داروی بیزاکودیل چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف بیزاکودیل

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیزاکودیل یکی از داروهایی است که برای درمان یبوست کاربرد دارد. این دارو به شکل‌های مختلفی در دسترس است و برای خرید آن نیازی به نسخه نیست.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی بیزاکودیل

برای درمان یبوست قرص‌ها، شربت‌ها و شیاف‌های بسیاری موجود هستند که شکم را روان می‌کنند و یبوست را درمان. در صورتیکه نتوانید از شر یبوست خلاص شوید، بدتر می‌شود و به انسداد روده تبدیل می‌شود که نیازمند مداخلات جدی‌تری است. یکی از داروهایی که برای درمان یبوست به کار برده‌می‌شود، داروی بیزاکودیل است. بیزاکودیل انواع مختلفی دارد و در اشکال دارویی متفاوت در بازار دارو به فروش می‌رسد.

در صورتیکه شما هم با یبوست مواجه شده‌اید، در ابتدا به یک متخصص گوارش مراجعه کنید و در صورت لزوم و توصیه‌ی پزشک، از داروهای مورد نظر کمک بگیرید. می‌توانید اولین نوبت حضوری یا تلفنی را برای بهترین دکتر گوارش، از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو دریافت کنید. همچنین قبل از مصرف بیزاکودیل، حتما مشاوره دارویی را درنظر بگیرید.

توجه! مطلبی که مطالعه می‌کنید، صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به‌هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر، لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بیزاکودیل چیست؟

یکی از بدترین بیماری‌هایی که می‌توان با آن مواجه شد، یبوست است. احساس درد و ناراحتی که برای شکم ایجاد می‌کند، غیرقابل تحمل بوده و هر کسی را مجبور به مصرف غذاها و داروهایی می‌کند که روان‌کننده‌اند.‌ اجابت مزاج باید منظم و با قوام مناسب باشد. در صورتیکه مشکلی برای سیستم گوارش پیش بیاید، می‌تواند خود را با یبوست و یا اسهال نشان‌دهد.‌ اما نکته اینجاست که چطور می‌توان یبوست را درمان کرد؟

بیزاکودیل نوعی داروی OTC یا بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک است که برای درمان یبوست کاربرد دارد. این دارو در کبد تصفیه می‌شود و در مدفوع دفع می‌شود. داروی بیزاکودیل از دسته‌ی داروهای گوارشی است و همچنین در گروه ملین‌ها و نرم‌کننده‌ها قرار می‌گیرد. بیزاکودیل دارویی است که با افزایش حرکات روده، تنبلی آن را برطرف می‌کند و باعث دفع مدفوع می‌شود. این دارو اشکال مختلفی دارد و در دوزهای متفاوتی به فروش می‌رسد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

بیزاکودیل دارویی است که با افزایش حرکات روده، تنبلی آن را برطرف می‌کند و باعث دفع مدفوع می‌شود.

طریقه مصرف قرص بیزاکودیل چیست؟

در صورتیکه لازم شد از این دارو استفاده کنید،‌ باید نکات زیر را رعایت کنید. در ادامه به توصیه‌های مصرفی و نکات مربوط به دوز مصرفی بیزاکودیل می‌پردازیم. توجه داشته باشید که مشاوره دارویی پیش از مصرف بیزاکودیل، ضروری است.

نکات نحوه مصرف بیزاکودیل

برای مصرف بیزاکودیل باید به نکات زیر توجه کنید؛

  • این دارو با تجویز پزشک گوارش به صورت خوراکی مصرف می‌شود. اگر بدون تجویز پزشک از دارو استفاده می‌کنید طریقه‌ی مصرف نوشته شده روی بسته‌ی دارو را مطالعه فرمایید.
  • تمام این دارو را، به صورت یک‌جا، فرو دهید. بیزاکودیل را لِه نکنید، تکه تکه نکنید.
  • آن را حداقل ۱ ساعت قبل و بعد از مصرف آنتی اسیدها، شیر و لبنیات استفاده کنید. مصرف این مواد و داروی بیزاکودیل به طور هم‌زمان ممکن است باعث از بین رفتن پوشش روی قرص و به تبع آن ناراحتی معده و ایجاد حالت تهوع شود.
  • این امکان وجود دارد که ۶ الی ۱۲ ساعت طول بکشد تا داروی بیزاکودیل سبب حرکت روده شود. اگر پس از مصرف دارو بیماری شما هم‌چنان ادامه دارد یا وخیم‌تر شده یا در صورتی‌که خون‌ریزی مقعدی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر فکر می‌کنید مصرف این دارو باعث ایجاد شرایط خطرناکی برای شما شده‌است، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاع از نحوه مصرف، موار مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی داروی بیزاکودیل بهتر است از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکترهای داروخانه، به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید.

نحوه مصرف شیاف بیزاکودیل

شیاف بیزاکودیل ۵ یا شیاف بیزاکودیل ۱۰ را باید از پوشش خود خارج کنید و آن را از راه سوراخ مقعد وارد کرده و انگشت‌تان به اندازه‌ی یک بند و نیم وارد شود. اگر شیاف بیزاکودیل به‌درستی وارد نشود، ممکن است باعث التهاب دریچه‌ها شود.

نمی‌دونی برای درمان یبوست شدید چه دارویی مصرف کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

نگهداری بیزاکودیل

برای نگهداری از داروی بیزاکودیل باید به نکات زیر توجه کنید؛

  • قرص بیزاکودیل را در دمای ۳۰ درجه نگه‌داری کنید.
  • شیاف بیزاکودیل را در درمای ۲۵ درجه نگه‌داری کنید. نباید در جای گرم باشد زیرا ممکن است نرم شود و تغییر شکل دهد.

برندهای مختلف این دارو شرایط نگه‌داری خاص خود را دارند. در این مورد توضیحات روی جعبه‌ی دارو را مطالعه نمایید یا از دکتر داروخانه کمک بخواهید. تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید.

برای چه بیماری هایی باید بیزاکودیل مصرف کرد؟ (قرص بیزاکودیل برای چیست)

بیزاکودیل برای درمان برخی از بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. گاهی این دارو تنها برای بهبود علائم است، اما بیماری را درمان نمی‌کند. مثلا در درمان بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر، می‌توان علائم یبوست را بهبود بخشید. اما نمی‌توان آن را به طور کامل درمان کرد.

در ادامه به معرفی بیماری‌هایی که قرص بیزاکودیل یا شیاف بیزاکودیل برای درمان و یا بهبود علائم به‌طور موقتی استفاده می‌شود، می‌پردازیم. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از؛

  • سندروم روده تحریک پذیر
  • یبوست
  • بیماری های التهابی روده
  • بیماری کولون
  • بواسیر
  • کولونوسکوپی
  • جراحی‌های روده
  • درد شکم

شیاف بیزاکودیل برای یبوست

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم، بیزاکودیل داروی بهبود یبوست است. این داروی ملین و یا مسهل می‌تواند با تحریک حرکات روده، دفع را بهبود ببخشید و یبوست را درمان کند. یبوست یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد کند و فعالیت‌های روزانه‌ی بیمار را مختل کند. استفاده از شیاف بیزاکودیل ۱۰ و یا شیاف بیزاکودیل ۵ می‌تواند یبوست را درمان کند. برای بهبود یبوست می‌توان از قرص بیزاکودیل ۵ هم استفاده کرد، اما مدت اثر آن طولانی‌تر از شیاف است.

بیزاکودیل برای کولونوسکوپی

کولونوسکوپی به فرایندی گفته‌می‌شود که در آن یک لوله‌ی باریک که سر آن دوربین وجود دارد و از راه مقعد وارد روده می‌شود و می‌توان با استفاده از آن، مشکلات روده را بررسی کرد.

نحوه مصرف بیزاکودیل برای کولونوسکوپی

روز قبل از انجام کولونوسکوپی، علاوه‌بر داروهای دیگر، یک عدد قرص بیزاکودیل ۵ ساعت ۹ صبح، یک عدد قرص بیزاکودیل ۵ ساعت ۲ بعد از ظهر و یک عدد قرص بیزاکودیل ۵ ساعت ۶ عصر و ۷ صبح روز بعد باید مصرف شود.‌ در صورتیکه سابقه یبوست داشته‌باشید،‌ باید شیاف بیزاکودیل ۵ مصرف شود.‌

روز قبل از انجام کولونوسکوپی، علاوه‌بر داروهای دیگر، یک عدد قرص بیزاکودیل ۵ ساعت ۹ صبح، یک عدد قرص بیزاکودیل ۵ ساعت ۲ بعد از ظهر و یک عدد قرص بیزاکودیل ۵ ساعت ۶ عصر و ۷ صبح روز بعد باید مصرف شود.‌ در صورتیکه سابقه یبوست داشته‌باشید،‌ باید شیاف بیزاکودیل ۵ مصرف شود.‌

برای گرفتگی شکم و درد شکمی به کمک احتیاج داری؟

همین الان با متخصص مشورت کن

بیزاکودیل برای شکم درد

یبوست یکی از دلایل شکم درد است. در صورتیکه اجابت مزاج به طور منظم انجام نشود، فرد ممکن است به درد شکم مبتلا شود. بیزاکودیل ۵ یا بیزاکودیل ۱۰ می‌تواند حرکات روده را تحریک کند و یبوست درمان کند و شکم درد را بهبود ببخشد.

بیزاکودیل برای لاغری (قرص بیزاکودیل برای لاغری)

داروهای مسهل و ملین می‌توانند باعث از دست رفتن آب بدن و الکترولیت‌ها و ویتامین‌ها شوند. از طرفی، زمانی که شما محتویات روده‌ی خود را خالی می‌کنید، وزن شما کاهش پیدا می‌کند. ولی مصرف مداوم بیزاکودیل می‌تواند باعث ضعف بدنی شما و آسیب رسیدن به شما شود. بهتر است که برای لاغری از این دارو استفاده نکنید.

دوز مصرف بیزاکودیل

دوز مصرف داروی بیزاکودیل به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. به‌طور خودسرانه دوز مصرفی دارو را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار تجویزی پزشک مصرف نکنید. داروی بیزاکودیل را بیشتر از ۷ روز پیاپی مصرف نکنید، مگر اینکه صلاح‌دید پزشک شما اینطور باشد. مصرف بیش‌از‌حد این دارو ممکن است عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته‌باشد.

توجه داشته‌باشید که بیزاکودیل را با دوزهای توضیح داده‌شده در ادامه مطلب استفاده می‌کنند.

بیزاکودیل برای کودکان

مقدار و نحوه مصرف بیزاکودیل برای کودکان بستگی به شکل دارویی آن دارد. از بیزاکودیل برای درمان یبوست در کودکان استفاده می‌شود.

قرص بیزاکودیل ۵

کودکان قرص بیزاکودیل ۵ را بهتر است در صورتی مصرف کنند که سن آنها بین ۳ تا ۱۳ باشد. برای کودکان روزی ۲ عدد (۱۰ میلی‌گرم) تجویز می‌شود. بهتر است که همراه با آب فراوان باشد تا اثر قرص بهتر باشد.

شیاف بیزاکودیل ۵ و شیاف بیزاکودیل ۱۰ (شیاف بیزاکودیل برای چیست)

اگر کودک زیر ۲ سال باشد، برای او نصف شیاف بیزاکودیل ۵ تجویز می‌شود. مصرف شیاف بیزاکودیل، برای کودکان زیر ۲ سال، حتما باید با نسخه‌ی پزشک باشد.

برای کودکان ۲ تا ۱۱ سال، روزانه ۱ تا ۲ شیاف بیزاکودیل ۵ تجویز می‌شود.

بیزاکودیل برای بزرگسالان

مقدار و نحوه مصرف بیزاکودیل برای بزرگسالان با کودکان اندکی متفاوت است. برای آگاهی از دوز مصرفی در بزرگسالان با دکتر گوارش مشورت کنید.

عوارض جانبی بیزاکودیل (عوارض قرص بیزاکودیل چیست؟)

مصرف داروی بیزاکودیل ممکن است عوارضی از قبیل:

  • معده درد یا اسپاسم معده و شکم
  • تهوع
  • اسهال
  • یا ضعف

به دنبال داشته‌باشد. اگر این اثرات برای مدت طولانی ادامه داشت یا وخیم‌تر شد به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. درصورتی‌که پزشک داروی بیزاکودیل را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی بیزاکودیل را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

چنان‌چه هر یک از این عوارض غیرمعمول اما جدی را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال مداوم
  • اسپاسم عضلانی
  • ضعف
  • ضربان نامنظم قلب
  • سرگیجه
  • بی‌هوش شدن
  • کاهش ادرار
  • تغییرات روحی و خلقی مانند گیجی

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی بیزاکودیل نادر است. با‌این‌وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل:

  • علائم پوستی
  • خارش
  • تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)
  • گیجی شدید
  • اختلال تنفسی

را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. در این موارد با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف بیزاکودیل

قبل از مصرف داروی بیزاکودیل، اگر به آن حساسیت دارید موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با دکتر داروخانه صحبت کنید.

قبل از استفاده از داروی بیزاکودیل سابقه‌ی پزشکی خود را پزشک‌تان در میان بگذارید. این سوابق می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • آماس آپاندیس یا نشانه‌های آن، مانند:
    • تهوع
    • استفراغ
    • دردهای ناگهانی و ناشناخته‌ی معده و شکم
  • تغییر در عادات معمول روده که بیشتر از ۲ هفته به درازا بینجامد
  • خون‌ریزی مقعدی
  • انسداد روده

قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد منع مصرف قرص و شیاف بیزاکودیل

اگر هر یک از شرایط زیر را دارا باشید، نباید از داروی بیزاکودیل استفاده کنید؛

  • انسداد روده
  • بارداری
  • شیردهی
  • در صورتیکه از داروهای دیورتیک استفاده کنید
  • اگر جراحی روده انجام داده باشید
  • کسانی که مشکوک به آپاندیسیت هستند
  • افرادی که به این دارو حساسیت نشان می‌دهند
  • اگر با مصرف این دارو خونریزی مقعدی پیدا کنید

بیزاکودیل در بارداری

می‌دانیم که یکی از عوارض بارداری، یبوست است. تاثیر هورمون پروژسترون بر روی روده‌ها،‌ تنبل کردن آن‌ها و در نتیجه یبوست است. اما برای درمان یبوست نباید از بیزاکودیل، سرخود استفاده کنید. برای استفاده از این دارو، حتما باید با پزشک مشورت کنید و از او اجازه بگیرید.

اگر باردار هستید پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از بیزاکودیل در دوره‌های طولانی‌مدت حین دوران بارداری توصیه نمی‌شود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. مشخص نیست که آیا بیزاکودیل از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود یا خیر لذا پیش از شیر دادن به کودک‌تان با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی بیزاکودیل با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی بیزاکودیل را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را باپزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی بیزاکودیل نفرمایید.

داروهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند شامل مسدودکننده‌های H2 مثل رانیتیدین و مهارکننده‌های پروتون پمپ، مانند امپرازول، ممکن است با داروی بیزاکودیل تداخل دارویی ایجاد کنند.

اطلاعات دارویی بیزاکودیل کدامند؟

در ادامه، به نقل از my.clevelandclinic، به برخی از مواردی که شامل اطلاعات دارویی هستند، اشاره کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

اشکال دارویی بیزاکودیل

داروی بیزاکودیل انواع مختلفی دارد و در اشکال زیر در اختیار بیماران قرار دارد؛

۱. قرص بیزاکودیل

قرص بیزاکودیل که ساخته‌ی شرکت‌های دارویی مختلفی است، برای تسهیل اجابت مزاج کاربرد دارد. این قرص نیمه عمر ۱۶ ساعته دارد و ۱۰ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا اثر کند.

۲. شیاف بیزاکودیل

شکل دارویی دیگر بیزاکودیل، شیاف است که در دوزهای مختلف در شرکت‌های دارویی متنوع تولید می‌شود. شیاف بیزاکودیل ۱۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد تا اثر کند و نیمه عمر ۱۶ ساعته دارد.

۳. الگزیر بیزاکودیل

شربت بیزاکودیل یا همان الگزیر بیزاکودیل، شکل دیگری از این دارو است که مصرف آن به درمان یبوست کمک می‌کند.

نام های تجاری بیزاکودیل

برخی از نام‌های تجاری بیزاکودیل در ادامه آورده‌شده‌اند؛

  • شیاف لاکسادیل ۱۰ میلی گرم یا شیاف لاکسادیل ۱۰ میلی گرم
  • شیاف بیزاکودیل – بهوزان ۱۰ میلی گرم یا شیاف بیزاکودیل – بهوزان ۱۰ میلی گرم
  • قرص بیزاکودیل تولیددارو ۵ میلی گرم یا قرص بیزاکودیل تولیددارو ۵ میلی گرم
  • شیاف بیزاکودیل تولیددارو ۵ میلی گرم یا شیاف بیزاکودیل تولیددارو ۵ میلی گرم
  • شیاف لاگزادیل ۵ میلی گرم یا شیاف لاگزادیل ۵ میلی گرم
  • شیاف بیزاکودیل تولیددارو ۱۰ میلی گرم یا شیاف بیزاکودیل تولیددارو ۱۰ میلی گرم
  • قرص بیزاکودیل سبحان ۵ میلی گرم یا قرص بیزاکودیل سبحان ۵ میلی گرم
  • شیاف بیزاکودیل ناژو ۵ میلی گرم یا شیاف بیزاکودیل ناژو ۵ میلی گرم
  • شیاف بیزاکودیل ناژو ۱۰ میلی گرم یا شیاف بیزاکودیل ناژو ۱۰ میلی گرم

نام های رایج بیزاکودیل

بیزاکودیل را با نام‌های زیر می‌شناسند؛

  • بیزاکودیل
  • bisacodyl
  • لاگزادیل
  • لاکسادیل

مکانیسم اثر بیزاکودیل و نحوه عملکرد داروی بیزاکودیل (زمان اثر قرص بیزاکودیل)

قرص بیزاکودیل، شربت بیزاکودیل و یا شیاف بیزاکودیل، با افزایش حرکت‌های روده، دفع را تحریک می‌کنند. یکی از دلایلی که یبوست اتفاق می‌افتد، حرکت نکردن روده‌هاست. زمانی‌که این دارو را می‌خورید، روده‌های شما به کار می‌افتند.

شیاف بیزاکودیل ۱۰ یا شیاف بیزاکودیل ۵، برای مثال، مستقیما بر روی مخاط روده اثر می‌گذارد و با ایجاد و تقویت حرکات دودی روده، دفع را تحریک می‌کند.‌ این دارو با تماس با مخاط،‌ انشعابات پایانه‌های حسی را تحریک می‌کند و موجب افزایش جمع‌شدن آب در روده و روان شدن آن می‌شود.

بیزاکودیلاثرات
اشکال دارویی بیزاکودیلقرص بیزاکودیل، شیاف بیزاکودیل، شیاف لاکسادیل
عوارض بیزاکودیلمعده درد یا اسپاسم معده و شکم
تهوع
اسهال
یا ضعف
کاربردهای بیزاکودیلسندروم روده تحریک پذیر
یبوست
بیماری های التهابی روده
بیماری کولون
بواسیر
کولونوسکوپی
جراحی‌های روده
درد شکم
درباره بیزاکودیل

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

یکی از مشکلاتی که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، یبوست است. یبوست را می‌توان با کمک داروهای مختلفی مانند بیزاکودیل برطرف کرد. اما استفاده از بیزاکودیل می‌تواند عوارضی هم داشته‌باشد. بنابراین بهتر است که برای درمان یبوست، به دکتر گوارش مراجعه کنید تا اینکه از داروها، به طور سرخود استفاده کنید. همچنین، اگر انتخاب شما بیزاکودیل است، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که درباره عوارض و نحوه مصرف این دارو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

بیزاکودیل یکی از داروهای بدون نیاز به تجویز نسخه‌ی دکتر است. در صورتیکه قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کرده‌باشید و مشاوره‌ی دارویی گرفته‌باشید، مصرف این دارو بدون نسخه هیچ اشکالی ندارد. البته باید با نکات مصرف آن به خوبی آشنا باشید. همچنین نباید در مصرف بیزاکودیل زیاده‌روی کنید. از طرفی به یاد داشته‌باشید که برای کودکان زیر ۶ سال، حتما باید نسخه‌ی پزشک داشته‌باشید.

این دارو را تنها باید به صورت مقطعی مصرف کنید، نه اینکه به‌طور دائم از این دارو استفاده شود. در صورت استفاده‌ی مداوم، دستگاه گوارش شما به آن عادت می‌کند و روده‌ها تنبل می‌شوند. در اینصورت، روده‌ها نمی‌توانند بدون مصرف بیزاکودیل به اندازه‌ی کافی حرکت کنند و یبوست مزمن خواهیدگرفت.

گفته‌شده است که اگر سر خود و تا ۵ روز از این دارو استفاده کردید و یبوست شما برطرف نشد، مصرف دارو را قطع کنید و حتما به متخصص گوارش مراجعه کنید.

خیر. این دارو را نمی‌توان با لبنیات مصرف کرد. بنابراین از مصرف بیزاکودیل با شیر جدا پرهیز کنید.

خونریزی مقعدی می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد. در صورتیکه دلایل خونریزی از مقعد، یبوست باشد،‌ می‌توان آن را با استفاده از داروهای مسهل و ملین برطرف کرد. اما اگر خونریزی دلایل دیگری داشته‌باشید، نمی‌توان ساده از آن گذر کرد و حتما باید با پزشک درمیان گذاشته‌شود. از طرفی، بعد از دیدن خونریزی از مقعد باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود و در صورت نیاز، آزمایش‌های اضافی انجام گیرند.‌

بواسیر را نمی‌توان با شیاف بیزاکودیل و یا قرص بیزاکودیل درمان کرد. توجه داشته‌باشید که این دارو برای روان کردن و تسهیل اجابت مزاج تجویز می‌شود و نمی‌توان از آن برای درمان بواسیر استفاده کرد. تنها می‌توان بواسیر یا هموروئید را کمی آرام کرد. زیرا اگر یبوست داشته‌باشید و دارای زخم شقاق و یا بواسیر باشید، با مدفوع شل و روان احساس بهتری خواهید داشت. از طرفی قبل از انجام جراحی بواسیر از شیاف بیزاکودیل استفاده می‌شود تا بیمار یک روز بعد از جراحی نیازی به دفع مدفوع پیدا نکند.

برای درمان بیماری کولون و بیماری التهابی روده نمی‌توان از قرص بیزاکودیل ۵ استفاده کرد. اما برای انجام فرایندهای درمانی که بر روی درمان بیماری کولون و بیماری التهابی روده انجام می‌شوند، می‌توان از بیزاکودیل برای تخلیه کردن کولون و روده، قبل از انجام جراحی استفاده کرد. قرص بیزاکودیل ۵ یکی از داروهای مسهل و ملین است که معمولا در روز قبل از انجام کولونوسکوپی برای تخلیه‌ی روده‌ها به کاربرده‌می‌شود.

از جمله‌ی داروهایی که به رفع علائم یبوست در بیماری سندروم روده تحریک پذیر کمک می‌کند، روان‌کننده‌ها و ملین‌ها هستند که بیزاکودیل هم یکی از آنهاست. می‌توان برای بهبود یبوست IBS از قرص بیزاکودیل 5 و یا شیاف بیزاکودیل ۵ یا ۱۰ استفاده کرد.

گربه‌ها هم یبوست می‌گیرند. در صورتیکه این اتفاق برای گربه‌ی شما بیفتد، می‌توانید از شیاف بیزاکودیل برای درمان یبوست او استفاده کنید. اما توجه کنید که حتما باید با مشورت دامپزشک باشد و دوز مصرفی برای گربه‌ها که با انسان‌ها ممکن است متفاوت باشد،‌ باید توسط دامپزشک تعیین شود.

اگر دوز مصرفی یک نوبت را فراموش کردید هر زمانی که به یاد آوردید آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دوبرابر داروی بیزاکودیل نیست فقط دوز مقرر را در زمان مقرر مصرف کنید.

اگر فردی بیش از اندازه از داروی بیزاکودیل استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بیهوش شدن یا مشکل در تنفس شد با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. به طور منظم به پزشک و آزمایشگاه مراجعه کنید.

سبک زندگی خود را عوض کنید. ورزش کنید و سعی کنید در رژیم غذایی‌تان جایی برای مواد غذایی ضدیبوست مانند آب، غذاهای سرشار از فیبر مثل سبوس‌ها، میوه‌ها و سبزیجات تازه باز کنید. با پزشک یا دکتر داروخانه درمورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

این دارو برای فشار خون کاربرد ندارد و در موارد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیزاکودیل برای یبوست کاربرد دارد. این دارو برای درمان فشار خون کاربرد ندارد.

برای درمان یبوست، از داروهای مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آنها بیزاکودیل و دیگری گلیسیرین هستند. شیاف گلیسیرین یکی از داروهایی است که می‌توان آن را برای بهبود یبوست استفاده کرد. این دارو به حرکات بیشتر روده‌ها و دفع مدفوع کمک می‌کند. همچنین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف دارو اثربخشی آن را خواهید‌‌دید. گلیسیرین آب را جذب می‌کند و دفع مدفوع ساده‌تر خواهد‌شد. با اینکار می‌توان به راحتی به دفع مدفوع پرداخت.

در مواردی ممکن است که بیماری کرونا باعث بروز علائم گوارشی مانند یبوست شود. بنابراین برای درمان یبوست می‌توان از بیزاکودیل کمک گرفت. این بدان معنی نیست که بیزاکودیل برای درمان کرونا کاربرد دارد. اما می‌تواند برخی از عوارض کرونا را برطرف کند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیزاکودیل

  1. turkhosein955@gmail.com گفت:

    من هموروئید دارم در هفته یک بار میتونم بیرون برم میتونم از قرص بیزا کودیل استفاده کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      یکی از ارکان درمان هموروئید کنترل یبوست هست. بیزاکودیل می تونه یبوست رو درمان کنه. بله می تونین استفاده کنین:
      بواسیر چیست و چگونه بواسیر را درمان کنیم؟

    2. نگار گفت:

      بجای اون سعی کنیم ازچیزهای طبیعی ملین اوراستفاده کنین،الو،درغذا،زردالوخشک درغذا وخورشت،روغن زیتون

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از شما

  2. میلاد گفت:

    سلام من یبوست شدید دارم از قرص مترو نیدازول۲۵۰ وقرص بیزاکودیل استفاده میکنم الان احساس خستگی دارم وقت استراحت میکنم خوبم اما نمیتونم کار دیگه ای انجام بدم سردرد وحالت تهوع دارم لطفا کمکم کنید

  3. Ladan latifi گفت:

    سلام من مدت یک سال هست که قرص پرگابالین و قرص دلوکستین مصرف میکنم از وقتی مصرف میکنم ییوست شدید و اضافه وزن پیدا کردم در هفته چند تا بیزاکودیل میتونم استفاده کنم ؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      از عوارض قرص دلوکستین افزایش وزنه. بهترین زمان مصرف قرص بیزاکودیل شب، پیش از خواب می باشد . شیاف در زمان صبح.

  4. ابراهیم قربانی گفت:

    خیلی عالی بود 👌👌🙏

  5. مریم یوسفیان گفت:

    با سلام ، پدر بنده همیشه قرص بیزاکودیل مصرف میکرد و همیشه یبوست داشت ، بعد از مدتها که از قرص استفاده کرد ، متوجه شدیم که سرطان روده بزرگ داشته و متاسفانه فوت شدن ، من جدیدا از این قرص استفاده میکنم ، البته یبوست من هر از گاهی پیش میاد و شاید ماهی یکبار و یک عدد از این قرص استفاده میکنم و رو روال دفع دارم ، آیا مصرف دراز مدت باعث سرطان پدرم شده بوده؟ ایشون شاید روزی دوتا مصرف میکرد، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      تاکنون تحقیقی مبنی بر سرطانی بودن این دارو انجام نشده و سرطانی بودن اون تایید نشده.
      با توجه به وجود سابقه ی سرطان روده ی بزرگ در پدرتون لازمه شما هم غربالگری سالیانه انجام بدین:
      غربالگری سرطان برای کدام سرطان‌ها مفید است؟

  6. عباسی گفت:

    سلام من یبوست گرفتم و برگ سنا دم کردم خوردم
    و اسهال گرفتم ولی هنوز یبوستم برطرف نشده
    چیکار کنم. لطفا راهنمایی کنید ممنونم از سایت خوبتون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      در مورد یبوست و راه‌های درمان، می‌هونین در مجلهی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین.
      یبوست: یبوست
      در صورت ادامه دار بودن یبوست، بهتره برای معاینه و بررسی بیش‌تر به متخصص داخلی مراجعه کنین.
      لیست متخصصین داخلی

      1. علیرضا گفت:

        سلام.من.قبلابعصی آفتابیست.میشدم.وباخوردن.یه قرض بیاورید.برطرف میشد.حالاهمسرم.حدودیه هفته یبوست داره.هم.بیزاکودیل.داروگیاهی هم استفاده کرده ولی برطرف نشده این سومین باره اینقدرطول میکشه.قبلاهروقت یبوست میشد برطرف میشد.ولی حالایه هفته نشده.درصمن.همسرم.ازقرصهای صدافسردگی استفاده میکنه که احتمالاباعث یبوست میشه. خواستم.ببینم.بایدچکارکنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          در مورد یبوست می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          یبوست
          در صورت ادامه‌ی مشکل می‌تونین به متخصص گوارش مراجعه کنین:
          لیست متخصصین گوارش

      2. فائزه گفت:

        من این دارو رو گرفتم
        نسبتا خوبه
        ولی دارویی میخوام که مثل فیلم ها زود اثر کنه
        چون یبوست شدیدی دارم
        البته بدن کم آبی هم دارم و دارم خودم رو درست میکنم
        اما یبوستم به قدری شدیده که در هفته شاید یه بار اجابت مزاج داشته باشم
        این قرص کنی کمکم کرده. آیا داروی قوی تری هم نسبت به بیزاکودیل هست؟ که فوری و قوی باشه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          می تونین از قرص سی لاکس هم کمک بگیرین. مهم ترین کار در درمان یبوست، رژیم غذایی مناسب هست. در مورد یبوست می تونین در مجله سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          یبوست چیست؟ شایع ترین دلایل و درمان یبوست

  7. مینا رسولی گفت:

    حالت اسهال میکنه ادمو باید حتما دسترسی ب سرویس داشته باشید زماناییکه استفاده میکنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بیزاکودیل برای درمان یبوست استفاده می‌شه و ایجاد اسهال کاملا طبیعیه. اما باید دوز مناسب قرص مصرف بشه تا از اسهال شدید و طولانی جلوگیری بشه.

      1. حامد سعیدی گفت:

        کسی که الان نمیتونه مدفوعشو دفع کنه و بیش از اندازه مدفوع سفت و بزرگه چیکار کنه؟
        این قرص به کارش میاد؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          وقت بخیر
          این قرص برای یبوست کاربرد داره و علائم شما بیان کننده‌ی یبوسته. برای معاینه‌ی بیش‌تر هم می‌تونین به متخصص داخلی یا جراح عمومی مراجعه کنین
          کسب نوبت از متخصص داخلی
          لیست متخصصین داخلی
          کسب نوبت از جراح عمومی
          لیست متخصصین جراح عمومی

        2. ستاره سعیدی گفت:

          حتما به کارش مییاد منم استفاده میکنم خیلی خوبه فقط باید زمانی که خونه هستی وراحت دسترسی به دسشویی داری مصرف کنی

      2. حامدحیدری گفت:

        با سلام جناب دکتر لطفا پایوخم جواب داده من متادون روزی بیست مصرف دارم به همین خاطر مدفوع من سفت و دیر طول میوشه بیاد و زمان هر چهار روز وقت میبره و خیلی فشار بهم میاد تا خارج کنم مدفوع من و تخلیه کامل هم نمیشه از زمانی این دارو فقط در هفته یکی مصرف میکنم خیلی راحت شکمم کار میکنه و کاملا رودها پاک میشه ولی بعد از مصرف دارو و پاک سازی دچار درد در زیر شکم پیدا میکنم تا چند روز هست البته درد زیاد نیست ولی خیلی عصاب ادم میره ایا این عادی است در مصرف این دارو ؟ من فقط مشکل دفن مدوع دارم طولانی میشه هر بود گفتم درباره خودم تا درمانی پیدا بشه برام چه کنم از این مشکل خود؟ چرا شکمم هر چهار یا پنج روز اونم با کمک قرضهای شکم کار کن یا شربط انجیل گیاهی تا بتوانم کمی راحت تر دفن کنم ؟! البته پیش متخصص گوارش رفتم تمام ازمایشات گرفتم کلا سالم بوده همه ازمایشات !! فقط بگویید چه کنم مشکل از چیست روده من ایا یا معده من مشکل داره ؟ یا به خاطر مواد متادون بسته شدن مدفوع من است ؟ با تشکر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست گرامی
          مصرف متادون باعث یبوست می‌شه. باید رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد و مایعات زیاد داشته باشین. راجع به یبوست می‌تونین در مجله‌ی سلامت دکترتو اطلاعات لازم رو کسب کنین:
          یبوست

        2. حامدحیدری گفت:

          خیلی ممنونم من از این قرض کمک میگیرم بیزا کودیل خوبه در هر ۴ روز یکی میخورم ولی تا چند روز شکم درد میگیرم ؟ ایا این خطرناکه یا طبیعیه؟؟ با تشکر

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          خیر مشکلی ندارد

        4. حمید پ گفت:

          منکه ازصبح تا شب سه تاخوردم هنوزم هیچ اثری نداشته

        5. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای چه منظور مصرف کردین؟
          برای اثربخشی بهتر علاوه بر مصرف این قرص لازمه در رژیم غذایی هم تغییراتی ایجاد کنین.

      3. محمد امیر گفت:

        ایااز عوارض بیزاکودیل حالت ضعف هستش ودرد معده وشکم درد برای بر طرف شدن این حالت باید چیکار کنیم با تقدیم وتشکر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          اگه دل پیچ دارین می تونین از قرص هیوسین کمک بگیرین.

    2. محمدرضا گفت:

      سلام بله پس از مصرف به فاصله دو ساعت حتماً باید نزدیک سرویس بهداشتی باشید چون از کنترل خارج می‌شود زمانی مصرف کنید که منزل باشید راحت تر هستید

  8. محمد جواد گفت:

    آیا مصرف بیش از حد این قرص باعث چسپندگی روده نمیشود

  9. سعید گفت:

    آخ اخ من بیزاکودیل رو جویدم . یک ساعت دیونه شدم تا اخر سر با تهوع دفع شد. اصلا یه وضعی عرق و درد معده و سوزش گلو و …

  10. عرشیا گفت:

    خیلی خیلی ممنون ومتشکرم ازاین برنامه خوب امیدوارم که موفق باشید