سندروم سوزش دهان، علائم و روش درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سندروم سوزش دهان ممکن است زبان، لثه‌ها، لب‌ها، سطح داخلی گونه‌ها، سقف دهان (کام) یا مناطق گسترده‌ای از دهان را تحت تاثیر قرار دهد. درمان این ناهنجاری، به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سندروم سوزش دهان، علائم و روش درمان آن

سندروم سوزش دهان یکی از بیماری‌هایی است که چندین علامت همراه با هم بروز می‌کنند و اصلی‌ترین آن‌ها سوزش دهان است. شاید این برای شما عجیب باشد که دهان شما به سوزش بیفتد‍، اما برخی افراد این علامت را دارند. چرا دهان دچار سوزش می‌شود؟ سندرم سوزش دهان به چه بیماری گفته می‌شود و چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌است، با ما همراه باشید و این مطلب دکترتو را تا انتها بخوانید. برای درمان سوزش دهان به متخصص مراجعه کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصصان وجود دارد.

سندروم سوزش دهان چیست؟

سندروم سوزش دهان یک اصطلاح پزشکی است برای تعریف نوعی بیماری که در آن احساس سوزش دهان بدون هیچ علت مشخصی به شکل پیشرونده (مزمن) یا عودشونده وجود دارد. این بیماری ممکن است زبان، لثه‌ها، لب‌ها، سطح داخلی گونه‌ها، سقف دهان (کام) یا مناطق گسترده‌ای از دهان را تحت تاثیر قرار دهد.

احساس سوزش می‌تواند شدید باشد، مثل زمانی که آب جوش دهان را سوزانده است. سندروم سوزش دهان معمولا ناگهان ایجاد می‌شود و به‌تدریج پیشرفت می‌کند. متاسفانه نمی‌توان دلیل خاصی برای سندروم سوزش دهان تعیین کرد و همین مسئله درمان را مشکل می‌کند.

علائم سندروم سوزش دهان چه هستند؟

علایم سندروم سوزش دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس سوزش که اغلب روی زبان تاثیر می‌گذارد، اما ممکن است بر روی لب‌ها، لثه‌ها، چشم‌ها، گلو و کل دهان نیز تاثیر بگذارد
  • احساس خشکی دهان
  • تغییرات طعم و مزه در دهان، مانند احساس طعم تلخی دهان یا طعم فلزی
  • از‌دست‌دادن حس طعم و مزه
  • سوزن‌سوزن شدن، سوزش یا بی‌حسی در دهان.

سندروم سوزش دهان به طور معمول دارای چندین الگوی متفاوت به شرح زیر است:

  • هر روز پس از بیدار شدن از خواب با علائم مختصری از این بیماری روبرو می‌شوید، اما در طول روز علائم بدتر می‌شود.
  • به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید علائم سندروم سوزش دهان شروع می‌شوند و تمام طول روز ادامه دارند.
  • برخی مواقع به صورت گذرا شاهد علائم بالا هستید.

در هر کدام از الگو‌های سندروم سوزش دهان، علائم ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشند. در موارد نادری، علائم به طور ناگهانی و خود‌به‌خود برطرف و یا کمتر می‌شوند. برخی از علائم ممکن است به طور موقت در طول غذا خوردن یا نوشیدن رفع شود. این سندرم معمولا باعث تغییرات جسمی و فیزیکی قابل‌توجهی در زبان یا دهان نمی‌شود.

سوزش نوک زبان و سقف دهان نشانه چیست؟

همین حالا برای تشخیص علت آن از دکتر مشورت بگیر!

۱. سوزش دهان و زبان یا سوزش دهان و گلو از نشانه های سندرم سوزش دهان است؟

یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سندرم سوزش دهان، سوزش دهان و زبان است. اگر با سوزش گلو همراه شود، ممکن است که نشان‌دهنده‌ی عفونت و یا التهاب دهان باشد. باید برای بررسی این مشکل با دکتر مشورت کنید. سوزش گلو می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک التهاب گلو باشد که ناشی از سرماخوردگی یا عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است. برای بررسی علت سوزش گلو و دهان باید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

۲. سوزش پوست صورت هم از علائم سندرم سوزش دهان است؟

خیر اما ممکن است که در مواردی هر دو علامت با هم بروز کنند. اگر سوزش و بی‌حسی و گزگز کردن صورت برای شما اتفاق بیفتد، باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. ممکن است که از علائم ام اس باشد. همچنین در مواقعی اضطراب و استرس هم می‌توانند چنین علائمی را ایجاد کنند. به طور کلی سوزش پوست صورت اگر ناشی از خشکی پوست و عوامل محیطی و آسیب نباشد، باید به طور جدی بررسی شود.

۳. برای نشانه های سوزش دهان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه با علامت سوزش دهان مواجه شدید، برای بررسی علت آن و درمان مشکل ایجاد شده، حتما به دکتر عمومی یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. در صورت لزوم ممکن است که دکتر دندانپزشک و یا دکتر گوش و حلق و بینی شما را به دکترهای دیگر با تخصص‌های مختلف ارجاع دهند. مهم قدم اول است که به‌درستی برداشته‌شود.

اینفوگرافی سندروم سوزش دهان
یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های سندرم سوزش دهان، سوزش دهان و زبان است.

علت سوزش دهان چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که علت سندروم سوزش دهان یا علت سوختن سقف دهان چیست؟ اگرچه ممکن است دلایل مختلفی مانند انواع بیماریهای دستگاه گوارش باعث ایجاد احساس سوزش در دهان شده باشند، اما به طور کلی علت سندروم سوزش دهان را می‌توان به دو دسته‌ اولیه و ثانویه طبقه بندی کرد:

۱. سندروم سوزش دهان اولیه، علت سوزش دهان و زبان

هنگامی که هیچ ناهنجاری بالینی یا اختلال آزمایشگاهی، قابل تشخیص نباشد، این بیماری به نام سندروم سوزش دهان اولیه یا سندروم سوزش دهان ایدیوپاتیک (بدون علت) نامیده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سندروم سوزش دهان اولیه با اختلالات حس چشایی و مشکلات عصب‌های حسی سیستم عصبی مرکزی یا محیطی مرتبط است.

۲. سندروم سوزش دهان ثانویه

گاهی اوقات سندروم سوزش دهان به علت بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شود. در این موارد، آن را سندروم سوزش دهان ثانویه می‌نامند. بیماری‌های زمینه‌ای که ممکن است با سندروم سوزش دهان ثانویه مرتبط باشند عبارتند از:

بیماری زمینه‌ای سوختن سقف دهانتوضیحات
خشکی دهانمی‌تواند ناشی از داروهای مختلف، مشکلات بهداشتی، اختلال در عملکرد غدد بزاقی یا عوارض جانبی درمان سرطان باشد.
بیماری‌های دهانیمانند عفونت قارچی دهان (علائم برفک دهان)، نوعی بیماری التهابی به نام به لیکن پلان دهانی (خزه‌ی پوستی)، نوعی بیماری به نام زبان جغرافیایی که به زبان ظاهری شبیه نقشه می‌دهد.
سوء تغذیهعلت سوزش کام دهان به دلیل کمبود ویتامین‌هایی مانند آهن، روی، فولات (ویتامین B-9)، تیامین (ویتامین B-1)، ریبوفلاوین (ویتامین B-2)، پیریدوکسین (ویتامین B-6) و کوبالامین (ویتامین B-12)
آلرژیآلرژی یا واکنش به مواد غذایی، طعم غذا، افزودنی‌های مواد غذایی، رایحه مواد غذایی، رنگ غذاها و یا مواد دندان پزشکی
ریفلاکس اسید معده (یفلاکس معده به مری یا GERD)علت سوزش شدید دهان و درد نوک زبان به دلیل ورود اسید معده به حلق
تداخلات داروییبه ویژه داروهای ضد فشارخون
عادات دهانیبا فشار آوردن بر زبان، گاز گرفتن نوک زبان و دندان قروچه
اختلالات غدد درون ریزمانند دیابت یا کم‌کاری غده‌ تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)
علائم و علت سوزش سقف دهان ثانویه چیست؟

۳. سوزش نوک زبان نشانه چیست؟

سندرم سوزش دهان وضعیتی است که می‌تواند بدون هیچ دلیلی احساس سوزش روی نوک زبان را ایجاد کند. علائم این عارضه ادامه دارند و می توانند سال‌ها با درد، بی‌حسی و گزگز زبان و دهان و تغییر در چشایی همراه فرد بمانند.

۴. سوزش دهان با دندان مصنوعی

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند ممکن است برفک دهان (کاندیدیازیس دهان) و عفونت مخمری را تجربه کنند. برفک دهان از علل اصلی سوزش دهان است. دندان مصنوعی نامناسب و مواد مورد استفاده در ساخت دندان مصنوعی می‌تواند بافت داخل دهان را تحریک کرده و منجر به علائم سندرم سوزش دهان شود.

سوزش دهان با دندان مصنوعی اتفاق میفتاد؟
دندان مصنوعی نامناسب و مواد مورد استفاده در ساخت دندان مصنوعی می‌تواند بافت داخل دهان را تحریک کرده و منجر به علائم سندرم سوزش دهان شود.

۵. سوزش دهان با فلفل، علت داغ شدن دهان و زبان

عسل و شکر در خنثی کردن سوزش دهان، از عوارض فلفل تند، موثر هستند. ترکیب شکر با لبنیات، آب لیمو و آب گوجه فرنگی هم می‌توانند موثر باشند.

۶. سوزش دهان و کرونا: آیا کرونا دلیل سوزش دهان است؟

شاید از خود بپرسید که علت سوزش دهان احتمالا کرونا است. متاسفانه طبق آمار و اطلاعاتی که در دست است، حدود ۹۵٪ افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، به سوزش دهان و مشکلات دهان و زبان هم مبتلا شده‌اند. البته که این مشکل ناشی از التهاب و عفونت در دهان بوده‌است و به سندروم سوزش دهان ارتباطی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره تلفنی متخصص گوش و حلق و بینی استفاده کنید.

۷. سوزش دهان در دیابت

سندرم سوزش دهان می‌تواند باعث شود احساس کنید که دهان شما سوزن سوزن می‌شود و انگار سوخته است. این مورد اغلب در بیماران دیابتی دیده می‌شود، زیرا آن‌ها بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت‌های دهان هستند و تغییرات عروقی را تجربه می‌کنند که دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۸. سوزش زبان و دهان در بارداری

سوزش زبان نشانه چیست؟ آلرژی یا واکنش به غذاها و طعم دهنده‌های غذایی، افزودنی‌ها، مواد پر کردن دندان یا محصولات مراقبت از دهان،‌ رفلاکس اسید معده که از معده وارد دهان می‌شود و برخی از داروها، همگی از مواردی هستند که می‌توانند علل احساس ناراحتی در دهان در خانم‌های باردار شوند.

سوزش زبان و دهان در بارداری اتفاق میفتد؟
برخی از داروها، همگی از مواردی هستند که می‌توانند علل احساس ناراحتی در دهان در خانم‌های باردار شوند.

۹. سوزش آفت و سقف دهان

سوزش معمولاً به طور ناگهانی و بدون دلیل شناخته شده‌ای شروع می‌شود. اما برخی عوامل مانند بیماری، شرایط پزشکی طولانی مدت مانند فیبرومیالژیا، بیماری پارکینسون، اختلالات خود ایمنی و نوروپاتی ممکن است خطر ابتلا به سندرم را افزایش دهند.

۱۰. سوزش معده و تلخی دهان

سوزش زبان و اسید معده با هم ارتباط دارند؟ علت تلخی دهان ممکن است رفلاکس اسید معده باشد. رفلاکس اسیدی یا GERD تمایل دارد مری را تحریک کند و باعث ایجاد احساس سوزش در قفسه سینه یا شکم شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد طعم بد یا تلخ در دهان شود که ممکن است تاچند وقت باقی بماند.

۱۱. علت سوزش و درد سقف دهان در سرماخوردگی

حتی قبل از اینکه متوجه شوید بیمار هستید، حفره‌های سینوسی شما با مایع و ویروس پر می‌شوند. این اتفاق باعث ایجاد فشار در حفره‌های سینوسی می‌شود. این حفره‌ها بسیار نزدیک به دندان‌های آسیاب بالایی و سقف دهان قرار دارند و علت درد سقف دهان در سرماخوردگی هستند.

متن انگلیسی:
«Some people are sensitive to menthol and may experience severe burning instead of a pleasant tingling sensation. This ingredient is derived from mint or peppermint. Other ingredients typically included in mouthwash may cause a burning sensation.»
ترجمه فارسی:
«برخی افراد به منتول حساس هستند و ممکن است دچار سوزش شدید شوند. این ماده از نعناع یا نعناع فلفلی به دست می‌آید. سایر موادی که معمولا در دهانشویه موجود است ممکن است باعث احساس سوزش شود.»

به نقل از سایت newmouth

۱۲. علت سوزش دهان بعد از دهانشویه

برخی از دهانشویه‌ها حاوی سطوح بالایی از الکل (۱۸ تا ۲۶ درصد) هستند و باعث ایجاد احساس سوزش در گونه‌ها و سوزش دهان و لثه می‌شوند. اگر با وجود این احساس همچنان به مصرف دهانشویه با درصد الکل بالا ادامه دهید، امکان ایجاد زخم‌های دهانی هم وجود خواهد داشت.

علت سوزش دهان بعد از دهانشویه چیست؟
برخی از دهانشویه‌ها حاوی سطوح بالایی از الکل (۱۸ تا ۲۶ درصد) هستند و باعث ایجاد احساس سوزش میشوند.

۱۳. علت سوزش دهان کودک (استرس و سوزش زبان)

این اتفاق امکان دارد در کودکان و نوجوانان به دلیل مصرف مواد غذایی اسیدی و تنقلاتی مانند لواشک با جوهر لیمو رخ دهد. برای بهبود آن از غذاهای تحریک کننده از جمله نعناع، ​​دارچین و غذاهای تند خودداری کنید و غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال، آب گوجه فرنگی و نوشیدنی‌های گازدار را محدود کنید. در نهایت با نوشیدن آب فراوان، کودک خود را تشویق کنید که هیدراته بماند.

۱۴. علت سوزش زبان در طب سنتی چیست؟

علت زخم شدن و سوزش زبان چیست؟ در طب سنتی یکی از مهم‌ترین دلایلی که به مشکلات ارتباط داده‌می‌شود، طبع افراد است. شاید این موارد در طب پزشکی و رایج امروزی چندان قابل قبول نباشد، اما در طب سنتی علت بسیاری از مشکلاتی که دارید، به خصوص مشکلاتی که از نظر علمی نمی‌توان دلیل خاصی برای آنها پیدا کرد، به طبع ارتباط داده‌می‌شود. سوزش زبان هم به طبع فرد و خشکی دهان و زبان ارتباط داده‌می‌شود. معمولا برای درمان چنین مشکلی می‌توان از روش‌های مختلفی مثل تغذیه مناسب استفاده کرد.

۱۵. سوزش دهان و زبان و سوزش سقف دهان نشانه خشکی دهان است؟

چه بیماری هایی باعث خشکی دهان میشود؟ سوزش زبان و دهان و سوزش سقف دهان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی خشکی دهان و یا التهاب و عفونت دهان باشد. از طرفی ممکن است که ناشی از سندروم سوزش زبان باشد که عوامل اولیه و ثانویه دارد.

۱۶. سندروم سوزش دهان در آقایان بیشتر است یا خانم‌ ها؟

احساس سوختگی زبان و سندرم سوزش دهان (BMS) در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است. بر اساس مطالعات تحقیقاتی پزشکان، شیوع علت قرمزی زبان در طب سنتی و احساس مزه تندی در دهان در زنان نسبت به مردان، حدود ۷ به ۱ است.

آیا آبسه دندان باعث سوزش دهان می‌شود؟ همین الان از دکتر مشاوره بگیر!

تشخیص سندروم سوزش دهان چگونه انجام می شود؟

اگر از خود می‌پرسید که سوزش دهان نشانه چیست و چگونه می‌توان علت آن را تشخیص داد، به خوب مقاله‌ای سر زده‌اید. هیچ آزمایشی برای تشخیص سندروم سوزش دهان وجود ندارد. پزشک قبل از تشخیص سندروم سوزش دهان سعی خواهدکرد ابتدا بیماری‌های دیگر را رد کند. پزشک یا دندانپزشک پس از بررسی سابقه‌ پزشکی و سابقه‌ دارویی و معاینه و بررسی کامل دهان، ممکن است برخی از تست‌های زیر را درخواست کند.

۱. آزمایش های تشخیصی برای سوزش کام دهان

برخی از آزمایش‌های مورد نیاز شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون: آزمایش خون شامل موارد زیر هستند که همه‌ی آنها می‌توانند در مورد منبع سندروم سوزش دهان سرنخی را ارائه دهند:
    • تعیین تعداد سلول‌های خون
    • سطح قند خون
    • عملکرد تیروئید
    • عوامل تغذیه‌ای
    • عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • تست‌های آلرژی: برای بررسی وجود حساسیت به مواد غذایی خاص، مواد افزودنی و حتی مواد مورد استفاده در دندانپزشکی.
  • اندازه‌گیری بزاقی: در سندروم سوزش دهان، دهان ممکن است خشک شود. آزمایش‌های اندازه‌گیری بزاق می‌توانند تأیید کنند که آیا میزان جریان بزاق کاهش یافته است یا خیر.
  • آزمایش ریفلاکس معده: جهت تعیین وجود علائم رفلاکس معده (GERD).

۲. تصویربرداری سوختگی سقف دهان

تصویربرداری تشخیصی علت درد سقف دهان و گلو شامل موارد زیر است:

  • سی‌تی‌اسکن
  • ام‌آر‌‌ای
  • دیگر روش‌های تصویربرداری برای بررسی سایر بیماری‌ها و درمان سوختن سقف دهان.

۳. بیوپسی یا کشت دهان برای بررسی علت سوزش سر زبان و دهان

تجزیه و تحلیل نمونه‌های گرفته‌شده از دهان می‌تواند در تایید وجود عفونت قارچی، باکتریایی یا ویروسی کمک‌کننده باشد. برخی از روش‌های تکمیلی نیز می‌توانند در تشخیص علت این سندروم موثر باشند که شامل موارد زیر هستند:

  • تنظیم دارو: اگر در حال استفاده از داروهایی هستید که ممکن است باعث بروز علائم سندروم سوزش دهان شده‌باشند، پزشک ممکن است دوز دارو را عوض کند، دارو را تغییر دهد یا موقتا دارو را قطع کند تا ببیند با چنین تغییراتی در داروهای مصرفی علائم کاهش می‌یابند یا خیر. این کار را خودتان امتحان نکنید، زیرا قطع یا تغییر برخی داروها می‌تواند خطرناک باشد.
  • پرسشنامه روانشناسی: برای تعیین وجود علائم افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری‌های روان شناختی.
بیوپسی یا کشت دهان برای بررسی علت سوزش سر زبان و دهان چگونه است؟
آزمایش‌های اندازه‌گیری بزاق می‌توانند تأیید کنند که آیا میزان جریان بزاق کاهش یافته است یا خیر.

درمان سوزش دهان چیست؟ (درمان سندروم سوزش دهان)

بهبود این ناهنجاری، به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی دارد:

۱. درمان سندرم سوزش دهان اولیه: هیچ راه شناخته‌شده‌ای برای درمان سندروم سوزش دهان اولیه وجود ندارد. درمان به علائم بستگی دارد و هدف از درمان کنترل علائم است. ممکن است پزشک پس از امتحان کردن چند روش درمانی، درمان مناسبی که به بهبود علائمتان کمک می‌کند را پیدا کند و این کار می‌تواند زمان‌بر باشد. گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر است:

  • محصولات جایگزین بزاق
  • شستشوی دهان با مواد مخصوص شستشوی دهانی یا لیدوکائین
  • داروهای تسکین‌دهنده‌ی درد
  • داروهای ضدتشنج مثل کلونازپام
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای مسدود‌کردن درد عصبی
  • درمان شناختی-رفتاری برای رفع اضطراب و افسردگی و آموزش مقابله با درد مزمن

۲. درمان سندرم سوزش دهان ثانویه: درمان سندروم سوزش دهان ثانویه، به بیماری زمینه‌ای که عامل ایجاد علائم دهانی است، بستگی دارد. برای مثال، درمان عفونت دهان و یا مصرف مکمل‌ها برای رفع کمبود ویتامین. به همین دلیل مهم است که علت را دقیقا مشخص کنید. هنگامی که بیماری زمینه‌ای عامل سندروم سوزش دهان درمان شود، علائم نیز بهبود می‌یابند.

۱. داروی گیاهی برای سوزش دهان (درمان سوزش زبان و دهان در طب سنتی)

درمان سوزش زبان چیست؟ اگر علت ایجاد سوزش دهان ارتباطی با عفونت‌ها و التهاب‌های دهانی نداشته‌باشد و مرتبط با سندروم سوزش دهان باشد که علت مشخصی ندارد، می‌توان از روش‌های درمان گیاهی زیر استفاده کرد:

  • استفاده از نعنا و یا آدامس نعنایی برای درمان سوزش زبان و علت درد زبان در طب سنتی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد
  • شستشوی دهان با روغن اسطخودوس به عنوان روش درمان سوزش لثه در طب سنتی برای مدتی می‌تواند سوزش را تسکین دهد.

۲. درمان خانگی سوزش سقف دهان و گلو

علاوه‌بر درمان‌های پزشکی و داروهای تجویزی، اقدامات زیر می‌تواند راهی برای بهبود علائم و ناراحتی‌های دهانی و درمان سوختگی سقف دهان و سوزش لثه باشد:

  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای کمک به کاهش احساس خشکی دهان
  • اجتناب از غذاها و مایعات اسیدی مانند گوجه فرنگی، آب پرتقال، نوشابه‌های گازدار و قهوه
  • اجتناب از مصرف الکل و محصولات حاوی الکل، زیرا باعث تحریک پوشش دهان می‌شود
  • اجتناب از محصولات توتون و تنباکو
  • اجتناب از غذاهای پر ادویه و تند
  • اجتناب از محصولات حاوی دارچین یا نعناع
  • استفاده از خمیر دندان‌های با عطر و طعم خفیف یا بدون عطر و طعم، مانند خمیر دندان‌های مناسب برای دندان‌های حساس و یا خمیر دندان بدون نعناع یا دارچین
  • گام‌هایی برای کاهش استرس بردارید.

اگر به سوزش دهان و گلو همزمان با هم مبتلا شده‌اید، باید به دکتر گوش و حلق و بینی و یا دکتر عمومی مراجعه کنید تا بررسی شود که به چه بیماری مبتلا هستید. زیرا در مواقعی ممکن است که به عفونت یا التهاب گلو مبتلا شده‌باشید که درمان آن نیازمند دارو و آنتی بیوتیک است. در غیراینصورت، به هیچ شکلی نمی‌توان از سوزش آن رهایی یافت. مگر اینکه دوره‌ی بیماری بگذرد.

 درمان خانگی سوزش سقف دهان و گلو چیست؟
استفاده از نعنا و یا آدامس نعنایی برای درمان سوزش زبان و علت درد زبان در طب سنتی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

۳. درمان سوزش سقف دهان در سرماخوردگی

اگرچه در این دوران بیشتر افراد برای حفظ سلامتی خود به سوپ و خوراک‌های آبکی روی می‌آورند، اما دقت کنید که غذاها و نوشیدنی‌های داغ می‌توانند باعث سوختگی سقف دهان شوند. در روز به مقدار کافی آب بنوشید، از محلول آب و نمک برای قرقره کردن و ضد عفونی دهان استفاده کنید و مقداری عسل را روی زبان یا سقف دهانتان بگذارید تا تسکین پیدا کند.

۴. درمان خانگی سوزش دهان و زبان

برای درمان خانگی سوزش و درد زبان می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • از محصولاتی که بزاق دهان شما را زیاد می‌کنند کمک بگیرید.
  • می‌توانید از لیدوکائین دهانی و مواد شوینده‌ی دهانی مخصوص کمک بگیرید.
  • کپسایسین که در فلفل موجود است، می‌تواند به شما کمک کند.
  • کلونازپام مصرف کنید
  • مصرف داروهای مسکنی که رساندن پیام عصبی را مختل می‌کنند.

۵. درمان و رفع سوزش دهان با فلفل

تندی دهان نشانه چیست؟ اگر با فلفل احساس تندی در دهان کرده‌اید و از آن رهایی پیدا نمی‌کنید، می‌توانید از روش‌های مختلفی برای رها شدن از این سوزش کمک بگیرید. حرارت دهان در طب سنتی می‌تواند با روش‌های زیر بهبود یابد:

  • استفاده از لبنیاتی مانند شیر، ماست و بستنی. این موارد می‌توانند تندی فلفل و علت سوزش لثه را برطرف کنند و از سوزش آن بر روی پوست خود نیز خلاصی پیدا کنید.
  • شکر گزینه‌ی انتخابی دیگری است که می‌تواند به شما کمک کند از تندی آن خلاصی پیدا کنید. شکر بخشی از روغن فلفل را جذب می‌کند و شما را از شر تندی آن خلاص می‌کند.

انواع سندروم سوزش دهان کدام است؟

سندروم سوزش دهان انواع مختلفی دارد که بر اساس علت ایجاد کننده‌ آن تقسیم بندی شده‌اند. سندروم سوزش دهان شامل انواع زیر است:

  • سندروم سوزش دهان اولیه: هیچ علت قابل شناسایی ندارد و باعث سوزش و گز گز شدن زبان و دهان می‌شود.
  • سندرم سوزش دهان ثانویه: می‌تواند به دلیل عوامل زمینه‌ای مختلف مانند کمبودهای تغذیه‌ای، عفونت دهان یا عوارض برخی داروها باشد. علائم آن بیشتر خشکی دهان و تغییر حس چشایی است.
انواع سندروم سوزش دهان کدام است؟
سندروم سوزش دهان انواع مختلفی دارد که بر اساس علت ایجاد کننده‌ آن تقسیم بندی شده‌اند.

عوارض سندروم سوزش دهان چیست؟

سندروم سوزش دهان یک بیماری نادر است، که معمولا خودبه‌خود و بدون عامل تحریک‌کننده‌ شناخته‌شده‌ای آغاز می‌شود. عوارضی که سندروم سوزش دهان ممکن است سبب ایجاد یا مرتبط با آن باشد، عمدتا شامل موارد زیر است:

  • مشکل در به خواب رفتن
  • مشکل در غذا خوردن
  • افسردگی
  • اضطراب

عوامل خطر ابتلا به سندروم سوزش دهان: عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به سندروم سوزش دهان را افزایش دهند:

  • جنسیت زن
  • یائسگی و پس از یائسگی
  • سن بیش از ۵۰ سال
  • اخیرا بیمار بودن
  • برخی از بیماری‌های مزمن پزشکی مانند سندروم درد اسکلتی عضلانی، بیماری پارکینسون، اختلالات خود ایمنی و نوروپاتی (التهاب عصب)
  • اعمال دندانپزشکی قبلی
  • واکنش‌های آلرژیک به مواد غذایی
  • داروها
  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
نشانه‌های سوختن سقف دهانروش تشخیص سوزش دهانعوارض سوزش دهان
تغییر چشاییتصویربرداریمشکل در به خواب رفتن
سوزش و گزگز شدن زبانبیوپسی دهانمشکل در غذا خوردن
خشکی دهانآزمایش خونافسردگی و اضطراب
بررسی علائم، راه تشخیص و عارضه جانبی سندروم سوختن سقف دهان

پیشگیری از سندرم سوزش دهان ممکن است؟

آیا سندروم سوزش دهان قابل پیشگیری است؟ هیچ راه شناخته‌شده‌ای برای جلوگیری از سندروم سوزش دهان وجود ندارد. اما اجتناب از دخانیات، غذاهای اسیدی، غذاهای ادویه‌دار و نوشابه‌های گازدار و استرس بیش‌از‌حد، ممکن است در کاهش علائم سندروم سوزش دهان یا جلوگیری از تشدید علائم موثر باشد.

متن انگلیسی:
«There’s no known way to prevent burning mouth syndrome. But you may be able to reduce your discomfort by not using tobacco, limiting acidic or spicy foods, not drinking carbonated beverages, and using stress management methods.»
ترجمه فارسی:
«هیچ راه شناخته شده‌ای برای جلوگیری از سندرم سوزش دهان وجود ندارد. اما ممکن است بتوانید با استفاده نکردن از تنباکو، محدود کردن غذاهای اسیدی یا تند، ننوشیدن نوشابه‌های گازدار و استفاده از روش‌های مدیریت استرس، ناراحتی خود را کاهش دهید.»

به نقل از سایت mayoclinic

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دچار ناراحتی، سوزش یا درد در زبان، لب‌ها، لثه‌ها یا سایر نقاط دهان خود شدید، جهت مشخص‌کردن علت و ایجاد برنامه‌ی درمانی موثر، به دکتر گوش و حلق و بینی یا پزشک عمومی مراجعه کنید. از آنجا که سندروم سوزش دهان با طیف وسیعی از بیماری‌ها همراه است، پزشک ممکن است شما را به متخصص دیگری مانند متخصص پوست، متخصص گوش و حلق و بینی (ENT) یا متخصص دیگری ارجاع دهد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاور با دکتر گوش و حلق و بینی آنلاین و دکتر عمومی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

می‌توانید از داروهایی که می‌توانند در بهبود سوزش دهان موثر باشند کمک بگیرید. برخی از این داروها شامل کلونازپام، داروهای ضدافسردگی یا داروهای مختل‌کننده‌ی ارسال پیام عصبی هستند. همچنین رعایت نکات تغذیه‌ای می‌تواند در بهبود حال شما موثر باشد.

خیر. اما سوزش دهان می‌تواند نشانه‌ اشکال مختلف سرطان دهان باشد.

سقف دهانم سوخته و چرا این اتفاق رخ داده؟ معمولا علت آن مربوط به آلرژی غذایی، مصرف غذای تند یا داغ است. اما ممکن است دلیل ناشناخته‌ای داشته باشد. برای درمان سوزش نوک زبان حتما به پزشک مراجعه کنید.

بله. ممکن است که التهاب دهان این حالت را ایجاد کند. اما همه‌ی عواملی که باعث ایجاد سندرم سوزش دهان می‌شود، ناشی از التهاب دهان نیست.

علت سوزش نوک زبان و لبها ممکن است به دلایل زیادی مانند نوشیدنی داغ، بیماری زمینه‌ای یا سندرم شوگرن رخ دهد. درمان‌های بدون نسخه اغلب می‌توانند سوزش روی زبان را تسکین دهند، اما برخی از علل زمینه‌ای ممکن است نیاز به درمان تخصصی داشته باشد.

خیر، سندرم سوزش دهان (BMS) یک بیماری خوش خیم است و به صورت احساس سوزش ظاهر می‌شود.

شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در پوشش داخلی دهان و غدد بزاقی تولید کننده بزاق شوند. این اتفاق می‌تواند تعادل باکتری‌های سالم را به هم بزند و منجر به زخم دهان، بروز علت احساس ماسیدگی در دهان، عفونت و پوسیدگی دندان شود.

علت حرارت دهان و سوزش آن می‌تواند به خاطر آلرژی یا واکنش به غذاها، طعم دهنده‌های غذایی و سایر افزودنی‌ها باشد.

سیگار کشیدن می‌تواند پوست ظریف و پوشش داخلی دهان را تحریک کند. برای کاهش یا جلوگیری از علائم سندرم یا BMS بهتر است از مصرف محصولات حاوی تنباکو خودداری کنید و برای دریافت روش‌های درمانی، با پزشک مشورت کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سندروم سوزش دهان

  1. لعیا گفت:

    کلونازپام ضد تشنج نیست آرام بخش هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله همینطور است
      سپاس

  2. مژگان گفت:

    با سلام ، من خانمی ۵۰ ساله هستم که مدت ۶ ماه هست که سه تا ایمپلنت دندان انجام دادم و چند دوره آنتی بیوتیک مصرف کردم و هنوز روکش دندان را تحویل نگرفتم ولی بشدت دچار سوزش دهان و زبان شدم مخصوصا صبح ها که از خواب بلند میشم آیا میتونه بخاطر ایمپلنت دنداندباشه در ضمن داروهای ضد افسردگی هم مصرف میکنم .

    1. خدا بزرگه گفت:

      سلام وقت بخیر.بنده هم شرایطی مثل شما دارم.
      چکار کردین؟خوب شدین؟؟