داروی سودوافدرین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف پزودوافدرین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سودوافدرین برای درمان موقتی گرفتگی بینی، درد یا گرفتگی ناشی از عفونت‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و سایر موارد مانند آلرژی‌ها و برونشیت استفاده می‌شود. این دارو، اصطلاحا بینی و گلوی کیپ و گرفته را باز می‌کند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 7 دقیقه
داروی سودوافدرین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف پزودوافدرین

سودوافدرین یک داروی ضد احتقان است که برای کاهش التهاب و احتقان در مجاری تنفسی بالایی به کار می‌رود. این دارو با تنگ کردن رگ‌های خونی و کاهش جریان خون به بافت‌های ملتهب، به کاهش احتقان کمک می‌کند. عوارض جانبی احتمالی مصرف پسودوافدرین شامل بی‌قراری، بی‌خوابی، تپش قلب، و افزایش فشار خون است. استفاده از این دارو باید طبق دستور پزشک و با دقت نسبت به عوارض احتمالی انجام شود. اگر علائم گرفتگی بینی و گلو دارید، به دکتر گوش و حلق و بینی یا آسم و آلرژی مراجعه کنید. همچنین پیش از مصرف پزودوافدرین، مشاوره دارویی بگیرید.

داروی سودوافدرین چیست؟

سودوافدرین به خانواده داروهای دکونژستانت (مقلد سمپاتیک) تعلق دارد. عملکرد این دارو به صورت باریک کردن رگ‌های خونی برای کاهش تورم و گرفتگی است. داروی سودوافدرین برای درمان موقتی گرفتگی بینی، درد یا فشار ناشی از عفونت سینوسی (مانند سرماخوردگی و آنفولانزا) و دیگر بیماری‌های تنفسی مانند تب یونجه، آلرژی‌ها و برونشیت استفاده می‌شود.

  • نام رایج دارو: سودوافدرین – Pseudoephedrine
  • اسامی تجاری: آفرینول، سودافد، Afrinol , Sudafed , Dimetapp , Drixoral

آیا سودوافدرین شربت هم دارد؟ (سودوافدرین هیدروکلراید)

این دارو بیشتر به صورت شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. الته که قطره‌ی آن هم در دسترس است. سودوافدرین در ترکیب با مواد دیگر، شربت‌های معروفی مانند اکسپکتورانت را می‌سازد که در خانه‌ی همه‌ی ما یک شیشه از آن در دسترس است.

متن انگلیسی:
«Pseudoephedrine is used to relieve nasal or sinus congestion caused by the common cold, sinusitis, and hay fever and other respiratory allergies.»
ترجمه متن:
«سودوافدرین دارویی است که برای بهبود گرفتگی بینی و سینوس‌های ناشی از سرماخوردگی، سینوزیت، تب یونجه و آلرژی‌های تنفسی کاربرد دارد.»

mayoclinic
اینفوگرافی داروی سودوافدرین
داروی سودوافدرین چیست؟

طریقه مصرف شربت سودوافدرین چگونه است؟

برای مصرف شربت سودوافدرین، راهنمایی‌های کلی به شرح زیر است:

  • اگر به صورت خوددرمانی از این دارو استفاده می‌کنید قبل از شروع به مصرف سودوافدرین راهنمای دارویی داخل جعبه را با دقت بخوانید و از پزشک یا دکتر داروساز راهنمایی بگیرید. اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده طبق دستورات پزشک آن را مصرف کنید.
  • اگر قرص‌های جویدنی این دارو را استفاده می‌کنید، هر قرص را کامل بجوید و آن را قورت دهید و اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید، دوز مصرفی را توسط پیمانه مخصوص با دقت اندازه‌گیری کنید. از قاشق غذاخوری به دلیل دقیق نبودن دوز مصرفی استفاده ننمایید.
  • کپسول‌های اکستندد-ریلیز (آزادشونده طولانی مدت): کپسول را به طور کامل ببلعید. اگر کپسول برای بلعیدن بزرگ است، می‌توانید محتوای آن را با مربا یا ژله مخلوط کرده و بدون جویدن ببلعید. کپسول را خرد یا جویده نشود.
  • قرص‌های اکستندد-ریلیز: قرص را به طور کامل ببلعید و آن را خرد، له یا جویده نشود.
  • دوز دارو: دوز دارو برای بیماران مختلف متفاوت است و باید دستورالعمل‌های پزشک یا دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید. دوزهای معمول برای انواع فرم‌های دارو و گروه‌های سنی مختلف ذکر شده است.
  • زمان مصرف: برای کمک به جلوگیری از مشکل در خوابیدن، آخرین دوز از سودوافدرین را چند ساعت قبل از خواب بگیرید.
  • نگهداری: دارو را در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگه دارید و از یخ زدگی آن جلوگیری کنید.

برای اطلاعات دقیق‌تر و مطابق با شرایط خاص، همیشه با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

نحوه مصرف داروی سودوافدرین رو نمی‌دونی؟

برای پیشگیری از عوارض حتما مشاوره بگیر!

قرص سودوافدرین یا شربت سودوافدرین برای چیست؟

قرص و شربت سودوافدرین به عنوان داروهای ضد احتقان استفاده می‌شوند. این دارو با کاهش تورم و احتقان در مجاری تنفسی، به تسهیل تنفس کمک می‌کند. از سودوافدرین برای درمان علائم ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و سایر بیماری‌های تنفسی مانند سینوزیت و برونشیت استفاده می‌شوند. بنابراین از اصلی‌ترین کاربردهای این دارو در درمان سریع گرفتگی بینی و کاهش احتقان است.

شربت سودوافدرین برای گوش

این دارو برای کاهش التهاب و گرفتگی گوش هم کاربرد دارد. اما بهتر است در صورت ایجاد عفونت و گرفتگی گوش، ابتدا به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و سرخود از این دارو برای کاهش درد و التهاب استفاده نکنید.

شربت سودوافدرین برای سرفه خوب است؟

استفاده از شربت سودوافدرین برای درمان سرفه توصیه نمی‌شود. این دارو بیشتر برای درمان احتقان و تورم در مجاری تنفسی بالایی مانند بینی و حلق استفاده می‌شود، اما برای سرفه معمولا از داروهای دیگری مانند آنتی‌هیستامین‌ها یا داروهای ضد سرفه استفاده می‌شود. برای سرفه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا داروی مناسب برای شما تجویز شود.

شربت سودوافدرین برای گلو درد

این دارو با رفع گرفتگی بینی می‌تواند کمی گرفتگی و گلودرد را بهبود ببخشد. یکی از مهم‌ترین موارد در استفاده از این دارو برای درمان گلودرد علت این علامت است.

اگر گلودرد ناشی از سرماخوردگی باشد، باید مراقب این دارو باشید. این دارو سرماخوردگی معمولی را درمان و دوره بیماری را کوتاه‌تر نمی‌کند. همچنین از دیگر داروهای ضد سرفه و درمان سرماخوردگی که حاوی این دارو یا دکونژستانت‌های مشابه باشد (به بخش تداخلات دارویی رجوع کنید) استفاده نکنید.

در زمینه دیگر روش‌های درمان سرماخوردگی (مانند نوشیدن مقدار کافی آب، استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز و قطره یا اسپری‌های دماغی) با پزشک خود مشورت نمایید. برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی جدی این محصول، راهنمای دارو و دوز مصرفی را با دقت مطالعه کنید.

داروی سودوافدرین برای گلودرد کاربرد دارد؟
داروی سودافدرین می‌تواند گرفتگی گلو را بهبود ببخشد اما گلودردهای عفونی را درمان نمی‌کند.

ایا شربت سودوافدرین خلط اور است؟ (شربت پکتورامین سی کدئین گایافنزین سودوافدرین = اکسپکتورانت)

شربت سودوافدرین به تنهایی خلط اور نیست. اما در ترکیب با سایر مواد دارویی می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در خلط آوری داشته باشد. به تنهایی از داروی سودوافدرین برای خلط آوری استفاده نمی‌شود و شربتی مانند اکسپکتورانت بهتر از انتخاب‌های دیگر است. قبل از مصرف دارو حتما با دکتر مشورت کنید.

شربت سودوافدرین برای سینوزیت

سینوزیت باعث گرفتگی و احتقان سینوس‌ها هم می‌شود. برای رفع گرفتگی سینوس‌ها در سینوزیت (یا حتی برای درمان گرفتگی در برونشیت) می‌توان از شربت سودوافدرین کمک گرفت. اما در درمان سینوزیت باید با پزشک مشورت کنید. ممکن است به آنتی بیوتیک هم نیاز باشد.

داروی سودوافدرین را بیشتر بشناسید.

مقدار مصرف شربت سودوافدرین در کودکان

مصرف محصولات درمان سرفه و سرماخوردگی در کودکان کمتر از ۶ سال خیلی مؤثر نیست. از این رو کودکان کمتر از ۶ سال بهتر است این دارو را مصرف نکنند مگر این‌که تحت نظارت پزشک باشد. برای استفاده از شربت پسودوافدرین در کودکان، دوزها بسته به سن و فرم دارویی متفاوت است.

  • برای کودکان بالای ۶ سال، دوز معمول ۳۰ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت است، اما نباید در ۲۴ ساعت بیش از ۱۲۰ میلی‌گرم مصرف شود.
  • برای کودکان ۴ تا ۶ سال، دوز توصیه شده ۱۵ میلی‌گرم هر ۴ تا ۶ ساعت است، با حداکثر ۶۰ میلی‌گرم در یک روز.
  • استفاده از این دارو برای کودکان زیر ۴ سال توصیه نمی‌شود.

مقدار مصرف شربت سودوافدرین در بزرگسالان

این دارو به صورت خوراکی همراه یا بدون غذا طبق دستور پزشک یا راهنمای مصرف بسته دارو معمولاً هر ۴ یا ۶ ساعت یک بار مصرف می‌شود. بیشتر از ۴ بار در روز این دارو را مصرف نکنید. دوز مصرف داروی سودوافدرین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان به دارو بستگی دارد. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیش از میزان تجویزی پزشک یا میزانی که برای سن شما در راهنما نوشته شده‌است، این دارو را مصرف نکنید. برای اطلاعات بیشتر از پزشک خود یا دکتر داروساز سوال بپرسید.

آبریزش بینی و گرفتگی داری؟ شاید علائم آلرژی باشه! کلیک کن.

عوارض سودوافدرین چیست؟

عوارض جانبی سودوافدرین می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • سردرد
  • بی‌قراری
  • بی‌خوابی
  • تپش قلب
  • افزایش فشار خون
  • خشکی دهان

مصرف سودوافدرین ممکن است منجر به عوارضی مانند سردرد و درد شکم شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

اگر ۷ روز پس از مصرف این دارو علائم بیماری بهبود نیافتند یا بدتر شدند یا بازگشتند به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر دچار علائمی مانند تب، جوش، سردرد مداوم و یا هر مشکل جدی پزشکی دیگری سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

شربت سودوافدرین خواب آور است؟

داروی سودوافدرین ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف سودوافدرین از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوآنا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در صورتیکه نشانه‌هایی مانند خواب آلودگی، اضطراب یا مشکلات خواب را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. چنان‌چه با عوارضی مانند:

  • تپش قلب سریع یا نامنظم
  • تغییرات روحی روانی (مانند اضطراب، گیجی و بی‌حوصلگی)
  • لرزش
  • و مشکلات دفع ادرار

روبه‌رو شدید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

عوارض شربت سودوافدرین چیست؟
شربت سودوافدرین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود.

هشدار و موارد منع مصرف داروی سودوافدرین

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از این دارو برای خواباندن کودکان استفاده نکنید.
  • در صورت خرید بدون نسخه این دارو راهنمای مصرف دارو را به دقت بخوانید تا اطمینان حاصل کنید این محصول برای شما مناسب است و در چه شرایطی باید به دکتر داخلی مراجعه کنید.
  • این دارو باید به صورت موقتی مصرف شود و برای استفاده بیشتر از ۷ روز باید با پزشک مشورت کنید.
  • مصرف قرص یا کپسول‌های دیر باز شونده این محصول برای کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی‌شود.
  • این دارو را کارخانه‌های مختلفی در نوع‌های متفاوتی تولید می‌کنند به طور مثال برخی از قرص‌ها نوشیدن آب زیادی نیاز دارد و میزان سودوافدرین در همه آن‌ها یکسان نیست لذا راهنمای مصرف دارو را به دقت بخوانید و بیشتر از دوز تجویزی این دارو را مصرف نکنید.
  • کافئین باعث افزایش خطر بروز عوارض جانبی این دارو می‌شود. از این رو از نوشیدن حجم زیادی از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چایی و نوشابه و خوردن مقدار زیادی شکلات و یا مصرف داروهای بدون نسخه‌ای که حاوی کافئین است خودداری نمایید.
  • سالمندان ممکن است در مقابل برخی از عوارض جانبی این دارو مانند تپش قلب تند یا نامنظم، سرگیجه، مشکلات دفع ادرار، مشکلات خواب و آشفتگی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. همچنین کودکان نیز ممکن است عوارض این دارو مخصوصاً بی‌قراری را از خود نشان دهند.
  • در زمان بارداری این دارو فقط موقعی مصرف شود که به آن نیاز دارید و پزشک برای شما تجویز کرده است. در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو از طریق شیردهی انتقال می‌یابد. قبل از شیردهی به نوزاد در این مورد با پزشک صحبت کنید.

شربت سودوافدرین برای لاغری (شربت سودوافدرین ۶۰ میلی لیتر)

استفاده از شربت سودوافدرین به منظور لاغری توصیه نمی‌شود. این دارو به طور عمده برای درمان احتقان ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی استفاده می‌شود و ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. برای کاهش وزن، روش‌های ایمن‌تر و موثرتری وجود دارد که شامل تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم است. مصرف هر دارویی برای کاهش وزن باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

قرص سودوافدرین
علاوه بر شربت، سودوافدرین در شکل قرص هم در دسترس است.

تداخلات دارویی سودوافدرین

داروهایی که با سودوافدرین تداخل دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • داروهای محرک مانند دکستروآمفتامین، کافئین و متامفتامین
  • داروهای گیاهی مانند افدرا و ماهوانگ
  • داروی تربوتالین

مصرف سودوافدرین همراه با داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAO) ممکن است موجب تداخل کشنده‌ای شود. از مصرف بازدارنده‌های MAO مانند موارد زیر همراه با سودوافدرین جدا خودداری فرمایید:

  • آیزوکروبوکسازید
  • لینزولید
  • متیلن بلو
  • موکلوبماید
  • فنلزین
  • پروکاربازین
  • رازاگیلین
  • سافینامید
  • سلژیلین
  • ترانیل سیپرومین

سودوافدرین ممکن است باعث کاهش عملکرد داروهای فشار خون مانند مسدود کننده‌های بتا، مسدود کننده‌های کلسیم گوانتیدین و متل دوپا شود.

اشکال داروییعوارض سودوافدرینتداخلات دارویی سودوافدرین
شربت سودوافدرین-الحاوی ۳۰میلی گرم/۵میلی لیتر ۶۰میلی لیترسردردداروی تربوتالین
شربت سودوافدرین راموفارمین ۶۰ میلی لیترافزایش فشار خونداروهای گیاهی مانند افدرا و ماهوانگ
پزودوافدرینتپش قلبداروهای محرک مانند دکستروآمفتامین، کافئین و متامفتامین
بی‌خوابیآیزوکروبوکسازید
بی‌قراریلینزولید
اطلاعات دارویی سودوافدرین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر علائم گرفتگی بینی یا گرفتگی مجاری تنفسی دارید، شبیه به حساسیت و آلرژی، حتما به دکتر آسم و آلرژی یا دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از بهترین متخصص گوش و حلق و بینی یا فوق تخصص آسم و آلرژی به دکترتو مراجعه کنید و در کوتاه‌ترین زمان نوبت دریافت کنید.

همچنین اگر داروی سودوافدرین برای شما تجویز شده است، پیش از مصرف و برای جلوگیری از عوارض دارو، حتما از مشاوره با دکتر مشاوره دارویی آنلاین بهرمند شوید و سوالات خود را بپرسید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

برندهای مختلف این دارو شرایط نگهداری متفاوتی دارند لذا راهنمای مصرف دارو را با دقت بخوانید و از دستورالعمل‌های نگهداری آن پیروی کنید و دور از دسترس کودکان نگهداری شود. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید. برای اطلاعات بیشتر با دکتر داروساز مشورت کنید.

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگری از آن بدون اجازه دکتر استفاده نکنید. علائم اوردوز می‌تواند شامل تنگی نفس، توهم و تشنج باشد که نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی است.

اگر دوز مصرفی داروی سودوافدرین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.6از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سودوافدرین

  1. M گفت:

    سلام وقت بخیر این شربت با راکوتان تداخل داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم تداخل ندارند و میتونی طبق دستور پزشک معالج تان مصرف کنی.

  2. هما گفت:

    سلام آیا مصرف سودوافربن با سرترالین مشکلی ایجاد میکنه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف این دو دارو با یکدیگر تداخلی ندارند. طبق دستور پزشک معالج تون استفاده کنید.

  3. مجید گفت:

    سلام
    چندوقته که هنگام صحبت کردن ته گلوم خارش میگیره ایا علت آلرژی هست و این شربت برام مفید هست حالا یکی دو بار مصرف کردم احساس بهتری داشتم
    ۶سالپیش همین فصل همین مشکل روداشتم با خوردن ۲برگ اموکسی سیلین خوب شدم اما اینبار نه فکرکنم الرژی فصلی باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      نباید با نشان دادن هر علامت سراغ آنتی بیوتیک رفت چون در بدن شما مقاومت ایجاد میشه. این شربت میتونه به کاهش علایم آلرژی در شما کمک کنه. اگه علایم تنفسی شما بیشتر شد به متخصص آسم و آلرژی و ایمنی شناسی مراجعه کن.
      متخصص آسم ،آلرژی و ایمنی شناسی

  4. م گفت:

    سلام مصرف سودوافدرین و دیفن هیدرامین باهم مشکلی نداره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم تداخل ندارند و میتونی طبق دستور پزشک مصرف کنی.

  5. زهرا گفت:

    سلام این دارو برای گوش درد هم موثر است؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این شربت یک داروی ضد احتقان هست که برای گرفتگی سینوس و رفع احتقان سینوس ها، بینی، آبریزش بینی، التهاب لوله شنوایی میتونه مفید باشه. اگه درد گوش شما ناشی از التهاب سینوس ها باشه این دارو مممکنه موثر باشه و اگه درد گوش شما بخاطر عفونت گوش میانی باشه این دارو تاثیری نداره و باید برا دریافت آنتی بیوتیک مناسب به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنی.
      دکتر گوش و حلق و بینی خوب

  6. احمد هاشمی گفت:

    این دارو(سودوافدرین) با لوراتادین(از آنتی هیستامین ها) تداخل دارویی داره من بخاطر درد و عفونت سینوس چشمی برام هر دو دارو تجویز شد بخاطر ناآگاهی با هم مصرف کردم و دچار قرمزی صورت و پوست و جوش های حساسیت شدم که البته بعد از ساعتی شروع به برطرف شدن کرد.

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این دو دارو با هم تداخل ندارند و ممکنه حساسیت شما بخاطر عوامل دیگه باشه.

  7. محمد مرادی گفت:

    من برای باز کردن گلو استفاده کردم گلوم باز نشد تنگی نفس شدید هم گرفتم حالم به هم خورد اصلا فایده نداشت بدتر هم شدم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما باید ابتدا به پزشک مراجعه می کردین تا معاینه بشین و مشکلتون تشخیص داده بشه. مصرف خودسرانه ی دارو ممکنه باعث تشدید علائم بشه.

  8. بهمن دری گفت:

    با اینکه برای سرفه تجویز میشه ولی با کدئین تداخل دارویی داره و از بی قراری به سرخوشی طولانی مدت منجر میشه در ضمن انرژی زا هم هست و اصلا خواب آلودگی نداره کاهش اشتها هم در موارد زیاد مشهوده و برای افرادی که از این نوع دارو استفاده میکنند حتما به پزشک معالج بگن اگر داروی دیگه ای که محرک باشه یا در دسته مسکن مخدر باشه باهم استفاده نشه خطر زیادی داره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممنون از اطلاعاتتون
      بله درسته

    2. سحر گفت:

      سلام این شربت سودوافدرین با داروهای نئوتادین ۵، آزارام ۵۰ و مزالازین و استامینوفن تداخل نداره ؟

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروی مزالازین با آزارام تداخل دارویی داره و نباید در یک دوره استفاده شود. بهتره با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت کنید.

  9. سپیده بختیار گفت:

    من برای ضد سرفه ازش استفاده کردم خوب بود..

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      بله این دارو سرفه رو کاهش می ده.

    2. بهمن گفت:

      سلام
      ایا از این دارو میشه بعنوان یه راه برای. درمان موقت یا دائمی دیر انزالی استفاده کرد ؟؟
      ممنون

      1. همیار دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        این دارو در درمان دیر انزالی تاثیری نداره و باید تحت نظر متخصص روانپزشکی داروی مناسب دیگری استفاده کنی. از این لینک میتونی با متخصصان روانپزشکی در ارتباط باشی.
        متخصص روانپزشکی

  10. محمد صادق فتحی گفت:

    عالیه

    1. نادر گفت:

      درود.
      دندان من آبسه کرده و ورم صورت هم دارم،دکتر معالج برای من این شربت سودوافدرین رو تجویز کردن،ایا موثر هست؟