک حاذق و دلسوز میگردیم اصلا نمیدونیم باید چیکار کنیم

  8. ana گفت:

    سلام مادر من به کرونا مبتلا شد و چند بار رفت دکتر ولی دکتر گفت مشکلی نداره تا اینکه رو پنجم از شدت درد و نفس تنگی به دکتر مراجعه کرد وبا انجام سی تی اسکن معلوم شد که ۲۰ درصد ریه هاش درگیر شده و شب اومد خونه فردا دوباره رفت تا اینکه ۷ درصد به درگیری ریه هاش اضافه شده دکتر گفته که درگیری به صورت پراکنده است .
    می خواستم بدونم چند روز طول میکشه که بهبود پیدا کنه
    تو رو خدا جواب بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درگیری های ریه که در حاشیه ریه ایجاد میشه و بیمار تنگی نفس زیادی نداره بهبودی پیدا میکنه. اگه تنگی نفس و کاهش اکسیژن شریانی داشته باشند بهتره در بیمارستان بستری شوند. تحت نظر متخصص ریه قرار بگیرند.
      متخصص ریه

  9. تاران گفت:

    سلام. پدر من ۱۰۰ درصد ریه شون درگیر شده و الان با دستگاه اکسیژن تنفس میکنند.یک هفته ست که در icu بستری هستند. روند ترمیم و بهبود ریه ها به چه صورته.؟
    چقدر باید مبارزه کنند؟خداروشکر پدرم روحیه خوبی داره و درجریان میزان درگیری ریه شون نیستند. ضمنان بیماری دیابت هم دارند.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پس از بستری در بیمارستان و دریافت دارو ممکنه ترمیم ریه اتفاق بیوفته. قند ایشون ممکنه بخاطر مصرف داروهای کورتونی بالاتر رفته که نیازشون به انسولین بیشتر بشه. با متخصص داخلی و ریه در ارتباط باشید.

  10. پری گفت:

    سلام ببخشید مادر من۶۰ سالشونه و فشار خون بالا دارن ۵ یا ۶ روزه کرونا گرفته امروز تب بالایی داشتن و با استامینوفن و اسپرین و چای نعناع یکم کم کردیم ولی خیلی ضعف دارن و همش میخوابن ولی سرفه نمیکنن تعداد تنفس هم زیاد هست بین ۲۵ و ۳۰ یعنی درگیری ریه دارن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تبو خستگی و ضعف از عوارض کروناست و با توجه به سن ایشون و بیماری جسمی شون این بیماری روند پیشرفت بیشتری ممکنه داشته باشه. شروع هفته دوم از ایشون اسکن ریه گرفته و به متخصص ریه مراجعه کنید.
      متخصص ریه