دلایل عرق سوز شدن چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

عرق سوز یکی از علائمی است که می‌تواند در اثر گرمای شدید ایجاد شود. هنگامی که عرق از روزنه‌های پوستی حارج نشود، باعث عرق سوز می‌شود. درمان عرق سوز ساده است و معمولا با استفاده از روش‌های خانگی یا پماد‌های بدون نسخه درمان می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

دلایل عرق سوز شدن

فصل تابستان در کنار زیبایی‌هایی که دارد، ما را به یاد عرق سوز شدن می‌اندازد. آیا شما هم عرق‌سوز شده‌اید؟ آیا می‌دانید که این واکنش پوستی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در تابستان گرمتان می‌شود و عرق می‌کنید، احتمالا تجربه عرق سوز شدن را داشته‌اید. این حالت معمولا ناخوشایند است و برای شما ایجاد ناراحتی و سوزش می‌کند. اگر می‌خواهید بیشتر با این علامت و علت ایجاد وقوع آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.

در صورتیکه عرق سوز شدن برای شما مشکل ایجاد کند و باعث آزردگی خاطر و اختلال در انجام فعالیت‌های روزانه‌ شود، می‌توانید با مراجعه به دکتر برای درمان این حالت اقدام کنید. برای درمان عرق سوز باید به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

عرق سوز شدن چیست؟

عرق سوز شدن یکی از مشکلات پوستی رایج است که به خصوص در ماه‌های گرم سال برای بسیاری افراد مشکل ایجاد می‌کند. غدد عرق در لایه عمیق پوست یا درم قرار دارند. عرق کردن موجب تنظیم دمای بدن و خنک‌شدن آن می‌شود. همچنین موجب نرم‌شدن پوست شده و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. عرق تولیدشده در غدد عرق از طریق مجراهایی به سطح پوست راه می‌یابند. هنگامی که منافذ غدد عرق مسدود شده و عرق تولیدشده نتواند به سطح پوست راه یابد و تبخیر شود، منجر به عرق‌سوز شدن می‌شود. مورد عرق سوز شدن که به آن گرمازدگی نیز می‌گویند، فقط مختص بچه‌ها نیست، بلکه در بزرگسالان، به‌خصوص در هوای گرم و مرطوب نیز دیده می‌شود.

عرق سوز شدن به انگلیسی چیست؟

عبارت عرق سوز به انگلیسی، prickly heat نامیده می‌شود که نوعی راش پوستی است.

سریع‌ترین روش درمان عرق سوز شدن چیست؟

همین حالا مشاوره بگیرید.

علائم عرق سوز شدن کدامند؟

علائمی که به دنبال عرق سوز شدن دیده می‌شود شامل موارد زیر هستند:

  • تاول‌های پوستی
  • راش‌ها
  • برجستگی‌ها
  • برخی از انواع عرق‌سوز نیز می‌توانند موجب خارش شدید شود.

گرمازدگی خود‌به‌خود برطرف می‌شود، با این حال فرم‌های شدید آن ممکن است نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته‌باشد. اما بهترین راه برای از‌بین‌بردن علائم آن:

  • خنک نگه‌داشتن پوست
  • جلوگیری از عرق‌کردن است.

همچنین در بزرگسالان عرق‌سوز شدن بیشتر در چین‌های پوستی و نواحی که با لباس در تماس است دیده می‌شود. در نوزادان راش‌های پوستی عمدتا در ناحیه گردن، شانه‌ها و سینه دیده‌می‌شود. همچنین می‌تواند در زیر بغل، چین‌های آرنج و کشاله ران نیز دیده‌شود‌.

عرق سوز شدن کشاله ران یا عرق سوز شدن لای پا

کشاله‌ی ران به خصوص در افرادی که وزن زیادی دارند، دارای چین‌های پوستی است و بین هر دو پا به هم می‌رسد. از این بابت معمولا پاهای به هم چسبیده در گرما ساییده می‌شوند و عرق می‌کنند. این حالت باعث بروز عرق سوز می‌شود. چرا؟ زیرا عرقی که در پوست تولید می‌شود، فرصت پیدا نمی‌کند که بیرون بیاید و در زیر پوست باقی می‌ماند و باعث عرق سوز می‌شود. کشاله‌های ران معمولا در فصل تابستان و یا در شهرهایی که آب و هوای گرم دارند، دچار عرق سوز می‌شوند.

عرق سوز شدن لای پا طبیعی است؟
عرق سوز شدن لای پا و ناحیه تناسلی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

عرق سوز شدن ناحیه تناسلی مثل عرق سوز شدن زیر بیضه ها

نواحی تناسلی ویژگی دارند که آنها را از سایر بخش‌های بدن جدا می‌کند و آن چین‌های زیادی است که در این ناحیه وجود دارند. از طرفی ناحیه‌ی تناسلی همیشه بسته است و پوششی بر روی آن قرار دارد. همین مسئله باعث می‌شود که نواحی تناسلی نسبت به عرق سوز مستعد باشند. مجددا این مشکل زمانی که شما چاق باشید ممکن است بیشتر پیش بیاید. همچنین اگر از لباس‌های زیر و شلوار‌های جین و چسبناک بپوشید، ممکن است که عرق‌سوز شدن بیشتر برای شما پیش بیاید.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است که برای شما ایجاد شود، مبتلا شدن به عفونت در این نواحی است. زیرا عرق سوز می‌تواند باعث آسیب‌پذیر شدن پوست شود و سد اول دفاعی بدن را با مشکل مواجه کند. یکی از جاهایی که زیاد دچار عرق سوز می‌شود، عرق سوز شدن زیر بیضه‌هاست.

عرق سوز شدن زیر بغل

زیر بغل همیشه تحت تاثیر گرما و عرق قرار می‌گیرد. اگر هوا خیلی گرم باشد و میزان عرق کردن پوست زیاد شود و این عرق نتواند به سطح پوست برسد و تبخیر شود، احتمال اینکه عرق سوز شدن ایجاد شود زیاد است.

عرق سوز شدن زیر سینه

پستان‌ها اعضایی هستند که حاوی چربی زیادی هستند و معمولا کمی افتاده هستند. کسانی که پستان‌های بزرگی دارند، سینه‌هایشان می‌افتد و در زیر آن معمولا عرق سوز دیده می‌شود. آنهایی که سینه‌های کوچکی دارند کمتر به این حالت دچار می‌شوند.

عرق سوز شدن زیر سینه شایع است؟
ممکن است که عرق سوز شدن زیر سینه هم اتفاق بیفتد.

عرق سوز نوزادان

نوزادان ممکم است که بیش از حد عرق کنند. در چنین مواردی، مجرای عرق نوزاد بسته می‌شود و همین مسئله می‌تواند باعث عرق سوز شود. عرق سوز نوزادان چندان خطرناک نیست و می‌تواند به خودی خود برطرف شود. برای درمان موارد شدید عرق سوز نوزادان می‌توانید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

دلایل عرق سوز شدن چیست؟

همانطور که گفته‌شد عرق‌سوز شدن به دنبال انسداد کانال‌های عرق ایجاد می‌شود. عرق تولیدشده به جای تبخیر در زیر پوست جمع‌شده و موجب راش‌های (دانه‌های) پوستی و التهاب می‌شود. به صورت کلی همیشه نمی‌توان دلیل مسدود‌شدن غدد عرق را مشخص کرد، اما به نقل از nhs، برخی عوامل نقش مهمی در انسداد این مجاری ایفا می‌کنند از جمله:

  • مجاری عرق تکامل‌نیافته: مجاری عرق در نوزاد تازه متولدشده هنوز به طور کامل شکل نگرفته‌است. در این حالت مجاری عرق به راحتی دچار آسیب شده و عرق در زیر پوست جمع می‌شود. عرق‌سوز شدن ممکن است در هفته اول زندگی نوزاد نیز دیده شود؛ به خصوص در نوزادانی که در دستگاه انکوباتور گرم می‌شوند.
  • آب و هوای گرمسیری: آب‌و‌هوای گرم و مرطوب نیز می‌تواند موجب عرق سوز شدن پوست شود.
  • گرمای بیش از حد: پوشیدن لباس‌های خیلی گرم یا پیچیدن پتو به دور خود می‌تواند موجب عرق‌سوز شدن بدن شود. همچنین پوشدن لباس تنگ و چسبان نیز مانع از تبخیر عرق می‌شود.
  • فعالیت بدنی: ورزش شدید، کارهای سخت و هر نوع فعالیتی که موجب عرق شدید شود، می‌تواند باعث عرق سوز شدن شود.
  • استراحت بیش از حد در بستر: عرق سوز شدن همچنین ممکن است در افرادی که برای مدت طولانی در بستر هستند به مخصوص اگر تب نیز داشته‌باشند، دیده‌شود.
  • لوسیون‌ها و کرم‌ها: استفاده بیش‌از‌حد از کرم‌ها و لوسیون‌ها موجب انسداد مجرای خروجی عرق می‌شود.
  • داروها: مصرف برخی داروها مانند آکوتان و کلونیدین نیز می‌توانند موجب عرق‌سوز شدن شوند.
  • سن: نوزادان بیشتر از سایر افراد مستعد عرق سوز شدن هستند.
آیا عرق سوز نوزاد طبیعی است؟
ممکن است که نوزادان هم عرق سوز شوند و این کاملا طبیعی است.

چه زمان برای عرق سوز شدن به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم شما بیش از چند روز طول کشیده یا راش‌های پوستی‌تان به مرور بدتر شده یا مکررا تکرار می‌شود، بهتر است به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر که به دنبال عفونت ایجاد می‌شوند نیز به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش درد، تورم، قرمزی یا گرما در اطراف نواحی آسیب‌دیده
  • ترشح چرک از ضایعات
  • گره‌های لنفاوی متورم در زیر بغل، گردن یا کشاله ران
  • تب یا لرز

برای درمان عرق‌سوز شدن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

جهت درمان عرق سوز می‌توانید به دکتر پوست و یا حتی دکتر عمومی مراجعه کنید. برای دریافت ویزیت متخصص پوست آنلاین می‌توانید از لینک معرفی‌شده استفاده کنید.

آیا شما هم علائم عرق سوز شدن دارید؟

همین حالا مشاوره بگیرید

تشخیص عرق سوز چگونه انجام می شود؟

عرق سوز یا میلیاریا یک شرایط پزشکی است که می‌تواند در اثر گرمای زیاد و گیر افتادن عرق و خارج نشدن آن ایجاد شود. تشخیص آن با معاینه‌ی فیزیکی و مشاهده و گرفتن شرح حال انجام می‌شود. در مواردی ممکن است که عرق سوز با شرایط دیگر هم اشتباه گرفته شود که در این مواقع برای تشخیص آن باید بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتر انجام شوند.

یکی از شرایطی که ممکن است با عرق سوز اشتباه گرفته‌شود، Polymorphic light eruption است که در اثر سوختگی با اشعه ایجاد می‌شود. البته که عرق سوز مانند این مشکل، پوست را سخت و سفت نمی‌کند.

درمان عرق سوز چیست؟

برای درمان عرق سوز روش‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم. توجه داشته‌باشید که برای بهبود عرق سوز نیازی به درمان‌های پیچیده نیست و معمولا برخی از روش‌های درمانی خانگی و علامتی می‌توانند موثر باشند. اگر عرق سوز طول بکشد و علائم شدت پیدا کند، برای درمان باید به دکتر پوست مراجعه کنید. همچنین عرق سوز اگر عفونت بکند ممکن است که به طور جدی مشکل‌ساز شود.

۱. پماد برای عرق سوز شدن

حتما از خود می‌پرسید که اسم پماد عرق سوز چیست! بهترین پماد برای عرق سوز شدن در بازار در انواع مختلف وجود دارد. برای درمان عرق سوز از پمادهای زیر استفاده می‌شود:

  • پماد کالامین
  • کرم هیدروکورتیزون
  • پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک
  • پماد سوختگی نوزاد
  • پماد ضد سایش پوست
  • پماد زینک اکساید.
پماد ان ان برای عرق سوز مفید است.
یکی از روش‌های درمانی که برای عرق سوز به کار می‌رود، استفاده از پماد ان ان است.

پماد تریامسینولون اِن اِن برای عرق سوز

پماد ان ان یکی از پمادهای ضد قارچ و ضد التهاب است که برای درمان بیماری‌های پوستی کاربرد دارد. اگر شما دچار عرق سوز شده‌باشید می‌توانید برای درمان آن به مدت ۲ تا ۴ بار در روز از این پماد استفاده کنید. استفاده از این پماد می‌تواند التهاب پوست شما که ناشی از عرق گز است را برطرف کند.

وازلین برای عرق سوز شدن کابرد دارد؟

وازلین برای بیشتر مشکلاتی که به سوختگی ارتباط دارند، کاربرد دارد. عرق سوز شدن هم نوعی سوختگی است. برای اینکه آن را بهبود ببخشید، می‌توانید از وازلین استفاده کنید. اما وازلین چه کمکی به پوست عرق سوز شده می‌کند؟ هنگامی که پوست عرق سوز می‌شود، به هم ساییده می‌شود و خارش ایجاد می‌کند. چرب کردن ناحیه‌ی مورد نظر می‌تواند در درمان این سایش و سوزش موثر باشد. از وازلین برای پوست عرق سوز شده به میزان کافی استفاده کنید و سعی کنید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

۲. خمیر دندان برای عرق سوز مفید است؟

احتمالا شنیده‌اید که بهتر است روی محل سوختگی خمیردندان بمالید. اما آیا این باور صحیح است؟ یکی از مسائلی که در رابطه با عرق سوز وجود دارد این است که عرق سوز هم جزو نوعی سوختگی پوستی حساب می‌شود و همین مسئله در درمان آن به ما کمک می‌کند. با وجود اینکه خمیردندان می‌تواند احساس خنکی زیادی به شما بدهد، در عین حال می‌تواند برای پوست مضر باشد. زیرا مواد موجود در خمیر دندان کنترل‌شده نیستند و شما نمی‌توانید بگویید که خمیردندان می‌تواند برای عرق گز مفید باشد.

استفاده از داروی کالامین برای عرق سوز خوب است؟
کالامین برای درمان عرق سوز کاربرد دارد. زیرا خارش را از بین می‌برد.

۳. درمان قطعی عرق سوز چیست؟

درمان قطعی عرق‌سوز با مراجعه به دکتر پوست و استفاده از داروهایی است که می‌توانند موثر باشند. اما داروهایی که می‌توانند در درمان عرق سوز موثر باشند، استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی و پمادهای ضد خارش مانند کالامین است.

۴. درمان سریع عرق سوز چیست؟

یکی از روش‌های درمانی سریع عرق سوز، استفاده از پماد سوختگی نوزادان است. این دارو به سرعت التهاب و سوختگی، آسیب و قرمزی پوست را برطرف می‌کند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند که عرق سوز خود را به سرعت خوب کنید، خنک نگه‌داشتن محل عرق سوز شده‌است. به خاطر داشته‌باشید که به علت وجود گرما عرق سوز شدن ایجاد شده‌است.

انواع عرق سوز شدن کدامند؟

انواع عرق‌سوز شدن بر اساس شدت انسداد مجاری عرق دسته‌بندی می‌شود. علائم و نشانه‌های هر یک کاملا متفاوت است. در ادامه به انواع مختلف عرق سوز شدن می‌پردازیم:

  • گرمازدگی کریستالی (Miliaria crystasllina): شایع‌ترین و خفیف‌ترین نوع گرمازدگی است که بر مجاری عرقی که در لایه سطحی پوست هستند، تاثیر می‌گذارد. این نوع گرمازدگی موجب برجستگی‌های کوچک سفید و شفافی بر روی پوست می شود. این برجستگی‌ها حباب‌هایی از عرق هستند که اغلب می‌ترکند. این نوع راش‌ها دردناک و همراه با خارش نیستند و بیشتر در کودکان دیده می‌شود.
  • گرمازدگی قرمز (Maliaria rubra): عمیق‌ترین فرم درگیری است زیرا لایه اپیدرم را درگیر می‌کنند. در بزرگسالان بیشتر از کودکان و نوزادان دیده می‌شود. این نوع گرمازدگی هنگام مواجهه با آب و هوای گرم و مرطوب دیده می‌شود و ممکن است موجب خارش و سوزش پوست، برجستگی‌های قرمز، فقدان عرق در ناحیه درگیر، التهاب و درد پوست شود. تاول های پوستی که به دنبال این نوع گرمازدگی ایجاد می‌شوند، گاهی اوقات پیشروی کرده و پر از چرک می‌شوند.
  • گرمازدگی عمیق (Miliaria profunda): این نوع گرمازدگی معمولا شایع نیست اما اغلب عود می‌کند و مزمن و طولانی می‌شود. این نوع عرق‌سوزی عمیق‌ترین لایه پوست (درم) را درگیر می‌کند. معمولا در بزرگسالان و به دنبال فعالیت بدنی که باعث تولید عرق شده ایجاد می‌شود و باعث برآمدگی‌های تیره، زبر و بزرگ می‌شود. از آنجایی که راش‌های پوستی به دنبال عرق‌سوزی مانع خروج عرق از پوست می‌شوند، ممکن است موجب تهوع و سرگیجه فرد شوند.

عرق سوز شدن معمولا بدون ایجاد مشکل خاص بهبود می‌یابند اما گاهی نیز توسط باکتری‌ها موجب عفونت شده و راش‌های ملتهب و خارش‌دار ایجاد می‌کند.

جلوگیری از عرق سوز شدن امکان پذیر است؟

راه‌های زیر برای پیشگیری از گرمازدگی می‌تواند کمک‌کننده باشد:

  • اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ و پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی
  • اجتناب از استفاده بیش‌از‌حد لوسین‌ها و کرم‌ها
  • از صابون‌هایی که پوست شما را خشک می‌کنند و معطر هستند اجتناب کنید.
  • در جای خنک و با تهویه مناسب بخوابید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

عرق‌سوز شدن پوست به‌ندرت به دنبال مسائل جدی ایجاد می‌شود. عرق سوز شدن معمولا با خنک‌کردن پوست و اجتناب از قرارگرفتن در معرض گرما بهبود می‌یابد. پزشک ممکن است استفاده از لوسیون‌هایی مانند کلامین و لانولین را برای بهبود علائم و پیشگیری از آسیب به شما توصیه کند. همچنین برای بهبود علائم، بهتر است پوست خود را خشک و خنک نگه‌دارید.

اگر با علائم عرق سوز مواجه شدید و برای درمان آن روش‌های خانگی موثر نبودند، بهتر است که به دکتر پوست و یا دکتر عمومی مراجعه کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

برای عرق سوز شدن خنکی خوب است. می‌توانید از پمادهای ضدخارش و پماد ضدالتهاب هم استفاده کنید.

پماد ان ان می‌تواند انتخاب خوبی باشد. پماد سوختگی نوزادان هم موثر است.

می‌توانید از پماد کالامین و هیدروکورتیزون استفاده کنید.

بهترین درمان برای برطرف کردن عرق سوز شدن ناحیه‌ی تناسلی استفاده از خنک‌کننده و پماد‌های ضدخارش است. این کار به شما کمک می‌کند آسیب بیشتری به ناحیه‌ی تناسلی نزنید.

عرق سوز ممکن است که بیشتر از ۲ تا ۳ روز طول بکشد. اگر این مشکل به چند هفته کشید، باید به دکتر پوست مراجعه کنید.

عرق سوز شدن معمولا بدون ایجاد مشکل خاص بهبود می‌یابند اما گاهی نیز توسط باکتری‌ها موجب عفونت شده و راش‌های ملتهب و خارش‌دار ایجاد می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره عرق سوز شدن

  1. ساسان گفت:

    سلام.من حدود ۵ سال میشه که کشاله رانم عرق سوز شده بشدت هم خارش داشت که من هر روز میخاروندم از حدود ۳ سال پیش هر وقت که کشاله ران رو میخاروندم بالای قوزک پام هم خارش می گرفت و کم کم کمی سیاه شد الان حس میکنم اون قسمت پام کمی تیر میکشه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      روزانه با شامپو کتاکنازول بشویید
      از پماد تریامسنولون nn استفاده کنید

      برای سلامت کلیه و کبد ازمایش خون دهید

  2. میلاد گفت:

    مرسی از اطلاعات خوبتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از توجه تان میلاد عزیز