تا چه اندازه با انواع روش های پیشگیری از بارداری آشنا هستید؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که انتخاب بهترین آنها با کمک دکتر زنان ممکن است. هر فرد باید مشاوره کنترل بارداری شود تا بهترین روش را انتخاب کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 11 دقیقه
تا چه اندازه با انواع روش های پیشگیری از بارداری آشنا هستید؟

اگر زن و مردی بخواهند از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنند، انتخاب‌های زیادی دارند. زن و مرد با این روش می‌خواهند زمان بچه‌دارد شدن را به تاخیر بیندازند و در زمانی که خودشان تمایل دارند بچه‌دار شوند. روش‌های پیشگیری از بارداری دارای مکانیسم‌های عملکردی و اثر بخشی مختلف در جلوگیری از بارداری ناخواسته هستند. اثربخشی روش‌های جلوگیری از بارداری با تعداد حاملگی در هر ۱۰۰ زن با استفاده از یکی از روش‌ها در سال، اندازه‌گیری می‌شود.

اما کدام روش پیشگیری از بارداری برای شما مناسب است؟ نحوه عملکرد هر کدام از روش‌های پیشگیری از بارداری چگونه است؟ کدام روش دردسر کمتری دارد و مناسب شرایط خاص یک زوج است؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم که به شما کمک کنیم بهترین روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید. با ما همراه باشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

کدام روش جلوگیری از بارداری مناسب است؟

گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد. سوال این است که کدام گزینه بیش‌تر برای شما مناسب است؟ انتخاب آگاهانه‌ی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری یک اصل اساسی است. رابطه جنسی یکی از نیازهای بشر است و فوایدی برای سکس برشمرده می‌شود که داشتن آن را برای زنان و مردان اجتناب‌ناپذیر می‌کند. اما همه به دنبال سکس خوب هستند و آن سکسی خوب است که برای فرد با دغدغه‌های جانبی همراه نباشد. به همین دلیل می‌خواهیم انواع روش‌های جلوگیری از بارداری را با شما در میان بگذاریم.

نکات زیر را در انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری در نظر داشته‌باشید:

  • انتخاب روش پیشگیری از بارداری به ویژگی‌های بدنی هر فرد بستگی دارد.
  • روشی که برای یک نفر مناسب است، ممکن است برای فرد دیگری مناسب نباشد.
  • سن، نسبت قد به وزن، داروهای مصرفی، بیماری‌های زمینه‌ای و علایق شخصی در انتخاب روش مناسب پیشگیری از بارداری در هر فرد دخیل هستند.
  • دیگر نکات مهم در انتخاب بهترین روش جلوگیری از بارداری شامل ایمنی، اثربخشی، در دسترس بودن، مقرون به صرفه بودن و قابل قبول بودن هستند.
  • برخی روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند و برخی از انواع روش‌ها نیز از شما در برابر عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STI) محافظت می‌کنند. در انتخاب روش پیشگیری از بارداری، محافظت در برابر HIV و سایر بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) نیز باید در نظر گرفته شود.
  • پیشگیری از بارداری هورمونی و آی یو دی در جلوگیری از بارداری بسیار موثر هستند، اما شما را در برابر بیماری‌های منتقله از راه جنسی محافظت نمی‌کنند.
  • استفاده مداوم و صحیح از کاندوم مردانه و کاندوم زنانه خطر ابتلا به عفونت HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی از جمله عفونت کلامیدیا، عفونت گنوکوکی و تریکومونیازیس را کاهش می‌دهد.
  • دکترها معمولا پیشنهاد می‌دهند که هر چند وقت یک‌بار نوع جلوگیری از بارداری را تغییر دهید.

روش های هورمونی جلوگیری از بارداری

روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری همگی حاوی مقدار کمی هورمون استروژن و پروژسترون مصنوعی هستند. این هورمون‌ها برای جلوگیری از بارداری، هورمون‌های طبیعی بدن را مهار می‌کنند. روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری معمولا تخمک گذاری را در بدن متوقف می‌کنند. این روش‌ها همچنین باعث تغییر مخاط دهانه‌ی رحم می‌شوند و نمی‌گذارند اسپرم مرد از دهانه رحم عبور کند. علاوه بر این، این روش می‌تواند با تغییر در پوشش رحم از لانه گزینی تخمک جلوگیری کند و مانع بارداری شود. 

انواع روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری شامل موارد زیر هستند:

  • قرص‌های خوراکی ضد بارداری مثل قرص ال دی، اچ دی، تری فازیک، یاز، یاسمین
  • آی یو دی هورمونی
  • آمپول‌‌های ضد بارداری
  • حلقه‌ی واژینال
  • ایمپلنت زیر پوست یا کاشت کپسول ضد بارداری زیر پوست

متن انگلیسی:
«Hormonal methods of birth control (contraception) contain either estrogen and progestin or progestin only»
ترجمه متن:
«روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری یا حاوی هورمون پروژستین یا ترکیبی از پروژسترون و استروژن هستند.»

به نقل از uptodate

۱. قرص های ضد بارداری (Birth Control Pill)

داروهای ضد بارداری خوراکی حاوی ترکیبات هورمون‌های استروژن و پروژستین هستند. قرص‌های ضد بارداری خوراکی از آزاد شدن تخمک از تخمدان (تخمک گذاری) جلوگیری می‌کنند. اگر بیش از ۳۵ سال سن دارید، سیگار می‌کشید، سابقه‌ی لخته شدن خون دارید، سابقه‌ی سرطان پستان دارید یا در حال حاضر درگیر این سرطان هستید، وجود بیماری جدی قلبی یا کبدی، فشار خون بالا و میگرن، استفاده از قرص به شما توصیه نمی‌شود. برخی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد تشنج، می‌توانند اثر قرص‌های جلوگیری از بارداری را کاهش دهند.

این قرص‌ها به دو شکل ۲۱ عددی و ۲۸ عددی موجود هستند که روزهای مصرفی در پشت بسته قید شده است. اگر بسته‌ی ۲۱ روزه را مصرف می‌کنید، بسته جدید را ۷ روز پس از اتمام بسته‌ی قبلی شروع کنید. اگر از بسته‌ی ۲۸ روزه استفاده می‌کنید، پس از مصرف آخرین قرص، بسته‌ی جدید را شروع کنید. از قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌توان به قرص ال  دی (LD) و قرص اچ دی (HD)، تری فازیک، قرص‌های یاز و یاسمین اشاره کرد.

برای آگاهی از نحوه مصرف قرص ال دی برای جلوگیری از بارداری و قرص ضد بارداری یاسمین از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

قرص های ترکیبی جلوگیری از بارداری دوره ای هستند
یکی از انواع قرص‌های پیشگیری از بارداری LD است که ماهانه مصرف می‌شود.

۲. آی یو دی هورمونی (Hormonal IUD)

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری، استفاده از آی یو دی هورمونی است. دستگاه داخل رحمی (IUD)، دستگاه کوچکی به شکل T است که توسط پزشک، کارشناس مامایی یا کارکنان مراکز بهداشتی در داخل رحم کار گذاشته می‌شود. این دستگاه هر روز مقدار کمی هورمون پروژستین آزاد می‌کند تا از بارداری جلوگیری کند. پروژستین ماده‌ای است که از نظر ماهیتی بسیار شبیه به هورمون پروژسترون تولیدشده توسط بدن است. IUD هورمونی بسته به نوع دستگاه به مدت ۳ تا ۶ سال در رحم شما باقی می‌ماند.

ممکن است پس از قرار دادن آی یو دی در رحم، خونریزی نامنظم و لکه بینی در ۶ ماه اول استفاده رخ دهد. یکی دیگر از مزایای آی یو دی هورمونی در کاهش درد پریودی و کاهش میزان خونریزی است. لازم است بدانید که آی یو دی، شما را در برابر بیماری‌های منتقله از راه جنسی محافظت نمی‌کند.

کدوم روش پیشگیری از بارداری برای تو بهترینه؟

همین حالا از متخصص زنان نوبت بگیر.

۳. آمپول های ضدبارداری (Birth Control Shot)

این آمپول که Depo-Provera نام دارد و گاهی هم با نام Depo شناخته می‌شود، شامل یک نسخه‌ی مصنوعی از هورمون پروژسترون است. این آمپول در ماهیچه‌ی باسن یا بازوی خانم‌ها تزریق می‌شود و طی ۱۲ هفته‌ پس از تزریق، این هورمون به آرامی در جریان خون آزاد می‌شود. هورمون پروژسترون از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند و زمانی که هیچ تخمکی آزاد نشود، حاملگی هم رخ نخواهد داد. لازم است هر ۱۲ تا ۱۴ هفته تزریق آمپول Depo را تکرار کنید. این تزریق ممکن است باعث خونریزی قاعدگی نامنظم شود. آمپول ضد بارداری باعث محافظت در برابر بیماری‌های منتقله از راه جنسی نمی‌شود.

آمپول ضدبارداری Depo - پیشگیری از بارداری با استفاده از آمپول ممکن است
آمپول ضدبارداری را باید هر ۱۲ تا ۱۴ هفته یک‌بار تزریق کنید.

۴. حلقه ضدبارداری واژینال (Vaginal Ring)

در این روش از یک حلقه‌ی پلاستیکی انعطاف پذیر استفاده می‌شود که به طور مداوم هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که مانع تخمک گذاری می‌شود. هورمون‌های استروژن و پروژستین آزادشده توسط حلقه ضد بارداری به صورت آهسته و پیوسته آزاد می‌شوند و با ضخیم کردن مخاط دهانه رحم مانع از حرکت آزادانه‌ی اسپرم‌ها می‌شوند. این حلقه در واژن قرار می‌گیرد و هورمون پروژستین آزاد می‌کند. خودتان می‌توانید حلقه‌ی واژن را وارد کرده و بردارید. با برداشتن حلقه، توانایی باروری به سرعت برمی‌گردد. حلقه‌ی واژینال از شما در برابر بیماری‌های منتقله از راه جنسی محافظت نمی‌کند.

حلقه ضدبارداری باید تا ۳ هفته درون واژن خانم‌ها قرار داشته باشد و در هفته پریودی باید برداشته شود.

حلقه واژنی روش پیشگیری از بارداری است
حلقه واژنی یکی از روش‌های هورمونی جلوگیری از بارداری است

۵. میله ضدبارداری (Birth Control Implant)

در این روش، یک میله کوچک و انعطاف پذیر در زیر پوست بازوی زنان قرار داده می‌شود و به همین دلیل به آن ایمپلنت جلوگیری از بارداری هم گفته می‌شود. این میله، نوعی هورمون پروژسترون آزاد می‌کند. این هورمون مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان شده و باعث ضخیم شدن مخاط دهانه‌ی رحم می‌شود و ورود اسپرم به رحم را دشوار می‌کند. استفاده از این روش در ایران منسوخ شده است.

ایمپلنت ضدبارداری برای جلوگیری از بارداری
ایمپلنت ضدبارداری روشی است که زیر پوست کاشته می‌شود.

۶. چسب بارداری (Birth Control Patch)

چسب جلوگیری از بارداری یا پچ بارداری جایی روی پوست چسبانده می‌شود و از بارداری جلوگیری می‌کند. این چسب می‌تواند روی بازو، معده یا باسن جسبانده شود. مهم خاصیت این چسب است که تولید هورمون‌های استروژن و پروژستین است. معمولا از این چسب تا ۳ هفته استفاده می‌شود. در هفته چهارم چسب برداشته می‌شود تا پریود به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. چسب بارداری اثربخشی بسیار بالایی دارد.

حلقه واژنی روش پیشگیری از بارداری است
یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری هورمونی چسب بازو است. چسب بارداری را می‌توان روی بازو، معده یا باسن چسباند.

۷. پیشگیری اورژانسی از بارداری 

به یاد داشته باشید که پیشگیری اورژانسی از بارداری، یک روش منظم برای جلوگیری از بارداری نیست. پیشگیری اورژانسی از بارداری را می‌توان پس از شکست روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کرد. یادتان باشد این قرص تنها مربوط به زمانی که است رابطه جنسی محافظت‌نشده داشته‌اید و نمی‌خواهید باردار شوید. به همین دلیل، از قرص اورژانسی با نام «قرص روز بعد» هم یاد می‌شود. طریقه مصرف قرص اورژانسی همیشگی نیست و پیشگیری از بارداری تنها ۳ تا ۴ بار در سال قابل استفاده هستند. نباید پس از هر رابطه‌ی جنسی از آن‌ها استفاده کرد زیرا تعادل هورمونی خانم‌ها را مختل می‌کند. از این قرص‌ها می‌توان بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از رابطه جنسی استفاده کرد.

روش های غیر هورمونی پیشگیری از بارداری

برعکس روش‌های هورمونی، این موارد هیچ هورمون طبیعی و ساختگی در خود ندارند:

  • کاندوم مردانه
  • کاندوم زنانه
  • آی یو دی مسی
  • دیافراگم
  • کلاهک دهانه‌ی رحم
  • اسپرم کش‌ها
  • جلوگیری طبیعی یا تقویمی
  • روش سکس منقطع (بیرون کشیدن آلت مرد در هنگام انزال)
  • وازکتومی یا بستن لوله‌ها در مردان
  • تیوبکتومی یا بستن لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپ) در زنان

چه در روش‌های هورمونی و چه در روش‌های غیرهورمونی، میزان اثرگذاری هر روش با روش دیگر متفاوت است. بنابراین نیاز است که با شریک جنسی‌تان درباره این موضوع صحبت کنید و بهترین روش را مطابق با نیازتان برگزینید.

روش های پیشگیری از بارداری متنوع هستند.
انواع روش‌های پیشگیری از بارداری (قرص‌های جلوگیری و قرص اورژانسی، حلقه بارداری، دیافراگم، آی یو دی، کاندوم) موجود هستند.

۱. کاندوم مردانه (Male Condom)

اما کاندوم چیست و برای چه کاری استفاده میشود! کاندوم مردانه یکی از انواع کاندوم است که به عنوان یک مانع فیزیکی عمل می‌کند و مانع ورود اسپرم به بدن زن می‌شود. مرد باید کاندوم رو روی آلت تناسلی مردانه بکشد تا از ورود اسپرم به واژن زن جلوگیری شود. کاندوم‌های لاتکس، رایج‌ترین نوع کاندوم‌ها هستند. سکس با کاندوم مزایای زیادی دارد و می‌تواند از بارداری، HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی جلوگیری کند. کاندوم فقط ۱ بار قابل استفاده است. می‌توانید برای روان کردن کاندوم، از ژل یا مواد روان کننده بر پایه‌ی آب استفاده کنید. از روان کننده‌های روغنی مانند روغن ماساژ، روغن بچه یا لوسیون برای روان کردن کاندوم لاتکس استفاده نکنید. مواد روغنی کاندوم را ضعیف کرده و باعث پارگی آن می‌شوند.

۲. کاندوم زنانه (Female Condom)

بیایید بررسی کنیم که کاندوم زنانه چه شکلی است! کاندوم زنانه مانع از ورود اسپرم به بدن زن می‌شود. این نوع کاندوم با یک ماده‌ی روان کننده بسته بندی شده و در داروخانه‌ها موجود است. می‌تواند تا ۸ ساعت قبل از مقاربت جنسی کاندوم را وارد واژن کنید. کاندوم زنانه به جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی نیز کمک می‌کند.

کاندوم زنانه از روش های فیزیکی پیشگیری از بارداری است.
کاندوم زنانه یکی از روش‌هایی است که از ورود اسپرم به بدن زن جلوگیری می‌کند.

۳. آی یو دی مسی (Copper IUD)

این نوع آی یو دی (IUD) که از جنس مس است، با آزاد کردن مس به اسپرم‌ها آسیب می‌‌رساند و از برخورد اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کند و یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که بسیار موثر است. آی یو دی مسی ممکن است خونریزی در دوران قاعدگی را افزایش دهد و آی یو دی هورمونی باعث می‌شود خونریزی قاعدگی کم‌تر شده یا حتی کاملا متوقف شود هر دو نوع IUD در شیردهی ایمن هستند و تحت تاثیر سایر داروها نیستند. آی یو دی مسی را می‌توان ۵ تا ۱۰ سال در رحم نگه داشت. به محض خارج کردن آی یو دی می‌توانید باردار شوید. مراقبتهای بعد از گذاشتن آی یو دی در سلامت شما نقش زیادی دارد.

آی یو دی مسی به عنوان یکی از روش های جلوگیری از بارداری است
آی یو دی مسی یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری است که غیر هورمونی عمل می‌کند.

۴. دیافراگم (Diaphragm)

دیافراگم جلوگیری از بارداری وسیله‌ای مانند یک فنجان کم عمق از جنس سیلیکون، نرم و کوچک است که برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم در داخل واژن قرار می‌گیرد. این فنجان کوچک سیلیکونی یک حلقه محکم دارد که به دیواره‌ی لگن خاصره محکم می‌شود و کاری می‌کند تا دیافراگم محکم سر جای خود قرار بگیرد. دیافراگم نیز مانند کاندوم بین اسپرم مرد و تخمک زن یک مانع فیزیکی ایجاد می‌کند. دیافراگم باید حداقل ۶ ساعت بعد از رابطه جنسی در جای خود بماند. اما تا ۲۴ ساعت بعد از رابطه‌ی جنسی باید آن را بیرون بیاورید و تمیز کنید. می‌توانید از دیافراگم بیش از ۱ بار استفاده کنید. این روش پیشگیری از بارداری در بیماری‌های منتقله از راه جنسی جلوگیری نمی‌کند.

استفاده از دیافراگم زنان به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری است.
استفاده از دیافراگم کمی سخت است و برای زنانی مناسب است که با دستگاه تناسلی خود آشنایی کامل دارند.

۵. اسفنج بارداری (Birth Control Sponge)

اسفنج جلوگیری از بارداری یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری است که با استفاده از دستگاه درون واژن قرار می‌گیرد و مانع از رسیدن اسپرم‌ها به تخمک‌ها می‌شود. اسفنج بارداری می‌تواند اسپرم‌ها را از بین ببرد و به صورت فیزیکی از بارداری جلوگیری می‌کند.

اسفنج جلوگیری از بارداری چندان مرسوم نیست.
اسفنج یکی از روش‌های طبیعی جلوگیری از بارداری است که چندان رسوم نیست.

۶. اسپرم کش ها (Spermicide)

این محصولات باعث از بین بردن اسپرم در رحم و واژن می‌شوند و به اشکال مختلف کف، ژل، کرم، شیاف یا قرص موجود هستند. اسپرم کش‌ها را باید در مدت بیش از ۱ ساعت قبل از مقاربت جنسی در واژن قرار دهید. می‌توانید علاوه بر استفاده از کاندوم مردانه، دیافراگم یا کلاهک دهانه‌ی رحم، از اسپرم کش‌ها نیز استفاده کنید.

اسپرم کش از روش های پیشگیری از بارداری است
اسپرم کش (Spermicide) یکی از روش‌های غیرهورمونی پیشگیری از بارداری است.

۷. کاپ دهانه رحم (Cervical Cap)

کاپ یا کلاهک دهانه رحم یا سرویکال کاپ برای بارداری یک کاپ سیلیکونی است که برای جلوگیری از بارداری باید ۶ ساعت پیش از داشتن رابطه جنسی درون واژن زن قرار بگیرد. به این کاپ FemCap هم گفته می‌شود. کاپ دهانه رحم برای عملکرد درست باید در کنار اسپرم‌کش‌ها استفاده شود. در صورت استفاده درست، میزان اثرگذاری این کاپ از ۷۱ تا ۸۶ درصد است.

کاپ دهانه رحم برای جلوگیری از بارداری است.
کاپ دهانه رحم برای جلوگیری از بارداری کاربرد دارد و روشی غیر هورمونی است.

۸. روش تقویمی یا تاریخ برداری زمان تخمک گذاری

این روش می‌تواند به شما در برنامه ریزی برای بارداری یا جلوگیری از بارداری کمک کند. اگر چرخه‌ی قاعدگی منظمی دارید، تخمک گذاری در هر ماه حدود ۹ روز طول می‌کشد که احتمال باروری در این زمان بیش‌تر است. اگر نمی‌خواهید باردار شوید، در روزهایی که احتمال بارداری بالا است رابطه‌ی جنسی نداشته باشید یا در آن روزها از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید. اندازه گیری دمای بدن و چک کردن ترشحات واژن در چرخه‌ی قاعدگی، به شما کمک می‌کند تا زمان تخمک گذاری را تشخیص دهید. در دوره‌ی تخمک گذاری، دمای بدن مقداری افزایش می‌یابد و ترشحات واژن نیز بیش‌تر می‌شود.

۹. وازکتومی مردان (Vasectomy)

عقیم سازی یا عمل بستن لوله مردان باعث از بین بردن کامل توانایی تولید مثل می‌شود. عقیم سازی یک روش دائمی پیشگیری از بارداری است و برای افرادی مناسب است که مطمئن هستند هرگز نمی‌خواهند بچه دار شوند یا فرزند دیگری نمی‌خواهند. این عمل برای جلوگیری از انتقال اسپرم به آلت تناسلی مردان انجام می‌شود. بنابراین در مایع منی هرگز اسپرم وجود ندارد که بتواند تخمک را بارور کند. این روش به طور معمول در بیمارستان یا مراکز جراحی انجام می‌شود. بیماران می‌توانند همان روز مرخص شوند و به خانه برود. زمان بهبودی نیز کم‌تر از ۱ هفته است. پس از وازکتومی، برای آزمایش شمارش اسپرم و اطمینان از پایین آمدن تعداد اسپرم باید به پزشک خود مراجعه کنید. این پروسه حدود ۱۲ هفته طول می‌کشد. تا زمانی که تعداد اسپرم مرد به صفر برسد، باید از سایر روش‌های کنترل بارداری استفاده کنید.

۱۰. بستن لوله های رحمی در زنان (Tubal Ligation)

یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری تیوبکتومی یا بستن لوله های رحمی در زنان است. خانم‌ها می‌توانند با کمک دکترهای متخصص زنان عمل بستن لوله زنان را انجام دهند تا اسپرم و تخمک یکدیگر را ملاقات نکنند. این روش را می‌توان در بیمارستان یا در مرکز جراحی انجام داد. می‌توانید در همان روز جراحی مرخص شوید و به خانه بروید و طی چند روز بعد از استراحت، فعالیت‌های عادی جنسی خود را از سر بگیرید. این روش بلافاصله در پیشگیری از بارداری موثر است و به استفاده از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری نیازی ندارد.

آیا IUD ایمن‌ترین راه پیشگیری از بارداریه؟ همین الان مشاوره بگیر

متن انگلیسی:
«In many countries, the birth control pill (sometimes simply called “the pill”) is the most commonly used form of contraception. Newer hormone-based methods like the skin patch and vaginal ring are less well known and not used as much.»
ترجمه متن:
«در بیشتر کشورها از قرص‌های جلوگیری استفاده می‌شود و روش‌های دیگر مانند برچسب ضد حاملگی یا حلقه‌ی واژینال چندان شناخته شده نیستند.»

به نقل از ncbi

بلافاصله بعد از قطع روش جلوگیری از بارداری حامله می شویم؟

بهترین زمان برای بارداری کنار گذاشتن روش‌های جلوگیری برای مدتی و سپس اقدام برای بارداری است. بهتر است که رابطه جنسی سکس در حوالی تخمک گذاری حتما انجام شود که بهترین زمان بارداری است. هر چند احتمال بارداری ناخواسته با روش‌های پیشگیری از بارداری هم وجود دارد، اما باید برای بارداری آمادگی داشته باشید و روش‌ها را قطع کنید.

روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونیروش‌های پیشگیری از بارداری غیر هورمونی
قرص‌های ضد بارداریکاندوم مردانه و کاندوم زنانه
قرص اورژانسیکلاهک دهانه‌ی رحم
چسب بارداری (Birth Control Patch)اسپرم کش‌ها
میله ضدبارداری (Birth Control Implant)جلوگیری طبیعی یا تقویمی
حلقه ضدبارداری واژینال (Vaginal Ring)روش سکس منقطع یا طبیعی (بیرون کشیدن آلت مرد در هنگام انزال)
آمپول های ضدبارداری (Birth Control Shot)وازکتومی یا بستن لوله‌ها در مردان
آی یو دی هورمونی (Hormonal IUD)تیوبکتومی یا بستن لوله‌های رحمی (لوله‌های فالوپ) در زنان
—–آی یو دی مسی
—–دیافراگم
روش‌های جلوگیری از بارداری هورمونی و غیر هورمونی

راهنمای دکترتو برای پیدا کردن بهترین روش جلوگیری از بارداری

اگر به دنبال بهترین روش جلوگیری برای پیشگیری از بارداری هستید، سرخود یک روش را انتخاب نکنید و به دنبال آزمون و خطای پرهزینه نباشید. بهترین کار این است که با همسر و یا شریک زندگی خود به متخصص مامایی یا دکتر متخصص زنان مراجعه کنید و با او درباره‌ی انتخاب روش جلوگیری مشورت کنید.

گاهی ویژگی‌های جسمی شما تعیین‌کننده‌ی بهترین روش است و روشی که برای دوست یا همسایه یا آشنای شما مناسب است، برای شما به خوبی عمل نمی‌کند. پس بدون تلف کرده زمان، وارد سایت نوبت دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص زنان و زایمان در شهر خود، به لیست دکتر زنان دسترسی پیدا کنید؛ نوبت حضوری دریافت کنید و یا مشاوره تلفنی و متنی بگیرید. برای دریافت مشاوره از لینک‌های مستقیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

به پیشگیری از بارداری contraception گفته می‌شود.

امروزه از روش‌های جدیدتری برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود. بسیاری از این روش‌ها مکانیکی هستند و سدی برای عبور اسپرم‌ها و لقاح هستند. در این صورت هم از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌شود و هم از بارداری پیشگیری می‌گردد. به یاد داشته‌باشید که روش‌های هورمونی معمولا عوارض دارند و تا حد ممکن سعی می‌شود که از آنها استفاده نگردد.
البته که امروزه روش‌های هورمونی هم در حال جدیدتر شدن هستند و از عوارض آنها مرتبا کاسته می‌شود. مثلا برخی آیودی‌های پروژسترونی بسیار مناسب عمل می‌کنند و عوارض کمی برای مصرف‌کننده دارند. همچنین قرص‌های ترکیبی جدیدی به بازار آمده است که استفاده از آنها نسبت به قرص‌های با دوز بالا کمتر عارضه‌ای را به فرد وارد می‌کند.

اگر می‌خواهید بعد از زایمان یک روش پیشگیری مناسب انتخاب کنید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. مثلا اگر به فرزند خود فقط شیر مادر می‌دهید (برای ۶ ماه اول)، می‌توان مینی پیل را به شما پیشنهاد کرد. این دارو مناسب افرادی است که تازه زایمان کرده‌اند و شیر مادر به فرزند خود می‌دهند. بعد از دو ماه از زایمان که خونریزی‌ها و انقباضات رحمی و خروج ترشحات به طور کامل برطرف شدند، می‌توانید از آيودی هم استفاده کنید.
برای استفاده از هر روش دیگری باید با متخصص زنان مشورت کنید.

این مسئله کاملا بستگی به شرایط زندگی و جسمی فرد دارد. نمی توان گفت که بهترین روش کدام است.

اگر نزدیکی محافظت نشده داشته‌اید و الان نگران این هستید که باردار شوید می‌توانید چند روش را امتحان کنید:
• اولین روش استفاده از قرص‌های اورژانسی است. این قرص‌ها یا یک عددی و یا دو عددی آماده و مهیا شده‌اند و خطر بارداری ناخواسته را تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی برطرف می‌کنند.
• می‌توانید از ۸ عدد قرص ال دی همزمان با هم استفاده کنید. برای این کار، در ۷۲ ساعت اول نزدیکی محافظت نشده، می‌توانید ۴ عدد ال دی را با هم بخورید و سپس ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر و یا هر ۴ ساعت دو عدد بخورید.
• یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن برای پیشگیری از بارداری ناخواسته کمک بگیرید، خوردن ۴ قرص HD با هم و یا دو عدد، دو عدد با فاصله ۱۲ ساعت از هم است.

ما هیچ دمنوشی را برای پیشگیری از بارداری توصیه نمی‌کنیم. توجه داشته‌باشید که داروهای گیاهی اگر در اندازه‌های زیاد مصرف شوند می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

در صورتیکه نزدیکی پرخطر داشته‌اید و نتوانسته‌اید پیشگیری مناسبی به عمل آورید، بهتر است که از روش‌های اورژانسی کمک بگیرید. به خاطر داشته‌باشید که هر بار نزدیکی ۲۵٪ احتمال بارداری دارد و اگر از روش اورژانسی استفاده نکنید احتمال بارداری یک بار در هر ۴ بار نزدیکی وجود دارد. برای جلوگیری اورژانسی می‌توان از قرص اورژانسی استفاده کرد و در صورتیکه قرص اورژانسی در دسترس نباشد می‌توانید از ۸ عدد قرص ال دی و یا ۴ عدد قرص اچ دی کمک بگیرید. توجه داشته‌باشید که این قرص‌ها تنها ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی موثر هستند.

اگر مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر فراموش کردید ۱ روز قرص ضد بارداری را مصرف کنید، ۲ قرص بخورید. اگر ۲ روز مصرف قرص‌های ضد بارداری فراموش کردید، همان روزی که به یاد آوردید ۲ قرص و روز بعد نیز ۲ قرص بخورید. سپس به برنامه‌ی معمول خود باز گردید. اگر مصرف قرص را بیش از ۲ روز فراموش کردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا متناسب با شرایط، راهنمایی لازم را کسب کنید. ممکن است لازم باشد بسته‌ی قرص ضد بارداری جدیدی را شروع کنید یا از روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری کمک بگیرید.

یکی از عوارضی که آیودی دارد این است که میزان خونریزی را از رحم افزایش می‌دهد. البته که این مورد در آیودی‌های هورمونی کمتر دیده می‌شود اما در آیودی‌های مسی معمولا حجم خونریزی و تعداد روزهای پریود بیشتر می‌شوند. این روش برای کسانی که کم خونی دارند روش مناسبی نیست. بهتر است که به دنبال روش‌های دیگری باشند. همچنین آیودی احتمال عفونت را نیز زیاد می‌کند. بنابراین باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنید و کاندوم را در هر بار نزدیکی فراموش نکنید.

قرص مینی پیل از انواع قرص‌های تک هورمونی و پروژسترونی است. این قرص ۲۸ عددی است و به دنبال هم و هر روزه سر ساعت مشخصی مصرف می‌شود. بهترین زمان مصرف مینی پیل زمانی است که شما یک بار زایمان کرده‌اید و در حال شیردهی انحصاری با شیر مادر به فرزند خود هستید. این دارو عوارضی نیز دارد و ممکن است که مادر چندان از آن رضایت نداشته‌باشد. مثلا یکی از عوارضی که بسیاری از مصرف‌کننده‌ها از آن شکایت داشته‌اند، لکه‌بینی و خونریزی‌های بین سیکل‌ها بوده‌است.

بستگی دارد. به طور کلی ترجیح دکتر این است که دارو را از طریق خوراکی به بیمار بدهد و معمولا روش‌های تزریقی تهاجمی هستند و در مرحله‌ی بعدی قرار می‌گیرند. تا جایی که مصرف کننده از داروی خوراکی رضایت داشته‌باشد و از خوردن آن امتناع نکند یا آن را فراموش نکند، نیازی به تجویز آمپول نیست.
در مواردی که فرد فراموش می‌کند قرص خود را بخورد و یا سواد کافی برای مصرف داروهای خوراکی را ندارد یا توانایی ذهنی ندارد، بهتر است که از آمپول استفاده شود. عوارض آمپول از قرص معمولا بیشتر است.

امتیاز شما به مقاله:
(3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره پیشگیری از بارداری

  1. دریا گفت:

    ممنون از شما من و همسرم تازه ازدواج کردم و نمی دونستیم چطوری از بارداری جلو گیری کنیم حالا متوجه شدیم ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما. خوشحالیم مطلب مفید واقع شده است.

  2. فریبا گفت:

    سلام من و همسرم ار روش طبیعی استفاده میکنیم. خواستم بدونم فاصله سکس ما چقدر باید باشه که احتمال بارداری پایین بیاد. مثلا اگر در روز دوبا رابطه داشته باشیم آیا پیشاب شوهرم ممکن از رابطه قبلی حامل اسپرم باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشاب نیز میتونه دارای اسپرم باشه. احتمال بارداری با پیشاب هر چند کم ولی وجود دارد. از این لینک نیز میتونید با متخصصان مامایی مشورت کنید.
      متخصص مامایی

  3. رضا گفت:

    سلام
    ممنونم به خاطر مطالب مهم و خوب سایتتون
    سوالم اینه که اگر زودتر از انزال دست نگه داریم و روش دیگه ای رو برای تکمیل انزال انجام بدیم
    احتمال بارداری وجود داره یا ن؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه مایع منی وارد واژن نشه بارداری اتفاق نمیوفته. گاهی پیشاب مردان نیز حاوی اسپرم هست که باید مراقب این مورد هم بود.

  4. زهرا گفت:

    عالی بود تمام چیزایی ک باید میدونستمو فهمیدم ممنون 🙂

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از لطف شما. امیدواریم مطالب مفید واقع شده باشه.