متامفتامین چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

متامفتامین یک داروی محرک بسیار اعتیادآور است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. این دارو سطح دوپامین را در مغز افزایش داده و منجر به سرخوشی شدید، افزایش انرژی و افزایش هوشیاری می‌شود. با این حال، استفاده نادرست از آن می‌تواند عوارض جانبی شدیدی داشته‌باشد و با اعتیاد، اختلالات شناختی و سایر اثرات مضر همراه باشد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

متامفتامین چیست و چه کاربردی دارد؟

متامفتامین یک داروی محرک مصنوعی و بسیار اعتیاد آور است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. این ماده معمولاً به عنوان مت مفتامین یا کریستال نیز شناخته می‌شود و به شکل پودر کریستالی و سفید رنگ یا آبی وجود دارد. مت آمفتامین سطح دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد که منجر به سرخوشی شدید، افزایش انرژی و افزایش فعالیت می‌شود.

با این حال، استفاده منظم بدون بررسی پزشک، می‌تواند منجر به عواقب شدید جسمی و روانی شود. قبل از مصرف آن باید با پزشک مشورت کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره تلفنی و دریافت نوبت حضوری از بهترین پزشکان سراسر کشور برای شما قرار گرفته است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر ترکیبات و عوارض متامفتامین بپردازیم.

متامفتامین چیست؟

داروی متامفتامین به انگلیسی Methamphetamine، یکی از داروهای مهم و تجویزی برای درمان اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی است. همچنین متامفتامین به همراه رژیم غذایی کم‌کالری برای درمان افرادی که به اضافه وزن شدید دچار هستند به کار گرفته می‌شود. درمان کوتاه مدت (چند هفته‌ای) این دارو فقط برای بیمارانی است که دیگر راه‌های کاهش وزن مانند رژیم غذایی، داروهای کاهش وزن و جلسه‌های گروه‌درمانی را امتحان کرده‌اند و از آن‌ها نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

باید در نظر داشت که نباید از این دارو برای رفع خستگی یا مشکلات خواب برای کسانی که اختلال خواب ندارند، استفاده شود.

  • نام رایج دارو: متامفتامین – Methamphetamine
  • نام تجاری دارو: دسوکسین

متن انگلیسی:
Crystal methamphetamine is a form of the drug that looks like glass fragments or shiny, bluish-white rocks.
ترجمه فارسی:
کریستال مت آمفتامین نوعی دارو است که شبیه قطعات شیشه یا سنگ‌های براق و سفید مایل به آبی است.

به نقل از سایت nida

عملکرد و اثرات متامفتامین بر بدن چیست؟

داروی متامفتامین با تغییر میزان مواد طبیعی در بدن کار می‌کند و به دسته محرک‌ها تعلق دارد. این دارو به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمرکز داشته باشید و آن را حفظ کنید. همچنین متامفتامین برای کنترل مشکلات رفتاری و کمک به سازماندهی کارهای خود و بهبود مهارت گوش دادن نیز به کار می‌رود.

قبل از مصرف آن، سوابق پزشکی خود خصوصا مشکلات گردش خون (مانند بیماری راینارد)، دیابت، فشار خون بالا، تیک‌های حرکتی و صوتی (مانند سندروم نشانگان تورت/ توره) و اختلالات روانی (مانند اختلال دو قطبی، افسردگی، اختلال روان پریشی و میل به خودکشی) را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید.

داروی متامفتامین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما شود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف متامفتامین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید.

عملکرد و اثرات متامفتامین بر بدن چیست؟
داروی متامفتامین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما شود.

مت آمفتامین مایع چیست؟

مت آمفتامین مایع به عنوان محلول مت آمفتامین نیز شناخته می‌شود که شکلی از مت آمفتامین یا همان مواد تشکیل دهنده متامفتامین است و به جای اینکه به شکل کریستال یا پودر باشد، در مایع حل می‌شود. آن را به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می‌کنند.

نحوه مصرف متامفتامین چیست؟

برای درمان اختلال ADHD این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا یک یا دو بار در روز مصرف کرد. در طول درمان ممکن است پزشک برای بررسی تغییرات رفتاری یا لازمه ادامه درمان، قطع مصرف این دارو را برای شما تجویز کند.

برای کاهش وزن این دارو را نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. مصرف این متامفتامین در شب ممکن است مشکلات خوابیدن را به‌وجود بیاورد.

مصرف متامفتامین با دوز بالا در طولانی مدت ممکن است مشکلات اعتیاد را به همراه داشته باشد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیشتر از زمان تجویز این دارو را مصرف نکنید وبرای قطع مصرف ایمن و صحیح طبق دستور پزشک عمل کنید.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان ADHD تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه آن جدا خودداری کنید.

کودک مبتلا به ADHD داری و نمی‌دونی چه دارویی استفاده کنی؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی، از دکتر مشورت بگیر.

موارد مصرف متامفتامین چیست؟

متامفتامین در بیماران دیابتی، ممکن است بر روی قند خون آن‌ها تاثیر بگذارد. لذا قند خون خود را به صورت منظم بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک بگذارید چون ممکن است پزشک برایتان داروهای دیابت، برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی تجویز کند. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

سالمندان ممکن نسبت به برخی از عوارض جانبی این دارو مانند درد قفسه سینه، مشکلات خواب و کاهش وزن حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. در هنگام مصرف کودکان از این دارو احتیاط کنید زیرا ممکن است بر روی وزن، رشد و قد نهایی‌شان تاثیر بگذارد و حتی ممکن است پزشک به صورت موقت برای کاهش خطرات مصرف این دارو را برای کودک قطع کند. قد و وزن کودک را همواره بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک یا دکتر داروخانه بگذارید.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی متامفتامین را استفاده کنید. نوزادان متولد شده از مادرانی که متامفتامین مصرف می‌کنند ممکن دچار زودرسی و وزن کم هنگام تولد شوند. در مورد خطرات و مزایای این دارو در زمان بارداری با پزشک مشورت نمایید. همچنین ممکن است دچار عوارض قطع مصرف دارو مانند بی‌قراری، گریه بی‌دلیل و مداوم و خستگی غیر طبیعی شوید. اگر این عوارض را در نوزاد مشاهده کردید، سریعا با پزشک تماس بگیرید.

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد و ممکن است پرستاری از نوزاد را دچار مشکل کند. از این رو شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو توصیه نمی‌شود و در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

توجه: در حالت کلی، به دلیل عوارض و خطرات زیاد، مصرف متامفتامین توصیه نمی‌شود.

۱. متامفتامین در آزمایش اعتیاد

آزمایش اعتیاد چگونه است؟ نوعی تست آزمایشگاهی برای تشخیص مصرف مواد مخدر است. مت آمفتامین را می‌توان از روش‌های مختلف در آزمایش مت آمفتامین و تست اعتیاد از جمله آزمایش متامفتامین در ادرار، خون، مو و بزاق تشخیص داد. متامفتامین در تست اعتیاد می‌تواند حضور و بازه زمانی تقریبی مصرف آن را تعیین کنند.

موارد مصرف متامفتامین چیست؟
نوزادان متولد شده از مادرانی که متامفتامین مصرف می‌کنند ممکن دچار زودرسی و وزن کم هنگام تولد شوند.

۲. مت آمفتامین برای لاغری

متامفتامین هرگز نباید برای اهداف کاهش وزن استفاده شود. در حالی که این ماده شیمیایی می‌تواند اشتها را سرکوب کرده و متابولیسم را افزایش دهد، اما بسیار اعتیاد آور و خطرناک است و می‌تواند منجر به عواقب شدید سلامتی از جمله اعتیاد، مشکلات قلبی عروقی، سوء تغذیه، مشکلات سلامت روان و حتی مرگ شود.

۳. تاثیر متامفتامین بر مغز

مت آمفتامین تاثیر قابل توجهی بر مغز دارد. این ماده به عنوان یک محرک عمل می‌کند که آزادسازی برخی انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین را زیاد کرده و بازجذب آن‌ها را مسدود می‌کند. این کار منجر به موج شدید لذت و افزایش انرژی می‌شود.

۴. علائم اوردوز متامفتامین چیست؟

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریع با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم اوردوز متامفتامین شامل خستگی، لرزش، تنفس تند، تغییرات خلقی، تپش قلب نامنظم، درد عضلات، ضعف، استفراغ، تهوع و تغییر در میزان ادرار می‌شود. در صورت مشاهده آن‌ها با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. آزمایش‌های پزشکی مانند فشار خون، ضربان قلب و بررسی وضعیت رشد در کودکان باید به صورت منظم برای بررسی عوارض جانبی دارو انجام شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

سوءمصرف آمفتامین‌ها ممکن است باعث مشکلات جدی فشار خون و قلب (احتمالا کشنده) شود. داروهای متعلق به خانواده‌ی آمفتامین می‌توانند اعتیادآور باشند لذا فقط با تجویز پزشک آن‌ها را مصرف کنید. استفاده طولانی مدت ممکن است موجب وابستگی به این دارو و ابتلا عوارض پس از ترک دارو شود. برای کاهش وزن، بیشتر از چند هفته نباید از این دارو استفاده کرد و فقط به این دلیل باید استفاده شود که دیگر راه‌های کاهش وزن جواب نداده باشند. برای اطلاعات بیشتر با دکتر اعصاب و روان یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

همین الان بهترین دکتر برای درمان کاهش وزن ناگهانی را پیدا کن.

عوارض جانبی مصرف متامفتامین بر بدن چیست؟ (عوارض اعتیاد به مت آمفتامین)

مصرف متامفتامین ممکن است منجر به عوارضی مانند خشکی دهان، تهوع، ناراحتی معده، اسهال، یبوست، سرگیجه، کاهش وزن، مشکلات خواب و سردرد شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

این دارو ممکن باعث افزایش فشار خون شود. فشار خون خود را به صورت منظم بررسی کنید و نتایج آن را با پزشک درمیان بگذارید. اگر عوارض جانبی جدی و خطرناکی مانند موارد زیر را مشاهده کردید سریع به پزشک خود اطلاع دهید:

  • دید تار
  • مشکلات جریان خود در دستان یا پاها (مانند سردی، بی‌حسی، درد یا تغییر رنگ پوست)
  • زخم‌های غیرطبیعی در دست‌ها و پا
  • تورم مفاصل و زانو
  • کاهش وزن مداوم و غیرطبیعی
  • تپش قلب تند یا نامنظم
  • مشکلات خلقی (مانند تحریک‌پذیری، پرخاشگری، نوسانات خلقی، افسردگی، افکار غیرطبیعی و میل به خودکشی)‌
  • حرکات غیرارادی (مانند لرزش یا پرش عضله)
  • تغییرات میل جنسی یا توانایی جنسی و نعوظ در مردان
  • تنگی نفس و درد قفسه سینه
  • غش کردن و تشنج
  • ضعف یک سمت بدن
  • گیجی و حرف زدن هیجانی شدید
عوارض جانبی مصرف متامفتامین بر بدن چیست؟
مصرف متامفتامین ممکن است منجر به عوارضی مانند خشکی دهان، تهوع، ناراحتی معده و اسهال شود.

عوارض مصرف متامفتامین در کودکان

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی متامفتامین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریع از پزشک کمک بگیرید.

مسمومیت با متامفتامین

این دارو ممکن است موجب افزایش سروتونین شود و این امر به ندرت باعث بیماری بسیار جدی با نام سندرم یا مسمومیت سروتونین شود. استفاده از دیگر داروهایی که حاوی سروتونین هستند باعث افزایش این خطر می‌شود لذا داروهای مصرفی خود را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید. اگر علائمی مانند تپش قلب سریع، توهم، عدم تعادل، سرگیجه شدید، اسهال یا استفراغ یا تهوع شدید، گرفتگی عضله، تب بی‌دلیل و افزایش آشفتگی و بی‌حوصلگی را تجربه کردید با پزشک مشورت نمایید.

موارد احتیاط مصرف متامفتامین چه هستند؟

اگر به داروی متامفتامین یا دیگر داروهای مقلد سمپاتیک (Sympathomimetic Amines) مانند دکستروآمفتامین حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی متامفتامین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود، در این مورد با دکتر داروخانه مشورت کنید.

این دارو در بعضی شرایط بیماران نباید استفاده شود:

  • سرطان خون
  • مشکلات عروق خونی یا قلب (مانند بیماری عروق کروناری، آنژین، تپش قلب نامنظم، اختلالات دریچه قلب، نارسایی قلبی و کاردیومیوپاتی)
  • مشکلات ساختار قلب (مانند مشکلات دریچه قلب)
  • سابقه سکته یا حمله قلبی
  • فشار خون متوسط یا بالا
  • پرکاری تیروئید
  • سابقه اختلالات مصرف مواد مخدر (مانند الکل و مواد مخدر)
  • شرایط خلقی خاص (مانند تحریک‌پذیری شدید، افکاری غیر طبیعی و غیر واقعی و روان پریشی)

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان ADHD تنها بر عهده روانپزشک است، از این رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

تداخلات دارویی متامفتامین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی متامفتامین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود:

انواع تداخل دارویی با مت امفتامینداروها
داروهای مونوآمین اکسیداز (مهارکننده‌های MAO)با این دارو تداخل جدی (احتمالا کشنده) دارند و تا دو هفته پس از قطع مصرف متامفتامین نباید مصرف شوند.
ایزوکربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، راساگلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیلسیپرومین
داروهای درمان فشار خون بالاگوانتیدین، مسدودکننده‌های بتا مانند آتنولول، داروهایی که بر میزان اسید ادرار تاثیر می‌گذارند مانند بی‌کربنات سدیم و استازولامید، داروهای محرک مانند متیل فنیدات و فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین و تیوریدازین
داروهای بالابرنده سطح سروتونین بدنقرص‌های اکستاسی/MDMA، قرص‌های ضد افسردگی مانند فلوکستین/پروکستین، دولوکستین/ونلافاکسین و تیپتوفان
تداخلات دارویی متامفتامین با داروهای دیگر

این دارو ممکن است در برخی آزمایشات پزشکی مانند اسکن مغز برای بررسی بیماری پارکینسون یا آزمایش سطح کورتیکو استروئید اختلال ایجاد کند و موجب نتایج اشتباه شود. لازم است اطمینان حاصل کنید که تمامی پزشکان و همه‌ی کارکنان آزمایشگاه در جریان استفاده‌ی شما از داروی متامفتامین و سایر داروها قرار بگیرند.

متامفتامین در چه داروهایی وجود دارد؟

مت آمفتامین در چه قرص هایی وجود دارد؟ مت آمفتامین به عنوان یک داروی مستقل یافت می‌شود، اما می‌توان آن را در فرمولاسیون‌های دارویی دیگر آن را پیدا کرد:

  • مت آمفتامین هیدروکلراید (Desoxyn): این یک داروی تجویزی است که برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و کاهش وزن در برخی موارد نادر تأیید شده است.
  • مت آمفتامین غیرقانونی و قرص های متامفتامین دار: این متامفتامین رایج‌ترین شکل آن است که به شکل پودر یا کریستال در می‌آید و معمولا به عنوان مت، کریستال مت یا یخ شناخته می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که مصرف مت آمفتامین، چه دارویی و چه غیرقانونی، خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه دارد و می‌تواند منجر به اعتیاد و پیامدهای منفی شود. همیشه بهترین کار این است که از داروهای تحت نظر پزشک استفاده کنید.

متامفتامین در چه داروهایی وجود دارد؟
متامفتامین هیدروکلراید (Desoxyn) برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و کاهش وزن کاربرد دارد.

متامفتامین چند روز در بدن میماند؟

پودر مت آمفتامین یا مت آمفتامین خوراکی در آزمایش‌های مختلف، در زمان‌های متفاوتی قابل تشخیص است:

  • آزمایش ادرار: متامفتامین مواد مخدر معمولاً در عرض ۲ تا ۵ ساعت تا ۴ روز پس از استفاده در آزمایش ادرار قابل تشخیص است.
  • آزمایش خون: متامفتامین را می‌توان در عرض چند دقیقه پس از استفاده در جریان خون تشخیص داد و به طور کلی حدود ۱ تا ۳ روز قابل تشخیص است.
  • آزمایش بزاق: این ماده شیمیایی را حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از استفاده قابل تشخیص است.
  • آزمایش فولیکول مو: متامفتامین را می‌توان برای مدت طولانی‌تری در مقایسه با سایر آزمایش‌ها در فولیکول‌های مو تشخیص داد و معمولا تا ۹۰ روز یا حتی بیشتر، بسته به طول موی نمونه برداری شده در فولیکول باقی می‌ماند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

متامفتامین یک داروی محرک بسیار اعتیادآور است که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و به دلیل اثرات سرخوشی شدید آن معمولا به‌عنوان یک داروی تفریحی در جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده طولانی مدت می‌تواند منجر به مشکلات شدید سلامت جسمی و روانی از جمله اعتیاد، مشکلات قلبی عروقی، سوء تغذیه و اختلالات شناختی شود.

بهتر است قبل از مصرف آن برای جلوگیری از عوارض جانبی، با دکتر متخصص روانشناسی، دکتر روانپزشک یا دکتر عمومی صحبت کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین با دکتر عمومی، مشاوره روانشناسی تلفنی و مشاوره آنلاین دکتر روانپزشک نیز برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

نوعی داروی محرک است که از نظر تاثیرات و شکل ظاهری با مواد مخدر شیشه اشتباه گرفته می‌شود.

شیشه، نوعی مت آمفتامین کریستال است و یک نسخه بسیار قوی و خطرناک از مت امفتامین محسوب می‌شود.

دزوکسین یکی از داروهای جایگزین آن است.

بله، این دارو به شدت اعتیادآور است و عوارض جانبی زیادی دارد.

مت آمفتامین برای استفاده پزشکی محدود در درمان بیماری‌هایی مانند ADHD، چاقی و نارکولپسی تایید شده است. از سوی دیگر، ریتالین برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) و نارکولپسی نیز تجویز می‌شود.

قرص آمفتامین چیست؟ آمفتامین و مت آمفتامین از نظر ساختاری، تاثیرات بر بدن متفاوت هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره متامفتامین

  1. سارا گفت:

    سلام وقت بخیر تاثیراتی که مصرف روان گردان هایی حاوی این ماده دارند مثل آسیب هایی که به مغز میزنند رو از این داروها میشه انتظار داشت؟؟ یعنی وقتی یکی شیشه مصرف میکنه مغزش اسیب میبینه این آسیب رو با خوردن ویاس یا ترا میتونه روی مغز بیمار ببینیم؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دقیقا بعلت تاثیر روی مغز عوارض مغزی ممکن است داشته باشند

  2. ناشناس گفت:

    سلام، اینقدردرباره آمفتامین ومت آمفتامین حرف زده شداماواضح گفته نشدبلاخره شیشه همان آمفتامین هست، یامت آمفتامین که به زبان عمومی وساده شیشه نامیده میشود،، یاتست موادمخدرشیشه باکیت آمفتامین صورت میگیردیاباکیت مت آمفتامین انجام بایدبگیرد،، لطفاراهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله حق با شماست
      شیشه، نوعی مت آمفتامین کریستال است و یک نسخه بسیار قوی و خطرناک از مت امفتامین محسوب می‌شود

      https://doctoreto.com/blog/methamphetamine/

      در سایت دکترتو مفصل به شیشه و امفتامین پرداخته شده است

  3. مصطفی یوسفی مقدم گفت:

    اطلاعات ارائه شده در این متن برای من بسیار مفید بود. و سپاسگزارم از شما