داروی فوروزماید (لازیکس) چیست و چگونه فشار خون را درمان می کند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

قرص فوروزماید یا لازیکس یکی از داروهای کاهنده فشار خون است که با زیاد کردن ادرار (از داروهای ادرار آور) به کاهش سدیم و املاح عروق خونی کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی فوروزماید (لازیکس) چیست و چگونه فشار خون را درمان می کند؟

فوروزماید که با نام تجاری Lasix یا لازیکس نیز شناخته می‌شود، در درجه اول برای درمان بیماری‌هایی مانند ادم (جمع‌شدن مایعات) و فشار خون بالا کاربرد دارد. فوروزماید با افزایش دفع مایعات و نمک اضافی بدن از طریق کلیه‌ها، تجمع مایع و سدیم اضافی در بدن را کاهش می‌دهد.

برای تنظیم فشارخون باید زیر نظر متخصص داخلی یا متخصص قلب باشید تا بهترین دارو را برای شما تجویز کند. در سایت دکترتو، به‌راحتی می‌توانید از بهترین متخصصان و پزشکان سراسر کشور نوبت حضوری یا تلفنی دریافت کنید.

قرص فوروزماید چیست؟

فوروزماید چه قرصی است و قرص فوروزماید ۴۰ برای چی خوبه؟ فوروزماید برای کاهش مایع اضافه در بدن (آماس) که بر اثر شرایطی مانند نارسایی قلبی، بیماری کبد و کلیه به‌وجود آمده باشد، به کار می‌رود. این دارو می‌تواند نشانه‌هایی مانند تنگی نفس و تورم در دست‌ها، پاها و شکم را هم کاهش دهد. لازیکس با پایین آوردن فشار خون از حمله‌های قلبی، سکته و مشکلات کلیوی جلوگیری می‌کند.

متن انگلیسی:
Furosemide is a type of medicine called a diuretic. It’s used to treat high blood pressure (hypertension), heart failure and a build up of fluid in the body (oedema).
ترجمه فارسی:
فوروزماید نوعی داروی دیورتیک (ادرار آور) است که برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی و تجمع مایع در بدن (ادم) استفاده می‌شود.

به نقل از سایت nhs

مکانیسم اثر فورزماید چگونه است؟

فوروزماید در دسته داروهای «قرص آب» یا دیوروتیس قرار می‌گیرد که باعث افزایش میزان ادرار می‌شود. افزایش ادرار به دفع آب و نمک اضافه در بدن کمک می‌کند.

مکانیسم اثر فورزماید چگونه است؟
فوروزماید نوعی داروی دیورتیک (ادرار آور) است که برای درمان فشار خون بالا، نارسایی قلبی و تجمع مایع در بدن (ادم) استفاده می‌شود.

نحوه مصرف قرص فوروزماید چگونه است؟

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شما می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا بدون آن معمولا یک یا ۲ بار در روز طبق تجویز پزشک مصرف کنید. بهتر است ۴ ساعت مانده به وقت خواب مصرف نشود. اکثر کسانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، نمی‌دانند بیمار هستند. اگر وضعیت بیماریتان بهتر نشد یا بدتر شد (به طور مثال فشار خونتان بالا ماند یا بالاتر رفت) به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

دوز مصرف فوروزماید چقدر است؟

دوز مصرف داروی فوروزماید به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی داشته و دوز مصرفی کودکان به وزن آن‌ها نیز بستگی دارد. سالمندان نیز برای جلوگیری از خطر عوارض جانبی معمولا مصرف این دارو را از دوز پایین شروع می‌کنند.

در زمان مصرف این دارو، دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیش از میزان تجویزی پزشک آن را مصرف نکنید. برای اثر بهتر داروی فوروزماید آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند و مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید.

نحوه مصرف داروی فوروزماید برای بیماران قلبی چجوریه؟

برای جلوگیری از عوارض، حتما مشاوره دارویی بگیر.

موارد مصرف و کاربرد قرص فوروزماید چیست؟

قرص فوروزماید برای درمان کدام بیماری است؟ کاربردهای دارویی لازیکس گسترده‌اند؛ بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • درمان ادم: Lasix معمولا برای درمان ادم استفاده می‌شود. ادم تجمع بیش‌ازحد مایع در بدن است. این دارو با افزایش تولید ادرار به حذف مایع اضافی کمک می‌کند و نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی، بیماری کلیوی و برخی بیماری‌های ریوی کاهش می‌دهد.
  • مدیریت فشار خون: لازیکس با کاهش حجم مایع و فشار روی دیواره رگ‌های خونی عمل می‌کند و با سایر داروهای ضد فشار خون، برای کنترل بهینه فشار خون استفاده می‌شود.
  • درمان هیپرکلسمی: فوروزماید در مدیریت هیپرکلسمی یا افزایش بیش‌ازحد کلسیم در خون هم نقش دارد.

۱. قرص فوروزماید برای ورم پا

قرص فوروزماید ۴۰ برای درمان سریع ورم پا ناشی از شرایطی مانند نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا بیماری کبدی تجویز می‌شود. این دارو با افزایش تولید ادرار، تورم در پاها را کاهش می‌دهد.

۲. مصرف فوروزماید در بدنسازی مناسب است؟ (قرص فوروزماید برای لاغری)

فوروزماید ۲۰ برای افزایش حجم عضلات ورزشکاران بدنساز مناسب نیست. در حالی که این قرص دیورتیک است و به کاهش وزن موقت کمک می‌کند، اما برای افزایش رشد یا عملکرد عضلات کاربردی ندارد.

عوارض قرص فوروزماید برای لاغری چیست؟

با استفاده زیاد و خودسرانه برای کاهش وزن، می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت، کم‌آبی بدن و اثرات نامطلوب سلامتی شود.

۳. تاثیر فوروزماید بر قلب چیست؟

اگر علائم نارسایی قلبی دارید، فوروزماید با کاهش سدیم و مواد اضافی در خون، به درمان آن کمک می‌کند. کاهش حجم مایع سلولی، عملکرد اصلی این دارو است.

تاثیر فوروزماید بر قلب چیست؟
اگر علائم نارسایی قلبی دارید، فوروزماید با کاهش سدیم و مواد اضافی در خون، به درمان آن کمک می‌کند.

۴. فوروزماید و سنگ کلیه

فوروزماید یک قرص ادرار آور برای سنگ کلیه است اما به‌طور مستقیم برای درمان یا پیشگیری از سنگ کلیه استفاده نمی‌شود. سنگ‌های کلیه از کریستال‌شدن موادی مانند کلسیم، اگزالات یا اسید اوریک در ادرار تشکیل می‌شوند.

۵. مصرف قرص فوروزماید برای ریه خوب است؟

مصرف این دارو می‌تواند تأثیر مثبتی با درمان ادم ریوی یا تجمع مایع در ریه‌ها داشته باشد. با افزایش تولید ادرار و کاهش احتباس مایعات، به تسکین این وضعیت و بهبود عملکرد ریه کمک می‌کند.

۶. قرص فوروزماید در تست اعتیاد مشخص میشود؟

خیر، قرص فوروزماید معمولا در آزمایش‌های اعتیاد شناسایی نمی‌شوند. آزمایش‌های اعتیاد بیشتر روی شناسایی موادی با خواص اعتیادآور مانند مواد افیونی، بنزودیازپین‌ها، آمفتامین‌ها و سایر مواد غیرقانونی تمرکز دارند.

۷. علائم اوردوز فوروزماید

اگر علائم اوردوز این دارو مانند ضربان قلب بسیار یواش، گیجی مفرط، ضعف شدید، از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. تغییر سبک زندگی مانند برنامه‌های ترک سیگار، ورزش کردن و خوردن غذاهایی با کلسترول و چربی کم ممکن است اثرات این دارو را بهبود بخشد. سایر علائم شامل موارد زیر هستند:

  • خواب‌آلودگی و تاری دید
  • تعرق شدید
  • اسهال و استفراغ و خطر کم‌آبی بدن
  • خطر تولد نوزادان زودرس

لازیکس میتونه فشار خون رو درمان کنه؟ از متخصص مشورت بگیر.

عوارض قرص فوروزماید ۴۰ چیست؟

مصرف فوروزماید ممکن است منجر به عوارضی مانند سرگیجه، سبکی سر، سردرد و تاری دید شود. برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر و عدم تعادل موقع بیدار شدن یا شروع به حرکت به آرامی حرکت کنید.
این دارو ممکن موجب خروج مقدار زیادی آب و مواد طبیعی شود، چنانچه با عوارضی نظیر گرفتگی عضلانی، خواب آلودگی ، افزایش یا تپش قلب نامنظم، گیجی مفرط، غش کردن، خشکی غیر عادی دهان، ضعف غیرعادی، تهوع و استفراغ مواجه شدید، سریع به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین اگر عوارض جانبی جدی مانند مشکلات کلیوی (مانند تغییر حجم ادرار)، بی‌حسی، سوزش، درد، سرخی، تورم دست‌ها و پاها، مشکلات شنوایی (مانند زنگ گوش به صورت موقت یا دائمی، کاهش شنوایی یا کری)، درد معده یا شکم و زردی چشم یا پوست را تجربه کردید، با فوریت‌های پزشکی یا اورژانس تماس بگیرید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

عوارض قطع ناگهانی قرص فوروزماید چیست؟

قطع ناگهانی فوروزماید موارد زیر را خواهد داشت:

  • ادم برگشتی: قطع ناگهانی ممکن است اثر معکوس ایجاد کرده و منجر به افزایش احتباس مایعات و تورم شود.
  • فشار خون بالا: فوروزماید با کاهش حجم مایعات در کاهش فشار خون نقش دارد. قطع ناگهانی این دارو ممکن است باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.
  • عدم تعادل الکترولیت: فوروزماید می‌تواند بر تعادل الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم در بدن تأثیر بگذارد. توقف ناگهانی آن می‌تواند این تعادل را مختل کند و علائمی مانند گرفتگی عضلات، ضعف و ریتم نامنظم قلب را ایجاد کند.
داروی فوروزماید را بیشتر بشناسید

موارد احتیاط مصرف فوروزماید چیست؟

چنانچه سابقه بیماری‌هایی نظیر مشکلات کبدی، مشکلات کلیوی، ناتوانایی در ادرار، نقرس و لوپوس را دارید، حتما این موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید. برای بیماران دیابتی، فوروزماید ممکن است روی قند خون آن‌ها تاثیر بگذارد. بهتر است قند خون خود را به صورت منظم بررسی کنید و نتایج آن را در اختیار پزشک بگذارید چون ممکن است پزشک برایتان داروهای دیابت، برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی تجویز کند.

همچنین فوروزماید ممکن است باعث کاهش سطح پتاسیم در خون شود. در این موارد ممکن است پزشک توصیه کند موادی با پتاسیم بالا (مانند موز و آب پرتقال) مصرف کنید یا دارویی تجویز کند که از دفع پتاسیم جلوگیری کند.

این دارو ممکن است موجب حساسیت بیشتر شما نسبت به خورشید شود لذا زمان بیرون بودن خود را کاهش دهید و از کرم‌های ضد آفتاب و لباس‌های پوشیده استفاده کنید. اگر دچار خورشید سوختگی یا قرمزی پوست شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد احتیاط مصرف فوروزماید چیست؟
فوروزماید ممکن است باعث کاهش سطح پتاسیم در خون شود.

مصرف فوروزماید در بارداری و شیردهی

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی فوروزماید را استفاده کنید و اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید قبل از مصرف این دارو این موضوع را به اطلاع پزشکتان برسانید و در مورد مزایا و خطرات آن مشورت بگیرید. این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد و ممکن است بر روی تولید شیر مادر نیز تاثیر بگذارد. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی فوروزماید با داروهای دیگر

داروهای زیر ممکن است با داروی فوروزماید تداخل داشته باشد و یا ترکیباتی داشته باشند که باعث افزایش فشار خون و یا بدتر شدن وضعیت آماس شود. در صورت مصرف این داروها، پزشک خود را مطلع سازید:

  • دسموپرسین
  • اتاکرینیک اسید
  • لیتیوم
  • داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی
  • داروهای رژیم غذایی
  • مسکن NASAID مانند ایبوپروفن و ناپروکسن
اینفوگرافی داروی فوروزماید
داروی فوروزماید چیست؟

اطلاعات دارویی لازیکس

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی قرص فوروزماید را مشاهده کنید.

اشکال دارویی فوروزمایدعوارض جانبیتداخلات دارویی
فوروزماید تزریقی یا آمپول فورزماید البرزدارو ۲۰ میلی گرم/۲ میلی لیترواسکولیت (التهاب عروق خونی)برومپریدول
فوروزماید الکسیس کیمیدارو ۴۰ میلی‌گرمسرگیجهمکامیل‌آمین
قرص ام دی-فورزماید ۴۰ میلی‌گرمراش پوستیلیتیم
شربت فورزماید کیدامین ۴۰ میلی‌گرم/ ۵ میلی لیتربی قراریبرومپریدول
اطلاعات دارویی لازیکس

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

لازیکس یا Lasix یک داروی رایج برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا و ادم است. در حالی که این دارو احتباس مایعات را کاهش می‌دهد، ممکن است عوارض جانبی بالقوه‌ای مانند کم‌آبی، عدم تعادل الکترولیت‌ها و تغییرات فشار خون را ایجاد کند. به همین دلیل مهم است که از فورزماید تحت نظارت پزشک استفاده کنید.

حتما قبل از مصرف این دارو با دکتر قلب و عروق، دکتر فوق تخصص کلیه یا دکتر متخصص داخلی مشورت کرده یا مشاوره دارویی دریافت کنید. برای مشاوره از لینک‌های مستفیم زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

فوروزماید ممکن است برای مدیریت خونریزی ریوی ناشی از ورزش (EIPH) در اسب‌های مسابقه استفاده شود که به آن فوروزماید دامی گفته می‌شود.

خیر، فوروزماید (لاسیکس) دارویی نیست که حاوی مورفین باشد.

عصاره برگ قاصدک، بابونه، ریشه شیرین بیان و سنبل خطائی از داروهای گیاهی ادرارآور هستند.

فوروزماید تزریقی ۵۰ میلی‌گرمی می‌تواند به شما کمک کند آب اضافی بدن خود را خارج کنید. این حالت بیشتر در زمانی استفاده می‌شود که آب زیادی در اطراف قلب، ریه، کبد یا کلیه وجود داشته باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره فوروزماید

  1. hadisnazem83@gmail.com گفت:

    من ۱۹سالمه چه مقدار مصرف کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      میزان مصرف دارو توسط شما بستگی به بیماری و مشکل تان و نظر پزشک معالج تون داره. ولی بهتره با دوز کم شروع کنید.

  2. فروزان ابراهیمی ۴۹ سالمه از ملایر گفت:

    سلام اقای دکتر من۴ سال فشارخون دارم اکثرا ۱۴
    چندروزه کسلم و فشارم‌ ۱۷-۱۸ و چشم چپ و سرم دردمیکنه
    ایا میتونم قرص فوروزماید بخورم؟ ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به هیچ عنوان دارو رو بدون نظر متخصص قلب یا داخلی مصرف نکن. فشار خون شما باید تنظیم بشه و افزایش فشار و سردرد شما نشان از مشکل جدی هست که نیازه حتما متخصص قلب برای انجام نوار قلب و اکوی قلبی جهت رد گرفتگی رگ ها مراجعه کنی. فوروزماید تنها موقتی با دفع آب بدن به صورت ادرار موجب کاهش فشار شده و مشکل اصلی شما همچنان پابرجاست.
      نوبت دکترهای قلب و عروق خوب

  3. رضا.غ گفت:

    با سلام و خسته نباشید می خواستم بدونم داروی فروزماید با امپاگلوفازین تداخل دارویی داره؟ درصورت عدم تداخل این دو دارو رو میشه باهم استفاده کرد؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم تداخل دارند و در صورت مصرف همزمان به روی اثر یکدیگر موثر بوده و امپاگلوفازین موجب افزایش اثر فروزماید و افزایش دفع ادرار می شود و بدن با کم آبی روبرو میشود. توصیه میکنم با پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری برای جایگزین کردن قرص دیگری مشورت کنی.
      متخصص کلیه و مجاری ادرار

    2. عبدی گفت:

      سلام
      آیا فوروزماید باعث اسهال هم می‌شود و یا یبوست را از بین می‌برد؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو با افزایش دفع ادرار موجب کاهش فشارخون می شود. اسهال از عوارض جانبی این دارو هست که در صورت بروز باید با پزشک خود مشورت کنید.

  4. عماری گفت:

    سلام
    مادر من قرص نصف فوروزماید ۴۰ استفاده میکنن
    دهان و زبانشون زخم شده و دچار یوزش گلو هم شدن آیا میتونه از عوارض این قرص باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عملکرد این قرص دفع آب بدن برای کاهش مشکلات فشار خون و غیره هست و کاهش آب بدن بدون جایگزین کردن ممکنه باعث خشکی دهان و در نتیجه زخم در دهان بشه. یکی از واکنش های آلرژی این قرص هم تورم و درد دهان و گلو هست. پس بهتره مادر توسط یه پزشک متخصص داخلی ویزیت بشه. لینک پزشک های خوب داخلی رو برات میزارم.
      متخصص داخلی

      1. الهه گفت:

        مادرمن بخاطرورم پاقرص فروزمایدواسپرلاکتون مصرف میکردبمدت تقریباچهل روزیادوماه،،،بعدهم خیلی لاغرشدوورمش کلاازبین رفت دکترگفت قطع کنید
        الان بعدده روزازقطع دارودوباره پاهاش ورم کرده میتونم دوباره بهشون بدم قرص رو؟؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          ورم پای ایشون بخاطر فشارخون بالا و دفع پروتئین میتونه باشه که باید از نظر سیستم کلیوی چک شوند. این دارو بدون نظر متخصص نفرولوژی نباید شروع بشه. از این لینک نوبت متخصص نفرولوژی گرفته و برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.
          متخصص نفرولوژی

  5. SEYEDMEHDI گفت:

    چه زمانی باید مصرف قرص های فشارهای بعد از جراحی را قطع کرد بعضی وقتها فشار من به ۹ روی هفت می رسه.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه عمل جراحی قلب داشتی و فشارخون بالایی داشتید و الان با مصرف دارو فشار شما تا این اندازه پایین میاد، نیازه متخصص داخلی شما رو ویزیت کنند و میزان داروها شما رو تغییر دهند.
      بهترین متخصص داخلی

  6. مرضیه غلامی گفت:

    سلام داروی مشابه وجود داره که باعث دفع مواد معدنی نشه یا دارویی که از دفع پتاسیم جلوگیری کنه . بدنم ورم داره همیشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دارو برای دفع آب اضافی و کاهش تورم به شما تجویز شده است. چک پتاسیم خون در زمان مصرف دارو ضروری هست. بهتره تحت نظر متخصص داخلی این دارو استفاده شود.
      دکتر فوق تخصص داخلی

  7. سمانه ملاكريمي گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم ببینم قرص فروزماید و آلداکتون با قرص هایی مثل لوزارتان تداخل ایجاد میکنند یا میشه با فاصله ی نیم ساعت از هم خوردشون?

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بهتره با فاصله مصرف بشن

    2. نرگس گفت:

      سلام وقت بخیر. برای مادر ۸۰ ساله م چندین سال است که فورزماید تجویز میشود برای فشار خون بالا. این اواخر اما در عصر ها فشار خونش بالا می‌رود و به ۱۷ میرسد و مدام میگوید سر درد دارم و احساس گیجی میکنم. دکتر گفت دوز دارو را بیشتر کنیم و بجای نصف در صبحی نصفی هم در عصر مصرف شود اما باز هم اثری ندارد چکار باید کرد؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        فشار خون ایشون نیازه با داروهای قوی دیگری کنترل شود و پس از بررسی نوار قلب و اکو قلبی ممکنه نیاز به آنژیوگرافی و باز کردن عروقی باشه که باعث افزایش فشار خون میشه. به متخصص قلب مراجعه کنید. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
        پزشک متخصص قلب

  8. وجیهه کاظمی گفت:

    اگر صبح ۱ عدد فوروزماید مصرف کرده به علت تنگی نفس درشب میشود نصف دیگر قرص مصرف کرد؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      فروزماید برای درمان تنگی نفس نیست. اگه تنگی نفس به علت تجمع آب اطراف ریه باشه می شه از فروزماید استفاده کرد که اون هم باید با نظر متخصص قلب باشه.

  9. Mr گفت:

    سلام برای کاهش تستسترون بدن هیچ درمانی پیشنهاد شده است؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در این مورد می تونین از متخصص غدد کمک بگیرین:
      لیست متخصصین غدد

  10. محسن اسفندیاری گفت:

    ایا از قرص کاهش فشارخون ،میشه برای خواب استفاده کرد ؟!
    میشه همراه با قرص خواب مصرف کرد؟!
    ایا از فرومازوید قرص بهتری ،با زیان کمتر، هست برای افت فشار خون استفاده کرد؟ لطفا بفرمایید
    در ضمن استفاده از قرص فشار خون برای سرد شدن بدن وخواب، چه عوارضی دنبال کرد.
    با تشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      قرص های فشار خون انواع مختلفی دارند که با توجه به بیماری قلبی، بیماری کلیوی، دیابت، شدت فشار خون و … برای هر فرد تجویز می شن و تجویز دارو بهتره با صلاحدید پزشک باشه. خیر نمی شه از قرص فشار خون برای خوابیدن استفاده کرد. در مورد قرص خواب می تونین در مجله ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
      دانستنی‌های لازم در مورد انواع قرص خواب