عفونت قارچی واژن چیست؟ علائم و روش درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عفونت قارچی واژن از شکایت‌های شایع در میان زنان است. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند معمولا با ترشح و خارش روبه رو می‌شوند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

کاندیدا آلبیکانس، عامل عفونت قارچی واژن و برفک دهان است.

عفونت قارچی واژن یا واژینال یک نوع قارچ تناسلی است و از انواع عفونت واژن است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا، بافت‌هایی که در دهانه واژن قرار دارند، می‌شود. عفونت قارچی واژن کاندیدیازیس واژینال نیز نامیده می‌شود. عفونت قارچی واژینال در برخی از دوره‌های زندگی از هر ۴ زن ۳ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از خانم‌ها حداقل دو بار این مشکل را تجربه می‌کنند. عفونت قارچی واژینال عفونت منتقله‌ی آمیزشی تلقی نمی‌شود، اما به طور معمول خطر ابتلا به عفونت قارچی در اولین فعالیت جنسی وجود دارد. همچنین شواهدی مبنی بر اینکه عفونت‌ها ممکن است با تماس دهان به ناحیه‌ی تناسلی (رابطه جنسی دهانی-تناسلی) مرتبط باشد، وجود دارد.

برای تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت واژینال یک عفونت قارچی است که باعث سوزش، ترشحات و خارش شدید واژن و لابیا، بافت‌هایی که در دهانه واژن قرار دارند، می‌شود.

داروها می‌توانند به طور موثر عفونت‌های قارچی واژن را درمان کنند. اگر به طور مکرر، چهار بار یا بیشتر در طی یک سال، دچار عفونت شدید ممکن است به یک دوره درمانی طولانی‌تر و یک برنامه نگهدارنده نیاز داشته باشید.

عفونت قارچی واژن به انگلیسی، candidiasis یا vaginitis candidiasis نامیده می‌شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

علائم عفونت قارچی واژن چیست؟

نشانه های عفونت قارچی واژن متنوع هستند. علائم عفونت قارچی می‌تواند از خفیف تا متوسط باشد و شامل موارد زیر است:

  • خارش واژن
  • سوزش واژن و لابیا
  • احساس سوزش، به خصوص در هنگام مقاربت یا هنگام ادرار کردن
  • قرمزی و تورم لابیاها
  • درد واژن
  • زخم
  • دیده شدن دانه‌های قرمز در واژن
  • ترشحات غلیظ، سفید و بدون بو با ظاهری پنیری در واژن
  • ترشحات آبکی واژن

خارش واژن کلافه‌ت کرده؟ هنگام ادرار سوزش داری؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

التهاب واژن بر اثر عفونت قارچی

هنگامی که شما به عفونت قارچی آلوده می‌شوید، در بدن شما قارچ‌ها محیط را مناسب رشد و تکثیر خود می‌بینند. به همین دلیل شروع به بیشتر شدن و فعالیت در محیط واژن می‌کنند. وجود قارچ‌ها در بدن شما ایجاد بیماری زایی می‌کند. از آنجایی که نباید قارچ‌ها در بدن شما رشد کنند، ممکن است که ایجاد مشکل بکنند. بنابراین بدن شما آنها را بیگانه می‌خواند. از طرفی هنگامی که یک عامل بیگانه وارد بدن شما می‌شود و شروع به رشد و تکثیر می‌کند، سیستم ایمنی بدن شما فعال می‌شود. با اینکه نتوانسته‌است جلوی ورود آنها را بگیرد اما سعی می‌کند که جلوی رشد بیشتر آنها را بگیرد. این کار را با ملتهب شدن انجام می‌دهد.

وقتی بدن شما ملتهب می‌شود، سلول‌های آسیب دیده در بدن شروع به صدا زدن فاکتورهای التهابی می‌کنند. فاکتورهای التهابی در بدن شما تجمع پیدا می‌کنند و سلول‌های خونی را به محل آسیب فرامی‌خوانند. همچنین ماکروفاژهای بافتی (سلول‌های بیگانه خوار) در این محیط جمع می‌شوند. بنابراین بافت شما قرمز و ملتهب می‌شود. این کار برای دفاع بیشتر بدن است.‌

خارش واژن بسیار آزاردهنده است.
خارش از عوارض واژینیت قارچی است و بسیار آزاردهنده است.

عفونت قارچی واژن و خونریزی

بافت واژن ملتهب است. این را پیشتر توضیح دادیم. زمانی که بافت شما ملتهب است، آسیب‌پذیرتر است و با لمس می‌تواند با مشکل مواجه شود. هنگامی که بدن شما ملتهب است، سریع به خونریزی می‌افتد. این را احتمالا در سرفه‌های محکمی که با گلوی ملتهب انجام داده‌اید متوجه شده‌اید. یا دیده‌اید که وقتی دست شما از جای گزش حشرات ملتهب شده‌است و آن را می‌خارانید سریع‌تر به خونریزی می‌افتد و جایش زخم می‌شود.

بنابراین اگر شما هم واژن ملتهب داشته‌باشید، ممکن است که در اثر آسیب، مثلا با نزدیکی به سرویکس و یا کف واژن آسیب برسد و زخم بشود و خونریزی بکند. این حالت طبیعی نیست و خونریزی بعد از نزدیکی باید همراه با انجام تست پاپ اسمیر باشد.

عفونت قارچ تناسلی پیشرفته چیست؟

در صورت بروز علائم زیر فرد دچار عفونت قارچی پیشرفته است:

  • علائم و نشانه‌های شدیدی مانند قرمزی گسترده، تورم و خارشی که منجر به پارگی، خراش و یا زخم می‌شود.
  • عفونت قارچی مکرر چهار بار یا بیشتر در یکسال
  • عفونت قارچی با عامل قارچی نادر
  • بارداری
  • دیابت کنترل نشده
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن به دلیل داروهای خاص یا شرایطی مانند عفونت HIV

دلیل عفونت قارچی واژن چیست؟

قارچ کاندیدا آلبیکنس عامل اصلی ایجاد عفونتهای قارچی واژن است. واژن به طور طبیعی حاوی ترکیبی متعادل از قارچ، از جمله کاندیدا و باکتری است و برخی از باکتریها (لاکتوباسیلوس) برای جلوگیری از رشد زیاد قارچ وجود دارند؛ اما این توازن می‌تواند مختل شود، رشد بیش از حد کاندیدا یا نفوذ قارچ به لایه‌های عمیق‌تر سلول‌های واژن باعث علائم و نشانه‌های عفونت قارچی می‌شود. عواملی که منجر به رشد بیش از حد قارچ می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک که باعث عدم تعادل در فلور طبیعی واژن می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف، که طیف وسیعی از باکتری‌ها را از بین می‌برند، همچنین باکتری‌های مفید واژن را از بین می‌برند و منجر به رشد بیش از حد قارچ می‌شوند.
  • بارداری
  • دیابت کنترل نشده؛ زنان با قند خون کنترل نشده بیشتر از زنان با قند خون کنترل شده در معرض خطر عفونت قارچی هستند.
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن؛ احتمال ابتلا به عفونت قارچی در زنانی که دارای سیستم ایمنی تضعیف شده هستند، مانند درمان با کورتون یا عفونت HIV، بیشتر است.
  • مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی یا هورمون درمانی که باعث افزایش سطح استروژن می‌شوند، عفونت‌های قارچی در خانم‌هایی که میزان استروژن بالاتری دارند، شایع‌تر است – مانند زنان باردار یا زنانی که قرص‌های ضد بارداری با دوز بالای استروژن مصرف می‌کنند.

کاندیدا آلبیکنس رایج ترین نوع قارچ برای ایجاد عفونت‌های قارچی است و عفونت‌های قارچی ناشی از انواع دیگر قارچ کاندیدا می‌تواند پیچیده تر باشد و به طور کلی نیاز به درمانهای تهاجمی دارند.

کاندیدا آلبیکانس، عامل عفونت قارچی واژن و برفک دهان است.
کاندیدا آلبیکانس، عامل عفونت قارچی واژن و برفک دهان است.

عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده میشود؟

حتی اگر علائم و نشانه‌ها حاکی از عفونت مخمر باشد، ممکن است خارش واژن و ترشحات ناشی از سایر بیماری‌های مشابه از جمله واژینوز باکتریایی و عفونت‌های تریکوموناس باشد. بنابراین جهت تشخیص دقیق می‌توان نمونه‌ای از ترشحات گرفته و در آزمایشگاه با استفاده از کشت و یا آزمایش مستقیم در زیر میکروسکوپ، ارگانیسم را شناسایی کرده و به رد کردن سایر بیماری‌ها همچون واژینوز باکتریایی یا بیماریهای منتقله‌ی جنسی پرداخت.

جهت تشخیص دقیق می‌توان نمونه‌ای از ترشحات گرفته و در آزمایشگاه با استفاده از کشت و یا آزمایش مستقیم در زیر میکروسکوپ، ارگانیسم را شناسایی کرد.

عوارض عفونت قارچی واژن کدامند؟

عفونت‌های قارچی واژن معمولا خطرناک نیستند مگر به صورت تکرارشونده اتفاق بیفتند. این عفونت‌ها همچنین چندان ارتباطی به رابطه‌ی جنسی ندارند و مقاربتی نیستند. بنابراین هم زن‌ها و هم دخترها می‌توانند به آن مبتلا شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در ابتلا به این عفونت موثر است، رعایت بهداشت است. هنگامی که شما بهداشت فردی خود را رعایت نکنید، به این بیماری مبتلا می‌شوید. همیشه هم به خاطر رعایت نکردن بهداشت فردی نیست و اگر شما بیماری‌های نقص ایمنی داشته‌باشید یا استرس بگیرید هم ممکن است که به این بیماری مبتلا شوید. پس همه‌ی علت‌ها و دلایل را در نظر داشته‌باشید.

عوارضی که ممکن است عفونت قارچی واژن برای شما ایجاد کند، بسیار متنوع است و شامل موارد زیر هستند؛

  • یکی از بدترین عوارضی که عفونت قارچی دارد، ترشحات زیاد آن است. ترشحات پنیری و سفید رنگ باعث تحریک پوست شده و لباس زیر شما را آلوده می‌کنند.
  • از دیگر عوارضی که عفونت‌های قارچی برای شما ایجاد می‌کند، این است که محیط واژن را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگر مستعد می‌کند. زمانی که شما به عفونت قارچی مبتلا می‌شوید، باکتری‌های مفید یا لاکتوباسیل‌ها از بین می‌روند و از این رو محیط مستعد رشد سایر باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود.
  • خارش! از بدترین و آزاردهنده‌ترین عوارضی که برای بیمار مبتلا به عفونت قارچی ایجاد می‌شود، می‌توان به خارش اشاره کرد که بسیار ناتوان‌کننده است. خارش می‌تواند باعث زخم شدن پوست هم بشود.

راه های پیشگیری از عفونت قارچی واژن چیست؟

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن، لباس زیر نخی پنبه‌ای که تنگ هم نباشد، بپوشید. از اقدامات زیر نیز اجتناب نمایید:

  • پوشیدن جوراب شلواری تنگ
  • استفاده از دوش واژینال، که باعث از بین رفتن بعضی از باکتری‌های طبیعی و محافظت‌کننده‌ی واژن می‌شود.
  • استفاده از محصولات زنانه معطر، از جمله حمام حباب، پد و تامپون
  • وان حمام گرم و حمام با آب بسیار گرم
  • استفاده غیرضروری از آنتی‌بیوتیک، مانند سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی
  • ماندن در لباس‌های خیس مانند لباس شنا و لباس تمرین برای مدت طولانی.

برای تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درمان عفونت قارچی واژن

درمان‌های خانگی به اندازه کافی توسط پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی توصیه نمی‌شوند و داروهای ضد خارش فقط علائم خارش را درمان می‌کنند، اما علت اصلی (عفونت قارچی) را درمان نمی‌کنند. درمان موضعی (که مستقیماً بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال می‌شود) آنتی‌بیوتیکی (ضد قارچ) بدون نسخه در دسترس است که شامل کرم‌های واژن، قرص‌ها یا شیاف‌ها است.

طول دوره‌ی درمان متفاوت است اما به طور معمول ۱ تا ۳ روزه هستند. عفونت‌های مکرر ممکن است به دوره‌های طولانی تر درمان موضعی نیز نیاز داشته باشند. این درمان‌های موضعی علائم را تسکین داده و نشانه‌های عفونت را در ۹۰٪ از افرادی که درمان را کامل انجام می‌دهند، از بین می‌برد. نمونه‌هایی از داروهای بدون نسخه جهت درمان عفونت‌های قارچی عبارتند از:

  • کلوتریمازول
  • میکونازول
  • ترکونازول

برای تشخیص و درمان عفونت قارچی واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۱. داروی عفونت قارچی واژن چیست؟

داروهایی که برای درمان عفونت‌های قارچی تجویز می‌شوند، یا موضعی هستند و یا خوراکی. معمولا داروهای خوراکی به شکل قرص یا کپسول هستند و داروهای موضعی به شکل پماد یا ژل. یکی از مهم‌ترین داروهای خوراکی که برای درمان عفونت قارچی واژن تجویز می‌شود، فلوکونازول است. از دیگر داروهای موضعی که برای درمان عفونت قارچی واژن تجویز می‌شود می‌توان به پماد موضعی کلوتریمازول اشاره کرد که بسیار مفید و موثر است. این پماد به صورت هفتگی تجویز می‌شود و استفاده‌ی شبانه‌ی آن بسیار موثر است.

پماد ملوتریمازول ۱٪ داخلی
پماد کلوتریمازول ۱٪ برای درمان واژینیت قارچی استفاده می‌شود.

۲. پماد عفونت قارچی واژن

یکی از مهم‌ترین پماد‌های موضعی که برای درمان عفونت قارچی تجویز می‌شود، پماد کلوتریمازول است. این پماد ضد قارچ را باید از طریق یک اپلیکاتور وارد واژن کرد و یک اپلیکاتور پر را درون واژن تخلیه کرد. با این کار می‌توانید یک لایه‌ی سفید از پماد را بر روی سطح داخلی واژن داشته‌باشید و از ابتلای بیشتر رها شوید و عفونت شما بهبود پیدا کند.

از آنجایی که ممکن است با ایستادن پماد از داخل واژن به بیرون بریزد، بهتر است که این پماد را زمانی استفاده کنید که می‌خواهید بخوابید. مثلا شب‌ها بهترین زمان برای استفاده از پماد است. از نزدیکی در این بازه خودداری کنید و سعی کنید که یک هفته تنها به درمان بیماری خود بپردازید.

یکی دیگر از پمادهایی که برای کاهش خارش پوست تجویز می‌شود هیدروکوتیزون است. اگر پوست شما خارش شدیدی دارد به طوری که نمی‌توانید از آن رهایی بیابید، سعی کنید که از هیدروکورتیزون کمک بگیرید.

۳. شیاف برای درمان عفونت قارچی واژن

شیاف‌های ضد قارچ فیتوواژکس از انواع داروهایی هستند که می‌توان از آنها برای درمان واژینیت‌های کاندیدایی پایدار کمک گرفت. این شیاف‌ها واژینال هستند و برای استفاده از آنها باید آنها را وارد واژن کنید. این شیاف‌ها به مرور جذب می‌شوند و فعالیت ضد قارچی خود را آغاز می‌کنند. با استفاده از آنها می‌توانید در چند روز عفونت خود را درمان کنید.

۴. درمان عفونت قارچی واژن مقاوم

گاهی سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و یا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت مبتلا هستید که شما را مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر و مقاوم قارچی می‌کند. در چنین مواردی بهتر است که حتما تحت نظر متخصص زنان باشید. معمولا اگر یک زن در یک سال بیشتر از ۷ بار به عفونت قارچی مبتلا شود، عفونت تکرار شونده گرفته است که مقاوم است و نشان‌دهنده‌ی این است که شما محیط واژن مساعدی ندارید.

برای اینکه این عفونت‌های مقاوم درمان شوند و از شر آنها خلاص شوید، باید سیستم ایمنی بدن شما قوی شود و محیط واژن شما به حالت قبل برگردد تا بتواند از خود در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند. کسانی که می‌خواهند محیط واژن را تقویت کنند می‌توانند از قرص‌های واژینال لاکتوباسیل کمک بگیرند. این قرص‌ها حاوی باکتری‌های مفید بدن هستند و محیط و ph واژن را به حالت قبل و اسیدی باز می‌گردانند.

عفونت قارچی واژنت با هیچ روشی درمان نمیشه؟ همین حالا با متخصص مشورت کن.

۵. درمان خانگی عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی با استفاده از داروهای ضد قارچ درمان می‌شود، هر دو نوع داروی با نسخه و بدون نسخه که در درمان عفونت‌های قارچی واژن موثرند، در دسترس هستند، اما داروهای بدون نسخه بهترین راه درمان خانگی برای عفونت‌های قارچی و قادر به درمان اکثر عفونت‌ها هستند.

درمان عفونت قارچی واژن با عسل

درمان‌های خانگی برای عفونت‌های قارچی بدون استفاده از دارو چندان توصیه نمی‌شوند. بهتر است که همراه با داروهایی که برای درمان عفونت خود استفاده می‌کنید از روش‌های خانگی درمان عفونت‌ها کمک بگیرید. در این صورت می‌توانید در زمان کوتاه‌ترین از این بیماری‌ها نجات پیدا کنید. اما اگر بخواهید تنها از روش‌های خانگی برای درمان عفونت قارچی استفاده کنید، چندان احتمال موفقیت و درمان شما وجود ندارد. از عسل هم برای درمان عفونت قارچی استفاده می‌شود زیرا یک ماده‌ی ضد عفونی کننده است و خاصیت آنتی سپیتک دارد.

۶. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

  • برای اولین بار علائم عفونت قارچی را تجربه می‌کنید.
  • عدم اطمینان نسبت به تشخیص ابتلا به عفونت قارچی.
  • عدم تسکین علائم بعد از درمان با کرم‌های ضد قارچی بدون نسخه و بدون عارضه
  • بروز سایر علائم مربوط به عفونت قارچی واژن

۷. اگر عفونت قارچی واژن درمان نشود چه میشود؟

در صورتیکه بعد از دو دوره مصرف دارو همچنان عفونت قارچی شما پایدار است باید برای درمان آن راه حل‌های جدی‌تری در نظر گرفته‌شود. معمولا نمی‌توان از طریق این راه‌ها برای درمان اقدامی انجام داد. اگر عفونت قارچی مقاوم باشد باید به مشکلات دیگری شک کرد. از جمله مشکلاتی که ممکن است شما را درگیر کرده‌باشد می‌توان به دیابت و بیماری‌های نقص ایمنی اشاره کرد. باید برای درمان عفونت‌های قارچی مقاوم از متخصص زنان کمک بگیرید و در صورت لزوم به متخصص‌های دیگر ارجاع داده‌شوید.

عفونت قارچی واژن و ترشحات آن
عکس عفونت قارچی واژن؛ در این عکس واقعی عفونت قارچی واژن، ترشحات قارچی واژن سفید پنیری شکل هستند و بافت ناحیه تناسلی صورتی رنگ می‌شود.

راهنمای دکترتو در مراجعه به دکتر زنان

اگر هر یک از علایم عفونت‌های قارچی را دارید، وقت را تلف نکنید و با مراجعه به سایت نوبت دهی انلاین دکترتو، با دریافت نوبت از متخصص زنان، برای درمان عفونت قارچی خود اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

برای عفونت‌های قارچی واژینال نباید از آنتی بیوتیک استفاده کرد. برای درمان عفونت‌های قارچی باید از داروهای ضدقارچ استفاده کرد. چه بسا با مصرف سرخود داروها به بیماری‌های دیگر هم مبتلا شوید. بهتر است که با متخصص زنان درباره بیماری خود مشورد کنید و دارو درمانی را آغاز کنید.

عفونت‌های قارچی واژن معمولا خطرناک نیستند اما اگر پایدار باشند می‌توانند برای شما مشکل ایجاد کنند. این بیماری‌ها در صورتیکه مقاوم و تکرار شونده باشند خطرناک هستند و در غیر اینصورت یک عفونت ساده هستند که برای هر کسی ممکن است پیش بیاید.

عفونت‌های باکتریایی و قارچی در phهای مختلفی از واژن ایجاد می‌شوند. هر کدام در زمان خاصی از سیکل ماهیانه بیشترین احتمال ایجاد را دارند و شکل و بوی آنها نیز فرق دارد. در زیر میکروسکوپ که نمای کاملا متفاوتی دارند. ترشحات آنها نیز ممکن است که تفاوت داشته‌باشند. مثلا عفونت قارچی ترشح پنیری و تکه تکه و سفید دارد. اما عفونت باکتریایی شبیه به سفیده تخم مرغ حرارت ندیده‌است که بوی ماهی مرده می‌دهد. عفونت قارچی معمولا با خارش خود را نشان می‌دهد اما عفونت باکتریایی می‌تواند بدون علامت باشد. اما برای تشخیص قطعی تنها می‌توان از میکروسکوپ کمک گرفت.

بله یکی از داروهای ضد قارچ قوی فلوکونازول است که با استفاده از آن می‌توان عفونت‌های قارچی را درمان کرد.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عفونت قارچی واژن

  1. متینا گفت:

    سلام ببخشید من ۱۸ سالمه و کمی چاق هستم
    بعضی وقتا واژنم میخاره و وقتی میخارونم زخم میشه انگار مثلا پوست بدن ساییده میشه اونجوری هیچکدوم از علامت هارو هم ندارم مشکل از کجاست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه به متخصص زنان مراجعه کنین تا معاینه بشین و علت این مشکلتون مشخص بشه:
      لیست متخصصین زنان

    2. زهرا گفت:

      سلام من دوساله خیلی عفونت قارچی میگیرم خیلی هم درمان کردم اصلا فایده نداره انواع دارو مصرف کردم یک ماه خوبم دوباره‌ شروع میشه سوزش خارش هم ازبیرون هم داخل از بیرون زخم میشه ورم میکنه قرمز هم میشه خیلی زجر میکشم هرچی آزمایش دادم هم فایده نداره از دارو خسته شدم دیگه بیشتر این زخم بیرون اذیتم میکنه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        باید سیستم ایمنی تان را بالا ببرید
        از پاورفیت استفاده کنید
        و روزانه روی پوست از قطره کلوتریمازول استفاده کنید

  2. بانو گفت:

    سلام وقت بخیر .من ۳۸ سالمه.دردزیر شکم دارم .از ادراردادم تو ادرار گلبول سفید زیاد دیده شده.در مست پاپ اسمیر التهاب شدید .دکتر داروی سیپرو فللوکساسین و امپول سفازولین هفته ایی ی بار و کرم واژینال لکورکس و لاکتواژ داد .استفاده کردم بهترشدم اما باز درد زیر شکم دارم .ترشحات کم زرد رنگ دارم .از خون هم کم خونی رو نشون داد فقط.ممنون میشم راهنمایی کنید.سونو هم طبیعی بود

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما عفونت ادراری و عفونت واژن دارین. برای این مشکلتون لازمه توسط متخصص زنان معاینه بشین تا درمان مناسب براتون شروع بشه:
      لیست متخصصین زنان

  3. ملیکااا گفت:

    سلام خوب هستید میخواستم بدونم کسی که دچار قارچ واژن میشه بکارت آسیب میبینه یا امکانش هست بکارت پاره شده باشه که دچار این شده یا برا دخترانم پیش میاد

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خبر هیچ تاثیری ندارد. در مورد پرده ی بکارت می تونین در مجله ی سلامت دکترتو اطلعات لازم رو کسب کنین:
      پرده بکارت، انواع پرده ی بکارت؛ پاسخ به تمام سوالات در مورد بکارت

  4. شکیبا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من علائم عفونت قارچی رو دارم
    و اینکه دارو رو باید تا چه مدت زمان و به چه شکل مصرف کرد ؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ۳ کپسول فلوکونازول یک روز درمیان

  5. عاااااارزو گفت:

    استفاده از محلول جوش شیرین برای دختران مشکل بوجود نمیاره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر مشکلی ندارد.

  6. متانت گفت:

    سلام.میخواستم بدونم آیا ممکنه عفونت های قارچی پیشرفته موجب احساس گیجی و تهوع شدید و ضعف و بیحالی در فرد بخصوص تا یک هفته بعد از قاعدگی هم بشن یا دلیل دیگه ای داره این علائم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      علت این علائم در شما می‌تونه کم خونی یا ضعف بدن به دلیل از دست دادن خون در دوران پریودی باشه.

      1. Mb گفت:

        من قارچ دارم طی سه روردکت دارومصرف کردن هم کرم زدم هم قرص ضدقارچ خوردم ولی بازهم هنو قارچ وسوزش دارم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه توسط متخصص زنان معاینه بشین تا مشخص بشه عفونت از نوع قارچیه یا باکتریایی یا هردو. تا درمان مناسب براتون شروع بشه:
          لیست متخصصین زنان

      2. حسینی گفت:

        چطوری مصرف کردید سیر رو؟ میشه توضیح بدیر

  7. سارا گفت:

    من دوماه قبل پریود و دوران پریودم دچار سوزش واژن شدم. و یه سری جوش ریز داخل لابیا بغل دهانه رحم داشتم رفتم دکتر قرص فناکونازل و پماد هیدروکورتیزون۱% و قرص هیدروکسی زین دادن داد
    بعد پریود و مصرف این داروها سوزشم خیلی کم شد جوشای اونجا خوب شد و دکتر بازم قرص فناکونازل ۱۰۰ داد گفت هفته ای ۲ بار بخور لباس زیرتو عوض کن و با شامپو بچه خودتو بشور.
    الان ک یک هفته از پریودم گذشته دوباره سوزش مثل قبل خیلی شدید نیست ولی دارم و یه سری جوش ریز داخل لابیام نزدیک مجاری ادراری بوجود اومده.علتش بخاطر قارچمه؟؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      استفاده از پدهای بهداشتی در زمان پریودی می‌تونن باعث رشد قارچ بشن. تعویض به موقع پد بهداشتی، رعایت بهداشت ناحیه‌ی تناسلی، شست و شوی دستگاه تناسلی با ژل شست و شوی بانوان می‌تونه به کاهش علائمتون کمک کنه.

      1. ساناز گفت:

        اگر ادرار بوی بدی داشته باشد به چه دلیل است و چگونه برطرف میشو؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          ادرار بدبو می تونه نشونه ای از عفونت ادراری باشه. برای تشخیص لازمه آزمایش ادرار بدین.

        2. مریم.ک گفت:

          سلام
          من سالعاست درگیر این عفونت واژن هستم بعد مصرف پماد واژینال تا دوهفته اکی هستم مجددا باز درگیر میشم
          الانم که سوزش و خارش شدید دارم و پهلو درد … ممکن درد پهلو به خاطر همین عفونت باشه؟!

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه آزمایش بدین تا علت درد پهلو مشخص بشه. برای این مشکلتون لازمه به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

  8. Mone گفت:

    آیا سیر برای درمان عفونت قارچی موثر است؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      طبق تحقیقات طب سنتی می‌تونه مفید باشه اما راه‌های راحت‌تر و مناسب‌تری برای درمان عفونت قارچی واژن وجود داره.

      1. Shim گفت:

        سیر بسیار عالیه من کلی دارو استفاده کردم خوب نشدم اما سیر واقعا درمانم کرد

        1. مهدیه گفت:

          سلام چطور استفاده کردید ؟؟؟اخه من دیگه شد دوسال که قارچ دارم و همیشه یک ماه بعد اتمام دوره درمان باز برمیگرده

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بیمارانی که عفونت مقاوم به درمان دارند یا به طور مداوم دچار عفونت می شن باید دوز داروی بالاتری رو استفاده کنن.

      2. کوثررستگاری گفت:

        سلام سیر را چطور باید مصرف کرد برای عفونت واژن

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          سعی کنید ابتدا از روش های دارویی استفاده کنید
          ولی بطور کلی
          \یک حبه سیر، پوست‌گرفته و در واژن قرار گرفته، تا صبح روز بعد در آن‌جا بماند. این روش ساده ولی مؤثر، باعث از بین رفتن مخمرها و خروج از فاز عفونت می‌شود. اگر برای اولین بار می‌خواهید این کار را انجام دهید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  9. M.m گفت:

    اگه فقط ترشح باشه چی میشه وهیچ علاعم دیگه ای نباشه

  10. زیبا فلاح گفت:

    آیا این دارو هایی که معرفی کردین فقط یکیشون رو باید استفاده کنیم یا هر سه تاشم؟؟؟؟

    1. صفوره گفت:

      یکیش کافیه