نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر خواب و بیداری افراد تاثیر گذار است. این حملات ممکن است در طول هر کاری و یا در هر زمانی رخ دهد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تجربه خواب آلودگی روزانه و دوره‌های متناوب و غیرقابل کنترل خوابیدن در طول روز را تجربه می‌کنند. این حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نارکولپسی (Narcolepsy) یا حمله‌ی خواب یک اختلال عصبی است که بر کنترل خواب و بیداری تأثیر می‌گذارد.

در یک چرخه خواب معمولی، ابتدا به مراحل اولیه خواب و به دنبال مراحل عمیق خواب و در نهایت (بعد از ۹۰ دقیقه) حرکت سریع چشم (REM) وارد شوید. برای افرادی که مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب هستند، خواب REM تقریبا بلافاصله در چرخه خواب، و همچنین دوره‌ای در طول ساعات بیداری، اتفاق می‌افتد. در خواب REM است که ما رویاها و فلج عضله را تجربه کنیم – که بعضی از نشانه‌های نارکولپسی یا حمله‌ی خواب را نشان می‌دهد.

نارکولپسی یا حمله‌ی خواب معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سالگی شروع می‌شود، اما در هر سنی می‌تواند ظاهر شود. در بسیاری از موارد، نارکولپسی یا حمله‌ی خواب تشخیص داده نشده است و بنابراین درمان نمی‌شود.

دلایل نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علت نارکولپسی یا حمله‌ی خواب مشخص نیست با این حال، دانشمندان در جهت شناسایی ژن‌هایی که به شدت مرتبط با این اختلال است، پیشرفت‌هایی داشته اند. این ژن‌ها تولید مواد شیمیایی را در مغز کنترل می‌کند که ممکن است سیگنال‌های خواب و بیداری را تنظیم کند. برخی از کارشناسان معتقدند که نارکولپسی ممکن است به علت کمبود تولید شیمیایی به نام هیپوکتین توسط مغز باشد. علاوه بر این، محققان ناهنجاری‌ها را در نقاط مختلف مغز که در تنظیم خواب REM دخیل اند، کشف کرده اند. این ناهنجاری‌ها ظاهرا به پیشرفت علائم کمک می‌کنند. به گفته کارشناسان، احتمالا نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شامل عوامل متعددی است که باعث اختلال در عملکرد عصبی و اختلالات خواب REM می‌شود.

آیا شما هم با حمله خواب روبه‌رو هستید؟

برای درمان همین حالا مشاوره بگیرید

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب چیست؟

علائم نارکولپسی یا حمله‌ی خواب عبارتند از:

خواب آلودگی بیش از حد روزانه: به طور کلی، خواب آلودگی باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود، هرچند که فرد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب شب نیز خواب کافی شب دارد. این افراد معمولا اختلالات ذهنی، کمبود انرژی و تمرکز، افت حافظه، خلق افسرده یا خستگی شدید را گزارش می‌دهند.

Cataplexy: این علامت شامل کاهش ناگهانی حجم ماهیچه است که منجر به احساس ضعف و از دست دادن کنترل عضلات می‌شود. کاتاپلکسی می‌تواند نشانه‌هایی از لکنت و گرفتگی زبان و شل شدن بدن، بسته به عضلات درگیر ایجاد کند و اغلب به دنبال احساسات شدید مانند غافلگیری، خنده، یا خشم ایجاد می‌شود.

هذیان‌ها: معمولا این توهمات، واضح و اغلب ترسناک هستند. توهمات در ابتدا از نوع بینایی است، اما هر یک از حواس دیگر را نیز می‌تواند درگیر باشد. هنگامی که این توهم‌ها همراه به حملات خواب باشد به آن توهمات خواب گفته می‌شود.

فلج خواب: این علامت شامل ناتوانایی موقت در حرکت یا صحبت کردن هنگام خواب یا بیدار شدن است. این وقایع به طور کلی مختصر بوده و چند ثانیه تا چند دقیقه ادامه می‌یابند. پس از اتمام این واقعه، فرد به سرعت توانایی کامل خود را برای حرکت و صحبت را بدست می‌آورد.

حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.
حملات ناگهانی خواب ممکن است در طول هر نوع فعالیت و در هر زمان از روز رخ دهد.

تشخیص حمله‌ی خواب چیست؟

معاینه فیزیکی و شرح حال کامل پزشکی برای تشخیص مناسب نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است. با این حال، هیچ یک از علائم فوق منحصر به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب نیست. چندین آزمایش تخصصی که می‌توانند در یک درمان اختلالات خواب یا آزمایشگاه خواب انجام شوند، معمولا قبل از تشخیص تشخیص می‌بایست انجام شود. دو آزمایش که در تایید تشخیص نارکولپسی یا حمله‌ی خواب ضروری است، پلی سومنوگرافی (PSG) و آزمون تأخیر خواب چندگانه (MSLT) است.

سریع‌ترین روش برای درمان این مشکل چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید

درمان حمله‌ی خواب چیست؟

اگرچه هیچ درمان قطعی برای درمان نارکولپسی یا حمله‌ی خواب وجود ندارد، بیشترین علائم این اختلال در اکثر افراد با دارو کنترل می‌شود. خواب آلودگی با محرک‌های شبه-آمفتامین درمان می‌شود، در حالی که علائم خواب غیر طبیعی REM با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود.
اخیرا یک داروی جدید برای کسانی که از نارکولپسی یا حمله‌ی خواب با کاتاپلکسی (شل شدن عضلات و‌زمین افتادن به هنگام حالات هیجانی شدید و گریه یا خنده شدید) رنج می‌برند، تایید شده است. این دارو که Xyrem نامیده می‌شود، به افراد مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب کمک می‌کند تا خواب شبانه‌ی بهتری را تجربه کنند، و این باعث می‌شود که آنها در طول روز خواب آلوده نباشند. مصرف دارو در بیماران مبتلا به نارکولپسی یا حمله‌ی خواب به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند کمک کننده باشد. اصلاح شیوه زندگی از قبیل اجتناب از مصرف کافئین، الکل، نیکوتین و وعده‌های غذایی سنگین، همچنین تنظیم برنامه خواب، برنامه ریزی برای چرت روزانه (۱۰ تا ۱۵ دقیقه) و ورزش نیز می‌تواند باعث کاهش علائم شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص مغز و اعصاب در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

 

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حمله‌ی خواب

  1. عباس گفت:

    با سلام و آرزوی سلامتی
    من گاهی در طول روز یک لحظه در حد یک ثانیه یا کمتر خواب میرم و بعد بصورت شدید و ناگهانی از خواب میپرم که تمام بدنم مثل حالت تشنج یک تکان شدید میخوره، ممکنه بفرمائید مشکل چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره در این خصوص متخصص نورولوژی شما را با انجام ام آر ای بررسی کند. از این لینک میتونید نوبت مشاوره تلفنی یا مراجعه حضوری متخصص نورولوژی بگیرید.
      دکتر نورولوژی

  2. رها گفت:

    سلام.من ۲۲سالمه ودوشبه که یکدفعه از خواب بیدارمیشم وموقع بیداری توهم میزنم یعنی فکرایی میکنم که اصلا واقعیت ندارند وحتی دنبال اون فکرا حرکت هم میکنم ممکنه بگین مشکلم چیه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مشکل شما بخاطر آشفتگی و مشغولیت ذهنتون هست و مشکلات ذهنی که در بیداری داری. بهتره برا موضوعی که فکرت رو مشغول کرده با متخصص روانشناسی مشورت کنی.
      متخصص روانشناسی

  3. یگانه گفت:

    سلام.من فکر میکنم این بیماری رو دارم،نصف شب از خواب میپرم همش ی چیزو لمس میکنم بعد چند ثانیه میفهمم بیدارم.یا فکر میکنم چیزی جلومه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه بیداری و تفکرات پریشان شما ناشی از خستگی و مشغولیت فکری شما باشه. برای تشخیص نارکولپسی دو تست تشخیصی توسط متخصص نورولوژی نیازه انجام بشه. از این لینک نوبت متخصص نورولوژی بگیرید.
      نورولوژیست

      1. لارا گفت:

        سلام من نمیتونم یه خواب راحت داشته باشم توی همه خوابای ظاهرم اینجوری میشم نمیتونم حتی پلکامو باز کنم سعی میکنم با تند نفس کشیدن توجه مامانمو جلب کنم تا بیاد کمکم تمام عضلاتم فلج میشه و من میترسم ک یروزی ک اینجوری میشه دیگ درست نشه و من تا ابد فلج بمونم هر روز تقریبا اینجوریم و الان یکساله و نمیدونم باید چیکار کنم این عادی نیس

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این اتفاق طبیعی نیست و باید سیستم روی بررسی شود اگه مشکلی در ریه و آپنه خواب نبود متخصص روانپزشکی از نظر حملات عصبی و درمان موثر بررسی کنند.
          متخصص روانپزشک

    2. نیما گفت:

      خدارو شکر این بیماری رو نداری…این بیماری در طول روز میاد سراغت به طوری که حتی اگر تو خیابون باشی همونجا کنار پیاده رو میوفتی میخوابی

  4. کیمیا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من اکثراوقات دچارفلج خواب میشم واین حدود۴یا۵سالی هستش که اتفاق میفته ومن اکثراصبحاخواب الوده ام.
    ممنون میشم کمکم کنید🙏

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

    2. زهرا گفت:

      سلام
      من در بعضی از ساعات که اصلا خوابم نمیاد یهویی به خواب میرم
      خودم اصلا احساس خواب آلودگی ندارم اما بعد ده یا بیست دقیقه بیدار میشم و حتی یادم نمیاد چطور خوابم برده
      آیا این بیماریه؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        خواب دو مرحله داره که یکی خواب عمیق هست و یکی خواب هوشیار. بنظر نمیرسه مشکلی متوجه شما باشه.

  5. پارسا گفت:

    من از دوران نوجوانی تا الان که ۲۶سالم هست زمانی که میخواستم تمرکز کنم و چندین ساعت درس بخونم به صورت شدیدی خوابم میگیره و ناخواسته خوابم‌میبره من ای دی اچ ادی تقریبا شدیدی هم دارم
    میشه لطفا راهنماییم کنین؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  6. ساره گفت:

    سلام خسته نباشد
    من بیشتر اوقات موقعی که میخوام بخوابم دچار فلج در خواب میشم و چند بار تکرار میشه به طوری که دیگه تا صبح نمیتونم بخوابم و میترسم چشم رو هم بذارم و دوباره این اتفاق بیفته خسته شدم دیگه از این وضیعیت🤕
    خواهش میکنم کمکم کنید🙏

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین تا معاینه بشین و نوار مغز گرفته بشه یا آزمایشات لازم انجام بشه تا علت این مشکلتون مشخص بشه:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

    2. Asmarezaei گفت:

      Man 1mahe dg ye sal mishe ke shabi nist ke bedone hamleye khab khabide basham bara hamin say mikonam nazdike roshan shodane hava bekhabam va inam begam ba eshgam cut kardam injori shodam.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        مشکلی که برای شما بوجود آمده حملات اضطرابی در طول خواب هست و بهتره برای کنار امدن با این موضوع با روانشناس مشورت کنی.
        متخصص روانشناسی

  7. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشین
    ببخشید یه سوال داشتم
    من وقتی که ازمون میدم صبحا یا کلا وقتی درس میخونم تقریبا هر روز خواب الودم طوی که یهو مداد از دستم میفته میپرم از خواب
    تا قبل از امسال هیچوقت اینجوری نبودم به نطرتون من به این بیماری مبتلا شدم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      تشخیص نارکولپسی با پزشکه و لازمه ابتدا دلایل دیگه ی خواب آلودگی بررسی بشن. برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

  8. گودرزی گفت:

    سلام و خسته نباشید.من سرکار میرم از صبح تا غروب طبق معمول هفت تا هشت ساعت میخوابم ولی از صبح تا ظهر دچار خواب آلودگی شدیدی میشم که خیلی حالمو داغون میکنه با وجود استراحت کافی اون حجم از خواب آلودگی برام دیوونه کننده اس اینقد که توهم میزنم در حین کار و ناخواسته خوابم میبره و کنترلش برام امکان پذیر نیست.میشه راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      موضوع خواب آلودگی در ظهر موضوع شایعی هست. می تونین برای کاهش خواب آلودگی قهوه مصرف کنین. خواب کوتاه ۱۵ دقیقه ای می تونه مشکلتون رو برطرف کنه.

  9. روج گفت:

    من دارم 😐💔
    مفید بود

  10. سيدني گفت:

    اطلاعات مفیدی بود. جامع و کاربردی

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهیتون با مجله‌ی سلامت دکترتو