کیست مویی یا کیست پیلونیدال چیست و چه راه های درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کیست مویی یکی از بیماری‌های پوستی است که درمان آن دارویی، خانگی و در مواردی جراحی است. برای درمان کیست مویی می‌توانید به دکتر عمومی یا جراح عمومی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کیست مویی چیست؟

آیا تا به حال نام کیست مویی به گوش شما رسیده‌است؟ این بیماری یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. معمولا در مردان بیشتر نام بیماری کیست مویی را می‌شنویم. شاید یکی از استرس‌هایی که در بیماران مبتلا به کیست مویی وجود دارد، جراحی آن است.

این بیماری بیماری چندان خطرناکی است و نام و ظاهر خوبی ندارد. اما می‌توان به راحتی آن را درمان کرد. مسئله‌ای که در رابطه با این بیماری وجود دارد، تشخیص به موقع و درمان آن است. اگر این بیماری را به حال خود رها کنیم، ممکن است با عوارضی نظیر سرطان مواجه شویم. با ما همراه باشید و کیست مویی یا کیست پیلونیدال را بیشتر بشناسید.

برای درمان این بیماری به دکترهای مختلفی می‌توانید مراجعه کنید. جهت تشخیص و درمان کیست پیلونیدال یا کیست مویی می‌توانید به پزشک عمومی، دکتر داخلی، دکتر جراح عمومی، دکتر پوست، متخصص اورژانس پزشکی مراجعه کنید.

کیست مویی چیست؟

کیست پیلونیدال یا بیماری رانندگان جیپ، یک کیسه‌ی غیرطبیعی حاوی مو و تکه‌های مرده‌ی پوست است که درون پوست تشکیل می‌شود. کیست پیلونیدال یا کیست مویی همیشه در نزدیکی دنبالچه یا کوکسیکس در بالای شکاف بین باسن قرار دارد. لازم است بدانید که کیست مویی بر اثر رشد مو و به دام افتادن آن در زیر پوست، سینوس یا کیست تشکیل می‌شود که اگر این کیست عفونی شود به آبسه پیلونیدال (آبسه زیرپوستی) تبدیل می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک باشد. در این وضعیت برای تسکین درد می‌توان با جراحی و یا ایجاد برش کوچکی در پوست، کیست را تخلیه کرد.

در طی جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰،۰۰۰ سرباز به کیست پیلونیدال یا کیست مویی دچار شدند که عقیده بر این بود که علت آن تحریک شدن دائم پوست ناحیه دنبالچه، ناشی از سوار شدن در جیپ در راه‌های ناهموار بود. به همین دلیل این بیماری یه نام بیماری رانندگان جیپ، نامیده شد. پیلونیدال به معنای لانه‌ی مو است، گاهی اوقات پزشکان درون کیست فولیکول‌های مو را پیدا می‌‌کنند.

کیست پیلونیدال یا کیست مویی همیشه در نزدیکی دنبالچه یا کوکسیکس در بالای شکاف بین باسن قرار دارد.

این بیماری پوستی دارای عوارضی مانند عود کیست، عفونت سیستمیک (گسترش عفونت از طریق خون به کل بدن) و سرطان پوست است. عود کیست در ۵۰ تا ۴۰ درصد از کسانی که جراحی انجام داده‌اند، اتفاق می‌افتد. کیست پیلونیدال یا کیست مویی در مردان و جوانان شیوع بیشتری دارد و احتمال عود نیز در آنها بیشتر است.

در طی جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰،۰۰۰ سرباز به کیست پیلونیدال یا کیست مویی دچار شدند که عقیده بر این بود که علت آن تحریک شدن دائم پوست ناحیه دنبالچه، ناشی از سوار شدن در جیپ در راه‌های ناهموار بود. به همین دلیل این بیماری یه نام بیماری رانندگان جیپ، نامیده شد.
در طی جنگ جهانی دوم، بیش از ۸۰،۰۰۰ سرباز به کیست پیلونیدال یا کیست مویی دچار شدند که عقیده بر این بود که علت آن تحریک شدن دائم پوست ناحیه دنبالچه، ناشی از سوار شدن در جیپ در راه‌های ناهموار بود. به همین دلیل این بیماری یه نام بیماری رانندگان جیپ، نامیده شد.

علائم کیست مویی چیست؟

کیست‌های پیلونیدال اندازه‌های مختلفی دارند و از یک کیست کوچک تا یک کیست بسیار بزرگ را شامل می‌شوند. در حالتی که کیست پیلونیدال یا کیست مویی عفونی نباشد، علامتی ایجاد نمی‌کند اما در صورت بروز عفونت می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند:

  • کمر درد
  • درد، قرمزی و تورم در پایین ستون فقرات در ناحیه‌ی دنبالچه
  • حساسیت به لمس
  • خروج چرک و خون از یک سوراخ باز در پوست
  • تخلیه خون یا چرک
  • بوی بد هنگام تخلیه‌ی چرک
  • تب.

اگر متوجه هر کدام از علامت و نشانه‌‌های کیست پیلونیدال یا کیست مویی شدید، به دکتر مراجعه کنید تا با بررسی ضایعه، کیست را تشخیص دهد.

در پایین کمر تورم داری و چرک خارج میشه؟

همین حالا با متخصص مشورت کن.

علائم کیست مویی در زنان

به خاطر داشته‌باشید که هر کسی می‌تواند به این بیماری مبتلا شود. زنان هم می‌توانند کیست پیلونیدال بگیرند و در صورت ابتلا به کیست مویی باید برای درمان آن به دکتر مراجعه کنند. علائمی که کیست مویی در زنان ایجاد می‌کند، همان علائمی هستند که در بالاتر هم به آنها اشاره کردیم.

علائم سرطان کیست مویی و علائم کیست مویی خفیف

گاهی ممکن است که کیست مویی شما خفیف باشد و یا به کیست مویی سرطانی مبتلا شده‌باشید. از کجا این دو را می‌توان از هم تشخیص داد. حقیقت این است که باید بررسی‌های بیشتر در این رابطه انجام شوند. ممکن است که کیست مویی شما علائمی همچون مواردی که در بالاتر به آنها اشاره کردیم از خود نشان دهد و از نوع خفیف باشد. این نوع کیست معمولا به درمان خانگی پاسخ می‌دهد و سریعا بهبود پیدا می‌کند. اما کیست مویی که دایما بعد از درمان عود کند، خطرناک است و باید بررسی‌های بیشتر بر روی آن انجام شود.

برخی از علائم زیر علائم خطر هستند و باید برای درمان اقدامات سریع انجام دهید:

  • زمانی که می‌نشینید، درد شما بیشتر می‌شود.
  • آبسه ببنید که از آن چرک و خون خارج شود.
  • خستگی شدید، تهوع و استفراغ و تب داشته‌باشید.

عکس کیست مویی در مراحل اولیه

در تصویر زیر می‌توانید کیست مویی در مراحل اولیه را مشاهده کنید:

کیست مویی در مراحل اولیه چه شکلی است؟
می‌بینید که کیست مویی در مراحل اولیه به شکل زیر است.

با دیدن علائم کیست مویی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای تشخیص و درمان کیست پیلونیدال یا کیست مویی می‌توانید به پزشک عمومی، دکتر داخلی، دکتر جراح عمومی، دکتر پوست، متخصص اورژانس پزشکی مراجعه کنید. جراح عمومی و جراح کولورکتال کیست را جراحی می‌کنند. از تمامی این دکترها، می توانید در دکترتو نوبت بگیرید. مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای معرفی شده در لینک‌های زیر قرار داده شده‌است:

علت کیست مویی در زنان و مردان چیست؟

علت دقیق بروز کیست‌های پیلونیدال مشخص نیست. زمانی تصور می‌شد کیست پیلونیدال یا کیست مویی مادرزادی هستند و به علت قرار گیری سلول‌های جنینی در محل اشتباه و یا به علت تکرار تروما و ضربه (بیماری رانندگان جیپ) ایجاد می‌شوند. اما به نظر می‌رسد بیشتر کیست‌های پیلونیدال ناشی از نفوذ موی سست به داخل پوست باشد. اصطکاک و فشار باعث برگشت مو به داخل بدن شده و عامل اصلی برای شروع التهاب است. بدن مو را به عنوان جسم خارجی شناسایی می‌کند و در برابر آن کیست ایجاد می‌کند.

افرادی که لباس‌های تنگ می‌پوشند، دوچرخه سواران، کسانی که مدت زمان طولانی می‌نشینند مانند رانندگان کامیون، افراد با آسیب و تحریک در ناحیه‌ی دنبالچه و مالش پوست در برابر پوست، افراد دارای اضافه وزن و کم‌تحرک و افرادی که موی بدن فراوانی دارند در معرض خطر بالای ابتلا به کیست پیلونیدال یا کیست مویی هستند. در موارد نادر کیست‌های پیلونیدال در قسمت‌هایی به غیر از نزدیک دنبالچه ایجاد می‌شوند.

افرادی که لباس‌های تنگ می‌پوشند، افراد دارای اضافه وزن و کم‌تحرک و افرادی که موی بدن فراوانی دارند در معرض خطر بالای ابتلا به کیست پیلونیدال یا کیست مویی هستند.

به عنوان مثال، آرایشگران و افرادی که پشم و موی حیوانات را کوتاه می‌کنند، دچار کیست‌های پیلونیدال در پوست بین انگشتان می‌شوند. برخی نوزادان در بدو تولد در قسمت بالای شکاف باسن دارای یک گودی یا چال هستند که اگر این گودی عفونی شود می‌تواند منجر به کیست پیلونیدال یا کیست مویی شود.

عوامل خطر در ابتلا به کیست مویی چیست؟

عوامل خاصی، فرد را در معرض خطر بالای ابتلا به کیست پیلونیدال یا کیست مویی قرار می‌دهند که عبارتند از:

  • جنس مذکر (مردان چهار برابر بیشتر از زنان به کیست پیلونیدال یا کیست مویی دچار می‌شوند)
  • سن کم (کیست‌های پیلونیدال در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی بیشتر شایع هستند)
  • چاقی و سبک زندگی غیرفعال و کم‌تحرک
  • شغل‌هایی که به نشستن طولانی مدت نیاز دارند.
  • پرمویی بدن و موی ضخیم
  • سابقه‌ی خانوادگی
  • اصلاح و شیو کردن مو در محل یا آسیب به پوست ناشی از اصطکاک
  • سابقه‌ی کیست پیلونیدال یا کیست مویی قبلی.
کیست مویی چگونه تشخیص داده می شود؟
هنگامی که علائم کیست مویی را در خود دیدید، باید به دکتر مراجعه کنید.

کیست مویی چگونه تشخیص داده می شود؟

  • تشخیص کیست پیلونیدال یا کیست مویی توسط پزشک از طریق معاینه‌ی فیزیکی صورت می‌گیرد. کیست پیلونیدال یا کیست مویی در معاینه، یک آبسه یا توده‌ی متورم در بالای شکاف باسن است که در هنگام لمس حساس و دردناک است و ممکن است دارای تخلیه چرک یا خونریزی باشد. وجود کیست در بالای خط باسن (دنبالچه)، ویژگی اختصاصی کیست پیلونیدال یا کیست مویی است.
  • اگر عفونت شدید باشد، آزمایش خون نیز باید انجام شود. معمولا برای تشخیص کیست‌های پیلونیدال، به آزمایش‌های تصویربرداری نیازی نیست.
  • پرسش‌هایی از قبیل آنچه در زیر آورده شده اند، می‌توانند پزشک را به تشخیص نزدیک کند:
    • چه زمانی اولین بار علائم را احساس کردید؟
    • آیا قبلا این مشکل را داشتید؟
    • آیا تب داشتید؟
    • چه داروها یا مکمل‌هایی را مصرف می‌کنید؟

درمان کیست مویی یا کیست پیلونیدال چیست؟

اگر کیست پیلونیدال یا کیست مویی آلوده به طور کامل درمان نشود، خطر ابتلا به سرطان پوستی به نام کارسینوم سلول سنگفرشی افزایش می‌یابد. کیست پیلونیدال یا کیست مویی، آبسه یا جوشی است که درمان آن شامل مصرف آنتی‌بیوتیک، کمپرس گرم و درمان موضعی با کرم مو بر است. در موارد شدیدتر که دیگر کیست به آنتی‌بیوتیک پاسخ نمی‌دهد، به تخلیه و جراحی نیاز است.

۱. درمان کیست مویی با دارو

درمان دارویی کیست مویی می‌تواند توسط آنتی بیوتیک انجام شود. به خاطر دارید که این بیماری چه بود؟ این کیست آبسه‌ای پر از چرک و خون بود که ممکن است عفونی هم باشد. بنابراین برای درمان آن می‌توان از داروهای ضد باکتری استفاده کرد. معمولا داروهایی که در درمان کیست پیلونیدال مورد استفاده قرار می‌گیرند، به نقل از adlermicromed، آنتی بیوتیک مترونیدازول است. این قرص از زیاد شدن باکتری‌ها و رشد آنها در این کیست پیشگیری می‌کند و عفونت را محدود می‌کند. در بیشتر موارد کیست مویی با مترونیدازول درمان می‌شود.

تخلیه چرک کیست مویی

گاهی لازم است که برای بهبود کیست مویی، چرک آن تخلیه شود. این کار با یک تیغ جراحی انجام می‌شوند و با استفاده از یک برش کوچک چرک‌ها و خونابه‌ی موجود در کیست تخلیه می‌شود. معمولا کیست مجددا عود می‌کند که در این موارد باید برای درمان جراحی را در نظر گرفت. برای آگاهی از روش‌های درمانی می‌توانید از دکتر عمومی سوال کنید. مشاوره تلفنی با دکتر عمومی و یا مشاوره تلفنی با جراح عمومی به شما کمک می‌کنند.

تخلیه کیست مویی چگونه انجام می شود؟
برای تخلیه‌ی کیست مویی می‌توان از یک برش جراحی استفاده کرد.

۲. درمان خانگی کیست مویی یا کیست پیلونیدال چیست؟

برخی درمان‌های خانگی با هدف کاهش درد و تورم نیز قابل انجام هستند که به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • نشستن در وان کوچک آب گرم: قرار دادن باسن و کمر در وان آب گرم، می‌تواند درد را کاهش دهد و احتمال تشدید کیست را کمتر کند. گاهی نیز باعث تخلیه خود‌به‌خودی کیست می‌شود.
  • رعایت بهداشت فردی: کیست و ناحیه‌ی اطراف آن را تمیز و خشک نگه دارید.
  • مصرف مکمل‌ها: ویتامین C، ویتامین A و روی در روند بهبودی و ترمیم بافتی نقش دارند.
  • روغن‌های مالشی: روغن درخت چای، روغن کرچک و روغن نارگیل ممکن است به بهبود کیست و مبارزه با عفونت کمک کنند.
  • ورزش منظم: ورزش کردن باعث به جریان افتادن خون می‌شود که می‌تواند به بهبودی کمک کند.
  • حمایت از باسن: هنگام نشستن طولانی مدت، قرار دادن کوسن یا بالش در زیر باسن می‌تواند برای شما پشتیبانی و راحتی فراهم کند.

درمان کیست مویی با واجبی

واجبی نوعی پودر موبر است که برای درمان کیست مویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرم موبر انتخاب دیگری است که برای رفع کیست پیلونیدال از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از این روش باید با جراح عمومی مشورت کنید.

۳. درمان کیست مویی با نمک

یکی از درمان‌های علامتی که برای کیست مویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از نمک است. شاید برای شما هم عجیب باشد. اما طبق مطالعاتی که انجام شده است، قرار دادن نمک بر روی کیست مویی می‌تواند به طرز معجزه آسایی موثر باشد.

عمل کیست مویی چگونه است؟
در جراحی کیست مویی، کیست از داخل بافت جدا می‌شود.

۴. عمل کیست مویی (جراحی کیست مویی)

درمان غیرجراحی زمانی کاربرد دارد که کیست کوچک و علائم خفیف باشد. درمان اولیه‌ی کیست پیلونیدال یا کیست مویی شامل روشی است که در مطب پزشک جراح عمومی قابل انجام است. در این روش ابتدا ناحیه‌ی درگیر به صورت موضعی بی‌حس می‌گردد و سپس برشی در محل داده می‌شود تا کیست تخلیه شود. در صورت عود مجدد کیست که امری شایع است، باید کل کیست سینوس‌هایی که تا سطح پوست راه دارند را با جراحی خارج کرد. پس از پایان جراحی، پزشک دو انتخاب دارد که مدت زمان بستری و نقاهت به آن بستگی دارد:

  • عمل کیست مویی باز با باز گذاشتن زخم: در این حالت برشی که برای خارج کردن کیست از بدن ایجاد شده، باز می‌ماند و پانسمان می‌شود. زخم از داخل به خارج ترمیم‌شده و جوش می‌خورد. اگرچه این روش دوره‌ی نقاهت طولانی دارد، ترمیم زخم تقریبا ۸ هفته طول می‌کشد و نیازمند نگهداری و مراقبت زیادی است، اما ریسک عود کیست و تشکیل مجدد کیست بسیار پایین است.
  • بخیه کردن زخم: پزشک برش ایجادشده را بخیه می‌زند. این روش دوره‌ی نقاهت کوتاه‌تری نسبت به روش قبلی دارد، حدود ۴ هفته، اما خطر عود کیست در این روش بسیار بالاست.

فیلم عمل کیست مویی شاید به شما تصویر خوبی از این جراحی بدهد.

مراقبت های بعد از عمل

به یاد داشته‌باشید در صورت انجام جراحی، احتمال عود کیست پیلونیدال یا کیست مویی وجود دارد. به طور کلی التهاب ناشی از جراحی ۶ روز ادامه دارد و ترمیم بافتی ۲ ماه زمان لازم دارد. در هر دو روش نگهداری از زخم بسیار مهم است. از مواردی که باید رعایت شوند می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • اصلاح ناحیه برای جلوگیری از رشد مو
  • رعایت بهداشت و تمیزی منطقه
  • رعایت زمان ملاقات با پزشک
  • توجه به نشانه‌های عفونت مانند قرمزی و چرک
  • در مواقع عفونت شدید (سلولیت و سپسیس) و یا ضعف سیستم ایمنی (بیماران مبتلا به اچ آی وی و ایدز، شیمی‌درمانی، درمان با استروئید یا سایر داروهای تضعیف‌کننده‌ی سیستم ایمنی) بیمار باید در بیمارستان بستری شود و تحت درمان با آنتی‌بیوتیک قرار گیرد.

هزینه عمل کیست مویی

برای آگاهی از هزینه‌ی عمل کیست مویی باید با دکتر جراح عمومی مشورت کنید. البته که این جراحی از انواع عمل‌هایی است که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. بنابراین اگر بیمه دارید، نگران هزینه‌ی آن نباشید.

درمان کیست مویی با لیزر چگونه است؟
درمان کیست مویی با لیزر هم امکان‌پذیر است.

۵. لیزر کیست مویی و هزینه درمان کیست مویی با لیزر

یکی از روش‌های کم‌تهاجم و موثر در درمان‌های غیرجراحی کیست پیلونیدال که با روش‌های خانگی درمان نمی‌شود، استفاده از لیزر (SiLaC) است. در این روش با استفاده از لیزر، کیست مویی سوزانده می‌شود و از بین می‌رود. همچنین یک برش در آبسه ایجاد می‌شود و مواد موجود در آن درناژ می‌شوند (بیرون می‌آیند). هزینه انجام این روش بستگی به مرکزی که آن را انجام می‌دهد دارد.

تیم درمان کیست مویی متشکل از چه دکترهایی است؟

درمان کیست مویی چندان پیچیده نیست و نیاز به تیم درمانی ندارد. شما می‌توانید به هر یک از دکترهای زیر مراجعه کنید و برای درمان این مشکل اقدام کنید:

می‌توانید بر روی لینک‌های فوق کلیک کنید و اولین نوبت را دریافت کنید. همچنین برای دریافت مشاوره تلفنی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

برای درمان کیست مویی جراحی بهتر است یا لیزر؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

انواع کیست مویی کدامند؟

کیست مویی می‌تواند سرطانی و یا خفیف باشد. این کیست همچنین می‌تواند در محل‌های مختلفی از بدن ایجاد شود. با اینکه این کیست انواع مختلفی ندارد، ما بر حسب مکان ایجاد کیست، آن را به سه بخش مختلف تقسیم کرده‌ایم و به شما معرفی کرده‌ایم:

۱. کیست مویی زیر بغل

در مواقع نادر ممکن است که کیست مویی در مکان‌هایی مانند زیر بغل هم ایجاد شود. چندان شایع نیست که شما کیست مویی را در این ناحیه ببینید. اما اگر با علائم کیست مویی در این نقطه مواجه شدید، به دکتر مراجعه کنید.

۲. کیست مویی دنبالچه یا کیست مویی کمر

از شایع‌ترین نقاطی که ممکن است کیست مویی را ببینید، می‌توان به کمر و یا دنبالچه اشاره کرد. مخصوصا در مردان این نقطه با کیست مویی مواجه می‌شود.

۳. کیست مویی مقعدی یا کیست مویی باسن

کیست مویی ممکن است که در نزدیکی مقعد هم ایجاد شود. احتمال ایجاد این کیست در نزدیکی مقعد و در دنبالچه بیشتر از سایر نقاط بدن است.  

عوارض کیست مویی چیست؟

یکی از عوارضی که ممکن است در اثر کیست مویی به آن دچار شوید سرطان پوست است. درصورتیکه این بیماری درمان نشود، ممکن است که سلول‌های پوستی سرطانی شوند.

۱. ترکیدن کیست مویی

در بعضی موارد ممکن است که کیست مویی به خودی خود بترکد. در این موارد، اگر کیست مویی چرکی باشد برای درمان آن باید از آنتی بیوتیک‌‌ها استفاده کنید.

۲. آبسه کیست مویی

در مواردی ممکن است که کیست مویی آبسه کند. اگر کیست مویی آبسه کند و آبسه چرکی باشد، ابتدا باید عفونت درمان شود و سپس کیست مویی تخلیه شود.

۳. عوارض عمل نکردن کیست مویی

در صورتیکه درمان کیست مویی جراحی باشد و از این درمان سرباز بزنید، ممکن است که کیست مویی درمان‌نشده باقی‌بماند و ایجاد سرطان بکند. برای جراحی کیست مویی بهتر است که با جراح عمومی مشورت کنید.

پیشگیری از کیست پیلونیدال یا کیست مویی ممکن است؟

برای کمک به جلوگیری از کیست‌های پیلونیدال، موارد زیر می‌توانند مفید باشند:

  • رعایت بهداشت شخصی: منطقه را پاکیزه نگه دارید.
  • کاهش وزن
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت و استفاده از کوسن جهت کاهش فشار در ناحیه‌ی دنبالچه
  • در صورت وجود سابقه‌ی کیست پیلونیدال یا کیست مویی در گذشته، اصلاح منظم منطقه و یا استفاده از محصولات حذف مو برای کاهش خطر عود، موثر هستند.
کیست مویی باید درمان شود.
اگر کیست مویی درمان نشود ممکن است به سرطان تبدیل شود.

نتیجه‌گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

کیست مویی حالتی است که ممکن است برای مردان و زنان ایجاد شود. این کیست که به آن کیست پیلونیدال هم می‌گویند درمان‌های خانگی و درمان‌های دارویی و جراحی دارد. برای انتخاب درمان باید با دکتر مشاوره کنید. اگر کیست مویی درمان نشود ممکن است که عارضه‌های بدی مانند سرطان پوست به جای بگذارد.

برای درمان کیست مویی یا کیست پیلونیدال می‌توانید به دکترهای زیر مراجعه کنید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بعد از انجام عمل کیست مویی باید به روی شکم دراز بکشید. زیرا این ناحیه زخم است و ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند.

اگر کسی باشد که با فرایندهای جراحی تا حدودی آشنایی  داشته‌باشد، می‌تواند این کار را انجام دهد. اما افراد معمولی به هیچ عنوان نباید سرخود این کیست را در منزل تخلیه کنند. برای تخلیه‌ی این کیست می‌توانید از دکتر جراح عمومی کمک بگیرید. یا اینکه دکتر عمومی می‌تواند این فرایند را در مطب و سرپایی انجام دهد.

ممکن است که در محل کیست مویی، ترشح چرکی دیده‌شود. همچنین وجود درد بیشتر از حد تحمل نیز ممکن است که نشان‌دهنده‌ی بروز مشکل در این ناحیه باشد. تب و تهوع و استفراغ نیز می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت بعد از جراحی باشد. برای درمان عفونت بعد از عمل باید به دکتر مراجعه کنید.

بهتر است که بعد از جراحی کیست مویی غذاهای سنگین و برنجی کمتری بخورید تا دفع شما ساده‌تر باشد. زیرا بعد از جراحی ممکن است که تحرک شما کم باشد و به یبوست دچار شوید. از این بابت شاید سختی زیادی بکشید.

می‌توانید از پمادها و کرم‌های موبر برای بهبود کیست مویی استفاده کنید.

بله. از روش‌های غیرجراحی می‌توان به استفاده از کمپرس گرم، کرم موبر، وان گرم، لیزر، تخلیه آبسه و درمان دارویی اشاره کرد.

کیست مویی خطرناک نیست اما اگر آن را درمان نکنید و به حال خود بگذارید، ممکن است که به سرطان پوست تبدیل شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کیست مویی

  1. اکبر گوشگیر گفت:

    سلام من یه ۲ هفته کیست مویی داشتم بعد کوچیکم بود دکترم رفتم گفت هیچی نیست خیلی کوچیکه نه دارو داد نه جراحی گفت محل رو تمیز نگه دار زیاد نشین خوب میشه ولی جوری نیست مه خوب شه من تصمیم گرفتم مورو با موچین در بیارم و درووردم خواستم ببینم اشتباه نکردم و الان چیکار کنم خوب شده یا نه مویی داخل کیستم نیست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کیست مویی در واقع به علت تجمع عفونت درون کیسه‌ای هست که به علت برگشت مو به درون پوست ایجاد شده. گاهی موهایی که باعث کیست مویی می‌شن قابل دیدن نیستن. اما تمیز نگه داشتن ناحیه‌ی کیست مویی تاثیر زیادی داره.

  2. لیلا محرمی گفت:

    سلام ،
    من حدود ۶ ماه پیش کیست داشتم و رفتم دکتر برش داد و چرکش رو در اورد ( فک کنم یطوری عمل سرپایی بود نمیدونم ) گفت عمل هم شاید بخواد ولی از اونجایی که من فهمیدم زخم باز میمونه و خوب نمیشه کامل نرفتم . برخی اوقات وقتی خیلی توی یه حالت میشینم اون قسمتم کمی درد میکنه اینم بگم اصلا هیچ جوش و چرک و خونریزی ندارم . الانم طرف چپ استخونم درد میکنه نه وسط خط باسنم (هیچ دردی ندارم در حالت عادی ) اینم بگم امروز یکم زیادی یه طرفی دراز کشیدم از اون یا کیستم از بین نرفته؟ لطفا کمکم کنید چون من از عملش متنفرم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه عزیز
      درمان قطعی کیست مویی عمل جراحی و خارج کردن کیست است.

  3. R گفت:

    سلام من الان یکی دو روزه که موقع نشستن و خوابیدن قسمت بالا خط باسنم درد دارم
    و اینکه فکر میکنم بخاطر وجود کیست مویی هستش
    الان چیکار باید بکنم که عمل انجام ندم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کیست مویی در نهایت نیاز به جراحی داره. برای این مشکلتون باید به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین جراح عمومی

      1. Ida گفت:

        سلام من ۵ساله ک کیست مویی دارم اولین بار ک فهمیدم سریع ب دکتر متخصص رفتم نشون دادم گفتن ک چیزی نیست و… و الان بعد ۵ سال بالای باسنم دوتا سوراخ ایجاد شده و نمیتونم درست راه برم بخابم یا بشینم و باد کرده و دست بهش میزنم اشکم درمیاد تو این اوضاع کرونا موندم چیکار کنم راهنماییم کنین، 😭😭😭🙏🏻🙏🏻🙏🏻

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          راه درمان قطعی کیست مویی عمل جراحیه. برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
          لیست متخصصین جراح عمومی

        2. امیدرحیمی گفت:

          سلام آقای دکتر من یه ساله که کیست داشتم عمل باز انجام دادم الان یکی دوماهی هست همون قسمت دوتا ا سوراخ هست که ازش خون یا چرک میاد خیلی نازک شده پوستم احساس میکنم رسیده به استخانم لطفا کمک کنید دکتر خودم گفت برو سونوگرافی بعدبیا

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          ممکنه دوباره کیستتون عود کرده باشه. بله لازمه سونوگرافی بشین. آنتی بیوتیک هم باید مصرف کنین.

  4. پژمان گفت:

    سلام
    منم تو دنبالچه یه جوش ریز زدم بعداز یک هفته خونریزی کرد رفتم دکتر گفت برو بیمارستان میلاد عمل کن ، منم رفتم عمل کردن ولی وقتی فرداش رفتیم مطب دکتر گفت من فقط جزیی چرک تخلیه کردم ، ریشه هنوز هست و یکماه دیگه بیا که عمل اصلی بکنم ، یکماه بعد رفتم دکتر شخصی تو یه مطب خصوصی که معاینه کنه ، تا دید منو همونجا عملم کرد که گفت تجمیع عمل لیزر و جراحی ، خلاصه یه عفونت به اندازه نصف کف دست که مثل دمبه گوسفند بود از پشتم در اورد و بخیه زد بعد از ۱۴ روز بخیه هامو کشید الان ۶ روز بخیه هامو کشیدم متاسفانه ۲ روز دوباره همون ناحیه که جوش زده بود روزهای اول باز ورم کرده و قرمز شده و کمی هم درد دارم
    رفتم پیش دکترم میگه چیزی نیس شاید یه کم عفونت کرده باشه ، بهم چرک خشک کن داده که بخورم بعد از ۴،۵ روز گفته بیا
    خیلی استرس دارم تو رو خدا اگه کسی میتونه یا میدونه چه اتفاقی واسم افتاده و خواهد افتاد بهم بگه و کمکم کنه ( خیلی میترسم )

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      محل تخلیه‌ی کیست مویی معمولا بعد از عمل باز گذاشته می‌شود تا زخم از عمق ترمیم پیدا کند. احتمال عفونت در عمل کیست مویی به دلیل محل ضایعه و نوع عمل بالاست.
      به مصرف آنتی بیوتیک‌ها ادامه بدین و نگران نباشین.
      پایدار باشین

  5. سایه گفت:

    من پارسال عمل کردم کیست رو دقیقا یکسال طول کشید تا زخمم ترمیم بشه و الانم ی خورده تند راه میرم زخم باز میشه و کلی باید مراقب باشم تازه یکساله که هر روز دارم پانسمان میکنم..میخواستم بپرسم برای شیو کردن موها از چی استفاده کنم بنظرتون ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      اصلا از ژیلت استفاده نکنین. بهتره لیزر موهای زائد انجام بدین. اگه همچنان زخمتون بازه لازمه به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین جراح عمومی

  6. صبا اميني گفت:

    سلام من نزدیک به پنج ساله که دچار این نوع کیست شدم ممکنه عفونت به خونم سرایت کرده باشه؟
    به دکتر مراجعه کردم ولی چون میترسیدم نرفتم عمل کنم
    و الان نزدیک به پنج ساله نمیتونم درست بشینم و راه برم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      کیست مویی در صورتی که تخلیه نشه می‌تونه برای فرد آزار دهنده باشه. علائم وجود عفونت به خون می‌تونه شامل تب، لرز، افت فشارخون، کاهش سطح هوشیاری و … باشه. توصیه می‌کنم حتما به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین جراح عمومی

  7. amir گفت:

    سلام کیست من بسیار کوچکه اما چند روزه که مدام خونریزی میکنه و شغلم طوریه که مدام باید نشسته انجام بدمش میخواستم بدونم آیا چسب زخم ضرر نداره که استفاده کنم برای گرفتن جلوی خونریزی؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره به جای چسب از پدهای بهداشتی استفاده کنین. اما برای درمان لازمه که به متخصص جراح عمومی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین جراح عمومی

  8. روح الله یوسفی گفت:

    سلام من قبلا خط باسن خارش داشت وموی بدنم زیاد بود تا به کیست مویی مبتلا شدم الان چکار کنم که عمل نکنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      وقتی کیست کوچک باشه با رعایت بهداشت، دوش گرفتن و شیو کردن، می‌تونین از تشدید کیست جلوگیری کنین. اما در صورتی که کیست بزرگ شده باشه یا باعث ایجاد عوارض برای فرد بشه حتما باید جراحی بشه.

  9. Fafa گفت:

    واای من هر چند وقت یبار وسط خط باسنم عود میکنه در حدی ک نمیتونم راه برم و الانم دوباره عود کرده و مثه پنگوئن راه میرن😂🤦‍♀️
    الانم این مقاله رو خوندم فهمیدم ک بخاطر اینکه بدنم مو زیاد داره ک همیشه عود میکنه

  10. کاردو گفت:

    سلام من حدودسه ساله که کیست مویی دارم که به پزشک هم مراجعه کردم وگفتندکه دوتاهم دارم وبایدعمل کنم ولی بخاطرشرایط کاری ام نمیتونم عمل کنم اگه ممکنه پیشنهادی بدین بلکه بادارو رفع شه
    ممنون🌺

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تنها راه درمان قطعی کیست مویی، عمل جراحی است و دارودرمانی برای مدت زمان خیلی کوتاهی پاسخگو است.

      1. عرفان گفت:

        سلام من تقریبا یک ماهه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          حتمن نیاز به معاینه و جراحی احتمالی دارید