داروی کتوکونازول و درمان عفونت و قارچ بدن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

کتوکونازول یک داروی تجویزی برای درمان عفونت قارچی است که به صورت قرص خوراکی، کرم کتوکونازول، فوم موضعی، شامپو و ژل و محلول کتوکونازول موضعی موجود است. قرص خوراکی فقط به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است و شکل‌های دیگر آن نیاز به تجویز پزشک دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی کتوکونازول و درمان عفونت و قارچ بدن

داروی کتوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی مانند عفونت پای ورزشکاران یا قارچ ناخن استفاده می‌شود. با این حال، این دارو می‌توانند عوارض جانبی از جمله حالت تهوع، درد شکم، مشکلات کبدی و تداخل با سایر داروها را داشته باشند. رعایت دستورات پزشک در زمان مصرف قرص کتوکونازول بسیار مهم است. برای دریافت نوبت آنلاین یا حضوری از پزشک عمومی می‌توانید همین حالا به بخش نوبت‌دهی سایت دکترتو مراجعه کنید.

داروی کتوکونازول چیست؟

کتوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی خطرناک در بدن به کار می‌رود. این دارو به دسته داروهای ضد قارچ آزول تعلق دارد و از رشد قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. به دلیل خطر عوارض جانبی جدی و تداخلات دارویی خطرناک نباید بدون مشورت پزشک از کتوکونازول برای درمان عفونت‌های قارچی روی سطح پوست یا ناخن استفاده کرد.

  • نام رایج دارو: کتوکنازول- Ketoconazole
  • اسامی تجاری: نیزورال

طریقه و نحوه مصرف قرص کتوکونازول ۲۰۰ چگونه است؟

قرص کتوکونازول ۲۰۰ ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا یک نوبت در روز مصرف شود. مصرف آن همراه با غذا باعث کاهش درد معده می‌شود. اگر داروهای ضداسید مصرف می‌کنید، کتوکونازول را حداقل ۲ ساعت یا ۱ ساعت بعد از داروی آنتی اسید مصرف کنید. در غیر این صورت ممکن است کتوکونازول به خوبی جذب نشود.

دوز و دوره مصرف داروی کتوکونازول به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. حتما همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک خود در میان بگذارید. در کودکان دوز مصرفی به وزن آنان نیز بستگی دارد و ممکن است دوره درمان از چند روز تا چند ماه طول بکشد.

مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

قرص کتوکونازول برای قارچ پوستی مفید است؟

همین الان از بهترین متخصص مشاوره بگیر!

موارد مصرف قرص کتوکونازول (قرص کتوکونازول ۲۰۰ برای چی خوبه؟)

قرص کتوکونازول ۲۰۰ معمولاً برای درمان عفونت‌های قارچی از جمله عفونت‌های قارچی سیستمیک مانند کریپتوکوکوز، هیستوپلاسموز و کاندیدیازیس تجویز می‌شود. این دارو همچنین می تواند برای درمان برخی از انواع عفونت‌های پوستی، مانند عفونت‌های قارچی که به درمان موضعی مانند کرم و پماد پاسخ نمی‌دهند، استفاده شود.

در زمان بارداری فقط موقعی که این دارو مورد نیاز باشد از آن استفاده کنید. اگر این دارو در ۳ ماه اول بارداری مصرف شود ممکن است به جنین آسیب برساند. در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در زمان بارداری با پزشک مشورت کنید. همچنین این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد.

۱. قرص و پماد کتوکونازول برای عفونت واژن

آمپول کتوکونازول و پماد کتوکونازول برای خارش واژن یا درمان عفونت‌های واژن استفاده نمی‌شود. عفونت و خارش واژن معمولاً در اثر عفونت‌های مخمری (کاندیدا) ایجاد می‌شود. در چنین مواردی، داروهای ضد قارچی که به طور خاص برای استفاده واژینال طراحی شده‌اند، مانند کرم‌های ضد قارچ یا شیاف‌های حاوی کلوتریمازول یا میکونازول، توصیه می‌شوند.

۲. قرص کتوکونازول و ریزش مو (شامپو شوره کتوکونازول ایروکس ۲ درصد)

شامپو کتوکونازول برای چیست؟ برخی افراد از شامپو کتوکونازول بعد از کاشت مو استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که کتوکونازول ممکن است دارای خواص ضد آندروژنی باشد، به این معنی که می‌تواند به مهار تولید DHT، هورمون مرتبط با ریزش مو کمک کند و داروی خوراکی آن در دسته بهترین قرص برای ریزش مو قرار گیرد. با این حال، در حالی که دارو و شامپو کتوکونازول ممکن است به شوره سر کمک کند، اثربخشی آن در درمان ریزش مو هنوز به طور کامل توسط شواهد قطعی تأیید نشده است.

اینفوگرافی داروی کتوکونازول
تحقیقات نشان می‌دهد که کتوکونازول ممکن است دارای خواص ضد آندروژنی باشد.

۳. قرص ضد قارچ پوستی کتوکونازول (پماد کتوکونازول برای قارچ ناخن)

قرص ketorix 200 برای چیست؟ کپسول کتوکونازول یا قطره کتوکونازول برای قارچ پوستی سیستمیک استفاده می‌شود و دشمن قارچ پوستی است. قارچ ناخن معمولاً به داروهای ضد قارچ خوراکی یا سایر گزینه‌های درمانی مانند لاک ناخن دارویی یا حذف ناخن در موارد شدید نیاز دارد.

۴. قرص کتوکونازول برای جوش صورت و بدن خوب است؟ (کرم کتوکونازول برای صورت)

کتوکونازول خوراکی برای جوش‌هایی استفاده می‌شود که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند و فقط با نسخه پزشک در دسترس است. بیشتر بیماران بعد از مصرف مداوم این دارو در طول مدت یک تا دو ماه، اثراتی از بهبود جوش پوستی را مشاهده می‌کنند.

کتوکونازول عفونت‌های قارچی یا مخمری پوست را درمان می‌کند. همچنین ممکن است برای درمان درماتیت سبورئیک، وضعیتی که باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می‌شود، استفاده شود اما عفونت‌های ناشی از باکتری یا ویروس را درمان نمی‌کند.

قبل از مصرف دارو، با متخصص پوست برای درمان عفونت‌های پوستی مشورت کن!

عوارض جانبی قرص کتوکونازول چیست؟

مصرف کتوکونازول ممکن است موجب عوارضی مانند تهوع و استفراغ شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید. سایر موارد عبارتند از:

  • سردرد، مشکلات بینایی و تغییرات خلقی (مانند افسردگی و میل به خودکشی)
  • مشکل غده فوق کلیوی (کمبود آدرنال)، کاهش سطح تستسترون و کاهش تولید اسپرم
  • بدتر شدن مشکلات عملکرد غده فوق کلیوی و عدم جوابدهی درست بدن به استرس فیزیکی
  • خستگی غیر معمول، ضعف، سرگیجه موقع بلند شدن
  • اسهال، کاهش وزن، تغییرات دوره قاعدگی
  • کاهش میل و توانایی جنسی یا بزرگی سینه در مردان
  • خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو) از عوارض دارو بر کبد

در صورت بروز علائم نادر اما جدی مانند تپش قلب تند یا نامنظم، سرگیجه شدید و غش کردن به اورژانس مراجعه کنید. واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است.

متن انگلیسی:
When ketoconazole is used at high doses, it may cause an adrenal gland problem (adrenal insufficiency), a decrease in testosterone levels, and a decrease in sperm production.
ترجمه فارسی:
زمانی که کتوکونازول در دوزهای بالا استفاده می‌شود، ممکن است باعث مشکل غده آدرنال (نارسایی آدرنال)، کاهش سطح تستوسترون و کاهش تولید اسپرم شود.

به نقل از سایت webmd

موارد احتیاط مصرف کپسول کتوکونازول

قبل از مصرف اگر به داروی کتوکونازول یا داروهای ضد قارچ آزول مانند فلوکونازول یا ایتراکونازول حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی کتوکونازول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود.

اگر سابقه بیماری مخصوصا بیماری‌هایی مانند مشکلات کبدی، مصرف الکل، سطح تستسترون پایین، مشکلات کم‌کاری غده فوق کلیوی (مانند سطح کورتیسول پایین، بیماری آدیسون و کمبود آدرنال) یا تولید پایین اسید معده (آکلریدری) را دارید، قبل از مصرف کتوکونازول این موضوع را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید.

داروی کتوکونازول می‌تواند موجب عوارض جانبی و تداخلات دارویی خطرناک (شاید کشنده) شود. به همین دلیل باید زمانی از این دارو استفاده شود که دیگر درمان‌ها جواب نداده باشند، در دسترس نباشند و یا نتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

داروی کتوکونازول می‌تواند موجب مشکلات کبدی (شاید کشنده) شود. اگر هر کدام از علائم مشکلات کبدی مانند تهوع یا استفراغ مداوم، درد معده، ادرار تیره، چشم یا پوست زرد رنگ، از دست دادن اشتها یا مدفوع به رنگ روشن را مشاهده کردید با پزشک تماس حاصل کنید. پزشکتان برای کاهش خطر مشکلات کبدی باید آزمایش عملکرد کبد را به صورت هفتگی تا پایان درمان با داروی کتوکونازول تجویز کند. هنگام مصرف کتوکنازول از مصرف الکل خودداری کنید زیرا خطر ابتلا به مشکلات کبدی را افزایش می‌دهد.

داروی کتوکونازول می‌تواند موجب مشکلات کبدی (شاید کشنده) شود.

تداخلات دارویی کتوکونازول با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی کتوکونازول را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی کتوکونازول نکنید. داروهایی که می‌توانند بر خروج کتوکونازول از بدن تاثیر بگذارند عبارتند از:

  •  ایزونیازید، نویراپین
  • داروهای ریفامایسین مانند ریفابوتین و ریفامپین
  •  داروی بروموکریپتین و کلشی سین
  •  برخی از بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام، میدازولام و تریازولام
  •  التریپتان، دومپریدون، اپلرنون
  •  آلکالوئیدهای قلیایی مانند ارگوتامین، دی هیدرو ارگوتامین
  • داروهای درمان اختلال نعوظ یا فشار خون ریوی مانند سیلدنافیل، تادالافیل
  •  داروهای درمان تشنج مانند فنی توئین
  •  داروهای استاتین مانند وینبلاستاتین، لواستاتین و سیمواستاتین

داروی کتوکونازول برای جذب بهتر به اسید معده نیاز دارد، به همین دلیل اگر داروهایی مصرف می‌کنید که میزان اسید معده را کاهش می‌دهد مانند داروهای ضد اسید، سوزش معده و مسدود کننده‌های H2 (مانند سیمتیدین، فاموتیدین و رانیتیدن)، سوکرالفیت یا داروهایی که باعث کاهش سرعت حرکت روده می‌شوند (آنتی کولینرژیک‌هایی مانند دیسیکلوم، پروبانتلین)، کتوکونازول را حداقل ۲ ساعت قبل از مصرف هرکدام از این داروها مصرف کنید.

اشکال دارویی کپسول کتوکنازولتداخل دارویی قطره کتوکنازولعوارض جانبی قرص کتوکونازول
لوسیون کتوکونازول دی.پی ۲%داروهای هپاتوتوکسیک خارش و تحریک پوستی
شامپو موضعی کتوکونازول-ایروکس ۲% ۱۰۰ میلی لیتراستاتین‌هاتهوع و استفراغ
کرم کتوکونازول دی پی ۲% ۳۰ گرمسیزاپرایددرد شکمی
مشخصات دارویی کتوکنازول

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی کتوکونازول متعلق به گروهی از داروها به نام ضد قارچ آزول است. این دارو با توقف رشد قارچ عمل می‌کند و نباید برای درمان عفونت‌های قارچی روی پوست و ناخن‌ها به دلیل خطر عوارض جانبی جدی و تداخلات دارویی استفاده شود. قبل از مصرف کتوکنازول بهتر است با فوق تخصص پوست و مو یا درصورت ابتلا به بیماری عفونی با دکتر بیماری عفونی مشورت کنید. در سایت نوبت‌دهی پزشک دکترِتو امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و مشاوره با دکتر پوست آنلاین، دکتر عفونی آنلاین و دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

کتوکونازول یک داروی تجویزی برای درمان عفونت قارچی است که به صورت قرص خوراکی، کرم کتوکونازول، فوم موضعی، شامپو و ژل و محلول کتوکونازول موضعی موجود است. قرص خوراکی فقط به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است و شکل‌های دیگر آن نیاز به تجویز پزشک دارد.

کتوکونازول اولین داروی ضد قارچ خوراکی فعال است، دوز آن نیز دو بار در روز به مدت ۵ روز است. فلوکونازول ضد قارچ خوراکی جدیدتری است، دوز آن نیز یکبار در روز و ۱۵۰ میلی‌گرم است. بیماران تحت درمان با فلوکونازول نسبت به بیماران تحت درمان با کتوکونازول بهبود بیشتری در درمان بیماری قارچی داشتند.

اگر با مصرف داروی کتوکونازول دچار عوارض جدی‌ مانند مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

زمان شروع استفاده از این دارو باید برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش عملکرد کبد و INR برای بررسی روند بهبود و تاثیرات عوارض جانبی باید انجام شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره داروی کتوکونازول

  1. Roby گفت:

    من از شامپوی کوتوکونازول۲ درصد استفاده کردم بهمراه قرصای دیگ ک برای مشکل پوست کف سرم داشتم تقریبا پسویاریس باشه احتمالا ولی از اون موقع ریزش شدید موگرفتم😔😔

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عفونت های قارچی پوست سر و پسوریازیس موجب ریزش مو میشه با مراجعه به متخصص پوست و مو علاوه بر دریافت داروی مناسب برای بهبود این بیماری برای شما مکمل های تقویت مو نیز تجویز میشه. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      متخصص پوست و مو

  2. Ali گفت:

    سلام ، از قرص کتوکونازول برای درمان سبوره پوستی هم تجویز میشه و اینکه من سبوره پوستی شدید دارم خستم کرده این بیماری به هر کجا برای درمان رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به علت داشتن عوارض جانبی و تداخلات دارویی این قرص رو نمیتونی بدون نظر پزشک متخصص مصرف کنی. علت سبوره پوستی عوامل زیادی از جمله خشکی پوست سر، مشکلات هورمونی،برخی از رژیم های غذایی و از همه مهمتر استرس هست. برا درمان سبوره سر ابتدا استرس و تنش باید رفع بشه و همکاران پزشک شامپوهای جدید حاوی کتوکونازول و یا شامپوهای حاوی سلنیوم سولفاید رو به شما معرفی میکنند که مصرف موضعی اونها در قالب شامپو مفیدتر از مصرف قرص هست. توصیه میشه به یکی از متخصص های خوب پوست که تو لینک بهت معرفی کردیم مراجعه کنی.
      متخصص پوست

  3. امیرمحمد یوسفی گفت:

    با سلام
    بنده یک ورق کتوکنازول که حاوی ۱۰ عدد قرص بود را بصورت روز و شب یعنی هر روز ۲ عدد مصرف کردم.
    و سپس شوره سرم به مدت ۲۰ روز بصورت کامل قطع شد.
    الان پس از ۲۰ روز دوباره شوره سرم برگشته.
    الان چی کار کنم؟
    لازم به ذکر است کتوکنازول ۲۰۰ مصرف کردم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه علاوه بر مصرف قرص، از شامپوهای کتوکونازول هم استفاده کنین.

      1. امیرمحمد یوسفی گفت:

        بله درسته
        اما از عوارضی که ای دارو داره میترسم
        و اینکه تا کی باید مصرف کنم تا دیگر شوره سرم برنگرده؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          تا زمانی که شامپو تموم بشه استفاده کنین
          در صورت بازگشت شوره، دوباره مصرف رو شروع کنین

        2. الی الی گفت:

          سلام
          من کاشت ناخن دارم و دفعه آخر ک ترمیم کرددم پوست زیر ناخونهام ترک ترک و درد ناک شده و دور نلخنهام هم ملتهب شد.دکتر داروخانه پماد کتوکونازول و پماد موپیتاپ داد بهم
          آیا همینها درمان میکنه یا باید برم دکتر؟؟
          در ضمن ۳ روزه این پمادها رو لارم مصرف میکنم
          نمسدونم علتش قارچه یا الرزی

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          ممکنه دچار عفونت قارچی یا باکتریایی شده باشین
          اگر با مصرف این پماد ها بهتر نشدین لازمه به متخصص پوست مراجعه کنین:
          لیست متخصصین پوست و مو

  4. yalda taghizadeh گفت:

    سلام مصرف این دارو تا چه مدت لازم است برای عفونت شدید قارچی واژن؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      طول دوره ی درمان، ۷ تا ۱۴ روز هست.

  5. سارا گفت:

    این قرص رو دکترم برای اگزمای پوستی شدیدی که دارم تجویز کرده من اینو بلافاصله بعد از ناهار میخورم اشکالی که نداره ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر مشکلی ندارد. توصیه می شه داروی کتوکونازول رو همراه با غذا میل کنید.

  6. مهرداد محمدی گفت:

    سلام . برای قارچ پوستی که روی بدنم به وجود اومده پزشک دوز ۲۰۰ قرص کتوکونازول و قطره بتامتازون و پماد کلوتریمازول رو تجویز کرده اما هر جایی که خوب میشه باز یه قسمت دیگه از بدنم شروع میکنه به خارش و یه روز بعدش حلقه قارچی به وجود میاد چکار کنم تا خوب بشه الان حدود دو هفته اس

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه به متخصص پوست مراجعه کنین تا معاینه بشین و درمان مناسب براتون شروع بشه:
      لیست متخصصین پوست و مو

  7. مرتضی نصیری گفت:

    سلام خسته نباشید
    من قرص کتونازول ۲۰۰رو مصرف میکنم به خاطر لکه های سیاه رنگ
    و دکترم گفته وقتی این دارو مصرف کردی بعد اون ورزش کن تا عرق کنی .
    این راه و روش درست هست

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله ورزش می تونه باعث بهبود عملکرد بدن و دفع مواد اضافی از طریق عرق بشه.

  8. Nm گفت:

    سلام من لکه های سفیدتوی بدنم دراومده دکتر بهم شامپوی ایروکس٪۱رو داد ولی تاثیرنزاشت این شامپوموثره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      شامپوی ایروکس برای درمان شوره‌ی سر کاربرد داره. علت لکه‌های سفید پوستی می‌تونه اگزما، پسوریازیس، میلیا، ویتیلیگو، عفونت قارچی، کمبود ویتامین، رژیم غذایی نامناسب باشه.
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص پوست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

  9. امیراحمد سینایی گفت:

    سلام
    بدلیل مشکلات پوستی چانه که قرمز و مانندالتهاب هست و جوش و شوره پوست سر
    دکتر متخصص پوست
    شامپو برای سر و صورت و قرص کتو کونازول ۲۰۰ روزی ۲بار ، کرم سرتول برای صبحها و پمادفلوئوسینولون برای شبها و
    قرص پردنیرلون۵ هر۸ساعت وسط غذا داده ،
    متاسفانه بعد وز گرفتن دارو ها و نطالع بروشور و عوارض ، نگران شدم ، چون کبدچرب گرید ۲هستم مجاز به خوردن این داروها مخصوصا کتوکونازول هستم؟عوارض جدی پیش نیاد؟گوارشم هم حساس و ضعیفه
    ممکنه راهنمایی بفرمایید؟دسترسی به پزشک مربوطه هم ندارم؟باتشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      داروی کتوکونازول می‌تونه باعث آسیب کبدی بشه. در صورت مشاهده‌ی علائمی مانند تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس یا زردی چشم ها و پوست، مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنین. می‌تونین از داروهای جایگزین مثل ایتراکونازول و فلوکونازول هم استفاده کنین.

    2. رضا گفت:

      سلام کسی می دونه باید چه جوری مصرف کرد روزی چن عدد

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا یک نوبت در روز مصرف بشه. اما مصرف این دارو همراه با غذا ممکنه باعث کاهش درد معده بشه.

  10. پویا گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من از شکل شامپویی کتوکنازول استفاده میکنم برای شوره سر که خیلی تاثیر گذار هم هست
    باز هم این عوارض رو داره ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام پویا جان
      شامپوی کتوکونازول از طریق پوست جذب نمی‌شود به همین دلیل عوارضی که با مصرف قرص کتوکونازول دیده می‌شود را ایجاد نمی‌کند.

      1. مریم محمدی گفت:

        من قارچ پوستی واژن دارم خارش هم داره آیا با پماد ان ان و پماد ولوتریمازول با هم مخلوط کنم بزنم درمان میشه و قرص کتوکونازول روزی یک عدد وسط شام بخورم ؟؟

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله بهترین روش همین است
          تندرست باشید