۹ خواص گیلاس که شما را وادار می کند در مصرف گیلاس کوتاهی نکنید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

گیلاس یکی از میوه‌های تابستانی است و خواص زیادی دارد. برای آشنایی با خواص این میوه، این مطلب را مطالعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

گیلاس

گیلاس یکی از میوه‌هایی است که خواص بسیاری دارد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بدن بسیار مفید هستند. گیلاس برای بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی مناسب و موثر است و می‌تواند در بهبودی آنها تاثیر خوبی بگذارد. همچنین این میوه‌ی خوشمزه در بسیاری از رژیم‌های لاغری نقش مهمی ایفا می‌کند. برای اینکه با خواص گیلاس بیشتر آشنا شوید و این میوه را بهتر بشناسید، می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در صورتیکه می‌خواهید درباره مصرف گیلاس و اثر آن بر روی سلامت خود بیشتر بدانید، می‌توانید از دکتر تغذیه کمک بگیرید. همچنین در مشاوره دکتر تغذیه تلفنی می‌توانید به بسیاری از سوالات خود پاسخ دهید.

خواص گیلاس چیست؟

از خواص یک فنجان گیلاس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاوی ۹۰ کالری و سرشار از فیبر است
  • پروتئین بسیار دارد
  • حاوی ویتامین C و ویتامین A است.
  • مصرف این میوه به افزایش فعالیت آنتی‌اکسیدانی در بدن کمک‌می‌کند. مطالعات بالینی محققان دانشگاه میشیگان، این را ثابت کرده‌است.
  • فراتر از خاصیت آنتی‌اکسیدانی، این میوه منبع طبیعی ملاتونین است. یعنی هورمونی که چرخه خواب و بیداری را در بدن تنظیم می‌کند، در آن وجود دارد و می‌تواند خواب شما را تنظیم کند.

رژیم غذایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

رژیم بارداریرژیم دیابترژیم رشد کودکانرژیم لاغریرژیم بارداری

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

رژیم غذایی

گیلاس منبع غنی از ویتامین آ و سی، پروتئین و فیبر است. همچنین این میوه کالری کافی هم دارد!

خواص گیلاس زرد و خواص گیلاس و زردآلو چیست؟ (خواص گیلاس سیاه و خواص گیلاس قرمز)

این دو میوه  می‌توانند در بهبود حرکات روده به فرد کمک کنند. بنابراین با خوردن گیلاس و زردآلو یا گیلاس زرد، به یبوست دچار نمی‌شوید. این دو میوه می‌توانند فشار خون را تنظیم کنند. همچنین تاثیر این میوه‌ها بر سیستم عصبی دیده‌شده‌است و تاثیر آن مثبت و رضایت‌بخش بوده‌است. از طرفی، گفته‌شده‌است که این میوه‌ها از آلزایمر پیشگیری می‌کنند.

مصرف گیلاس برای طبع بدنت مشکلی نداره؟

همین حالا از متخصص بپرس

۹ دلیل برای مصرف هرچه بیشتر گیلاس در فصل تابستان

گیلاس یکی از میوه‌های محبوب و پرمصرف در فصل تابستان است. این میوه می‌تواند تاثیرات فوق‌العاده‌ای بر روی سلامت شما داشته‌باشد. در ادامه به برخی از علت‌هایی که نشان‌دهنده‌ی فایده‌ی این میوه در تابستان هستند، اشاره کرده‌ایم.

خواص گیلاس چیست؟
گیلاس یکی از میوه‌های مفید تابستانی است و برای بسیاری از اعضای بدن مفید است.

۱. کمک به بهبود ورم مفاصل و بیماری های التهابی

مصرف منظم گیلاس به کاهش سطح اکسیدنیتریک کمک‌می‌کند. رابطه بین مصرف این میوه تابستانی و کاهش حملات نقرس نیز به اثبات رسیده‌است. چون مقدار اسید‌اوریک را که در نقرسی‌ها بالاست، کاهش می‌دهد. اسید اوریک یک ماده زاید و دفعی است که در اثر هضم و جذب مواد غذایی در بدن به‌وجود می‌آید. اگر مقدار آن در بدن افزایش یابد، به کریستال‌هایی در مفاصل تبدیل می‌شود و درد و تورم را در آن قسمت ایجاد‌می‌کند.

۲. کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی

گیلاس حاوی آنتوسیانین است؛ یک رنگدانه طبیعی که خواص درمانی متعددی دارد. از جمله خواص گیلاس می‌توان به این اشاره کرد که منجر به افزایش تولید انسولین به میزان ۵۰٪ می‌شود و کنترل بهتر قندخون را به دنبال دارد. قند این میوه برای افراد دیابتی مضر نیست، چون از نوع سوربیتول است که ۷۰٪ آن در بدن، بدون اینکه تبدیل به گلوکز شود، صرف تولید انرژی می‌گردد.

۳. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی (خواص گیلاس برای قلب)

خواص گیلاس مزایای سلامت قلب و عروق را به دنبال دارد و درست مانند داروهای تجویزشده، برای کمک به تنظیم چربی و قندخون در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، عمل می‌کند. مصرف منظم گیلاس همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

۴. کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

فیبر موجود در گیلاس خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. مصرف منظم این میوه به دلیل وجود فیبر فراوان با کاهش و کنترل وزن نیز در ارتباط است.

۵. کمک به بهبود حافظه

گیلاس منبع خوبی از آنتوسیانین برای بهبود حافظه و بهبود عملکرد حرکتی است.

۶. پیشگیری از پیری زودرس

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را در بدن می‌گیرند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که با حمله به سلول‌های سالم بدن، باعث تخریب آنها می‌شوند. تخریب سلولی توسط رادیکال‌های آزاد، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و پیری زودرس سلول‌ها می‌شود.

۷. خواب خوب شبانه

از جمله خواص گیلاس ملاتونین موجود در آن است که برای تنظیم ساعت داخلی بدن و چرخه خواب و بیداری، مفید است. خوردن یک فنجان گیلاس در روز به بهبود خواب شبانه کمک‌می‌کند.

۸. پیشگیری از پوسیدگی دندان

عصاره گیلاس یک ضد‌باکتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است. در بررسی‌ها مشاهده شده که عصاره گیلاس سیاه تا ۸۹٪، فعالیت آنزیم‌های عامل تشکیل پلاک دندان را متوقف می‌کند.

خواص گیلاس برای کبد چیست؟
این میوه برای کبد چرب مفید است.

۹. کمک به کاهش وزن (خواص گیلاس برای لاغری)

آلبالو و گیلاس دارای کالری و چربی کمی هستند و مقدار زیادی آب دارند. تحقیقات نشان‌داده که افزایش مصرف آب، سطح انرژی و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه انرژی بیشتری در بدن می‌سوزد. بسیاری از افراد، اثرات مفید میوه‌هایی مثل آلبالو و گیلاس را که دارای آب زیادی هستند، در کاهش وزن خود مشاهده کرده‌اند.

خواص گیلاس برای فشار خون چیست؟

افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند، در رژیم غذایی خود باید به برخی از نکات دقت کنند. یکی از مهم‌ترین این موارد مصرف برخی از میوه‌ها و اجتناب از خوردن برخی دیگر است. مثلا به خاطر داشته‌باشید که مصرف گیلاس برای فشار خون می‌تواند یک انتخاب عاقلانه و فوق‌العاده موثر باشد. این میوه حاوی مقادیر چشمگیر پتاسیم است. پتاسیم در تنظیم فشار خون موثر است. برای اینکه فشار خون خود را کنترل کنید، می‌توانید از گیلاس کمک بگیرید.

البته می‌دانید که مصرف گیلاس به معنی این نیست که داروهای فشار خون خود را کنار بگذارید. بلکه می‌توانید در کنار داروهای کنترل‌کننده‌ی فشار خون از میوه‌های مفید هم استفاده کنید.

گیلاس حرکات روده رو زیاد می‌کنه، اگه یبوست داری مشاوره بگیر

خواص گیلاس برای کبد و خواص گیلاس برای سنگ کلیه کدامند؟

شاید شنیده باشید که این میوه برای سلامت کبد بسیار موثر است. طب سنتی بر این نکته تاکید دارد که مصرف گیلاس می‌تواند در برطرف کردن صفرا و کبد چرب موثر باشد. این ویژگی می‌تواند برای بیماران کبد چرب، بسیار مفید باشد. یکی دیگر از اثرات گیلاس در برطرف کردن تصلب شرایین و ناراحتی کبد است. همچنین این میوه می‌تواند در دفع سنگ کلیه موثر باشد.

خواص گیلاس برای پوست چیست؟

این میوه حاوی بتاکاروتن و آنتی اکسیدان است و می‌تواند بر سلامت پوست شما تاثیر بگذارد. یکی از اصلی‌ترین مواد مفید موجود در این میوه، آنتی اکسیدان است و همین مسئله پوست شما را جوان‌تر می‌کند. از طرفی، خوردن میوه‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند در بهبود سلامت و جوانی و طراوت پوست شما موثر باشد.

خواص گیلاس برای کودکان چیست؟

گیلاس برای کودکان خواص بسیاری دارد. این میوه معمولا از میوه‌های مورد علاقه‌ی کودکان هم شمرده‌می‌شود و از این بابت می‌توانید خوشحال باشید. این میوه می‌تواند تاثیرات بسیاری در سلامت کودک داشته‌باشد. برخی از فواید گیلاس برای کودکان، شامل موارد زیر است:

  • این میوه حاوی بتاکاروتن زیادی است و می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی کودکان موثر باشد.
  • گیلاس برای پوست و چشم‌های کودک مفید است.
  • فیبر موجود در این میوه می‌تواند از ابتلا به یبوست پیشگیری کند.
  • همچنین این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است. این مسئله به رشد و عملکرد صحیح مغز کمک می‌کند.

خواص گیلاس برای مردان کدامند؟

به نقل از lybrate، نمی‌توان خواص گیلاس را مختص مردان یا زنان دانست. این میوه برای همه‌ی سنین و هر جنسیتی مفید است و اثرات مثبتی دارد. یکی از خوبی‌های این میوه برای مردان و زنان (و بیشتر برای مردان) تقویت لیبیدو است. این ویژگی می‌تواند در تقویت سلامت آنها موثر باشد و در صورتیکه فرد به بی‌میلی جنسی دچار باشد، این میوه می‌تواند کمک زیادی به او بکند.

گیلاس برای بارداری مفید است؟
این میوه در دوران بارداری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پیشگیری از ابتلا به یبوست است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

گیلاس یکی از میوه‌های تابستانی است که خواص فوق‌العاده‌ای دارد. این میوه می‌تواند در بهبود سلامت شما موثر باشد. اگر می‌خواهید که با خواص بیشتر این میوه آشنا شوید و یا موارد مصرف و منع مصرف آن را بدانید، می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر تغذیه کمک بگیرید. برای دریافت نوبت حضوری دکتر تغذیه هم می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

خواص گیلاس در بارداری متنوع است. این میوه یکی از میوه‌های مناسب برای تامین ویتامین و مواد معدنی است. همچنین به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

این میوه یکی از میوه‌هایی است که حاوی آنتی اکسیدان بوده و از ابتلا به بیماری‌های بدخیم در بدن جلوگیری می‌کند. معده هم یکی از این موارد است.

این میوه بتاکاروتن دارد و برای حفظ شادابی موها مفید است.

گیلاس برای حفظ سلامت پروستات و مثانه، همچنین مجاری ادراری مفید است.

این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها مفید است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.8از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خواص گیلاس

  1. سعید آسترکی گفت:

    سلام خانم دکتر، خوبی فکر نمیکردم ی مطلب بخونم که نویسندش آشنا باشه، عالی و مفید، آفرین

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی شما