دلایل مکیدن انگشت دست در کودکان چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مکیدن انگشت دست عادتی رایج در بین کودکان است. ممکن است عامل آن استرس باشد، اما با شناسایی عامل زمینه ای می توان به کودک در جهت ترک این عادت کمک کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل مکیدن انگشت در کودکان

مکیدن انگشت دست در کودکان بسیار رایج است. برخی کودکان پس از مدت کوتاهی آن را ترک کرده و برای برخی دیگر به یک عادت طولانی‌مدت تبدیل می‌شود. اماچرا نوزاد دستش را می‌مکد؟ دلیل مکیدن انگشت دست در کودکان چیست؟ چگونه می‌توان این عادت را ترک داد؟ معمولا مکیدن انگشت دست تا چه سنی ادامه دارد؟ در این مطلب توضیحات کاملی در مورد مکیدن انگشت دست در کودکان ارائه می‌دهیم.

اگر برای ترک مکیدن انگشت کودک خود به دنبال متخصص کودکان هستید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

 

چگونه به‌ کودک خود کمک کنیم تا مکیدن انگشت دست را ترک کند؟

مکیدن انگشت دست عادتی رایج در میان کودکان است. کودک این کار را برای تسلی خود و کاهش استرس انجام می‌دهد و انگشت خود را در دهان فرو برده و آن را می‌مکد. غالبا برای والدین بسیار سخت است که این عادت را در کودکان خود ترک بدهند. ولی قبل از آن باید بدانید که چگونه می‌توانید به کودک‌ خود کمک کنید تا این عادت را ترک کند.

بیشتر کودکان از سن ۲ تا ۴ سالگی مکیدن انگشتان را متوقف می‌کنند. باید به کودک خود فرصت دهید تا زمانی که آماده است، این عادت را ترک کند. در این مسیر نباید حمایت و تشویق او را فراموش کنید.

انگشت-خوردن-توسط-نوزاد
خوردن دست در کودکان و نوزادان طبیعی بوده و برای ایجاد حس آرامش انجام می‌شود. 

چرا بچه‌ها دست می‌خورند؟

چرا نوزاد دستش را می‌مکد؟ کودکان دارای رفلکس‌های طبیعی مکیدن هستند که باعث می‌شود شست و سایر انگشتان‌شان را در دهان‌شان فرو‌کنند. مکیدن انگشت نوزاد ۳ ماهه بسیار رایج است و در این سنین جای نگرانی نیست.
علت خوردن دست توسط کودک این است که باعث احساس امنیت در کودکان می‌شود، برخی کودکان ممکن است سرانجام عادت به خوردن انگشت کنند. مخصوصا زمانی که نیاز به آرامش دارند یا هنگام رفتن به خواب انگشت خود را می‌مکند.

مکیدن انگشت دست در نوزادان کاملا طبیعی است. آن‌ها انگشت شست یا سایر انگشتان خود را به عنوان یک کار روزمره برای یافتن آرامش و تسکین خود انجام می‌دهند. کودک برای خوابیدن، آرام شدن یا ایجا حس خوب این کار را انجام می‌دهد. در چند ماه اول زندگی مکیدن انگشت شست برای رشد و گفتار کودک کاملا بی‌ضرر است.

مکیدن انگشت نوزاد نشانه چیست؟

تمایل نوزاد برای خوردن انگشت کاملا غریزی است. طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا همه نوزادان با نیاز شدید به مکیدن متولد می‌شوند. این نیاز بسیار مثبت بوده و در نحوه خوردن شیر از سینه مادر یا شیشه شیر تأثیر دارد.

برای نوزادان مکیدن انگشت آرامش‌بخش است و خارج از زمان نیاز به شیر این کار را انجام می‌دهند. برخی از نوزادان و کودکان نوپا ترجیح می‌دهند، از پستانک برای رفع نیاز خود استفاده کنند.

میدونی چرا کودکت مدام انگشتش رو میخوره؟

همین حالا با روانشناس مشورت کن.

مکیدن انگشت دست تا چه زمانی طول می‌کشد؟

بسیاری از کودکان مکیدن انگشت را در ۶ یا ۷ ماهگی، برخی نیز در سنین ۲ تا ۴ سالگی خود به خود متوقف می‌کنند. اما با وجود اینکه کودک‌ مکیدن را متوقف می‌کند ممکن است در شرایط استرس‌زا دوباره این حرکت را تکرار کند. با این وجود برخی متخصصان بر این باورند که کودکانی که زیر ۵ سال هستند را نباید زیاد تحت فشار قرار داد. زیرا کودک غالبا قبل از ورود به مهدکودک این عادت را ترک خواهد کرد.

چه موقع باید مداخله کنیم؟

مکیدن انگشت دست معمولا در سنین ۲ تا ۴ سالگی مساله نگران کننده‌ای نیست. در مرحله بعدی، مکیدن انگشت شست ممکن است بر روی سقف دهان (کام) یا چگونگی قرارگیری دندان‌ها تاثیر بگذارد. خطر ابتلا به مشکلات دندانی با اینکه چه مدت و با چه شدتی کودک انگشت خود را می‌مکد، ارتباط دارد.

انگشت مکیدن کودک ۲ ساله

معمولا کودکان پس از ۲ سالگی شروع به ترک دست خوردن می‌کنند. اما برای برخی کودکان ترک خوردن انگشت دشوار است. مکیدن انگشت بچه ۳ ساله می‌تواند به مرور مشکلاتی در دهان و فک کودک ایجاد کند. در گذشته تصور می‌شد که اگر فرد قبل از رشد دندان‌های دائمی مکیدن انگشت را متوقف کند، کمترین تاثیر روی دهان و فک ایجاد می‌شود. اما اکنون تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن انگشت حتی در سنین پایین (حدود ۲ سالگی) می‌تواند بر دهان و فک تاثیر بگذارد.

انگشت-خوردن-کودک
انگشت خوردن در سنین ۲ تا ۴ سالگی باید به مرور کم شود. در غیر این صورت باعث آسیب به فک و دندان‌ها می‌شود.

آیا مکیدن انگشت در کودک نگران کننده است؟

بسیاری از والدین نگران هستند که خوردن دست در کودکان باعث آسیب طولانی‌مدت به فک، دهان و دندان‌ها شود. این نگرانی کاملا قابل درک است. اگر کودک شما به ندرت انگشت شست خود را می‌مکد یا انگشت خود را غیرفعال در دهان نگه می‌دارد، عوارض جانبی آن بسیار کم می‌شود.

حتی ممکن است خوردن انگشت برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که کودکانی که شست خود را می‌مکند، بیشتر در معرض میکروب‌های معمولی خانگی قرار می‌گیرند. در این شرایط خطر ابتلا به آلرژی و آسم کاهش پیدا می‌کند.

عوارض مکیدن انگشت توسط نوزاد

مکیدن طولانی مدت انگشت دست در کودکان و نوزادان می‌تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد.

  • دندان‌های جلو به مرور بیش از حد به جلو حرکت کرده و شکل فک و صورت تغییر می‌کند.
  • ممکن است، دندان‌های بالا و پایین در جلو فک به هم نرسند. معمولا دندان‌ها کمی روی هم همپوشانی دارند. اما با مکیدن انگشت در مدت طولانی بین آن‌ها فاصله ایجاد می‌شود. به طوری که زبان می‌تواند از میان آن عبور کند.
  • زمانی که کودکان در سنین پیش دبستانی هنوز در حال مکیدن انگشت خود هستند، دندان از وضعیت طبیعی خارج شده و در شکل‌گیری صحیح صداهای گفتاری اختلال به وجود می‌آید.
  • وضعیت غیرطبیعی زبان در حال استراحت
  • قدرت زبان به مرور ضعیف می‌شود.

چگونه‌ می‌توانیم کودکان خود را تشویق کنیم تا مکیدن انگشت خود را متوقف کند؟

برای تشویق کودک با او در مورد مکیدن انگشت صحبت کنید، این روش مخصوصا در مواردی که خود کودک نیز بخواهد کمک کننده است. با این وجود گاهی اوقات برای متوقف شدن عادت مکیدن انگشت دست کودک کافی است که نسبت به این عمل بی‌توجه باشید. مخصوصا هنگامی که کودک برای جلب توجه شما انگشت خود را می‌مکد.

برای تشویق کودک با او در مورد مکیدن انگشت صحبت کنید، این روش مخصوصا در مواردی که خود کودک نیز بخواهد کمک کننده است.

اگر این روش‌ها موثر واقع نشد می‌توانید از هر کدام از روش‌های زیر کمک بگیرید.

می‌خوای کودکت مکیدن انگشت رو ترک کنه؟ با دکتر اصلاح رفتار کودکان مشورت کن.

کمک به کودک برای ترک مکیدن انگشت

  • از تشویق کننده‌های مثبت استفاده کنید: کودک خود را تحسین کنید یا برای کودک خود جایزه ای کوچک در نظر بگیرید مانند خواندن کتاب قصه موقع خواب یا رفتن به پارک. اهداف قابل دستیابی را برای کودک‌ خود تعیین کنید مانند امتناع از مکیدن انگشت دست، ۱ ساعت قبل از خواب و این‌ها را در تقویم ثبت کنید تا روزهایی که کودک ازخوردن انگشت امتناع کرده را ثبت کنید.
  • شناسایی عوامل زمینه‌ای: اگر کودک شما در پاسخ به استرسی که دارد انگشتان خود را می‌مکد بهتر است علت استرس را شناسایی کرده یا از روش‌هایی مانند بغل کردن و یا استفاده از کلمات اطمینان بخش استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید یک بالش یا حیوانات اسباب بازی را برای فشار دادن به کودک خود بدهید. گاهی نیز کودک به دلیل گرسنگی یا خستگی انگشت خود را می‌مکد، که در این صورت باید کودک را بخوابانید یا از یک برنامه غذایی منظم استفاده کنید.
  • با ملایمت یادآوری کنید: اگر کودک شما این کار را بدون هیچ قصدی انجام می‌دهند، به‌جای اینکه جلب توجه کنید، با ملایمت به او یادآوری کنید یا دستش را از دهانش خارج کنید. هرگز از فرزندتان انتقاد نکنید یا او را سرزنش و عصبانی نکنید.
  • از عواملی برای حواس‌پرتی استفاده کنید. کودک خود را با اسباب‌بازی سرگرم کنید یا او را در آغوش بگیرید تا حواس او را منحرف کنید.
  • از یادآورها استفاده کنید. کودک باید تمایل داشته باشد که این کار را ترک کند. به انگشت کودکی که شست خود را می‌مکد، یک چسب زخم بزنید تا هنگام مکیدن به یاد بیاورد که نباید این کار را بکند.
  • سعی کنید صبور باشید. اگر کودک احساس کند، مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، عصبانی شده و به این عادت ادامه می‌دهد.
  • راه حل آخر: اگر این روش‌ها جواب نداد، می‌توانید از داروهای مخصوص استفاده کنید. از داروخانه درمورد محلول‌های مخصوص مکیدن انگشت سوال کنید.
مکیدن-انگشت-در-کودکان
اگر کودک تنها هنگام خواب شست خود را می‌خورد، عوارض آن بسیار کمتر می‌شود.

چه موقع باید برای درمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کودک همچنان انگشت خود را بعد از ۵ یا ۶ سالگی می‌مکد یا اینکه بعد از ۳ یا ۴ سالگی مکررا و بسیار شدید انگشت خود را می‌مکد، پزشک ممکن است توصیه‌های مفیدی برای نگرانی والدین داشته باشد. در صورتی که مکیدن انگشت با مشکلات دیگری مانند اضطراب همراه است بهتر است به روانپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر نگران تاثیر مکیدن انگشت بر روی دندان‌های کودک خود هستید و یا اینکه دندان‌های کودک شما به خاطر مکیدن انگشت ریخته است، بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

برخی پزشکان نیز ممکن است روش‌هایی مانند استفاده از مواد تلخ بر روی ناخن‌ها، پانسمان کردن انگشت شست یا پوشیدن دست با جوراب را به والدین توصیه می‌کنند. برای برخی کودکان ترک این عادت بسیار فوق العاده دشوار است، با این وجود نگران نباشید و بدانید که فشار آوردن بیش از حد به کودک تنها روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد.

برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان کودکان و نوزادان به وبسایت دکترتو مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر  تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

پرسش‌های متداول

یکی از استراتژی‌هایی که برای جلوگیری از خوردن دست استفاده می‌شود، لاک تلخ است. این لاک تلخ و بدمزه بوده و به ترک مکیدن شست کمک می‎کند. اما برخی از کارشناسان این روش را توصیه نمی‌کنند. بدون شک این بهترین راه برای ترک خوردن انگشت نیست. اما کودکانی که انگیزه ترک خوردن انگشت را دارند، لاک تلخ می‌تواند یک یادآور خوب باشد.

خوردن دست در نوزادان و کودکان کاملا طبیعی است. این عمل به آن‌ها احساس آرامش می‌دهد. اما در بزرگسالی این مسئله تغییر کرده و فرد برای کاهش اضطراب و استرس خود، مکیدن شست را ترک نمی‌کند. سوالی که برای افراد پیش می‌آید، این است که آیا مکیدن انگشت اختلال است؟ در بزرگسالی این مسئله می‌تواند یک اختلال باشد. گاهی افرادی که در دوران کودکی دچار ضربه روحی شده‌اند، در بزرگسالی برای آرام کردن خود انگشت می‌خورند. معمولا علت انگشت خوردن کودک هفت ساله می‌تواند اضطراب و مشکلات روحی باشد. در این سنین باید برای تشخیص علت آن به روانشناس مراجعه کرد.

این نوع ترک انگشت خوردن به عنوان راه حل اصلی مناسب نیست. بهتر است، کودک را با تشویق و مشغول کردن به کاری دیگر از  فکر خوردن دست منحرف کنید. اما اگر هیچ یک از راه‌ها جوابگو نباشد، استفاده از یادآور بدون آسیب به کودک مناسب است. برای استفاده از یادآور، لاک تلخ گزینه بهتری نسبت به فلفل است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره مکیدن انگشت دست

  1. سمیه گفت:

    سلام لطفا یه راهکار بدید برا ترک شست خوردن توی خواب نه لاک تلخ نه پوشوندن دست و نه هیچ چیز دیگه ای جواب نمیده چیکار باید کرد واقعا؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      این دسته از مشکلات عموما جنبه روانی دارند و ممکن است بدلیل استرس باشند.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.دکتر اعصاب و روان

  2. ناشناس گفت:

    سلام ایلیا پسرم۹سالهشه بچه طلاق و دائم انگشت میخوره هرکاری کردم فایده نداره تازه بد تر و بیشتر میخوره لج بازی،میکنه

  3. بی نام گفت:

    سلام من دخترم ۱۱ ساله ش دستش میخوره تو شب بخصوص که لاک هم مالیدم براش انگار ن که تلخه وباز شصت را میخوره و خیلی خیلی ناراحتم شب اداری هم داره

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ناخن جویدن و شب ادراری در این سن به علت اضطراب می باشد که نیازه روانشناس کودکان فرزند شما را ویزیت و درمان کند.
      بهترین روانشناس

  4. اکتای گفت:

    سلام پسر من از ۲سالگیش به بعد دستشو می‌کنه دهنش از اول اون جوری نبود او از چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بسیاری از کودکان مکیدن انگشت را در ۶ یا ۷ ماهگی، برخی نیز در سنین ۲ تا ۴ سالگی خود به خود متوقف می‌کنند. اما با وجود اینکه کودک‌ مکیدن را متوقف می‌کند ممکن است در شرایط استرس‌زا دوباره این حرکت را تکرار کند. با این وجود برخی متخصصان بر این باورند که کودکانی که زیر ۵ سال هستند را نباید زیاد تحت فشار قرار داد. زیرا کودک غالبا قبل از ورود به مهدکودک این عادت را ترک خواهد کرد

  5. ناشناس گفت:

    سلام دختر من دو سال و یک ماهشه و تقریبا از ۳ ماهگی انگشت شستشو می خورد، از یکسالگی به بعد موهای منو میگیره تو دستش و شستشو میخوره بخصوص موقع خواب این اتفاق میفته، من همیشه بهش توجه کردم و اضطراب تو این سن نمیتونه دلیلش باشه … به نظرتون دلیلش چیه؟ منم از این لاک تلخ استفاده کنم ؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      برخی رفتارها ناشی از تکاملات کودکان بوده ونمی تواند غیرطبیعی باشد و در این خصوص مشورت با روانشناس کودک برای تشخیص علت و درمان ضروری است.توصیه می شود از این لینک با یکی از روانشناسان مشورت کنید.

      متخصص روانشناسی

  6. همت گفت:

    سلام، ممنون از اطلاعات مفیدتون، دختر من ۳ سال و ۶ ماهه هست. شست خوردن در طول روز رو از سه سالگی با تشویق و جایزه ترک کرده، فقط طول شب در خواب گاهی شست می مکد، از لاک تلخ هم استفاده کردم ولی تاثیر نداشته، چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

  7. اهورا گفت:

    سلام پسرم سه سالش هست موقع خواب و تلویزیون دیدن انگشتش رو میمکه همه راهها امتحان کردم جواب نداده از لاک تلخ بگیر تا پانسمان و فلفل فقط انگشتش گچ نگرفتم که به نظرم تنها راهی هست که برام مونده تا از استرس جلو اومدن فک و دندنونهاش نجات پیدا کنم

    1. الهام محمدی گفت:

      سلام پسر من سه ماهه هست آبریزی دهان دارد و چند تا از ناخن های خود را در دهانش میکند دلیل اینکار میشه دندان در آوردن باشد ؟
      ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        در این سن در مرحله دهانی بوده و دست و اشیا را به سمت دهان می برد و طبیعی است.

  8. توسلی گفت:

    سلام پسرمن ۸سالشه انگشت شصت رومیخوره وموهاشوهم گره میده تاکه کنده میشه علتش چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این موارد استرس و اضطراب در کودک رو مطرح میکنه که علل متفاوتی داره و حتما باید متخصص روانپزشکی کودکان فرزند شما را بررسی کند. از این لینک می تونید نوبت بگیرید.
      متخصص روانپزشک

  9. احمدرضا گفت:

    من دخترم ۴سالو۹ماهشه هنوز شبا انگشت شصتشو میزاره دهنش دیگه کلافه شدم لاک تلخ ن ولی فلفل استفاده کردم یه مدت ترکش کرد الان چند وقته دوباره شروع کرده گاهی حتی وقتی جلو تلویزیونه انگشت میزاره دهنش کمکم کنید ترکش بدم دندوناش اومده جلو

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوستعزیز
      این مشکل در کودکان مضطرب ایجاد می شود. بنابراین بهتره برای درمان اصولی این مشکل با روانشناس کودکان از این لینک مشورت کنید.
      بهترین روانشناس

  10. ملیحه گفت:

    ممنونم بابت اطلاعات مفید و کافی که در سایتتون گذاشتید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

    2. مجتبی گفت:

      با استفاده از لاک تلخ که کاملا گیاهی هست و در تمامی داروخانه های کشور قابل تهیه می باشد استفاده کنید و فقط با دو سه بار استفاده مشکل مکیدن انگشتان فرزندتان برطرف می شود.