پر مویی چیست و چگونه درمان می‌ شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پر مویی به معنی ضخیم و پررنگ شدن موهای در حال رشد صورت و بدن در زنان است که ممکن است در اثر یک بیماری باشد. در بیشتر موارد اختلالات غدد علت اصلی پر مویی است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

پر مویی چیست و چگونه درمان می‌ شود؟

پر مویی بدن که به عنوان هیرسوتیسم نیز شناخته می‌شود، به رشد بیش‌ازحد مو در مناطقی از بدن اشاره دارد که معمولا کم مو هستند یا مو ندارند. این مناطق می‌تواند شامل صورت، سینه، پشت کمر و شکم باشد. هیرسوتیسم در زنان شایع‌تر است و به دلیل تولید بیش‌ازحد آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ایجاد می‌شود.

برای تشخیص و درمان قطعی پرمویی بدن، باید به متخصص غدد، داخلی یا پوست و مو مراجعه کنید. در این موارد گزینه‌های درمانی هیرسوتیسم توسط پزشکان شامل هورمون درمانی، مصرف کرم‌های موضعی یا رفع موهای زائد با اصلاح، اپیلاسیون و لیزر است. برای دریافت نوبت آنلاین از بهترین پرشکان سراسر کشور به سایت دکترتو مراجعه کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با متخصصان نیز برای شما فراهم شده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید که به بررسی بیشتر این اختلال می‌پردازیم.

پرمویی یا هیرسوتیسم چیست؟

پر مویی به معنی ضخیم و پررنگ شدن موهای در حال رشد صورت و بدن در زنان است که ممکن است در اثر یک بیماری رخ دهد. صورت و بدن اکثر زنان موهای نازک و کم‌رنگ قابل‌مشاهده دارند که ممکن است آن‌ها ضخیم‌تر و قابل‌مشاهده‌تر شوند.

در حدود نیمی از افراد مبتلابه پرمویی هورمون آندروژن بیش‌ازحد ترشح می‌شود. این هورمون عامل رشد جسمی و جنسی در مردان است. معمولا سطح هورمون آندروژن در زنان پایین است، اما دلایل مختلفی ممکن است در تغییر سطح آن دخیل باشند. سطح بالای آندروژن باعث تحریک بیشتر فولیکول‌های مو و افزایش رشد مو در زنان نسبت به حالت نرمال آن می‌شود.

پر مویی در بین ۵ تا ۱۰ درصد زنان وجود دارد که بستگی به تعریف آن‌ها از میزان موی بدن در فرهنگ‌های مختلف دارد. میزان شیوع پر مویی با افزایش سن مخصوصا بعد از یائسگی افزایش می‌یابد.

پرمویی و ازدواج

هیرسوتیسم نباید بر توانایی فرد برای داشتن یک ازدواج موفق تأثیر بگذارد. در حالی که این عارضه گاهی اوقات عزت نفس یا تصور فرد از بدن خود را تغییر می‌دهد، اما درک و همدلی در حفظ یک ازدواج سالم و تلاش برای بهتر شدن در یک رابطه عاطفی بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که پرمویی هم مانند هر اختلال دیگری راهکار درمانی دارد که می‌توانید برای بهبود روابط خود از آن‌ها استفاده کنید.

پرمویی یا هیرسوتیسم چیست؟
میزان شیوع پر مویی با افزایش سن مخصوصا بعد از یائسگی افزایش می‌یابد.

علائم هیرسوتیسم یا پرمویی چیست؟

یک زن با پر مویی خفیف شاهد رشد قابل‌توجه مو در ناحیه‌ی بالای لب، چانه، شقیقه‌ها و اطراف نوک پستان و زیر شکم خواهد بود. موها معمولا بالغ و یا شبیه به موهای سر هستند. در پر مویی شدید موهای بالغ در ناحیه‌ی پشت، شانه‌ها، قفسه سینه و قسمت فوقانی شکم می‌روید که از زمان بلوغ شروع می‌شود.

اگر شروع پر مویی قبل یا بعد از بلوغ باشد، مشکلات هورمونی می‌توانند علت آن باشند که باید علائم آن توسط پزشک بررسی شود. در پر مویی افراد مبتلا ممکن است علاوه بر رشد بیش‌ازحد مو، علائم دیگری نیز داشته باشند، ازجمله:

  • پوست چرب
  • جوش یا آکنه
  • ریزش مو که به اسم آلوپسی یا طاسی شناخته می‌شود
  • بزرگی کلیتوریس (بخشی از اندام جنسی)
  • صدای کلفت و بم
  • خط موی زودگذر

۱. پر کاری تیروئید و پرمویی

پرکاری تیروئید به تولید زیاد هورمون‌های تیروئید (به خصوص هورمون‌های T3 و T4) گفته می‌شود. این اتفاق بر سایر فرآیندهای بدن از جمله رشد مو تأثیر می گذارد و باعث رشد زیاد مو در نواحی مختلف بدن می‌شود.

آیا شما هم علائم اختلال هورمونی و پرمویی را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

۲. سوزش معده و پرمویی

مطالعات نشان داده‌اند که هورمون‌های بارداری، اسفنکتر مری را شل می‌کنند و باعث سوزش سر دل می‌شوند. همین هورمون‌ها در رشد موهای جنین نیز نقش دارند و ممکن است باعث پرمویی شوند.

۳. هیرسوتیسم و نازایی

افزایش مقادیر هورمون آندروژن یا حساسیت به سطوح طبیعی هورمون آندروژن در زمان ایجاد کیست تخمدان، می‌تواند باعث هیرسوتیسم شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع‌ترین علت هیرسوتیسم و ناباروری است.

۴. پرمویی در بارداری و جنسیت جنین

رشد بیش‌از حد مو (موهای هورمونی زیر چانه، روی سینه یا داخل گوش) در بسیاری از زنان باردار به خصوص در ماه‌های آخر بارداری مشاهده می‌شود. پزشکان گاهی اوقات ممکن است رشد موهای زائد و سایر تغییرات فیزیولوژیکی پوست در بارداری را به عنوان تغییرات پاتولوژیک (اختلال پوستی و سلولی) تعبیر کنند.

علل ایجاد پر مویی چیست؟

هیرسوتیسم دلایل زیادی دارد که شایع‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

دلایل هیرسوتیسم توضیحات
آندروژنافزایش سطح هورمون آندروژن یا افزایش حساسیت فولیکول‌های مو به هورمون آندروژن می‌تواند باعث ایجاد پر مویی شود. هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون، باعث افزایش رشد مو، افزایش حجم بدن و تشدید رشد و سیاهی مو می‌شوند.
انسولینسطح بالای هورمون انسولین، هورمونی که موجب جذب انرژی از قند توسط سلول می‌شود، ممکن است به ایجاد پر مویی کمک کند. انسولین باعث تحریک سلول‌های تخمدان برای تولید آندروژن می‌شود که در زنان با مقاومت به انسولین مانند بیماری دیابت نوع ۲ رخ دهد.
چاقیچاقی موجب ابتلا به دیابت نوع ۲  و کلسترول بالا می‌شود و دیابت یا کلسترول بالا روی ایجاد پر مویی تاثیر می‌گذارند.
عوارض داروییآندروژن درمانی که شامل تستوسترون، دهیدرواپی آندروسترون یا داروی دانازول است، ممکن است موجب پرمویی شوند. دنازول یک استروئید مصنوعی است که ممکن است در درمان اندومتریوز (بیماری که در آن بافت رحم در خارج از آن ایجاد می‌شود) استفاده شود و افزایش تستوسترون از عوارض جانبی هر دو ترکیب بالا است.
ایدیوپاتیکزمانی که رشد بیش‌ازحد مو در زنان با سطح طبیعی هورمون آندروژن، دوره‌های منظم قاعدگی و بدون مشکل زمینه‌ای ایجاد شود، به آن هیرسوتیسم ایدیوپاتیک یا پرمویی با علت نامعلوم می‌گویند، یعنی این اختلال علت مشخصی ندارد.
اختلالات غددگاهی اوقات تومورهای غده فوق کلیه، غده‌ی هیپوفیز و تخمدان‌ها منجر به پرمویی می‌شوند، بااین‌حال، معمولا پر مویی ناشی از مشکلات شدیدتر مانند اختلالات هورمونی است.
علل ایجاد پر مویی چیست؟

۱. پرمویی در کودکان دختر و پسر (پرمویی در نوجوانان)

به دلیل عواملی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی و سن، موهای زائد یا میزان و توزیع موهای بدن در پسران و دختران بسیار متفاوت است. در دوران بلوغ، پسران و دختران معمولاً به دلیل افزایش هورمون‌ها، به ویژه آندروژن‌هایی مانند تستوسترون، افزایش ناگهانی موهای بدن را تجربه می‌کنند. این هورمون مسئول تحریک رشد مو در نواحی مانند ناحیه شرمگاهی، زیر بغل و صورت (در پسران) است.

۲. علت پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان

علت پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان به تولید بیش‌ازحد یا افزایش حساسیت به آندروژن‌ها، که هورمون‌های مردانه هستند، مربوط می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث رشد زیاد مو در مناطقی شود که معمولاً موها کم هستند یا وجود ندارند، مانند صورت، سینه، پشت کمر، شکم و ناحیه تناسلی.

۳. علت پرمویی در مردان

در دوران بلوغ، افزایش سطح آندروژن نشان‌دهنده رشد موهای ضخیم‌تر در مناطقی مانند ناحیه شرمگاهی، زیر بغل، صورت (ریش و سبیل)، سینه، پشت کمر، بازوها و پاها است. این فرآیند معمولاً به عنوان رشد موی جنسی ثانویه شناخته می‌شود.

علت هیرسوتیسم در مردان چیست؟
افزایش سطح آندروژن از دلایل رشد زیاد مو در مردان است.

۴. علت پرمویی صورت

همچنان آندروژن‌ها مسئول تحریک فولیکول‌های مو برای تولید موهای ضخیم‌تر، بلندتر و درشت‌تر روی صورت، از جمله ریش و سبیل هستند.

متن انگلیسی:
The most common cause is polycystic ovary syndrome (PCOS). This is a condition affecting the ovaries that can also cause symptoms such as acne and irregular periods.
ترجمه فارسی:
شایع‌ترین علت پرمویی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این سندروم بر تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند علائمی مانند آکنه و پریودهای نامنظم را ایجاد کند.

به نقل از سایت nhs

۵. علت پرمویی گوش

گوش‌های مودار یا رشد بیش‌ازحد مو در گوش خارجی و لاله گوش، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایل رایج آن عبارتند از:

  • افزایش سن
  • ژنتیک
  • عدم تعادل هورمونی
  • عوارض جانبی داروها

تشخیص پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان و مردان چگونه است؟

هیرسوتیسم در مردان و زنان از طریق بررسی ترکیبی از تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایش‌ تشخیص داده می‌شود. به دلیل تفاوت در الگوهای رشد مو، روند تشخیصی ممکن است بین مردان و زنان کمی متفاوت باشد:

  • سابقه پزشکی: دکتر متخصص علائم پر مویی، از جمله الگوی و میزان رشد مو، هر گونه علائم مرتبط مانند بی‌نظمی قاعدگی یا آکنه، و هر گونه بیماری زمینه‌ای را بررسی می‌کند.
  • معاینه فیزیکی: سایر علائم عدم تعادل هورمونی مانند آکنه یا طاسی با الگوی مردانه ارزیابی می‌شود.
  • ارزیابی هورمونی: از آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطوح هورمونی، از جمله آندروژن‌هایی مانند تستوسترون و سایر هورمون‌های مرتبط با دستگاه تناسلی (FSH وLH) و پرولاکتین استفاده می‌شود.

درمان قطعی هیرسوتیسم چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید.

درمان پرمویی چیست؟

در صورت مشخص شدن علت اصلی پرمویی، پزشک اقدامات مناسب را جهت درمان به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر سطح انسولین بالا باشد، افت انسولین به کاهش پرمویی کمک می‌کند. در زنان با شاخص توده‌ی بدنی بالا (BMI)، کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش سطح هورمون آندروژن و درنتیجه علائم پرمویی شود. درمان‌های موثر برای پرمویی خفیف عبارتند از:

  • کندن مو
  • اصلاح کردن یا اپیلاسیون
  • استفاده از نرم‌کننده‌های شیمیایی مو
  • مصرف کرم‌های موبر
  • لیزر درمانی: لیزر موهای زائد روشی است که در آن دستگاه از نور جهت تولید گرما در داخل فولیکول‌های مو استفاده می‌کند و باعث کاهش توانایی رشد مو می‌شود.
  • الکترولیز: الکترولیز با تولید گرما از برق به‌جای نور در لیزر، در فولیکول از رشد مو جلوگیری می‌کند. الکترولیز به دلیل احتمال ایجاد ضایعات کوچک در پوست، محبوبیت کمتری نسبت به لیزر دارد.
  • دارو درمانی: بعضی از داروها می‌توانند میزان تاثیر آندروژن بر بدن و پوست را تغییر دهند. پرمویی پس از ۶ تا ۱۲ ماه استفاده‌ی مداوم از قرص‌های جلوگیری بهبود می‌یابد. داروهای ضد آندروژن به‌تنهایی یا در ترکیب با قرص‌های ضدبارداری عمل می‌کنند. پزشکان اغلب داروی آلداکتون را تجویز می‌کنند، اما سایر داروها نیز در دسترس هستند. از داروهای ضد آندروژن در دوران بارداری استفاده نکنید.

درمان پرمویی آقایان

درمان سندروم پرمویی یا هیرسوتیسم در مردان می‌تواند به علت زمینه‌ای و میزان رشد مو بستگی داشته باشد. بهترنی روش‌های درمان آن شامل موارد زیر است:

  • تراشیدن یا کوتاه کردن
  • مصرف آنتی‌آندروژن مانند اسپیرونولاکتون
  • کرم‌های موضعی مانند کرم افلورنیتین
  • مهارکننده‌های رشد مو مانند اکالیپتوس یا عصاره‌های سویا
  • حذف موهای زائد با لیزر یا الکترولیز
درمان پرمویی چیست؟
اصلاح کردن یا اپیلاسیون از اولین روش‌های از بین بردن موی زائد بدن است.

قرص برای درمان پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان

زمانی که صحبت از درمان پرمویی یا هیرسوتیسم در زنان می‌شود، با توجه به علل زمینه‌ای ایجاد کننده و شدت بیماری، می‌توان داروهای مختلفی را تجویز کرد. در ادامه برخی از قرص‌های رایجی که ممکن است استفاده شوند را بیان کردیم.

۱. قرص ویتاگنوس برای پرمویی

داروی ویتاگنوس یک نوع داروی گیاهی است که برای درمان اختلالات هورمونی، بهبود علائم PMS و یائسگی و بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک استفاده می‌شود.

۲. قرص اسپیرونولاکتون برای پرمویی

اسپیرونولاکتون دارویی است که بیشترین نتیجه را برای درمان هیرسوتیسم در زنان داشته است. در حالی که کاربرد اصلی آن برای درمان فشار خون بالا است، اسپیرونولاکتون می‌تواند با مسدود کردن اثرات آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) به کاهش رشد بیش‌ازحد مو در زنان کمک کند. طریقه مصرف قرص اسپیرونولاکتون برای پرمویی نیز مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم قرص۲ بار در روز است.

۳. قرص سیپروترون کامپاند برای پرمویی

سیپروترون استات برای درمان هیرسوتیسم استفاده می‌شود. این دارو یک آنتی آندروژن است که با مسدود کردن اثرات تستوسترون، یک هورمون مردانه که به رشد موهای زائد کمک می‌کند، عمل می‌کند.

درمان پرمویی ناشی از تخمدان پلی کیستیک

هیرسوتیسم ناشی از علائم تنبلی تخمدان و سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را می‌توان با ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و مداخلات پزشکی مدیریت کرد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی
  • آنتی آندروژن‌ها
  • حذف موضعی موهای زائد
  • مدیریت وزن

درمان هیرسوتیسم در طب سنتی

برای برخی از افراد مبتلا به هیرسوتیسم مربوط به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، کاهش وزن با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش کردن ممکن است به بهبود عدم تعادل هورمونی و کاهش رشد مو کمک کند. درمان پرمویی کودکان در طب سنتی نیاز به بررسی متخصص دارد تا علت اصلی آن مشخص شود.

درمان هیرسوتیسم در طب سنتی ممکن است؟
مصرف رازیانه برای درمان پرمویی مفید است.

درمان گیاهی پرمویی صورت

روش‌های طبیعی از بین بردن موهای زائد عبارتند از:

  • بلغور جو دوسر و موز
  • پاپایا و زردچوبه
  • مصرف رازیانه برای پرمویی

برای درمان هیرسوتیسم یا پرمویی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان هیرسوتیسم یا پرمویی، باید با متخصص پوست و مو یا غدد مشورت کنید. هر دوی این متخصصان در تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به رشد مو و عدم تعادل هورمونی که اغلب با هیرسوتیسم همراه است، تخصص دارند.

آنها می‌توانند وضعیت خاص شما را ارزیابی کنند، گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کرده و راهنمایی‌هایی در مورد مدیریت علل زمینه‌ای ارائه دهند. در سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو می‌توانید برای دریافت نوبت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان سراسر کشور اقدام کنید.

پیشگیری از پرمویی چگونه است؟

کنترل پر مویی همیشه امکان‌پذیر نیست، بااین‌حال، رژیم غذایی مغذی و متعادل، ورزش و فعالیت منظم می‌تواند به کنترل وزن و کاهش خطر ابتلا به کلسترول و دیابت کمک کند. همچنین از داروهای غیرضروری که منجر به پرمویی می‌شوند، اجتناب کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

هیرسوتیسم یا پرمویی می‌تواند یک وضعیت ناراحت کننده باشد. این اتفاق ناشی از عوامل مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی، ژنتیک یا برخی شرایط پزشکی بوده که بدون تشخیص دقیق، درمان آن سخت است. مراجعه به متخصص پوست و مو، دکتر غدد یا دکتر داخلی برای تشخیص دقیق و درمان مناسب بسیار مهم است. اگر نیاز به مشاوره قبل از ویزیت حضوری دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی، مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو یا مشاوره آنلاین دکتر متخصص غدد در سایت دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

علت رشد موهای زائد و افزایش موی سينه مردان، تحریک هورمون تستوسترون است.

ضخیم شدن موهای بدن معمولاً به دلیل عوامل هورمونی ایجاد می‌شود. آندروژن‌ها مانند تستوسترون نقش مهمی در تقویت رشد مو و تعیین ضخامت فولیکول‌های مو دارند.

بله، ممکن است وراثتی باشد.

افزایش هورمون‌های مردانه در زنان این اتفاق را ایجاد می‌کند.

بله، درمان پرمویی زنان با استفاده از داروهای گیاهی ممکن است. مثال‌هایی از این گیاهان شامل زیره سیاه، نعناع، زردچوبه و گل ختمی هستند. اما باید توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، مشورت با پزشک یا متخصص طب سنتی را فراموش نکنید.

مصرف تخم مرغ و ماهی در دوران بارداری ضروری است و باعث سلامت و رشد مو در جنین متولد نشده می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن