معرفی بهترین راهکارها برای رفع بوی بد دهان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوی بد دهان ممکن است ناشی از بیماری‌های دهان و دندان و یا اختلال گوارشی باشد. درمان نفس بدبو، بهداشت صحیح دهان و دندان است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

معرفی بهترین راهکارها برای رفع بوی بد دهان

آیا شما هم مشکل بوی بد دهان را دارید؟ احتمالا همه‌ی ما این تجربه را داشته‌ایم که هنگام صحبت در جمع به علت بوی بد دهانمان مجبور به سکوت شده باشیم و یا برعکس، بوی بد دهان فرد روبرویی برایمان غیر قابل تحمل بوده و ثانیه شماری می‌کردیم که صحبت‌های وی زودتر به پایان برسد. این‌ اتفاقات ما را به فکر رفع بوی بد دهان می‌اندازند. برای رفع بوی بد دهان می‌توانید از طریق سایت دکترتو بهترین متخصص گوش و حلق و بینی را پیدا کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

بوی بد دهان، مشکلی غیرقابل تحمل اما قابل درمان

بوی بد دهان به انگلیسی bad breath در بسیاری از افراد یک مشکل غیر‌قابل‌تحمل است و باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس در فرد و آزردگی اطرافیان می‌شود. این موضوع زمانی که فرد از بوی بد دهان خود آگاه نباشد، برای اطرافیان آزار‌دهنده‌تر است. جای تعجب نیست که در همه فروشگاه‌ها قفسه‌هایی مملو از انواع آدامس و خوشبو کننده‌های دهان برای رفع بوی بد دهان وجود دارد.

اما این محصولات راه حل موقت هستند. زیرا علت اصلی این مشکل را برطرف نمی‌کنند. اگرچه بدبویی دهان یک فوریت پزشکی نیست، اما لازم است که درمان شود. زیرا حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت جهان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

متن انگلیسی:
One of the ways to prevent bad breath is to use toothpaste and brush regularly.
ترجمه فارسی:
یکی از راه های جلوگیری از بوی بد دهان استفاده از خمیر دندان و مسواک مداوم است.

به نقل از سایت healthdirect

علائم بوی بد دهان و تنفس بدبو (بوی بد دهان نشانه چیست؟)

بوی بد دهان از چیست؟ بوی خاص نفس می‌تواند بسته به علت آن، متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک بخواهید تا بوی دهان شما را ارزیابی کند. زیرا ممکن است ارزیابی آن برای خودتان دشوار باشد. اگر فردی در دسترس نیست، یکی از راه‌های بررسی بوی دهان این است که مچ دست خود را لیس بزنید، سپس صبر کنید تا خشک شود، پس از خشک شدن آن را ببویید. بوی بد در این منطقه، به احتمال زیاد نشان‌دهنده بوی بد دهان است.

بعضی از افراد در مورد بوی نفس خود نگران هستند، در حالی که ممکن است اصلا دهان‌شان بو ندهد یا کمی بو بدهد. این بیماری “هالیتوفوبیا” نامیده می‌شود و می‌تواند منجر به رفتارهای وسواسی در شستن دهان شود.

آیا بوی بد دهان قابل درمان است؟

برای تشخیص علت نفس بدبو به دکتر متخصص مراجعه کن.

دلایل و علت بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان یک نفر از هر چهار نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علل زیادی برای نفس بدبو وجود دارد اما شایع‌ترین علت آن با بهداشت ضعیف دهان و دندان و بیماریهای دستگاه گوارش ارتباط دارد. نفس بدبو یا بوی بد دهان می‌تواند موجب نگرانی، خجالت و اضطراب شود، اما درمان آن نسبتا آسان است.

تجزیه ذرات باقی‌مانده غذا در دهان توسط باکتری‌ها، باعث تولید ترکیبات (بدبوی) گوگرد می‌شود. توجه داشته باشید که نوشیدن آب و خیس نگه داشتن دهان، می‌تواند آن را کاهش دهد. همچنین بهترین درمان برای آن مسواک زدن منظم، نخ دندان و نوشیدن آب است. جالب است بدانید پس از پوسیدگی دندان و بیماری لثه، نفس بدبو سومین علت رایج مراجعه مردم به دکتر متخصص دندانپزشک است.

۱. دخانیات و خشکی دهان و بوی بد دهان

محصولات توتون و تنباکو باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. علاوه بر این، احتمال بیماری لثه را افزایش می‌دهند و باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. افراد سیگاری نیز از این مشکل رنج می‌برند. استعمال دخانیات نه تنها باعث خشک شدن بزاق می‌شود؛ بلکه می‌تواند درجه حرارت دهان را نیز بالا ببرد. در نتیجه دهان، محل پرورش باکتری‌ها می‌شود.

نیکوتین موجود در سیگار و سایر دخانیات باعث شل شدن دریچه بین مری و معده (LES) می‌شود. این امر باعث رفلاکس اسید معده (بازگشت اسید معده به مری) می‌شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده  لوزالمعده، کبد و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. این موارد را به لیست دلایل خود برای ترک سیگار اضافه کنید.

۲. مواد غذایی و بوی بد دهان

تجزیه ذرات مواد غذایی که در دندان گیر کرده‌اند، می‌تواند باعث ایجاد آن شود. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر نیز می‌توانند نفس بدبو ایجاد کنند. به علاوه محصولات حاصل از هضم آن‌ها از طریق خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند و می‌توانند بوی نفس را تحت تاثیر قرار دهند.

پیاز و سیر رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تحریک‌کننده‌های بوی بد دهان یا هالیتوز هستند. اما موارد دیگری مانند قهوه و الکل به طور موقت باعث بوی بد دهان می‌شوند. پیاز و سیر حاوی روغن‌های تند و تیزی هستند که از طریق جریان خون به ریه‌ها منتقل می‌شوند. وقتی نفس می‌کشید، باقی مانده‌های این مواد با بازدم خارج می‌شوند.

مواد غذایی و بوی بد دهان به هم مرتبط هستند؟
برخی از غذاها مانند پیاز و سیر نیز می‌توانند نفس بدبو ایجاد کنند.

۳. خشکی دهان

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک می‌کند. اگر دهان به طور طبیعی یا به علت بیماری خاصی خشک است، می‌تواند موجب بوی بد شود. دلیل خشکی دهان گسترده است. برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را در پی داشته باشند. دیابت، اضطراب، کم‌آبی و افزایش سن از دیگر دلایل خشک شدن دهان هستند.

۴. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد بوی بد دهان

مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن و نخ دندان باعث حذف کامل ذرات کوچک مواد غذایی که به آرامی تجزیه می‌شوند و تولید بوی بد در دهان می‌کنند، می‌شود. اگر مسواک زدن منظم و مکرر نباشد باعث ایجاد لایه‌ی نازکی از باکتری‌ها (پلاک) می‌شود.

این پلاک ممکن است لثه‌ها را تحریک کند و باعث التهاب بین دندان‌ها و لثه‌ها به نام “التهاب لثه” شود. پروتزها و محصولات مصنوعی در دهان، که به طور منظم یا به درستی تمیز نمی‌شوند، نیز می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها باشند.

بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان هم اتفاق می‌افتد. علت بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان عقل هم می‌تواند به دلیل پوسیدگی قبلی باشد. درمان خانگی بوی بد دندان پوسیده شامل مصرف گیاهان خوشبو و غرغره دهان با سرکه است.

۵. انواع رژیم های غذایی

روزه‌داری و برنامه‌های غذایی کم کربوهیدرات به علت تجزیه چربی‌ها و تولید موادی به نام کتون که بوی تندی دارند، می‌توانند باعث آن شوند.

۶. داروهای ایجاد کننده تنفس بد بو

بعضی از داروها می‌توانند بزاق را کاهش دهند و منجر به افزایش بوی بد شوند. سایر داروها پس از تجزیه و انتشار در تنفس، باعث ایجاد نفس بدبو می‌شوند. مثلا نیترات برای درمان دردهای قلبی، برخی داروهای شیمی درمانی، برخی از آرام‌بخش‌ها مانند فنوتیازین و دوزهای بالای مکمل‌های ویتامینی ممکن است عامل آن باشند.

تجزیه برخی داروها مانند نیترات‌ها که در درمان درد قلبی استفاده می‌شوند، بعضی از داروهای شیمی درمانی و برخی مواد آرام‌بخش مانند فنوتیازین‌ها از داروهایی هستند که می‌توانند باعث بد بویی دهان شوند. افرادی که مکمل‌های ویتامینی را در دوزهای بالا مصرف می‌کنند نیز مستعد ابتلا به بوی بد دهان هستند.

داروهای ایجاد کننده تنفس بد بو کدامند؟
بعضی از داروها می‌توانند بزاق را کاهش دهند و منجر به افزایش بوی بد شوند.

۷. مشکلات دهان، بینی و گلو (علت خونریزی لثه و بوی بد دهان)

بعضی اوقات، سنگ‌های کوچک پوشیده از باکتری که روی لوزه‌ها در پشت گلو ایجاد می‌شوند، باعث این عارضه می‌شوند. همچنین عفونت و یا التهاب در بینی، گلو و یا سینوس‌ها می‌تواند موجب نفس بدبو شود.

سنگ‌های لوزه و چرک لوزه که محل رایج تجمع باکتری‌ها هستند، گاهی منبع بوی بد دهان هستند. عفونت در دهان، زخم‌های جراحی بعد از عمل جراحی در دهان، کشیدن دندان، پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم‌های دهان می‌توانند در دهان بوی بد ایجاد کنند. مهم‌ترین عوارض خونریزی لثه بوی بد و تنفس بدبو است.

۸. اجسام خارجی در دهان و گلو

در صورتی که یک جسم خارجی در حفره بینی گیر کرده باشد، به ویژه در کودکان، بوی بد دهان می‌تواند ایجاد شود. برخی کودکان اجسام خارجی را در حفره بینی خود فرو می‌کنند. این مسئله که بیش‌تر در کودکان دیده می‌شود باعث بوی بد دهان می‌شود.

۹. بیماری، خشکی دهان و بوی بد دهان در سرماخوردگی

بوی بد دهان نشانه چه بیماری است؟ برخی بیماری‌ها باعث بوی بد دهان کودک و بزرگسال در سرماخوردگی می‌شوند مثل دیابت کنترل نشده، کتواسیدوز دیابتی، خشکی دهان (بزاق اثر ضد میکروبی دارد)، عفونت‌ گلو، سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها. همچنین سرطان‌ها، اختلالات دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده (GERD)، استفراغ، زخم معده، انسداد روده، عدم تحمل لاکتوز، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا تحتانی.

بعضی از سرطان‌ها، نارسایی کبدی و سایر بیماری‌های متابولیکی به علت تولید مواد شیمیایی خاصی، سبب تنفس بدبو شوند. بیماری ریفلاکس معده (GERD) به علت بازگشت منظم اسید معده باعث ایجاد نفس بد بو می‌شود.

۱۰. کتو اسیدوزیس (Ketoacidosis) و نفس بدبو

هنگامی که سطوح انسولین بیماران مبتلا به دیابت بسیار پایین است، بدن آن‌ها دیگر نمی‌تواند از شکر استفاده کند و به جای آن از مواد چربی استفاده می‌کند. وقتی که چربی شکسته شود، کتون تولید و ساخته می‌شود. کتون‌ها به مقدار خیلی زیاد در بدن، سمی هستند و باعث به وجود آمدن تنفس مشخص و ناخوشایند می‌شوند. Ketoacidosis یک بیماری جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی است.

کتو اسیدوزیس (Ketoacidosis) و نفس بدبو چه ارتباطی دارند؟
کتون‌ها به مقدار خیلی زیاد در بدن، سمی هستند و باعث به وجود آمدن تنفس مشخص و ناخوشایند می‌شوند.

۱۱. انسداد روده و بوی بد در دهان

تنفس می‌تواند بویی مانند مدفوع داشته باشد، به خصوص پس از یک دوره طولانی استفراغ یا وجود علائم انسداد روده‌ای بوی بد بیشتر حس می‌شود.

۱۲. برونشکتازی (گشاد شدگی مزمن راه های هوایی)

یک مشکل مزمن است که در آن مسیرهای هوایی نسبت به قبل گشادتر می‌شوند و تولید موکوس را در پی دارد. این عارضه منجر به نفس بدبو می‌شود.

۱۳. پنومونی آسپیراسیون، علت بوی بد نفس

تورم یا عفونت در ریه‌ها و راه‌های هوایی به علت استنشاق استفراغ، بزاق، غذا یا مایعات باعث بروز این بیماری می‌شود. یکی از علائم پنومونی آسپیراسیون تنفس بدبو است.

۱۴. خواب و تغییرات دهان در خواب

در زمان خواب دهان خشک می‌شود و تولید بزاق کاهش می‌یابد. به همین دلیل باکتری‌های عامل بوی بد در دهان بیش‌تر شده و بعد از بیدار شدن، دهان بد بو می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که آپنه خواب نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

۱۵. علت بوی بد دهان در بارداری

بارداری به خودی خود باعث بوی بد دهان نمی‌شود، اما حالت تهوع و بیماری صبحگاهی که در دوران بارداری شایع است ممکن است باعث بوی بد دهان شوند. علاوه بر این، تغییرات هورمونی، کمبود آب بدن و خوردن غذاهای مختلف به دلیل هوس یا ویار حاملگی نیز ممکن است بوی بد دهان در دوران بارداری را تشدید کنند.

اینفوگرافی بوی بد دهان
برخی بیماری‌ها باعث بوی بد دهان کودک و بزرگسال در سرماخوردگی می‌شوند.

۱۶. آلرژی و عفونت گلو و بوی بد دهان

مخاطی که در پشت حلق جمع می‌شود، منبع تغذیه باکتری‌هاست. این مشکل در آلرژی و عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) دیده می‌شود.

۱۷. سردی معده و بوی بد دهان

آیا سردی معده باعث بوی بد دهان میشود؟ وقتی صحبت از بوی بد دهان می‌شود، اول از همه به دنبال دلایل آن در دهان می‌گردیم. اما گاهی این عارضه می‌تواند به علت مشکلات در معده ایجاد شود. اگر به برخی غذاها حساسیت دارید، مشکل می‌تواند مربوط به اسید معده باشد. علت ترش شدن دهان و بوی بد دهان چیست؟ زمانی که به دلیل مشکلات معده اسید بیشتری تولید می‌شود، این اسید می‌تواند بوی ترشی در دهان ایجاد کند.

۱۸. میکروب معده و بوی بد دهان (هلیکوباکتر و بوی بد دهان)

آیا میکروب و عفونت معده باعث بوی بد دهان میشود؟ هر نوع میکروب و عفونت معده می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان شود. به عنوان مثال باکتری که در ایجاد زخم معده نقش دارد، می‌تواند بوی سولفوریک منتشر کند. مطالعاتی که روی بیماران با مشکلات معده انجام شد، نشان دادن افرادی که عامل میکروب در معده آن‌ها هلیکوباکتر پیلوری بوده است، در بیشتر مواقع به تنفس بدبو دچار بوده‌اند. درمان میکروب معده در طب سنتی شامل مصرف سیاه دانه، زنجبیل و نعناع است.

قرص مترونیدازول برای بوی بد دهان

کسانی که عفونت هلیکوباکترپیلوری دارند، بدون شک بوی بد دهان را احساس خواهند کرد. برای درمان این عفونت باید از آنتی بیوتیک استفاده شود. قرص استفاده شده در درمان عفونت معده، در صورتیکه پیشرفته نشده‌باشد و نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک به صورت وریدی نداشته‌باشد، مترونیدازول است.‌

مترونیدازول دارویی ضدمیکروب است که گاهی برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌شود. طبق تحقیقاتی که در رابطه با تاثیر این دارو در رفع بدبویی دهان انجام شده است، نتایج اثربخشی ثبت شده است. نحوه مصرف قرص مترونیدازول برای بوی بد دهان مصرف دو دوز ۲۵۰ میلی‌گرمی است.

آیا میکروب و عفونت معده باعث بوی بد دهان میشود؟
افرادی که عامل میکروب در معده آن‌ها هلیکوباکتر پیلوری بوده است، در بیشتر مواقع به تنفس بدبو دچار بوده‌اند.

۱۹. چگونه بفهمیم بوی بد دهان از معده است؟ (علت بوی بد دهان ناشی از معده)

تعیین اینکه آیا بوی بد دهان از معده و درمان و رفع بوی بد دهان ناشی از معده، نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. علائم رایج مشکلات معده و بوی بد دهان عبارتند از بوی بد مداوم، بوی بد دهان حتی با رعایت بهداشت خوب دهان، طعم ترش در دهان و بوی گندیدگی معده و علائمی مانند نفخ یا رفلاکس اسید معده. برای بوی بد معده چی بخورم؟ آب آناناس، آب فراوان و ماست مفید است.

۲۰. آیا رفلاکس اسید معده (GERD) باعث بوی بد دهان میشود؟ (رفلاکس معده و بوی بد دهان)

اگر علت بوی بد دهان رفلاکس اسید معده است باید آن را درمان نمود. علائم رفلاکس معده شامل گلودرد، طعم ترش در دهان و مشکل در بلعیدن است. بعد از غذا خوردن حداقل ۲ تا ۳ ساعت منتظر بمانید و سریعا دراز نکشید. از یک بالش بلندتر استفاده کنید یا سر تخت خود را بالا ببرید تا فشار وارد بر LES کاهش یابد. به جای سه وعده غذایی حجیم، وعده‌های غذایی کوچک‌تری در طول روز مصرف کنید.
داشتن وزن مناسب به کاهش فشار وارد بر LES بسیار کمک می‌کند. از برخی مواد غذایی که تولید اسید معده را افزایش می‌دهند پرهیز کنید مانند: الکل، قهوه و چای‌هایی که حاوی کافئین هستند، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و محصولات آن، غذاهای ادویه دار، شکلات و غذاهای سرخ شده یا چرب.

قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده

پیشتر گفتیم که بوی بد معده می‌تواند ناشی از سوزش سر دل باشد. سوزش سر دل به علت افزایش و برگشت اسید معده است. هنگامی که اسید معده بیشتر از حد طبیعی باشد و یا به داخل مری و بالاتر بازگردد، باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود. این اسید از طرفی باعث نابودی دندان‌ها و آسیب زدن به سلامت دندان‌ها می‌شود که در نهایت به بوی بد می‌انجامد.

برای پیشگیری از این حالت می‌توان از قرص‌های آنتی اسید و شربت‌هایش استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین قرص‌هایی که در این شرایط کاربرد دارد، فاموتیدین است. همچنین قرص آزیترومایسین برای بوی بد دهان هم کاربرد دارد. سایر داروها هیدروکسید منیزیم، مترونیدازول، اشتوتزن، لاکتوگام، کلرهگزیدین، کلرید سیتیل پیریدینیوم و لاکتوگام هستند.

۲۱. علت بوی بد آب دهان چیست؟

زمانی که تنفس بدبو است، آب دهان نیز بوی بدی پیدا می‌کند. در واقع تمامی علل ذکرشده می‌توانند باعث بوی بد آب دهان شوند. این عارضه ناشی از باکتری‌های تولیدکننده بو است. به عنوان مثال وقتی مسواک نمی‌زنید یا نخ دندان نمی‌کشید، تکه‌های غذا در دهان و بین دندان‌ها تجمع می‌کنند. باکتری‌ها روی تکه‌های غذا جمع شده و ترکیبات گوگردی آزاد می‌کنند. در نتیجه تنفس و آب دهان بد بو می‌شود.

۲۲. علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟

بوی بد دهان کودکان از چیست؟ شایع‌ترین علت تنفس بدبو در کودکان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. رفع پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه نیز می‌تواند به رفع این عارضه در کودکان کمک کند. اگر کودکتان هرروز به طور منظم مسواک می‌زند، اما هنوز دهانش بو می‌دهد، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد علت تنفس بدبو در کودکان جدی نیست و با رعایت نکات بهداشتی می‌توان  این موضوع را حل کرد.

علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟
شایع‌ترین علت تنفس بدبو در کودکان عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

علت بوی بد دهان کودکان زیر دو سال

در رابطه با خردسالان نیز شرایط مانند بزرگسالان است. از زمانی که کودک شروع به خوردن غذا می‌کند، باید نکات بهداشتی دهان و دندان را جدی گرفت. تکه‌های غذا می‌توانند لای دندان‌ها باعث تجمع باکتری‌های بدبو شوند. به نوع غذای کودکان دقت کنید. برخی مواد غذایی تند مانند سیر یا پیاز باعث بدبو شدن دهان کودک می‌شوند. از عللی که در میان کودکان زیر ۲ سال کمتر شایع است، می‌توان به خشکی دهان و عفونت‌های مربوط به دهان و گلو اشاره کرد.

۲۳. علت بوی بد دهان در نوجوانان

علت بوی بد نوجوانان می‌تواند همان دلایلی باشد که برای بزرگسالان نام بردیم. از آنجایی که مهم‌ترین دلیل بوی بد دهان رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است، در نوجوانان مسواک نزدن می‌تواند اولین دلیل بد بو بودن دهان باشد.

دیگر دلایل بوی بد دهان مشکلات معده هستند.کسانی که سینوزیت دارند هم ممکن است که با بوی بد دهان مواجه شوند. به طور کلی دلایل بوی بد دهان را می‌توانید در مطالب بالاتر مطالعه کنید.

۲۴. بوی بد دهان بعد از عمل لوزه

بسیاری از افراد در کودکی و یا در سنین بالاتر مجبور به انجام جراحی لوزه شده‌اند. کسانی که لوزه‌های خود را عمل کرده‌اند و بعد از انجام این فرایند دچار بوی بد دهان می‌شوند، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. علائم عفونت لوزه نیز تب و سردرد، خستگی و گلودرد است.

احتمال اینکه بعد از جراحی، محل برداشت لوزه‌ها عفونت کرده‌باشد، وجود دارد. به طور کلی بوی بد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد اما به تنهایی نمی‌توان به آن استناد کرد و حتما باید یک متخصص بررسی‌‌های لازم را انجام دهد.

۲۵. علت بوی مدفوع از دهان چیست؟

بوی بد مدفوع از دهان که به نام تنفس مدفوعی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان، بیماری پریودنتال، خشکی دهان، برخی غذاها، مشکلات گوارشی یا بیماری‌های سیستمیک باشد.

۲۶. ترشحات پشت حلق باعث بوی بد دهان می‌ شود؟ (بوی بد دهان ناشی از حلق)

آیا خلط پشت حلق باعث بوی بد دهان میشود؟ زمانی که سینوس‌ها متورم می‌شوند یا دچار انواع عفونت در ناحیه حلق می‌شوید و ترشحات پشت حلق و بوی بد دهان افزایش پیدا می‌کنند. مواردی مانند سینوزیت حاد، سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی مواردی هستند که علائم خلط پشت حلق را ایجاد کرده و در نهایت بوی بدی در دهان ایجاد می‌کنند. برای رفع خلط پشت حلق و بوی بد دهان به متخصص عمومی مراجعه کنید.

آیا پوسیدگی دندان باعث بوی بد دهان می‌شود؟ از متخصص مشاوره بگیر!

علت بوی بد دهان در صبح چیست؟

یکی از علل اصلی بوی بد دهان و علت تلخی دهان در صبح در صبح بهداشت ضعیف دهان و دندان است. اما اگر مرتب مسواک می‌زنید، با این حال دهانتان در صبحگاه بوی بدی می‌دهد، علت می‌تواند خشکی دهان یا عفونت و عوارض ایمپلنت دندان باشد.

بزاق مسئول از بین بردن باکتری‌هایی است که بوی بد تولید می‌کنند. در زمان خواب تولید بزاق به حداقل می‌رسد. برخی داروها می‌توانند خشکی دهان را بدتر کنند و در نتیجه این عارضه شدیدتر می‌شود. برای رفع بوی بد دهان بعد از خواب صبحانه میل کنید یا دمنوش بنوشید.

تشخیص بوی بد دهان چگونه انجام میشود؟

اغلب دندانپزشکان و متخصصان گوش، حلق و بینی می‌توانند بوی بد دهان فرد را تشخیص دهند و شدت آن را اندازه گیری کنند. با این حال روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری شدت آن وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

  • هالیمتر: تشخیص سطوح پایین سولفور.
  • کروماتوگرافی گاز: این آزمایش سه ترکیب گوگردی فرار سولفید هیدروژن، متیل مرکاپتان و دی متیل سولفید را اندازه‌گیری می‌کند.
  • آزمون BANA: می‌تواند سطح آنزیم خاصی که توسط باکتری‌های مسبب نفس بدبو، تولید می‌شود، اندازه گیری کند.
  • تست بتا گالاکتوزیداز: سطح آنزیم بتا گالاکتوزیداز با بوی بد دهان ارتباط دارد.

برای از بین بردن بوی بد دهان چکار کنیم؟

آیا بوی بد دهان قابل درمان است؟ در مورد بوی بد دهان خود نگران نباشید،‌ خوشبختانه راه‌های بسیاری برای مقابله با آن و رفع بوی بد دهان وجود دارد. این روش‌ها شامل رعایت برخی موارد بهداشتی و همچنین پیروی از برخی روش‌های کارآمد است. بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان، بهداشت صحیح دهان و دندان است، که موجب جلوگیری از پلاک‌ها و حفره‌ی روی دندان شده و احتمال بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

معاینه توسط دندان پزشک ۲ بار در سال و استفاده از خمیر دندان ضد باکتری یا دهان شویه ضد باکتری، بوی بد آن را کاهش می‌دهد. در صورت وجود بیماری لثه، استفاده از پاک‌کننده‌های قوی برای پاک کردن باکتری‌های موجود در شیار بین لثه‌ها و دندان‌ها ضروری باشد.

برای از بین بردن بوی بد دهان چکار کنیم؟
با استفاده از مسواک مخصوص زبان هر روز صبح زبان خود را از عقب به سمت جلو تمیز کنید.

۱. بهترین داروی رفع بوی بد دهان (برای بوی بد دهان چه دارویی استفاده کنیم)

چندین دسته‌ی دارویی برای درمان بیماری زمینه‌ای که باعث بوی بد دهان می‌شوند،‌ وجود دارد. برای درمان GERD می‌توان از داروهایی که باعث کاهش اسید معده می‌شوند استفاده کرد؛ مانند: مسدود کننده‌های H2، مهارکننده‌های پمپ پروتون یا هیدروکسید منیزیم.

متن انگلیسی:
Treatment of bad breath depends on the underlying cause.
ترجمه فارسی:
درمان بوی بد دهان به علت زمینه‌ای بستگی دارد.

به نقل از سایت clevelandclinic

۲. درمان خانگی بوی بد دهان

درمان‌ها و روش‌های خانگی و تغییر سبک زندگی، برای درمان آن عبارتند از:

  • مسواک زدن برای بوی بد دندان: حداقل ۲ بار در روز، ترجیحا بعد از هر وعده غذایی، مسواک بزنید.
  • نخ دندان کشیدن برای رفع علت بوی بد بین دو دندان: نخ دندان ساخت پلاک دندانی ناشی از به جا ماندن ذرات غذا بین دندان‌ها را کاهش می‌دهد. مسواک زدن تنها ۶۰ درصد سطح دندان را پاک می‌کند.
  • تمیز کردن پروتزهای دندانی: هر چیزی که به داخل دهان می‌رود، از جمله دندان مصنوعی و یا یک محافظ دهان و دندان، باید به صورت روزانه تمیز شود تا مانع از تولید و تجمع باکتری‌ها در دهان شود. تعویض مسواک هر ۲ تا ۳ ماه نیز به همین دلایل مشابه اهمیت دارد.
  • مسواک زبان: باکتری‌ها، مواد غذایی و سلول‌های مرده معمولا روی زبان تجمع می‌یابند، مخصوصا در افراد سیگاری یا افرادی که دهان‌شان خشک است. مسواک زبان می‌تواند مفید باشد.
  • اجتناب از خشکی دهان: مقدار زیادی آب بنوشید، از الکل و تنباکو، که دهان را خشک می‌کنند، دوری کنید. آدامس جویدن یا مکیدن آبنبات (ترجیحا بدون قند) می‌تواند باعث افزایش تولید بزاق شود. اگر دهان به طور مداوم خشک می‌شود، پزشک ممکن است داروهای تحریک کننده‌ی بزاق ، تجویز کند.
  • رژیم غذایی: اجتناب از مصرف پیاز، سیر و غذای تند. همچنین غذاهای شیرین نیز ممکن است علت بوی بد دهان باشند. جهت کم شدن بوی بد دهان کاهش مصرف قهوه و الکل مفید است. به علاوه خوردن صبحانه حاوی غذاهای زبر و خشن که می‌تواند به تمیز کردن پشت زبان کمک کند.

۳. درمان گیاهی رفع بوی بد دهان

اگر می‌خواهید در خانه به کمک انواع گیاهان بوی بد دهان خود را از بین ببرید، چندین گیاه و میوه در این رابطه می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه تعدادی از بهترین درمان‌های خانگی برای بوی بد دهان را ذکر می‌کنیم.

انواع گیاهان دارویی رفع بوی بد دهانخواص آنها
جعفری و زنجبیل برای بوی بد دهانجعفری و زنجبیل به طور موثر می‌توانند با ترکیبات بدبو گوگردی مبارزه کند.
دانه رازیانه و درمان بوی بد معدهرازیانه طعم شیرینی دارد و حاوی اسانس‌های معطر است. این گیاه بوی تازه‌ای به دهان می‌بخشد. برای درمان گیاهی و خانگی بوی بد دهان ناشی از معده می‌توان از رازیانه استفاده کرد.
دانه‌های رازیانه را می‌توان به صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد.
چای سبز و رفع سریع بوی بد دهانخواص ضدعفونی‌کننده و خوشبوکننده دارد. این چای می‌تواند به طور موقت دهان را خوشبو کند. نعناع نیز اثرات مشابهی دارد. می‌توانید هنگام دم کردن چای سبز چند تکه نعناع داخل آن بیاندازید و تاثیر آن را بیشتر کنید. اگر می‌خواهید در طول روز از این ای استفاده کنید، پس از دم کردن آن را داخل یخچال بگذارید و سپس داخل یک بطری بریزید.
سرکه سیب بهترین دهانشویه برای بوی بد دهانسرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری‌ها در محیط اسیدی رشد نمی‌کنند. بنابراین این دهانشویه رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب یا سرکه سفید را با یک فنجان آب مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه دهان را با آن بشویید.
گلاب برای بوی بد دهان خوب است؟گلاب در کنار خاصیت خوشبوکنندگی که دارد، می‌تواند به بهداشت دهان و دندان هم کمک کند و همین مسئله در بهبود بوی بد دهان اثر پررنگی دارد. می‌توانید گلاب را در غذاها مورد استفاده قرار دهید و یا یک قاشق از آن را میل کنید. البته درست کردن شربت گلاب هم بی‌تاثیر نیست و از خاصیت زیادی برخوردار است.
برای بوی بد دهان چیکار کنیم؟

۴. درمان بوی بد دهان در طب سنتی

در طب سنتی برای رفع بوی بد دهان روش‌هایی پیشنهاد شده است. باتوجه‌به علت ایجاد نفس بدبو می‌توان از روش‌های مختلف استفاده کرد:

  • روغن درخت چای: شستشو با روغن درخت چای، میخک یا ریحان به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی برای درمان بوی بد دهان مفید است. برای شستشو با روغن درخت چای، آن را با یک فنجان آب گرم رقیق کنید. محلول را ۳۰ ثانیه داخل دهان بچرخانید. به هیچ وجه این روغن را قورت ندهید.
  • روغن دارچین: به دلیل اثرات ضدباکتری قدرتمند می‌تواند در رفع بوی بد دهان موثر باشد. این روغن به سلول‌های لثه هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.
  • استفاده از گیاهان با بوی قوی: برای ایجاد بوی خوب در دهان می‌توانید دارچین، هل، میخک، زنجبیل، نعناع یا آویشن را با آب داغ مخلوط کرده و پس از دم کشیدن میل کنید.

۵. درمان سینوزیت و بوی بد دهان

آیا سینوزیت باعث بوی دهان میشود؟ اگر همراه با تنفس بدبو دچار سینوزیت هم هستید، باید بدانید این دو مورد به هم مربوط هستند. برای رفع بوی بد دهان در این شرایط بهترین راه‌حل نوشیدن آب به مقدار زیاد است. آب به رقیق شدن مخاط انباشته در سینوس‌ها کمک می‌کند. در نتیجه تخلیه مخاط راحت‌تر می‌شود. غرغره با آب گرم و نمک می‌تواند در درمان این مشکل موثر باشد.

البته این نوع درمان‌ها موقتی است. برای درمان دائمی باید به دنبال روش‌های درمان سینوزیت باشید. اگر سینوزیت ناشی از آلرژی است، با مصرف آنتی هیستامین می‌توان آن را رفع کرد. در صورتی که ماهیت باکتریایی داشته باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. سینوزیت حاد نیز با اسپری بینی برطرف می‌شود.

روش پیشگیری از بوی بد دهان چیست؟

مهم‌ترین توصیه‌ای که به افراد می‌شود،‌ رعایت بهداشت دهان و دندان است:

  • بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک کنید و روزانه نخ دندان بزنید. نخ دندان به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد.
  • بعد از خوردن غذاهای ترش و اسیدی به مدت ۱ ساعت صبر کنید و پس از آن مسواک بزنید. این کار از آسیب رسیدن به دندان‌ها به دلیل وجود لایه اسیدی روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • حداقل ۲ دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید.
  • بعد از مسواک زدن، مستقیما به رختخواب بروید و از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.
  • هر دو تا سه ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.
  • با استفاده از مسواک مخصوص زبان هر روز صبح زبان خود را از عقب به سمت جلو تمیز کنید. زیرا ۸۵ درصد از بوی بد دهان ناشی از زبان است.
  • شست‌وشوی زبان به کاهش باکتری‌ها، قارچ‌ها و سلول‌های مرده‌ای که می‌توانند باعث ایجاد بو شوند، کمک می‌کند.
  • اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید بهتر است در زمان خوابیدن، آن‌ها از دهانتان خارج کنید.
  • حتما دندان مصنوعی را با مسواک پاک و تمیز کنید تا از تجمع باکتری‌های ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها جلوگیری کنید.
  • فراموش نکنید که دو بار در سال برای معاینه دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
روش پیشگیری از بوی بد دهان چیست؟
بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ها را مسواک کنید و روزانه نخ دندان بزنید.

۱. کدام مواد غذایی برای رفع بوی بد دهان موثر هستند؟

تعداد انگشت شماری میخک و دانه رازیانه را بجوید. خصوصیات ضدعفونی‌کننده آن‌ها به مبارزه با باکتری‌های ایجادکننده بوی بد دهان کمک می‌کند. سایر موارد عبارتند از:

  • دارچین خاصیت ضد میکروبی دارد.
  • چای سبز حاوی یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.
  • یک تکه لیمو یا پرتقال برای بهبود عطر و طعم دهان موثر است.
  • جوانه تازه جعفری، ریحان و نعنا را بجوید. کلروفیل موجود در این گیاهان سبز، بوها را خنثی می‌کند.
  • سیب حاوی پکتین است که به کنترل بوی دهان کمک کرده و تولید بزاق را تقویت می‌کند. میوه، سبزیجات و آجیل‌های غنی از فیبر مانند مسواک کوچکی روی دندان‌ها کشیده می‌شوند.
  • ترکیبات فعال موجود در ماست در کاهش بوی بد دهان مفید هستند. علاوه بر این ماست به بهبود کارکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند.

۲. مصرف آب و رفع بوی بد دهان

مصرف ۸ لیوان آب در طول روز به مرطوب نگه داشتن دهان و رفع علت بو دادن دهان کمک می‌کند. آب دهان را شستشو می‌دهد و به طور کلی برای بدن مفید است. از آب گازدار استفاده نکنید. زیرا آب کربن دار می‌تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد تشدید کند.

۳. تاثیر جویدن آدامس بر رفع بوی بد دهان

جویدن آدامس نه تنها به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند بلکه باعث افزایش تولید بزاق نیز می‌شود. بزاق به پاک‌سازی دندان‌ها از هرگونه پلاک‌های مضر و باکتری‌ها کمک می‌کند. مطمئن باشید آدامسی که انتخاب می‌کنید بدون قند باشد. شکر باعث ایجاد پلاک دندانی می‌شود و به مشکل می‌افزاید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر با وجود کنترل این عوامل، بوی بد دهان همچنان ادامه دارد، توصیه می‌شود برای انجام تست‌های بیشتر و رد سایر مشکلات، به بهترین دکتر گوش و حلق و بینی و بهترین دکتر دندانپزشک یا دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و دکتر دندانپزشک آنلاین مراجعه کنید. متخصص با انجام معاینات و آزمایش‌های لازم علت این عارضه را تشخیص داده و برای درمان آن راهکارهایی ارائه می‌دهد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

چه چیزی باعث بوی بد دهان میشود؟ تعیین علت بوی بد دهان نیاز به ارزیابی توسط یک متخصص عمومی یا گوش و حلق و بینی دارد. آنها ممکن است عواملی مانند عادات بهداشت دهان، سلامت دندان، تاریخچه پزشکی، رژیم غذایی و داروها را در نظر بگیرند.

اگر بوی بد دهان پس از پر کردن کامپوزیت ادامه یابد، رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن کامل، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن زبان ضروری است.

بله، هضم ضعیف، یبوست یا اختلالات روده همگی می‌توانند باعث ایجاد بوی ناخوشایند در نفس شوند.

به دندانپزشک (در صورت وجود بیماری دهان و دندان) یا دکتر عمومی مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان سراسر کشور برای شما وجود دارد.

گاهی اوقات، بوی بد معده می‌تواند نشانه‌ای از اختلال در عملکرد معده و گاهی اوقات بیماری مزمن باشد.

بله، پزشک یا دندانپزشک بوی بد دهان را بسته به علت آن درمان می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند تا برای همیشه از شر آن خلاص شوید.

بوی بد دهان کودک ۴ ساله می‌تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی دندان، عفونت سینوسی، عفونت لوزه یا برخی بیماری‌های تنفسی باشد.

عفونت‌های انگلی ناشی از ناهنجاری‌های معده و روده می‌توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند. عدم رعایت بهداشت و خوردن غذا یا آب آلوده باعث ایجاد انگل در بدن می‌شود. این بیماری به مرور نفس بدبو ایجاد کرده و در صورت عدم‌درمان مشکلات جدی‌تری در بدن ایجاد می‌کند.

علت بوی بد دهان با وجود مسواک زدن چیست؟ یکی از علل ایجاد تنفس بدبو التهاب لوزه‌ها است. اگر دچار بوی بد دهان، سوزش گلو و تورم یا برآمدگی در ناحیه لوزه‌ها هستید، باید برای تشخیص به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. التهاب به دلیل تجمع ویروس‌ها یا باکتری‌ها در لوزه ایجاد می‌شود. گاهی نیز پس از التهاب لوزه نیاز به عمل جراحی است.
بعد از عمل لوزه به عنوان عوارض این عمل ممکن است بوی بدی در دهان ایجاد شود. در چنین شرایطی احتمال عفونت ایجاد شده و باید پزشک برای رفع عفونت داروهایی تجویز کند.

پاسخ این سوال مثبت است. اما باید بدانید دندان مصنوعی به خودی خود باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی‌شود. بلکه در صورت درست تمیز نشدن و تجمع باکتری‌ها روی آن این بو ایجاد می‌شود. باکتری‌ها می‌توانند در شکاف‌های کوچک دندان مصنوعی جمع شوند.

 گاهی این عارضه می‌تواند ارثی باشد. طبق تحقیقات روی یک خانواده با مشکل نفس بدبو مشخص شد که علت آن ترکیبات گوگردی از جمله متانتیول است. این ترکیبات در روده تولید شده و از غذا منشا می‌گیرد. اما پروتئینی که مسئول حذف متانتیول است، در این افراد معیوب بوده و نمی‌تواند این ترکیبات گوگردی را حذف کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوی بد دهان

  1. آرین گفت:

    من دیابت دارم وقرص متفورمین مصرف می کنم دهانم خشک می شود ودهانم بزاق تولیدنمی کند دهانم همیشه خشک است ودهانم بوی بد مدفوع می دهد حتی موقع خواب خودم بوی بد مدفوع راحس میکنم وبرایم عذاب آور
    است چندین سال است لطفا مرا راهنما کنید
    متشکرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت بوی بد دهان شما خشکی دهان شماست و علت خشکی دهان شما نیز دیابت شماست که باید تحت کنترل قرار بگیرد. ممکنه نیاز به تعویض داروی دیابت شما باشه. بهتره از این لینک با متخصص غدد مشورت کنی.
      متخصص غدد و متابولیسم

  2. عسل گفت:

    سلام آقا/خانم دکتر
    خسته نباشید
    من لوزه دارم
    می‌تونه بوی بد دهانم بخاطر لوزه باشه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه لوزه های شما عفونی شده باشه و عامل بوی بد دهان شما باشه. بهرحال چک دندان ها و بررسی پوسیدگی دندان ها و بررسی رفلاکس معده نیز در برطرف کردن علت بوی بد دهان موثر است.

  3. رهام گفت:

    سلام آقای دکتر
    مشکل بوی دهن ارثی دارم از بچگی
    به پزشک‌معده مراجعه کردم مترونیدازول نوشت تا وقتی ک میخورم خوبه ولی قط ک میش بعد ی ۱۰روز دوباره بو میگیره….حتی کناره های دماغمم بو میگیرن…میخاستم ببینم برا ریشه کن کردنش به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنم یا دکتر معده باز….ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سلامت دندان ها برررسی شود و بوی بد دهان شما از مشکلات معده از جمله رفلاکس میتونه باشه. برای بررسی علت اصلی و درمان به متخصص گوارش مراجعه کنید.
      رزرو نوبت پزشک گوارش

    2. سارا گفت:

      سلام من دقیقا همین مشکلو دارم ، شما درمان گوارشی و معده رو انجام دادید؟؟ اگه مشکلتون برطرف شده ، خواهش میکنم منم راهنمایی کنید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        اگه مشکل شما بوی بد دهان است. ابتدا از سلامت دندان ها و لثه ها با مراجعه به دندان پزشک اطمینان حاصل کرده سپس برای بررسی رفلاکس و وجود میکروب هلیکوباکتر در معده خود به متخصص گوارش مراجعه کنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
        پزشک متخصص گوارش و کبد

  4. محمد حسین گفت:

    سلام
    من از کودکی مشگل بوی دهان داشتم دندان خراب ندارم و مرتب مسواک میزنم و سالیانه یک بار هم چک آپ دندان میرم رفلاکس معده و یبوست هم ندارم و دکتر گوارش رفتم میکروب معده هم ندارم فقط به من قرض مترونیدازول داد که تاثیری نداره متخصص گوش و حلق و بینی رفتم گفت لوزه رو جراحی کن و این کار رو کردم ولی مشکل من برطرف نشد عکس از صورت انداختم گفت سینوسها عفونی و یک دوره آنتی بیوتیک خوردم بازم تاثیری نکرد و چندین بار دکتر مختلف رفتم و دکترها رو عوض کردم و دارو خوردم ولی خوب نشدم لطفا اگر شما میتونی راهنمایی کنید پیش چه دکتری برم اینقدر دکترهای مختلف رفتم خسته شدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دیابت و مشکلات کبد و کلیه هم میتونه باعث این مشکل بشه. بهتره متخصص گوارش مراجعه و اندوسکوپی انجام دهید. فاکتورهای کبدی و کلیوی بررسی شود.
      متخصص گوارش

      1. محمد حسین گفت:

        ممنونم ،بله کبد چرب گرید یک دارم و آنزیم های کبدی بالا هست و از بابت دیابت چند بارچکاپ کامل دادم اما مشکل قند نداشتم ولی از بابت کلیه نمیدونم و تا حالا اندوسکوپی نکردم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اندوسکوپی برای بررسی التهاب و مشکلات معده انجام شود. سونوگرافی شکم و کلیه ها و سنجش فاکتورهای عملکرد کلیه ضروری هست.

  5. صدیقه خداوردیان گفت:

    سلام دکتر من تمام دندانهایم را کامپوزیت کردم بخاطر زیبایی ولی الان چند ساله شوهرم بهم میگه دهنت بوی بد میده باید چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت بوی بد دهان شما ممکنه این موضوع باشه که در زیر روکش دندان های کامپوزیت شده پوسیدگی اتفاق افتاده باشه. بهتره برای بررسی به دندانپزشک مراجعه و پوسیدگی را بررسی کنید.
      بهترین دکتر دندانپزشک

  6. امین امینی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید لطفا اگه میتونید یه کمک کنید از بچگی بود بد دهان داشتم تا الان که ۱۷ سالمه خلاصه صبح ها بیشتر میشه اذیتم میکنه غذاهایی پرچرب مثل ماکارونی یا سیب زمینی سرخ شده میخورم خیلی بد تر میشه دکتر واستون بگم مشکل از لثه یا دندان نیس اینو مطمئنم به نظرتون چی میتونه باشه وه به چه دکتری مراجعه کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکل شما از سیستم گوارش هست و احتمالا رفلاکس هم داری که صبح ها این موضوع بیشتر مشخص میشه. برای درمان رفلاکس و بررسی سیستم گوارش به متخصص گوارش مراجعه کنید.
      نوبت دکتر گوارش و کبد

      1. امین امینی گفت:

        ممنون از راهنماییتون در اولین فرست به پزشک مراجعه میکنم🙏❤️❤️

  7. رویا گفت:

    سلام از بوی بد دهنم اذیت میشن و خجالت زده مخصوصا صبحا ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت بوی بد دهان اکثر مواقع مشکلات دهان و دندان و رفلاکس معده هست. ابتدا از سلامت دندان ها اطمینان پیدا کرده سپس برای بررسی رفلاکس معده و مشکلات گوارشی به متخصص گوارش مراجعه کن.
      متخصص گوارش

  8. آرتین گفت:

    من ی چند سال قرص مصرف میکردم بوی بد دهان من از اون قرصها بوده میشه ی راهی بگین این بو کم بشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت بوی بد دهان بیشتر مشکلات دهان دندان و مشکلات گوارشی از جمله رفلاکس است. با مراجعه به متخصص گوارش علت مشکلات
      گوارشی رو بررسی کن.

  9. امیدشیخی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من حدودا خیلی وقته که بوی بد دهان دارم خیلی آزار دهندس و خجالت میکشم نمیدونمم دلیلش چیه 😔
    ب دکتر معده هم مراجعه کردم اثری نداشته
    اگه میشه خداییش راهنمایی کنید خیلی خسته شدم از این مشکل😓

  10. بهار گفت:

    سلام من تقریبا یک سال و نیم که بیماری بوی بد دهان دارم و برام آزار دهنده است و اینکه روی لثه هام یک پلاک های سفید رنگی می پوشانن می خواستم بدونم عفونت لثه است یا یه بیماری دیگه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه بشین تا مشکلتون تشخیص داده بشه و درمان مناسب شروع بشه:
      لیست متخصصین گوش و حلق و بینی

    2. معصومه گفت:

      من کلا دهنم بوی بدی میگیره مسواکمم مرتب میزنم ولی بازم بوی بدی میده طعم بدی تو دهنم حس میکنم
      از چی میتونه باشه؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        بوی بد دهان میتونه از مشکلات دندان، لثه و بیماری های عفونی و قارچی دهان باشه. ممکنه رفلاکس معده شما هم با برگشت محتویات و اسید معده موجب این بوی بد دهان شده باشه. اگه مشکلات دندان و لثه و عفونت های قارچی دهان نداری. به متخصص گوارش مراجعه و رفلاکس رو بررسی کن.