دلایل قاعدگی دردناک چیست و برای کاهش درد آن چه می توان کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قاعدگی دردناک در دوران قاعدگی خانم ها است. درد شکم، کمر از مشکلات قاعدگی دردناک است. برای درمان و کاهش درد قاعدگی می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

قاعدگی دردناک چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی پریودی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند. این درد در قسمت پایین شکم و پشت حس می‌شود، که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است. این درد معمولا با شروع قاعدگی و یا در دو سال اول آن وجود دارد و رفته رفته با افزایش سن درد کمتر شده و یا شاید بعد از به دنیا آمدن اولین بچه، کاملا از بین برود. ممکن است پزشک از اصطلاح “دیس منوره” به جای قاعدگی دردناک استفاده کند.

درد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلات آزار دهنده‌ی قاعدگی است، که ممکن است قبل از قاعدگی یا همزمان با آن ایجاد شود و به طور روتین بسیاری از زنان به آن دچار می‌شوند.

علائم قاعدگی دردناک چیست؟

احتمالا شما نیز از این علائم آگاهی دارید و آن را تجربه کرده‌اید:

  • احساس درد در ناحیه ی شکم (گاهی اوقات بسیار شدید)
  • احساس فشار در شکم
  • درد در ناحیه لگن، پایین کمر و پشت و داخل ران

وقتی که درد شدید باشد، علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و مشکل معده، گاهی اوقات همراه با استفراغ
  • آبکی و شل شدن مدفوع

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

دلایل ایجاد قاعدگی دردناک چیست؟

درد شکم در قاعدگی به علت انقباض رحم که نوعی عضله است، رخ می‌دهد. حال اگر میزان این انقباضات بسیار قوی باشد، باعث مسدود شدن عروق نزدیک به رحم و در نتیجه اکسیژن رسانی به رحم متوقف می‌شود و همین کمبود اکسیژن منجر به درد می‌شود.
درد قاعدگی یا اولیه است یا ثانویه، که درد قاعدگی اولیه به دلیل چرخه ی قاعدگی رخ می‌دهد، در حالی که درد قاعدگی ثانویه ناشی از مشکل در اندام‌های تولید مثلی است. درد قاعدگی ثانویه دلایل متعددی دارد، از جمله:

اندومتریوز: اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم یافت می‌شود.

بیماری‌های التهابی لگن: عامل این عفونت باکتری است و از رحم شروع می‌شود و می‌تواند به سایر ارگان‌های تولید مثل نیز گسترش یابد.

تنگی دهانه ی رحم: که قسمت پایین رحم است، می‌تواند به علت آسیب دیدگی و همچنین کمبود استروژن پس از یائسگی ایجاد شود.

فیبروئید: دیواره داخلی رحم ممکن است فیبروئید (توده ی خوش خیم دیواره ی رحم) داشته باشد.

بیشتر بخوانید: دلایل خونریزی شدید قاعدگی چیست و چه درمانی دارد؟

آیا شما هم علائم قاعدگی دردناک را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیر.

درمان قاعدگی دردناک چیست؟

در صورت خفیف بودن درد قاعدگی می‌توانید از آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید و اگر این داروها را به محض شروع خونریزی یا درد استفاده کنید، مؤثرتر خواهد بود. همچنین داروی دی سیکلومین می تواند در کاهش درد اثر گذار باشد.

گرما نیز می‌تواند کمک کند. استفاده از پدهای حرارتی یا بطری آب گرم در پشت یا شکم ،حمام آب گرم نیز می‌توانند کمک کننده باشند. شما هم چنین باید:

  • در صورت نیاز استراحت کنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید.
  • از تنباکو یا مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  • پشت و شکم خود را ماساژ دهید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، درد قاعدگی کمتری دارند، بنابراین جهت پیشگیری از دردهای قاعدگی، ورزش کردن را در فعالیت‌های روزانه ی خود بگنجانید.

در صورت انجام اقدامات بالا و عدم بهبودی ممکن است پزشک داروهای زیر را تجویز نماید:

  • دوز بالای بروفن یا سایر داروهای ضد درد
  • داروهای ضد بارداری (زنانی که از این قرص‌ها استفاده می‌کنند، درد قاعدگی اندکی دارند.)

درد قاعدگی همه‌ی فعالیت‌های شما را مختل می‌کند؟ مشاوره بگیر!

 

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت شدید و غیر معمول بودن درد قاعدگی، یا ادامه دار شدن درد بیش از ۲-۳ روز با پزشک خود تماس بگیرید. درد قاعدگی به هر علتی که باشد، قابل درمان است، بنابراین مهم است که بررسی شود.

دکتر زنان از علائم و چرخه‌های قاعدگی شما سوال خواهد کرد و با اسپکولوم واژن و رحم شما را معاینه می‌کند و در صورت نیاز از آن نمونه برداری خواهد کرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد، که درد شما با قاعدگی مرتبط نیست، آزمایشات دیگری را جهت انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره قاعدگی دردناک

  1. mrhmany673@gmail.com گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من سندرم پلی کستیک دارم با قرص پروژسترون عادت میشم و تو اولین روز عادتیم درد دارم.قبل این قرصا اینجوری نبودم.دیر به دیر میشدم ولی بدون درد.علتش چی میتونه باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به علت داشتن سندرم پلی کیستیک قاعدگی های قبلی شما بدون تخمک گذاری بوده و بنابراین درد کمتری داشتید. سیکل های ایجاد شده با قرص موجب نظم و آزاد شدن تخمک در طول سیکل شده و با ترشح هورمون پروستاگلاندین و نشستن روی گیرنده های رحم موجب بروز انقباض و درد می شود. برای داشتن اطلاعات بیشتر نیز میتونید از این لینک با متخصصان مامایی مشورت کنید.
      متخصص مامایی

  2. الهام گفت:

    سلام وقتتون بخیر من از دوروز قبل از پریودیم درد قابل تحمل دارم ولی روزی که شروع میشه خونریزیم دردم بیش از حد زیاد و وحشتناکه به حدی که باید برم پیش دکتر و سرم یا امپول بهم تزریق بشه شما میتونین راهنمایی کنید یا راه درمانی نداره ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت این درد انقباضات رحمی ناشی از ترشح هورمون هاست. از چند روز قبل باید از خوردن مواد کافئینی پرهیز کنی، سبزیات و میوه تازه مصرف کنی و در برخی موارد میتوان دارو استفاده کرد که میتونید با متخصص زنان در این خصوص از این لینک در ارتباط باشی.
      متخصص زنان و زایمان

    2. ناشناس گفت:

      همه میگن بعد از زایمان بچه اول خب میشید

      1. ناشناس گفت:

        من در دروان قاعده گی زیاد درد احساس میکنم مخصوصا دو روز اول ایا این درد نورمال اس

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          درد ها قابل انتظار است
          از ضد التهاب مناسب برای تسکین استفاده کنید تا مسکن های معمولی
          از ورزش های مخصوص خانگی هم برای تسکین درد می توانید بهره ببرید

      2. ماه پیشونی گفت:

        من بعد از زایمانم بدتر شدم
        قبلا اصلا درد نداشتم😩

  3. zahra گفت:

    من ۱۸ سالمه و روز اول پریودم خیلی درد تو ناحیه پایین شکم سمت چپ دارم که واقعا اذیت کنندس و تب سرد و سرگیجه و و… دارم برا کاهش درد چیکار کنم؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      بهتره مواد کافئینی از یک هفته قبل استفاده نکنی. فست فود مصرف نکنی. میوه و سبزیجات تازه و مواد مغذی. با مراجعه به متخصص زنان میتونی درمان دارویی هم بگیری.
      متخصص زنان زایمان خوب

  4. Lady Frozen گفت:

    سلام خسته نباشید
    من حدود ۶ ساله که هر موقع پریود میشم درد وحشتناکی دارم و این باعث مشکلاتی مثل: عرق سرد، پایین اومدن فشار، رنگ پریدگی (جوری که رنگ پوستم با دیوار یکی میشه)، حالت تهوع و استفراغ (حتی اگه چیزی نخورده باشم بازم از شدت درد اسید معده بالا میارم) ،به سختی نفس کشیدن، بی قراری، از دست دادن تمام انرژی بدنم طوری که تا چندروز بی حالم
    بعد از اینکه دردم یکم آروم میشه لرز میگیرم و تا چندساعت میخوابم
    بعضی وقتا درد قابل تحمله و به این مراحل نمیرسه ولی بیشتر مواقع من با این درد درگیر هستم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سندرم قاعدگی در برخی تافراد با اهمین شدت وجود داره. یک سری رعایت رژیم غذایی و مصرف دارو هست که به کاهش این علایم کمک میکنه. نخوردن غذاهای فست فود و مواد کافئین دار و خوردن سبزیجات برگ سبز و غیره به کاهش علایم کمک میکنه. میتونید از این لینک از متخصصان مامایی مشورت بگیرید.
      دکتر متخصص مامایی

  5. ایلار گفت:

    هیچ دردی ب این شدت و طولانی طبیعی نیست من ۲۴ سالمه هرماه احساس میکنم گناه کارم و تو جهنمم هزاران تا دکتر رفتم فقط قرصای ضدبارداری و ضد التهاب ک اونم دیگ‌تاثیر نمیزاره خسته شدم دیگ

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه این درد شما به این شدت غیر قابل تحمل است بهتره برای رد احتمال اندومتریوز به متخصص زنان مراجعه کنید. یک سری رعایت های غذایی و دارویی به کاهش درد شما در دوران قاعدگی کمک می کند. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      پزشک متخصص زنان

  6. Mahsa گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    من زمانی که پریود میشم اول اینکه همیشه ۶،۷ روز عقب جلو میشه و بعد اینکه درد خیلی شدید در ناحیه زیر شکم دارم درد شدید که میگم یعنی در حدی که اشکمو در میاره و در نهایت منجر به استفراغ میشه
    این طبیعیه و اینکه این موارد رو فقط روز اول دارم اما میگم انقدر درد شدیده که برام انگار چند روز طول کشیده.
    ودر آخر استفاده از قرص ناپروکسن تو این موقع خوبه؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نامنظمی قاعدگی میتونه به علت اختلالات هورمونی باشه. درد شدید قاعدگی به علت تغییرات هورمونی صورت گرفه و طبیعی هست و انجام یک سری اصول غذایی و دارویی میتونه به شما کمک کند. برای بررسی اختلال هورمونی و تجویز داروی مناسب برای درد و رفع مشکل بی نظمی قاعدگی از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

  7. PANAH گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب
    من بیشتر وقتا که پریود میشم حالت تهوع و درد خیلی شدیدی دارم حتی اینبار استفراغ هم کردم
    درمانی نداره؟
    یا مشکلی ندارم نیاز هس به پزشک مراجعه کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد زیاد به علت ترشح پروستاگلاندین و انقباضات رحمی هست و غیر طبیعی نیست. یک سری داروها میتونی یک هفته قبل استفاده کنی که نیازه متخصص زنان برای شما تجویز کنه.
      متخصص زنان

  8. سارا گفت:

    مرسی دستتون درد نکنه مطلب خوبی بود.
    فقط اینکه من هر وقت پریود میشم درد دارم طوری که اگه بلند بشم سرم گیج میره الانم کرونا شدید شده نمیتونم جایی برم دکتر.
    یه بار هم درد شدیدی داخل رحم و لگنم داشتم انگار دارم زایمان میکنم که نمیتونستم برپا باشم و نه نشسته و بعد نیم ساعت دردم کمتر شد و یه چیزی مثل گوشت اندازه دو بند انگشت اومد بیرون. چی هست؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در قاعدگی به علت ترشح هورمون پروستاگلاندین و اتصال به گیرنده های این هورمون در دیواره رحم و انقباضات ایجاد شده درد بوجود میاد. به علت شدت درد و خونریزی حالت ضعف و سرگیجه به شما دست میده. ریزش دیواره رحم در قاعدگی اتفاق میوفته و خروج لخته خون و تکه هایی از دیواره رحم طبیعی می باشد.

  9. کاشفی گفت:

    سلام من وقتی که پریود میشم خیلیییی درد شکم کمر دارم حتی کارم به یرم و امپول میکشه هر دفعه همینطور میشم حالت تهوع دارم و گرم و سرد میشه بدنم زمان عادت ماهانه هم بعضی موقعا نامنظم هست چکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد قبل قاعدگی به علت انقباضات ناشی از ترشح هورمون می باشد. برای بررسی علت نامنظمی قاعدگی بهتره آزمایشات هورمونی چک شده و به متخصص زنان مراجعه ککنید. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص زنان و زایمان