ملانوما چیست و چه راه های درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ملانوما نوعی سرطان پوست است که با جهش در سلول‌های تولید کننده‌‌ی رنگدانه ایجاد می‌شود. آگاهی از علائم سرطان پوست، پیشگیری و درمان به موقع آن را ممکن می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ملانوما چیست و چه راه های درمانی دارد؟
کاور پادکست دکترتو

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید

لب

ملانوما چیست؟ شما هم از دیدن خال های جدیدی در بدنتان میترسید؟ یا با هر تغییری در خال های بدنتان شک می‌کنید که سرطان دارید؟ درست است که از نشانه‌های اصلی ملانوما به عنوان یکی از انواع سرطان پوست، خال جدید یا تغییر در خال‌های قبلی است؛ اما هر خالی به معنای بیماری پوستی ملانوسیت نیست.

تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با علائم و روش تشخیص آن آشنا شویم. علاوه بر شناخت علائم، می‌توانید بهترین درمان و راه‌های پیشگیری از این بیماری را نیز بدانید. هر تغییری در ظاهر پوست باید توسط دکتر پوست بررسی شود. به همین دلیل در انتهای مقاله، امکان دریافت ویزیت حضوری و مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان پوست را هم برای شما قرار دادیم.

ملانوما چیست؟

بیماری ملانوما به انگلیسی melanoma، یکی از انواع سرطان پوست است که با جهش در سلول‌های تولید کننده‌‌ی رنگدانه به نام ملانوسیت‌‌ها‌ ایجاد می‌شود. اکثر سلول‌های رنگدانه در پوست یافت می‌شوند، اما ملانوما می‌تواند در چشم‌‌ها‌ (ملانوما چشم) و سایر قسمت‌های بدن، حتی به ندرت در روده و ریه رخ دهد. توده ملانوما در افراد با پوست تیره نادر است.

ملانوما چقدر شایع است؟

ملانوما یکی از انواع سرطان پوست است. با اینکه شیوع آن از سرطان سلول‌های پایه و سنگفرشی کمتر است، اما می‌تواند خطرناک باشد، زیرا احتمال گسترش یا متاستاز (گسترش به بافت‌های دیگر) در آن زیاد است.

متن انگلیسی:
Melanoma is a type of skin cancer that develops in the skin cells called melanocytes.
ترجمه فارسی:
ملانوما نوعی سرطان پوست است که در سلول‌های پوستی به نام ملانوسیت ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت cancer

توده ملانوما در کدام قسمت بدن تشکیل می‌ شود؟

ملانوما در هر نقطه از پوست می‌تواند توسعه یابد، اما مناطق خاصی که نسبت به این بیماری مستعدتر هستند شامل قفسه سینه و پشت در مردان و پا‌ها در زنان می‌شوند. دیگر مناطق که احتمال درگیری در آن‌ها وجود دارد شامل گردن و صورت است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

علائم سرطان پوست ملانوما چیست؟

ملانوما در هر جایی از بدن قادر به رشد است، اما بیشتر در مناطقی که در معرض آفتاب قرار دارند، مانند پشت، پا‌ها، بازو و صورت تظاهر پیدا می‌کند، همچنین ممکن است در مناطقی که در معرض کافی نور خورشید نیستند مانند کف پا‌ها، کف دست‌ها و بستر ناخن‌ها‌ نیز رخ دهد، که این نوع ملانومای پنهان، در افرادی با پوست تیره شیوع بیشتری دارد.

معمولا اولین علائم سرطان ملانوما عبارتند از:

  • تغییر در خال موجود (ملانوما همیشه به عنوان خال رشد می‌کند، گاهی می‌تواند ظاهری طبیعی شبیه به پوست داشته باشد)
  • ایجاد یک ضایعه رنگی جدید با شکل غیر طبیعی بر روی پوست
اینفوگرافی علائم سرطان پوست ملانوما
اینفوگرافی علائم سرطان پوست ملانوما

۱. سرطان ملانوما یا ملانوم خوش خیم

سرطان پوست ملانوم خوش خیم یا ملانوما خفیف در سلول‌های پوستی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند ایجاد می‌شود. از طریق عکس سرطان ملانوما قابل تشخیص است.

۲. بیماری ملانوما بدخیم (علائم ملانوما پیشرفته چیست؟)

بیماری پوستی ملانوما پیشرفته با نشانه‌های زیر همراه است:

  • غدد لنفاوی سفت یا متورم
  • توده سخت روی پوست
  • درد غیر قابل توضیح
  • احساس خستگی یا ناخوشی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

۳. تومور ملانوما در کودکان

در میان کودکان و نوجوانان، ملانوما متفاوت‌تر به نظر می‌رسد و ممکن است سرعت رشد آن سریع‌تر از بزرگسالان باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نقش کمتری در ایجاد این بیماری در کودکان دارد. کودکانی با پوست روشن، کک و مک و موهای بلوند یا قرمز هستند، نسبت به سایر کودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوم قرار دارند.

تومور ملانوما در کودکان چگونه است؟
قرار گرفتن در معرض نور خورشید نقش کمتری در ایجاد این بیماری در کودکان دارد.

۴. نشانه‌ های ملانومای پنهان چیست؟

ملانوما می‌تواند در مناطقی از بدن که در معرض نور خورشید قرار ندارند، مانند فضای بین انگشتان پا و کف دست‌‌ها‌و پا‌ها، پوست سر و یا ناحیه‌‌ی تناسلی ایجاد شود و به دلیل اینکه مردم نمی‌دانند که این مناطق را نیز باید چک کنند، مخفی باقی می‌ماند، به همین دلیل به آن ملانوما مخفی می‌گویند، که این نوع ملانوما بیشتر در افراد با پوست تیره دیده می‌شود.

۵. علائم متاستاز ملانوما چیست؟

نشانه‌ها و علائم گسترش یا متاستاز ملانوم شامل موارد زیر است:

  • مغز: سردرد یا تشنج
  • غدد لنفاوی: تورم غدد لنفاوی
  • ملانوما در کبد و ریه:سرفه مداوم یا تنگی نفس، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن بی‌دلیل
  • استخوان: درد استخوان یا شکستگی غیر معمول.

درمان قطعی ملانوما چیست؟

برای تشخیص دقیق، از متخصص پوست سوال کن.

علل ایجاد ملانوما چیست؟

علت ابتلا به ملانوما چیست؟ ملانوما با اختلال در سلول‌های ملانوسیت که مسئول تولید ملانین و تنظیم کننده‌‌ی رنگ پوست هستند، رخ می‌دهد. به طور طبیعی با ایجاد سلول‌های جدید و سالم، سلول‌های قدیمی و پیر به سمت سطح پوست کشیده شده و از بین می‌روند که از دلایل خارش بدن هم محسوب می‌شوند.

اما در صورت هر گونه آسیب و جهش در DNA سلول‌ها، تولید سلول‌های جدید از کنترل خارج شده و در نهایت به ایجاد سلول‌های سرطانی منجر می‌شود.

علت آسیب به DNA و چگونگی ایجاد این سرطان هنوز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل زیست محیطی و ژنتیکی، باعث ایجاد ملانوما می‌شوند، با این حال، پزشکان معتقدند که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید و استفاده از اتاقک‌های برنزه کننده علت اصلی ملانوما هستند.

عوامل خطر بیماری پوستی ملانوم چیست؟

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به ملانوما را افزایش دهند، عبارتند از:

  • پوست روشن: داشتن رنگدانه کمتر (ملانین) در پوست، به معنای حفاظت کمتر پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش است. اگر دارای مو‌های بلوند یا قرمز و یا چشم‌‌های رنگی هستید و به راحتی دچار لک و یا آفتاب سوختگی می‌شوید، احتمال ایجاد ملانوما در شما بیشتر است
  • سابقه آفتاب سوختگی: یک یا چند آفتاب سوختگی شدید، می‌تواند خطر ابتلا به ملانوما را افزایش دهد.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ماوراء بنفش: می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست، از جمله ملانوما را افزایش دهد.
  • زندگی نزدیک به استوا یا در ارتفاع بالاتر: افرادی که نزدیک به خط استوا زندگی می‌کنند بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش هستند و افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند، بیشتر در معرض اشعه UV هستند.
  • داشتن تعداد زیادی خال طبیعی یا غیرطبیعی: داشتن بیش از ۵۰ عدد خال معمولی یا یک خال غیرمعمول در بدن، خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهد، که این خال‌‌های غیر معمول دارای سایز بزرگتر، حاشیه نامنظم و چند رنگ هستند و در پزشکی به عنوان خال‌‌های دیسپلاستیک شناخته می‌شوند.
  • سابقه خانوادگی ملانوما: در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده مانند والدین، فرزندان، خواهر یا برادر به ملانوما ، شانس ابتلای فرد به این سرطان افزایش می‌یابد.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افراد با سیستم ایمنی ضعیف مانند افراد با هر گونه عمل پیوند عضو، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند.
عوامل خطر بیماری پوستی ملانوم چیست؟
داشتن بیش از ۵۰ عدد خال معمولی یا یک خال غیرمعمول در بدن، خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهد.

فرق خال با ملانوما چیست؟

تشخیص تفاوت ملانوما و خال ممکن است کمی دشوار باشد اما به طور کلی خال‌‌های طبیعی دارای رنگی یکنواخت مانند قهوه ای یا سیاه با مرزی مشخص هستند، که آن‌ها را از پوست اطراف متمایز می‌کند، شکل آن‌ها گرد یا بیضی با قطری کمتر از ۶ میلی‌متر (به اندازه‌‌ی یک پاک‌کن) هستند. اکثر مردم دارای ۱۰ تا ۴۵ عدد خال بر روی بدن خود هستند، که بسیاری از آن‌ها در سن ۵۰ سالگی رشد کرده، تغییر ظاهر داده و یا حتی از بین می‌روند.

خال‌‌های غیرمعمول که ممکن است نشان دهنده‌‌ی ملانوما باشند که از روش برداشتن خال با لیزر برای درمان آن‌ها استفاده می‌شود. برای کمک به شناسایی خصوصیات خال‌‌های غیرمعمول که ممکن است نشانه‌‌ی خال ملانوما یا سایر سرطان‌های پوست باشند، به حروف ABCDE توجه کنید:

  • Asymmetric: یا غیر قرینه بودن یعنی نیمی از ضایعه مشابه نیمه دیگر نیست
  • Border irregularity: حاشیه اطراف خال به شکل دندانه‌دار، غیرمنظم و غیر واضح است.
  • Color variation: رنگ خال یکدست نبوده و طیف مختلفی از رنگ‌های قهوه‌ای، برنزه، سیاه، سفید، قرمز و آبی در آن وجود دارد.
  • Diameter: سایز ضایعه بیشتر از ۶ میلی‌متر است.
  • Evolution: توجه به تغییراتی است که در ظاهر ضایعه ممکن است در طی زمان ایجاد شود، خال ممکن است در معرض علائم و نشانه‌‌های جدید، مانند خارش و یا خونریزی جدید قرار گیرد.

خال‌های سرطانی (بدخیم) در ظاهر بسیار متفاوت هستند، برخی ممکن است تمام تغییرات فوق را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط یک یا دو ویژگی غیر معمول داشته باشند. در بیشتر موارد، شکل خال ملانوما یا ضایعات ملانوما با موارد بالا قابل تشخیص است.

اینفوگرافی خال‌های غیرطبیعی و سرطان ملانوما
اینفوگرافی خال‌های غیرطبیعی و سرطان ملانوما

ملانوما چگونه تشخیص داده می‌ شود؟ (تشخیص ملانوما)

اغلب موارد ملانوما روی پوست تاثیر می‌گذارد و معمولا باعث تغییر در خال‌‌های موجود می‌شود. هر فرد برای تشخیص علائم اولیه‌‌ی ملانوما، باید خود را به طور منظم از نظر خال‌‌ها، لکه‌‌ها و سایر نقاط رنگی بررسی کند و هر تغییری در ظاهر پوست باید توسط دکتر پوست بررسی شود.

از هر ۳ مرد ۱ نفر مبتلا به ملانوما در ناحیه‌‌ی پشت است و می‌توان برای بررسی این ناحیه و سایر نواحی که نگاه کردن به آن‌ها دشوار است، از همسر، اعضای خانواده، دوست و یا پزشک کمک بخواهید.

در شرح حال بیمار باید به ABCDE که در بالا ذکر شد، توجه شود. پزشکان پوست جهت مشاهده‌‌ی جزئیات بیشتر ضایعات از ابزار‌های میکروسکوپیک یا عکاسی استفاده می‌کنند و در صورت شک به هرگونه سرطان پوست، پزشک باید فرد را به متخصص سرطان ارجاع دهد و یک آزمایش بیوپسی یا نمونه برداری از ضایعه انجام می‌شود (بیوپسی یک روش نمونه‌برداری از ضایعه پوستی برای آزمایش در آزمایشگاه است.

درموسکوپی نیز یک روش میکروسکوپی بررسی سطح پوست است، که به کمک آن می‌توان ضایعات خوش خیم و بدخیم را از هم تشخیص داد.

تشخیص افتراقی ملانوما چیست؟

پزشک پوست بیمار را از نظر وجود موارد زیر بررسی می‌کند:

  • خال‌‌های آتیپیک (دیسپلاستیک یا کلارک) و خال آبی
  • سرطان سلول‌های پایه (BCC)
  • همانژیوم یا خال گیلاسی
  • سرطان سلول‌‌های سنگفرشی پوست (SCC)
  • فیبروم پوستی، که یک زائده‌‌ی کوچک و بی‌خطر است.
  • تظاهرات پوستی متاستاز و گسترش سرطان
  • خال‌ با هاله‌ای سفید رنگ در اطراف آن
  • خال اشپیتز یا نوعی خال خوش خیم که به علت تکثیر زیاد ملانوسیت‌های دوکی ایجاد می‌شود.
  • اسکار کلوئید و هیپرتروفیک
  • کراتوآکانتوما یا نوعی سرطان که به پوست محدود است و رشد سریعی دارد.
  • لنتیگو یا ضایعه‌‌ی پیگمانته‌‌ی خوش خیم که به علت تماس با اشعه ماوراء بنفش ایجاد می‌شود.
  • خال ملانوسیتیک مادرزادی که تکثیر بیش از حد ملانوسیت‌های خوش خیم در اپیدرم یا درم موجب آن شده و معمولا در بدو تولد ظاهر می‌شوند.
  • خال اوتا، اختلال پیگمانتاسیون پوست و غشا‌های مخاطی که در نواحی عصب‌دهی شده توسط عصب زوج پنجم دیده می‌شود.
  • کراتوز سبورئیک، یک تومور خوش خیم اپیدرمی که به شکل یک پلاک زگیلی به رنگ زرد تا سیاه پدیدار می‌شود.
  • ویتیلیگو یا پیسی که به صورت ضایعه سفید با حاشیه نامنظم و مشخص ظاهر می‌شود.

تشخیص ملانوما با آزمایش خون هم ممکن است؟

آزمایش خون برای تشخیص ملانوم استفاده نمی‌شود، اما برخی از آزمایش‌ها ممکن است قبل یا در طول درمان ملانوم‌های پیشرفته‌تر انجام شوند. پزشکان قبل از درمان، خون فرد را از نظر سطح ماده‌ای به نام لاکتات دهیدروژناز (LDH) آزمایش می‌کنند.

ملانوما برای چه افرادی خطرناک‌تر است؟ از متخصص مشورت بگیر.

درمان ملانوما چیست؟ (آیا ملانوما قابل درمان است؟)

انتخاب بهترین درمان بستگی به اندازه و مرحله سرطان، میزان سلامت فرد و اقدامات شخصی دارد. یکی از انواع روش‌های درمانی بیماری ملانوسیت، درمان هدفمند است.

در این روش درمان، دارو‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به صورت خاص به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند. عوارض جانبی هدف درمانی متفاوت است، اما معمولا شامل مشکلات پوستی، تب، لرز و کم آبی بدن می‌شود.

ومورافنیب، دابرافنیب و ترامتنیت از دارو‌های مورد استفاده در هدف درمانی ملانوما پیشرفته هستند، این دارو‌ها تنها در صورتی موثر هستند که سلول‌های سرطانی دارای جهش ژنتیکی خاصی باشند و با آزمایش سلول‌های ملانوما می‌توان پی برد که آیا این دارو‌ها کمک کننده هستند یا خیر.

۱. درمان ملانوما در مراحل اولیه

معمولا درمان ملانوما در مراحل اولیه شامل جراحی جهت برداشتن ضایعه است. به طور معمول ملانوما های بسیار نازک در طی بیوپسی به طور کامل برداشته می‌شوند و نیازی به درمان بیشتر ندارند، در غیر این صورت جراح توده‌‌ی سرطانی را تا حاشیه‌‌ی پوست نرمال و لایه‌‌ی بافتی زیر پوست برمی‌دارد و این ممکن است تنها درمان مورد نیاز در افراد مبتلا به ملانوما در مراحل اولیه باشد.

۲. جراحی ملانوما (درمان سرطان ملانوم بدخیم و خوش خیم)

در صورت گسترش ملانوما به گره‌‌های لنفاوی مجاور، جراح گره‌‌های لنفاوی درگیر را برمی‌دارد و ممکن است درمان‌های اضافی قبل یا بعد از عمل جراحی توصیه شود. از این روش برای برداشتن خال ملانوما هم ممکن است استفاده شود.

درمان ملانوما چیست؟
معمولا درمان ملانوما در مراحل اولیه شامل جراحی جهت برداشتن ضایعه است.

۳. ملانوما و شیمی درمانی و پرتو درمانی

در شیمی درمانی از دارو‌ها جهت تخریب سلول‌‌های سرطانی استفاده می‌شود، که این دارو‌ها را می‌توان به صورت داخل وریدی، قرص یا هر دو شکل استفاده نمود. شیمی درمانی در شیوه‌‌ی تزریق داخل وریدی در بازو یا پا به این صورت است که برای مدت کوتاهی از انتقال خون این ناحیه به سایر مناطق جلوگیری می‌شود. دارو‌های شیمی درمانی به طور مستقیم در ناحیه‌‌ی اطراف ملانوما قرار می‌گیرد و بر سایر قسمت‌‌های بدن تاثیر نمی‌گذارد.

در این درمان از پرتو‌های پر قدرتی نظیر اشعه ایکس جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود و بعد از عمل جراحی برداشت گره‌‌های لنفاوی ممکن است توصیه شود، گاهی اوقات نیز برای کمک به تسکین علائم ملانوما انتشار یافته به سایر قسمت‌های بدن کاربرد دارد.

۴. درمان بیولوژیک ملانوم

درمان بیولوژیک با تقویت سیستم ایمنی به مقابله‌‌ی بدن با سرطان کمک می‌کند، این درمان با استفاده از مواد تولید شده در بدن یا مواد مشابه تولید شده در آزمایشگاه انجام می‌گیرد و عوارض جانبی این درمان شبیه به آنفلوانزا است، از جمله تب و لرز، خستگی، سردرد و درد عضلانی است.

دارو‌های زیستی مورد استفاده در ملانوما شامل اینترفرون و اینترلوکین۲، ایپیلیموماب، نیوولوماب و پمبرولیزوماب هستند. این داروها می‌توانند برای افرادی که ملانوم آنها گسترش یافته است یا نمی‌توان آنها را به طور کامل حذف کرد، مفید باشند.

انواع ملانوما یا بیماری پوستی ملانوسیت کدامند؟

به صورت کلی، لکه های ملانوما به ۴ بخش زیر تقسیم می‌شوند. البته انواع دیگر ملانوم در بخش‌های مختلف بدن هم وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداختیم.

۴ نوع بیماری توده ملانوماعلائم آن‌ها
ملانوما با انتشار سطحیشایع‌ترین زیر گروه بیماری پوستی ملانوسیت است و بیشتر در تنه و ساق پا دیده می‌شود. این نوع از بیماری، قبل از اینکه در سراسر سطح پوست گسترش یابند، رشد بسیار آرامی دارند.
ملانوما ندولاردومین نوع شایع ملانوما است که در تنه، سر و گردن ظاهر می‌شود و سریعتر از انواع دیگر ملانوما رشد می‌کند. ندولار ظاهر قرمز رنگی دارد.
ملانوما لنتیگو مالیگناشیوع کمی دارد و بیشتر در سالمندان و به ویژه در مناطقی که سال‌ها در معرض نور خورشید قرار داشته‌اند، دیده می‌شود که به آن لنتیگو مالیگنا یا فرکل هوچینسون می‌گویند. به‌آرامی رشد می‌کند و نسبت به انواع دیگر ملانوما خطر کمتری دارد.
ملانوما لنتیگوی آکرالنادرترین نوع ملانوما است که معمولا در کف دست، پا‌ها یا زیر ناخن ظاهر می‌شود. شایع‌ترین نوع ملانوما در سیاهپوستان است و با در معرض آفتاب قرار گرفتن مرتبط نیست.
انواع بیماری ملانوم کدامند؟

۱. ملانوما پوست چیست؟ (ملانوما پوست سر)

ملانومای پوستی بیشتر با خال و لکه‌های بنفش تا سیاه ظاهر می‌شود و می‌تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند. علت اصلی آن اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است.

۲. ملانوما چشم

ملانوما چشم بیشتر در ناحیه‌‌ی یوو‌ها لایه‌‌ی زیرین صلبیه، سفیدی چشم، رخ می‌دهد، ممکن است منجر به تغییرات بینایی شود و در معاینه‌‌ی چشم تشخیص داده می‌شود.

متن انگلیسی:
melanoma usually develops in the eyeball’s middle layer (uvea).
ترجمه فارسی:
ملانوما معمولا در لایه میانی کره چشم (uvea) ایجاد می‌شود.

به نقل از سایت pennmedicine

۳. ملانوما دهان، لب و لثه، واژن و دستگاه تناسلی

ملانوما مخاطی در غشای مخاطی بینی، د‌هان، مری، مخرج، دستگاه ادراری و واژن ایجاد می‌شود، تشخیص ملانوما ‌های مخاطی بسیار دشوار است زیرا به سادگی می‌توانند با سایر شرایط بسیار رایج اشتباه شوند.

۴. ملانوما ناخن چیست؟ (بیماری ملانوما ناخن پا)

ملانوما لنتیگوی آکرال یک نوع نادر ملانوما است که در زیر ناخن دست و پا ایجاد می‌شود، همچنین می‌تواند در کف دست یا کف پا نیز یافت شود و شیوع آن در سیاه پوستان و افراد با رنگدانه‌‌ی سیاه در پوست، بیشتر است.

۵. ملانوم کف پا و روی پا

ملانوم روی پا، جدا از اینکه شبیه یک خال در حال تغییر صورتی یا قرمز است، می‌تواند به صورت خط عمودی قهوه‌ای یا سیاه زیر ناخن پا ظاهر شود و حس کنید که انگار پای خود را زخمی کردید.

ملانوم ناخن چیست؟
ملانوما لنتیگوی آکرال یک نوع نادر ملانوما است که در زیر ناخن دست و پا ایجاد می‌شود.

مراحل پیشرفت ملانوما چگونه است؟

مرحله‌‌ی تشخیص سرطان نشان دهنده‌ی میزان گسترش ملانوما و نوع درمان مناسب آن است. یکی از روش‌‌های طبقه‌بندی، ملانوما را در پنج مرحله ۰ تا ۴ توصیف می‌کند:

  • مرحله ۰: سرطان فقط لایه‌‌ی خارجی یا اپیدرم پوست را درگیر کرده است و به آن ملانوما در محل (in situ) گفته می‌شود.
  • مرحله ۱: ضایعه تا ۲ میلی‌متر ضخامت دارد و به گره‌‌های لنفاوی یا سایر مناطق گسترش نیافته است و ممکن است زخم شده یا نشده باشد.
  • مرحله ۲: ضخامت ضایعه حداقل ۱.۰۱ میلی‌متر است و ممکن است ضخیم‌تر از ۴ میلی‌متر باشد، ممکن است زخمی نشده و هنوز به گره‌‌های لنفاوی یا سایر مناطق گسترش نیافته باشد.
  • مرحله ۳: سرطان به یک یا چند گره لنفاوی یا کانال‌‌های لنفاوی نزدیک گسترش یافته، اما هنوز مناطق دور دست را درگیر نکرده است. سرطان اولیه ممکن است قابل مشاهده نباشد، اما در صورت مشاهده ضخیم‌تر از ۴ میلی‌متر و زخمی است.
  • مرحله ۴: سرطان به غدد لنفاوی دور یا اندام ‌هایی مانند مغز، ریه یا کبد گسترش یافته است.

چگونه می‌ توان از ابتلا به ملانوما پیشگیری کرد؟

با روش‌های زیر، می‌توان شانس ابتلا به ملانوما و سایر سرطان‌های پوست را کاهش داد:

  • اجتناب از نور خورشید در اواسط روز: بیشترین شدت اشعه‌‌ی خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است، بنابراین توصیه می‌شود، که فعالیت‌های خارج از خانه را در ساعات دیگری از روز انجام دهید، حتی در زمستان و یا زمانی که آسمان ابری است.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب: از یک کرم ضدآفتاب با طیف گسترده و SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید، در مصرف آن‌ها صرفه جویی نکنید و هر ۲ ساعت یکبار و یا زودتر آن را تمدید کنید.
  • حفاظت از پوست به وسیله‌‌ی لباس: برای پوشش پوست خود از لباس‌‌های تیره و تنگ که دست و پا را کامل بپوشاند، یک کلاه لبه‌دار که پوششی بهتر از کلاه‌های بیس بال و یا نقاب دار ایجاد می‌کند، استفاده کنید.
  • استفاده از عینک آفتابی: به دنبال عینکی باشید که در برابر هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB از چشم محافظت کند.
  • پرهیز از اتاقک‌های برنزه کننده و سولار: لامپ‌های تعبیه شده در این اتاقک‌‌ها‌ اشعه ماوراء بنفش منتشر می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند.
چگونه می‌ توان از ابتلا به ملانوما پیشگیری کرد؟
بیشترین شدت اشعه‌‌ی خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ملانوما نوعی سرطان پوست است که در ملانوسیت‌ها، سلول‌هایی که رنگدانه‌های پوست را تولید می‌کنند، ایجاد می‌شود. علائم آن شامل تغییر در اندازه، رنگ، شکل یا بافت خال پوستی است و با معاینه بالینی توسط پزشک متخصص ملانوما یا دکتر پوست تشخیص داده می‌شود.

درمان بیماری پوستی ملانوسیت نیز شامل برداشتن تومور با جراحی است و در موارد پیشرفته، درمان‌های اضافی مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا درمان هدفمند ممکن است ضروری باشد. بهترین راه پیشگیری، مراجعه به پزشک متخصص پوست و در موارد شدیدتر متخصص انکولوژی است. در سایت دکترتو علاوه بر دریافت نوبت حضوری از بهترین متخصصان، امکان مشاوره با دکتر پوست آنلاین و دکتر خون و سرطان آنلاین نیز برای شما فراهم شده است.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بله، موارد پیشرفته‌تر ملانوم می‌تواند کشنده باشد.

بله، تغییر رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های پوستی مانند پیری پوست یا سرطان پوست کمک کند.

دارو‌های زیستی مورد استفاده در ملانوما شامل اینترفرون و اینترلوکین۲، ایپیلیموماب، نیوولوماب و پمبرولیزوماب هستند. این داروها می‌توانند برای افرادی که ملانوم آنها گسترش یافته است یا نمی‌توان آنها را به طور کامل حذف کرد، مفید باشند.

به ماکروفاژی (گلبول سفیدی) که ملانین را بلعیده است گفته می‌شود.

بیش از ۸۵ نفر از هر ۱۰۰ نفر (بیش از ۸۵٪ افراد) پس از تشخیص ملانوم به مدت ۱۰ سال یا بیشتر زنده می‌مانند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.5از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن