انواع دانه های پوستی و روش درمان آن ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دانه های قرمز پوستی با خارش یا بدون خارش را می‌توان با درمان های خانگی بهبود بخشید، اما در مواردی باید به دکتر پوست مراجعه کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

خانم در حال خاراندن دانه پوستی روی دست

به تغییرات قابل توجه در بافت یا رنگ پوست بثورات یا دانه پوستی گفته‌می‌شود. در واقع دانه پوستی (Skin Rash) نوعی ضایعه پوستی است که می‌تواند شکل‌های بسیار متفاوتی داشته‌باشد. این عارضه در مواقعی ممکن است خشک، مرطوب، برجسته، صاف یا به صورت تاول دیده شود.

راش پوستی ممکن است دردناک و همراه با خارش بوده و یا تغییر رنگ دهد. دانه‌های پوستی ممکن است در ناحیه کوچکی از بدن بروز کنند یا اینکه سطح وسیعی از پوست را درگیر کنند. علل مختلفی موجب ایجاد دانه پوستی پوستی می‌شوند، به همین دلیل طیف درمانی گسترده‌ای نیز برای دون دون شدن پوست وجوددارد. برای درمان دانه‌های پوستی باید به دکترهای متخصص پوست و مو مراجعه‌کنید.

علت دانه های روی پوست چیست؟

بثورات پوستی به دنبال علل متعددی ایجاد می‌شود. برای مثال در اثر بعضی بیماری‌ها، آلرژی، حساسیت و مصرف برخی داروها ممکن است دیده شود. همچنین بثورات ممکن است توسط عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی یا انگلی هم ایجاد شوند.

دانه های پوستی ناشی از درماتیت تماسی
دانه های پوستی ناشی از درماتیت تماسی

۱. درماتیت تماسی (التهاب ناشی از تماس پوستی)

یکی از شایع‌ترین علت دانه های قرمز روی پوست، تماس پوستی است. تماس پوستی زمانی رخ می‌دهد که پوست به چیزی که آن را لمس کرده واکنش نشان‌دهد. به دنبال ایجاد دانه پوستی، پوست ممکن است دچار قرمزی، التهاب و خارش شود. شایع‌ترین موادی که به دنبال تماس با آنها ممکن است موجب بثورات شوند عبارتند از؛

  • محصولات آرایشی و بهداشتی
  • صابون ها
  • شوینده ها
  • رنگ لباس
  • مواد شیمیایی مانند لاستیک و لاتکس
  • گیاهان سمی مانند سماق، پیچک و بلوط سمی

۲. داروها

برخی افراد به دنبال مصرف یکسری داروها دچار بثورات پوستی می‌شوند که می‌تواند جز عوارض دارو بوده یا یک واکنش آلرژیک به دنبال مصرف دارو باشد. بعضی داروها از جمله برخی آنتی‌بیوتیک‌ها سبب حساسیت به نور می‌شود و فرد به نور خورشید بیشتر حساس شده و بثورات پوستی ایجاد می‌شود. واکنش حساسیت به نور شبیه آفتاب سوختگی است.

۳. عفونت ها

عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی نیز می توانند موجب بثورات پوستی شوند. این بثورات بسته به نوع عفونت متفاوت هستند. برای مثال، آلودگی با کاندیدا (Candida – یک عفونت قارچی شایع) موجب ایجاد دانه پوستی همراه با خارش شده که معمولا هم در چین‌های پوستی ایجاد می‌شوند.

یکی از شایع‌ترین علت دانه های قرمز روی پوست، تماس پوستی است. تماس پوستی زمانی رخ می‌دهد که پوست به چیزی که آن را لمس کرده واکنش نشان‌دهد. به دنبال ایجاد دانه پوستی، پوست ممکن است دچار قرمزی، التهاب و خارش شود.

۴. بیماری های خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی فرد شروع به حمله به بافت‌های سالم بدن کند. برخی بیماری‌های خود ایمنی (Self Immune) می‌توانند موجب دون دون شدن پوست شوند، برای مثال لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که روی قسمت های مختلف بدن از جمله پوست اثر می‌گذارد. لوپوس موجب بثورات پروانه‌ای شکل روی پوست صورت می‌شود.

تنها علت دانه های قرمز روی پوست، موارد ذکرشده نیستند بلکه این موارد از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها هستند. در ادامه به بسیاری از علت‌های دیگر که مسئول ایجاد دانه‌های قرمز روی پوست، دانه‌های قرمز پوست با خارش هستند،‌ می‌پردازیم و دقیق‌تر آنها را بررسی می‌کنیم.

برای بررسی علائم تشخیص و درمان هرگونه دانه‌ی پوستی و مشکلات مشابه باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید.

دانه های قرمز روی پوست صورت چگونه ایجاد میشوند؟

گاهی دانه های قرمز روی پوست صورت ایجاد می‌شوند. این مسئله می‌تواند علت‌های مشابه دانه های قرمز روی پوست بدن داشته باشد و یا کاملا مجزا از آن باشد. در ادامه به ۱۰ دلیل که دانه‌ های قرمز روی پوست صورت را ایجاد می‌کنند، اشاره می‌کنیم؛

  1. سبوریک درماتیت
  2. روزاسه
  3. آلرژی‌های فصلی و یا به طور کلی واکنش‌های آلرژیک
  4. حساسیت دارویی
  5. اگزمای پوستی
  6. سوریازیس
  7. نور خورشید
  8. شینگلز
  9. لوپوس
  10. سرطان‌های نادر

چه زمانی به دکتر پوست مراجعه کنیم؟

از آنجایی که علت‌های بسیاری می‌توانند باعث بروز دانه های قرمز روی پوست صورت شوند، باید بلافاصله به دکتر پوست مراجعه کنیم تا مشکل برطرف شود. به طور کلی به خاطر داشته‌باشید که دانه‌های ماندگار برای دو هفته با بیشتر را حتما باید با پزشک در میان گذاشت.‌

اینفوگرافی علت دانه های قرمز پوست
اینفوگرافی علت دانه های قرمز پوست

دانه های قرمز روی پوست به چه علت ایجاد میشوند؟

بثورات پوستی به دلایل متعددی به وجود می‌آیند و با توجه به علت آن، به شکل‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند. در ادامه به شایع‌ترین عللی که موجب دانه پوستی می‌شوند اشاره می کنیم.

انواع بیماری های پوستی خارش دار

به طور کلی تعدادی بیماری پوستی وجود دارند که می‌توانند عفونی و یا غیرعفونی باشند. این بیماری‌ها باعث ایجاد خارش در پوست می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم که باعث ایجاد دانه های پوستی قرمز خارش دار شده‌اند.

نمی‌دونی چجوری از دانه‌های پوستی خلاص شی؟

همین الان مشاوره بگیر

۱. بیماری پنجم (Erythema Infectiosiosum یا Fifth Disease)

یک بیماری ویروسی واگیردار است که توسط پاروویروس B19 ایجاد می‌شود. یکی از علائم بیماری پنجم، دانه‌های پوستی است. در ابتدا دانه پوستی‌های قرمز رنگ بر روی گونه ظاهر می‌شوند. سپس لکه‌های قرمز (معمولا کم رنگ تر) روی تنه، بازوها و پاها ایجاد می‌شود که بیشتر پس از دوش و حمام گرم قابل دیدن است. بیمار علاوه بر راش پوستی (دانه پوستی) دچار سردرد، خستگی، تب، گلودرد، آبریزش بینی، تهوع و اسهال می‌شود. کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار دانه پوستی می‌شوند.

بیماری پنجم
بیماری پنجم – یکی از انواع راش پوستی

۲. بیماری پوستی زرد زخم (Impetigo)

زرد زخم عفونتی بسیار مسری است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود. دانه پوستی غالبا در اطراف دهان، چانه و بینی دیده‌می‌شود. دو نوع زرد زخم وجود دارد؛

  • زرد زخم بدون تاول: که باعث ایجاد دانه‌های پوستی قرمز رنگ در اطراف دهان و بینی می‌شود.
  • زرد زخم تاولی: کمتر شایع است و در کودکان زیر دو سال دیده می‌شود. از تظاهرات آن تاول های بزرگ و دردناک روی تنه، بازوها و پاها دیده می‌شود.
خارش و دانه پوستی روی پوست صورت خانم جوان

۳. بیماری پوستی روزاسه (Rosacea)

بیماری مزمن پوستی است که دارای دوره‌های عود و بهبودی است. عود بیماری به دنبال خوردن غذاهای تند، نوشیدنی‌های الکلی، نور خورشید، استرس و آلودگی با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. علائمی که همراه با این بیماری دیده می‌شود شامل سوزش صورت، قرمزی صورت، برجستگی قرمز رنگ، خشکی پوست و حساسیت پوستی است. روزاسه در ظاهر شبیه به لوپوس به نظر می‌آید؛ اما این دو با هم تفاوت‌هایی دارند. مهم‌ترین تفاوت لوپوس و روزاسه در میزان برجستگی دانه‌ها است. در روزاسه دانه‌های برجسته‌ای روی پوست صورت ایجاد می‌شود که به ندرت در بیمار مبتلا به لوپوس دیده می‌شود. بافت ناحیه‌ی پروانه‌ای در لوپوس صاف و یکدست است.

بیماری پوستی روزاسه
بیماری پوستی (راش) روزاسه از نظر ظاهری شبیه لوپوس است.

۴. بیماری دست، پا و دهان

بیماری دست، پا و دهان در اثر ابتلا به عفونت با ویروس کوکساکی اغلب در کودکان زیر ۵ سال دیده می‌شود. تاول‌های قرمز و دردناک در دهان یا روی زبان و لثه‌ها دیده‌می‌شود. لکه‌های قرمز رنگ صاف یا برجسته در کف دست‌ها و کف پاها دیده می‌شود. لکه‌ها همچنین ممکن است در باسن و ناحیه تناسلی نیز دیده‌شود.

۵. دانه‌های پوستی پوشک

دانه پوستی ناشی از پوشک در ناحیه‌هایی که در تماس با پوشک هستند دیده می‌شود. پوست قرمز، مرطوب و تحریک پذیر شده و هنگام لمس گرم است.

دانه‌های پوستی ناشی از پوشک در کودکان
دانه‌های پوستی ناشی از پوشک در کودکان

۶. بیماری پوستی لوپوس (Lupus)

لوپوس بیماری خود ایمنی است که طیف گسترده‌ای از علائم را نشان می‌دهد. لوپوس بر بسیاری از سیستم‌های بدن و اندام‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. لوپوس به علت درگیری پوست و مخاط علائم بسیاری از دانه‌ی پوستی تا زخم‌ها را ممکن است ایجاد کند. در لوپوس راش‌های پوستی پروانه‌ای شکل بروی بینی و گونه‌ها دیده می‌شود. دانه‌های پوستی ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شوند و یا افزایش یابند.

بیماری لوپوس - خارش پروانه‌ای پوست صورت
بیماری پوستی لوپوس

۷. بیماری پوستی سلولیت (Cellulite)

سلولیت یک و وضعیت اورژانسی است و نیاز به اقدام فوری دارد. سلولیت توسط باکتری‌ها و قارچ ها که از طریق زخم‌ها و خدانه‌‌های پوستی وارد بدن می‌شوند ایجاد می‌شود. در سلولیت پوست قرمز، دردناک و متورم شده با یا بدون ترشحات است و به سرعت گسترش می یابد. همچنین پوست هنگام معاینه گرم و دردناک است. به علاوه در سلولیت تب، لرز و خطوط قرمز دانه ی پوستی ها ممکن است علامتی از یک عفونت جدی باشد که نیاز به بررسی فوری دارد.

۸. سرخک (Measles)

بیمار مبتلا به سرخک با علائمی مانند تب، گلو درد، قرمزی چشم، بی‌اشتهایی، سرفه‌ی خشک و آبریزش بینی مراجعه می‌کند. سه تا چهار روز بعد از ظاهر شدن اولین علائم، راش‌های پوستی قرمز رنگ در اطراف دهان ایجاد می‌شود و به نواحی دیگر بدن هم گسترش پیدا می‌کند. همچنین در سرخک لکه‌های قرمز کوچک با مرکز آبی و سفید هم در داخل دهان ظاهر می‌شوند.

خارش پوست کودک ناشی از سرخک
سرخک در کودکان

۹. بیماری پوستی تب مخملک

مخملک بیماری باکتریایی است که در اثر سم تولید‌شده از باکتری استرپتوکوکوس پیوژن ایجاد می‌شود. این باکتری موجب گلودرد چرکی هم می‌شود. علائم بیماری شامل تب، راش (دانه) پوستی و گلودرد است. دانه‌های پوستی قرمز تمام بدن به جز دست ها و پا را درگیر می‌کند.

بیماری سبورئیک درماتیت در پوست
بیماری پوستی درماتیت سبورئیک

۱۰. بیماری پوستی بیماری کاوازاکی (Kawasaki)

اغلب در کودکان زیر ۵ سال دیده می‌شود. بیمار با علائمی مانند تورم و قرمزی کف دست و کف پاها، قرمزی چشم، تب، تورم غدد لنفاوی، قرمزی و تورم زبان به دکتر مراجعه می‌کند. بیماری کاوازاکی ممکن است موجب مشکلات شدید قلبی شود. با این وجود در برخی موارد بیماری خود به خود بهبود می‌یابد.

همین حالا به فکر درمان لک پوستی باش!

دانه های قرمز پوست با خارش چطور ایجاد میشوند؟

برخی از دانه‌های قرمز پوستی قرمز، همراه با خارش دیده می‌شوند. موارد زیر می‌توانند از این دسته باشند.

۱. گزیدگی و نیش حشرات

حشرات بسیاری از طریق گزش و نیش زدن می‌توانند موجب دانه پوستی شوند. گرچه واکنشی که ایجاد می‌شود بسته به فرد و جاندار گزنده متفاوت است اما غالبا با علائم زیر همراه است؛

  • قرمزی و راش (دانه) پوستی
  • خارش
  • درد
  • ورم (ممکن است تنها در محل گزش یا در ناحیه وسیع‌تری دیده شود)
راش پوستی گزش
دانه (راش) پوستی ناشی از گزش

۲. گزش کک

کک‌ها (Flea) حشرات کوچکی هستند که در لباس‌ها و پارچه‌های پشمی زندگی کنند. کک‌ها چرخه‌ی تولید مثل بسیار سریعی دارند و به سرعت می‌توانند سراسر خانه را آلوده کنند. علائم پوستی بلافاصله بعد از گزیدن کک ظاهر می‌شود. گزش کک‌ها باعث ایجاد لکه‌های قرمز رنگ روی پوست شده که با خارش و درد همراه است. فرد به دنبال خاراندن این دانه یا راش پوستی ممکن است دچار عفونت شود. کک ها غالبا قسمت پایین ساق و پشت پا را می‌گزند.

برخی از دانه‌های قرمز پوستی قرمز، همراه با خارش دیده می‌شوند.

۳. عفونت های قارچی

این بیماری به لایه‌های رویی پوست، ناخن‌ها و پوست سر آسیب می رساند. علائم این بیماری، بستگی به محل درگیری عفونت دارد، عفونت قارچی موجب دانه‌های پوستی قرمز حلقوی شکل شده که حاشیه‌ی آن برجسته است. پوست وسط حلقه روشن و سالم بوده و با رشد قارچ لبه‌های حلقه به سمت خارج گسترش می‌یابد. اگر راش‌های پوستی بر روی پوست سر ایجاد شود در ناحیه درگیر ریزش مو دیده‌می‌شود. همچنین ممکن است در اثر دانه‌های پوستی خارش هم ایجاد شود.

۴. اگزمای آلرژی

اگزمای آلرژی ممکن است شبیه سوختگی باشد و اغلب در دست و ساعد دیده می‌شود. در این شرایط پوست قرمز، خشن، سرد، پوسته پوسته و همراه با خارش است.

بیماری پوستی ناشی از ویروس کوکساکی
بیماری پوستی ناشی از ویروس کوکساکی

۵. بیماری پوستی اگزما (Eczema)

اگزما یکی از شایع‌ترین اختلالات پوستی است. این بیماری اغلب اولین بار در دوران کودکی بروز می‌کند. اگزما می‌تواند موجب خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و غیره شود. همچنین در محل دانه‌های پوستی (راش‌های پوستی) ممکن است ریزش مو دیده شود.

بیشتر بخوانید : اگزما یا درماتیت آتوپیک چیست و چه علایمی دارد؟

۶. بیماری پوستی پسوریازیس یا پسوریاسیس (Psoriasis)

پسوریازیس بیماری شایع پوستی است که باعث به وجود آمدن تکه‌های نقر‌ه‌ای ضخیم، خارش دار، خشک یا تکه‌های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند می شود. تظاهرات پوستی پسوریازیس اغلب در سر، آرنج‌ها، زانوها و قسمت پایین کمر دیده می‌شود. ممکن است همراه با خارش یا بدون علامت باشد.

بیماری پوستی پسوریازیس
بیماری پوستی (راش پوستی) پسوریازیس

۷. آبله مرغان (Chickenpox)

آبله مرغان عفونتی است که توسط ویروس واریسلا زوستر (Varicella Zoster) ایجاد می‌شود. بیماری در طول چند هفته بهبود می‌یابد. در آبله مرغان دانه پوستی همراه با خارش ابتدا در صورت و تنه ظاهر می‌شود و سپس در سراسر بدن گسترش پیدا می‌کند. این نقاط برجسته سپس به تاول تبدیل می‌شوند و بعد از ۴۸ ساعت تاول‌ها شروع به خشک شدن می‌کنند. این نوع از دانه‌های پوستی (راش پوستی) غالبا همراه با تب، بدن درد، گلودرد و بی‌اشتهایی همراه است.

۸. بیماری پوستی زونا (شینگلز – Shingles)

علت بیماری زونا همان ویروس آبله مرغان یا ویروس واریسلا زوستر است. در زونا دانه‌ی پوستی‌های بسیار دردناک همراه با سوزش و خارش دیده می‌شود. دانه پوستی‌ها به صورت خطی و بیشتر در ناحیه لگن دیده می‌شوند اما ممکن در قسمت‌های دیگر از جمله صورت هم ظاهر شوند. دانه‌های پوستی ممکن است همراه با تب، لرز، سردرد و خستگی همراه باشد.

بیماری زونا یا شینگلز
بیماری پوستی زونا یا شینگلز

۹. بیماری پوستی جرب یا گال (Scabies)

گال یک بیماری پوستی (راش پوستی) است که بسیار واگیردار است و به آسانی از طریق تماس فرد به فرد منتقل می‌شود. علائم در طی ۴ تا ۶ هفته ظاهر می شود و شامل موارد زیر است:

  • خارش شدید که اغلب در شب‌ها شدید می شود.
  • دانه پوستی، گاهی اوقات تاول هم ظاهر می‌شود.
  • زخم، به دنبال خارش دانه‌های پوستی ایجاد می‌شود.
بیماری پوستی جرب یا گال
بیماری پوستی جرب یا گال

۱۰. گزش کنه

موجب درد و تورم در ناحیه ی گزیدگی می‌شود. به دنبال گزش کنه بیمار دچار علائمی مانند دانه پوستی، سوزش، تاول و حتی اشکال در تنفس می‌شود. کنه اغلب برای مدت طولانی بر روی پوست می‌ماند.

۱۱. بیماری پوستی درماتیت سبورئیک (Seborrheic Dermatitis)

دانه های ریز سفید روی پوست دست یا قرمز رنگ که پوسته پوسته شده و حساس به لمس است دیده می‌شود. ناحیه درگیر ممکن است قرمز، چرب و همراه با خارش باشد. همچنین در نواحی دچار دانه‌ی پوستی موها ممکن است، ریخته‌شوند.

علل بروز دانه پوستی پوستی در کودکان کدامند؟

برخی از علت‌های ایجاد دانه‌های پوستی پوستی در کودکان شامل موارد زیر هستند؛

  • آبله مرغان
  • سرخک
  • تب مخملک
  • بیماری دست پا دهان
  • بیماری پنجم
  • بیماری کاوازاکی
  • زرد زخم
  • درمان

با توجه به گسترده بودن علل دانه‌های پوستی، درمان آن نیز بسیار متفاوت است. برخی بثورات (را‌ش‌ها) ممکن است نیازی به درمان نداشته‌باشند و خود به خود برطرف شوند. برخی نیز با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابند. با این وجود دسته‌ی دیگری از بثورات ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی باشند و نیاز به درمان بیماری زمینه‌ای داشته باشند.

خانم در حال خاراندن پوست گردن ناشی از دانه پوستی

دانه های قرمز روی پوست در کرونا

کرونا بیماری جدیدی است و هنوز داده‌های کاملی از این بیماری در دست نداریم، زیرا زمان زیادی از آلوده شدن انسان‌ها به آن نمی‌گذرد. اما موارد بسیار متنوعی درباره آن می‌شنویم که ناشی از تعداد بالای بیماران و واگیری شدید آن است. یکی از نشانه‌هایی که در بیماری‌های مبتلا به کرونا مشاهده شد و در بسیاری از بیماران بروز پیدا کرد، دانه های قرمز روی پوست در کرونا بود. این علامت به خصوص در واریانت دلتا و واریانت قبلی آن مشاهده شد.

البته بثورات پوستی دیگری هم در کرونا بر روی بدن بیماران بروز کرد که شامل دانه های ریز سفید روی پوست دست و یا جوش های ریز روی دست با خارش بودند. یکی از این بثورات هم دانه‌های قرمز بود. به طور کلی بثورات پوستی در کرونا به شکل زیر دیده می‌شوند؛

  • دانه‌‌های سفید چرکی
  • دانه‌های قرمز پوستی
  • زخم شدن انگشتان
  • تاول‌های پر و معمولا خارش دار
  • خارش شدید
  • بثورات پوستی مشابه گزش حشرات
  • کهیر

بثورات پوستی کرونا بیشتر در افرادی که سنین بالایی دارند دیده‌می‌شود. دیدن دانه‌های پوستی در کرونا شامل ۲۰٪ بیماران می‌شود که تعداد زیادی است.‌ دانه های قرمز دست و پا، دانه های پوست روی بالاتنه و دانه های قرمز پوست بدون خارش و یا با خارش در کرونا گزارش شده‌اند.

درمان دانه های قرمز روی پوست همراه با خارش

خارش یکی از بدترین مواردی است که می‌تواند برای فرد ایجاد شود زیرا تحمل آن بسیار دشوار است. معمولا دانه های قرمز روی پوست با خارش را سریع‌تر از دیگر بثورات پوستی مورد توجه قرار می‌دهیم و برای درمان آن اقدام می‌کنیم. کسانی که به این دانه‌های پوستی دچار می‌شوند، ابتدا به دنبال درمان خارش آن هستند.

البته علت ایجاد دانه های قرمز با خارش در تشخیص روش درمانی موثر است. مثلا اینکه علت ایجاد دانه های قرمز گزش حشره بوده است یا آبله مرغان، می‌تواند در درمان کردن آنها کمک کند.

برای درمان خارش دانه‌های پوستی می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت؛

  • اگر علت خارش و دانه‌های قرمز پوست، خشکی پوست باشد، می‌توانید با استفاده از مرطوب کننده آن را بهبود ببخشید.
  • برای اگزماها می‌توان از کورتیکواستروئیدها کمک گرفت.
  • آلرژی را می‌توان با آنتی هستامین درمان کرد.
  • برای درمان بیماری‌های قارچی و بیماری کرم‌های حلقوی می‌توان از پمادهای موضعی برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده کرد.
  • گزش حشرات را می‌توان با آنتی هیستامین بهتر کرد. البته برخی ژل‌های موضعی هستند که با مالش آنها به بدن می‌توانید حشرات را از خود دور نگه دارید.

یکی از نشانه‌هایی که در بیماری‌های مبتلا به کرونا مشاهده شده‌است، دانه های قرمز روی پوست در کرونا بوده است.

درمان خانگی دانه های قرمز روی پوست چیست؟

شاید این سوال را بپرسید که آیا می‌توان تا قبل از مراجعه به پزشک دانه های قرمز روی پوست را درمان کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید علت ایجاد بثورات پوستی را دانست. اما به طور کلی، با راهکارهای خانگی زیر می‌توان اندی این حالت را بهبود بخشید؛

  • کمپرس سرد می‌تواند خارش و تورم دانه‌های قرمز را کاهش دهد.
  • می‌توان از ژل آلوئه ورا برای بهبود این راش‌های پوستی استفاده کرد و از خارش آنها کاست.
  • روغن نارگیل از معجزات خارش و دانه‌های قرمز مخصوصا به علت خشکی پوست است.
  • روغن درخت چای باعث بهبود بثورات پوستی مخصوصا دون دون شدن پوست می‌شود.

چه موقع برای درمان دانه پوستی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بثورات پوستی همراه با هر کدام از علائم زیر باشد باید به متخصص پوست مراجعه کنید:

  • گلودرد
  • درد مفاصل
  • درد هنگام لمس در نواحی نزدیک دانه‌ی پوستی
  • اگر به تازگی دچار نیش حیوانات یا حشرات شده‌اید.
  • وجود خطوط قرمز در نزدیکی دانه‌ی پوستی
  • ترشحات چرکی زیاد
  • تغییر رنگ سریع پوست
  • دشواری در تنفس یا احساس بسته‌شدن گلو
  • درد شدید یا دردی که به مرور تشدید می‌شود
  • تب بالا
  • گیجی
  • سرگیجه
  • ورم صورت یا اندام‌ها
  • درد شدید در سر و گردن
  • استفراغ یا اسهال مداوم

راهنمای دکترتو در مواجهه با دانه های پوستی

در صورتیکه با هر یک از بثورات پوستی مواجه شدید، به جای اینکه استرس بگیرید و یا برعکس، نسبت به آن بی‌تفاوت باشید، اولین قدم که مراجعه به دکتر متخصص پوست و مو و زیبایی است را جدی بگیرید. ممکن است که علت ایجاد دانه‌های پوستی مانند آلرژی ساده و یا مرتبط به بیماری‌های خودایمنی پیچیده باشد.

از لیست بهترین متخصص و فوق تخصص پوست، مو و زیبایی، یک دکتر پوست خوب را انتخاب کرده و با ثبت نوبت اینترنتی به پزشک مراجعه کنید. 

 

دکتر پوست تهران  

دکتر پوست شیراز

دکتر پوست اصفهان

 دکتر پوست مشهد

دکتر پوست کرج

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره دانه پوستی

  1. مجید بابایی گفت:

    سلام کف پای من مدت طولانی هست در زیر پوست دانه های قرمز رنگ به سطح پوست می آید و شرو به تخریب کف پا و لای انگشتان و ناخن شصت پا میشود زمانی که از داروی ساختنی تجویز پزشک استفاده میکنم تقریبا بهتر میشود ولی دوباره شروع به پوسته پوسته میکند خارش هم ندارد لطفا راهنمایی بفرمایید

  2. مجید بابایی گفت:

    سلام کف پای من مدت طولانی هست در زیر پوست دانه های قرمز رنگ به سطح پوست می آید و شرو به تخریب کف پا و لای انگشتان و ناخن شصت پا میشود زمانی که از داروی ساختنی تجویز پزشک استفاده میکنم تقریبا بهتر میشود و خارش هم ندارد لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. Shayan گفت:

      سلام مدت ۶ ماه است در دست ناخن ها ام دانه های به وجود امده هچ دردی نه دارد چوطور حزف کنم این دانه هاره

  3. زهرا گفت:

    سلام خسته نباشید.دختربچه ۵ساله ای دارم که شکم وپشتش رو چندروزه انقدرمیخارونه قرمزرنگ وتاول مانندشده وخیلی اذیت میکشه.قبلاهم یکباراینطوری شده بود.لطف کنیدراهنمایی بفرمایید.پیشاپیش تشکرمیکنم.خداحافظ شما

  4. آیدا محتشم گفت:

    سلام پشت دستم دون دون ریز سفید زیرپوستی زده که مجاورت با خورشید موجب خارش آن می شود و همچنین در تماس باشوینده ها این دون دون ها برجسته میشن و باعث زبر شدن پوست دستم میشه میخواستم علتش رو توضیح بدین و اینکه روش درمانش چیه ؟ لطفا کمکم کنید

  5. فرهاد محمدی گفت:

    باسلام و سپاس فراوان،بینهایت جامع، کامل و بی نقص.

  6. ژکفر گفت:

    سلام یکدانه بر گردن من ظاهرشده وباندازه شصت کلان مسطح است باحمام کردن حساسیت میکنم زیاد خارش مر آید

  7. محسن گفت:

    سلام من حدود ۴ ماه است که درگیر دانه هایی بر روی بدنم بیشتر پشت کمر و شکم هستم این دانه ها قرمز رنگ و گاهی همراه با خارش و گاهی خارش ندازند این دانه از زمانی که به گرگان رفته بودم و برگشتم ظاهر شد هنوز هم خوب نشده ممنونم اگر من را رهنمایی کنید

    1. خاطره سلیمانی گفت:

      با سلام من سه روزه در روی سمت چپ بینی ام سطحی به اندازه حدود ۲cm به شکل بیضی حالت سوختگی پیدا کرده که خارش دارد ممنون میشم راهنمایی ام کنید در این اوضاع کرونا چکار میتونم بکنم. سپاسگزارم

      1. زهرا مرزانی گفت:

        سلام من کف پا وموچ دست وآرنج به داخل دونه قرمز مثل سوختگی که در شب خارش شدید داشت تهقیق کردم وپماد پرمترین کشیدم و تمام لباسمو با آب داغ و فرش کف اطاق همه رختخواب سشتم و ضدعفونی کردم داره بهتر میشه اگر بدنت ضعیف باشه دیر خوب میشه و پماد و قرص این بیماری ممکنه اسهال یا تهوع بیاره برای افراد مختلف فرق میکنه و اینکه فلفل چربی قند نخورید انشاالله که زود همه بیمارا شفا بگیرن

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          پاس از راهنمایی تان
          تندرست باشید

    2. صادق کریمی گفت:

      سلام من ۲۲سالمه مرد هستم تابستان اصلا پوستم خارش نمیکرد اما زمستون چرا ولی امسال زمستون هم خارش میکرد هم وقتی دمای بدنم بالا میره کل بدنم دونه های قرمز میزنه بعد که بدنم سرد میشه جوش ها هم خوب میشه علتش چیه

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست گرامی
        برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص پوست مراجعه کنین:
        لیست متخصصین پوست و مو

      2. عبدلخالیق احمدی گفت:

        سلام وقت بخیر آقای دکتر پسر من الان شش سالش است از دوساله گی تا حالا یک سال دوسال درمیان یک طرف صورت اش گاهی دست اش دیگر نقاط بدنش جوش میزنه خارش داره خارش میکنه خونی میشه علتش چیه تشکر

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال آلرژی مزمن وجود دارد
          نیاز به ازمایش های ایمنولوژی دارید

  8. عظیم گفت:

    دانه های ریز زیرپوستی دارم وناحیه مریوطه قرمز هست،بدون درد وخارش هست،مدتی هست که ظاهر شده وبنظر میرسه که درحال گسترش در ناحیه جلو گردن هست.
    همه مقاله رو مطالعه کردم جزئ هیچ کدام از دسته بندیها نبود.
    لطفا راهنمایی کنید.

    1. وحید گفت:

      سلام کودک ۲.۵ ساله در هنگام تب قسمتهای از بدنش جوش های مانند گزیدگی بیرون میریزه دلیلش چیه.چکار باید کرد

      1. مریم گفت:

        سلام وقت بخیر دخترم مدتی هست که ری بدنش دونه های شبیه تاول یا آبله میزنه و این دونه ها شبیه زگیل میشن،واقعا نگرانم کرده چیکار کنم

        1. علی ابراهیمی گفت:

          سلام بغل انگشت کوچک پا (از تو) یک دانه سفت واگر پشت پا به زمینبکشم یا بشینم باعث سوزش میشود اگر فشار بدهم درد میگیرد بین دو انگشت بسیار بوی بدی میدهد حتی اگر پا را بشورم رنگ دانه کبود کم رنگ است لطف کنید راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم خداوند به شما سلامتی وشادی عنایت فرماید

      2. مرضیه ابراهیمی توری گفت:

        سلام خسته نباشیدپسرم یکسال هستش براثرخوردن آموکسی کلاو.تنش قسمت صورت وشکم دانه های قرمزبوجودآمدآیاخودش رفع میشود

        1. غزاله مهدی پور گفت:

          سلام بچه شما به آموکسی کلاو حساسیت دارد ..در مراجعات بعدی به پزشک در مورد این حساسیت به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم از داروهای مشابه استفاده کند..قبل از تزریق پنی سیلین تست فراموش نشود.

      3. مهدی جعفری گفت:

        سلام مدتی هست که در ناحیه پشت وسط کمر به طور کامل از چپ تا راست پشت کمرم احساس سوزش و درد پوستی تند و تیز دارم اما هیچ علایمی از قرمزی یا تغییر حالت در سطح پوست دیده نمیشود وقتی دست ها و کتفم را به عقب حرکت میدهم که باعث فشرده شدن پشتم میشه این سوزش و درد بیشتر احساس میشه و درد و سوزش ایجاد شده در هر دفعه نقطه ثابتی نیست و با هر تحرک و کشیده شدن پوست در اکثر فعالیت های روزمره این سوزش عذاب آور هست به خصوص هنگام رانندگی و عرق کردن پشت کمر

    2. محسن گفت:

      سلام، دیدم پیامتون برای چهار ماه پیشه.. گفتم لابد تا الان مشکل جوش های قرمز برطرف شده باشه و‌ازتون راهنمایی بگیرم.

    3. ناشناس گفت:

      من منم مثل شما هستم

  9. vasta گفت:

    سلام خسته نباشید برادر من کف دست و پای او جوش های متوسط رو ب بزرگی زده قرمز هست متوسط خارش داره و خیلی هم درد میکنه علتش چی میتونه باشه ؟

    1. مریم طبایی گفت:

      سلام ،۲ هفته است کف دستام دونه های ریز و کمی آبدار زده که چندین بار هم به دکتر پوست مراجعه کردم و ۲ نوع پپاد و قرص حساسیت داد ولی تغیری نکرده ،علتش چیه ؟؟چحوری درمان میشه ؟؟خارش و سوزش هم داره

    2. میثم حاتمی گفت:

      سلام چند روزیه دانه های سرخ رنگ ریز فقط روی پنجه دوتا پاهام زده و هیچگونه خارش و دردی ندارن تا حالا هم هیچ سابقه ای نداشتم دلیلش چیه؟؟؟؟

  10. رضا گفت:

    سلام در کف دست هام جوش ابکی میزنه در پا کمتر ولی در فصل تابستان خیلی شدت پیدا میکنه در زمستان خیلی کم میشه خیلی دکتر متخصص پوست مراجعه کردم ولی نتیجه نداشت با تشکر

    1. صالحی گفت:

      سلام
      سه روز ه بدن درد شدید همراه با تب و لرز و دونه های قرمز رنگ مثل جوش کل بدنم در آورده ولی خفیف …این درد روز اول کل بدنم بوده ولی از روز دوم به بعد زد به کمرم و الان به بازو و گردن وسر …دلیلش چی میتونه باشه؟

      1. محمد عباسی گفت:

        سلام پسر ۵ ساله ام رو انگشتان وروی ارنج دستش دانه های ریز زیر پوستی زده خواستم دلیلش چیه وراه درمانش چیست

      2. F. Htf گفت:

        سلام
        دانه های ریز تاول مانند درپس سر داخل موهاهمراه با ترشحات خیلی کم چسبناک نشانه ی چیست برای درمان آن چه باید کرد

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          لازمه که این دانه‌ها توسط متخصص پوست ماینه بشن تا بشه نظر قطعی داد:
          لیست متخصصین پوست و مو

      3. پارسا عبدی گفت:

        آبله مرغون

        1. محمدرصاموسوی گفت:

          باسلام وخسته نباشیدمن مردهستم و۴۵سن دارم ومدت دوسال است که روی رانهاازداخل وبعدروی باسن وزانوبه پایین جوشهای قرمزوخارشی میزنه وداعم جاش عوض میشه میخواستم دلیلشووراه درمانش بپرسم

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          ممکنه عرق سوز شده باشه. از پماد زینک اکساید کمک بگیرین. اگه بهتر نشدین، به متخصص پوست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین پوست و مو

      4. سمیه عالیمور گفت:

        کرونا جدیدا از این علائم ها داره

      5. ناشناس گفت:

        آبله مرغان

    2. مرضیه ابراهیمی توری گفت:

      سلام خسته نباشیدپسرم یکسال هستش براثرخوردن آموکسی کلاو.تنش قسمت صورت وشکم دانه های قرمزبوجودآمدآیاخودش رفع میشود

      1. فهیمه امیری گفت:

        سلام وقت بخیر من همسرم دو روز پیش ناحیه شکم به سمت پهلو هاش جوش های قرمز ۷ تا ۸ تا زده بود و خارش و درد هم داره و امروز یهو دیدیم آبدار شده تاول تاول انگار و امروز میگفت گلوم درد میکنه و پاهام به نظر شما چی میتونه باشه؟

      2. محمدحسین گفت:

        سلام منم همینجوری بر اثر اموکسی کلاو دونه زده بدنم چیکار کردید خوب شد؟