علائم انواع سرطان مثانه چیست و چه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سرطان مثانه دوازدهمین سرطان شایع در جهان است و در صورتیکه به موقع درمان نشود می‌تواند مشکلات بسیاری برای بیمار ایجاد کند. توده مثانه را می‌توان از روش‌های مختلفی تشخیص داد و درمان کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم انواع سرطان مثانه چیست و چه درمانی دارد؟

سرطان مثانه چیست؟ انواع سرطان مثانه چه علائم و نشانه‌هایی دارند و چگونه می‌توان تومور مثانه را تشخیص داد؟ اگر شما یا یکی از عزیزانتان نشانه‌های سرطان مثانه را دارید، احتمالاً با این قبیل سؤالات روبرو می‌شوید و به دنبال غربالگری‌های دقیق برای تشخیص آن هستید.

برای تشخیص دقیق بیماری سرطان مثانه باید به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. برای پیداکردن بهترین متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترت علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

سرطان مثانه یا تومور مثانه چیست؟

سرطان مثانه به انگلیسی bladder cancer، یکی از انواع سرطان است و زمانی آغاز می‌شود که سلول‌های پوشاننده‌ی سطح داخلی مثانه تغییر کنند و رشد آن‌‌ها از کنترل خارج شود. در این زمان توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود. تومور مثانه می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد.

بدخیمی به این معنا است که سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کنند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند که این فرآیند متاستاز نامیده می‌شود. اما تومور خوش‌خیم به سایر قسمت‌های بدن متاستاز نمی‌دهد. تومورهای خوش‌خیم مثانه نادر هستند.

۱. تومور خوش خیم مثانه

وجود توده در مثانه نشانه چیست؟ آیا هر توده‌ای نشان‌دهنده سرطان است؟ تومورهای غیر سرطانی یا خوش‌خیم مثانه از پوشش داخلی یا سایر بافت‌های مثانه شروع می‌شوند. تومورهای خوش‌خیم به سایر قسمت‌های بدن سرایت نمی‌کنند. علائم تومور خوش خیم مثانه ایجاد خون در ادرار و مشکلات مثانه است. انواع رایج تومورهای غیر سرطانی مثانه پاپیلوم‌ها و پاپیلوم‌های معکوس هستند.

پاپیلوم‌ها از سلول‌های اوروتلیال شروع می‌شوند. این سلول‌ها پوشش داخلی مثانه را تشکیل می‌دهند. این تومورها به سمت مرکز مثانه رشد می‌کنند و معمولاً فقط یک پاپیلوم کوچک یافت می‌شود. پاپیلوم‌های معکوس معمولاً تومورهای مسطح هستند که در دیوار مثانه رشد می‌کنند.

۲. سرطان بدخیم مثانه

همان‌طور که می‌دانید، سرطان بدخیم در چند مورد با سرطان خوش‌خیم تفاوت دارد. یکی از این تفاوت‌ها در سرعت رشد تومورها است. مورد دیگر در تهاجمی بودن سلول‌های سرطانی است. سرطان بدخیم مثانه هم به سرعت رشد می‌کند و هم به بافت‌های زیرین تجاوز می‌کند.

همچنین در مراحل پیشرفته می‌تواند به اعضای دیگر بدن هم حمله کند و آنها را سرطانی کند. معمولا این تومورهای بدخیم به درمان دیرتر پاسخ می‌دهند و فالوآپ در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

از طرفی ۵۰٪ بیمارانی که به سرطان مثانه مبتلا هستند و این سرطان برای آنها تهاجمی است، معمولا با متاستاز مواجه می‌شوند که در کم‌تر از ۵ سال اول این اتفاق علائم شروع به بروز خود می‌کنند. ۵٪ بیمارانی که به سرطان بدخیم مثانه مبتلا هستند، به اندام‌های دور سرطان متاستاز می‌دهد و این اتفاقی است که می‌تواند کشنده باشد.

بیشتر این بیماران متاسفانه با وجود شروع درمان شیمی درمانی، در کم‌تر از دو سال جان خود را از دست می‌دهند و قربانی سرطان می‌شوند.

سرطان مثانه یا تومور مثانه چیست؟
سرطان بدخیم مثانه هم به سرعت رشد می‌کند و هم به بافت‌های زیرین تجاوز می‌کند.

آیا سرطان مثانه خطرناک است؟

شاید اولین سؤال بیماران پس از تشخیص سرطان این باشد که آیا سرطان مثانه کشنده است یا آیا سرطان مثانه باعث مرگ میشود؟ ایجاد تومورهای بدخیم در مثانه می‌تواند تهدیدکننده زندگی بوده و احتمال مرگ در سرطان مثانه را در پی داشته باشد.

دررابطه‌ با خطر این نوع سرطان مرحله آن و میزان پیشرفت بیماری بسیار مهم است. با تشخیص به‌موقع سرطان در مراحل اولیه احتمال درمان بسیار بالا است. به همین دلیل باید در صورت بروز هر نوع نشانه‌ای سریعاً با متخصص کلیه و دستگاه ادراری مشاوره داشت.

دستگاه ادراری انسان و نحوه تشکیل تومور مثانه

برای درک بیش‌تر، در مورد دستگاه ادراری صحبت خواهیم کرد. مثانه یک ارگان کیسه‌ای شکل، توخالی و انعطاف پذیر در لگن است. مهم‌ترین نقش مثانه، ذخیره‌ی ادرار قبل از خروج آن از بدن است. کلیه‌ها پس از تولید ادرار، از طریق لوله‌هایی به نام میزنای یا حالب ادرار را به مثانه منتقل می‌کنند.

هنگام ادرار کردن عضلات مثانه منقبض می‌شوند و ادرار از طریق لوله‌ای به نام میزراه (پیشابراه یا مجرای ادراری) از بدن خارج می‌شود. در مردان پروستات نیز عضوی از دستگاه ادراری است.

دیواره‌ی مثانه دارای سه لایه است: سلول‌های اوروتلیال (urothelium) که سطح داخلی مثانه، لگنچه‌ی کلیه و حالب (میزنای) را پوشش می‌دهند. لایه‌ی ماهیچه‌ای خارجی که ماسکولاریس پروپریا (muscularis propria) نام دارد و به وسیله‌ی لایه‌ای نازک و فیبروزی به نام لامینا پروپریا (lamina propria)، از سلول‌های اوروتلیال جدا می‌شود.

وجود سلول‌های سرطانی در لگنچه‌ی کلیوی و مجاری ادراری فوقانی نیز نوعی سرطان مثانه محسوب شده و اغلب با نام سرطان مثانه فوقانی یا سرطان مجاری ادراری فوقانی شناخته می‌شود.

علائم و نشانه های سرطان مثانه یا تومور مثانه چیست؟

گاهی اوقات افراد مبتلا به تومور مثانه هیچ علامت سرطان مثانه ای را تجربه نمی‌کنند. علائم سرطان مثانه می‌تواند شبیه به بیماری‌‌های دیگر دستگاه ادراری مانند سنگ کلیه یا عفونت ادراری باشد. افراد مبتلا به سرطان مثانه علائم و نشانه‌های زیر را تجربه می‌کنند:

  • خون در ادرار یا هماچوری: ادرار به رنگ قرمز روشن یا قرمز تیره (شبیه چای) دیده می‌شود.
  • درد یا سوزش ادرار
  • تکرر ادرار
  • قطع ادرار
  • احساس نیاز به ادرار کردن چندین بار در طول شب
  • احساس نیاز به ادرار کردن، اما عدم توانایی ادرار کردن
  • کمر درد در یک طرف بدن

سرطان مثانه اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد به علت مشاهده‌ی خون در ادرار (هماچوری) به دکتر کلیه و مجاری ادراری و تناسلی مراجعه می‌کند. هماچوری در سرطان مثانه به این معنی است که به قدری خون در ادرار وجود دارد که بیمار می‌تواند آن را ببیند.

گاهی مقدار کمی خون در ادرار وجود دارد که قابل مشاهده نیست و هماچوری میکروسکوپی نامیده می‌شود. هماچوری میکروسکوپی را می‌توان فقط با آزمایش ادرار تشخیص داد.

آیا شما هم علائم سرطان مثانه را دارید؟

برای تشخیص دقیق همین الان نوبت بگیرید.

۱. علائم سرطان مثانه بدخیم

در برخی مواقع زمانی که اولین نشانه‌های سرطان مثانه ظاهر می‌شوند، سرطان به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است. در این وضعیت، علائم سرطان مثانه بدخیم بستگی به محل گسترش سرطان دارد.

به عنوان مثال، گسترش سرطان به ریه‌ها موجب سرفه یا ضعف تنفس، گسترش آن به کبد باعث درد شکم یا زردی (زرد شدن پوست و سفیدی چشم) و گسترش به استخوان، باعث درد استخوان یا شکستگی استخوان می‌شود. سایر علائم پیشرفته‌ی سرطان شامل درد پشت یا لگن، از دست دادن اشتها و کاهش وزن، ورم پا و عدم توانایی ادرار کردن می‌باشد.

۲. علائم سرطان مثانه در بارداری

در زمان بارداری ایجاد تومورهای بدخیم نادر است. شایع‌ترین سرطان‌ها در زمان بارداری ملانوم و پس از آن سرطان دهانه رحم و سینه است. احتمال ایجاد سرطان مثانه بسیار پایین است. در صورت ابتلا به این بیماری در بارداری علائم آن با تأخیر تشخیص داده می‌شود. زیرا علائم ادراری در بارداری طبیعی بوده و هماچوری (وجود خون در ادرار) با خونریزی واژینال اشتباه گرفته می‌شود.

۳. علائم سرطان مثانه و رحم در زنان

خانم‌ها ممکن است اصلا توجهی به سرطان مثانه نداشته‌باشند زیرا در سرطان مثان در آقایان بسیار شایع‌تر است تا در خانم‌ها. همچنین این سرطان بیشتر در سنین بالای ۶۵ سال دیده می‌شود. از هر ۸۹ زن، یک نفر احتمال درگیری با سرطان مثانه را دارند. همچنین آمار ابتلا یه سرطان مثانه در خانم‌ها در حال افزایش است. علائم سرطان مثانه در خانم ها شامل موارد زیر است؛

  • هماچوری یا وجود خون در ادرار؛ این علامت اولین علامت توده در مثانه زن است.
  • علائم مشابه عفونت ادراری؛ تکرر ادرار، سوزش ادرار، احساس اضطرار برای ادرار
  • درد مبهم و بدون علت در پهلوها، شکم و لگن. اگر درد در بخش‌های دیگر مانند استخوان‌های دیگر بدن دیده‌شود، احتمال متاستاز سرطان وجود دارد.
  • کاهش اشتها؛ از شایع‌ترین علامت‌های سرطان کاهش اشتها است و سرطان مثانه هم از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است که در اثر نخوردن غذا یا کم غذا خوردن، احساس ضعف کنید و انرژی شما کم شود. همچنین ممکن است که با کاهش وزن روبه رو شوید.
  • خونریزی‌های بعد از یائسگی؛ هنگامی که خانم‌ها یائسه می‌شوند، دیگر خونریزی برای آنها اتفاق نمی‌افتد، اما در مواردی که با سرطان مثانه مواجه می‌شوند ممکن است خونریزی‌های بعد از یائسگی ببینند و توجیهی برای آن نباشد. معمولا چنین علائمی را جدی نمی‌گیرند، اما اورولوژیست حتما باید شما را ببیند.
علائم سرطان مثانه و رحم در زنان چیست؟
از شایع‌ترین علامت‌های سرطان کاهش اشتها است و سرطان مثانه هم از این قاعده مستثنی نیست.

۴. علائم سرطان مثانه در مردان

علائم سرطان مثانه در اقایان مختلف است. نشانه های سرطان مثانه در مردان عبارتند از؛

  • وجود خون در ادرار؛ ممکن است که ادرار شما به رنگ نارنجی، صورتی و یا حتی قرمز تغییر کند. گاهی مقدار خون در ادرار شما به قدری کم است که نمی‌توانید آن را تشخیص دهید و رنگ ادرار شما تغییر نمی‌کند. اما این مقدار خون در ادرار را می‌توان توسط تست‌ها تشخیص داد. توجه داشته‌باشید که هماچوری همیشه به معنای سرطان مثانه نیست.
  • تغییرات الگوی ادرار کردن
    • تکرر ادرار
    • به سختی ادرار کردن
    • شب‌ها نیاز به ادرار پیدا کردن
    • سوزش ادرار
    • درد هنگام ادرار
    • جریان باریک ادرار

علائم پیشرفته سرطان مثانه

هنگامی که این علایم را داشتید حتما باید با بهترین دکتر برای سرطان مثانه یا انکولوژیست مشورت کنید؛

  • ادرار نکردن
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن وزن
  • درد کمر و پشت در یک سمت
  • ورم پاها
  • درد استخوان‌ها

۵. علائم سرطان کلیه و مثانه

علائم سرطان مثانه و کلیه شامل موارد زیر هستند؛

  • خون در ادرار
  • درد در پشت و پایین کمر
  • احساس توده در یک سمت و یا درد در پهلوها
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • تبی که در اثر عفونت ایجاد نشده‌است و از بین نمی‌رود.

متن انگلیسی:
Blood in your urine is the most common symptom of bladder cancer.
ترجمه فارسی:
وجود خون در ادرار شایع‌ترین علامت سرطان مثانه است.

به نقل از سایت nhsinform

۶. سرطان مثانه و درد پا

اگر تومور مثانه به غدد لنفاوی گسترش یابد شایع‌ترین علائم تورم و درد در اطراف ناحیه کشاله ران، زیر بغل و نواحی غدد لنفاوی خواهد بود. سلول‌های سرطانی می‌توانند از تخلیه مایع لنفاوی جلوگیری کنند و منجر به تورم در پاها شوند.

۷. علائم سرطان مجاری ادرار زنان و مردان (مهمترین علامت سرطان مثانه)

نشانه های سرطان مثانه بسیارند اما مهمترین آنها وجود خون در ادرار است. این علامت احتمالا اولین علامت هم خواهد بود.

ریسک فاکتورهای موثر در ابتلا به تومور مثانه (علت توده در مثانه چیست؟)

عامل خطر سرطان، هر چیزی است که احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به تومور مثانه را افزایش دهند:

  • سن: شانس ابتلا به سرطان مثانه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد به طوری که بیش از ۷۰ درصد افراد مبتلا به سرطان مثانه بیش از ۶۵ سال سن دارند.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به سرطان مثانه در مردان نسبت به زنان ۴ برابر بیش‌تر است اما میزان مرگ و میر در زنان بیش‌تر از مردان است.
  • بیماری‌های مزمن مثانه: سنگ‌ مثانه و عفونت مثانه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهند. افرادی که از کمر به پایین فلج شده‌اند و برای دفع ادرار به کاتتر ادراری نیاز دارند مستعد عفونت‌های ادراری هستند و احتمال ابتلا به سرطان مثانه در آن‌‌ها بالاست.
  • نژاد: احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افراد سفید پوست دو برابر بیش‌تر از افراد سیاه پوست است، اما میزان مرگ و میر سیاه پوستان دو برابر بیش‌تر از سفید‌پوستان است.
  • پیشینه‌ی قبلی سرطان مثانه: در افرادی که قبلا یک بار به سرطان مثانه مبتلا بوده‌اند، احتمال عود دوباره‌ی سرطان مثانه وجود دارد. به همین دلیل غربالگری پس از درمان هر ۳ تا ۶ ماه یکبار توصیه می‌شود.
  • شیستوزومیازیس یا عفونت با انگل شیستوزوما: افرادی که این بیماری انگلی را دارند، با احتمال بیش‌تری به سرطان سلول‌های سنگفرشی مثانه مبتلا می‌شوند. شیستوزومیازیس در قسمت‌هایی از آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه یافت می‌شود.
  • سندروم لینچ: افراد مبتلا به نوعی بیماری ارثی به نام سندرم لینچ که قبلا با نام سرطان کولورکتال غیر‌پولیپوزی ارثی یا HNPCC شناخته می‌شد، با خطر بالای ابتلا به سرطان مثانه روبرو هستند.
  • وجود نقص‌های مثانه از تولد

علت سرطان مثانه در مردان (توده در مثانه مردان نشانه چیست؟)

احتمالا از خود می‌پرسید که چرا سرطان مثانه در مردان بیشتر از زن‌ها دیده ‌می‌شود. این مسئله هنوز به طور دقیق مشخص نیست. اما ریسک فاکتورهایی که سرطان مثانه را ایجاد می‌کنند در مردان بیشتر از زنان وجود دارند، مثلا مصرف تنباکو، کروموزوم xy، در ارتباط بیشتر بودن با فلزات، رنگ‌ها و آلاینده‌ها.

توده در مثانه مردان نشانه چیست؟
ریسک فاکتورهایی که سرطان مثانه را ایجاد می‌کنند در مردان بیشتر از زنان وجود دارند.

روش تشخیص سرطان مثانه یا تومور مثانه چیست؟

تشخیص زودهنگام سرطان، شانس درمان موثر را بالا می‌برد. ابتدا پشینه‌ی پزشکی فرد و ریسک فاکتورهای تومور مثانه بررسی شده و معاینه‌ی لگنی انجام می‌شود. با توجه به نتایج به دست آمده آزمایش‌‌های تشخیصی توسط پزشک کلیه و مجاری ادراری و تناسلی درخواست داده می‌شوند.

آزمایش‌های مختلفی وجود دارد که در تایید تشخیص، تعیین محل تومور، بررسی متاستاز و انتخاب بهترین گزینه‌ی درمانی به پزشکان کمک می‌کنند. بیوپسی یا نمونه برداری بافتی مطمئن‌ترین روش تشخیص در بسیاری از انواع سرطان‌ها است.

در بیوپسی، پزشک یک نمونه‌ی کوچک از بافت را جهت بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد. اگر بیوپسی امکان پذیر نباشد، پزشک آزمایش‌های دیگری را بر اساس نوع سرطان، علائم و نشانه‌های فرد، سن بیمار، سلامت عمومی بیمار و نتایج آزمایش‌های قبلی، پیشنهاد می‌دهد. آزمایش‌های تشخیصی این سرطان به شرح زیر هستند:

  • سی تی اسکن (CT scan)
  • ام آر آی (MRI)
  • پت اسکن (PET scan)
  • سونوگرافی
  • عکس اشعه‌ی ایکس از قفسه‌ی سینه: این عکس متاستاز سرطان مثانه به ریه‌ها را نشان می‌دهد.
  • اسکن استخوان: با استفاده از آن می‌توان متاستاز کارسینوم مثانه به استخوان‌‌‌ها را تشخیص داد.

۱. تشخیص سرطان مثانه با آزمایش خون و آزمایش ادرار

در صورت مشاهده‌ی خون توسط فرد، پزشک آزمایش سیتولوژی ادرار را درخواست می‌دهد. سیتولوژی ادرار اغلب شامل نمونه‌ی ادرار تصادفیست که وجود سلول‌های توموری را بررسی می‌کند. نمونه‌ی ادرار جهت بررسی سیتولوژی را می‌توان از طریق سیستوسکوپی نیز تهیه کرد. آزمایش کشت ادرار برای بررسی عفونت ادراری و آزمایش نشانگر (مارکر) توموری در ادرار برای بررسی سلول‌های سرطانی نیز انجام می‌شود.

علائم سرطان مثانه در ازمایش ادرار

آزمایش ادرار همیشه نمی‌تواند در تشخیص سرطان مثانه موثر باشد اما یکی از اولین علائم سرطان مثانه را که هماچوری است می‌تواند نشان دهد. برای بررسی بیشتر باید از تست‌های دیگر استفاده شود. از آزمایش ادرار می‌توان موارد دیگری را هم به دست آورد که شامل عفونت‌های ادراری، بیماری بی ادراری و ترکیبات ادرار است.

۲. سیستوسکوپی (بهترین روش تشخیص سرطان مثانه)

بهترین روش غربالگری سرطان مثانه چیست؟ سیستوسکوپی روش تشخیص استاندارد این سرطان است. در این روش پزشک با استفاده از یک لوله‌ی نازک و انعطاف پذیر که انتهای آن دوربین و پروژکتور کوچکی قرار دارد، به نام سیستوسکوپ، درون مثانه را بررسی می‌کند. سیستوسکوپی نیاز به بیهوشی ندارد و در مطب پزشک قابل انجام است. روش سیستوسکوپی وجود توده در مثانه را تشخیص می‌دهد و نیاز به بیوپسی یا جراحی را تعیین می‌کند.

بهترین روش تشخیص سرطان مثانه چیست؟
سیستوسکوپی روش تشخیص استاندارد این سرطان است.

۳. بیوپسی یا برداشتن تومور مثانه از طریق پیشابراه (TURBT)

اگر طی سیستوسکوپی بافت غیرطبیعی در مثانه پیدا شود، پزشک مقدار کمی از بافت را برای آزمایش برمی‌دارد. این عمل برداشتن تومور مثانه از طریق پیشابراه یا TURBT نامیده می‌شود. طی TURBT، پزشک تومور و نمونه‌ای از عضله مثانه که به تومور نزدیک است را برمی‌دارد.

TURBT می‌تواند برای تشخیص سرطان مثانه استفاده شود و نوع تومور را تشخیص دهد، همچنین به عنوان درمان تومور تهاجمی غیر عضلانی نیز استفاده می‌شود. نمونه بعدا باید به پاتولوژی سرطان مثانه فرستاده شود.

۴. پیلوگرام یا اوروگرافی داخل وریدی (IVP)

این روش تصویربرداری، شامل تزریق رنگ به داخل وریدها است. سپس این رنگ در کلیه‌ها فیلتر شده و وارد سیستم ادراری می‌شود. این رنگ خاصیت ظاهر شدن در عکس اشعه‌ی ایکس را دارد. سپس از سیستم ادراری عکس اشعه‌ی ایکس گرفته می‌شود تا موقعیت تومور مشخص شود.

۵. پیلوگرام رتروگراد (اوروگرافی صعودی)

طی این روش، پزشک یک لوله‌ی نازک (کاتتر) را به مجرای پیشابراه و مثانه وارد می‌کند. سپس از طریق کاتتر رنگ را به داخل پیشابراه و مثانه تزریق می‌کند. اگر در دستگاه ادراری تومور وجود داشته باشد مشخص می‌شود.

۶. آیا سرطان مثانه با سونوگرافی مشخص میشود؟ (تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی)

بله. یکی از راه‌های تشخیص سرطان مثانه، سونوگرافی است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از این طریق می‌توان اندازه و انتشار تومور را بررسی کرد.

تشخیص تومور مثانه با نمونه ادرار ممکن است؟
نمونه‌ی ادرار جهت بررسی سیتولوژی را می‌توان از طریق سیستوسکوپی نیز تهیه کرد.

مدیریت و درمان سرطان مثانه یا تومور مثانه چگونه است؟

برای مبارزه با سرطان مثانه روش‌های مختلفی وجود دارد. با توجه به نوع و مرحله سرطان درمان‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش انواع درمان‌های استاندارد سرطان مثانه را توضیح می‌دهیم.

۱. عمل جراحی و درمان سرطان مثانه با لیزر

با عمل جراحی تومور و برخی بافت‌های سالم اطراف حذف می‌شوند. انواع مختلف عمل جراحی برای درمان توده مثانه وجود دارد که بر اساس مرحله و درجه‌ی بیماری بهترین روش انتخاب می‌شود. گزینه‌های جراحی درمان سرطان مثانه عبارتند از:

برداشتن تومور مثانه از طریق پیشابراه یا میزراه (TURBT)

این روش برای تشخیص، مرحله بندی و همچنین درمان تومور مثانه استفاده می‌شود. طی TURBT جراح سیستوسکوپ را از طریق مجرای ادراری وارد مثانه می‌کند سپس با استفاده از نوعی ابزار مانند یک حلقه سیم کوچک، لیزر یا فولگوراسیون (انهدام نسوج با برق دارای انرژی بالا) تومور را از بین می‌برد.

قبل از شروع عمل، برای جلوگیری از احساس درد بیمار بیهوشی می‌شود. TURBT در افراد مبتلا به سرطان مثانه غیر تهاجمی قادر به برداشت تومور می‌باشد اما ممکن است دیگر درمان‌‌های تکمیلی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز برای حذف کامل سلول‌های سرطانی لازم باشد.

سیستکتومی کامل (برداشتن مثانه در سرطان مثانه) و برداشت گره لنفاوی

سیستکتومی کامل به معنای حذف کامل مثانه و بافت‌ها و ارگان‌های اطراف آن است. در مردان، پروستات و مجرای ادرار نیز ممکن است برداشته شود. در زنان رحم، لوله‌های فالوپ (لوله‌های رحمی)، تخمدان‌ها و بخشی از واژن نیز ممکن است برداشته شود، البته در تمام بیماران، گره‌های لنفاوی لگن نیز برداشته می‌شوند. برای برخی سرطان‌های خاص که بیش از حد پیشرفته نیستند، عمل جراحی سیستکتومی جزئی انجام می‌شود.

عمل جراحی سیستکتومی لاپاروسکوپیک یا روباتیک

در این روش جراح به جای ایجاد یک برش بزرگ برای دسترسی به مثانه، برش کوچکی ایجاد می‌کند سپس از ابزار تلسکوپی و رباتیک برای حذف مثانه و بافت‌‌های اطراف استفاده می‌کند. این عمل جراحی به یک جراح با‌تجربه نیاز دارد.

اگر مثانه برداشته شود، پزشک باید روش جدیدی برای انتقال ادرار به خارج از بدن ایجاد کند، به این منظور از روده‌ی کوچک یا روده‌ی بزرگ برای منحرف کردن مسیر ادرار به سطح شکم (استومی یا استوما) استفاده می‌کند به طوری که یک انتهای روده به مجاری ادراری و انتهای دیگر به سطح پوست شکم متصل است.

پس از عمل جهت جمع آوری و تخلیه‌ی ادرار، بیمار باید کیسه‌ی ادراری را به استومی وصل کند. روش دیگری برای خروج ادرار وجود دارد، جراح با استفاده از روده‌ی کوچک یا روده‌ی بزرگ، مخزنی برای ذخیره ادرار ایجاد می‌کند، این کیسه که مثانه‌ی نوین نامیده می‌شود، در داخل بدن قرار دارد. با این روش، بیمار به کیسه‌ی ادرار متصل به خارج از بدن (اوستومی) نیاز ندارد.

بیمار چندین بار در روز با استفاده از یک کاتتر مثانه‌ی نوین را تخلیه می‌کند. از عوارض عمل سیستکتومی می‌توان به طولانی شدن دوره‌ی بهبودی، عفونت،‌خونریزی، ناراحتی پس از جراحی، عدم تخلیه‌ی کامل ادرار، اختلال نعوظ، آسیب اعصاب لگن، از دست دادن احساس جنسی و ارگاسم در مردان و زنان اشاره کرد. اغلب این مشکلات را می‌توان با دارو یا جراحی بهبود بخشید.

عمل جراحی و درمان سرطان مثانه با لیزر ممکن است؟
با عمل جراحی تومور و برخی بافت‌های سالم اطراف حذف می‌شوند.

۲. درمان دارویی تومور مثانه

درمان سیستمیک، استفاده از دارو‌های داخل وریدی (IV) و قرص یا کپسول خوراکی برای تخریب سلول‌های سرطانی است. انواع درمان‌های سیستمیک مورد استفاده برای درمان سرطان مثانه عبارتند از: شیمی درمانی، ایمونوتراپی و درمان هدفمند. هر فرد نوعی از درمان را استفاده می‌کند و این روش‌ها همراه‌ با درمان جراحی نیز استفاده می‌شوند.

متن انگلیسی:
Chemotherapy (chemo) before surgery (with or without radiation) can shrink the tumor, which may make surgery easier.
ترجمه فارسی:
انجام شیمی درمانی قبل از عمل جراحی (با یا بدون پرتو درمانی) می‌تواند تومور را کوچک کرده و جراحی آن را آسان‌تر کند.

به نقل از سایت yalemedicine

۳. روش شیمی درمانی سرطان مثانه

دو نوع شیمی درمانی برای درمان سرطان مثانه وجود دارد. یکی از روش‌‌ها، شیمی درمانی درون مثانه‌ای یا شیمی درمانی موضعی است که معمولا توسط متخصص ارولوژی انجام می‌شود. داروی شیمی درمانی به وسیله‌ی کاتتر و از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه وارد می‌شود.

داروهای رایج مورد استفاده در شیمی درمانی درون مثانه‌ای شامل میتومایسین سی (Mitomycin-C)، جمسیتابین (Gemcitabine)، تیوتپا (Thiotepa)، سیس پلاتین (Cisplatin)، دوکسوروبیسین (Doxorubicin) و والروبیسین (Valrubicin) هستند. روش شایع‌تر شیمی درمانی، نوع سیستمیک آن است که علاوه بر سلول‌‌های سرطانی مثانه، سلول‌های متاستازی به دیگر نقاط بدن را نیز از بین می‌برد.

داروهای رایج مورد استفاده در شیمی درمانی سیستمیک شامل سیس پلاتین، جمسیتابین، کربوپلاتین و MVAC (که ترکیبی از ۴ دارو است: متوترکسات (Methotrexate)، وینبلاستین (Vinblastine)، دوکسوروبیسین و سیس پلاتین) هستند.

معمولا ترکیبی از چند دارو بهتر از یک دارو به تنهایی عمل می‌کند. شیمی درمانی معمولا قبل از عمل جراحی مثانه به کار برده می‌شود تا شانس درمان کامل سرطان بالاتر رود. عوارض جانبی شیمی درمانی به دوز مورد استفاده بستگی دارد و در هر فرد متفاوت است، اما می‌تواند شامل خستگی، عفونت، تهوع و استفراغ، ریزش مو، از دست دادن اشتها و اسهال باشد. این عوارض پس از درمان به پایان می‌رسند.

۴. ایمونوتراپی

ایمنی درمانی یا درمان زیست شناختی، به گونه‌ای طراحی شده تا سلول‌های دفاعی بدن را برای مبارزه با سلول‌‌های سرطانی تحریک کند. طی ایمونوتراپی، مواد ساخته شده در آزمایشگاه یا سلول‌های طبیعی بدن با هدف بهبود یا بازگرداندن عملکرد سیستم ایمنی، در بدن فعال می‌شوند. شاید بپرسید از کدام واکسن در درمان سرطان مثانه استفاده می شود؟ چه روش‌هایی در ایمونوتراپی موثر هستند؟ با ما همراه باشید.

واکسن ب ث ژ برای سرطان مثانه

دو روش ایمنی درمانی به صورت موضعی (داخل مثانه‌ای) و سیستمیک است. طی ایمنی درمانی موضعی باکتری ضعیفی به نام ب ث ژ (BCG) که باعث سل می‌شود،‌ به طور مستقیم از طریق کاتتر به مثانه وارد می‌شود. BCG می‌تواند باعث ایجاد علائم شبیه آنفولانزا مانند تب خفیف، لرز، خستگی، احساس سوزش در مثانه و خونریزی از مثانه شود.

اینترفرون

اینترفرون نیز ماده‌ی دیگری است که در ایمونوتراپی موضعی همراه با ب ث ژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمنی درمانی سیستمیک برای درمان کارسینوم اوروتلیال پیشرفته یا متاستاتیک کاربرد دارد و داروهایی مانند آتزولیزوماب (Atezolizumab)، نیوولوماب (Nivolumab)، آولوماب (Avelumab)، دوروالوماب (Durvalumab) و پمبرولیزوماب (Pembrolizumab) مورد استفاده برای ایمونوتراپی سیستمیک هستند.

انواع مختلف ایمونوتراپی می‌تواند عوارض مختلفی را ایجاد کند. عوارض جانبی رایج شامل واکنش‌های پوستی، علائم شبیه آنفولانزا، اسهال و تغییرات وزن است.

۵. درمان هدفمند تومور مثانه (درمان سرطان مثانه بدون جراحی ممکن است؟)

درمان هدفمند نوعی روش درمانی است که ژن، پروتئین یا بافت سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و رشد و گسترش آن‌ها را محدود می‌کند اما آسیبی به بافت‌‌های سالم بدن وارد نمی‌کند. روش درمان هدفمند در افراد مبتلا به کارسینوم اوروتلیال پیشرفته یا متاستاتیک کاربرد دارد. اردافیتینیب (Erdafitinib) داروی خوراکی مورد استفاده برای درمان هدفمند سرطان مثانه است.

عوارض جانبی رایج شامل افزایش سطح فسفات، زخم‌های دهانی، احساس خستگی، تغییر عملکرد کلیه، اسهال، خشکی دهان، جدا شدن ناخن از بستر آن یا ضعیف شدن ناخن، تغییر در عملکرد کبد، کاهش سدیم خون، کاهش اشتها، تغییر در احساس طعم و مزه، کاهش گلبول‌های قرمز (کم خونی)، خشکی پوست، خشکی چشم و ریزش مو است.

اردافیتینیب همچنین ممکن است مشکلات نادر اما جدی چشمی، از جمله رتینوپاتی مرکزی یا جداشدگی اپیتلیال رنگدانه‌ای شبکیه (CSR / RPED) را ایجاد کند، که می‌تواند باعث نقص میدان دید شود.

درمان سرطان مثانه بدون جراحی ممکن است؟
درمان هدفمند نوعی روش درمانی است که ژن، پروتئین یا بافت سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد و رشد و گسترش آن‌ها را محدود می‌کند.

۶. پرتو درمانی

شامل استفاده از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. پزشک متخصص پرتو درمانی، متخصص رادیولوژیست انکولوژیست نامیده می‌شود. پرتو درمانی در ترکیب با شیمی درمانی برای درمان سرطان مثانه در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • برای از بین بردن سلول سرطانی باقی مانده پس از TURBT، بنابراین لازم نیست تمام یا بخشی از مثانه برداشته شود.
  • برای از بین بردن علائم ناشی از تومور، مانند درد، خونریزی یا انسداد.
  • برای درمان متاستاز در یک ناحیه، مانند مغز یا استخوان.

عوارض جانبی پرتودرمانی شامل:

  • خستگی
  • واکنش خفیف پوستی
  • کاهش حرکات روده‌ای
  • تحریک مثانه
  • نیاز به دفع ادرار در طول دوره‌ی درمان
  • خونریزی از مثانه یا راست روده

سرطان بر کیفیت زندگی فرد تاثیرات به‌سزایی دارد لذا درمان‌‌های حمایتی و تسکین دهنده در افراد مبتلا به سرطان از ارکان اساسی درمان می‌باشد. درمان‌های تسکین دهنده به طور گسترده‌ای متفاوت بوده و اغلب شامل دارودرمانی، تغییرات تغذیه‌ای، تکنیک‌های آرام سازی و حمایت‌های روانی هستند.

۷. گیاه دارویی برای بهبودی سرطان مثانه

روش‌های درمانی سرطان مثانه در چند سال اخیر بسیار پیشرفت کرده‌اند. اما عوارض جانبی آن‌ها شدید بوده و ایجاد مقاومت باعث عدم موفقیت در درمان می‌شود؛ بنابراین بیماران به درمان سرطان مثانه با طب سنتی به‌عنوان درمان جایگزین یا مکمل روی می‌آورند. یکی از گیاهان دارویی کورکومین است. کورکومین از ترکیبات زردچوبه است که باعث ایجاد رنگ زرد در این ادویه می‌شود.

اثرات شیمیایی پیشگیری‌کننده این ماده در آزمایشگاه اثبات شده است. کورکومین از اندام‌ها در برابر آسیب ناشی از شیمی‌درمانی محافظت می‌کند. به همین دلیل می‌توان به‌عنوان مکمل در درمان سرطان مثانه از آن استفاده کرد. البته قبل از استفاده از هر داروی گیاهی یا شیمیایی باید با متخصص اورولوژی مشورت کنید. در برخی مواقع درمان سرطان مثانه با طب سنتی ممکن است در درمان اختلال ایجاد کنند.

۱. بهترین میوه برای سرطان مثانه

بهترین میوه برای درمان سرطان مثانه مصرف میوه‌های حاوی آنتی اکسیدانت مانند گریپ فروت، پرتقال و لیمو است.

۲. بهترین داروی گیاهی سرطان مثانه

کندر یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سلول‌های سرطانی مثانه است. استفاده از این دارو در بهبود سرطان مثانه و حتی پیشگیری از آن موثر است.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان سرطان مثانه چیه؟ همین حالا مشاوره بگیر.

انواع سرطان مثانه چیست؟

انواع سرطان مثانه به ظاهر سلول‌های توموری در زیر میکروسکوپ بستگی دارد. سرطان مثانه اروتلیال شایع‌ترین نوع سرطان مثانه است که معمولا سریع پخش نمی‌شود. با این حال، انواع دیگر سرطان مثانه، مانند آدنوکارسینوم، کارسینوم سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول کوچک، بسیار سریع گسترش می‌یابند. سرطان مثانه انواع مختلفی دارد، انواع اصلی سرطان مثانه عبارتند از:

۱. کارسینوم سلول های ترنزیشنال (TCC) یا کارسینوم اوروتلیال (UCC)

حدود ۹۰ درصد از سرطان‌های مثانه و ۱۰ تا ۱۵ درصد از سرطان‌های کلیه از این نوع هستند. سلول‌‌های اوروتلیال پوشش قسمت داخلی مثانه و سایر قسمت‌های دستگاه ادراری را تشکیل می‌دهند. در صورت تشخیص کارسینوم سلول‌های ترنزیشنال (TCC)، باید کل دستگاه ادراری مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به باقی ماندن تومور در سطح آستر داخلی مثانه (اپیتلیوم)، یا نفوذ به قسمت‌‌های عمقی‌تر و لایه‌ی عضلانی، کارسینوم سلول‌های ترنزیشنال می‌تواند به دو نوع تهاجمی یا غیر تهاجمی تقسیم بندی کرد. هرچه سرطان تهاجمی‌تر باشد درمان آن سخت‌تر است. TCC به دو نوع تقسیم می‌شود:

انواع کارسینوم اوروتلیالعلائم آن
کارسینومای پاپیلاریتوده‌های کوچکی از سطح داخلی مثانه به سمت حفره‌ی تو‌خالی داخل مثانه رشد می‌کنند. سرطان پاپیلاری غیر تهاجمی است و احتمال بدخیمی در آن کم است به همین دلیل پروگنوز خوبی دارد.
کارسینومای مسطحاین نوع تومور به سمت بخش توخالی مثانه رشد نمی‌کند. اگر در لایه‌ی داخلی مثانه باقی بماند، تحت عنوان کارسینوم مسطح غیر تهاجمی یا کارسینوم سطحی درجا (CIS) شناخته می‌شود.
کارسینوم سلول های ترنزیشنال چگونه است؟

۲. کارسینوم سلول های سنگفرشی

حدود ۴ درصد از سرطان مثانه از این نوع است. سلول‌های سنگفرشی، سلول‌های نازک و صافی هستند که در سطح پوست نیز دیده می‌شوند. این سلول‌ها در واکنش به التهاب مثانه رشد می‌کنند و با گذشت زمان سرطانی می‌شوند. بیشتر انواع سرطان سلول سنگفرشی تهاجمی هستند.

۳. آدنوکارسینوما

حدود ۱ درصد از سرطان‌های مثانه از این نوع هستند. این تومور ناشی از اختلال رشد سلول‌های غدد ترشح کننده‌ی موکوس در مثانه رخ می‌دهد. آدنوکارسینوما به سرطان کولون شباهت دارد. اکثر آدنوکارسینوم‌های مثانه تهاجمی هستند.

توده پولیپوئید مثانه چیست؟

سیستیت پولیپوید یک ضایعه التهابی در مخاط مثانه است. پولیپ مثانه ممکن است خوش خیم باشد. رشد خوش خیم پولیپ معمولا تهدید کننده زندگی نیست.

کلسیفیکاسیون مثانه چیست؟

کلسیفیکاسیون مثانه یک بیماری نادر است که به دلیل تجمع کلسیم در دیواره مثانه ایجاد می‌شود. عارضه کلسیفیکاسیون ممکن است به دلیل افزایش سن، عفونت یا سرطان ایجاد شود.

۴. انواع کمتر شایع تومورهای مثانه

انواع دیگر تومور مثانه که کمتر شایع هستند عبارتند از:

  • کارسینوم سلول‌های کوچک(SCC): کم‌تر از ۱ درصد سرطان‌های مثانه از این نوع هستند. SCC در سلول‌های عصبی مانند سلول‌های نورواندوکرینی نیز ایجاد می‌شود. این فرم اغلب سریع رشد می‌کند و نیاز به شیمی درمانی دارد.
  • سارکوما: نوع نادر سرطان مثانه است که از سلول‌های عضلانی یا چربی مثانه تشکیل شده است.

برای تشخیص و درمان سرطان باید به متخصص انکولوژی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین انکولوژیست آشنا شوید، به‌صورت آنلاین یا تلفنی با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

عکس سرطان مثانه

سرطان مثانه زمانی که در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود، قابل درمان است. برای بیشتر افراد، اولین علامت توده مثانه وجود خون در ادرار است که هماچوری نامیده می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از توده مثانه را مشاهده می‌کنید.

انواع تومور مثانه چیست؟
تصویری از سرطان مثانه که در دیوار مثانه قرار گرفته است.

انواع مراحل سرطان مثانه چیست؟

علاوه بر توصیف سرطان مثانه از نظر سلولی، دسته بندی دیگری نیز وجود دارد. پس از تایید تشخیص سرطان مثانه جهت مرحله بندی آن از آزمایش‌هایی مانند سی تی اسکن، ام آر آی، عکس اشعه‌ی ایکس قفسه‌ی سینه و اسکن استخوان، کمک گرفته می‌شود. مرحله بندی کارسینوم مثانه میزان گسترش، پروگنوز و درمان مناسب را تعیین می‌کند. مراحل مختلف تومور مثانه به شرح زیر است:

مراحل مختلف سرطان مثانهعلائم آن‌ها
مرحله ۰سلول‌های سرطانی در سطح پوشش داخلی مثانه ایجاد شده‌اند. تومور در این مرحله، سرطان درجا نیز نامیده می‌شود.
مرحله ۱سلول‌های سرطانی پوشش داخلی مثانه را درگیر کرده‌اند اما به لامینا پروپریا و دیواره‌ی عضلانی نفوذ نکرده‌اند. تومور در این مرحله، کارسینوم تهاجمی غیر عضلانی نیز نامیده می‌شود.
مرحله ۲سرطان به دیواره‌ی عضلانی حمله کرده اما به خارج از مثانه گسترش نیافته است. این مرحله، کارسینوم تهاجمی عضلانی نیز نامیده می‌شود.
مرحله ۳سرطان از طریق دیواره‌ی مثانه به بافت اطراف از جمله پروستات، رحم و واژن نیز گسترش یافته است.
مراحل توده مثانه خوش خیم و بدخیم

سرطان مثانه گرید ۴ (سرطان مثانه با گرید بالا)

در مرحله ۴، سرطان به سایر ارگان‌های بدن مانند گره‌های لنفاوی، استخوان‌ها، ریه‌ها و کبد گسترش یافته است. این مرحله، سرطان پیشرفته‌ی مثانه به حساب می‌آید. معمولا درمان سرطان گرید ۴ با شیمی درمانی و جراحی صورت می‌گیرد.

مراحل متاستاز سرطان مثانه چیست؟

متاسفانه سرطان مثانه ۱۲ امین سرطان در درگیر کردن افراد است و آسیب‌رسانی و مرگ بالایی دارد. ۲۵٪ این بیماران درگیر متاستاز می‌شوند که مرحله‌ی بدی از سرطان است. احتمال ۵ سال زنده ماندن در بیماران سرطانی مبتلا به سرطان مثانه که متاستاز داده‌اند، حدود ۴.۶٪ است که مقدار بسیار پایینی است.

تمام انواع سلول‌های سرطانی مثانه می‌توانند طی فرآیند متاستاز فراتر از مثانه و به مناطق دیگر بدن گسترش پیدا کنند. اگر سرطان مثانه به کبد، استخوان‌ها، ریه، گره‌های لنفاوی خارج از لگن یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد، تومور متاستاتیک مثانه نامیده می‌شود.

اگر تومور مثانه به اندام‌های اطراف، مانند رحم و واژن در زنان، پروستات در مردان و یا عضلات اطراف مثانه گسترش یابد، به نام سرطان پیشرفته‌ی درجا نامیده می‌شود. سرطان مثانه اغلب به گره‌های لنفاوی در لگن نیز گسترش می‌یابد.

متن انگلیسی:
Muscle-invasive bladder cancer, or advanced bladder cancer, is cancer that has invaded the bladder wall or spread outside of the bladder. These cancers require more aggressive clinical management.
ترجمه فارسی:
سرطان مثانه مهاجم عضلانی یا سرطان پیشرفته مثانه، نوعی از سرطان است که به دیواره مثانه حمله کرده یا به خارج از مثانه گسترش یافته است. این سرطان به مدیریت بالینی تهاجمی‌تری (مانند عمل جراحی) نیاز دارند.

به نقل از سایت hopkinsmedicine

۱. متاستاز سرطان مثانه به استخوان

یکی از معمول‌ترین اعضایی که به استخوان متاستاز می‌دهند، دستگاه تناسلی و اعضای یوروژنیتال هستند که مثانه هم جزوی از آنهاست. پروتئین مورفوژنیک استخوان فاکتوری است که در متاستاز سرطان مثانه به استخوان نقش مهمی ایفا می‌کند. ۳۹ تا ۶۸٪ متاستازهایی که به استخوان داده‌می‌شوند، نشات گرفته از مثانه و اندام‌های ادراری تناسلی هستند.

معمول‌ترین درمانی که برای این موارد استفاده می‌شود، رادیوتراپی است. با درمان‌های سیستمیک و هدفمندی که به تازگی بر روی متاستازهای استخوانی انجام می‌شود، احتمال زنده ماندن بیماران افزایش پیدا کرده‌است.

معمول‌ترین محل‌هایی که سرطان مثانه به استخوان متاستاز می‌دهد، لگن، ستون فقرات، دنده‌ها و استخوان ران هستند.

۲. متاستاز سرطان مثانه به کبد

یکی دیگر از محل‌هایی که سرطان مثانه تمایل به متاستاز به آن را دارد، کبد است. علائم متاستاز سرطان مثانه به کبد چیست؟ هنگامی که کبد درگیر متاستاز سرطان مثانه می‌شود، نمی‌تواند صفرا تولید کند، چربی‌ها را بشکند و سموم بدن را فیلتر کند. بنابراین بدن می‌تواند دچار علائمی چون تغییر رنگ ادرار و مدفوع، زردی و ورم و درد شکم شود.

متاستاز کبد از طریق مثانه شایع است اما معمولات پیچیده و متشر انجام می‌شود. بنابراین هنگامی که سرطان مثانه به کبد متاستاز می‌دهد، پیش آگهی خوبی ندارد و احتمال درمان و شانس زنده ماندن بیمار کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه احتمال زنده ماندن بیمارانی که مثانه به کبد آنها متاستاز داده‌است، حدود ۷ ماه است.

درمانی که برای بیمارانی که سرطان مثانه آنها به کبد متاستاز داده‌است، در نظر گرفته می‌شود، شیمی درمانی سیستمیک است. جراحی و رادیوتراپی چندان مطمئن نیستند و همچنان در دست بررسی هستند.

۳. متاستاز سرطان مثانه به روده

احتمال متاستاز سرطان مثانه به روده چندان زیاد نیست. تنها موارد اندکی از متاستاز سرطان مثانه به روده باریک گزارش شده‌است که نادر بوده‌اند. این مورد نادر است زیرا بیشترین سرطان‌هایی که به روده متاستاز می‌دهند شامل سرطان سینه، سرطان ریه و ملانوما هستند.

۴. متاستاز سرطان استخوان به ریه

سرطان مثانه می‌تواند به ریه‌ها هم متاستاز بدهد. در واقع سومین جایی که محتمل است که یه سرطان دچار شود و سرطان مثانه به آنجا حمله کرده و متاستاز دهد، ریه‌ها هستند. اگر سرطان مثانه به ریه‌ها متاستاز دهد، عملکرد ریه‌ها مختل می‌شود و نمی‌توانیم به راحتی نفس بکشیم. از این رو بیمار شروع به سرفه می‌کند. معمولا این سرفه‌ها از بین نمی‌روند و تغییر صدا و درد قفسه‌ی سینه هم می‌تواند همراه آنها بشود.

احتمال ایجاد کارسینوم سلول سنگفرشی ریوی یا آدنوکارسینوم برای کسانی که سرطان مثانه دارند نسبت به باقی سرطانی‌ها بالاست. تعداد کمی از بیمارانی که متاستاز ریوی دارند می‌توانند تا ۵ سال زندگی کنند. شانس زنده‌ماندن در این افراد به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. هرچند روش‌های درمانی برای کاهش درد و ساده‌تر کردن مدت پیش روی بیمار، انجام خواهند شد.

بیماری همراه سرطان مثانه

بیماری که ممکن است در کنار این سرطان رخ دهد، بیماری مجاری ادراری فوقانی است. سرطان اوروتلیال که شایع‌ترین نوع سرطان مثانه است می‌تواند در دستگاه ادراری فوقانی نیز دیده شود که بیش‌تر بر قسمت‌های زیر اثر می‌گذارد:

  • میزنای (حالب): لوله‌های نازکی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کنند.
  • لگنچه کلیوی: منطقه‌ای در کلیه که ادرار قبل از تخلیه شدن به حالب در آن جمع آوری می‌شود.
مراحل متاستاز سرطان مثانه چیست؟
بیماری که ممکن است در کنار این سرطان رخ دهد، بیماری مجاری ادراری فوقانی است.

طول عمر بیماران سرطان مثانه چقدر است؟

طول عمر بیماران به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله نوع و مرحله سرطان بسیار مهم است. میزان بقای ۵ ساله بیمارانی که سرطان آن‌ها از لایه داخلی دیواره مثانه به قسمت‌های دیگر گسترش پیدا نکرده است، حدود ۹۶ درص بوده و بیماری نیمی از افراد در این مرحله تشخیص داده می‌شود.

اگر تومور تهاجمی باشد، اما هنوز به اندام‌های دیگر سرایت نکرده باشد، میزان بقای ۵ ساله ۶۹ درصد می‌شود. حدود ۳۳ درصد از سرطان‌های مثانه در این مرحله تشخیص داده می‌شود.

اما اگر سرطان به بافت‌های اطراف یا غدد لنفاوی و اندام‌های مجاور سرایت کرده باشد، میزان بقای ۵ ساله ۳۷ درصد می‌شود. در مراحل بسیار پیشرفته سرطان به نقاط مختلف بدن در بافت‌های دور و نزدیک گسترش پیدا می‌کند. در این شرایط میزان بقای ۵ ساله ۶ درصد است.

۱. سرطان مثانه در مردان

سرطان مثانه در مردان بیشتر از زنان شایع است. طبق آمار به‌دست‌آمده در آمریکا این سرطان چهارمین سرطان شایع در میان مردان آمریکایی است. همچنین یکی از ۱۰ سرطان کشنده است که می‌تواند زندگی افراد را تهدید کند.

این بیماری به سن وابسته بوده و بیشتر در مردان بالای ۶۰ سال دیده می‌شود. سرطان مثانه و سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عوامل رشد این سرطان در میان مردان است. سموم سیگار جذب جریان خون شده و توسط کلیه‌ها از طریق ادرار دفع می‌شود.

۲. تومور مثانه در زنان

تقریباً در مقابل هر ۳ مردی که به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند، یک زن مبتلا به این بیماری است. سرطان مثانه جز سرطان‌های شایع در میان زنان نیست. اما هرساله حدود ۱۸ هزار زن در ایالات متحده آمریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

در ۵۰ درصد موارد، سرطان زمانی که هنوز به بافت‌های دیگر منتقل نشده است، تشخیص داده می‌شود. اما این میزان در زنان کمتر است. زیرا علائم بیماری در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود. یکی از علائم سرطان مثانه در زنان خونریزی رحم بعد از یائسگی است. این خونریزی را نباید نادیده گرفت.

میزان شیوع و پروگنوز بیماری بدخیم مثانه چقدر است؟
تقریباً در مقابل هر ۳ مردی که به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند، یک زن مبتلا به این بیماری است.

عوامل خطر قابل کنترل سرطان مثانه

برخی از عوامل خطر مربوط به تومور مثانه قابل کنترل بوده و با تغییر سبک زندگی می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد. برخی از مهم‌ترین علل آن عبارتند از:

  • استفاده از تنباکو: شایع‌ترین عامل خطر، سیگار کشیدن است. احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری ۴ تا ۷ برابر بیش‌تر از افراد غیر سیگاری است.
  • مواد شیمیایی: تماس با مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع نساجی، لاستیک، چرم، رنگ، چاپ و برخی مواد شیمیایی معطر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد.
  • استفاده از سیکلوفسفامید: خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که با سیکلوفسفامید شیمی درمانی شده‌اند افزایش می‌یابد.
  • استفاده از پیوگلیتازون (Actos): در سال ۲۰۱۱، اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) هشدار داد که خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که برای درمان دیابت داروی پیوگلیتازون را به مدت بیش از ۱ سال مصرف کرده‌اندِ، افزایش یافته است. با این حال، مطالعات منتشر شده نتایج متناقضی را نشان داده است.
  • شیمی درمانی و پرتودرمانی در ناحیه‌ی لگن
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مانند آرسنیک در آب آشامیدنی
  • مصرف مایعات به میزان کم

متن انگلیسی:
Complications related to the tumor include weight loss, fatigue, UTI, metastasis, and urinary obstruction leading to chronic kidney failure.
ترجمه فارسی:
عوارض مربوط به تومور مثانه شامل کاهش وزن، خستگی، عفونت ادراری، متاستاز و انسداد ادراری است و منجر به نارسایی مزمن کلیه می‌شود.

به نقل از سایت ncbi

پیشگیری از سرطان مثانه یا تومور مثانه

اگر چه راه تضمین شده‌ای برای جلوگیری از سرطان مثانه وجود ندارد، اما می‌توانید با رعایت موارد زیر خطر کارسینوم‌‌های مختلف را کاهش دهید:

  • سیگار کشیدن ممنوع: اگر برای سلامتی خود ارزش قائل هستید، سیگار کشیدن را ترک کنید، علاوه بر این از محل‌‌هایی که ممکن است در معرض دود سیگار قرار بگیرید نیز اجتناب کنید.
  • هنگام مواجهه با مواد شیمیایی احتیاط کنید: اگر با مواد شیمیایی کار می‌کنید، دستورالعمل‌های ایمنی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را رعایت کنید.
  • از میوه‌ها غافل نشوید: رژیم غذایی غنی از انواع میوه‌ها و سبزیجات رنگی را انتخاب کنید. آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند.
  • نوشیدن آب کافی
  • غربالگری منظم: در صورت داشتن ریسک فاکتورهایی که در بالا ذکر شد: در مورد ریسک فاکتور‌ها و زمان غربالگری با پزشک خود صحبت کنید.
  • جلوگیری از عود سرطان مثانه: عود به معنای بازگشت سرطان پس از درمان است. بازگشت دوباره‌ی سرطان می‌تواند در همان محل قبلی (عود مجدد در محل)، در نزدیکی محل قبلی (عود منطقه‌ای) و یا در مکان دیگری (عود دوردست یا متاستاز) باشد.

بنابراین پس از بهبودی سرطان اولیه، لازم است فرد هر ۳ تا ۶ ماه یکبار جهت غربالگری و معاینه‌ی مثانه به پزشک مراجعه کنید. اگر با وجود درمان‌‌های مکرر، این سرطان بازگردد ممکن است سیستکتومی لازم باشد. درمان متاستاز سلول‌های سرطانی نیاز به ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی دارد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در صورت ظاهرشدن هر نوع علامت مشکوک مربوط به سرطان مثانه باید سریعاً به بهترین دکتر سرطان مثانه مراجعه کرد. تشخیص زودهنگام بیماری روند درمان را برای بیمار ساده‌تر کرده و امید به زندگی را بیشتر می‌کند.

برای پیداکردن بهترین دکتر اورولوژیست و متخصص انکولوژی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص اورولوژی و مشاوره آنلاین دکتر متخصص خون و سرطان هم وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ادرار خونی یا تیره رنگ معمولا اولین علامت سرطان است.

 

هردو تا حد زیادی علائم مشابهی مانند تکرر و سوزش ادرار را دارند. اما عفونت شایع‌تر است.

در طب سنتی برای درمان سرطان مثانه مصرف میوه‌ها و سبزیجات توصیه می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان مثانه بیش از ۵۵ سال سن دارند و میانگین سنی تومور مثانه ۷۳ سال است.

ضخیم شدن دیواره و افزایش اندازه تومور مثانه می‌تواند ناشی از عفونت یا گسترش تومور باشد. این اتفاق باعث ناراحتی، ادرار دردناک و حتی به خطر انداختن جان بیمار می‌شود.

به معنی وجود کریستال‌های ادراری یا عفونت در ادرار است.

کندر، میوه‌های حاوی آنتی اکسیدانت مانند گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، لیمو و لیمو شیرین می توانند برای سرطان مثانه فوق‌العاده باشند.

بله. می‌توان از روش‌های مختلفی به درمان سرطان مثانه پرداخت. یکی از این روش‌ها جراحی و برداشت بخش سرطانی و یا کل مثانه است. روش‌های دیگری که برای درمان سرطان مثانه کاربرد دارند شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی و درمان هدفمند و اسایر درمان‌ها هستند.

شاید بپرسید که درمان قطعی سرطان مثانه چیست؟ اگر متاستاز نداده باشد و در مراحل ابتدایی باشد، می‌توان آن را با جراحی برداشت کرد و درمان قطعی محسوب می‌شود.

شاید بپرسید که علائم سرطان مثانه چیست؟ وجود خون در ادرار، تکرر ادرار، به سختی ادرار کردن، سوزش ادرار، درد هنگام ادرار کردن، جریان ادرار باریک، شب ادرار کردن و درد درد در پشت، بی اشتهایی و کاهش وزن.

می‌تواند ارثی هم باشد. سرطان در اثر تغییر ماده ژنتیک ایجاد می‌شود و ماده ژنتیک افراد خانواده شباهت‌های زیادی دارد.

خیر. سرطان مثانه در اثر تقسیم سلولی ایجاد می‌شود. به همین دلیل نمی‌تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود.

بله. یکی از علائم سرطان مثانه درد هنگام ادرار کردن است. یکی دیگر از علائم سرطان مثانه‌ای که متاستاز داده‌است، درد پشت و استخوان است.

معمولا در سنین بالای ۵۵ سال در افراد دیده می‌شود و بیشترین افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند بالای ۶۵ سال دارند.

مثانه محل جمع شدن ادرار است و پروستات غده‌ای است که موادی را ساخته و به داخل مجرای میزراه می‌ریزد و همراه اسپرم می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سرطان مثانه

  1. ناشناس گفت:

    سلام کسی که سرطان مثانه داشته و متاستاز زده به همه اعضای بدن طول عمرش چقده یعنی شیمی درمانی انجام ندادن گفتن فایده نداره

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      در صورت متاستاز درمان کمی مشکل است
      ولی به معنی این نیست که هیچ درمانی فایده ندارد

  2. امید گفت:

    ممنون از توضیحات جامع وکاملی که دادید.درپناه خداوندودر نور و رحمت باشید💐🙏🏻💖

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برقرار باشید

  3. نرگس گفت:

    با درود خدمت شما مادر من چند روز پیش دچار خونریزی اداراری شد که به پزشک مراجعه کردیم آزمایش خون نرمال و در آزمایش ادرار خون++ و پروتئین ++ دیده شد باکتری fewو سونوگرافی نوشته در هر دو کلیه شن ریزه دیده شد کلیه چپ طبیعی و دارای کیست کورتیکال۶۹میل و کلیه راست هم همان کیست ۱۱میل دیده شد تصویر چند هیپراکو با حدود مشخص با گسترش اینترالومینال با با ابعاد حداکثر۱۳*۹ و در دیواره لترال راست دیده شد ذرات معلق هیپراکو در مثانه با احتمال rbc,wbc ,…دیده شد آزمایش کشت باکتری سالم و بدون هیچ مشکل—- آزمایش سیتولوژی سالم و بدون سلول خطرناک—— میشه بگید از این چه نتیجه ای میشه گرفت؟مادرم سابقه سنگ کلیه زیاد دارند با سپاس از شما

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      وجود خون در ادرار ممکن است به علت خونریزی سیستم ادراری باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.جراح کلیه و مجاری ادراری

  4. پریسا گفت:

    سلام وقت بخیر
    پدرم ۷۸ سال سن دارن نزدیک به ۸ ماه هست که در ادرارشون خون مشاهده میکنن ،تکرر ادرار ،سوزش و درد موقع ادرار دارند و چندین بار سونوگرافی و پزشکان متعدد بردیم و متاسفانه هیچ کدومشون تشخیص درست ندادن اولین سونو با مشاهده سه سنگ در کلیه سمت چپ و بزرگی پروستات و یه توده بود ،دومین یونوگرافی سه سنگ در کلیه سمت راست و بزرگی پروستات،در سی تی اسکن وجود بزرگی پروستات در سیستوسکوپی پروستات ولی در بیوپسی تشخیص سرطان بدخیم مثانه ،ممنون میشم برام یک پزشک خوب تو تبریز یا تهران معرفی کنین و این که چطور درمانش کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام پریسا عزیز
      با ارزوی سلامتی برای پدر بزرگوارتان
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/hematologist-oncologist

    2. افشین گفت:

      بادرود و آرزوی بهبودی برای پدر محترم .
      پدر من هم مشخصات پدر شما رو داشت والان یکماه هست تحت درمان است یکی از کلیه ها تخلیه شده و شرایط مناسبی ندارد پدرم به شدت وزن کم کرده ودرد بسیار زیادی دارد لطفاً از تجربه درمان پدرتون بگید بلکه راهگشایی برای درمان پدرم باشه.

  5. محمد کاطمی گفت:

    سلام اطلا عات بسیار مفیدی بود متشکر م از ایجاد چنین سایتی

  6. ناشناس گفت:

    با سلام
    پدرم سیستوسکپی کردن و متوجه تومور در مثانه شدند البته هنگام سیستوسکپی تومورها رو ورداشتن و اسکن که کردن خداروشکر به جایی سرایت نکرده
    Stage 4 هست سن ایشان ۹۲ هست وضعیف هست بعضی از دکترها میگن عمل نکنید دکتر خودش میگه عمل کنید میشه راهنمایی کنید ایا راه دیگری هست به غیر از جراحی
    ممنون

  7. مریم پ ۴۷ سالمه گفت:

    با سلام چند ماه پیش به علت خون در ادرارم به دکتر اورولوژی مراجعه کردم که دکتر تشخیص دادند البته با عمل سیستوسکپی که سرطان مثانه دارم که توده هارو برداشتند وگفتند ۳ماه دیگه مراجعه کنم که بعد ۳ ماه دوباره سیستسکپی کردند که عود کرده بودالبته خیلی کوچیک بود که آمپول ب ث ژ دادند ۶ عدد هفته ای ی دونه داخل مثانه حالا خیلی نگرانم که با این امپولا خوب میشم یا نه دکترم که میگه جای نگرانی نیست ولی من خودم میگم چرا هیچ دارویی نمیده آقای دکترشما راهنماییم کنید.ممنون میشم

  8. فرشته گفت:

    با سلام مادرمو برای سنگ کلیه بردیم سونوگرافی که سنگ ۹میلیمتری درکلیه چپ از قبل داشت خود بخود شکسته شده و با خونریزی زیاد خارج شد ولی دوسنگ۲ میل در کلیه راست و کیست ساده۱۶ میل دیده شد- دو ندولاریتی ۱۰ میل در دیواره و قائده مثانه دیده شد و پس از تخلیه ادرار رزیدوی ادرای مشاهده نشد در آزمایش ادار هم هماچوری پنهان دیده شد ولی باقی موارد نرمال و بدون باکتری و…بود پزشک اورولوژیست سیستوسکوپی پیشنهاد کرده ….حالا از شما سوال دارم منظور از ندولاریتی چیست؟ آیا ممکنه در سونوگرافی اشتباه شده باشه؟ آیا ممکنه بخاطر دفع سنگ کلیه بوده باشه؟ و چقدر میتونه خطرناک باشه و حدس شما برای تشخیص چی هست؟ مادرم ۸۰ ساله و با سابقه سنگ کلیه و فشار خون و دیابت نوع دو می باشد …درضمن از پزشک خواستیم که ام آر آی یا سیتی اسکن هم بنویسه ولی ایشان گفت ضروری نیست!…با سپاس از شما

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ندولاریته میتونه توده ای از خود بافت مثانه و خوش خیم و یا توده بدخیم باشد. بنابراین بهتره متخصص اورولوژی ایشان را تحت درمان داشته باشند.
      متخصص اورولوژیست

  9. محدثه گفت:

    سلام وقت بخیر ۱۹ سالمه و یک ساله ک ازدواج کردم و در این یک سال به طور مداوم و دائم سوزش ادرار شدید دارم شاید ۳۰ تا آنتی بیوتیک زدم توی این یک سال ولی اصلا جواب نداد کلی هم قرص خوردم با نسخه پزشک ولی متاسفانه اصلا خوب نشدم . آزمایش کشت ادرار هم انجام داد ک با توجه به آزمایش بهم دارو دادن با مصرفشون بازم خوب نشدم بنظرتون مشکل کجاست وباید چیکار کرد ؟
    چون بنده از این مسئله خیلی رنج میبرم و درد و سوزش زیادی رو بارها و بارها تحمل میکنم . ممنون میشم پاسخگو باشید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد و سوزش شما میتونه به علت عفونت دهانه رحم هم باشه. بهتره با انجام تست پاپ اسمیر این عفونت را درمان کنید که ممکنه این عفونت مزمن موجب ایجاد زخم در دهانه رحم شده باشه و نیاز به فریز کردن سلولهای دهانه رحم برای از بین رفتن این زخم و عفونت باشه. از این لینک میتونی نوبت متخصص زنان بگیری.
      متخصص زنان و زایمان

  10. اشرف صدف گفت:

    با سلام من ۵۸ سال سن دارم حدودا یکسال پیش سیستوسکوپی انجام دادم داخل مثانه ام لکه کوچکی مشاهده شد دکتر گفت چند ماه دیگه دوباره انجام میدیم ببینیم پیشرفت کرده یانه امروز دوباره انجام دادم متاسفانه بزرگیر شده وباید از طریق سیتستاسکوپی جراحی کنم خیلی نگرانم آیا این تومور سرطانی است یا خیر البته خون در ادرار ندارم فقط کمر درد وپا درد دارم ممنون میشم منو راهنمائی کنید آیا زودتر اقدام کنم بهتره یا اگر چند ماه دیگه انجام بدم مشکلی پیش نمیاره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در مورد سرطانی یا غیر سرطانی بودن توده بعد از آزمایش مشخص روی توده ی خارج شده میشه. مسلما هرچه زودتر اقدام کنین بهتره.