پیشگیری از بارداری با قرص ال دی (LD) ممکن است؟ طریقه مصرف ال دی و عوارض آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص ال دی یکی از قرص‌های پرطرفدار برای پیشگیری از بارداری است. قرص ال دی برای گروه خاصی از خانم‌ها مناسب است و پیش از انتخاب روش پیشگیری از بارداری حتما باید با دکتر زنان مشاوره کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

قرص پیشگیری از بارداری - قرص ال دی - LD

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ادامه این پادکست را می‌توانید در این بخش گوش دهید:

قرص ال دی یک قرص پیشگیری از بارداری (Contraceptive Pill) با دوز پایین است. این قرص جلوگیری، نوعی قرص هورمونی است که حاوی مقادیر کمتری هورمون نسبت به برخی از قرص‌های قدیمی و سنتی است.

برای برخی از افراد، قرص‌های با دوز کم، مثل LD، ممکن است عوارض جانبی کمتری ایجاد کنند و نسبت به قرص‌های با دوز بالاتر، مزایای سلامتی بیشتری داشته باشند. برخی از قرص‌های با دوز کم حاوی استروژن و پروژستین (Progestin) هستند، در حالی که برخی دیگر از قرص‌های جلوگیری تنها حاوی پروژستین هستند.

اگر ازدواج کرده‌اید و فعلا قصد بارداری ندارید، بهتر است که با یک دکتر زنان مشاوره کنید و روش‌های پیشگیری از بارداری را به خوبی بشناسید. سپس متناسب با شرایط فیزیکی و روانی شما و البته ترجیح و تمایلی که دارید، بهترین روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید. می‌توانید از طریق نوبت‌دهی آنلاین دکترتو، از بهترین دکتر زنان نوبت بگیرید و درباره‌ی قرص ال دی با او مشورت کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره دارویی از نحوه مصرف این قرص‌ها و عوارض آنها به خوبی آگاه شوید.

قرص ال دی چیست و انواع قرص LD کدامند؟

بیشتر قرص‌های LD حاوی ترکیبی از استروژن و پروژستین هستند. پروژستین نوعی مصنوعی از هورمون طبیعی پروژسترون است. این دو هورمون با هم چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کنند و مانع از بارداری می‌شوند.

قرص‌های جلوگیری از بارداری با دوز پایین به ۲ شکل وجود دارند. نوع اول به شکل داروهای ترکیبی حاوی استروژن و پروژستین هستند؛ اما نسبت به قرص‌های سنتی استروژن کمتری دارند. نوع دوم به شکل پروژستین فقط حاوی پروژسترون مصنوعی هستند. در ادامه درباره‌ی این ۲ نوع از قرص ال دی صحبت می‌کنیم.

مصرف قرص ال دی به خوبی از بارداری پیشگیری می‌کند.
مصرف قرص ال دی به خوبی می‌تواند از بارداری پیشگیری کند. قرص ال دی انواع مختلفی دارد.

۱. قرص ال دی کنترل ترکیبی (Combination Pill) با دوز پایین

قرص‌های ال‌دی ترکیبی حاوی ۱۰ تا ۳۵ میکروگرم استروژن هستند؛ در حالی که قرص‌های با دوز بالاتر حاوی ۵۰ میکروگرم یا بیشتر، از این هورمون هستند. پزشکان به ندرت قرص‌های ترکیبی با دوز بالا تجویز می‌کنند؛ زیرا قرص‌های با دوز کم به همان خوبی کار می‌کنند و عوارض جانبی کمتری هم دارند. قرص ال‌دی خارجی و ایرانی در بازار موجود است و می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. البته که قیمت قرص ال دی خارجی و قرص ال دی ایرانی با هم متفاوت است.

برخی از نام‌های تجاری قرص ال دی ترکیبی عبارتند از:

۲. قرص ال دی فقط پروژستین (Progestin-Only) با دوز پایین کنترل بارداری

این نوع از قرص ال دی با نام قرص شیردهی هم شناخته می‌شود و گاهی هم آن را به اسم مینی پیل (Mini Pill) صدا می‌زنند. یک بسته قرص LD فقط پروژستین یا مینی پیل حاوی ۲۸ قرص فعال است. مصرف هر روز  قرص ال دی در یک زمان مشخص بسیار مهم است. وقتی افراد مطابق این برنامه مینی قرص مصرف می‌کنند، به همان اندازه قرص‌های ترکیبی مؤثر هستند.

پزشک ممکن است قرص‌های فقط پروژستین (مینی پیل) را برای افرادی که شیرده هستند یا به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند، توصیه کند. افرادی که توانایی تحمل استروژن را ندارند هم ممکن است مایل به استفاده از مینی پیل باشند.

حدود ۴۰ درصد افرادی که از قرص ال دی فقط پروژستین استفاده می‌کنند، تخمک‌گذاری را ادامه می‌دهند. این بدان معنی است که این قرص‌های ضد بارداری از راه‌های دیگری برای جلوگیری از بارداری بر بدن تاثیر می‌گذارند.

مینی پیل هم به دو صورت کلی و با نام‌های تجاری متفاوت در دسترس است. برخی از نام‌های تجاری قرص ال دی فقط پروژستین شامل موارد زیر است:

  • قرص اورت (Ovrette)
  • نوراتیندرون (Norethindrone) یا نورتیسترون (Norethisterone)
  • میکرونر 
قرص مینی پیل فقط حاوی پروژسترون است
یکی از داروهای جلوگیری از بارداری که مورد استفاده قرار می‌گیرد تنها حاوی هورمون پروژسترون است. این قرص مناسب دوران شیردهی است.

اشکال دارویی ld

این دارو به شکل قرص دیده‌می‌شود.
قرص ال دی حاوی:

  • ۰.۰۳ میلی‌گرم اتینیل‌استرادیول (Ethinyl Estradiol)
  • ۰.۳ میلی‌گرم نورژسترل (Norgestrel)
  • ۰.۱۵ میلی‌گرم لوونورژسترل (Levonorgestrel) است.

قرص ld برای چه کسی است؟

قرص ال دی (قرص پیشگیری از بارداری) برای خانمی است که نمی‌خواهد باردار شود. این قرص از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند و خانم‌ها پس از مصرف قرص می‌توانند رابطه جنسی بدون محافظ (کاندوم) داشته باشند.

همچنین تعدادی از خانم‌ها می‌خواهند پریود شدن (قاعدگی) خود را عقب بیندازند یا در یک زمان خاص پریود نشوند. با مصرف قرص ال دی می‌توان به چنین هدفی دست پیدا کرد.

برخی دیگر از خانم‌هایی که دچار پریودهای نامنظم هستد، با استفاده از این قرص، می‌توانند چند رو بعد از پایان یک بسته قرص، پریودی را تجربه کنند.

قرص ال دی ۲۸ عددی است
نمونه‌ای از یک بسته قرص ال دی ۲۸ عددی را مشاهده می کنید.

نحوه عملکرد قرص ال دی چگونه است؟

مکانیسم اثر قرص ال دی، با دقت در تعادل هورمونی زن در دوره‌های مختلف، به سادگی قابل درک است. هنگامی که تخمک آزاد شده از تخمدان (عضوی که تخمک‌ها را نگه می‌دارد)، توسط اسپرم مرد بارور می‌شود، زن باردار می‌شود. تخمک بارور شده به داخل رحم زن متصل می‌شود، در آنجا تغذیه می‌شود و به جنین تبدیل می‌شود. هورمون‌های موجود در بدن زن، آزاد شدن تخمک از تخمدان را کنترل می‌کنند؛ مرحله‌ای که تخمک گذاری (Ovulation) نامیده می‌شود. این هورمون‌ها بدن زن را برای پذیرش تخمک بارور شده، آماده می‌کنند.

پیشگیری از بارداری به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. روش‌های جلوگیری از بارداری هورمونی، همگی حاوی مقدار کمی هورمون استروژن و پروژسترون ساخته دست بشر هستند. این هورمون‌ها برای جلوگیری از بارداری، هورمون‌های چرخه‌ای طبیعی بدن را مهار می‌کنند و با ترکیبی از عوامل مختلف، در نهایت از بارداری جلوگیری می‌شود. 

پیشگیری از بارداری به روش هورمونی معمولاً تخمک گذاری را در بدن متوقف می‌کند. جلوگیری از بارداری‌های هورمونی همچنین باعث تغییر مخاط دهانه رحم می‌شود تا اسپرم از دهانه رحم عبور کند و تخمک پیدا کند. پیشگیری از حاملگی به شیوه هورمونی همچنین می‌توانند با تغییر در پوشش رحم از بارداری جلوگیری کنند. بنابراین بعید است که تخمک بارور شده کاشته شود.

تاثیر قرص ال دی بعد از چند روز است؟

وقتی قرص‌های ضد بارداری طبق دستور مصرف می‌شوند، معمولاً در اولین ماه شروع مصرف آن‌ها موثر هستند.

برای ایمنی، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند در ماه اول از فرم دیگری برای جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

بعد از ماه اول، فقط می‌توانید برای جلوگیری از بارداری به قرص اعتماد کنید. با استفاده از قرص ال دی می‌توانید سکس محافظت نشده داشته باشید. احتمال بارداری با قرص ال دی بسیار بسیار کم است.

طریقه مصرف قرص ال دی چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که نحوه مصرف قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری چگونه است. بسته‌های قرص ضدبارداری ال دی حاوی قرص‌های ضد بارداری منظم، ۲۱ یا ۲۸ قرص دارند. در ادامه به توضیح نحوه مصرف قرص ال دی می‌پردازیم؛

  • قرص بیست و یک روزه حاوی ۲۱ قرص فعال است و باید طی ۳ هفته مصرف شود.
  • بسته‌های قرص بیست و هشت روزه حاوی ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیرفعال (دارونما) است و باید طی ۴ هفته مصرف شود.

نحوه‌ی مصرف قرص ال دی برای اولین بار نیازمند مشاوره با دکتر زنان و مشاوره‌ی دارویی است.

هر برگ از قرص ال دی با روزهای هفته مشخص شده است تا یادآوری کنند که هر روز قرص بخورید. هفت قرص غیرفعال موجود در بسته قرص‌های ۲۸ روزه اضافه می‌شود تا به شما یادآوری شود که پس از ۲۸ روز بسته‌ی جدید قرص ال‌دی خود را شروع کنید.

جعبه های قرص ال دی با روزهای هفته مشخص شده‌اند تا یادآوری کنند که هر روز قرص بخورید.

برخی از قرص‌های جدید فقط ۲ قرص غیرفعال دارند یا حتی هیچ قرص غیرفعالی در بسته ندارند. مهم است که همیشه از تمام قرص‌ها استفاده کنید تا مطمئن شوید از باردار شدن در امان هستید.

یک بسته‌ سیکل طولانی Seasonale شامل ۸۴ قرص صورتی فعال و ۷ قرص سفید غیرفعال است.

در ادامه به نحوه مصرف این دارو در زمینه‌های محتلف می‌پردازیم. مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

نحوه مصرف قرص جلوگیری ال دی چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض حتما مشاوره دارویی بگیر.

۱. چگونه باید قرص های جلوگیری از بارداری را شروع کرد؟

نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار شاید برای هر کسی چالش برانگیز باشد. اگر در روزی که به شما گفته شده‌است که بسته قرص LD خود را شروع کنید، هنوز پریود هستید، پیش بروید و به هر حال بسته قرص ال دی را شروع کنید.

قاعدگی بعدی خود را حدود ۲۵ روز پس از شروع مصرف بسته قرص، خواهید داشت. بهتر است قرص‌های ضدبارداری هر روز، در یک زمان مشخص، مصرف شوند. می‌توانید قرص را هر روز در طول روز مصرف کنید، اما مصرف آن یا قبل از صبحانه یا هنگام خواب به سهولت یادآوری آن کمک می‌کند.

قرص‌های چرخه طولانی به روشی مشابه کار می‌کنند. قرص را از اولین یکشنبه بعد از شروع قاعدگی، شروع می‌کنید. اگر دوره شما از یکشنبه شروع می‌شود، Seasonale را از همان روز شروع کنید. سپس یک قرص فعال در روز و به مدت ۸۴ روز متوالی مصرف می‌کنید. سپس بسته به نوع قرصی که مصرف می‌کنید، ۷ روز روزانه یک قرص دارونما یا فقط استروژن دارید.

قرص ال دی ۸۴ عددی Seasonale را مشاهده می کنید.
یکی از انواع داروهای پیشگیری از بارداری قرص seasonale است که بسته ۸۴ عددی آن را می‌بینید.

۲. طریقه مصرف قرص ال دی بعد از رابطه

برای مصرف اورژانسی قرص ال دی باید ۸ عدد از آن‌ها در یک روز و حداکثر ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی پرخطر استفاده شود. می‌توان ۴ عدد از آن‌ها را در یک ساعت و ۴ عدد بعدی را ۱۲ ساعت دیگر استفاده کرد تا علائمی مانند تهوع و استفراغ در خانم ایجاد نشود.

قرص ال دی اورژانسی

مواقعی که نزدیکی بدون روش جلوگیری صورت گیرد و یا کاندورم در حین سکس پاره شود، باید از روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری استفاده شود. در این موارد، اگر قرص اورژانسی در دسترس نباشد، می‌توان از قرص LD برای جلوگیری از بارداری استفاده کرد. البته که توصیه می‌شود که از همان قرص اورژانسی استفاده‌‌شود و نه قرص ال‌دی،‌ اما گاهی نمی‌توان از این مسئله اجتناب کرد و باید از روشی اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده‌کرد.

۳. چند ساعت بعد از رابطه می توان قرص ال دی خورد؟

همانطور که در مطالب بالاتر گفته‌شد، می‌توان از قرص ال دی به شکل اورژانسی استفاده کرد. ما مسئله‌ای که در رابطه با آن وجود دارد این است که باید در ۷۲ ساعت اول بعد از رابطه از این قرص استفاده شود.

قرص اورژانسی دو عددی یا یک عددی است
قرص اورژانسی را در تصویر مشاهده می‌کنید. اگر قرص اورژانسی در دست نداشته‌باشید، می‌توانید با استفاده از تعدادی قرص ال دی، همین کاربری را استفاده کنید و از حاملگی ناخواسته در پارگی کاندوم یا نزدیکی محافظت نشده، استفاده کنید.

۴. سر ساعت نخوردن قرص ال دی در نحوه مصرف آن موثر است؟

می‌توانید قرص ال دی را در ساعت‌های مختلف از یک روز مصرف کنید، اما این کار تنها باعث بی‌نظمی می‌شود و باعث می‌شود که این قرص را فراموش کنید. برای اینکه مصرف قرص ال دی هر روز باشد و اثرگذاری این قرص مختل نشود، می‌توانید از این دارو در ساعت مشخصی از هر روز استفاده کنید.

۵. طریقه مصرف قرص ال دی قبل از رابطه به چه شکل است؟

اگر تصمیم به استفاده از قرص ال دی برای پیشگیری از بارداری دارید، بهتر است بدانید که استفاده از این قرص برای پیشگیری از بارداری بسیار ساده است و در مطالب بالاتر توضیح داده شده‌است. می‌توانید مورد اول که درباره نحوه مصرف این دارو برای اولین بار است، مراجعه کنید و با مطالعه آن از نحوه‌ی مصرف این دارو آگاه شوید. استفاده از ال دی برای پیشگیری از بارداری بسیار آسان است و نتایج نسبتا رضایت‌بخشی هم دارد.

به یاد داشته‌باشید که قبل از شروع این دارو قبل از برقراری رابطه‌ی جنسی، باید با پزشک مشورت کنید تا به طور کامل و قطعی این دارو برای شما مناسب شناخته شود. در غیر این صورت ممکن است که عوارضی را به جای بگذارد.

۶. طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود شدن چطور است؟

پریود خانم‌ها طبق یک دوره‌ی منظم اتفاق می‌افتد و اگر غیر از این باشد،‌ یکی از مسیرهای هورمونی و یا ساختاری در بدن دچار مشکل شده‌است. بنابراین، حفظ نظم این چرخه‌ها و دوره‌ها بسیار اهمیت دارد. گاهی مشکلی در بدن پیش می‌آید که زن پریود نمی‌شود و یا زودتر از موعد پریود می‌شود. در چنین مواقعی، باید پریود را منظم کرد تا محور مغزی و تخمدانی به خوبی عمل کند و این موتور دچار مشکل نشود.

زمانی که در پریود بی‌نظمی پیش بیاید،‌ می‌توان آن را از روش‌های متنوعی منظم کرد که یکی از آن‌ها استفاده از داروهای هورمونی است. همان‌طور که گفتیم، قرص ld از داروهای با دوز کم پیشگیری از بارداری است. بنابراین استفاده از این روش نسبت به سایر روش‌ها، آسیب کمتری به فرد می‌رساند و نتایج بهتری را به دنبال دارد. در ادامه با نقش ال‌دی در پریود شدن و یا نشدن بیشتر صحبت خواهیم‌کرد.

اگر در پریود مشکل دارید، می‌توانید از قرص ال دی برای پریودشدن استفاده کنید. برای این‌کار، می‌توانید یک بسته ۲۱ عددی از قرص LD را شروع کنید و تا آخرین قرص را مصرف کنید. چند روز بعد از مصرف آخرین قرص بسته پریود خواهید شد.

۷. طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود نشدن چطور است؟

گاهی شرایطی برای فرد ایجاد می‌شود که تمایل دارد پریود خود را عقب بیندازد. مثلا ممکن است فرد بخواهد به یک سفر زیارتی برود و یا اینکه به مهمانی مهمی دعوت شده‌باشد و نخواهد پریود شود. در این مواقع می‌توان در روز پنجم تا هفتم سیکل، مصرف قرص‌ها شروع‌شوند و تا زمانی که می‌خواهید پریود نشوید، خوردن قرص‌ها را ادامه‌دهید. دو تا سه روز بعد از قطع مصرف قرص‌ها خونریزی اتفاق‌می‌افتد.

قرص ای دی و پریود
استفاده از قرص ال دی جلوی کرمپ‌های قاعدگی را می‌گیرد.

آیا عقب انداختن قاعدگی صحیح است؟

اگر پریودشدن برای بدن مضر باشد، متخصص زنان به شما خواهدگفت و این روش‌ها را به کار خواهدبرد. اما در صورتیکه سرخود و بی‌دلیل پریود را عقب بیندازید، تعادل هورمونی بی‌دلیل به‌هم می‌خورد و این می‌تواند مشکلات متعددی برای زن ایجاد کند.

چرا پریود را عقب می اندازند؟

علت‌های زیادی برای عقب‌انداختن پریود وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • سفرهای زیارتی
  • مهمانی‌ها و عروسی‌ها
  • برخی بیماری‌ها که پریود‌نشدن آن‌ها را بهبود می‌بخشد
  • قاعدگی‌های شدید و دردناک
  • کم‌خونی‌های شدید

نامنظم شدن پریود بعد از مصرف قرص ال دی

تاکنون درباره‌ی منظم شدن پریود با استفاده از قرص ال‌دی صحبت کردیم،‌ اما جالب است بدانید که قرص ال‌دی می‌تواند باعث بی‌نظمی در پریود هم بشود. اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟

زمانی که از قرص ال‌دی برای خانم‌هایی که به دوز پایین به اندازه‌ی کافی پاسخ نمی‌دهند،‌ استفاده می‌شود،‌ معمولا لکه‌بینی‌ و خونریزی در میانه‌ی سیکل اتفاق می‌افتد که می‌تواند باعث پریود نامنظم فرد شود. از طرفی،‌ برخی با مصرف قرص ال‌دی به مدت چند سال و سپس رها کردن آن، برای مدتی پریود نمی‌شوند و این مسئله نیز نوع دیگری از بی‌نظمی است.

۸. چه زمانی یک بسته‌ قرص ضد بارداری دیگر شروع شود؟

  • هر بسته‌ی جدید قرص ضد بارداری را در همان روز هفته شروع می‌کنید.
  • اگر در حال مصرف قرص ال دی ۲۱ روزه هستید، بسته‌ جدید قرص را هفت روز پس از اتمام بسته قرص قدیمی شروع کنید.
  • اگر در حال مصرف قرص ال دی ۲۸ روزه هستید، پس از مصرف آخرین قرص موجود در بسته‌ی قدیمی، بسته‌ی جدید را شروع کنید.

برای پیشگیری از بارداری به آیودی فکر کن!

۹. توصیه هایی برای افرادی که مصرف قرص ال دی را فراموش کرده اند

اگر قرص ال دی مصرف می‌کنید، بهتر است که نکات زیر را مدنظر داشته‌باشید؛

  • در صورتی که استفاده داروی ضدبارداری را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید.
  • چنانچه تا روز بعد به یاد ندارید، آن روز ۲ عدد قرص ال دی بخورید.
  • اگر  داروهای خود را به مدت ۲ روز مصرف نکردید، روزی که به یاد می‌آورید ۲ قرص و روز بعد هم ۲ قرص ال دی بخورید. با این کار به برنامه عادی مصرف باز خواهید گشت.
  • در صورتی که بیش از ۲ قرص را فراموش کرده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به شما گفته شود که روزانه یک قرص LD تا روز یکشنبه میل کنید. سپس بسته‌ی جدید را شروع کنید یا بقیه‌ی بسته‌ی قرص را دور بریزید و در همان روز با بسته‌ی جدید شروع کنید.
  • هر وقت مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، تا زمانی که بسته‌ی قرص را کامل نکرده‌اید، باید از فرم دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید.
  • هنگامی که مصرف قرص را فراموش می‌کنید، احتمال آزاد شدن تخمک از تخمدان افزایش می‌یابد.
  • اگر ۱ ماه پریود نشدید و مصرف یک یا چند قرص فعال را فراموش کرده‌اید، آزمایش بارداری انجام دهید. 
  • اگر ۲ ماه پریود نشده‌اید، حتی اگر تمام قرص‌های خود را طبق برنامه مصرف کرده‌اید، باید آزمایش بارداری بدهید.
  • با برخی از قرص‌های LD ممکن است پریود نشوید. قبل از شروع مصرف قرص‌ها با پزشک خود در مورد انتظارات صحبت کنید و سپس دستورالعمل های پزشک خود را در مورد اینکه در صورت پریود نشدن چه کاری انجام دهید، دنبال کنید.
  • مصرف قرص ضدبارداری مینی پیل (فقط پروژستین) دقیقاً در هر روز، بسیار مهم است.
  • اگر قرصی را از دست داده‌اید یا برای مصرف قرص بیش از ۳ ساعت تأخیر دارید‌، باید به محض یادآوری قرص را مصرف کنید و از روش پشتیبان (مانند کاندوم یا اسپرم کش) برای ۴۸ ساعت آینده استفاده کنید.
اگر قرص ال دی را فراموش کردیم چه کنیم؟
گاهی ممکن است که یک دوز یا بیشتر از قرص ال در را فراموش کنیم. در این صورت چه کار باید کرد؟

فواید قرص ال دی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرص جلوگیری از بارداری ال دی، یک راه حل ساده، راحت و مطمئن برای پیشگیری از حاملگی است. فایده دیگر استفاده از قرص LD روی پوست خانم‌ها است. به عنوان مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که این قرص می‌تواند جلوی آکنه‌های پوستی را بگیرد یا از تعداد آن‌ها کم کند. کسانی که ال دی مصرف می‌کنند، فواید دیگری از جمله داشتن پریودهای راحت و منظم را هم تجربه می‌کنند. خانم‌هایی که قرص ال دی مصرف می‌کنند، کرمپ‌ها و انقباض‌های قاعدگی را کمتر از دیگران تجربه می‌کنند. سایر فواید قرص LD به شرح زیر هستند:

۱. فواید مهم قرص ال‌دی

  • پایین آوردن احتمال پوکی استخوان
  • کاهش احتمال بروز کیست‌های پستان و تخمدان
  • جلوگیری از عفونت تخمدان، لوله‌های فالوپ و رحم
  • کاهش احتمال کم‌خونی
  • کاهش سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

۲. قرص ال دی برای ضخامت اندومتر

کاهش سرطان تخمدان یا آندومتر (اگر ضخامت اندومتر زیاد باشد،‌ قرص ال‌دی باعث کاهش آن شده و از احتمال سرطان‌زایی می‌کاهد) یکی از مهم‌ترین فواید قرص ال‌دی است.

۳. تاثیر قرص ال دی بر آندومتریوز

اندومتریوز یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند درد و ناخوشی زیادی برای خانم ایجاد بکند و درمان آن چندان ساده نیست. البته بهتر است بگوییم که تشخیص آن از درمان آن دشوارتر است. اندومتریوز یک بیماری شایع است که از علائم آن می‌توان به درد و خونریزی و همچنین از عوارض آن به نازایی اشاره کرد. درد در دوره‌ی قاعدگی در خانمی که اندومتریوز دارد بسیار شدید بروز می‌کند و معمولا در نواحی مختلفی پخش می‌شود.

برای درمان این بیماری از روش‌های زیر استفاده می‌شود؛

  • هورمون درمانی
  • جراحی و برداشت بافت اندومتر
  • مسکن‌ها و درمان‌های علامتی و حمایتی

به نقل از medicalnewstoday، در بخش هورمون درمانی می‌توان از داروهای جلوگیری از بارداری هم استفاده کرد. این داروها باعث کاهش خونریزی رحمی می‌شوند و بافت رحم را کم‌تر رشد می‌دهند. در واقع تنظیم رشد دیواره‌ی رحمی توسط این داروها انجام می‌شود. قرص ال دی در درمان اندومتریوز می‌تواند موثر باشد. تا زمانیکه از این داروها استفاده کنید درد شما در زمان قاعدگی کاهش پیدا می‌کند اما به محض قطع مصرف داروهای ضد بارداری قدرت باروری شما برمی‌گردد و ممکن است که درد شما نیز در زمان پریود برگردد.

اندومتریوز با ال دی بهبود پیدا می کند
یکی از راه‌های بهبود درد اندومتریوز در هنگام پریود، استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری است.

۳. قرص ال دی برای رشد مو

یکی از جمله‌هایی که بسیار درباره‌ی ال‌دی می‌شنویم، این است که این قرص به رشد مو کمک می‌کند. اما آیا این جمله واقعیت دارد؟ گاهی ریزش موها به علت عوامل ژنتیکی است و نمی‌توان برای پیشگیری از ریزش آن کاری کرد. اما گاهی این مسئله به علت بالا و پایین شدن هورمون‌های مردانه و اختلالات هورمونی در بدن است که با تنظیم هورمونی می‌توان از ریزش بیشتر موها جلوگیری کرد.

البته شنیده‌شده‌است که اگر قرص ال‌دی را له کرد و از آن خمیری تهیه کرد،‌ می‌توان از ریزش موها جلوگیری نمود. اما نمی‌توان خیلی مطمئن بود که واقعا این روش عمل می‌کند. در صورتیکه ریزش موها به علت عدم بالانس هورمونی باشد، با تایید دکتر زنان می‌توان از ال‌دی برای رفع مشکل ریزش موها استفاده کرد. هر چند نمی‌توان مطمئن بود که قرص ال‌دی به رشد موها کمکی می‌کند.

۴. نحوه استفاده از قرص ال دی برای رشد ابرو و اثر آن

گفته‌شده است که از قرص ال‌دی می‌توان برای رشد ابرو استفاده‌کرد. نمی‌توان گفت این حرف تا چه اندازه صحیح است، اما برخی از افراد با مالیدن خمیر قرص ال‌دی (که آن را با له کردن چند عدد قرص ال‌دی و اضافه‌کردن چند قطره آب می‌سازند)‌ به ابرو، توانسته‌اند به رشد ابروی خود بیفزایند.

در صورتیکه ریزش ابروها به علت‌های هورمونی باشد، دکتر زنان با استفاده از هورمون‌درمانی و احتمالا استفاده از قرص ال‌دی به درمان این مشکل می‌پردازد. اما استفاده‌ی سرخود از قرص‌های ال‌دی برای پیشگیری از ریزش ابروها و یا رشد آن‌ها، اصلا توصیه نمی‌شود. تاثیر قرص ال‌دی بر رشد ریش هم به همین شکل است.

۵. فواید قرص ال‌دی برای گیاهان

احتمالا با خواندن این عبارت، چشم‌هایتان گرد شده‌است  تعجب کرده‌اید؛ اما درست است و قرص ال دی برای گیاهان مفید است. در صورتیکه این قرص را در آب حل کنید و به گیاه بدهید و یا در نزدیکی عمق ریشه‌ی گیاه آن را خاک کنید، رشد و تقویت گیاه تحریک خواهدشد و با گیاه سرزنده‌تری مواجه می‌شوید. البته پیش از اینکه از این روش استفاده کنید، باید بررسی کنید که گیاه شما به هورمون‌های استروژن و پروژسترون جواب می‌دهد یا خیر!

نحوه مصرف قرص ال دی برای گل ها و گیاهان

همانطور که گفته‌شد، می‌توان با افزودن چند دانه قرص ال‌دی به آب،‌ محلولی را درست کرد و به گلدان‌ها اضافه‌کرد. از طرفی می‌توانید در انتهای گلدان، چند عدد قرص ال‌دی را خاک کنید و صبر کنید تا به آهستگی در رطوبت خاک حل شود و ترکیبات خود را آزاد کند.

۶. تاثیر قرص ال دی بر کیست تخمدان

یکی از راه‌های درمانی کیست تخمدان، استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری، مثل ال دی است.‌ این داروها می‌توانند کیست‌هایی از تخمدان را که علت ایجاد آن‌ها منشاء هورمونی است، درمان کنند. اما اگر کیست‌ها به علت‌های دیگری در تخمدان ایجادشده‌اند، اصلا نباید از این داروها برای درمان آن‌ها استفاده کرد؛ زیرا ممکن است باعث بزرگ‌تر شدن کیست‌ها نیز بشوند.‌

به هیچ عنوان از این روش سرخود و بدون تجویز دکتر زنان استفاده نشود. تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک از دیگر بیماری‌های تخمدانی است که معخولا با تجویز قرص ال‌دی همراه است.

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی

برای درمان کیست تخمدان با قرص ال دی باید این قرص را به همان روش معمولی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود، استفاده کرد.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک از چند طریق انجام می شود.
یکی از راه‌های درمانی سندروم تخمدان پلی کیستیک استفاده از داروی پیشگیری از بارداری ال دی است.

عوارض قرص ال دی (LD) چیست؟

همچون بسیاری از روش‌های پیشگیری از بارداری، عوارضی برای قرص ال‌دی وجود دارد که در ادامه به توضیح مفصل آن‌ها می‌پردازیم.

۱. عوارض جانبی خفیف همراه با مصرف قرص LD

از جمله عوارضی که با مصرف ال‌دی ممکن است بروز پیدا کند می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد؛

  • لکه بینی یا خونریزی واژینال بین دوره‌ها (پریودی)؛ خونریزی در زمان استفاده از قرص ال دی می‌تواند نتیجه‌ی مصرف نامنظم قرص‌ها باشد. گاهی بدن برخی خانم‌ها نسبت به دوز کم این قرص جواب نمی‌دهد و خونریزی و لکه‌بینی اتفاق می‌افتد.
  • احتمال افزایش وزن یا احتباس مایعات
  • تورم یا حساس شدن پستان
  • حالت تهوع یا ناراحتی معده
  • تغییرات خلق و خوی
  • ملاسما (تیره شدن پوست، اغلب در پوست صورت)

۲. سایر عوارض جانبی قرص ال دی

از دیگر عوارض جانبی می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد؛

  • تهوع 
  • حساسیت به پستان
  • تغییر اشتها 
  • سردرد 
  • افسردگی 
  • سرگیجه 
  • ریزش موی سر
  • بثورات و دانه‌های پوستی
  • عفونت‌های واژن 
  • التهاب لوزالمعده 
  • واکنش های آلرژیک

۳. عوارض جانبی جدی قرص های ضد بارداری

برخی از عوارض جدی عبارت هستند از؛

  • تاری دید
  • درد شدید معده
  • سردرد شدید
  • تورم یا درد در پاها
  • درد قفسه سینه 
  • حمله‌ی قلبی
  • لخته شدن خون
  • سکته‌ی مغزی 
  • اثرات قرص ال دی بر اعصاب می‌تواند منفی باشد و با برخی از داروهای ضدصرع تداخل دارویی داشته‌باشد
قرص ال دی عوارضی دارد
عوارض قرص ال دی فرد به فرد تفاوت می‌کند و ممکن است که در برخی افراد با شدت بیشتری بروز کند.

۴. عوارض خطرناک قرص ال دی

در صورت بروز هر یک از عوارض زیر هنگام مصرف قرص ال دی، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید قفسه سینه، سرفه‌ی خونی، تنگی نفس ناگهانی (نشان‌دهنده‌ی لخته شدن احتمالی در ریه)
  • درد در ساق پا (نشانگر لخته شدن احتمالی پا)
  • سنگینی قفسه سینه (نشانگر حمله قلبی احتمالی)
  • سردرد یا استفراغ شدید ناگهانی، سرگیجه یا غش، اختلالات بینایی یا گفتاری، ضعف یا بی‌حسی در بازو یا پا (نشان‌دهنده‌ی سکته‌ی احتمالی)
  • از بین رفتن ناگهانی جزئی یا کامل بینایی (نشانگر لخته شدن احتمالی چشم)
  • توده‌های پستان (نشانگر سرطان پستان یا بیماری فیبروکیستیک پستان است)
  • درد یا حساسیت شدید در ناحیه‌ی معده (نشانگر پارگی تومور کبدی است)
  • مشکل در خوابیدن، ضعف، کمبود انرژی، خستگی یا تغییر روحیه (احتمالاً نشانگر افسردگی شدید) است.
  • زردی یا زردی پوست یا کره‌ی چشم، همراه با تب، خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار رنگ تیره یا حرکات روده به رنگ روشن (نشان‌دهنده‌ی مشکلات احتمالی کبد)

۵. عوارض جانبی قرص ال دی برای مردان

استروژن هورومونی است که در هر دو جنس دیده می‌شود اما در زنان به مقدار بسیار بیشتری ترشح می‌شود. این هورمون باعث بروز صفات زنانه می‌شود. هنگامی که یک مرد از این هورمون استفاده کند، ممکن است صفات زنانه، مثل رشد سینه‌ها در آن‌ها دیده‌شود. از این رو اصلا توصیه نمی‌شود که بدون دستور پزشک، یک آقا از قرص ال دی یا ترکیبات استروژن دار استفاده کند. البته در برخی بیماری‌ها استفاده از این داروها برای مردان ضروری است.

۶. عوارض قرص ال دی برای دختران مجرد

آیا قرص ال‌دی برای دختران مجرد ضرر دارد؟ یکی از تصوراتی که در جامعه وجود دارد این است که مصرف قرص ال دی برای دخترهای مجرد مضر است و منجر به ناباروری در آنها می‌شود. عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند که اگر دخترهای باکره و دوشیزه‌ها قرص ال دی مصرف کنند، عواقب ناگواری برای آنها در پی خواهد داشت. اما حقیقت این است که عوارض قرص ال دی برای خانم‌های باکره و غیرباکره یکسان است و این قرص اصلا نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا مصرف‌کننده یک زن متاهل است یا یک دختر مجرد. بنابراین اصلا نباید به این حرف‌های بی‌پایه و اساس اعتنا کنید و در صورتی‌که سوالی در این زمینه دارید، تنها با دکتر متخصص زنان مشورت کنید.

۷. قرص LD بر رابطه جنسی چه اثری می گذارد؟

یکی از اثرات قرص ال دی ممکن است بر رابطه‌ جنسی باشد. برخی خانم‌ها بعد از مصرف این قرص دچار خشکی واژن می‌شوند و از ترشحات آن‌ها کم می‌شود. در این صورت، بهتر است از لوبریکانت استفاده شود. توجه داشته‌باشید که این قرص‌ها خانم‌ها را مستعد عفونت‌های قارچی می‌کنند که می‌تواند از کیفیت رابطه‌ی جنسی بکاهد.

موارد احتیاط و هشدار در مصرف قرص LD

زمانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می‌کنید، نباید سیگار بکشید. سیگار کشیدن خطر عوارض جانبی جدی را هنگام استفاده از قرص، افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن زیاد (بیش از ۱۵ نخ سیگار در روز)، ممکن است با خطر بسیار خاصی همراه باشد.

در زنان بالای ۳۵ سال که به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی جدی، مانند حمله قلبی، لخته شدن خون و سکته، که ممکن است منجر به مرگ شود، نباید از قرص ضد بارداری استفاده شود. خطرات قلبی عروقی (قلب و عروق خونی) با افزایش سن، وزن، سابقه‌ی خانوادگی بیماری قلبی و تعداد سیگارهای کشیده‌شده در روز افزایش می‌یابد.

موارد منع مصرف قرص ال دی

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، نباید از قرص ال دی استفاده کنید:

  • حمله قلبی یا سکته
  • لخته شدن خون در پاها (ترومبوفلبیت)، ریه‌ها (آمبولی ریوی) یا چشم‌ها
  • سرطان پستان شناخته‌شده یا مشکوک به سرطان مخاط رحم، دهانه‌ی رحم یا واژن یا برخی از سرطان‌های حساس به هورمون
  • تومور کبدی (خوش‌خیم یا سرطانی)
  • باردار هستید یا فکر می‌کنید باردار هستید.
  • درد قفسه سینه (آنژین سینه) دارید.
  • خونریزی واژینال بدون دلیل (تا رسیدن به تشخیص توسط پزشک)
  •  زردی سفیدی چشم یا پوست (زردی) در دوران بارداری یا در هنگام استفاده قبلی از قرص
  • حاملگی شناخته شده یا مشکوک
  • اختلالات دریچه قلب یا ریتم قلب که ممکن است با تشکیل لخته‌های خون همراه باشد.
  • فشار خون کنترل نشده
  • بیماری کبدی فعال با آزمایشات عملکرد غیر طبیعی کبد
  • هر داروی ترکیبی هپاتیت C را که حاوی ombitasvir / paritaprevir / ritonavir است، با یا بدون داسابویر مصرف کنید.
  • آلرژی یا حساسیت زیاد به هر یک از اجزای تشکیل دهنده (مواد فعال یا غیرفعال) رژیم کنترل بارداری

اگر تا به حال به یکی از این موارد مبتلا شده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می تواند روش دیگری برای جلوگیری از بارداری پیشنهاد کند.

زن باردار نباید از ال دی استفاده کند.
یکی از موارد منع مصرف قرص ال دی بارداری است. این دارو برای پیشگیری از بارداری است. بنابراین بعد از بارداری نباید از این دارو استفاده کنید.

تداخلات دارویی قرص LD

برخی از داروها، از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدتشنج، می‌توانند اثر قرص‌های ضد بارداری ال دی را کاهش دهند. در مورد تمام داروها و داروهای بدون نسخه (از جمله داروهای گیاهی) که مصرف می‌کنید به پزشک خود بگویید.

آیا هر زنی می تواند از قرص های ضدبارداری استفاده کند؟

قرص‌های جلوگیری از بارداری را بیشتر خانم‌ها با خیال راحت می‌توانند مصرف کنند. اگرچه این موارد برای زنان بالای ۳۵ سال که سیگار می‌کشند، توصیه نمی‌شود.

اگر سیگار نمی‌کشید، می‌توانید از قرص‌های ضدبارداری هورمونی تا زمان یائسگی استفاده کنید. علاوه بر این، در صورت داشتن موارد زیر نباید از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کنید:

  • لخته شدن خون در بازوها، پاها یا ریه ها
  • بیماری جدی قلب یا کبد
  • سرطان سینه یا رحم
  • فشار خون کنترل نشده
  • میگرن با اورا

قرص ضد بارداری از هیچ نوع بیماری مقاربتی (STD)، از جمله HIV و AIDS محافظت نمی‌کند. برای محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی باید از کاندوم همراه با هر نوع روش دیگر جلوگیری از بارداری استفاده شود.

تاثیر قرص ال دی بر آزمایش ازدواج

شاید شما هم شنیده‌باشید که استفاده از قرص‌های ضدبارداری ال‌دی می‌تواند در تست اعتیاد و آزمایش ازدواج اختلال ایجاد کند و آن را منفی نشان‌دهد. اما آیا واقعا به این سادگی می‌توان تست اعتیاد را دور زد؟ اگر چنین باشد،‌ اعتماد کردن به آزمایش ازدواج دشوار می‌شود.

بهتر است بدانید که اصلا اینطور نیست. افرادی که برای جلوگیری از مثبت‌شدن آزمایش اعتیاد ازدواج خود از قرص ال‌دی استفاده می‌کنند، بدانند که تنها تاثیری که ممکن است ال‌دی بر روی جواب آزمایش بگذارد، مختل کردن ادرار است و آن هم به علت اسیدی شدن ph ادرار است که با تست نوار ادرار قابل تشخیص است. بنابراین بی‌جهت از این دارو برای آزمایش ازدواج کاذب استفاده نکنید.

راهنمای دکترتو برای مصرف قرص ال دی

در صورتیکه می‌خواهید از باردار شدن پیشگیری کنید و روش مورد نظر شما استفاده از قرص‌های ال دی است،‌ باید با متخصص زنان مشورت کنید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. برای دریافت نوبت در سریع‌ترین زمان و بدون صرف انرژی،‌ می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو،‌ نوبت بهترین دکتر زنان در شهر خود را دریافت کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره دارویی از نحوه مصرف این قرص‌ها و عوارض آنها به خوبی آگاه شوید.

پرسش‌های متداول

با تغییر سیاست‌های کنترل جمعیت در کشور، به سادگی قبل نمی‌توان قرص‌ها و آمپول‌های جلوگیری را تهیه‌کرد و باید با نسخه‌ی پزشک باشد. در این صورت می‌توان این قرص را در داروخانه با قیمت مناسب و نسبتا کم تهیه‌کرد.

برای دریافت قیمت این قرص‌ها باید از داروخانه‌هایی که این دارو را موجوددارند، اطلاعات کسب کنید. زیرا داروی یاسمین به سادگی گذشته در دسترس نیست.

بله. قرص یاز در برخی از خانم‌ها باعث افزایش وزن می‌شود. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها روش‌ها و یا قرص‌های دیگری برای جلوگیری انتخاب می‌کنند.

بستگی دارد. هنگامی که یک خانم می‌خواهد روش جلوگیری مناسبی انتخاب کند، باید بسیاری از موارد را در نظر بگیرد. اگر روش انتخابی زن، قرص LD باشد، باید آزمایش‌هایی مثل چربی خون، کارکرد کبد و تست‌های قلبی و عروقی انجام‌شوند تا مناسب بودن روش تایید شود.

بله. استفاده از این قرص‌ها ممکن است بزرگ‌شدن سینه‌ها را تحریک‌کند، اما این تغییر در سایز چندان بزرگ و محسوس نیست.

تا زمانی که قرص‌ها را روزی یکی مصرف کنید، مشکلی در پیشگیری از بارداری نخواهدبود. مصرف قرص‌ها در ساعت مشخص به نظم‌داشتن و فراموش‌نکردن دوز‌ها کمک می‌کند.

خستگی یکی از عوارض جانبی قرص ضدبارداری LD است، اما این به معنی خواب‌آور بودن قرص‌ها در هر شرایطی نیست.

هنگامی که برای مدت طولانی از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده‌شود، بلافاصله بعد از قطع مصرف، توانایی باروری بازنمی‌گردد. اما این به معنی ایجاد نازایی در زن نیست. البته مصرف قرص‌ها برای سال‌‌های طولانی و پشت هم توصیه نمی‌شود.

از آنجایی که قرص‌های هورمونی می‌توانند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شوند، بهتر است که آن‌ها را قبل از به خواب‌رفتن مصرف‌کرد. خوردن قرص‌ها با معده‌ی خالی چندان توصیه نمی‌شود.

طبق تحقیقاتی که انجام‌شده‌است، از هر ۱۰ نفر، ۶ نفر تغییری در میل جنسی احساس نمی‌کنند. ۱ نفر از هر ۱۰ نفر دچار کاهش و ۲ نفر از ۱۰ نفر دچار افزایش میل جنسی می‌شوند.

مصرف قرص‌های ضدبارداری تا ۹۹% از وقوع آن پیشگیری می‌کنند. اگر به اندازه‌ی کافی بدشانس باشید، ممکن است جزو آن ۱ نفر قرار بگیرید. تداخل‌های دارویی می‌توانند اثربخشی این قرص‌ها را کم کنند.

خوردن قرص ال‌دی معمولا در روز پنجم سیکل آغاز می‌شود. در واقع این روز ممکن است برای خیلی از خانم‌ها در میانه‌ی خونریزی باشد و برای برخی دیگر یکی دو روز بعد از اتمام خونریزی باشد.

حتما بخش فراموشی دوزهای قرص ال‌دی را مطالعه کرده‌اید!‌ زمانی که یک روز قرص ال‌دی را فراموش می‌کنید،‌ می‌توانید با خوردن دو عدد قرص ‌ال‌دی در روز بعد، این فراموشی را جبران کنید. البته توجه داشته‌باشید که بهترین حالت مصرف قرص ال‌دی، ‌روی نظم خوردن آن است.

هر کدام از این روش‌ها به تنهایی می‌توانند باعث جلوگیری از بارداری شوند؛ اما اگر آخر ماه و مصرف قرص‌ها تمام شود،‌ ولی پریود اتفاق‌نیفتد،‌ می‌توان از آمپول‌های پروژسترون برای پریود شدن استفاده‌کرد.

قرص ال دی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون است. بنابراین به روش هورمونی از بارداری پیشگیری می‌کند. توجه داشته‌باشید که روش‌های هورمونی می‌توانند در برخی از افراد ایجاد علائمی مانند تهوع بکنند. اگر این داروها بهترین انتخاب برای فرد باشد و روش جایگزین مناسب دیگری برای پیشگیری از بارداری وجود نداشته باشد، می‌توان از داروهای ضدتهوع همراه با ال دی استفاده کرد تا همزمان با اثر دارو، از تهوع نیز پیشگیری شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ال دی

  1. فاطمه اسماعیلی گفت:

    سلام من ال دی رو یه دوره خوردم دقیقا روز هفتم استراحتش پریود شدم یعنی مثلا امروز که پریود شدم فرداش باید بسته ی جدید رو مصرف میکردم
    میخواستم ببینم این ایرادی نداره؟
    الان من مصرف دوره ی دوم رو تموم کردم و با اپلیکیشن متوجه شدم ۸ روز تا پریودم مونده یعنی تو دوره ی استراحتش اصن پریود نمیشم الان باید چیکار کنم؟
    دوره ی بعدی رو بدون توجه به پریود شدن یا نشدن بخورم یا باید صبر کنم روز اول پریود بخورم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      قرص اول رو باید در روز اول پریودی مصرف کنین

    2. مرضیه گفت:

      سلام خانم دکتر امیدوارم حالتون خوب باشه یه سوال داشتم که خیلی فکرمو درگیرکرده من حدوددوماه پیش زایمان سزارین بچه سوم داشتم وپزشکم بخاطر جلوگیری ازبارداری برام قرص تجویز کرد وحدودسه شب جلوتر من رابطه جنسی داشتم باهمسرم بعدازرابطه قرصم روسریع شروع به مصرف کردم اما پریودنبودم این مشکل ایجاد نمیکنه یاباردارنمیشم خیلی میترسم دوباره باردارنشم🥹منتظر راهنماییتون هستم🙏🙏

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        معمولا در این شرایط احتمال بارداری بسیار ضعیف است
        از امپول سه ماهه بارداری هم می توانید استفاده کنید
        تندرست باشید مرضیه ی عزیز

  2. Zhra گفت:

    سلام.من باراولمه میخواهم ازقرص ضدبارداری استفاده کنم.بایدصبرکنم موقعی که پریودشدم روز اول مصرف کنم؟تا۲۱روزادامه دهم و ۷روز قطع کنم؟بعداز۷روز پریود میشوم؟وروزی ک پریودشدم باز ۲۱عددقرص رو شروع کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      بله روشی که خودتون توضیح دادین کاملا درسته

      1. مرضیه گفت:

        سلام خانم دکتر

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          معمولا در این شرایط احتمال بارداری بسیار ضعیف است
          از امپول سه ماهه بارداری هم می توانید استفاده کنید
          تندرست باشید مرضیه ی عزیز

  3. اسما گفت:

    سلام
    زمانمصرف قرص ۲۱ عددی چ موقع هست؟؟
    یکی میگه از رو پنجم پریودی
    یکی میگه اول
    من گیج شدم واقعا

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      بهتره از روز اول پریودی مصرفتون رو شروع کنین.

      1. ماریا احمدی گفت:

        سلام من یک هفته پیش با همسرم رابطه داشتم و الان ب شک و تردید افتادم و سریع رفتم و یکی از قرص های ال دی رو خوردم من بار اولمه و نمیدونم چیکار کنم آیا دیر اقدام نکردم برا پیشگیری و نحوه خوردن قرص ال دی چجوری

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام بهتر است ۴ قرص را امروز و ۴ قرص را فردا شب مصرف کنید

  4. فرشته میر گفت:

    سلام اگر یه بار نزدیکی داشتم چند روز قرص نیاز هست بخورم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      در صورت داشتن رابطه ی جنسی محتفظت نشده و احتمال بارداری، بهتره از قرص اورژانسی کمک بگیرین:
      مهم ترین نکات مصرف قرص اورژانسی یا قرص لوونورژسترول

  5. زینب گفت:

    سلام من کودک ۶ ماهه دارم آیا میتونم قرص ال دی زرد مصرف کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      توصیه می شود در دوران شیردهی از این قرص مصرف نکنین.

  6. فرنوش محمدی گفت:

    سلام من اولین قرص LD بسته ۲۱عددی را از روز پنجم قاعدگی شروع کردم ایا خطر بارداری در طی ماه وجود دارد ؟ ایا مصرف قرص را دیر شروع کردم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      از ماه بعد، روز اول شروع قاعدگی قرصتون رو شروع کنین.

      1. ناشناس گفت:

        سلام اگر حتی روز اول پریودی اگه لکه بودیم میتونیم از این قرص جلوگیری استفاده کنیم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          اگر مطمئن هستید که پریود می شوید لازم نیست

  7. صبا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من مجردم و بخاطر پریود های شدید پزشکم این قرص رو تجویز کرد،الان یک بسته ۲۱تایی رو مصرف کردم و امروز از شروعش ۲۷ روز گذشته و من پریود نشدم اگه روز ۲۷ام بسته بعدی رو مصرف کنم یعنی دو ماه پریود نمیشم و این مشکلی ایجاد نمیکنه؟!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      همونطور که گفته شده باید بین مصرف دو بسته یک فاصله ی استراحت داشته باشین که پریود بشین و بسته ی بعدی رو از روی اول خونریزی پریودی مصرف کنین.

  8. فرنوش محمدی گفت:

    سلام مدتی هست که زمان پربود دو روز فقط لکه بینی دارم وبعد پریودم شروع میشه ایا باید قرص را از همان روز لکه بینی شروع کنم ؟ یعنی روز اول پریودم حساب کنم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله از زمان شروع لکه بینی باید مصرف رو شروع کنین.

      1. نگین گفت:

        سلام قرص ال دی بعد یک دوره مصرف اگر در ماه بعد رابطه جنسی وجود نداشته باشد لازم هست همچنان مصرف بشه؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          اگر از این قرص فقط برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنین (نه با هدف درمانی) و رابطه ی جنسی ندارین لازم نیس مصرف کنین.

  9. نانایی گفت:

    اگر پریود باشیم و بعد از نزدیکی فراموش کنیم قرص مصرف کنیم و ۱ روز بعد دو قرص همزمان استفاده کنیم از باردار شدن جلوگیری میکند؟!

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      توصیه می شه از رابطه ی جنسی در زمان پریودی خودداری کنین. احتمال بارداری در زمان پریودی کمه. تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده می تونین قرص اورژانسی رو مصرف کنین.

      1. مه لقا گفت:

        سلام
        پریدی منظمی ندارم
        میخواهم قرص ال دی مصرف کنم که پریدیم منظم شه
        مشکل هرمونی هم ندارم فقط ارثی هست
        باید از روز چندم قرص ال دی مصرف کنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          از روز اول شروع خونریزی پریودی

    2. F... گفت:

      سلام خسته نباشید
      یک روز بعد از پریودیم من با نامزدم رابطه از عقب داشتم
      ایشون مایع منیشون احتمالا خیلی کم با واژنم تماس داشته
      من بعد از بیستو چهار ساعت از قرص ال دی به صورت اورژانسی استفاده کردم
      و بعضی موقع ها بی دلیل ترشح دارم
      آیا احتمال بارداری وجود داره؟
      وچند قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری کافیه؟

      1. پریا گفت:

        من یک روز قرص ال دی خوردم فردا پریودم ؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمالا خیر
          باید ۴-۸ عدد همزمان مصرف کنید

      2. فاطمه گفت:

        با سلام و خسته نباشید یک روز پیش با نامزدم رابطه داشتم فکر نکنم از دوسه قطره بیشتر آب منی داخل واژنم ریخته باشه و پریود هم نیستم قرص ال دی رو چه جوری مصرف کنم با تشکر از راهنمایی شما

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          ۴عدد قرص ld را همزمان بخورید
          ۱۲ ساعت دیگر چهار عدد دیگر را تکرار کنید

  10. Nadi گفت:

    اگه برای بار اول ،یک روز بعد از اتمام پریود قرص (۲عدد) بخورم،اشتباه هست؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      زمان شروع قرص های پیشگیری از باردار از روز اول پریودی است.

    2. F... گفت:

      سلام خسته نباشید
      یک روز بعد از پریودیم من با نامزدم رابطه از عقب داشتم
      ایشون مایع منیشون احتمالا خیلی کم با واژنم تماس داشته
      من بعد از بیستو چهار ساعت از قرص ال دی به صورت اورژانسی استفاده کردم
      و بعضی موقع ها بی دلیل ترشح دارم
      آیا احتمال بارداری وجود داره؟
      وچند قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری کافیه؟

      1. فایزه گفت:

        سلام. دکتر جان ایام ب کام .
        روز هفت پزیودی رابطه داشتم و تنسی ۱.۵خورذم. واژژنم خشک شده اصلا ترشح ندارم ۴. تا تست تو بازع های مختلف منفی شذه . پریودم نمیشم ‌‌ .ممکنه بخاطرقرص باشه؟ تا چند روز دللم درد می کرد دقیقا همون جایی ک پزیودی درد می کنه ولی خفیف‌تر و قابل تحمل تر

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام فایزه عزیز
          مسلما باردار نیستسد
          و ممکن است بعلت اختلالات هورمونی و یا عفونت قارچی این اتفاق افتاده باشد

      2. ناشناس گفت:

        اگر بین دوبسته مصرف ال دى استراحت نباشد پریود اتفاق نمى افتد

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          حتمن فاصله را رعایت کنید