علائم پیچ خوردگی مچ پا چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پیچ خوردگی مچ پا معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که به طور تصادفی مچ پای خود را (به شکل ناخوشایندی) بچرخانید. این اتفاق می‌تواند باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌هایی شود که استخوان‌ها و مفاصل مچ پا را در کنار هم نگه داشته‌اند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 12 دقیقه
علائم پیچ خوردگی مچ پا چیست و چه درمانی دارد؟

پیچ خوردگی مچ پا یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای هر کسی پیش بیاید. علت این عارضه معمولا یک حرکت اشتباه در زمان راه رفتن یا دویدن یا فرود بد روی مچ پا یا احتمالا افتادن است. پیچ خوردگی پا می‌تواند درد، ورم، کبودی و علائمی این چنینی ایجاد کند. اکثر موارد پیچ خوردگی بعد از مدتی خود‌به‌خود خوب می‌شوند، اما این مشکل می‌تواند درد یا عوارض طولانی‌مدتی هم برای برخی افراد ایجاد کند.

در این مطلب می‌خواهیم علائم، عوارض، و راه‌های درمان و تسکین درد پیچ‌خوردگی مچ پا را با هم بررسی کنیم. برای تشخیص و درمان پیچ‌خوردگی مچ پا باید دکتر ارتوپد مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

پیچ خوردگی مچ پا به انگلیسی ankle sprain، به کشیده‌شدن بیش از حد رباط پا گفته می‌شود که می‌تواند درد زیادی را برای فرد ایجاد کند. رباط‌ها در محل مفصل، استخوان‌ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارند. زمانی که به هر دلیلی مچ پای شما در موقعیت نامناسب قرار بگیرد و این رباط‌ها کشیده‌شوند، درد زیادی در مچ پای شما پخش می‌شود و رباط آسیب می‌بیند. شدت دردی که تحمل می‌کنید بستگی به آسیبی که به پا وارد شده‌است، دارد. همچنین مدت زمانی که طول می‌کشد تا پای شما بهبود پیدا کند، بستگی به شدت آسیب دارد.

علائم پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

علائمی که به دنبال پیچ خوردگی مچ پا ممکن است ببینید، بسته به شدت آسیب وارد‌شده به پا متفاوت است و می‌تواند شامل هر کدام از موارد زیر باشد:

  • درد عضلات پا (مخصوصا هنگامی که شما وزن خود را روی پای آسیب‌دیده قرار می‌دهید)
  • درد در هنگام لمس مچ پا
  • ورم پا
  • محدودیت حرکت
  • پیچ خوردگی مچ پا و کبودی
  • بی‌ثباتی مچ پا
  • احساس فشار یا شنیدن صدا در زمان آسیب‌دیدگی.

آیا شما هم علائم پیچ خوردگی مچ پا را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

چه زمانی برای علایم پیچ خوردگی پا به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتیکه دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شده‌باشید،‌ در چند روز اول علائمی را تجربه می‌کنید که به شما گفته شود. اما اگر نشانه های پیچ خوردگی مچ پا در چند روز بعد از پیچ‌خوردگی بهبود پیدا نکنند، باید دقت بیشتری کنید. در صورتیکه درد شما شدت بیشتری پیدا کند، حتما مشکل بیشتر از یک پیشچ خوردگی ساده است! به علائم زیر توجه کنید:

  • اگر کبودی پا بعد از پیچ خوردگی بیش از حد عادی است.
  • در صورتیکه پای شما دچار ورم و التهاب بیش از حد انتظار است.
  • اگر با گذاشتن پای خود بر روی زمین درد زیادی را تحمل می‌کنید.
  • در صورتیکه درد یا علائم در رفتگی مفصل احساس می‌کنید، مشخصا از یک نقطه احساس می‌شود.
  • در مواردی که درد به جای کمتر شدن بیشتر می‌شود، باید دکتر شما را ببیند.
نشانه های پیچ خوردگی پا چیست؟
پیچ خوردگی مچ پا و کبودی از علائم اصلی هستند.

علت پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

پیچ‌خوردگی یا علت رگ به رگ شدن پا می‌تواند به این دلیل باشد که مچ پایتان مجبور به حرکتی خارج از محدوده طبیعی خود شود و در این حالت یک یا چند رباط مچ پا دچار کشیدگی، پارگی ناقص یا پارگی کامل شوند. به صورت کلی علل پارگی مچ پا عبارت‌اند از:

  • افتادن که باعث پیچ‌خوردگی مچ پا می‌شود
  • فرود‌آمدن ناشیانه بر روی پاها بعد از پریدن یا روی پاشنه چرخیدن
  • پیاده‌روی یا تمرین ورزشی روی سطوح ناهموار
  • قدم‌گذاشتن یا فرود آمدن فردی دیگر روی پای شما در هنگام فعالیت و ورزش

پیچ خوردگی مچ پا در فوتبال

بازیکن فوتبال باید حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بدون تحمل وزن به مچ پای خود استراحت دهد، یعنی حداقل یک تا دو روز ورزش نکند. اگر هنگام تحمل وزن مچ پا احساس درد کردید، استراحت کنید. حرکت مداوم می‌تواند باعث بدتر شدن درد و تاخیر در بهبودی شود.

پیچ خوردگی مچ پای کودک

کشش ناگهانی، پیچ خوردگی یا پارگی رباط پای کودک باعث رگ‌به‌رگ‌شدن پا می‌شود. این آسیب ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودک می‌افتد یا ضربه‌ای به بدنش وارد می‌شود. پیچ‌خوردگی اغلب مچ پا، زانو یا مچ دست را درگیر می‌کند.

تشخیص پیچ خوردگی پا چگونه انجام می شود؟

پزشک ممکن است با معاینه پا، مچ پا و ساق پا همچنین پوست اطراف ناحیه آسیب‌دیده و حرکت دادن پا برای بررسی محدوده حرکت پا می‌تواند میزان آسیب واردشده به پا را تشخیص دهد. در صورتیکه آسیب شدید باشد، برای بررسی شکستگی استخوان و ارزیابی‌های دقیق‌تر ممکن است عکس رادیوگرافی، سی‌تی‌اسکن، MRI و سونوگرافی را توصیه کند. مراحل اصلی شناخت پیچ خوردگی شامل موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی
  • شرح حال
  • تصویربرداری.
تشخیص پیچ خوردگی مچ پا چگونه است؟
پزشک ممکن است با معاینه پا، مچ پا و ساق پا همچنین پوست اطراف ناحیه آسیب‌دیده و حرکت دادن پا برای بررسی محدوده حرکت پا می‌تواند میزان آسیب واردشده به پا را تشخیص دهد.

درمان پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

درمان بسته به شدت آسیب واردشده به مچ پا متفاوت است. برای صدمات شدید باید به جراح ارتوپد یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کنید. در ادامه به راه های درمان پیچ خوردگی مچ پا اشاره کرده‌ایم. به صورت کلی هدف از درمان موارد زیر است:

  • کاهش درد
  • تورم
  • تسریع در بهبود التهاب و عملکرد مچ پا

۱. درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

برای درمان پیچ خوردگی پا حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا در صورتیکه شکستگی و یا آسیبی در پای شما وجود دارد تشخیص داده‌شود و احتمال آسیب بیشتر از بین برود. همچنین باید بدانید که پیچ خوردگی پا می‌تواند باعث موبرداشتگی هم بشود و به استخوان آسیب‌های جدی‌تری وارد شود.

بنابراین بهتر است که حتما بررسی پزشکی و تخصصی صورت گیرد. از طرفی می‌توان برای کاهش درد پا از روش‌های خانگی زیر استفاده کرد. روش‌هایی که برای کاهش درد پیچ خوردگی عضلات پا مورد استفاده قرار می‌گیرند متنوع‌اند. به صورت کلی درمان پیچ‌خوردگی مچ پا شامل موارد زیر است:

روش‌های درمان در خانهتوضیحات
در خانه استراحت کنیداگر بر روی مفصل مچ پا فشار زیادی وارد نکنید. درد پیچ خوردگی مچ پا و پیچ خوردن قوزک پا به مرور زمان و با استراحت برطرف می‌شود. از فعالیت‌هایی که موجب درد، ورم و ناراحتی شما می‌شوند اجتناب کنید.
یخ درمانی پیچ خوردگی مچ پاسعی کنید کمپرس‌های یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه هر دو تا سه ساعت یکبار در هنگام بیداری بر رو محل آسیب‌دیده قرار دهید. یخ را مستقیم بر روی پوست قرار ندهید سعی کنید یک حوله یا دستمال را بین کمپرس یخ و پوست قرار دهید. همچنین اگر بیماری‌های عروقی، دیابت دارید یا دچار بی‌حسی شده‌اید قبل از استفاده از کمپرس یخ با پزشک خود مشورت کنید.
بر بخش ورم کرده، فشار آرام وارد کنیدبرای ورم‌نکردن پاها، از یک باندکشی استفاده کنید همچنین مراقب باشید با محکم بستن بیش از حد، جلوی گردش خون گرفته نشود. زیرا این کار باعث آسیب بیشتر به بافت می‌شود.
پاهای خود را بالا نگه داریدبرای کاهش تورم، مخصوصا در هنگام خواب مچ پای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. این روش باعث درمان ورم مچ پا بعد از پیچ خوردگی هم می‌شود.
پیچ خوردگی مچ پا درمان خانگی

۲. بهترین دارو و پماد برای پیچ خوردگی مچ پا

در بیشتر موارد مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن برای تسکین درد و بهبود پیچ‌خوردگی مچ پا کافی است. در صورتیکه درد با داروهای بدون نیاز به تجویز نسخه، کاهش پیدا نکند، باید به پزشک مراجعه کنید تا برای تجویز مسکن‌های دیگر به شما کمک کند.

پمادهای مختلفی برای درمان پیچ خوردگی پا وجود دارند:

  • پماد پیروکسیکام
  • پماد دیکلوفناک
  • پماد رزماری
  • پماد چله داغی
  • انواع پمادهایی که حاوی کدوئین و یا ترامادول هستند می توانند موثر باشند.

۳. استفاده از عصا و درمان پیچ خوردگی مچ پا با گچ

از آنجایی که راه‌رفتن با پای پیچ خورده ممکن است دردناک باشد گاهی لازم است تا زمانی که دردتان کم شود از عصا استفاده‌کنید. بسته به شدت درد ممکن است پزشک از یک باند کشی، نوار یا مچ بند برای ثابت‌کردن مچ پا به شما توصیه‌کند. همچنین در مواردی که پیچ‌خوردگی خیلی شدید است گچ‌گیری و یا پوشیدن پوتین برای مدتی برای بی‌حرکت‌کردن مچ پا ممکن است ضروری باشد.

قیمت مچ بند پا برای پیچ خوردگی چقدر است؟

هزینه قوزک‌بند یا مچ‌بند پا به طور متوسط حدود ۴۵ هزار تومان است.

۴. درمان پیچ خوردگی مچ پا با فیزیوتراپی و ورزش

هنگامی که درد عضله و تورم به اندازه کافی کاهش یافت، با انجام یک سری تمرینات برای بازگرداندن دامنه حرکات مچ پا، قدرت و انعطاف پذیری مچ پا لازم است، که در این حالت پزشک یا فیزیوتراپیست روش مناسب تمرینات پیچ خوردگی مچ پا و روش برطرف‌کردن مشکلات ارتوپدی پا را به شما آموزش خواهد‌داد.

آموزش حفظ تعادل و پایداری مانند ایستادن روی یک پا موجب تقویت عضلات و جا انداختن پیچ خوردگی مچ پا می‌شود و موجب حمایت از مفاصل مچ پا شده و بدین گونه از پیچ‌خوردگی مجدد مچ پا جلوگیری می‌کند. فیزیوتراپی برای درمان و یا کاهش علائم و درد دست استفاده می‌شود. در دکترتو می‌توانید با بهترین فیزیوتراپیست در شهر خود آشنا شوید و برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۵. عمل جراحی پیچ خوردگی مچ پا

در موارد نادری مانند زمانی که آسیب وارد‌شده به مچ پا بهبود نیابد یا مچ پا پس از مدتی طولانی فیزیوتراپی و توانبخشی همچنان ناپایدار باقی بماند ممکن است مریض جراحی شود. به صورت کلی جراحی برای هر کدام از موارد مانند ترمیم رباط آسیب‌دیده که بهبود نمی‌یابد یا ترمیم تاندون یا بافت اطراف انجام می‌شود.

متن انگلیسی: «Rehabilitation is used to help to decrease pain and swelling and to prevent chronic ankle problems.»
ترجمه فارسی: «توانبخشی برای کمک به کاهش درد و تورم و جلوگیری از مشکلات مزمن مچ پا استفاده می‌شود.»

به نقل از سایت health

۶. درمان گیاهی پیچ خوردگی پا

برای درمان پیچ خوردگی پا، طب سنتی برخی از گیاه درمانی‌ها را توصیه می‌کند که می‌توانند برای کاهش درد شما بسیار موثر عمل کنند. اما فراموش نکنید که در صورتیکه پیچ‌خوردگی مچ پا برای شما اتفاق بیفتد، باید در ابتدا برای بررسی آسیب‌های بیشتر و رد آنها به پزشک مراجعه کنید.

اگر مشکل چندان جدی نبود، می‌توانید با دریافت کمک‌هایی از طب سنتی و روش‌های تسکین‌دهنده‌ی دیگر برای بهبود درد خود استفاده کنید. روش‌هایی که طب سنتی برای کاهش درد به شما توصیه می‌کند شامل موارد زیر هستند؛

استفاده از سیر برای بهبود پیچ خوردگی مچ پا

یکی از بهترین روش‌هایی که طب سنتی به شما توصیه می‌کند، استفاده از سیر در بهبود درد و تورم در پیچ‌خوردگی مچ پا است. سیر می‌تواند درد را کاهش داده و سرعت بهبودی را به طرز چشمگیری افزایش دهد. برای اینکار می‌توانید مقداری سیر را آسیباب کنید و از آن یک خمیر تهیه کنید. البته یک روش دیگر هم این است که تنها آب و عصاره‌ی سیر را بگیرید. سپس آن را با مقداری روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید. یک روغن برای ماساژ پای خود آماده کرده‌اید.

اکنون پای خود را به خوبی بشویید و محل آسیب‌دیده را از آلودگی پاک کنید. بعد جایی که درد می‌کند و اطراف آن را به آرامی و به مدت ۱۰ دقیقه با روغنی که درست کرده‌اید ماساژ دهید. این کار را ۲ بار در روز به مدت ۲ تا ۳ هفته تکرار کنید تا بهترین اثربخشی را از آن ببینید.

استفاده از سیر برای بهبود پیچ خوردگی پا مفید است؟
سیر می‌تواند درد را کاهش داده و سرعت بهبودی را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

درمان پیچ خوردگی پا با پیاز

پیاز یک ماده‌ی غذایی ضدالتهاب است. این ماده‌ی غذایی می‌تواند به تنهایی یک تورم قابل توجه را از بین ببرد. برای استفاده از پیاز می‌توانید یک پیاز نسبتا بزرگ را بردارید و آن را در یخچال بگذارید. ۲ ساعت بعد از یخچال آن را خارج کنید و به قطعات کوچک آن را تقسیم کنید.

این قطعات کوچک را با کمی نمک مخلوط کنید و بر روی محل آسیب دیده قرار دهید. سپس با یک بانداژ آن را محکم ببندید و برای مدتی صبر کنید. برای اینکه اثربخشی آن افزایش پیدا کند بهتر است که این کار را چند بار در هفته انجام دهید. اثرات مثبت پیاز را بعد از مدتی خواهید دید.

درمان پیچ خوردگی پا با روغن زیتون

از دیگر موادی که برای بهتر شدن پیچ خوردگی پا توسط طب سنتی توصیه شده‌است، روغن زیتون است. گفته‌شده‌است که می توانید یک قاشق روغن زیتون را بر روی محل آسیب دیده بریزید و با دستان خود آن را به خوبی ماساژ دهید. این کار می‌تواند در بهبود درد و تورم پیچ خوردگی پا موثر باشد.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان با روغن زیتون انجام داد، این است که روغن زیتون را با مقداری زرده‌ی تخم مرغ مخلوط کنید و آن را بر روی پای خود بمالید و سپس بعد از مدتی آن را از روی پوست خود پاک کنید. بهتر است که ماساژ با روغن زیتون حداقل سه بار در روز انجام شود تا تاثیر خوبی بگذارد.

بهترین روغن برای پیچ خوردگی مچ پا: روغن سیاه دانه برای پیچ خوردگی مچ پا

روغن سیاه دانه یک نوع داروی گیاهی است که برای درد مفاصل کاربرد دارد. بنابراین نه تنها می‌توانید از این دارو برای کاهش درد مچ پای پیچ خورده کمک بگیرید، بلکه از آن برای کاهش درد مفاصل استفاده کنید. به قدری این گیاه برای درد تاندون‌ها و لیگامان‌ها مفید است که ورزشکاران برای کاهش دردهای تمرین‌های خود از این روغن کمک می‌گیرند. این گیاه خاصیت گرم و خشک دارد و تری و سردی را برطرف می‌کند.

همچنین از این دارو می‌توان برای کاهش درد زانو هم استفاده کرد. تنها کافی است که این روغن را به محل آسیب دیده بمالید. هفته‌ای چند بار روغن سیاه دانه را بر روی مچ پای آسیب دیده و یا هر نقطه‌ی دیگری که آسیب دیده‌است، بمالید تا بهتر شوید.

بهترین روغن برای پیچ خوردگی مچ پا چیست؟
روغن سیاه دانه یک نوع داروی گیاهی است که برای درد مفاصل کاربرد دارد.

درمان پیچ خوردگی مچ پا با زردچوبه

برای درمان درد پیچ خوردگی پا از روش‌های خانگی و گیاهی هم می‌توان استفاده کرد که یکی از آنها استفاده از زردچوبه است. شاید با خود بیندیشید که تنها استفاده‌ی زردچوبه در این است که غذای ما را خوش طعم بکند. اما این‌طور نیست. جالب است بدانید که زردچوبه تنها یک ادویه‌ی خوش عطر و خوش طعم نیست، بلکه استفاده‌های بسیاری دارد که می‌توان با کمک آنها به بهبود سلامت خود پرداخت.

یکی از کاربردهای فوق‌العاده‌ای که زردچوبه دارد این است که می‌تواند درد پیچ خوردگی پا (و یا هر پیچ خوردگی دیگری) را بهبود ببخشد و مانند یک مسکن عمل کند. فواید دیگری که زردچوبه در پیچ‌خوردگی مچ پا دارد شامل موارد زیر است؛

  • زردچوبه می‌تواند از ایجاد لخته‌ی خون در بدن پیشگیری کند.
  • این ماده‌ی افزودنی می‌تواند باعث افزایش جریان خون شود.
  • همچنین زردچوبه برای پاکسازی پوست مناسب است.
  • مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد.

بنابراین خواص زردچوبه بسیار متنوع است و می‌تواند اثرات مثبت فوق‌العاده‌ای در پیچ خوردگی مچ پا داشته‌باشد. برای استفاده از زردچوبه در درمان پیچ‌خوردگی مچ پا می‌توانید مقداری پودر زردچوبه را با آب داغ مخلوط کنید، به طوری که یک خمیر نرم در دست داشته‌باشید.

برای اینکه یک خمیر کمی قوی‌تر داشته‌باشید، مقداری آب لیمو به این خمیر اضافه کنید. این خمیر را بر روی محل آسیب‌دیده قرار دهید و با بانداژ آن را ببندید. سپس بعد از ۱۰ ساعت آن را بردارید. معمولا بهتر است که قبل از خواب این بانداژ را ببندید و روز بعد که بیدار شدید آن را بردارید.

غذاهای مفید برای پیچ خوردگی مچ پا

بهتر است برای ترمیم پیچ‌خوردگی مچ پا از غذاهای پروتئینی استفاده کنید. غذاهای پروتئینی که می‌توان روی آن‌ها تمرکز کرد عبارت‌ند از: تخم مرغ، مرغ، بوقلمون و ماهی. غذاهای لبنی مانند ماست، پنیر و شیر نیز منابع خوبی از پروتئین هستند. اگر می خواهید منابع پروتئینی گیاهی بیشتری داشته باشید به انواع لوبیا، آجیل ومغزیجات هم توجه داشته باشید.

مدت زمان بهبودی پیچ خوردگی مچ پا چقدر است؟

پیچ خوردگی مچ پا چند روز طول میکشد؟ به طور کلی مدت زمان لازم برای بهبود یک مچ پای پیچ ‌خورده‌ای که آسیب چندانی ندیده‌است، ۲ هفته است. این در حالی است که مدت زمان لازم برای بهبودی یک مچ پا که آسیب جدی دیده‌است، بین ۶ ماه تا ۱ سال است.

برای درمان پیچ خوردگی مچ پا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هر کسی که علائم بالا را داشته باشید و نیاز به مداخلات پیشرفته‌تر پزشکی باشد، باید به دکتر ارتوپد مراجعه کند. برای اینکار می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید. تخصص ارتوپدی را جستجو کنید و شهر مورد نظر خود را وارد کنید. به لیستی از دکترهای ارتوپد در شهر خود دسترسی خواهید داشت که می‌توانید از آنها نوبت حضوری بگیرید و یا مشاوره تلفنی و متنی دکتر ارتوپد دریافت کنید.

پرطرفدارترین راه برای درمان پیچ خوردگی پا چیست؟ همین الان مشاوره بگیر

انواع پیچ خوردگی مچ پا کدامند؟

بر اساس میزان آسیب دیدگی رباط، سه نوع پیچ‌خوردگی مچ پا وجود دارد:

  • نوع اول یا درجه ۱ (خفیف): الیاف رباط کمی کشیده شده یا یک پارگی بسیار کوچک وجود دارد
  • درجه ۲ (متوسط): رباط پاره شده است، اما پارگی کامل نیست
  • درجه ۳ (شدید): رباط کاملاً پاره شده است.

تصویر پیچ خوردگی مچ پا

رگ‌به‌رگ‌شدن و درد ​​در انواع پیچ خوردگی پا مشاهده می‌شود. مشخصه اصلی این عارضه پاره‌شدن رشته‌های رباط است. مچ پا و پای درگیر اغلب دردناک و کبود خواهد شد اما به طور کلی مفصل پا تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. در عکس زیر، نمونه‌ای از پیچ خوردگی را مشاهده می‌کنید.

انواع پیچ خوردگی مچ پا کدامند؟
رگ‌به‌رگ‌شدن و درد ​​در انواع پیچ خوردگی پا مشاهده می‌شود.

عوارض پیچ خوردگی مچ پا و عوامل خطر آن چه هستند؟

عدم درمان مناسب پیچ خوردگی مچ پا، شروع به فعالیت خیلی زود بعد از پیچ خوردگی مچ پا همچنین پیچ خوردگی‌های مکرر مچ پا می‌تواند موجب هر کدام از عوارض زیر شود:

  • درد مزمن و طولانی مچ پا
  • سستی مزمن مچ پا
  • التهاب مفصل مچ پا.

عواملی که خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

عوامل خطرنشانه‌های آن‌ها
ورزشپیچ خوردگی مچ پا جزء شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی است و اغلب نیز به دنبال ورزش‌هایی که نیاز به پریدن، چرخیدن مچ یا دارد مانند بسکتبال، تنیس، فوتبال و پیاده‌روی دیده می‌شود.
سطوح ناهموارپیاده‌روی یا دویدن بر روی سطوح ناهموار احتمال خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می‌دهد.
صدمه قبلی به مچ پااگر شما قبلا دچار پیچ خوردگی یا آسیب‌های دیگر مچ پا شده‌اید بیش تر از دیگران مستعد پیچ خوردگی دوباره مچ پا هستید.
وضعیت جسمی ضعیفکشیدگی یا انعطاف پذیری کم در مچ پا خطر پیچ خوردگی را در به هنگام ورزش زیاد می‌کند.
کفش نامناسبکفشی که اندازه پای شما نیست یا متناسب فعالیتی که انجام می‌دهید نیست همچنین پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، همگی باعث آسیب‌پذیری بیشتر مچ پای شما می‌شوند.
عوامل خطر پیچ خوردگی

پیشگیری از پیچ خوردگی مچ پا چگونه است؟

اقدامات و مراقبت بعد از پیچ خوردگی مچ پا چیست؟ هر کدام از راه‌های زیر می‌تواند به پیشگیری از پیچ خوردگی مچ یا جلوگیری از پیچ خوردگی‌های مجدد به شما کمک کند:

  • قبل از انجام ورزش یا بازی‌های ورزشی بدن خود را نرمش گرم کنید.
  • هنگام کار کردن، دویدن یا پیاده‌روی روی سطوح ناهموار مراقب باشید.
  • از مچ بند یا نوارهایی برای بستن مچ پای ضعیف یا آسیب‌دیده استفاده کنید.
  • کفشی بپوشید که اندازه پایتان و متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهید، است.
  • کفش‌های پاشنه بلند را کمتر بپوشید.
  • کشش عضلات و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید و حرکات اصلاحی برای پیچ‌خوردگی مچ پا انجام دهید.
  • آموزش ورزش‌های پایداری مانند تمرین تعادل را جدی بگیرید.

متن انگلیسی: «Bone damage could take six to twelve weeks to heal, while ligament damage could take three to six months.»
ترجمه فارسی: «بهبود آسیب استخوان می‌تواند شش تا دوازده هفته طول بکشد، در حالی که آسیب رباط ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد.»

به نقل از سایت drmuroffpodiatry

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر متخصص

پیچ خوردگی مچ پا شایع‌ترین آسیب مچ پا محسوب می‌شود. این آسیب‌دیدگی زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند رباط دچار پیچ‌خوردگی، کشیدگی یا پارگی شوند. در واقع رباط‌ها استخوان‌های مچ پا را حفظ می‌کنند. رباط‌ها تثبیت‌کننده مفاصل هستند و مانع از حرکت بیش‌از‌اندازه آنها می‌شوند. هنگامی که رباط‌ها فراتر از محدوده طبیعی خود حرکت می‌کنند مچ پا دچار پیچ‌خوردگی می‌شود.

اغلب موارد پیچ‌خوردگی مچ پا به دنبال آسیب به رباط‌های خارجی مچ پا ایجاد می‌شود. درمان پیچ‌خوردگی مچ پا بسته به شدت آسیب دارد. گرچه ممکن است همه آن چیزی که شما نیاز دارید مراقبت از خود و استفاده از داروهای ضد درد باشد با این وجود ارزیابی‌های پزشکی برای بررسی میزان آسیب و همچنین تشخیص درمان مناسب نیز لازم است.

اگر درد و ورم در مچ پای خود را در مچ پای خود احساس می‌کنید و گمان می‌کنید که دچار پیچ خوردگی شده‌اید حتما به متخصص ارتوپدی یا دکتر فیزیوتراپی مراجعه کنید. مراقبت از خود ممکن است کافی بوده اما با این وجود با متخصص ارتوپد خود در مورد ارزیابی‌های بیشتر در موارد لزوم مشورت کنید. اگر علائم شما شدید است ممکن است آسیب جدی و مهمی به رباط‌هایتان واردشده یا دچار شکستگی استخوان‌های مچ پا یا ساق پا شده‌اید که در این صورت می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص فیزیوتراپی در سایت دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

معمولا افرادی که به پیچ خوردگی پا به دفعات زیاد دچار می‌شوند، قوزک پای ناپایداری دارند. جالب است بدانید که رباط‌ها و لیگامان‌ها در نگهداری قوزک پا در جای خود نقش مهمی ایفا می‌کنند. اگر پیچ خوردگی قوزک پا اتفاق بیفتد، ممکن است که این لیگامان‌ها شل شوند.
هنگامی که شل شدن برای آنها اتفاق بیفتد، در دفعات بعد این حالت بیشتر تکرار می‌شود و قوزک پای شما تعادل ندارد. بنابراین به دفعات به پیچ خوردگی پا مبتلا می‌شوید و این حالت چندان طبیعی نیست.

برای درمان و اطلاع از علت پادرد شدید می‌توانید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در صورتیکه تنها مشکل پیچ خوردگی پای شما درد باشد، می‌توانید با کمک برخی از مسکن‌ها، روش‌های خانگی و سایر روش‌های درمانی ماند فیزیوتراپی به بهبود پیچ خوردگی و کاهش درد خود کمک کنید.

بریس و مچ بند طبی مچ پا می‌تواند به درمان کشیدگی و آسیب تاندون‌ها و رباط‌های مچ پا بپردازد و با این کار به بهبود مچ پا کمک کند. علاوه بر این می‌تواند در بهبود درد آن نیز موثر باشد. می‌توانید برای بهبود سریع‌تر پیچ خوردگی به توصیه پزشک از این بریس‌ها و مچ بند‌ها استفاده کنید.

درد پیچ خوردگی مچ پا می‌تواند بسیار شدید باشد. یکی از مشکلاتی که پیچ‌خوردگی مچ پا می‌تواند برای بیمار ایجاد کند، کبودی، تورم و درد شدید است. این درد تندرنس نامیده می‌شود. به این معنی که هنگامی شدت پیدا می‌کند که آن را لمس کنید. همچنین با اعمال فشار و قرار دادن وزن بر روی این بخش آسیب‌دیده از پا ممکن است که دچار درد شدید شوید. برای بهبود این درد بهتر است که برای مدتی از آن کار نکشید و به آن استراحت دهید.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید بکنید، این است که اگر درد شما شدید است و نمی‌توانید پای خود را روی زمین بگذارید، حتما به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم برای پای شما به عمل آید. همچنین بهتر است که از داروهای مسکن برای کاهش درد و از داروهای ضد التهاب هم برای کاهش ورم کردن پای خود استفاده کنید.

زمانی که به رباط آسیب می‌رسد، گیرنده‌های درد به مغز پیام می‌فرستند و اعلام می‌کنند که آسیب دیده‌اند و به کمک نیاز دارند. سپس سلول‌های خونی از رگ‌های مجاور بیرون می‌آیند و به کمک بافت آسیب دیده می‌رسند. با اینکار حجم مایعی که از رگ‌های خونی وارد بافت می‌شود، افزایش پیدا می‌کند و در بافت ورم ایجاد می‌شود. برای اینکه این ورم کاهش پیدا کند، می‌توانید از باندهای کشی استفاده کنید و مچ پای خود را بالا نگه دارید. همچنین یخ هم می‌تواند به کاهش ورم کمک کند.

طب سنتی به جای اینکه از مسکن‌ها و قرص‌های شیمیایی استفاده کند،‌ از روش‌های سنتی و گیاهی کمک می‌گیرد. برخی از موادی که در بهبودی پیچ خوردگی پا و در کاهش درد و التهاب و کبودی آن موثر هستند شامل پیاز، سیر، زردچوبه، سیاه دانه و روغن‌هایی مانند روغن زیتون هستند.

بله. اینکار می‌تواند بسیار آرامش‌بخش و موثر باشد.

برای درک تفاوت این دو مورد می‌توان گفت پیچ‌خوردگی به پاره شدن رباط‌های مچ پا و دررفتگی به شکستگی یا آسیب استخوان‌های پا گفته می‌شود.

استفاده از داروها یا مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB)، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن (تیلنول، سایرین) برای کنترل و تسکین درد مچ پا پیچ خورده مناسب هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پیچ خوردگی مچ پا

  1. Sogol گفت:

    سلام
    من رویه مچ پام افتادم و پام پیچ خورد
    الان حدودا ۱۱.۱۲ روز گذشته مچ پام هنوز ورم داره و درد می‌کنه
    میشه لطفا راهنماییم کنین

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه عکس رادیولوژی گرفته شود. ممکنه اسیب رباط یا عضله اتفاق افتاده باشد. در غیر اینصورت متخصص ارتوپدی داروی ضد التهاب به شما می دهد.
      متخصص ارتوپدی

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام داشتم والیبال بازی می‌کردم موقع آمدن به زمین پام در کفش پیچ خورد خیلی باد کرد رفتم پیش عمویم و جا انداخت الان یکم بهتره طول درمانش چقدره ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نیازه عکس رادیوگرافی گرفته بشه و تا دو هفته آتل بندی شود. بهتره متخصص ارتوپدی نیز شما رو معاینه کند.
      فوق تخصص ارتوپدی

  3. ن‌افتخاری‌ گفت:

    سلام‌من‌شنبه‌داشتم‌توپ‌بازی‌میکرد‌پام‌گیر‌کرد‌به‌چاله‌افتادم
    خیلی‌اون‌زمان‌درد‌میکردوتیر‌میکشید‌الان‌دوسه‌وروز‌من‌اینجوری
    هستم‌تنبلیم‌میشه‌راه‌برم‌ولی‌جای‌مچ‌پام‌نه‌وروم‌کرده‌ونه‌کبود‌شده
    میشه بگید باید چکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه مچ پای شما ورم نکرده و مشکلی تو راه رفتن نداری جای نگران نیست. اگه درد و التهاب داشتی بهتره عکس رادیولوژی بگیری و به متخصص ارتوپدی مراجعه کنی.

  4. مانی گفت:

    من یک هفته قبل پایم پیچ خورد و خیلی ورم کرد باند طبی بستم دیروز بازش کردم ورمش یکم کم کرده بود اما هنوزم درد داره یکم پایین تر از قوزک سیاه شده پام توروخدا جوابی بهم بدین چیکا کنم

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام همراه عزیز
      درمان پیچ خوردگی رو لطفا جدی بگیرید. در اسرع وقت به دکتر ارتوپد یا اورژانس مراجعه کنید تا از پاتون عکس بگیرن.

  5. میلاد زیاش گفت:

    تزریق کورتون به مفصل توسط ارتوپد

  6. zhivana گفت:

    سلام من پارسال مچ پام ۳ بار پیچ خورد بار اول رفتم پیش دکتر محلی به قول خودش از جا رفته بود رفت سرجاش بار دوم از کوه می اومدم پایین سنگ زیر پام لیز خورد باعث شد بازم پیچ بخوره و بار آخر رو پله بود که خودمم افتادم روش درد بار آخر خیلی زیاد بود و پام فورا ورم کرد در حدی که دکتر فک می کرد چند ساعته اینجور شده ولی وقتی فهمید فورا عکس از پارو نوشت برام که تو عکس گفت هیچی نشده فقط پیچ خوردگی اما الان بعد ۵ ۶ ماه به شدت درد گرفته و الان زانوم رو هم به درد آورده خیلی درد داره لطفا بگید چیکار کنم

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام.
      درمان مشکلات پیچ خوردگی پا رو جدی بگیرید. چرا که در صورت عدم درمان درست و به موقع میتونه عوارض شدید و یا طولانی مدتی داشته باشه. به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

  7. ح چراغی گفت:

    سلام من سه سال پیش هنگام فوتبال مچ پای راستم به شدت پیچ خورد به صورتی که بعداز چند دقیقه به شدت ورم کرد
    کارهای اولیه راانجام دادم وبه اورتوپد مراجعه واتل گرفتم وMARهم گرفتم متخصص گفتند مشکل جدی ندارید ولی طی این سه سال هنوز مچ پایم درد میکند حتی بعضی مواقع راه رفتنم دچار مختل میشود واحساس درد شدید دارم
    ممنونم میشم جوابم رو بدید

    1. مهرزاد صیاد گفت:

      دو روز پیش پام روی فرش توی خونه در اثر خواب رفتگی پا پیچ خورد. و درد در قسمت روی پا داشتم. الان دردش کم تر شده ولی کناره پا زیر قوزک کبود هست و ورم داره. هنوز دکتر نرفتم. به نظرتون نیاز به گچ هست؟ . چون من ترجیح میدم گچ نگیرم. آیا می تونم مچ بند فنر دار ببندم و گچ نگیرم

    2. حیدر تاو گفت:

      سلام من امروز در حین کوهنوردی مچ پام پیچ خورد.در حالت نشسته هیچ دردی ندارم ولی وقتی راه میرم کمی درد دارم وبه جز یه کم ورم جزیی هیچ چیزی در مچ پایم مشاهده نکردم لطفا راهنمایی کنید ممنون

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        لازمه برای رد شکستگی و در رفتگی مفاصل و استخوان ها و رباط ها، به مراکز درمانی مراجعه کنین تا از مچ پاتون عکس برداری کنن.

  8. ح چراغی گفت:

    سلام من سه سال پیش هنگام فوتبال مچ پای راستم به شدت پیچ خورد به صورتی که بعداز چند دقیقه به شدت ورم کرد
    کارهای اولیه راانجام دادم وبه اورتوپد مراجعه واتل گرفتم وMARهم گرفتم متخصص گفتند مشکل جدی ندارید ولی طی این سه سال هنوز مچ پایم درد میکند حتی بعضی مواقع راه رفتنم دچار مختل میشود واحساس درد شدید دارم
    ممنونم میشم جوابم رو بدید

  9. علیرضا گفت:

    سلام من مچ پای راستم هنگام ضربه زدن به میت دچار ضع شد
    میتونم بدوم وراه بروم حتی ورزش کنم اما وقتی وزن بدنم رو حتی کمی سمت راست میندازم قسمت بیرون پام (نزدیک مچ) دچار درد میشه
    چه راهکاری دارید شما ؟

  10. یاور فدایی گفت:

    من ۱۴ ماهه مچ پام‌مشکل پیدا کرده تشخیص اولیه پارگی لیگامان بود.دوماه اول با عصا راه میرفتم بدون جراحی و گچ گرفتکی و مچ بندطبی وبعدا هرماه قرص و آمپول و ….
    ۴ دکتر ارتوپد هم رفتم ولی میگن دیگه چیزی تو ام آر آی و عکس و … نیست ولی من نمیتونم حتی ۵۰متر بدوم در حالی که قبل از این اتفاق بیشتر از ۸ کیلومتر می دویدم

    1. امین محمدی گفت:

      سلام من مچ پای راستم ۵سال پیش تاب خورده اون موقع به پزشک مراجعه کردم و گچ گرفت اما دوسال پیش دوباره ورم کرد به متخصص هم مراجعه کردم اما گفت موردی نداره اما همچنان ورم داره و گاهی اوقات هم درد میگیره ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        نیازه با مراجعه به متخصص ارتوپدی و انجام ام آر ای آسیب عصب را مشخص کنید.
        دکتر فوق تخصص ارتوپد