علت پرش پلک چشم چیست؟ معرفی روش درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پرش پلک علامتی است که می‌تواند بدون هیچ علتی ایجاد شود. خستگی، کم‌خوابی، مصرف کافئین، استرس و اضطراب و بسیاری عوامل دیگر می‌توانند پرش پلک را تشدید و یا ایجاد کنند. برای درمان این علامت به دکتر چشم پزشکی یا عمومی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علت پرش پلک چشم چیست؟ معرفی روش درمان آن

پرش پلک چشم یکی از علامت‌های ناخوشایندی است که ممکن است برای هر کسی ایجاد شود. آیا تا به حال چشم شما بدون هیچ دلیلی و یا به علتی ناشناخته شروع به پریدن کرده‌است؟ آیا به دنبال روش‌های خانگی برای درمان این مسئله بوده‌اید؟ آیا تا به حال برای پرش پلک چشم خود به دکتر مراجعه کرده‌اید؟ می‌دانید برای درمان این مشکل چه باید کرد؟ در صورتیکه از پرش پلک خود عاصی شده‌اید و این اتفاق زیاد برای شما می‌افتد، حتما از مشاوره با دکتر عمومی، چشم پزشک، بینایی سنجی دکترتو (در مواردی که به دلیل استرس و اضطراب رخ می‌دهد از روانشناس) کمک بگیرید.

پرش پلک چشم چیست؟

به پریدن پلک چشم به انگلیسی eye twitching و در اصطلاحات پزشکی blepharospasm گفته می‌شود. پرش پلک در واقع اسپاسم مکرر و غیرارادی عضلات پلک است. پرش اغلب در پلک بالایی رخ می‌دهد، اما می‌تواند در هر دو پلک بالا و پایین رخ دهد. برای اکثر افراد این اسپاسم‌ها بسیار خفیف هستند و به صورت یک کشش ملایم در پلک احساس می‌شود. در برخی افراد اسپاسم به قدری قوی است که باعث بسته‌شدن کامل هر دو پلک می‌شود که به این حالت بلفارواسپاسم یا پلک زدن غیرارادی می‌گویند.

اسپاسم‌ها معمولا هر چند ثانیه در مدت یک یا دو دقیقه رخ می‌دهند. در نظر داشته‌باشید که دوره‌ی پرش پلک غیرقابل پیش‌بینی است. همچنین پرش پلک ممکن است چند روز پیاپی وجود داشته‌باشد و یا حتی چند هفته یا چند ماه آن را تجربه نکنید. این پرش‌ها بی‌درد و بی‌ضرر هستند، اما ممکن است برای شما ناراحت‌کننده باشند.

علائم و نشانه های پریدن پلک چشم چیست؟

پرش چشم یک پلک زدن غیرارادی و غیر طبیعی پلک شما است. اگر انقباض چشم شما مکرر باشد، ممکن است بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. انقباضات گاه به گاه چشم شایع هستند. اگر بیشتر اوقات دچار پرش چشم می‌شوید، ممکن است به بیماری به نام بلفارواسپاسم ضروری خوش خیم مبتلا باشید. از مهم‌ترین علائم این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش ناگهانی چشم (اغلب اولین علامت است)
  • افزایش نرخ پلک زدن
  • حساسیت به نور
  • خشکی چشم
  • مشکلات بینایی، اگر پرش پلک مکرر باشد
  • اسپاسم صورت
  • علائم گل مژه

پلک چشمت مدام می‌پره و به دنبال درمانش هستی؟

همین حالا از بهترین دکتر نوبت بگیر.

برای بررسی علائم پرش پلک چشم به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

پرش پلک به‌ندرت نیاز به اقدامات اورژانسی دارد. با‌این‌حال، اسپاسم مزمن پلک ممکن است نشانه‌ یک اختلال جدی مغز یا سیستم عصبی باشد. اگر شما با اسپاسم مزمن پلک به همراه هر یک از علائم زیر مواجه شدید، لازم است دکتر شما را ببیند:

  • قرمز شدن چشم یا ترشحات غیرمعمول چشم
  • افتادگی پلک بالایی
  • ورم بالای پلک چشم
  • بسته‌شدن کامل پلک‌ها در هر بار پرش پلک
  • ادامه یافتن پرش برای چندین هفته
  • تاثیر پرش پلک بر دیگر قسمت‌های صورت.

از آنجا که علت پرش پلک مشخص نیست و نمی‌توان از ابتدا مشخص کرد که این علامت خطرناک است یا نه، باید به دکتر عمومی مراجعه کنید. به یاد داشته‌باشید که دکتر عمومی اولین خط درمان در مواجهه با هر مسئله‌ای است. برای اینکار می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص دکتر عمومی در شهر مورد نظر، به لیست دکتر عمومی شهر خود دسترسی داشته‌باشید.

علت پرش پلک چیست؟

علت پرش پلک چشم چیست؟ (دلیل نبض زدن چشم)

مهم‌ترین سوالی که ذهن خیلی از شما را درگیر کرده‌است، این است که علت لرزش و پریدن پلک چشم چیست؟ دلیل پرش پلک، می‌تواند بسیار متنوع باشد. بیشتر گرفتگی‌های عضلانی پلک یا همان بلفارواسپاسم، بدون نیاز به درمان، خود‌به‌خود بهبود پیدا می‌کند.

در موارد نادر، اسپاسم پلک‌ها ممکن است نشانه‌ی اولیه‌ی هشداردهنده‌ی یک اختلال حرکتی مزمن باشد. به خصوص اگر اسپاسم با سایر پرش‌های صورت یا حرکات غیرقابل کنترل همراه باشد.

اسپاسم پلک‌ها ممکن است بدون علت مشخصی رخ دهد. از آنجایی که این مشکل به‌ندرت نشانه‌ی یک مشکل جدی است، معمولا علل آن مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. تحقیقاتی مبنی بر ارثی بودن این مشکل انجام شده‌است، اما به نظر نمی‌رسد که ارتباط ژنتیکی وجود داشته‌باشد.

علائم و نشانه های پریدن پلک چشم چیست؟
اگر انقباض چشم شما مکرر باشد، ممکن است بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۱. پریدن چشم راست به چه معناست؟

پریدن پلک چشم راست می‌تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود و در مواقعی بدون دلیل شناخته‌شده‌ای باشد. اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که این علامت می‌تواند در مواقعی بیشتر از مواقع دیگر بروز کند. مثلا، پرش پلک ممکن است به دلایل زیر ایجاد یا بدتر شود:

  • به علت سوزش چشم
  • کشش بیش‌از‌حد پلک
  • خستگی
  • کمبود خواب
  • بیرون زدگی چشم و فشار فیزیکی
  • عوارض جانبی داروها؛ به‌خصوص داروهای مورد استفاده در بیماری پارکینسون
  • استرس
  • استفاده از الکل، تنباکو یا کافئین.

اگر به پرش چشم پلک راست دچار شده‌اید و نمی‌دانید چه باید بکنید، گوشی تلفن خود را بردارید و این سوال را از دکتر عمومی بپرسید. مشاوره تلفنی با دکتر عمومی در دکترتو، می‌تواند سریع‌ترین راه حل برای جواب این مسئله باشد.

۲. پریدن پلک چشم چپ نشانه چیست؟

علت پریدن پلک چشم چپ، مانند پریدن پلک چشم راست است و در مواقعی ممکن است که هر دو چشم با هم این علامت را نشان دهند و در مواقعی تنها در یک چشم این علامت بروز کند. به‌ندرت، اسپاسم پلک‌ها علامت یک اختلال جدی مغز یا عصب است.

در صورت همراهی پرش پلک با علائم دیگر باید آن را جدی گرفت. اختلالات مغزی و عصبی که ممکن است موجب بروز پرش پلک شوند، عبارت‌اند از:

علل پرش پلکتوضیحات
فلج بل (فلج عصب صورت)باعث کشیده‌شدن یک طرف صورت به سمت پایین می‌شود. در این شرایط برخی افراد به فکر درمان زیبایی صورت و درمان پلک افتاده می‌افتند.
دیستونی یا اختلال تون عضلانیموجب اسپاسم غیرارادی عضلات، کج‌شدن و چرخش ناحیه‌ تحت تاثیر می‌شود.
دیستونی گردنی یا سرویکال (تورتیکولی اسپاسمودیک یا اسپاسم کجی گردن)باعث اسپاسم تصادفی گردن و چرخش آن در وضعیت‌های آزاردهنده می‌شود.
بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که باعث مشکلات شناختی، حرکتی و بروز علائم خستگی چشم می‌شود.
بیماری پارکینسونمی‌تواند باعث لرزش اندام‌ها، سختی عضلات، مشکلات تعادل و صحبت‌کردن شود.
سندرم تورت یا تورهتوسط حرکات غیرارادی و تیک‌های کلامی مشخص می‌شود.
خراش‌های قرنیهخراش‌هایی که تشخیص داده‌نشده، می‌تواند باعث پرش پلک شود. اگر فکر می‌کنید دچار آسیب چشم شده‌اید، فورا به چشم پزشک مراجعه نمایید. خراش قرنیه می‌تواند سبب آسیب دائمی چشم شود.
نشانه‌های پریدن پلک چشم

علت پرش پلک پایینی چشم چپ چیست؟

به‌ندرت این علامت نشان‌دهنده‌ی مشکل خاصی است. در بیشتر موارد پرش پلک پایینی چشم چپ در اثر کم‌خوابی و مصرف قهوه است. گاهی نیز در اثر رانندگی‌های طولانی‌مدت و چشم‌دوختن به مسیر روبه‌رو ممکن است که این حالت در شما ایجاد شود. اما بلفارواسپاسم پلک پایینی چشم چپ، تا موقعی که ادامه‌دار نباشد و بیش از اندازه ناراحت‌کننده نباشد، نیازی به برطرف کردن آن نیست. به خودی‌خود از بین می‌رود.

۳. علت پرش چشم به مدت طولانی چیست؟

اسپاسم مزمن، به عنوان «بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم» شناخته می‌شود، که پلک‌زدن‌های مزمن و غیرقابل کنترل و پرش یا پریدن مداوم پلک چشم از ویژگی‌های آن است. این حالت معمولا بر روی هر دو چشم تاثیر می‌گذارد. بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم در زنان شایع‌تر از مردان است.

طبق آمار مرکز ژنتیک، پرش پلک حدود ۵۰،۰۰۰ آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا در اواسط تا اواخر بزرگسالی رخ می‌دهد. این وضعیت احتمالا در طول زمان بدتر می‌شود و در نهایت ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما برخی بیماری‌ های چشم و مشکلات زیر ممکن است سبب بدتر شدن اسپاسم شوند:

  • بلفاریت یا التهاب پلک
  • التهاب ملتحمه چشم یا گل مژه (ورم ملتحمه چشم)
  • خشکی چشم
  • تحریک‌کننده‌های محیطی مانند باد، نور چراغ‌ها، نور خورشید یا آلودگی هوا
  • خستگی چشم
  • حساسیت به نور
  • استرس
  • مصرف بیش‌ از‌ حد الکل یا کافئین
  • سیگار کشیدن.
علت پرش چشم به مدت طولانی چیست؟
اسپاسم مزمن، به عنوان «بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم» شناخته می‌شود، که پلک‌زدن‌های مزمن و غیرقابل کنترل و پرش یا پریدن مداوم پلک چشم از ویژگی‌های آن است.

۴. پرش پلک و کرونا به هم ارتباط دارند؟

در موارد بسیاری پرش پلک چشم و کرونا همراه با هم گزارش شده‌اند. از آنجایی که این بیماری باعث ایجاد التهاب و آسیب عصبی و پریدن پلک چشم و سردرد می‌شود، احتمال اینکه این دو مورد به هم مرتبط باشند و کرونا باعث ایجاد این علامت شده‌باشد، وجود دارد.

از طرفی، استرس و اضطراب ناشی از این پاندمی افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌است که خود یک عامل خطر برای پرش پلک است. ۶۷٪ بیماران مبتلا به کرونا از گوشی و لپتاپ خود بیشتر استفاده کرده‌اند و ۸۰٪ آنها علائمی مانند پرش پلک و سردرد را تجربه‌کرده‌اند.

۵. علت پریدن پلک چشم در بارداری

پریدن پلک چشم دلیلش چیست؟ پرش پلک چشم در بارداری معمولاً به دلیل استرس و خستگی ایجاد می‌شود. انقباض چشم به دلیل اسپاسم پلک بالا یا پایین رخ می‌دهد و اگرچه آزاردهنده است، اما به طور کلی ضرری ندارد. کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم می‌تواند منجر به پریدن پلک چشم شود.

اینفوگرافی پرش پلک چشم
پرش پلک چرا اتفاق می‌افتد؟

متن انگلیسی:
«The most common things that make the muscle in your eyelid twitch are fatigue, stress, caffeine, and excessive alcohol intake. Rarely, they can be a side effect of a medicine used for migraine headaches.»
ترجمه فارسی:
«شایع‌ترین دلایلی که باعث انقباض عضله پلک شما می‌شود، خستگی، استرس، کافئین و مصرف بیش از حد الکل هستند. این عارضه به ندرت می‌تواند از عوارض جانبی داروهای سردردهای میگرنی باشد.»

به نقل از سایت mountsinai

۶. علت تیک عصبی یا اسپاسم عضلانی چشم

تیک‌های عصبی یا اسپاسم عضلانی چشم که به نام بلفارواسپاسم نیز شناخته می‌شوند، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • استرس و اضطراب
  • کمبود خواب یا خستگی مزمن
  • خستگی چشم
  • مصرف کافئین یا محرک
  • خشکی چشم
  • واکنش‌های آلرژیک، مانند تب یونجه
  • برخی داروها، مانند آنتی هیستامین یا داروهای روانپزشکی خاص
  • بیماری‌های عصبی مانند دیستونی یا سندرم تورت
علت تیک عصبی یا اسپاسم عضلانی چشم چیست؟
استرس و واکنش آلرژیک باعث نبض زدن چشم می‌شوند.

۷. دلیل پریدن پلک چشم در کودکان

علل شایع پرش چشم در کودکان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. یکی از آن‌ها خستگی یا کمبود خواب است، زیرا خستگی می‌تواند ماهیچه‌های چشم را مستعد حرکات غیرارادی، انقباض و تیر کشیدن چشم کند. مصرف کافئین یا قند نیز سیستم عصبی را تحریک کرده و باعث انقباض می‌شود. دلیل دیگر خشکی چشم است که سبب سوزش و قرمزی هم می‌شود.

تشخیص علت پرش پلک چگونه انجام می شود؟

به یاد داشته‌باشید که اصلی‌ترین کمکی که می‌توانید در تشخیص علت این مشکل بکنید، این است که تمامی سوابق پرش پلک خود را یادداشت کنید. این به دکتر کمک زیادی در تشخیص و درمان می‌کند.

اگر مرتب دچار پرش پلک می‌شوید، مشخصات آن را یادداشت کنید. میزان مصرف کافئین، تنباکو و الکل، میزان استرس و مدت زمان خواب خود را نیز در آن زمان یادداشت کنید. اگر متوجه شدید که زمانی که خواب کافی ندارید، دچار پرش پلک می شوید، ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زودتر بخوابید. اینگونه میزان کشش و اسپاسم پلک‌ها کاهش می‌یابد.

در صورتیکه روش‌های خانگی برای درمان پرش پلک مفید نبود، به دکتر مراجعه کنید. دکتر به تشخیص علت بلفارواسپاسم کمک می‌کند. اگر هیچ علامت همراه دیگری با بلفارواسپاسم نباشد، نیازی به درمان نیست و بعد از مدتی برطرف خواهدشد. در غیر این صورت روش‌های درمانی مانند جراحی به کار‌گرفته‌می‌شوند.

درمان پرش پلک چشم چیست؟

پرش پلک با چند روز تا چند هفته استراحت، کاهش استرس و کاهش مصرف کافئین خود‌به‌خود بهتر می‌شود. اگر این حالت بهتر نشد، با درمان علت به وجود‌آورنده، آن را درمان کنید. پرش پلک دلایل زیادی دارد و نوع درمان و میزان اثر بخشی آن در هر فرد متفاوت است.

جدیدترین روش برای درمان نبض زدن پلک بالای چشم چیست؟

۱. درمان خانگی پرش پلک چشم

برای درمان پریدن پلک چشم چپ و راست و درمان خانگی پلک زدن زیاد کودک و بزرگسال، موارد زیر را امتحان کنید:

  • کاهش کافئین مصرفی
  • خواب کافی برای درمان لرزش پلک چشم و رفع پرش پلک
  • مرطوب نگه‌داشتن سطح چشم با استفاده از قطره‌های چشمی و اشک مصنوعی
  • استفاده از کمپرس آب گرم با شروع اسپاسم پلک.

۲. جراحی و بوتاکس پرش پلک (آیا تزریق بوتاکس برای متوقف کردن پرش چشم موثر است؟)

اقدامات درمانی و مداخلات پزشکی شامل موارد زیر هستند:

  • تزریق بوتاکس جهت درمان بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم استفاده می‌شود. بوتاکس اسپاسم‌های شدید را برای چند ماه درمان می‌کند و زمانی که اثر خود را از دست می‌دهد نیاز به تزریق مجدد است.
  • جراحی جهت برداشتن عضلات و اعصاب پلک‌ها می‌تواند درمان موثری برای بلفارواسپاسم‌های خود‌به‌خودی خوش‌خیم باشد.
آیا تزریق بوتاکس برای متوقف کردن پرش چشم موثر است؟
تزریق بوتاکس جهت درمان بلفارواسپاسم خود‌به‌خودی خوش‌خیم استفاده می‌شود.

۳. درمان پرش پلک چشم در طب سنتی

روش‌های مختلفی برای درمان‌های خانگی پرش پلک مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این روش‌ها و علت پرش پلک از نظر طب سنتی در ادامه آمده‌اند که به معرفی یکی از آنها پرداخته‌ایم. در طب ابوعلی سینا گفته‌شده‌است که علت پرش پلک کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن است. بنابراین می‌توانید با توصیه‌های غذایی این کمبود را برطرف کنید.

در ادامه برخی از مواد غذایی به شما معرفی شده‌اند که مصرف آنها می‌تواند پرش پلک را کاهش دهد:

  • یک لیوان شیر هویج و یک قرص مخمر
  • خوراک لوبیا خشک
  • غلات
  • لوبیا سبز
  • استانبولی پلو
  • کباب گوشت قرمز
  • زرده تخم مرغ
  • شیر عسل
  • گردو و خرما با شیر
  • مصرف سالاد و سبزیجات برگ سبز
  • استفاده از گردو و روغن زیتون در سالاد.

۴. قطره و دارو برای پرش پلک چشم

خوشبختانه برای درمان پریدن پلک می‌توان از دارو استفاده کرد. قرص سولفات کینین یک داروی ضد اسپاسم و انقباض است. آنتی‌هیستامین نیز در مواردی، با مشورت پزشک، قطره یا قرص آن می‌تواند به درمان تیک چشم کمک کند.

انواع پرش پلک چشم کدام است؟

نبض زدن چشم انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

  • میوکیمیا: این شایع‌ترین نوع پرش پلک است که با انقباضات سریع و غیرارادی عضلات پلک مشخص می‌شود. معمولا در یک چشم رخ می‌دهد اما می‌تواند هر دو چشم را درگیر کند.
  • بلفارواسپاسم: این حالت شدیدتر و غیرمعمول انقباض پلک است و شامل بسته شدن یا اسپاسم‌های مکرر و شدید پلک می‌شود.
  • اسپاسم نیمه صورت: این نوع انقباض، ماهیچه‌های یک طرف صورت از جمله پلک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • آپراکسی باز شدن پلک: این عارضه پس از بسته‌شدن پلک‌ها در بازکردن ارادی آن‌ها مشکل ایجاد می‌کند.
انواع پرش پلک چشم کدام است؟
خوشبختانه برای درمان پریدن پلک می‌توان از دارو استفاده کرد.

چگونه از پریدن پلک چشم جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پریدن پلک چشم روش‌های گوناگونی وجود دارد. انقباض چشم می‌تواند ناشی از کمبود برخی مواد مغذی مانند ب ۱۲ و منیزیم در رژیم غذایی شما باشد. بهترین راه برای دریافت منیزیم مصرف سبزی‌هایی با برگ سبز، موز، آووکادو و لوبیا است. B۱۲ را می‌توان در مرغ، شیر، تخم مرغ و ماهی قزل آلا هم پیدا کرد. سایر موارد عبارت‌اند از:

  • کافئین زیادی مصرف نکنید
  • به اندازه کافی بخوابید
  • استرس را کاهش دهید
  • سایر منابع تحریک چشم را کاهش دهید و از قطره چشم استفاده کنید
  • استفاده از عینک آفتابی در طول روز را فراموش نکنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پرش پلک حالتی است که ممکن است بدون هیچ علتی بروز کند. برای درمان این مشکل می‌توانید صبر کنید تا بهبود پیدا کند. اگر پرش پلک طولانی شد و به طور مستمر ادامه پیدا کرد، می‌توانید تمامی خصوصیات پرش پلک و عواملی که آن را شدت می‌بخشید یا بهتر می‌کند ثبت کنید و به دکتر اعلام کنید.

برای درمان پرش پلک می‌توانید به دکتر فوق تخصص چشم، پزشک متخصص بینایی سنجی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. ممکن است در مواردی به دلیل تشخیص استرس و اضطراب ریشه‌ای، بهترین دکتر روانشناس هم بتواند به درمان آن کمک کند. هرچند دکتر متخصص چشم هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد. وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص مورد نظر، از بهترین دکتر نوبت بگیرید. دکتر چشم پزشک آنلاین، دکترعمومی آنلاین و دکتر روانشناس آنلاین هم در دسترس شما قرار دارند.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، پلک‌ها و نواحی اطراف آن ظریف هستند و فشار یا دستکاری بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب یا عوارض شود.

سطح استرس را کاهش دهید، خواب کافی داشته باشید، از کمپرس گرم استفاده کنید، از فشار چشم خودداری کنید، مصرف کافئین و الکل را محدود کنید، هیدراته بمانید و قطره‌های چشمی بدون نسخه مصرف کنید.

برای پرش چشم چه باید کرد؟ شاید نتوان گفت که قرص برای پرش پلک یا دارو برای آن دارم. در واقع اگر علت ایجاد پرش پلک موارد و مسائل دیگری باشند، می‌توانید از قرص و دارو استفاده کنید. اما به طور مستقیم برای درمان پرش پلک چشم، از دارو و قرص استفاده نمی‌شود.

یکی از دلایل تکان خوردن پلک چشم میوکیمی چشمی است که می‌تواند ناشی از خستگی، مصرف بیش از حد کافئین یا استرس باشد.

پرش پلک می‌تواند بدون هیچ علتی بروز کند اما با خستگی، مصرف کافئین، کم‌خوابی و موارد دیگر شدت پیدا کند. یکی از بهترین روش‌های درمان نبض زدن چشم، استراحت است.

قطره چشمی استریل و اشک مصنوعی می‌توانند رطوبت چشم را افزایش دهند و به بهبود علت تیک چشم و تیر کشیدن چشم کمک کنند.

پریدن پلک می‌تواند دلایل زیادی مانند تیک عصبی یا بیماری‌ چشمی داشته باشد. درمان نبض زدن زیر چشم و پریدگی پلک در این شرایط به جلوگیری از خستگی و قرمزی چشم کمک خواهد کرد.

انقباضات چشم معمولاً آزاردهنده هستند. در بیشتر مواقع باید آن‌ها را به عنوان نشانه‌ای برای رفع فشار و مدیریت استرس در نظر بگیرید. در موارد بسیار نادری که انقباض پلک علائم جدی‌تری دارد، به پزشک مراجعه کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پرش پلک چشم

  1. ناشناس گفت:

    سلام من ۳روزه زیره چشم چپم میپره و قعط نمیشه احساس درد هم داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام رضای عزیز
      پرش پلک دلایل مختلفی دارد که مهمترین شان خستگی چشم، خشکی، بلفاریت یا التهاب پلک و…. می باشد
      خیلی از پرش پلک خود بخودی خوب می شود
      اما اگر با درد همراه است بهتر است به متخصص مراجعه کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ophthalmologist

      1. ناشناس گفت:

        سلام نزدیک دوماه چشم راستم پلک بالایی مرتب میزنه خواستم بدونم علتش چیه و راه درمانش چیست

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          معمولا به علت خشکی وخستگی چشم این اتفاق می افتد
          از اشک مصنوعی استفاده کنید
          در صورت عدم بهبود به چشم پزشک مراجعه کنید

  2. معصومه گفت:

    پلک بلایی پشت چشم چپ من یک ماه هست که میپره نمیدنم چرا ۵ سال پیش پشت پلکم رو برداشتم ولی این یک ماه بابت پرش پلک اذیتم لطفا راهنماییم کنید باسپاس

  3. الهام گفت:

    من ۱ ماه پیش عمل بلفاپلاستی کردم الان نزدیک به دو هفته است پلک سمت راستم، در بعضی مواقع پلک سمت چپم هم میپره که این موضوع باعث ناراحتی در من شده لطفا بفرمایید چیکار میتونم انجام بدم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      پرش پلک ممکنه به علت انقباض عضلات چشمی و یا اضطراب باشد و مورد نگران کننده ای در شما نیست. اگر ادامه داشت با پزشک معالج در خصوص بررسی اعصاب چشم مشورت شود.

  4. سینا گفت:

    گاهی افزایش کلسیم یا کاهش و یا افزایش سدیم هم پرش پلک میده.اگه پرش پلک ازاردهنده داشتید حتما به پزشک بگید براتون ازمایش کلسیم و سدیم پتاسیم بنویسه.گاهی هم به علت کم خوردن گوشت و کمبود ویتامین ب ۱۲ هست که اصلا قرص ویتامین مصرف نکنید به جاش لبنیات و زرده تخم مرغ بخورید چون داروش عارضه داره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از کامنت خوبتان
      سالم باشید

  5. ناشناس گفت:

    سلام مدتی هست که مژه پایینی چشمم تکان می خوره علتش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. ناشناس گفت:

      سلام من پلک سمت راست چشمم می پره هر۲دقیقه یک بار آیا دارو لازمه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        می توانید روزانه از اشک مصنوعی استفاده کنید

  6. علی اصغر گفت:

    من چشم سمت راستم درد میکنه و رگ طرف گیجگاهم تپش میکنه مشکل چیه

  7. فردی گفت:

    من ۴ روز هست پلک چپم می پره
    ایا مشکلی داره این موضوع

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پرش پلک بر اساس انقباضات خودکار انجام میشود و معمولا مشکلی ایجاد نمی کند
      و خود به خود هم رفع می شود
      در صورت تداوم علایم به پزشک مراجعه فرمایید

  8. محبت گفت:

    سلام و وقت بخیر حدود دوماه است که پلک سمت راستم میپره و لزرش میکنه و همزمان کشیده میشه،من ١۵سالمه و علتش رو نمیدونم استرس ندارم اهل کافئین و دود نیستم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      گاهی این موضوع به علت انقباض عضلات اطراف چشم ایجاد می شود و خودبخود از بین می رود و مورد نگران کننده ای نیست.

  9. حسین مقصودی گفت:

    سلام
    به من توصیه شد یک چوب کبریت رو بشکنم و با آب دهان خیس کنم و بزارم پشت پلکم. ۳۰ ثانیه بعد کلا پرش پلکم برطرف شد.

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز. این روشها ممکن است باعث التهاب یا زخم قرنیه شود. لطفا تحت نظارت پزشک بهترین روش را انتخاب کنید

  10. نازنین صفایی گفت:

    سلام ،در دوران کرونا ،بعد ار تزریق واکسن کرونا
    دچار فلج بلز شدم،و پس از فیزیوتراپی خوب شدم اما پلک زیر چشمم یک سال و نیمی هست که میزنه،موقعی که غذا میخورم و موقعی که حرف میزنم پلک زیر چشمم تکان میخوره،هر درمانی انجام دادم اما خوب نشدم،۲۲سالمه،برج ۷ هم عروسیمه،دیگه نمیدونم باید چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اداه فیزیوتراپی و مراجعه به نورولوژیست میتونه به شما کمک کنه. متاسفانه عوارض فلج بلز زمان زیادی تا بهبودی میبرد و گاهی ماندگار است.
      فوق تخصص مغز اعصاب

      1. فاطمه گفت:

        چرا پلک راستم چند هفتس‌ میپره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز پرش پلک دلایل مختلفی دارد مثل استفاده زیاد از گوشی یا کامپیوتر، تغذیه و…
          بیشتر گرفتگی‌های عضلانی پلک یا همان بلفارواسپاسم، بدون نیاز به درمان، خود‌به‌خود بهبود پیدا می‌کند. در موارد نادر، اسپاسم پلک‌ها ممکن است نشانه‌ی اولیه‌ی هشداردهنده‌ی یک اختلال حرکتی مزمن باشد. به خصوص اگر اسپاسم با سایر پرش‌های صورت یا حرکات غیرقابل کنترل همراه باشد.
          بهتر است تحت نظر پزشک باشید