داروی ایندومتاسین چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی ایندومتاسین یکی از داروهای ضد التهاب است که برای درمان آرتروز، نقرس، بورسیت و سایر بیماری‌های مشابه کاربرد دارد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی ایندومتاسین چیست و چه کاربردی دارد؟

ایندومتاسین یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) است که برای تسکین درد، کاهش التهاب و کاهش تب در کودکان و بزرگسالان استفاده می‌شود. این دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، آرتریت نقرسی (ناشی از تجمع کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل)، اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات و حملات حاد نقرس تجویز می‌شود.

قرص ایندوکیم یا ایندومتاسین فقط باید طبق تجویز متخصص ارتوپد، داخلی یا عمومی مصرف شود تا دچار عوارض جانبی و تداخل دارویی بعد از مصرف آن نشوید. برای دریافت نوبت پزشک عمومی، ارتوپد یا داخلی و دریافت مشاوره دارویی آنلاین می‌توانید به سایت دکترتو مراجعه کنید و در کمترین زمان نوبت بگیرید. در ادامه این مطلب با مجله سلامت دکترتو همراه باشید که می‌خواهیم بیشتر با موارد مصرف و خواص دارویی قرص ایندومت آشنا شویم.

قرص ایندومتاسین چیست؟

قرص ایندوکیم یا ایندومتاسین برای چیست؟ از داروی ایندومتاسین برای از بین بردن و درمان درد، تورم، سفتی مفاصل ناشی از آرتروز، نقرس، بورسیت و تاندونیت و برخی دردهای دیگر استفاده می‌شود. این دارو از خانواده‌ی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است و به‌عنوان مهارکننده پروستاگلاندین شناخته می‌شود. ایندومتاسین با مهار تولید مواد شیمیایی عامل درد، التهاب و تب در بدن، به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.

متن انگلیسی:
Indomethacin is a nonsteroidal anti-inflammatory drug with potent antipyretic, analgesic, and anti-inflammatory activity that has been effectively used in the management of mild-to-moderate pain since the mid-1960s.
ترجمه فارسی:
ایندومتاسین یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی با فعالیت ضد تب، ضد درد و ضد التهابی قوی است که از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹ شمسی) به طور موثر در مدیریت دردهای خفیف تا متوسط بدن ​​استفاده شده است.

به نقل از سایت ncbi

نحوه‌ عملکرد داروی ایندومتاسین چیست؟

عملکرد داروی ایندومتاسین به شکل انسداد یک ماده‌ی طبیعی بدن است که موجب التهاب می‌شود. این تاثیرگذاری موجب از بین رفتن درد و کاهش تورم می‌شود. در صورتی‌که مبتلا به بیماری مزمنی مانند آرتریت روماتوئید هستید از پزشک خود درباره‌ی روش‌های درمانی بدون دارو یا استفاده از داروهای مسکن دیگر سوال کنید.

نحوه‌ عملکرد داروی ایندومتاسین چیست؟
عملکرد داروی ایندومتاسین به شکل انسداد یک ماده‌ی طبیعی بدن است که موجب التهاب می‌شود.

نحوه‌ مصرف ایندومتاسین چگونه است؟

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

این دارو را به صورت روزانه و طبق دستور پزشک، معمولا ۲ تا ۳ بار در روز، به همراه یک لیوان کامل آب مصرف کنید. بعد از مصرف داروی ایندومتاسین حداقل به مدت ۱۰ دقیقه دراز نکشید. در صورتی که هنگام مصرف این دارو در ناحیه‌ی معده احساس ناراحتی کردید داروی ایندومتاسین را به همراه غذا، شیر یا آنتی‌اسیدها مصرف کنید.

اگر داروی ایندومتاسین را برای شرایط خاصی مانند بیماری آرتریت روماتوئید مصرف می‌کنید به یاد داشته باشید که حدود ۴ هفته زمان می‌برد تا تاثیرگذاری کامل دارو را احساس کنید. در صورتی که این دارو را فقط در مواقع ضروری استفاده می‌کنید، نه در یک برنامه‌ی منظم، به یاد داشته باشید که داروهای مسکن در صورتی که با اولین علائم درد مصرف شوند موثرتر عمل می‌کنند. اگر صبر کنید که درد شدیدتر شود ممکن است تاثیرگذاری دارو کمتر شود.

اثر داروی ایندومتاسین تا چه مدت است؟

ایندومتاسین مدت اثر به نسبت کوتاهی دارد که حدود ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. با این حال، فرمولاسیون‌های متفاوت آن مانند آمپول، شیاف، قطره و کپسول آن می‌توانند مدت اثر طولانی‌تر یا کوتاه‌تری داشته باشند.

نمی‌دونی برای درمان آرتروز و درد مفاصل چه دارویی استفاده کنی؟

مشورت با متخصص بهت کمک می‌کنه.

موارد مصرف و کاربرد قرص ایندومتاسین چیست؟

خاصیت قرص ایندومت یا ایندومتاسین چیه؟ قرص ایندوکیم معمولا در بزرگسالان و کودکان برای بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، آرتریت نقرسی و حملات حاد نقرس تجویز می‌شود. با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشد.

بیمارانی که شرایط پزشکی خاصی مانند سابقه زخم معده، مشکلات کلیوی، آسم، بیماری قلبی یا فشار خون بالا دارند، باید تحت نظارت پزشک آن را مصرف کرده یا با سایر داروها جایگزین کنند.

۱. قرص ایندومتاسین برای کمردرد و آرتروز

قرص ایندومتاسین را می توان برای تسکین درد و کاهش التهاب مرتبط با کمردرد و بیماری آرتروز، از جمله آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت و اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز کرد. در بعضی افراد، این دارو برای تسکین درد مفاصل و استخوانها نیز کاربرد دارد.

۲. قرص ایندوکیم یا ایندومتاسین برای نقرس

کپسول ایندومتاسین به عنوان قرص مسکن برای نقرس و درمان حملات حاد نقرس کاربرد دارد. نقرس نوعی آرتریت است که در اثر تجمع کریستال‌های اسید اوریک در مفاصل ایجاد می‌شود و می‌تواند درد، تورم و التهاب شدید را به همراه داشته‌باشد.

۳. شیاف ایندومتاسین ۱۰۰ برای پروستات کاربرد دارد؟

ایندومتاسین معمولا برای درمان بیماری‌های پروستات تجویز نمی‌شود. این داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) بیشتر برای شرایطی مانند آرتریت، نقرس و انواع خاصی از درد یا التهاب استفاده می‌شود. برای بیماری‌های پروستات مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا سرطان پروستات، داروهای دیگری مانند پرازوسین، ترازوسین، دوکسازوسین، آلفازوسین و تامسولوسین اثرات خوبی دارند.

قرص ایندوکیم یا ایندومتاسین برای نقرس خوب است؟
کپسول ایندومتاسین به عنوان قرص مسکن برای نقرس و درمان حملات حاد نقرس کاربرد دارد.

۴. قرص ایندومتاسین برای سردرد و میگرن

این دارو می‌تواند به کاهش و بهبودی سردردهای مکرر و حملات میگرن کمک کند. اگرچه سایر داروها، مانند تریپتان‌ها یا داروهای پیشگیرانه، به‌عنوان گزینه‌های اولیه درمان میگرن در نظر گرفته می‌شوند.

۵. قرص ایندومتاسین ۲۵ برای دندان درد

دندان درد معمولا به دلیل ایجاد حفره، عفونت یا ضربه ایجاد می‌شود. درمان علت زمینه‌ای دندان درد بسیار مهم است. در حالی که ایندومتاسین ممکن است به طور موقت درد را کاهش دهد، اما برای شناسایی علت دندان درد و دریافت درمان مناسب باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

۶. شیاف ایندومتاسین ۵۰ برای تب کودکان

این دارو برای تسکین تب، درد و التهاب هم می‌تواند مفید و تسکین‌دهنده باشد. اما در خصوص کودکان، به‌خصوص کودکان زیر ۵ سال، باید قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

۷. ایندومتاسین و فشار خون

ایندومتاسین در بسیاری از بیماران باعث افزایش فشارخون شده و می‌تواند در عملکرد طبیعی گشاد شدن و انقباض عروق خونی اختلال ایجاد کند.

۸. قطره چشمی ایندومتاسین

داروی قطره ناخنک چشم ایندومتاسین، دارویی است که برای درمان برخی بیماری‌های چشمی مانند التهاب پس از عمل یا ادم سیستوئید ماکولا (تورم ماکولا) به دنبال جراحی آب مروارید استفاده شده و به کاهش التهاب چشم کمک می‌کند.

قطره چشمی ایندومتاسین چیست؟
قطره چشمی ایندومتاسین به کاهش التهاب چشم کمک می‌کند.

۹. شیاف ایندومتاسین ۷۵ برای درد کلیه

شیاف ایندومتاسین می‌تواند قولنج حاد ادراری مقاوم به درمان با داروهای ضددرد یا ضد اسپاسم را تسکین داده و دفع سنگ‌های ادراری و سنگ کلیه را آسان‌تر کند.

۱۰. علائم اوردوز مصرف ایندومتاسین

اگر فردی بیش از اندازه از داروی ایندومتاسین استفاده کرده و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

دوز مصرف داروی ایندومتاسین به سن، وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای مصرف کودکان دوز دارو بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. برای کاهش خطر خون‌ریزی معده و ابتلا به سایر عوارض جانبی داروی ایندومتاسین را در کمترین دوز موثر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف کنید.

توجه داشته باشید که دوز دارو را خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویزی افزایش ندهید. در صورت ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند آرتریت روماتوئید مصرف داروی ایندومتاسین را طبق دستور پزشک و به صورت منظم ادامه دهید. در مورد خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

آیا ایندومتاسین داروی مناسبی برای درد ناگهانی مفاصل است؟ همین الان با پزشک مشورت کن.

عوارض و مضرات قرص ایندومتاسین چیست؟

کودکانی که این دارو را مصرف می‌کنند بیش‌تر از دیگران در معرض ابتلا به عوارض جانبی داروی ایندومتاسین و به خصوص مشکلات کبدی هستند. اگر کودکتان از ایندومتاسین استفاده می‌کند توصیه می‌شود جانب احتیاط را رعایت کنید. در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک خود مشورت کنید.

ناراحتی معده، سوزش معده (سردل)، سردرد، خواب‌آلودگی و سرگیجه از جمله عوارض جانبی مصرف ایندومتاسین هستند. در صورت بروز هر یک از این علائم به پزشک خود یا دکتر داروخانه اطلاع دهید. سایر عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش فشار خون، گیجی، ناهوشیاری و تاری دید
  • تغییرات شنوایی مانند شنیدن صدای زنگ در گوش
  • علائم نارسایی و مشکلات قلبی مانند ورم قوزک پا و پاها
  • خستگی غیر معمول و افزایش ناگهانی و غیرعادی وزن
  • علائم مشکلات کلیوی مانند تغییر در میزان ادرار
  • گرفتگی و سفت شدن بی‌دلیل گردن
  • علائم آسیب کبدی مانند تیره شدن رنگ ادرار، حالت تهوع و استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد شدید معده یا شکم و زرد شدن رنگ چشم یا پوست
  • خطر خونریزی معده به‌خصوص در سالمندان

مصرف داروی ایندومتاسین ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. زمانی را که زیر نور خورشید سپری می‌کنید محدود کنید. از رفتن به اتاقک‌های سولاریوم اجتناب کنید و از لامپ‌های خورشیدی فاصله بگیرید. در صورتی که آفتاب‌سوخته شدید یا پوست‌تان تاول زد یا قرمز شد سریعا به پزشک‌تان اطلاع دهید.

استفاده از شیاف و قرص ایندومتاسین در بارداری و شیردهی عوارض دارد؟

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی ایندومتاسین را استفاده کنید و در مورد خطرات و مزایای مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از داروی ایندومتاسین در ۳ ماه آخر بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به جنین آسیب رسانده و در روند زایمان طبیعی ایجاد مشکل کند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی ایندومتاسین نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی‌ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

استفاده از شیاف و قرص ایندومتاسین در بارداری و شیردهی عوارض دارد؟
استفاده از داروی ایندومتاسین در ۳ ماه آخر بارداری توصیه نمی‌شود.

موارد احتیاط مصرف داروی ایندومتاسین چه هستند؟

پیش از مصرف داروی ایندومتاسین در صورتی که به این دارو، آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و سلکوکسیب حساسیت دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید.

قبل از مصرف داروی ایندومتاسین سوابق پزشکی خود از جمله سابقه‌ی ابتلا به آسم (شامل سابقه‌ی مشکل در تنفس پس از مصرف آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)، خونریزی یا لخته شدن خون، پولیپ بینی، بیماری‌های قلبی مانند سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، مشکلات معده، روده و مری مانند خونریزی، زخم یا تکرر ادرار و سکته‌ی مغزی را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

هنگام استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایندومتاسین ممکن است مشکلات کلیوی بروز پیدا کند. در صورت ابتلا به کم‌آبی، نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی یا در صورتی که سالمند هستید امکان بروز این مشکلات بیشتر می‌شود. در صورت تغییر در میزان ادرار برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، طبق دستور پزشک، مایعات بیشتری بنوشید و به موقع به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی ایندومتاسین با داروهای دیگر

برخی از محصولاتی که ممکن است با داروی ایندومتاسین تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • آلیسکیرن
  • بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین مانند کاپتوپریل و لیزینوپریل
  • آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II مانند والزارتان و لوزارتان
  • سیدوفوویر
  • کوتیکواستروئیدها مانند پردنیزون
  • لیتیم
  • متوتروکسات
  • قرص‌های آب و ادرار آور مانند فوروزماید
  • داروهای ضد درد و کاهش تب مانند آسپرین‌ها و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (سلکوکسیب، دیفلونیسال، ایبوپروفن یا کتورولاک)

مصرف داروی ایندومتاسون همراه با قرص‌هایی که باعث خون‌ریزی می‌شوند خطر خون‌ریزی شدید را افزایش می‌دهد. داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، داروهای رقیق کننده‌ی خون مانند دابیگاتران، انوکساپارین، وارفارین و داروهایی از این دست از جمله‌ی این داروها هستند.

اطلاعات دارویی قرص ایندوکیم یا آیندومتاسین

در جدول زیر اطلاعات دارویی برم هگزین را به‌طور خلاصه آورده‌ایم.

اشکال داروییعوارض جانبیاختلال دارویی
شیاف ایندومتاسین آرنیکا ۵۰ میلی‌گرماستفراغفلوکتافنین
کپسول ایندومتاسین زهراوی ۲۵ میلی‌گرمافسردگیبلاک کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II
قرص آهسته رهش ایندومت ۷۵ میلی‌گرمگرگرفتگیآسه‌متاسین
آمپول ایندومتاسینراش پوستیپلوبیپروفن
اطلاعات دارویی قرص ایندوکیم یا آیندومتاسین

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

ایندومتاسین یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که برای تسکین درد و کاهش التهاب استفاده می‌شود. اگرچه کاربرد زیادی دارد و می‌توان آن را برای شرایط مختلفی تجویز کرد، اما ممکن است عوارض جانبی مانند زخم معده، سردرد، سرگیجه و افزایش فشار خون داشته باشد. این دارو با تجویز پزشک مصرف می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو، عوارض جانبی، نحوه مصرف و اثربخشی آن در سالمندان و کودکان می‌توانید با متخصص ارتوپدی،‌ و بهترین پزشکان عمومی صحبت کنید. در سایت دکترتو امکان مشاوره آنلاین دکتر متخصص ارتوپد و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی نیز برای شما قرار گرفته است. همچنین می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر این دارو را از طریق سرویس مشاوره دارویی دکترتو به دست آورید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هم شیاف ایندومتاسین و هم دیکلوفناک داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی با مکانیسم اثر مشابه هستند و برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شوند.

بله، این دارو ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر، خواب آلودگی یا هوشیاری کمتر از حد معمول در برخی افراد شود.

قرص ایندوکیم و باکلوفن دو دارو با کاربردها و مکانیسم‌های اثر متفاوت هستند. مقایسه اثربخشی آنها بستگی به شرایط خاص تحت درمان دارد.

خیر، ایندومتاسین حاوی مورفین نیست.

کسالت،‌ سرگیجه،‌ سوزش سر دل،‌ وزوز گوش و تورم از عوارض جانبی آن هستند.

ایبوپروفن و دیکلوفناک داروهای جایگزین هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ایندومتاسین

  1. ازیتا گفت:

    دو روز پیش واکسن فایزر زدم و الان دچار درد میگرنم. همیشه ایندومتاسین ۱۰۰ استفاده میکنم ، میتونم الان برای کاهش درد استفاده کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله. علاوه بر این میتونین از ناپروکسن هم کمک بگیرین.

  2. soultani گفت:

    سلام این دارو با فاموتادین تداخل دارو یی نداره؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر تداخلی ندارد.

  3. مجید بیگی گفت:

    مطالب خیلی خوب وآموزنده عالی داشت

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      ممنون ازهمراهی و توجهتون

  4. خسرو نوروزی گفت:

    سلام
    من هر بار این کپسول ایندومتاسین را می خورم انگار از گلو پایین نمیرود و بین دهان و معده رو خدا مانده و هضم نمی شود. سیاه ایو دارو را هم برای درد دیسک کمر داده بودند دچار خارش شدید پوست می شدم . الان هم که معده حساس و قفل شده و حالت آروغ و تهوع به آدم دست میدهد.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلم همراه گرامی
      همونطور که در مقاله گفته شد، در صورت بروز مشکل در بلع یا بلع دردناک، موضوع رو با پزشکتون درمیون بزارین.

  5. دکتر محمدمهدی حسن زاده گفت:

    بله میتونید

  6. سعید قاسمی گفت:

    سلام دوستان.من با شکستگی دست به متخصص مراجعه کردم و این دارو را برای من تجویز کردند.بعد از یک هفته استفاده از این دارو،اگزمای شدیدی سر،صورت و گلوی منو در بر گرفت.بعد از مطالعه ی این مقاله متوجه شدم که از عوارض نادر این دارو هست که به اگزما مبتلا شدم.
    با تشکر از سایت خوب دکتر تو

  7. فریبا کلانتری گفت:

    سلام…نفهمیدیم این دارو از طریق شیر به نوزاد متتقل میشه؟؟

    ایا میزان شیر را کم میکنه؟ کاش پاسخ بدید

  8. بهمن حکمتی گفت:

    عالی بود
    مطالب بسیار مفید و آموزنده ای یاد گرفتم با تشکر فراوان

  9. F گفت:

    چرا دستم درد میکنه خیلییی بدنم گرم شده

  10. مریم گفت:

    سلام، برای دردشدیدمفاصل یا زانو می توان یک قرص ۷۵ میلی گرم و یک کپسول ۲۵ میلی گرم را بجای شیاف ۱۰۰ میلی گرم ایندومتاسین استفاده نمود؟

    1. بهمن حکمتی گفت:

      عالی بود
      مطالب بسیار مفید و آموزنده ای یاد گرفتم با تشکر فراوان

    2. حامدیزدانی گفت:

      با سلام من حامدیزدانی هستم اول برج ۷/۹۹ تصادف کردم و از ناحیه ساق پای راست دچار آسیب جدی و شکستگی بد شدم که دکتر تشخیص پلاتین را داد و از زیر زانو ابتدای استخوان ساق سمت داخلی پا پلاتین گذاشتن برام حال بعد از گذشت ۶ماه دوهفته ای هست که تورم پشت پا دارم و درد شدید کف پا
      میخواستم بدونم قرص ایندومایسین برای کاهش درد و تورم پای من تاثیر دارد؟؟؟؟؟؟ ممنون

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنین. برای رفع این مشکلتون باید به پزشکی که شما رو عمل کردن مراجعه کنین.