داروی سفالکسین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف سفالکسین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آنتی بیوتیک سفالکسین برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریال کاربرد دارد. این دارو باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف سرخود آن خطرناک است.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 5 دقیقه
داروی سفالکسین

نام رایج دارو: سفالکسین – Cephalexin

اسامی تجاری: کِفلکس

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سفالکسین چیست و چه کاربردی دارد؟

سفالکسین نوعی آنتی بیوتیک سفالوسپورینی است که عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند. می‌توانید این دارو را هر روز در زمان معینی به‌صورت خوراکی مصرف کنید و دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید. نام‌های تجاری این دارو شامل Biocef ،Daxbia ،Keflex ،Keftab هستند.

داروی سفالکسین نوعی آنتی‌بیوتیکی است که به دسته آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین تعلق دارد و در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی موثر است.

نحوه مصرف سفالکسین و دوز مصرفی

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود.

برای مصرف صحیح داروی سفالکسین لازم است از اطلاعات روی جلد دارو و راهنمای دارویی به دقت پیروی کنید. این دارو ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا هر ۶ تا ۱۲ ساعت یک بار در روز مصرف شود. قبل از مصرف شیشه محتوای دارو را خوب تکان دهید. دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذاخوری برای مصرف دارو استفاده نکنید، زیرا میزان دوز مصرفی آن مشخص نیست و بهتر از پیمانه مخصوص استفاده شود.

دوز مصرف داروی سفالکسین به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد، در کودکان دوز مصرفی به وزن کودک نیز وابسته است. برای اثر بهتر داروی سفالکسین آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو می‌توانید به پزشکان داخلی و پزشکان عفونی در دکترتو مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

به بیماری عفونی دچار شدی؟

همین الان مشاوره بگیر

علائم اوردوز سفالکسین

اگربا مصرف داروی سفالکسین دچار عوارض جدی ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

اگر یکی از نوبت‌های مصرف دارو سفالکسین را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی سفالکسین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

نحوه عملکرد داروی سفالکسین

داروی سفالکسین رشد میکروب‌ها را متوقف می‌کند. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی موثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد.

عوارض جانبی سفالکسین

مصرف سفالکسین ممکن است موجب عوارضی مانند درد شکم، اسهال، استفراغ، تهوع و شکم درد شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید.

درصورتی که پزشک داروی سفالکسین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی سفالکسین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. استفاده مکرر این دارو در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی و عفونت‌های مخمری جدیدی شود. در صورت ایجاد این عوارض یا عوارضی دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد بیماری شدید روده (کلوستریدیوم دیفیسیل با نشانه اسهال شدید) شود. این عارضه ممکن است در مدت درمان یا ماه‌ها بعد از درمان خود را نشان دهد. از داروهای ضد اسهال یا مسکن‌های ضد درد استفاده نکنید زیرا ممکن است شرایطتان را بدتر کند. اگر هریک از علائمی مانند اسهال مداوم، دردهای شکمی غیرعادی و مدفوع مخاطی یا خونی را مشاهده کردید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف سفالکسین

قبل از مصرف اگر به داروی سفالکسین، پنی‌سیلین و یا آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین مانند سفپودوکسیم استفاده می‌کنید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی سفالکسین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید. چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر مشکلات کلیوی و بیماری روده‌ای کولیت دارید، حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

شربت خوراکی این دارو ممکن است حاوی شکر باشد لذا اگر دیابت دارید در مصرف شربت سفالکسین دقت کنید و با پزشک خود مشورت کنید. مصرف سفالکسین ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید. قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی راکه مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

این دارو فقط در صورت نیاز در حاملگی مصرف شود. در مورد مزایا و خطرات مصرف این دارو در زمان حاملگی با پزشکتان مشورت کنید. این دارو از طریق شیر مادر انتقال می‌یابد پس قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک صحبت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

برای درمان عفونت‌های باکتریایی همین الان اقدام کن!

تداخلات دارویی سفالکسین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی سفالکسین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی سفالکسین نفرمایید.

تقریباً اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی هورمون‌های کنترل بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارند و برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهند و ممکن است موجب بارداری شوند. اگر از هورمون‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن بر روی برخی از تست‌های ادرار دیابت و آزمایش پزشکی کومب تاثیر بگذارد و نتایج اشتباهی ثبت شود، همچنین سفالکسین ممکن است بر روی نتایج برخی از آزمایش‌های کلینیکی تاثیر بگذارد، حتما مصرف این دارو را با پزشک و کارکنان آزمایشگاه درمیان بگذارید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی سفالکسین را در درمای اتاق و دور از دسترس کودکان قرار دهید. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید و از آن در حمام نگه‌داری نکنید. توجه داشته باشید داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید.

در صورت نیاز به دارو درمانی به دکتر داخلی و دکتر متخصص عفونی در دکترتو مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره سفالکسین

  1. معصومه گفت:

    عالی بود ممنون

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از لطف شما. امیدواریم مفید واقع شده باشه.

  2. شاهرخ گفت:

    سلام من گوش میانی ام عفونت کرده و بدون تجویز پزشک هر ۸ ساعت ی بار یکی ار اینا میخورم و سیر و پیاز زیاد میخورم و میزارم توی گوشم ایا با این کارا خوب میشم ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      قرار دادن سیر در گوش کار مناسبی نیست. برای درمان لازمه به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

    2. گلشن سنگسری گفت:

      سلام من اشتباهی سفالکسین رو دوساعت یکبار مصرف کردم آیا خطر دارد البته فقط یکبار تکرار شد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        برای یک بار مشکلی پیس نمی اید

  3. رضا گفت:

    سلام من روی سینه و سرم جوش های عفونی کوچیک و درشت دارم بطوریکه با
    فشار دادنشون خون سیاه غلیظ ویا به ماده سفید رنگ دیگه خارج میشه
    وبعداز مدتی خشک میشن
    گاهی روی سینه م این جوش ها زیر پوستی و به اندازه یک سکه هستن
    ایا مصرف سفالکسین برای این موارد موثر هست؟سابقه حساسیت هم ندارم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری کنین. برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص پوست مراجعه کنین:
      لیست متخصصین پوست و مو

  4. دایانا گفت:

    ببخشید میشه این شربت به سگم بدم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سفالکسین در گربه و سگ هم مصرف می‌شه اما دوز و میزان مصرفی رو باید با مشورت دامپزشک استفاده کنین.

  5. المیرا گفت:

    سلام خسته نباشید خانمی که باکره است درد در داخل واژن داشته باشد خوبه بخوره این دارو رو؟

    1. انیس سعادت گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای مصرف دارو با دکتر مشورت کنید. اگر دکتر هم تجویز کرده که مشکلی نداره.

  6. Shayn zre گفت:

    Dotaro ba ham khordm ishala eshali madshte. Bashe

  7. علی پور گفت:

    سلام آیا مصرف سفالکسین در ۳ماهه اول بارداری باعث متضرر شدن حتمی جنین میشود

  8. علی پور گفت:

    سلام آیا مصرف سفالکسین در ۳ماهه اول بارداری باعث متضرر شدن حتمی جنین میشود؟؟

  9. Hadis گفت:

    کاش دکترها کمی ب حساسیت داشتن یا نداشتن بیمارها توجه کنن من قبلا به سیپروفلوکساسین هم حساسیت شدید داشتم و آی سی یو چند روز بستری شدم و ب دکترمم هم گفتم ک داروهامو چک کنن بعد برام تجویز کنن ک گفتن از اون خونواده نیست ولی هیچ تست دیگه ای صورت ندادن ترخدا شما خودتون حواستون ب خودتون باشه

  10. Hadis گفت:

    من و یکی دیگه از زائوها موقع زایمانم ک سزارینی بویم حساسیت شدید وحشتناک بهش داشتیم طوری ک بعد چند روز از زایمانم به خاطر کهیر و جوش بسیار و درد و ورم شدید بستری شدیم و تا لب مرگ رفتیم