سلولیت چیست؟ علائم و راه های درمان آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سلولیت ضایعه پوستی بدون خطری است که بر روی پوست ایجاد می‌شود. این ضایعه سطحی ناصاف در پوست ایجاد می‌کند. این ضایعه هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند تنها بر روی زیبایی پوست اثر می‌گذارد، اما می‌توان آن را برطرف کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

سلولیت پوست چیست

آیا تا به حال سلولیت به پوست شما هم تغییراتی اضافه کرده‌است؟ آیا می‌دانید که سلولیت چیست؟ شما هم دوست دارید پوست صاف و بدون هیچ عارضه‌ای را داشته‌باشید و سلولیت‌ها این اجازه را به شما نمی‌دهند؟ نگران نباشید! سلولیت نوعی ضایعه‌ی پوستی است که نشان‌دهنده‌ی بیماری و مشکل خاصی نیست و هیچ نیازی به درمان هم ندارد.

اگر از این عارضه ناراضی هستید و می‌خواهید که هر طور شده این تجمع چربی را از بین برده و پوست خود را یک دست کنید، می‌توانید این مطلب را تا انتها بخوانید و با روش‌های درمانی سلولیت و حتی پیشگیری از آن آشنا شوید. می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و از بهترین دکتر پوست یا دکتر جراح پلاستیک در شهر خود نوبت حضوری بگیرید. همچنین می‌توانید از خانه تکان نخورید و از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید.

سلولیت چیست؟

سلولیت یکی از اختلالات پوستی و نوعی ضایعه پوستی بسیار شایع و بی‌ضرر است که باعث ایجاد سطحی ناصاف و گوشتی کمرنگ بر روی ران، باسن، لگن و شکم می‌شود. شیوع این ضایعه در زنان بیشتر است. بسیاری از افراد سعی می‌کنند با کاهش وزن، ورزش، ماساژ و کرم‌های برطرف‌کننده‌ی سلولیت موجود در بازار، ظاهر پوست خود را بهبود بخشند که اثر آن بر افراد مختلف، متفاوت است. گزینه‌های درمانی که از نظر پزشکی اثبات شده‌اند نیز موجود هستند، اگرچه نتایج آنها فوری و ماندگار نیست.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

سلولیت پوستی چیست؟

سلولیت پوستی همان سلولیت است. تجمع چربی در پوست که باعث ناصاف شدن سطح پوست و حتی به نظر برخی نازیبایی پوست می‌شود. سلولیت پوستی مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی به درمان هم نیازی ندارد. سلولیت پوستی در بیشتر افراد ایجاد می‌شود. به نقل از mayoclinic؛

سلولیت یک ضایعه پوستی بسیار شایع و بی‌ضرر است که باعث ایجاد سطحی ناصاف و گوشتی کمرنگ بر روی ران، باسن، لگن و شکم می‌شود.

سلولیت عفونی چیست؟

اما سلولیت عفونی یا سلولیتیس نوعی عفونت باکتریایی است که باعث بیماری پوست می‌شود. این سلولیت با سلولیتی که از آن صحبت می‌کنیم فرق دارد و باید درمان شود. نمی‌توان سلولیت عفونی را به حال خود رها کرد زیرا محیطی است که در آن باکتری‌ها رشد می‌کنند. سلولیت عفونی غشاء زیر پوستی و چربی زیر جلد را درگیر عفونت می‌کند. نمای ظاهری آن یه سطح قرمز است که به مرور زمان گسترش پیدا می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود. این بیماری با ایجاد شکاف در پوست و ورود میکروب‌ها به زیر پوست ایجاد می‌شود.

علائم سلولیت چیست؟
سلولیت خود را به شکل ناصاف و سطحی تکه تکه در پوست نشان می‌دهد.

سلولیت پا چیست؟

یکی از مناطقی که بیشتر شاهد سلولیت در آن هستیم، پا است. سلولیت پا به خصوص در ران پا مشکل شایعی در خانم‌هاست، به صورتی که تقریبا ۸۵٪ از خانم‌ها به آن دچار هستند. پس اگر شما هم سلولیت پا دارید، زیاد نگران آن نباشید. سلولیت ران پا به علل مختلفی ایجاد می‌شود، ژنتیک، مشکلات هورمونی، مصرف برخی داروها، مشکل دستگاه لنفاوی، اضافه وزن، سیگار کشیدن و مصرف الکل از جمله مسائلی است می‌توانند باعث ایجاد سلولیت پا شوند.

برای درمان سلولیت پا می‌توانند از روش‌هایی که در ادامه و به‌طور کلی برای سلولیت گفته‌ایم استفاده کنید. لیزر‌درمانی، استفاده از برس مخصوص، پوشیدن لگ سلولیت و غیره از روش‌هایی است که برای درمان سلولیت پا می‌توانید از آن استفاده کنید.

درمان سلولیت | چگونه سلولیت را از بین ببریم؟

یکی از سوال‌هایی که ذهن هر کسی که سلولیت دارد را درگیر می‌کند، این است:

چگونه سلولیت را از بین ببریم؟ ایا سلولیت از بین میرود؟ از بین بردن سلولیت چگونه انجام می شود؟

بسیاری از افراد ظاهر سلولیت را دوست ندارند و ترجیح می‌دهند پوستشان تا حد امکان صاف باشد. بنابراین، مقالات زیادی در مورد سلولیت و درمان‌های موجود آن در دسترس است. برای بهبود این مشکل از تغییرات رژیم غذایی گرفته تا کرم‌های برطرف‌کننده‌ی سلولیت و درمان‌های مکانیکی در دسترس است، برخی از درمان‌ها پیشتر در مطالعات پزشکی بر روی سلولیت تاثیر داشتند و در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. درمان سلولیت با لیزر

لیزر، نور یا رادیو فرکانس درمانی: دستگاه‌های تصویب‌شده ترکیبی از نور درمانی یا لیزر و یا اشعه مادون قرمز با ماساژ هستند که به کاهش موقت ظاهر سلولیت کمک می‌کند و برای حفظ ظاهر بهبود یافته نیاز به چندین جلسه درمانی و درمان‌های نگهدارنده دارند.

۲. برس خشک برای سلولیت

برس خشک نمی‌تواند درمان خیلی دقیقی برای سلولیت باشد. اما نمای آن را بهبود می‌بخشد. شما با استفاده از برس خشک می‌توانید به پوست بدن خود طراوت و شادابی بیشتری بدهید و جریان خون را در زیر پست بیشتر کنید. یکی دیگر از فوایدی که برس خشک برای بدن دارد این است که از پوست شما لایه‌برداری می‌کند.

درمان سلولیت با لگ آنتی سلولیت ممکن است.
استفاده از لگ آنتی سلولیت می‌تواند میزان گردش خون را در پوست افزایش دهد.

۳. لگ آنتی سلولیت

لگ آنتی سلولیت خونرسانی به پوست را افزایش می‌دهد و از ایجاد سلولیت تا حد ممکن پیشگیری می‌کند. همچنین این لگ در بهبود سلولیت پا تاثیر زیادی دارد. اگر می‌خواهید که پوست شفاف و سالمی داشته‌باشید، استفاده از این لگ برای شما می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تکنیک ساب سیژن در درمان سلولیت شامل قراردادن یک سوزن در زیر پوست برای شکسته‌شدن اتصال بافت پیوندی فیبر است که تجمعات سلول‌های چربی را از هم جدا می‌کند.

۴. درمان سلولیت با امواج صوتی

درمان با امواج صوتی؛ در این تکنیک امواج صوتی را در مناطق آسیب‌دیده اعمال می‌کنند.

۵. درمان سلولیت با سابسیژن

تکنیک ساب سیژن: روشی است که شامل قراردادن یک سوزن در زیر پوست برای شکسته‌شدن اتصال بافت پیوندی فیبر است که تجمعات سلول‌های چربی را از هم جدا می‌کند.

۶. از بین بردن سلولیت ران با وکیوم

آزادسازی دقیق با وکیوم با کمک خلاء یک روش جدید دیگر است که می‌تواند به شکستن نوارهای سخت بافت فیبری که در ظاهر سلولیت نقش دارند، کمک‌کند.

۷. سایر درمان های سلولیت

سایر درمان‌هایی که که مطالعات کمتری روی آنها انجام‌شده، اما به درمان سلولیت کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • متیل اکسانتین‌ها: متیل‌اکسانتین‌ها گروهی از مواد شیمیایی هستند که شامل آمینوفیلین، کافئین و تئوفیلین هستند و به دلیل خاصیتی که در شکستن بافت چربی دارند، در کرم‌های درمان‌کننده‌ی سلولیت استفاده می‌شوند.
  • درمان‌های ماساژ: دستگاه‌های موجود در بازار نواحی تحت‌تأثیر سلولیت را ماساژ می‌دهند.
  • لیپوساکشن با کمک لیزر: لیپوساکشن خالص شامل استخراج چربی از طریق خلاء آن از زیر پوست است و برای سلولیت موثر نیست.
  • لیپوساکشن اولتراسونیک با استفاده از امواج صوتی سعی در کاهش سلولیت دارد، اما هیچ مدرک قطعی برای اثبات اثربخشی این تکنیک در دست نیست.
  • کرم‌های رتینول یا محصولات موضعی حاوی ۰.۰۳٪ رتینول نیز ممکن است تاثیری در سلولیت داشته‌باشند، برخی ادعا می‌کنند که این امر ظاهر سلولیت را کاهش می‌دهد و برای دیدن اثر لازم است که محصول را به مدت شش ماه یا بیشتر استفاده کنید.
  • کربوکسی تراپی یک روش پزشکی است که در آن متخصصان گاز دی‌اکسید‌کربن را زیر پوست تزریق می‌کنند، یک مطالعه کوچک نشان داد که این روش ممکن است در درمان سلولیت مفید باشد.
  • به دلیل نداشتن مدارک پزشکی، پزشکان درمان‌های زیر را توصیه نمی‌کنند:
    • مزوتراپی
    • مکمل‌های غذایی و رژیم‌های غذایی
    • کرایولیپولیز

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

کدام روش برای درمان سلولیت موثر است؟

همین الان مشاوره بگیر

برای درمان سلولیت چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر دوست دارید که برای درمان و از بین بردن سلولیت‌های پوست خود اقدامات لازم را انجام دهید، می‌توانید از دکتر پوست آنلاین کمک بگیرید و یا وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شده و از یک دکتر پوست و مو نوبت حضوری بگیرید و درباره‌ی روش‌های درمانی سلولیت‌های روی پوست خود با او مشورت کنید. برای درمان سلولیت همچنین می‌توانید از جراح پلاستیک هم کمک بگیرید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

تیم درمان سلولیت از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

سلولیت نیازی به درمان ندارد، اما اگر نگران ظاهر پوست خود هستید، می‌توانید در مورد گزینه‌های درمانی با پزشک خانواده یا فوق تخصص پوست و مو یا دکتر جراح پلاستیک مشورت نمایید.

علائم سلولیت چیست؟

به نظر می‌رسد سلولیت به شکل پوستی کمرنگ یا متورم است، گاهی اوقات ظاهر آن را شبیه به پنیر یا پوست پرتقال توصیف می‌کنند. سلولیت خفیف را تنها در صورتی می‌توانید مشاهده کنید که پوست خود را در مناطقی که دچار این عارضه شدند، مانند ران‌های‌تان، بپیچانید و سلولیت شدیدتر باعث می‌شود که پوست ظاهری ناصاف به شکل پستی و بلندی پیدا کند. سلولیت بیشتر در اطراف ران و باسن دیده می‌شود، اما در ناحیه‌ی سینه، زیر شکم و بازوها نیز قابل مشاهده است. علاوه بر این، عوامل هورمونی نقش زیادی در ایجاد این عارضه دارند و ژنتیک، ساختار پوست، بافت پوست و نوع بدن را تعیین می‌کند.

ظاهر و علائم سلولیت
سلولیت شبیه به گره‌هایی در پوست است.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

اطلاعات کمی در مورد علل ایجاد سلولیت وجود دارد. پوست شامل بافت پیوندی فیبری است که پوست را به عضله زیرین وصل می‌کند و چربی بین آن قرار دارد. با جمع شدن سلول‌های چربی، آنها به سمت پوست بالا می‌روند، در حالی‌که بافت فیبری بلند و مستحکم به سمت پایین کشیده می‌شوند و این مکانیسم ظاهری ناهموار یا کم‌رنگ ایجاد می‌کند. فاکتورهای دیگر مانند وزن و توده عضلانی در ایجاد سلولیت تاثیر می‌گذارد، حتی اگر افراد دارای اندام و وزن مناسبی باشند. به نقل از my.clevelandclinic؛

علت اصلی ایجاد سلولیت چندان مشخص نیست اما هنگام ایجاد آن، طناب‌های فیبری به شکل نامنظمی محکم می‌شوند و با نامنظم شدن تجمع چربی در زیر پوست، سلولیت شکل می‌گیرد.

می‌خوای از شر سلولیت خلاص شی؟ نوبت بگیر!

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سلولیت هستند؟

موارد زیادی هستند که در بروز سلولیت و شدت آن نقش دارند. در ادامه به برخی از آنها پرداخته‌ایم:

  • شیوع این عارضه در زنان بیشتر از مردان است، در حقیقت، بیشتر خانم‌ها بعد از بلوغ دچار سلولیت می‌شوند، این امر در خانم‌ها به دلیل توزیع چربی در نواحی ران‌ها، باسن و لگن، مناطق مستعد ایجاد سلولیت، است.
  • همچنین بروز این عارضه با افزایش سن، هنگامی که پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، بیشتر می‌شود.
  • افزایش وزن می‌تواند سلولیت را بیشتر نمایان کند، اما این عارضه در برخی از افراد لاغر نیز ایجاد می‌شود.
  • سلولیت به صورت خانوادگی وجود دارد، بنابراین ژنتیک ممکن است بیشترین نقش را در ایجاد آن ایفا نماید.
  • همچنین سبک زندگی غیرفعال همانند بارداری می‌تواند شانس ابتلا به سلولیت را افزایش دهد.
علت ایجاد سلولیت چیست
سلولیست به دلیل تغییر در ساختار چربی انباشته در زیر پوست و فیبرهای اطراف آن ایجاد می‌شود.

سلولیت چگونه تشخیص داده می شود؟

سلولیت یک مشکل زیبایی است و ظاهر مشخص آن برای تایید وجود این ضایعه کافی است، هیچ آزمایش تشخیصی برای سلولیت وجود ندارد.

تشخیص سلولیت پا چگونه است؟

برای اینکه به خوبی سلولیت را در پاهای خود ببینید، می‌توانید پوست نواحی اطراف ران و باسن را کمی به طرفین بپیچانید تا سطح ناصافی که در پوست ایجاد می‌شود را به خوبی ببینید. در مواردی که فرد سلولیت دارد هم بدون نیاز به این پیچاندن می‌توان سلولیت را در پاها مشاهده کرد.

سلولیت نیازی به درمان ندارد، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند ظاهر پوست را بهتر کند.

چگونه می توان از ایجاد سلولیت پیشگیری کرد؟

پیشگیری از سلولیت همیشه امکان‌پذیر نیست، اما حفظ وزن مناسب و ورزش منظم ممکن است به کاهش ظاهر سلولیت بر روی پوست کمک‌کند. حفظ هیدراتاسیون (نوشیدن مایعات زیاد) و ترک سیگار نیز ممکن است سلولیت را کمتر جلوه دهد. داشتن یک رژیم غذایی سالم و تقویت عضلات با ورزش منظم، رویکردهای معقول و منطقی برای سالم و نرم نگه‌داشتن بدن است.

بیماران قبل از امتحان‌کردن روش‌های جراحی، مکمل‌های غذایی یا تکنیک‌های اثبات‌نشده باید بسیار محتاط باشند.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که سازمان غذا و داروی آمریکا فقط برای کاهش موقت تظاهرات سلولیت، روش‌های درمانی خاصی را تصویب کرده‌است، بنابراین برای حفظ هرگونه تأثیر، لازم است که بیماران به طور مرتب این درمان‌های پرهزینه و وقت گیر را انجام دهند.

درمان سلولیت
امروزه روش‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای درمان سلولیت استفاده می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر پوست

با اینکه سلولیت هیچ خطری ندارد و نشان‌دهنده‌ی بیماری پوستی یا مشکل خاصی نیست، اما بسیاری از افراد دوست دارند که این عارضه‌ی پوستی را برطرف کنند. متاسفانه سلولیت چندان زیبا نیست و برخی نمی‌توانند آن را تحمل کنند. روش‌های درمانی مختلفی برای بهبود سلولیت وجود دارد که برای تاثیر بیشتر و انتخاب بهترین روش بهتر است به دکتر پوست و یا دکتر جراح پلاستیک مراجعه کنید.

دکترتو این کار را برای شما راحت‌تر کرده‌است. وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و تخصص پوست و مو و زیبایی، یا جراحی پلاستیک را وارد کنید و بعد از انتخاب شهر به لیست بزرگی از دکتر زیبایی پوست و دکتر جراح پلاستیک دسترسی پیدا کنید. سپس از بهترین آنها مناسب‌ترین وقت را دریافت کنید.

همچنین می‌توانید ابتدا از دکتر آنلاین پوست و مشاوره جراح پلاستیک آنلاین کمک بگیرید و سپس برای دریافت نوبت و انتخاب فرایند درمانی سلولیت اقدام کنید.

پرسش‌های متداول

سلولیت پشت ران به تجمع بافت چربی در زیر پوست پشت ران گفته می‌شود. معمولا پوست پشت ران ناصاف و تکه‌تکه به نظر می‌رسد. برای درمان سلولیت پشت ران می‌توانید از روش‌هایی که در همین مطلب به شما گفته‌ایم کمک بگیرید.

برای درمان قطعی سلولیت باید از دکتر پوست و دکتر جراح پلاستیک کمک بگیرید. معمولا از روش‌ها و ابزارهای خاصی برای درمان این مشکل استفاده می‌شود که بسیار کمک‌کننده است. برخی از این روش‌ها که در همین مقاله آورده‌شده‌اند شامل لیزر، کربوکسی تراپی، امواج صوتی و سابسیژن هستند.

این تجمع چربی یا همان سلولیت به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود که هنوز هم اثبات شده نیستند. اما موارد زیادی به ایجاد آنها کمک بیشتری می‌کنند. مثلا ممکن است که سلولیت با بالاتر رفتن سن بیشتر بروز کند. از اصلی‌ترین علت‌های سلولیت، وجود این ژن در خانواده است. اگر خواهر، مادر، پدر و برادر شما هم سلولیت داشته‌باشند، احتمال بروز آن در پوست شما بیشتر می‌شود.

کرم‌ها و لوسیون‌هایی ساخته شده‌اند که به پوست کمک می‌کنند از ایجاد سلولیت نجات پیدا کند. این پیشگیری ۱۰۰٪ ای نیست. اما می‌تواند روش مناسبی باشد.

همان‌طور که گفتیم دو جور سلولیت داریم. یکی از آنها سلولایتیس یا همان Cellulitis است که سلولیت عفونی نامیده می‌شود. این سلولیت در اثر بیماری و میکروب ایجاد شده‌است و اصلا حالت عادی نیست. Itis آخر کلمه نشان‌دهنده‌ی التهاب است. اما سلولیتی که ما در این مطلب درباره آن صحبت می‌کنیم، همان چیزی است که روی پوست بسیاری از نزدیکان و دوستان خود دیده‌ایم. این مورد را در انگلیسی با نام Cellulite می‌شناسیم.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن