کایروپراکتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کایروپراکتیک یکی از روش‌های درمانی بدون نیاز به دارو است که برای بهبود دردهای اسکلتی و عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

درمان‌های کایروپرکتیک بر رابطه بین ساختار (به خصوص در ستون فقرات) و عملکرد (هماهنگی توسط سیستم عصبی) تمرکز دارد

تا به حال با دردهای کمری، استخوانی و یا عضلانی آن مواجه شده‌اید؟ یکی از بدترین دردهایی که ممکن است با آن روبه رو شوید، درد استخوانی کمر است. هنگامی که مهره‌های کمر نسبت به یکدیگر اندکی هم جابجا شوند ممکن است که دردهای شدید در استخوان و ستون مهره‌ها دیده ‌شود. تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که شاید همه‌ی درد شما ناشی از همین مسئله باشد؟

کایروپراکتیک یا کاریوپرکتیک رشته‌ای است که چنین باوری دارد. از طرفی از این رشته در کنار استخوان درمانی و فیزیوتراپی برای درمان دردها کمک گرفته می‌شود.

اگر می‌خواهید که از یک کایروپراکتیک برای درمان مشکل خود کمک بگیرید می‌توانید با مراجعه به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو، از اولین دکتر کایروپراکتیک نوبت دریافت کنید.

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپرکتیک یکی از رشته‌های سلامت و درمان است، که به قدرت شفابخش ذاتی بدن برای بهبود خود بدون استفاده از دارو و جراحی تاکید دارد.

درمان‌های کایروپرکتیک بر رابطه بین ساختار (به خصوص در ستون فقرات) و عملکرد (هماهنگی توسط سیستم عصبی) تمرکز دارد و بر اینکه چگونه رابطه این دو بر حفظ و بازیابی سلامت تاثیرگذار است، توجه دارد.

۱. فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک در چیست؟

شاید از خود بپرسید که یک کایروپراکتیک چه فرقی با فیزیوتراپیست دارد! این دو در عین اینکه برای برطرف کردن دردهای مشابه تلاش می‌کنند اما حیطه‌ی کاری متفاوتی دارند. فیزیوتراپی بیشتر بر روی عضلات و استخوان‌ها و تکنیک‌های تن آرامی و اصلاح موقعیت استفاده می‌کند، در حالی که یک متخصص کایروپراکتیک برای درمان دردهای شخص بر روی ستون فقرات تمرکز می‌کند.

درمان‌های کایروپرکتیک بر رابطه بین ساختار (به خصوص در ستون فقرات) و عملکرد (هماهنگی توسط سیستم عصبی) تمرکز دارد و بر اینکه چگونه رابطه این دو بر حفظ و بازیابی سلامت تاثیرگذار است، توجه دارد.

کایروپراکتر در حال درمان بیمار
کایروپرکتیک یکی از رشته‌های سلامت و درمان است، که به قدرت شفابخش ذاتی بدن برای بهبود خود بدون استفاده از دارو و جراحی تاکید دارد.

۲. هزینه کایروپراکتیک چقدر است؟

اینکه چقدر باید برای درمان خود و کایروپراکتیک هزینه بکنید بستگی به تعداد جلسات کایروپراکتیک و محل درمان دارد. بیمه‌ی تکمیلی هم می‌تواند این هزینه‌ها را پوشش دهد.

برای برآورد هزینه کایروپراکتیک با متخصص مشورت کن.

تعداد جلسات مورد نیاز رو از پزشک بپرس.

۳. آیا با وجود عدم درد، نیاز به مراجعه به کایروپرکتر است؟

این مهم است که بدانید اختلال عملکرد ستون فقرات، همیشه قبل از درد پشت یا درد گردن اتفاق می‌افتد و اغلب سابلاکسیشن‌ها (Subluxations) به صورت خاموش هستند.

دکتر کایروپرکتیک با تشخیص و تصحیح سابلاکسیشن (Subluxation) در ستون فقرات و حذف تداخلات موجود در سیستم عصبی، ایجاد خود بهبودی و خود تنظیمی در بدن می‌کند.

بدنی که تهی از تداخلات عصبی باشد، می‌تواند عملکرد بهتری در رابطه با دیگر سیستم‌ها و ارگان‌ها برای حفظ و بهبود سلامتی داشته‌باشد.

۴. تخت کایروپراکتیک چه ویژگی هایی دارد؟

تخت کایروپراکتیک یک تخت مخصوص است که دارای قابلیت‌های ماساژ حرارت، طب فشاری، و تکنیک‌های درمان دستی است و این امکانات را با یکدیگر ترکیب کرده‌است.

فواید کایروپراکتیک چیست؟

شاید برای شما جالب توجه باشد که بدانید یک کایروپراکتر چه منافعی به بیمار می‌رساند و فایده‌ی کایروپراکتیک چیست؟ در ادامه به برخی از این فواید پرداخته‌ایم. به نقل از my.clevelandclinic، نقاط قوت و نکات مثبت کایروپرکتیک شامل موارد زیر هستند؛

  • یک کایروپراکتر با اقداماتی که برای شما انجام می‌دهد، می‌تواند در بهبود سردردهای میگرنی و دردهای گردن به شما کمک کند. بعد از چند جلسه بهبودی حاصل‌شده را احساس می‌کنید.
  • یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که کایروپراکتیک بر روی بدن شما دارد، افزایش دامنه‌ی حرکت ستون فقرات شماست. این تغییرات را بعد از انجام تکنیک‌ها و حرکات کایروپراکتیک بر روی بدن خود احساس می‌کنید.
  • باعث اصلاح نحوه‌ی نشستن و ایستادن شما می‌شود. پوسچر نامی است که بر روی نحوه‌ی ایستادن و نشستن شما نهاده می‌شود. بعد از چند جلسه‌ی درمانی با یک کایروپراکتر، پوسچر شما اصلاح می‌شود.
  • علائم بیماری‌های مزمن مانند استئوآرتروز یا همان آرتروز را کاهش می‌دهد که یکی از روش‌های تسکین‌دهنده‌ی درد است.
  • دردهای ناگهانی و ضربه‌ای در گردن و ستون فقرات را کاهش می‌دهد.

تخت کایروپراکتیک یک تخت مخصوص است که دارای قابلیت‌های ماساژ حرارت، طب فشاری، و تکنیک‌های درمان دستی است و این امکانات را با یکدیگر ترکیب کرده‌است.

عوارض کایروپراکتیک کدامند؟

هر روش درمانی و دارویی، در کنار خوبی‌ها و فوایدی که دارد، عوارضی هم دارد. در واقع هر بالا رفتنی یک پایین آمدنی هم دارد و این مسئله در روش‌های درمانی هم صدق می‌کند. اگر می‌خواهید کایروپراکتیک را برای بهبود درد خود انتخاب کنید، بهتر است که با عوارض آن نیز آشنا شوید. در ادامه به برخی از عوارض و نقاط ضعف کایروپراکتیک اشاره کرده‌ایم.

  • بعد از جلسات درمانی کایروپراکتیک ممکن است برخی عوارض جانبی موقتی را تجربه کنید که شامل موارد زیر هستند؛
    • گاهی بدن شما درد می‌کند و حتی ممکن است که احساس سوزش هم بکنید.
    • ممکن است که احساس خستگی شدید بکنید و نتوانید فعالیت‌های دیگری را انجام دهید.
  • در موارد نادر ممکن است که دچار جابجایی و دررفتگی دیسک شوید.
  • ممکن است که عصب شما تحت فشار شدید قرار بگیرد و درد شدیدی را احساس کنید.
  • در موارد نادر دیگر ممکن است که حمله‌ی قلبی به بیمار دست دهد.

توجه داشته‌باشید که عوارض خطرناک کایروپراکتیک نادر هستند و در موارد بسیار کمی ممکن است که اتفاق بیفتند. شایع‌ترین عوارضی که احتمالا بیمار احساس می‌کند و به آنها دچار می‌شود، دردها و گرفتگی‌های بعد از جلسات است که بعد از مدتی برطرف می‌شوند و طبیعی هستند.

کایروپراکتیک دردهای عضلانی و اسکلتی را درمان می‌کند
توجه داشته‌باشید که عوارض خطرناک کایروپراکتیک نادر هستند و در موارد بسیار کمی ممکن است که اتفاق بیفتند. شایع‌ترین عوارضی که احتمالا بیمار احساس می‌کند و به آنها دچار می‌شود، دردها و گرفتگی‌های بعد از جلسات است که بعد از مدتی برطرف می‌شوند و طبیعی هستند.

کایروپراکتیک چه اهدافی دارد؟

بدن انسان دارای سیستم‌های پیچیده‌ای است که هر کدام به نوبه خود، عملکرد صحیحشان برای حفظ سلامت بدن حیاتی می‌باشد. سیستم عصبی یکی از مهمترین سیستم هاست که عملکردهای مختلف دیگر سیستم‌ها و ارگان‌های بدن را برای سلامتی و حیات هماهنگ می‌کند. سیستم عصبی شما توسط ستون فقرات احاطه و محافظت می‌شود. استرس‌های فیزیکی، شیمیایی و روحی در سبک زندگی عصر ما شایع است و می‌توانند منجر به اختلالاتی در فعالیت‌های ستون فقرات و سیستم عصبی گردند. نتیجه این فرآیند در علم کایروپرکتیک سابلاکسیشن (Subluxation) گفته می‌شود. احتمال وجود سابلاکسیشن (Subluxation) در ستون فقرات منجر به تداخل در عملکرد دیگر سیستم‌ها برای حفظ سلامتی می‌گردد.

  • دکتر کایروپرکتیک پس از شناسایی و تشخیص این اختلالات با استفاده از تکنیک‌های بی خطر و موثر، حرکات و تنظیمات طبیعی را در ستون فقرات ایجاد می‌کند، تا سابلاکسیشن‌ها و تداخلات سیستم عصبی از بین برود.
  • این پزشک در طول درمان بیماران علاوه بر استفاده از تکنیک‌های تخصصی این علم، توصیه‌های تغذیه‌ای و تمرین‌های حرکتی اصلاحی-درمانی و راهنمایی در مدیریت کردن استرس در زندگی بیمار، ارائه می‌دهد.
  • کایروپرکتیک متعهد به ارزش همکاری با دیگر متخصصین است، چرا که ارزش این امر برای بهبودی و سلامت بیماران مفید واقع می‌شود.

نمی‌دونی برای بیماری تو کایروپراکتیک کاربرد داره؟ هر سوالی داری از متخصص بپرس.

تکنیک های کایروپرکتیک چگونه است؟

تنظیمات کایروپرکتیک شامل فشارهای سریع و کم دامنه است که بر روی مهره‌ها و مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف این تنظیمات بازیابی حرکات مناسب و کاهش فشار بر روی سیستم عصبی است.

تکنیک‌های کایروپرکتیکی متفاوت و بی‌شماری وجود دارد. دکتر کایروپرکتیک مشخص خواهد کرد که چه نوع تکنیکی مناسب درمان است. همچنین دکتر، قبل از شروع درمان تمام جوانب را برای بی خطر بودن استفاده از تکنیک‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

کایروپراکتیک چه مشکلاتی را درمان میکند؟

کایروپرکترها به درمان مشکلات و دردهای مختلفی می‌پردازند که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم؛

۱. انواع دردها

۲. آسیب ها و صدمات

  • آسیب‌های ورزشی
  • آسیب‌های کاری و خستگی‌های ناشی از کار و روزمرگی
  • آسیب‌های ناشی از تصادفات
  • رگ به رگ شدن عضلانی و رباطی

دکتر کایروپرکتیک مشخص خواهد کرد که چه نوع تکنیکی مناسب درمان است. همچنین دکتر، قبل از شروع درمان تمام جوانب را برای بی خطر بودن استفاده از تکنیک‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

۳. دردهای مفصلی و اختلال عملکرد

  • دردهای شانه و کتف
  • استقرار ضعیف یا نامناسب
  • بدن (ایستادن، نشستن، ارگونومیک و موارد دیگر)
  • دردهای ناحیه آرنج و مچ دست
  • دردهای پشت و زانو
  • حالت‌های بی‌حسی دستها (مور مور و سوزن سوزن شدن)
  • خشک شدگی و دردهای انگشت ها
  • اختلال عملکرد در استخوان فک مانند، TMJ
کایروپراکتیک برای درمان درد کاربرد دارد.
دکتر کایروپرکتیک پس از شناسایی و تشخیص این اختلالات با استفاده از تکنیک‌های بی خطر و موثر، حرکات و تنظیمات طبیعی را در ستون فقرات ایجاد می‌کند، تا سابلاکسیشن‌ها و تداخلات سیستم عصبی از بین برود.

۴. اطفال و زنان باردار

  • اسکولیوسیز
  • کولیک
  • عفونت گوش میانی
  • دردهای خفیف ناحیه پشت و لگن در حین و پس از بارداری

راهنمای مراجعه به دکتر کایروپراکتیک

در صورتی که احساس می‌کنید که دردهای عضلات و استخوان‌های شما ناشی از جابجایی ستون مهره‌ها و جایگیری نامناسب آنهاست، می‌توانید به کایروپرکتر مراجعه کنید.

توجه داشته‌باشید که جلسات درمانی با کایروپراکتر می‌تواند به کاهش دردهای گردنی و میگرن شما هم کمک کند. برای انتخاب یک کایروپراکتر خوب می‌توانید به سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو مراجعه کنید و با وارد کردن تخصص کایروپراکتیک در شهر مورد نظر خود، از بهترین دکتر کایروپراکتیک نوبت دریافت کنید.

دکتر علی رونقی و دکتر تانیا اورندی

دارای بوردهای سراسری آمریکا و ایالت مینسوتا عضو انجمن علمی کایروپرکتیک ایران و آمریکا

پرسش‌های متداول

به روش‌های مختلف انجام می‌شود و از ماساژ حرارتی و فشاری هم استفاده می‌شود.

دکترهای کایروپرکتیک در تهران در محل شخصی خود و یا در کلینیک مشغول به کار هستند.

این ماساژ به صورت حرارتی و یا فشاری و با تکنیک‌های مخصوص انجام می‌شود.

ممکن است. درد بسیار کاهش پیدا می‌کند.

ممکن است درد کاهش پیدا کند.

یک متخصص کایروپراکتر کسی است که به درمان دردهای عضلانی و اسکلتی شما می‌پردازد. این متخصص بدون تجویز داروها و با استفاده از روش‌های غیر دارویی به درمان درد و مشکلات شما می‌پردازد. درمان‌هایی که یک متخصص کایروپراکتر ممکن است به شما ارائه دهد شامل موارد زیر هستند؛
·        می‌تواند مفاصل شما را به جای درستشان بازگرداند تا درد و التهاب آنها کاهش پیدا کند.
·        کایروپراکتر مشکلات بافت نرم را نیز درمان می‌کند و این روش‌های درمانی شامل رهایی گرفتگی عضلات و همچنین رفع درد در فاسیا و بافت‌های نرم دیگر
·        قابلیت حرکت مفاصل را با نرمش و ورزش به شما برمی‌گرداند.
·        از بریس برای بهبود دررفتگی و آسیب به مفاصل استفاده می‌کند.
·        شما را به متخصص‌های دیگربرای درمان مشکلاتتان ارجاع می‌دهد.

بله. این کلینیک‌ها در سرتاسر دنیا در حال خدمت‌ٰرسانی به بیماران هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره کایروپرکتیک

  1. رضا گفت:

    سلام و خسته نباشید جراح گفته که باید دیسک گردن و کمر را جراحی کنم آیا این روش درمانم خواهد کرد و دیگر نیازی به جراحی نخواهم داشت. ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      در صورت جراحی صحیح درمان قطعی محسوب می شود

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا دکتر صب فیزیک هم همین کار کایروپراکتیک رو انجام میده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله

  3. فایزه گفت:

    سلام‌ آیا کایروپراکتیک برای درمان آرتروز زانو خوب است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله

  4. لیلا گفت:

    سلام وقتتون بخیر ببخشید فردی که دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی و گودی کمر دارد وکمردردهای شدید کایروپراکتیک می‌تونه روش درمان مناسبی باشه و باعث برطرف شدن دردها میشه ؟و آیا در اهواز هم انجام میشه ممنونم راهنمایی کنید 🙏🌹

  5. لاله گفت:

    سلام

    برای درمان درد و خستگی در ناحیه کمر و لگن هم کارایی دارد؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      ولی دلایل اصلی درد کمر باید مشخص گردد

  6. عاطفه گفت:

    بجز جلسه اول که خیلی عالی بود و کوچکترین دردی نداشتم الان جلسه چهارم درد شدید و عدم توانایی در راه رفتن داردم آیا ادامه بدم یا درمان را متوقف کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله درمان را ادامه دهید
      و احتمالا نیاز به دارو های دیگر دارید

  7. مریم سعیدی گفت:

    برای اسکولیز هم خوب است

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      درمان کایروپراکتیک ممکن است برای کمک به کاهش درد و افزایش انعطاف‌پذیری در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که این روش، اسکولیوز را درمان نمی‌کند اما می‌تواند به کاهش علائم درد کمک کند.

  8. ناشناس گفت:

    آیا کایروپراکتیک در درمان نکروز آواسکولار مؤثر است؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله
      کایروپراکتیک یکی از روش‌های درمانی بدون نیاز به دارو است که برای بهبود دردهای اسکلتی و عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
      اما احتمالا نیاز به دارو های بی هوازی هم می باشید