داروی سولفاسالازین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف سولفاسالازین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی سولفاسالازین در مواجهه با کولیت زخمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی سولفاسالازین بیماری را درمان نمی‌کند اما به کاهش علائم آن کمک می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی سولفاسالازین

نام تجاری دارو: آزولفیدین

نام رایج دارو: سولفاسالازین

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی سولفاسالازین چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی سولفاسالازین در مواجهه با نوع خاصی از بیماری روده به نام کولیت زخمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی سولفاسالازین این بیماری را درمان نمی‌کند اما به کاهش علائم آن مانند تب، درد معده، اسهال و خون‌ریزی مقعدی کمک می‌کند. پس از عود کردن بیماری و درمان سولفاسالازین هم‌چنین می‌تواند برای افزایش زمان بین حملات بیماری استفاده شود. علاوه بر این قرص‌های دیر حل شونده‌ی سولفاسالازین برای درمان روماتیسم مفصلی هم استفاده می‌شوند. این دارو به کاهش درد مفاصل، تورم و سفت شدن عضلات کمک می‌کند. درمان اولیه‌ی بیماری روماتیسم مفصلی به وسیله‌ی داری سولفاسالازین باعث کاستن یا جلوگیری از آسیب هر چه بیش‌تر مفصل‌ها می‌شود، در نتیجه شما می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهید.

داروی سولفاسالازین در مواجهه با نوع خاصی از بیماری روده به نام کولیت زخمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی سولفاسالازین این بیماری را درمان نمی‌کند اما به کاهش علائم آن مانند تب، درد معده، اسهال و خون‌ریزی مقعدی کمک می‌کند.

این دارو به همراه داروهای دیگر، استراحت و فیزیوتراپی در بیمارانی که به داروهای دیگری مانند سالسیلات‌ها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی یا NSAIDs پاسخ نداده‌اند استفاده می‌شود.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

نحوه‌ عملکرد داروی سولفاسالازین

داروی سولفاسالازین از طریق کاهش سوزش و تورم در روده‌ی بزرگ عمل می‌کند.

ساختار شیمیایی داروی سولفاسالازین

نحوه‌ مصرف داروی سولفاسالازین و دوز مصرفی

داروی سولفاسالازین را بعد از وعده‌های غذایی با یک لیوان آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) یا طبق دستورالعمل پزشک خود مصرف کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده ممکن است پزشک شما مصرف این دارو را از دوز پایین شروع کرده و سپس به تدریج دوز دارو را زیاد کند. دوز مصرف داروی سولفاسالازین به وضعیت بیماری و پاسخ‌دهی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای مصرف کودکان دوز دارو بر اساس وزن کودک تعیین می‌شود.

در صورتی که از قرص‌های دیر حل شونده استفاده می‌کنید همه‌ی آن را به طور کامل فرو دهید. قرص‌ها را له نکنید، نجوید و نصف نکنید. ممکن است این کار موجب ناراحتی معده شود.

در طول درمان با داروی سولفاسالازین مایعات زیادی بنوشید، مگر این که پزشک شما طور دیگری راهنمایی‌تان کرده باشد. این کار به جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه کمک می‌کند.

برای تاثیرگذاری بیشتر داروی سولفاسالازین آن را به طور مرتب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر دارو را مصرف کنید.

در صورتی که وضعیت بیماری‌تان بهبود پیدا نکرد یا حالتان وخیم‌تر شد به دکتر داخلی اطلاع دهید. در صورتی که برای درمان روماتیسم مفصلی از داروی سولفاسالازین استفاده می‌کنید ممکن است بین یک تا سه ماه طول بکشد تا علائم بیماری شما کاملا بهبود یابد.

دنبال درمان دارویی برای خون‌ریزی مقعدی می‌گردی؟

از مشورت با دکتر غافل نشو!

علائم اوردوز مصرف داروی سولفاسالازین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی سولفاسالازین استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی مانند شمارش کامل خون، آزمایش‌های کبدی و آزمایش‌های سنجش عمل‌کرد کلیه باید به صورت دوره‌ای انجام شوند تا پزشک شما با بررسی احتمال عوارض جانبی مانع از پیش‌رفت آن‌ها شود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر دوز مصرفی داروی سولفاسالازین را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی سولفاسالازین آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین داروی سولفاسالازین را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص گوارش در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

همین حالا برای درمان بیماری کولیت روده اقدام کن!

عوارض جانبی مصرف داروی سولفاسالازین

ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سردرد، سرگیجه و خستگی غیر معمول از جمله عوارض جانبی مصرف داروی سولفاسالازین است. در صورتی که هر کدام از این علائم ادامه داشت یا شدیدتر شد به پزشک خود یا دکتر داروساز اطلاع دهید.

مصرف داروی سولفاسالازین ممکن است رنگ پوست یا ادرار شما را به رنگ کهربایی تغییر دهد. این تغییر بی‌ضرر است و با قطع مصرف دارو از بین خواهد رفت.

به ندرت پیش می‌آید که قرص‌های دیر حل شونده‌ی سولفاسالازین به طور کامل (یا تنها قسمتی از آن) در مدفوع شما مشاهده شوند، اما در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید تا نحوه‌ی درمان شما را تغییر دهد.

در صورتی که پزشک داروی سولفاسالازین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

مصرف داروی سولفاسالازین ممکن است موجب ناباروری موقت مردان شود. این اثر برگشت‌پذیر است و با قطع مصرف دارو از بین می‌رود.

در صورتی که با عوارض جانبی جدی مانند تغییرات شنوایی (به عنوان مثال شنیدن صدای زنگ در گوش)، تغییرات روحی و روانی، علائم مشکلات کلیوی (به عنوان مثال تغییر مقدار ادرار، دفع ادرار دردناک و مشاهده‌ی خون در ادرار)، مشاهده‌ی توده‌ی جدید یا رشد توده‌ی سابق در گردن (گواتر)، بی‌حس شدن و مور مور شدن دست و پا و علائم قند خون پایین (مانند گرسنگی، عرق سرد، تاری دید، ضعف و تپش قلب سریع) به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید.

به ندرت ممکن است که داروی سولفاسالازین واکنش‌های شدید آلرژیکی مانند سندرم استیونز جانسون، اختلالات خون مانند آگرانولوسیتوزیس و کم‌خونی آپلاستیک، آسیب‌های کبدی و مشکلات و عفونت‌های عصبی و ماهیچه‌ای شود اما در صورت ابتلا به این بیماری‌ها به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

در صورتی که با عوارض جانبی بسیار جدی اما نادری مانند خارش، تاول و پوسته پوسته شدن پوست، زخمی شدن دهان، خارش و ورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه‌ی شدید، مشکل در نفس کشیدن، درد قفسه‌ی سینه، علائم عفونت مانند تب و لرز، گلودرد مداوم و سرفه، متورم شدن غدد لنفاوی، خون‌ریزی و کبود شدگی آسان، خستگی شدید، درد و ضعف ماهیچه‌ها (به خصوص همراه با تب و خستگی غیر معمول)، رنگ پریدگی، آبی یا کبود شدن پوست، لب و ناخن‌ها، درد مفاصل جدید یا بدتر شدن دردهای گذشته، گیجی، سردرد مداوم و شدید، سفت شدن ناگهانی گردن که توضیح خاصی نداشته باشد، تشنج، علائم مشکلات کبدی مانند حالت تهوع و استفراغ مداوم، درد شدید معده و شکم، زرد شدن چشم و پوست و ادرار تیره‌رنگ به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک با دکتر داروساز مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی سولفاسالازین

پیش از مصرف داروی سولفاسالازین در صورتی که به این دارو یا به سایر سولفا داروها یا به آسپیرین و داروهای وابسته به آن مانند سالیسیلیک اسید و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی سولفاسالازین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروساز صحبت کنید.

قبل از مصرف داروی سولفاسالازین تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاْ سابقه‌ی انسداد روده، انسداد مجاری ادراری، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های کبدی، اختلالات خون مانند کم‌خونی آپلاستیک و پورفیری، برخی وضعیت‌های ژنتیکی مانند کم‌بود آنزیم G6PD یا فاویسم، آسم، آلرژی شدید و عفونت‌های جاری، سابق یا بازگشتی.

داروی سولفاسالازین ممکن است موجب گیجی، ناهشیاری، تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هش‌یاری دارند تا زمانی که در هش‌یاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف سولفاسالازین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف داروی سولفاسالازین ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. سعی کنید زمانی را که زیر نور خورشید سپری می‌کنید محدود کنید. از رفتن به اتاقک‌های سولاریوم اجتناب کنید. از لامپ‌های خورشیدی فاصله بگیرید. هنگامی که از خانه بیرون می‌روید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید و لباس‌های محافظ در برابر نور خورشید به تن کنید. در صورتی که آفتاب‌سوخته شدید یا پوست‌تان تاول زد یا قرمز شد سریعا به پزشک‌تان اطلاع دهید.

داروی سولفالازین به آسپرین شباهت زیادی دارد. کودکان و نوجوانان نباید همراه با این دارو آسپرین یا داروهای مربوط به آن مانند سالیسیلیک اسید مصرف کنند. در صورتی که آن‌ها دچار بیماری‌های ویروسی مانند آبله مرغان، آنفولانزا یا هر گونه بیماری تشخیص داده نشده باشند یا در صورتی که بدون مشورت با پزشک حتی یکی از واکسن‌های زنده‌ی ویروسی (به عنوان مثال واکسن آنفولانزا) را استفاده کرده باشند ممکن است به سندروم ری مبتلا شوند که یک بیماری نادر اما جدی است.

در دوران بارداری داروی سولفاسالازین باید تنها در مواقع نیاز ضروری استفاده شود. برای مصرف این دارو در ماه‌های آخر بارداری احتیاط توصیه می‌شود چرا که مصرف داروی سولفاسالازین و داروهای مشابه ممکن است به نوزاد شما صدمه وارد کند. در مورد مضرات و مزایای مصرف داروی سولفاسالازین در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که حین مصرف داروی سولفاسالازین باردار شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف داروی سولفاسالازین ممکن است میزان اسید فولیک بدن شما را کاهش داده و منجر به نقص‌های نخاعی مانند بیرون زدگی نخاع در نوزاد شما شود در نتیجه با پزشک خود مشورت کرده و اطمینان حاصل کنید که بدن شما به اندازه‌ی کافی اسید فولیک دریافت می‌کند. در صورت مصرف داروی سولفاسالازین مراقبت‌های پزشکی پیش از زایمان باید شامل آزمایشات مربوط به نقص‌های نخاعی نوزاد نیز باشند.

برای مصرف داروی سولفاسالازین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی سولفاسالازین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عمل‌کرد و تاثیر داروی سولفاسالازین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروساز در میان بگذارید و بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز هیچ دارویی نفرمایید.

بعضی از داروهایی که ممکن است با داروی سولفاسالازین تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • دیگوکسین
  • فولیک اسید
  • هگزامتیلن‌تترامین
  • ۴-آمینوبنزوئیک اسید یا PABA خوراکی

داروی سولفاسالازین بسیار شبیه به داروی مسالازین است. در حین استفاده از داروی سولفاسالازین از داروی مسالازین استفاده نفرمایید.

داروی سولفاسالازین بسیار شبیه به داروی مسالازین است. در حین استفاده از داروی سولفاسالازین از داروی مسالازین استفاده نفرمایید.

مصرف داروی سولفاسالازین ممکن است نتیجه‌ی تست‌های آزمایش‌گاهی خاصی مانند آزمایش سطح نورمتانفرین در ادرار را تحت تاثیر قرار داده و باعث به دست آمدن نتایج کاذب شود. لازم است اطمینان حاصل کنید که تمامی پزشکان و همه‌ی کارکنان آزمایش‌گاه در جریان استفاده‌ی شما از داروی سولفاسالازین قرار بگیرند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سولفاسالازین

  1. ناشناس گفت:

    سلام من باردارهستم پنج ماهه ازاول بارداریم دکترگفت اشکال نداره روزی یکی بخوررماتیسم مفصلی دارم ایااین دارو روی حنین تاثیری نمیزاره خیلی میترسم لطفا جواب بدین ممنونم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر این دارو توسط پزشک متخصص شما تویز شده است روی جنین اثری نداشته و اگر خطرناک بود توصیه به مصرف دارو نمی شد.

    2. ناشناس گفت:

      سلام عزیزم
      منم این دارو تو دوران بارداری و قبلش استفاده کردم و خدا رو شکرمشکلی نداشتم الانم دخترم ۱۱ سالشه نگران نباش

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        ممنون که تجربه ات رو با دوستات به اشتراک گذاشتی. مصرف دارو در بارداری با نظر پزشک و با توجه به مرحله بیماری است.

  2. محمد گفت:

    سلام اقای دکتر از قرص سولفاسالازین ۲ماه استفاده کرده پدربزرگم ولی نتیجه نگرفته باید چیکار کنه ممنون

  3. زهره گفت:

    سلام آقای دکترمن یک هفته هر۸ساعت قرص خوردم ولی نه تنهابهترنشدم بلکه سردردوسرگیجه بی حالی وبدن دردهم دارم رنگم پریده وبی حالم ،لطفامنوراهنمایی کنید.سپاسگزارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      داروی سولفاسالازین بیماری کولیت را درمان نمی‌کند اما به کاهش علائم آن مانند تب، درد معده، اسهال و خون‌ریزی مقعدی کمک می‌کند. بهتره در خصوص عدم بهبودی و داشتن علایم دیگر با متخصص گوارش مشورت کنید.
      دکتر گوارش خوب

  4. ناشناس گفت:

    سلام من ۵روز این دارو استفاده کردم روزی دوتا صبح وشب همه ی عوارض دارو داشتم بعد تیروئید هم توده داره از عوارض دارو احتمال بزرگ شدن توده بود دارو را قطع کنم دیگه نخورم
    میشه راهنمایی کنید

  5. خانومی امینی گفت:

    سلام خسته نباشید من از قرص میخورم روزی دوتا صبح و شب صورتم سیاه شده و لک ها قهوه ای تیره در آمده برای قرص میشه

    1. مصطفي گفت:

      سلام بله لک پوست از عواض مصرف سولفاسالازین میباشد منم همین مشکل رو دارم مصرفتون به روزی دوتا کاهش بدین

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی تان

  6. زهرا حسینی گفت:

    سلام دکتر من حدود دوازده روز این قرص را هر۸ ساعت مصرف کردم و هم سردرد گرفتم هم مفاصلم بدتر شده و درد کمر بسیار عجیبی پیدا کردم .لطفا راهنمایی فرمایید.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      درد ماهیچه ها و ضعف عضلات از عوارض جانبی دارو است بهتره از این لینک با متخصص گوارش در خصوص ادامه مصرف مشورت کنید.
      پزشک متخصص گوارش

    2. Amir گفت:

      روماتیسم ستون فقرات دلشین که مصرف کردین

  7. یگانه گفت:

    سلام آیا این دارو باعث اختلال در زمان عادت ماهیانه زنانه خواهد شد؟چون من سه هفته هست که مصرف میکنم ولی دورانم الان ۴ روز به تعویق افتاده! آیا این علائم عادی هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر نمی رسد این دارو بر روی هورمون های زنانه و سیکل قاعدگی تاثیری داشته باشد. ممکنه تاخیر قاعدگی شما به علت بارداری و یا مشکلات هورمونی باشد. در این خصوص می تونید با متخصص زنان مشورت کنید.
      متخصص زنان و زایمان

      1. زهرذ گفت:

        کمر درد روماستیم هستم هرور شب قرص سولفاسالازین خوردم تا الان خوب نشده

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          احتمالا به داروهایمکمل و تقویتی و یا با نظر پزشک گاباپنتین هم لازم دارید

  8. مریم گفت:

    ایا این قرص سولفاسالازین داخل مدفوع باشه خطر ناک هست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      به ندرت پیش می‌آید که قرص‌های دیر حل شونده‌ی سولفاسالازین به طور کامل (یا تنها قسمتی از آن) در مدفوع شما مشاهده شوند، اما در صورتی که با چنین مشکلی مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید تا نحوه‌ی درمان شما را تغییر دهد.

  9. حانیه علوی گفت:

    من حدوددوهفته هس که سولفاسالازین روبخاطرارتریت واکنشی مصرف میکنم امروزدیدم سه تالکه ی قهوه ای روی دستم ایجادشده الان خیلی نگرانم این نشانه ی چیست؟ازطرفی زیاددرمعرض نورخورشیدبودم این روزاچیکارکنم

    1. مصطفی گفت:

      من بجای دوز ۲۵۰ از دوز ۵۰۰ استفاده کردم
      بعد از ۴ روز احساس خفگی شدید داشتم
      و خیلی نزدیک به مرگ بودم که گفتم دارم میمیرم.

      این دارو تداخل شدیدی با ایندرال داره به هیچ‌وجه در یکروز مصرف نکنید، حتی بافاصله زمانی.
      پتاسیوم خون رو خیلی بالا می‌بره.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        پیش از مصرف داروی سولفاسالازین در صورتی که به این دارو یا به سایر سولفا داروها یا به آسپیرین و داروهای وابسته به آن مانند سالیسیلیک اسید و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی سولفاسالازین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

      2. مریم گفت:

        حدود ۲۰ روزه قرص سولفاسالازین میخورم.. یک عدد بعد از ناهار
        درد استخوان هام بهتره ولی خیلی خسته و بی‌حال و خواب آلودم…. خارش زیادی هم در دست و پاهام دارم…. حتی کهیر بزرگ به اندازه کف دست روی ران پام به وجود آمد… نمیدونم دارو رو قطع کنم یا ادامه بدم؟؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          این عوارض جانبی با ادامه مصرف دارو ممکنه از بین برود. اگر این عوارض ادامه داشت بهتره با پزشک معالج خود مشورت کنید.

      3. ناشناس گفت:

        سلام من بیست روز از این قرص استفاده کردم دونه های قرمزی روی صورتم زد همچنین صورتم خیلی زرد شد، بعد دچار عفونت مجاری ادرار شدم ومترونیدازول استفاده کردم بعد دو روز صورتم پر از کهیر شدو قرص سولفاسالازین را قطع کردم صورتم بهتر شد بعد از یک هفته میتونم قرص رو ادامه بدم؟یا اینکه بهش حساسیت دارم؟

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          موارد ذکر شده از عوارض جانبی دارو هست که در شما بروز پیدا کرده. برای ادامه مصرف دارو بهتره با پزشک معالج خود مشورت کنید.

    2. آسیه گفت:

      حتما برای لکه ها به پزشک روماتولوژی مراجعه کنید
      من هم دقیقا شرایط شما رو داشتم،،اما با یک دوره مصرف دارو سریعا خوب شدم

      1. همیار دکترِتو گفت:

        ممنون دوست عزیز که تجربه خود را به اشتراک گذاشتید. در صورت بروز عوارض جانبی دارو نیازه با پزشک معالج مشورت شود.

    3. سلیمانی گفت:

      سلام دکتر این داروی سولفاسالازین را برای من یکساعت قبل از ناهار تحویزکرده مشکلی نیست

      1. همیار دکترتو گفت:

        همراه عزیز سلام
        خیر، طبق دستور پزشک‌مصرف کنید، اما میتوانید برای اطمینان بیشتر از طریق مشاوره تلفنی با متخصص داخلی در این مورد مشورت بگیرید.
        مشاوره تلفنی با دکتر متخصص داخلی

      2. سلام منم سلیمانی گفت:

        من۱۲ساله ک سولفاسالازین میخورم برای کولیت روده بادزیپرامین وفولیک اسیدبنظرم خوبه فقطاین قرص بانورخورشیدرابطه خوبی نداره شب بخور بهتره

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          بله
          ممنونم از راهنمایی تان

  10. سحر گفت:

    سولفاسالازین جزو کورتونها به حساب میاد؟

    1. احمد گفت:

      سلام
      من مشکل خار پاشنه دارم و کفی طبی ،فیزیوتراپی وآمپول کورتون هم زدم ولی تاثیری نداشته دکتر سولفاسالازین برام تجویز کرده تأثیری داره؟