داروی لووتیروکسین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف لووتیروکسین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

لووتیروکسین چیست؟ داروی لووتیروکسین به شکل قرص و کپسول وجود دارد و برای درمان بیماری های تیروئید به کار می رود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی لووتیروکسین

نام رایج دارو: لووتیروکسین – Levothyroxine

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لووتیروکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

از داروی لووتیروکسین برای درمان تیروئید کم‌کار استفاده می‌شود. کم‌کاری تیروئید در مواقعی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به طور معمول هورمون کم‌تری ترشح کند یا هنگامی که غده‌ی تیروئید به وسیله‌ی داروها یا پرتودرمانی آسیب ببیند یا در یک عمل جراحی برداشته شود. ترشح کافی هورمون تیروئید برای حفظ سلامت روحی و روانی و نگه داشتن فعالیت‌های فیزیکی ضروری است. در کودکان ترشح کافی هورمون تیروئید برای رشد فیزیکی و ذهنی طبیعی لازم است.

همچنین از داروی لووتروکسین برای درمان سایر اختلالات تیروئید از قبیل بعضی از انواع گواتر و سرطان تیروئید تجویز می‌شود.

این دارو نباید برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار بگیرد مگر در شرایطی که عدم باروری به خاطر سطح پایین ترشح هورمون تیروئید باشد.

نحوه‌ مصرف لووتیروکسین و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف داروی لووتیروکسین و قبل از هر بار مصرف مجدد دارو راهنمای نحوه‌ی استفاده‌ی دارو را مطالعه کرده یا طریقه‌ی مصرف دارو را از دکتر غدد و متابولیسم یا دکتر داروخانه سوال کنید.

داروی لووتیروکسین را به صورت خوراکی، طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز و با معده‌ی خالی، به صورت ناشتا، یک ساعت تا سی دقیقه پیش از صرف صبحانه استفاده کنید. داروی لووتیروکسین را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید مگر این که پزشک شما طور دیگری تجویز کرده باشد.

در صورتی که کپسول داروی لووتیروکسین را مصرف می‌کنید همه‌ی کپسول را به یک باره فرو دهید. دارو را نصف نکنید، نجوید و خرد نکنید. افرادی که نمی‌توانند همه‌ی کپسول را یک باره فرو دهند (مانند کودکان و نوزادان)‌ باید از شکل قرص دارو استفاده کنند. اگر نوزاد یا کودکتان نمی‌تواند قرص را به یک باره فرو دهد، قرص را له کرده و در یک یا دو قاشق چای‌خوری حل کنید و بلافاصله به با کمک یک قاشق به آن‌ها بخورانید. محلول را برای مصرف آینده‌ی کودک یا نوزادتان ذخیره نکنید. برای جزئیات بیش‌تر با متخصص غدد خود یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

نمی٬دونی چطوری کم‌کاری تیروئیدت رو درمان کنی؟

همین حالا از مشاوره بهره بگیر

موارد مصرف داروی لووتیروکسین

دوز مصرف داروی لووتیروکسین به سن، وضعیت بیماری، نتایج آزمایش‌ها و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.

برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی لووتیروکسین آن را به صورت منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر از داروی لووتیروکسین استفاده کنید.

پیش از مشورت با دکتر مصرف داروی لووتیروکسین را متوقف نکنید. درمان جایگزین ترشح تیروئید برای کم کاری تیروئید معمولا تا آخر عمر ادامه دارد.

برندهای مختلفی از داروی لووتیروکسین در بازار موجود است. بدون مشورت با پزشک خود یا دکتر داروخانه برند مصرفی‌تان را تغییر ندهید.

بعضی از داروها مانند کلستیرامین، کولستیپول، کلسولام، داروهای آنتی اسید، سوکرالفیت، سایمتیکون، آهن، سدیم پلی استایرن سولفونات، کلسیم ساپلمنت، ارلیستات، سولامر و داروهایی از این دست می‌توانند میزان جذب هورمون تیروئید توسط بدن را کاهش دهند. در صورتی که هر کدام از این داروها را مصرف می‌کنید حداقل چهار ساعت پیش و پس از مصرف لووتیروکسین از آن‌ها استفاده کنید.

علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، درد عضلانی، یبوست، خشکی پوست، افزایش وزن، تپش قلب آرام و حساسیت به سرما است. در صورتی که وضعیت بیماری شما چند هفته پس از مصرف دارو مثل قبل ادامه پیدا کرد یا حال‌تان وخیم‌تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه‌ عمل‌کرد داروی لووتیروکسین

عملکرد داروی لووتیروکسین از طریق جایگزین یا فراهم کردن هورمونی است که به وسیله‌ی غده‌ی تیروئید، به طور معمول، ترشح می‌شود.

برای درمان بیماری تیروئیدی کودکتان همین الان اقدام کنید!

عوارض جانبی مصرف لووتیروکسین

در چند ماه اول درمان ممکن است ریزش مو اتفاق بیفتد. معمولا این در شرایطی است که بدن شما خود را با دارو سازگار می‌کند. در صورتی که این نشانه ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی لووتیروکسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی لووتیروکسین را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که هر یک از این علائم جدی اما نادر ترشح بالای هورمون تیروئید رخ داد به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید و از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید:

  • تعرق شدید
  • حساسیت به گرما
  • تغییرات روحی و روانی مانند اضطراب و نوسانات خلقی
  • خستگی
  • اسهال
  • لرزش
  • سردرد
  • تنگی نفس
  • استخوان درد
  • شکستگی آسان استخوان‌ها
  • درد قفسه‌ی سینه
  • تپش سریع، شدید و نامنظم قلب
  • تورم دست‌ها، مچ پا و پاها
  • تشنج

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی لووتیروکسین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.
با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی لووتیروکسین

پیش از مصرف داروی لووتیروکسین در صورتی که به این دارو حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی لووتیروکسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی لووتیروکسین همه‌ی سوابق پزشکی خود از جمله سابقه‌ی افزایش هورمون‌های تیروئید یا پرکاری تیروئید، کاهش فعالیت غده‌ی فوق کلیوی، بیماری‌های قلبی از قبیل بیماری عروق کرونر و ضربان قلب نامنظم، فشار خون بالا و دیابت را با پزشک خود در میان بگذارید.

اگر مبتلا به دیابت هستید داروی لووتیروکسین ممکن است روی قند خون شما تاثیر بگذارد. قند خون خود را به صورت مرتب بسنجید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورتی که دچار علائمی مانند تشنگی بیش از حد، زیاد شدن مقدار ادرار، لرزش، تعریق غیر عادی، سرگیجه و گرسنگی غیر معمول شدید به سرعت پزشک خود را در جریان بگذارید. ممکن است نیاز به تنظیم داروهای دیابت، تغییر رژیم غذایی یا تغییر برنامه‌ی تمرینات ورزشی داشته باشید.

ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

ممکن است کودکان حساسیت بیش‌تری نسبت به عوارض جانبی این دارو اعم از سردرد، تغییرات بینایی و درد مفاصل و پاها داشته باشند. سطح بالای ترشح هورمون تیروئید ممکن است منجر به کاهش رشد استخوان‌ها و کوتاه قدی در بزرگ‌سالی شود. تمام تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی را انجام دهید تا این موارد کنترل شوند.

سالمندان نیز نسبت به عوارض جانبی داروی لووتیروکسین حساس‌ترند. به عنوان مثال تپش قلب سریع و نامنظم بیشتر از سایرین این افراد را تهدید می‌کند.

اطلاعات حاکی از این موضوع است که داروی لووتیروکسین می‌تواند در دوران بارداری هم استفاده شود. در صورتی که باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشید.

برای مصرف داروی لووتیروکسین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنی و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

تداخلات دارویی لووتیروکسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی لووتیروکسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی لووتیروکسین نفرمایید.

رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین، دیگوکسین و ساکروفریک اوکسی هیدروکساید ممکن است با داروی لووتیروکسین تداخل ایجاد کنند.

علائم اوردوز مصرف داروی لووتیروکسین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی لووتیروکسین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی باید به صورت دوره‌ای انجام بگیرند تا مانع از پیشرفت عوارض جانبی دارو شوند. برای جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

اگر دوز مصرفی داروی لووتیروکسین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی لووتیروکسین نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید مگر این‌که پزشک به شما گفته باشد که تحت هر شرایطی دوز خود را مصرف کنید. اگر به صورت پشت سر هم بیش از دو دوز را فراموش کردید با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

برای نگهداری صحیح داروی لووتیروکسین آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنید. همچنین دارو را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره لووتیروکسین

  1. ن.ملکی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید
    من ۳۸ سالمه و نزدیک به ۲۰ ساله لووتیروکسین مصرف میکنم.
    جدیدا دوز دارو تغییر کرده تو این دوماهی که تغییر کرده تعرق خیلی شدیدی پیدا کردم واین که خیلی گرمم میشه
    و تو بدنم احساس سوزش پیدا میکنم به نظرتون نیازه دوباره به دکتر مراجعه کنم؟؟؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      قطعا نیازه عملکرد غده تیروئید شما توسط متخصص غدد بررسی شود. ممکنه تیروئید شما در این بازه زمانی پرکار شده باشد که نیاز به تغییر دارو دارید. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان غدد نوبت بگیرید.
      متخصص غدد و متابولیسم

    2. معصومه امامی گفت:

      سلام دکترجان
      مادر من ۹۰ ساله هست ،وحدود ۲۰ سال است لوتیروکسین سدیم ۵۰ میکروگرم مصرف میکند و در آزمایشات ایشان T.S.H برابر ۳.۶ میباشد.
      آیا باید به مصرف این قرص ادامه بدهد یا خیر
      ناگفته نماند از ۲۰ سال قبل تاکنون به دکتر غدد مراجعه نکرده است .
      چند ماهی هست خارش پوستی دارد ودرمان موثر نبوده است ، آیا ممکن است از عوارض مصرف زیاد این قرص باشد. باتشکر

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        میزان tsh نرمال است
        ولی باید سایر فاکتورهای تیروویدی اندازه گیری شود تا برای ادامه مصرف دارو تصمیم گیری شود

  2. م. زینی گفت:

    سلام، دکتر من برای آدنوم هیپوفیز این قرص رو داده ولی من به شدت دچار تشنگی میشم، ممکنه این دارو باعث ابتلا به دیابت بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر این دارو باعث دیابت نمی شه. برای این مشکلتون باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

      1. امیرحسین گفت:

        سلام دکتر من کم کاری تیروئید دارم و تیروئیدم لب مرزه و ۱۸سالمه یک دکتر بهم گفت لب مرزه فعلا دارو لازم نیس اما ی دکتر دیگه گفت چون تو سن رشدی دارو بخور به نظرتون دارو بخورم یا نه؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          بهتره در این مورد با متخصص غدد مشورت کنین:
          لیست متخصصین غدد

  3. ابوالفضل گفت:

    بسیار ممنونم، مدت زمان بهبودی چقدر طول می کشه.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      زمان مشخصی وجود ندارد. پاسخ دهی هر فرد می تونه متفاوت باشه و در طول مدت درمان لازمه آزمایش تیروئید بدین تا روند درمان بررسی بشه:
      آزمایش تیروئید؛ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تحلیل نتیجه آن

  4. ابوالفضل گفت:

    سلام دکتر، من و اقوام سابقه تیروئید نداریم
    اسفند ۹۹ کرونا گرفتم و بعدش ظرف یک ماه همه علائم کم کاری تیروئید در من ظاهر شد و tsh: 5.75 شد.
    دکتر بهم لووکسین داد، این آزمایش دو ماه پیشمه با مصرف یک لووکسین ۱۰۰.
    Tsh 1.3_ T4. 9.5_ T3 1.2
    Anti tpo 8.3(normal up to 40)
    Anti tsh receptor 0.5(normal up to 1)
    بهبود پیدا می کنه کم کاریم ؟ چقدر طول می کشه؟
    عوارض بسیار بدی داره و از زندگی افتادم حتی با خوردن قرص. تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      درگیری تیروئید بعد از بهبودی از کرونا در بسیاری از بیماران دیده می شه. نتایج آزمایشات شما طبیعیه.
      در مورد تحلیل آزمایش تیروئید می تونین در مجله ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      آزمایش تیروئید؛ راهنمای خواندن برگه آزمایش و تحلیل نتیجه آن

  5. صادق.کک گفت:

    سلام دکتر من ۸روزه قرص لووتیروکسین ۱۰۰استفاده میکنم و ۴روزه قهوه رو گذاشتم کنار و چن روزی هست سردرد دارم بنظرم شما از عوارض قرصه یا ترک قهوس؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      میتونه از عوارض ترک قهوه باشه.

  6. متین گفت:

    سلام
    من عمل جراحی تیروئید انجام دادم و مجبور هستم هر ۶ ساعت دو عدد قرص کلسیم مصرف کنم که باعث شده اثر قرص لبوتیروکسین کم بشه برای بهتر شدن اثر این قرص چیکار میتونم انجام بدم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه با فاصله ی زمانی این دو دارو رو مصرف کنین. برای مثال لووتیوکسین رو که صبح ناشتا مصرف می کنین، قرص کلسیم رو عصر مصرف کنین.

  7. علی اکبر منصور آبادی گفت:

    سلام اگه ما تیروئید کم کار نداشته باشیم و برای کاهش وزن استفاده کنیم مشکل داره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      داروی لووتیروکسین برای درمان کم کاری تیروئید استفاده می شود.

  8. مصطفی توانا گفت:

    با سلام
    آیا هیپوتیروئدیسم را میتوان از طریق جراحی به طور دایم درمان کرد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      هیپوتیروئیدی با دارو درمان می شود و نیازی به عمل جراحی ندارد.

  9. سیما احمدی گفت:

    سلام،من ۲۰ سالمه و این قرص رو دکتر زنان برام تجویز کرده.اونم بخاطره داشتن تخمدان پلی کیستیک.
    الان مشکلی نیست مصرفه این قرص؟من اصلا تیروئیده کم کار ندارم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      یکی ازدلایل ابتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک، اختلالات تیروئید هست.

  10. مرجان کیانی گفت:

    سلام وتشکر
    ایاداروی لووکسین باعث کاهش وزن میشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله این دارو در برخی افراد باعث کاهش وزن می‌شه.