داروی متی مازول چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف متی مازول

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی متی مازول برای درمان تیروئید پر کار استفاده می‌شود. داروی متی مازول با متوقف کردن ترشح بیش از حد هورمون تیروئید توسط غده‌ی تیروئید کار می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داوی متی مازول

نام تجاری دارو: تاپازول

نام رایج دارو: متی مازول – Methimazole

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

متی مازول چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی متی مازول برای درمان تیروئید پر کار استفاده می‌شود.

نحوه‌ مصرف داروی متی مازول و دوز مصرفی

داروی متی مازول را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا سه بار در روز و هر هشت ساعت یک بار، همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

دوز مصرف داروی متی مازول به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای درمان کودکان به وسیله‌ی این دارو دوز مصرفی بر اساس وزن کودک تعیین می‌شود.

داروی متی‌متازول را دقیقا طبق دستورالعمل دکتر غدد مصرف کنید. توجه داشته باشید که دوز دارو را به طور خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید، زیرا در این صورت نه تنها وضعیت شما زودتر بهبود نمیابد بلکه امکان ابتلا به عوارض جانبی دارو نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر متی مازول دارو را به صورت مرتب مصرف کنید. به یاد داشته باشید که این دارو را هر روز در زمان مقرر میل کنید. بدون تجویز پزشک اقدام به قطع مصرف متی مازول نفرمایید.

در صورتی که علائم بیماری شما بهبود پیدا نکرد یا حالتان وخیم‌تر شد به متخصص غدد اطلاع دهید.

روش‌ درمان تیروئید پرکار رو نمی‌دونی؟

همین حالا مشاوره بگیر

علائم اوردوز مصرف داروی متی مازول

اگر فردی بیش از اندازه از داروی متی مازول استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی یا آزمایش‌های پزشکی مانند شمارش کامل خون، آزمایش‌های عملکرد کبد، تیروئید و زمان پروترومبین باید به صورت دوره‌ای انجام گیرد تا مانع از پیش‌رفت عوارض جانبی این دارو شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه‌ عمل‌کرد داروی متی مازول

داروی متی مازول با متوقف کردن ترشح بیش از حد هورمون تیروئید توسط غده‌ی تیروئید کار می‌کند.

برای درمان بیماری‌های غده تیروئید همین الان با متخصص مشورت کن!

عوارض جانبی مصرف متی مازول

ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ و جوش و خارش خفیف از عوارض جانبی مصرف متی مازول است. در صورتی که هر کدام از این علائم ادامه پیدا کرد یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

درصورتی که پزشک داروی متی مازول را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضرات‌ش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی متی مازول را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که با مشکلات جدی اما نادری مانند زرد شدن پوست و چشم‌ها، ادرار تیره رنگ، درد شدید معده و شکم، تهوع و استفراغ مداوم، درد مفاصل و ماهیچه‌ها و علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر میزان ادرار به سرعت به پزشک خود مراجعه کنید.

داروی متی مازول به ندرت می‌تواند اختلالات خونی مانند کم شدن سلول‌های قرمز، سلول‌های سفید یا پلاکت‌ها ایجاد کند اما این احتمال در ماه‌های نخست مصرف دارو بیش‌تر است. در صورتی که علائمی مانند نشانه‌های عفونت از قبیل تب و گلودرد مداوم، کبودی و خونریزی آسان و خستگی غیر معمول را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متی مازول نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی متی مازول

پیش از مصرف متی مازول در صورتی که به این دارو آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. داروی متی مازول ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی متی مازول سوابق پزشکی خود به خصوص سابقه‌ی ابتلا به اختلالات خونی مانند آگرانولوسیتوز و ترومبوسیتوپنی و بیماری کبد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف داروی متی مازول در سه ماه اول بارداری توصیه نمی‌شود. ممکن است پزشک شما برای درمان در این دوره داروهای دیگری را در نظر بگیرد. در شش ماه آخر بارداری، داروی متی مازول، فقط در صورت ضرورت مصرف شود. در مورد خطرات و مزایای مصرف داروی متی مازول در دوره‌ی بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

در مورد مصرف داروی متی مازول در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخلات داروی متی مازول با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی متی مازول را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی متی مازول نفرمایید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با داروی متی مازول تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین
  • دیگوکسین

نتیجه گیری

اگر دوز مصرفی داروی متی مازول را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر این دارو نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی متی مازول آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. دمای نگه‌داری برندهای مختلف این دارو متفاوت است بنابراین در این مورد از دکتر داروخانه سوال کنید. همچنین دارو را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره متی مازول

  1. پریسا گفت:

    دکتر من متی مازول ۵ و پروپرانولول۱۰ برای مشکل تیروئید برام تجویز کرده
    این دو تا دارو با هم تداخل ندارند؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم تداخل ندارند و طبق نظر پزشک معالج مصرف کنید.

    2. سمیرا گفت:

      من روزی ۱عدد متی مازول استفاده میکنم و دکترم قبل از تجویز دارو اصرار داشت جراحی کنم ولی من قبول نکردم چون دوست ندارم جای بخیه روی گلوم بمونه و ناراحتم کنه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        اگه تورم غده تیروئید شما و مشکلات این غده با درمان دارویی پاسخ ندهد ممکنه نیاز به جراحی داشته باشید تا خطرات دیگر شما را تهدید نکند. از این لینک میتونید با دیگر متخصصان غدد نیز مشورت کنید.
        متخصص غدد

    3. پری گفت:

      من تازه متوجه شدم و روزی دوتا مصرف میکنم پف زیاد صورت و چشم دارم ایا برطرف میشه یا باید کاری کنم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        در صورت عدم سازگاری با دارو ، دارو را قطع کنید
        و به متخصص غدد مراجعه کنید

  2. ناشناس گفت:

    سلام دکتر روزی شش تا متی مازول ۵ بهم داده ۲۰ روزه دارم میخورم چند روز بدنم کهیر زده و خارش داره چیکار کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خارش از عوارض جانبی دارو هست و در صورت ادامه این عارضه بهتره با پزشک معالج خود مشورت کنید.

    2. ناشناس گفت:

      سلام متاسفانه در شهر ما قرص متی مازول پیدا نمیشه باید کجا بریم ؟

  3. سلام من پرکاری تیروئید دارم و الان دو ماه هست که از قرص متی مازول استفاده میکنم روزی شش عدد الان صورت و گلوم ورم کرده ممکنه از عوارض این قرص باشه ؟ یا به تیروئیدم ربط داره ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این تورم صورت و گلو از عوارض جانبی متی مازول است که بهتره در اسع وقت این موضوع را با پزشک معالج خود مطرح کنید. تورم گلو نیز میتونه به پرکاری تیروئید ربط داشته باشه بنابراین بررسی تیروئید نیز ضروری هست.

  4. محمد گفت:

    سلام
    من پرکاری تیروئید دارم و قرص متی مازول مصرف میکردم. قبلا روزی ۶تا و بعد به مرور یکی. الان چندماهه خودم قطعش کردم و بسیار لاغر شدم.آیا اگر دوباره شروع کنم به مصرفش، عوارضی برای من که قبلا مصرف کردم نداره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه به این دارو واکنش نشون میدادید و عوارض جانبی جدی داشتید با مصرف دوباره این دارو عوارض نیز برمیگردد. بهتره با متخصص غدد برای جایگزینی داروی دیگر مشورت کنی.
      متخصص غدد و متابولیسم

  5. یونس ریگی گفت:

    سلام وقت بخیر دوست عزیز من به دکتر مراجعه کردم ای قرص رو به من داد گفت صبح یک عدد بخور ولی نمی دونم ناشتا بخورم یا نه.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو مهمه که در زمان مشخصی در روز استفاده بشه و میتونید ناشتا هم نباشید ولی مصرف قرص در زمان ناشتا بودن باعث جذب بهتر اون میشه.

  6. رضا مشمول گفت:

    سلام.پسرم ۱۴سالشه پرکاری تیرویید داره.دکترروزی یک قرص متی مازول تجویز کرده.ایاسردرد ازعوارض مصرف این قرصه یا نه.باتشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سردرد از عوارض این قرص نیست. بهتره وجود بیماری سینوزیت، سردردهای میگرنی و عصبی رو در ایشون با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بررسی کنید.
      متخصصین مغز و اعصاب

  7. سیدجعفر گفت:

    سلام خسته نباشید
    من آزمایش دادم تیروئیدم پرکاره
    خیلی لاغرم اگر از این داروی متی مازول۵ استفاده کنم تآثیری در افزایش وزنم وچاق شذنم میزاره یانه؟
    یک راهکاربهم بدید که بتونم چاق بشم
    این لاغری مشکلات زیادی برام درست کرده لطفآکمکم کنید
    متشکرم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با بهبود مشکل تیروئید شما با داشتن رژیم مناسب تحت نظر متخصص تغذیه اضافه وزن خواهید داشت. بیماری تیروئید را به خوبی تحت نظر متخصص غدد پیگیری و درمان کنید.
      فوق تخصص غدد تیروئید

  8. Melisa گفت:

    سلام.. پسر من ۶ سالشه و پرکاری تیروئید داره.. تجویز دکتر مصرف دو قرص متی مازول در روز بود.. بعد از یک هفته استفاده دچار گلودرد و تب و اسهال شده.. باید مصرف دارو رو قطع کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      موارد بیان شده از عوارض جانبی دارو و واکنش به دارو هست که در صورت ادامه دار بودن و تشدید شدن بهتره با متخصص غدد مشورت کنید.
      متخصص غدد

  9. Elika گفت:

    سلام من ۱۲ ساله متی مازول میخورم اوایل روزی ۶تا والان روزی ۱ میخورم الان به شدت چاق شدم میتونم دارو را قطع کنم… از خوردن دارو خسته شدم واکثرا مرتب نمیخورم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه آزمایش تیروئید بدین تا مشخص بشه با مصرف داروهاتون تیروئیدتون تنظیم هست یا نه.

    2. فرهاد گفت:

      سلام از وقتی قرص میتی مازول میخورم نخفع معدم زیاد شده به شدت مشکل گوارشی هم دارم باید چکار کنم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ناراحتی معده از عوارض جانبی این قرص هست که با ادامه مصرف برطرف میشه. اگه مشکل تون برطرف نشد درکنار این دارو میتونید داروهای معده نیز با نظر متخصص مصرف کنی.

  10. رهگذر گفت:

    سلام پسرم ده سالشه تیروعیدش پر کار بود بردیم دکتر. دکتر این قرص رو بهش تجویز کرد سوالم اینه تو گوشای پسرم برجسته های کوچک در میان اینا هم میتونه از تیروعیدش باشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین گوش و حلق و بینی