داروی ایزونیازید چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف ایزونیازید

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی ایزونیازید برای درمان سل نهفته و فعال تجویز می‌شود. این دارو به شکل قرص، شربت و محلول تزریفی موجود است. دارو را باید دور از رطوبت و نور خورشید نگهداری کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی ایزونیازید

ایزونیازید دارویی است که برای درمان عفونت‌های سل تجویز می‌شود. این دارو در دسته آنتی‌بیوتیک‌ها قرار دارد. شما می‌توانید به شکل قرص، شربت یا محلول تزریقی آن را دریافت کنید.در عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا این دارو کاربردی ندارد. از داروی ایزونیازید هم برای درمان عفونت سل نهفته و هم برای درمان عفونت سل فعال استفاده می‌شود.

اگر دچار بیماری سل هستید و پزشک این دارو را تجویز کرده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که قرص ایزونیازید چیست؟ چه کاربردی دارد؟ چگونه باید از آن استفاده کرد؟ عوارض مصرف آن چیست و با چه داروهایی تداخل دارد؟ در چه مواردی باید مصرف آن با احتیاط باشد و چه مقدار مصرف آن مجاز است؟

داروی ایزونیازید چیست؟

داروی ایزونیازید به همراه داروهای دیگر برای درمان عفونت‌های فعال سل (TB) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این دارو به تنهایی برای پیشگیری ابتلا به سل در کسانی که در معرض باکتری عفونت‌های فعال سل هستند (کسانی جواب تست TB پوستشان مثبت است) استفاده می‌شود.

نام رایج دارو: ایزونیازید Isoniazid

اسامی تجاری: نیازید

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص عفونی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با دکتر عفونی وجود دارد. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید.

برای درمان سل فعال و نهفته این دارو تجویز می‌شود.
برای درمان سل فعال و نهفته این دارو تجویز می‌شود.

نحوه مصرف ایزونیازید

این دارو معمولا باید با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی) و طبق دستور پزشک‌ عفونی مصرف شود. اگر از شربت ایزونیازید استفاده می‌کنید، قبل از مصرف شیشه محتوای دارو را خوب تکان دهید. دوز مصرفی را با دقت اندازه‌گیری کنید و از قاشق غذاخوری برای مصرف دارو استفاده نکنید، زیرا میزان دوز مصرفی آن مشخص نیست و بهتر از پیمانه مخصوص استفاده شود.

همچنین اگر داروهای ضد اسیدی مصرف می‌کنید که حاوی آلومنیوم هستند، حداقل یک ساعت قبل از مصرف ضد اسید این دارو را مصرف کنید. دوز مصرف داروی ایزونیازید به سن، وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخگویی بدنشان به دارو بستگی دارد. برای اثر بهتر داروی ایزونیازید آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند. مصرف این دارو را(و دیگر داروهای درمان سل) تا میزانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید. حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است. قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود، عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.

ممکن است پزشک شما ویتامین بی ۶ (پیروکسیدین) را برای جلوگیری از برخی عوارض جانبی دارو مانند مشکلات سیستم عصبی تجویز کند. از دستورات پزشک بادقت پیروی کنید. مصرف ایزونیازید با غذاهایی که حاوی تیرامین یا هیستامین هستند، مانند پنیر، شراب قرمز و برخی از غذاهای دریایی تداخل دارد. این تداخل ممکن است باعث افزایش فشار خون، سوزش پوست، سر درد، سرگیجه، تپش قلب نامنظم یا سریع شود، در صورت بروز هر کدام از این عوارض با فوریت‌های پزشکی تماس حاصل کنید. ممکن است پزشکتان برنامه رژیم غذایی خاصی هنگام مصرف این دارو توصیه کنید لذا در این زمینه با متخصص عفونی مشورت کنید.

داروی ایزونیازید معمولا باید با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از وعده غذایی) و طبق دستور پزشک‌ عفونی مصرف شود.

مشکل تنفسی داری و نمی‌دونی چه دارویی مصرف کنی؟

همین الان مشاوره بگیر

فراموشی مصرف داروی ایزونیازید

اگر دوز مصرفی داروی ایزونیازید را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی ایزونیازید نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید. اگر این دارو را به صورت هفتگی مصرف می‌کنید و دوز مصرفی را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز مصرفی در روز مصرف دارو، آن را استعمال کنید اما اگر روز بعد یادتان افتاد دارو را مصرف نکرده‌اید برای زمان‌بندی جدید مصرف دارو با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

این دارو را در یخچال نگهداری کنید. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری شود. پس از اتمام درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید.

مصرف بیش از حد و اوردوز ایزونیازید

اگر با مصرف داروی ایزونیازید دچار عوارض جدی نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید. علائم اوردوز شامل تغییرات بینایی، تنفس آرام و سطحی و خواب‌آلودگی شدید می‌شود.

در طول درمان با این دارو باید آزمایش‌های پزشکی مانند تست خلط، آزمایش عملکرد کلیه، کبد و آزمایش کامل خون به صورت دوره‌ای برای بررسی روند بهبود و عوارض جانبی انجام شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت نمایید.

درصورتی‌که در مورد نحوه مصرف این دارو سوالی دارید، می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید و از دکتر داروساز راهنمایی بخواهید.

قرص ایزونیازید را باید 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا استفاده کنید.
قرص ایزونیازید را باید ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا استفاده کنید.

موارد مصرف داروی ایزونیازید

قرص یا شربت ایزونیازید همراه با سایر داروها برای درمان سل فعال و غیرفعال استفاده می‌شود. این نوع عفونت جدی بوده و ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند. این دارو ممکن است در موارد زیر هم تجویز شود.

  • افراد در تماس نزدیک با بیماران دارای سل فعال
  • تست پوستی توبرکولین مثبت
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • فیبروز ریوی (اسکار)

دوز مصرفی داروی ایزونیازید

مقدار دوز مصرفی برای عفونت سل نهفته به شرح زیر است:

افراد بالای ۳۰ کیلوگرم: ایزونیازید ۳۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۹ ماه

  • افراد بالای ۱۲ سال که در معرض خطر ابتلا به سل هستند، آزمایش سل آنها مثبت یا عکس رادیوگرافی قفسه سینه بیماری سل را نشان می‌دهد.
  • افراد مبتلا به HIV که سالم هستند و داروی ضد رتروویروسی مصرف نمی‌کنند.

اگر پزشک این دارو را همراه با داروی ریفاپنتین ۹۰۰ میلی‌گرم تجویز کرده باشد، باید قرص ایزونیازید ۳۰۰ یک بار در هفته به مدت ۳ ماه استفاده شود.

مقدار دوز مصرفی برای عفونت سل فعال به شرح زیر است:

  • به ازای هر کیلوگرم از وزن بیمار، باید ۵ میلی‌گرم دارو تجویز شود. در روز نباید بیشتر از یک قرص ایزونیازید ۳۰۰ میلی‌گرم مصرف شود.
  • به ازای هر کیلوگرم از وزن بیمار، ۱۵ میلی‌گرم دارو تجویز می‌شود. مصرف دارو نباید بیشتر از ۳ عدد قرص ایزونیازید ۳۰۰ برای یک تا سه بار در هفته باشد.

برای درمان سل فعال از رژیم چند دارویی شامل ریفامپین (یا ریبابوتین و یا ریفاپنتین)، پیرازید آمید و اتامبوتول استفاده می‌شود. درمان در دو مرحله انجام می‌شود. مدت زمان مصرف دارو به نوع رژیم دارویی تعیین‌شده توسط پزشک دارد.

بهترین راه پیشگیری یا درمان بیماری تنفسی و آسم رو پیدا کن!

عوارض جانبی مصرف داروی ایزونیازید

مصرف ایزونیازید ممکن است موجب عوارضی زیر شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید.

  • نوروپاتی محیطی
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • دل‌درد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • لکنت زبان
  • بی‌حالی
  • آسیب کبدی پیش‌رونده
  • هایپر رفلکسی

درصورتی که پزشک داروی ایزونیازید را برای شما تجویز کرده است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ایزونیازید را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنانچه با عوارضی نظیر بی‌حسی یا سوزش دست‌ها و پاها، تورم یا درد مفاصل روبه‌رو شدید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید. همچنین اگر عوارض نادر ولی خطرناکی مانند افزایش تشنگی یا میزان ادرار، تغییر دید، کبودی یا خون‌ریزی غیرطبیعی، تغییرات خلقی (مانند آشفتگی و روان‌پریشی) و تشنج را مشاهده کردید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

شایع ترین عارضه ایزونیازید

این دارو در بیشتر افراد عوارضی مانند معده‌درد، دل‌درد و اسهال ایجاد می‌کند. دیگر عوارض دارو کمتر شایع بوده و در افراد کمی گزارش شده است.

به نقل از drugs.com دررابطه‌با عوارض جدی و خطرناک قرص ایزونیازید:

اگر ۳۵ سال یا بیشتر دارید، پزشک قبل از شروع درمان، آنزیم های کبدی شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که می‌توانید ایمن از ایزونیازید استفاده کنید. ممکن است در طول درمان با ایزونیازید یا پس از قطع مصرف این دارو، حتی چند ماه پس از قطع آن، مشکلات کبدی جدی و گاهی کشنده رخ دهد. خطر مشکلات کبدی در بزرگسالان بین ۳۵ تا ۶۵ سال بیشتر است.

دوز دارو در عفونت سل نهفته و فعال متفاوت است.
دوز دارو در عفونت سل نهفته و فعال متفاوت است.

موارد احتیاط مصرف ایزونیازید

قبل از مصرف اگر به داروی ایزونیازید یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی ایزونیازید ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید. چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر سابقه آلرژی به داروی ایزونیازید (مانند بیماری کبد)، مشکلات کلیوی، سوءمصرف الکل، عفونت ایدز، دیابت، بی‌حسی یا سوزش دست‌ها و پاها (نوروپاتی محیطی) دارید، حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین قبل از هرگونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مصرف الکل خطر بیماری کبدی را افزایش می‌دهد لذا موقع درمان با این دارو، از مصرف الکل خودداری کنید. مصرف ایزونیازید ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن BCG شود. در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است، انجام ندهید.

شربت خوراکی این دارو ممکن است حاوی شکر باشد. لذا اگر دیابت یا شرایطی دارید که نباید قند استفاده کنید، در مصرف شربت ایزونیازید دقت کنید و با پزشک خود مشورت کنید. این دارو فقط در صورت نیاز در حاملگی مصرف شود. در مورد مزایا و خطرات مصرف این دارو در زمان حاملگی با پزشکتان مشورت کنید. این دارو از طریق شیر مادر انتقال می‌یابد و ممکن است پرستاری از نوزاد را دچار مشکل کند، پس قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک صحبت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

منع مصرف داروی ایزونیازید

مصرف قرص ایزونیازید برای افراد زیر توصیه نمی‌شود.

  • کودکان کمتر از ۲ سال
  • زنان باردار یا زنانی که قصد باردارشدن دارند.
  • بیماران مبتلا به HIV که داروهای ضد رتروویروسی مصرف می‌کنند.

هشدار: ایزونیازید به ندرت ممکن است باعث ایجاد بیماری کبدی خطرناکی (احتمالا کشنده) شود. خطر این بیماری کبدی در افراد بالای ۳۵ سال که الکل یا مواد مخدر تزریقی مصرف می‌کنند افزایش می‌یابد. همچنین این خطر در کسانی که دچار بیماری‌ها و مشکلات کبدی طولانی‌مدت هستند، بالاتر است. اگر هرگونه علائم بیماری کبدی مانند تهوع، استفراغ، درد شدید معده یا شکم، ضعف و خستگی غیر طبیعی، ادرار تیره و زردی پوست و چشم مشاهده کردید، سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. در حین مصرف این دارو پزشک باید آزمایش‌های عملکرد کبد را تجویز کند و تمامی آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

قرص ایزونیازید برای کودکان کمتر از 2 سال و زنان باردار توصیه نمی‌شود.
قرص ایزونیازید برای کودکان کمتر از ۲ سال و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی ایزونیازید با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ایزونیازید را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست. لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ایزونیازید نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی ایزونیازید تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • استامینوفن
  • ضد قارچ‌های آزول مانند ایتراکونازول و کتوکونازول
  • دیسولفیرام
  • مهارکننده‌های MAO مانند ایزوکربوکسازید، لینوزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین، پروکاربازین، رازاگیلین، سافینامید، سلژیلین و ترانیل سیپرومین
  • فینیتوین
  • داروهای ضد افسردگی SSRI مانند فلوکستین و سرترالین
  • اسید والپروئیک

این دارو ممکن روی برخی از تست‌های ادرار دیابت (نوع سولفات مس) تاثیر بگذارد و آن را مثبت نشان دهد، همچنین ایزونیازید ممکن است روی نتایج برخی از آزمایش‌های کلینیکی تاثیر بگذارد. حتما مصرف این دارو را با پزشک و کارکنان آزمایشگاه درمیان بگذارید.

نحوه عملکرد داروی ایزونیازید

این دارو آنتی‌بیوتیکی است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی موثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد. استفاده از هر آنتی‌بیوتیکی زمانی که نیازی به آن نیست می‌تواند موجب این شود که در عفونت‌های آینده تاثیری نداشته باشد.

ایزونیازید باید توسط کاتالاز باکتریایی فعال شود. میزان مایکوباکتریوم کاتالاز پراکسیداز فریک کاهش پیدا کرده و پس از واکنش با اکسیژن دارو فعال می‌شود.

این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی موثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد.

قرص ایزونیازید یک آنتی‌بیوتیک است و عفونت سل را درمان می‌کند.
قرص ایزونیازید یک آنتی‌بیوتیک است و عفونت سل را درمان می‌کند.

اطلاعات دارویی ایزونیازید

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی ایزونیازید را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض داروتداخلات دارویی
قرص ایزونیازید دی پی ۳۰۰ میلی‌گرمنوروپاتی محیطیاستامینوفن
قرص ایزونیازید دی پی ۱۰۰ میلی‌گرماز دست دادن اشتهاایتراکونازول
قرص ایزونیازید خوارزمی ۱۰۰ میلی‌گرمحالت تهوعکتوکونازول
استفراغدیسولفیرام
دل‌دردلینوزولید
ضعففلوکستین
سرگیجهسرترالین
لکنت زبانرازاگیلین
بی‌حالیفنلزین
آسیب کبدی پیش‌روندهاسید والپروئیک
هایپر رفلکسیسلژیلین
اطلاعات دارویی ایزونیازید

اشکال دارویی ایزونیازید

داروی ایزونیازید به صورت اشکال زیر تولید می‌شود.

قرص ایزونیازید:

  • قرص ایزونیازید ۵۰ میلی‌گرم
  • قرص ایزونیازید ۱۰۰ میلی‌گرم
  • قرص ایزونیازید ۳۰۰ میلی‌گرم

شربت ایزونیازید:

  • شربت ایزونیازید ۵۰ میلی‌گرم / ۵ میلی‌لیتر

محلول تزریقی:

  • آمپول ایزونیازید ۱۰۰ میلی‌گرم در میلی‌لیتر

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی ایزونیازید به سه شکل قرص، شربت و محلول تزریقی تولید می‌شود. قرص ایزونیازید ۵۰، ۱۰۰ و ۳۰۰ برای درمان سل فعال و غیرفعال کاربرد دارد. این دارو همراه با داروهای دیگر برای درمان سل تجویز می‌شود. پزشک باتوجه‌به شدت بیماری و سن بیمار مقدار دوز دارو را تعیین می‌کند.

از عوارض رایج آن می‌توان به ناراحتی معده، دل‌درد، اسهال و حالت تهوع اشاره کرد. عوارض جدی و خطرناک بسیار نادر هستند. اما اگر عوارض دارو ادامه داشت یا شدیدتر شد، حتما به پزشک اطلاع دهید. قبل از مصرف دارو باید مشاوره دارویی داشته باشید و از عوارض و تداخلات دارویی آن مطلع شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروی ایزونیازید باید با پزشک عفونی مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین متخصصان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با پزشک عفونی وجود دارد.

پرسش‌های متداول

قرص ایزونیازید فقط با تجویز پزشک در دسترس است. به همین دلیل بدون نسخه نمی‌توانید آن را تهیه کنید.

این دارو باید در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. دارو را دور از رطوبت و نور مستقیم خورشید نگه دارید.

ایزونیازید نوعی آنتی‌بیوتیک است و وابستگی ایجاد نمی‌کند. برای قطع مصرف آن باید با پزشک مشورت کنید.

این قرص برای درمان عفونت سل فعال و غیرفعال تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ایزونیازید

  1. رضا گفت:

    با سلام دوستان بنده بدنم به طرز شدیدی بیرون ریختگی پوستی چیزی مشابه پسوریازیس تست سل گرفتن مثبت شده پزشکم گفت تزریق نداشتی چون قبلا اعتیاد به مواد سفید بصورت تدخین داشتم و تزریق اصلا.گفت تاتو یا خالکوبی که اونم اصلا گفت رابطه جنسی با کاندو… و فلان که من اصلا عمرم رابطه ای نداشتم سوال کردم دلیلش چیه سل من گفت پیرزنی پیرمردی و خیلی مضحکه اخه گرفتن سل به سادگیهاهم نیست من شکم به واکسنهای کرونا هستش چون کروناهم چیزی مشابه سله و یکی از الائمش تنگی نفس هست اینجا و خیلی از سایتهاهم مشاهده کردم خیلیها سل دارن ویه دلیل قویو مهمی داره نمیشه به همین سادگی سل گرفت

    1. علی گفت:

      سلام
      درست میگی پدر من هم اصلا چند ساله از خونه بیرون نرفته ، علت تنگی نفس و آب آوردن ریه رو هیچ آزمایشگاهی نشون نداد پاتولوژی ، سیتولوژی ووووو … ولی اداره بهداشت تشخیص سل دادند.

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        تحت نظر متخصص ریه باشند با دارو تحت کنترل است.

    2. عزیزی گفت:

      سلام بنده روماتیسم مفصلی دارم دکتر همیشه ازمایش مینویسه بعدتو اخرین ازمایشم سل هم بودش بخاطراینکه بایدویزیت بعدی کورتن تزریق میکردم ولی واسه من کلی واسم مسخره بوداخه بنظرم غیرممکن بودولی مثبت شدخلاصه خیلی ازلحاظ روحی بهم ریختم تا اینکه هم دکتر روماتیسمم هم دکترعفونی بهم گفتن که اکثرمردم حتی ماپزشکاهم سل رو داریم به این میگن سل نهفته وتاوقتی که سیستم ایمنی ضعیف نباشه فعال نمیشه وجای نگرانی نیس،سل من بهش میگن سل استخوانی این مدل سرفه وعلایمی نداره،الانم رفتن بهداشت داروبهم دادن تا نه ماه گفت که خوب میشی جای نگرانی نیست فقط من چون بیماری خودایمنی دارم کمی نگران کنندس،ولی واسه ادم عادی جای هیچ نگرانی نیس،ازمنم این سوالاروپرسیدکه پیش معتادنبودی یاکسی که سل داشته باشه،درصورتی که اکثرمردم دارن مخصوصاکسایی که شاغلن وبابیمارستان وجای شلوغ سروکله دارن،،درکل هرکس مثبت شده اصلانترسه قابل درمانه،البته من خودم کلی استرس وناراحتی وگریه کردم،ولی شکرخدابامشورت دکترا ،الان ازلحاظ روحی خوبم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنونم برای به اشتراک گذاشتن تجربه تان
        تندرست بوشید

    3. عزیزی گفت:

      سلام بنده روماتیسم دارم دکتر همیشه ازمایش مینویسه بعدتو اخرین ازمایشم سل هم بودش بخاطراینکه بایدویزیت بعدی کورتن تزریق میکردم ولی واسه من کلی واسم مسخره بوداخه بنظرم غیرممکن بودولی مثبت شدخلاصه خیلی ازلحاظ روحی بهم ریختم تا اینکه هم دکتر روماتیسمم هم دکترعفونی بهم گفتن که اکثرمردم حتی ماپزشکاهم سل رو داریم به این میگن سل نهفته وتاوقتی که سیستم ایمنی ضعیف نباشه فعال نمیشه وجای نگرانی نیس،سل من بهش میگن سل استخوانی این مدل سرفه وعلایمی نداره،الانم رفتن بهداشت داروبهم دادن تا نه ماه گفت که خوب میشی جای نگرانی نیست فقط من چون بیماری خودایمنی دارم کمی نگران کنندس،ولی واسه ادم عادی جای هیچ نگرانی نیس،ازمنم این سوالاروپرسیدکه پیش معتادنبودی یاکسی که سل داشته باشه،درصورتی که اکثرمردم دارن مخصوصاکسایی که شاغلن وبابیمارستان وجای شلوغ سروکله دارن،،درکل هرکس مثبت شده اصلانترسه قابل درمانه،البته من خودم کلی استرس وناراحتی وگریه کردم،ولی شکرخدابامشورت دکترا ،الان ازلحاظ روحی خوبم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        ممنونم برای به اشتراک گذاشتن تجربه تان
        تندرست بوشید

  2. مهدی گفت:

    سلام آیا بیماری سل کشنده است،یعنی نوعی از سرطان است

    1. بزرگ آقا دیوان سالار گفت:

      به چه علت باید قرص ایزونیازید را بایدحتما باشکم خالی مصرف کرد
      وچرا تامصرف میکنیم حالمان
      خراب میشه وتنوع بهمان دست میزنه

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروی ایزونیازید را با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) مصرف کنید. در صورت تحریک گوارشی، می‌توان این دارو را با غذا مصرف کرد اما در این صورت جذب دارو کاهش خواهد یافت.۱۱
        بعلت عوارض احتمالی روی دیواره معده

    2. بزرگ آقا دیوان سالار گفت:

      به چه علت باید قرص ایزونیازید را بایدحتما باشکم خالی مصرف کرد
      آیا میشه قرص را درطول روز باشکم پرمصرف کرد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروی ایزونیازید را با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) مصرف کنید. در صورت تحریک گوارشی، می‌توان این دارو را با غذا مصرف کرد اما در این صورت جذب دارو کاهش خواهد یافت.۱۱

    3. بزرگ آقا دیوان سالار گفت:

      آیا میشه قرص را درطول روز باشکم پرمصرف کرد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروی ایزونیازید را با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) مصرف کنید. در صورت تحریک گوارشی، می‌توان این دارو را با غذا مصرف کرد اما در این صورت جذب دارو کاهش خواهد یافت.۱۱
        .

  3. لیلا گفت:

    سلام من حدود ۶ ماهه استفاده میکنم این قرص الان درد شدید کلیه و تکرر ادرار دارم با فشار خون بالا میشه راهنماییم کنید ممنونم

  4. ناشناس گفت:

    سلام منم تست سلم مثبت شده وداروی ایزونیازدمصرف میکنم الان دقیقایک ماه میشه قرص ومصرف میکنم اسهال دارم وادرارم رنگ خون گرفته ودستوپاهام شدیدًدردمیکنه درضمن دیالیزی هستم هرچندادرارم درحدچندسی سی بیشترنیست ممنون میشم راهنمایی کنی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این موارد از عوارض قرص است بهتره با پزشک معالج مشورت کنید.

  5. محمد گفت:

    باسلام من کاندید پیوند کبد هستم تست سل که دادم مثبت شد بهم گفتن باید ۶ماه بخوری من ۳ماه خوردم دوباره آزمایش دادم مثبت شد علت چیست درصمن قرص ایزونیازید خیلی ضرر داره برای کبد چکارکنم احتمال داره کبدم را کار بیندازه لطفا راهماییم کنید چککارکنم بخرم قرص ایزونیازید رایاقطعش کنم

    1. محمد گفت:

      آیامیشه باشکم پر ودر طول روز قرص ایزو نیازی را مصرف کرد

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        داروی ایزونیازید را با معده خالی (۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) مصرف کنید. در صورت تحریک گوارشی، می‌توان این دارو را با غذا مصرف کرد اما در این صورت جذب دارو کاهش خواهد یافت.۱۱

  6. رضاتهرانی' گفت:

    مادرمن حدودا یک ماه که isoniazidمصرف میکنه بیشترمواقع خصوصا شبها بدنش خارش پیدامیکنه دون دون مثل جوش مبزنه خیلی اذیت میشه لطفا مرا راهنمایی کنید تشکر

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      خارش پوست از عوارض آلرژیک به دارو هست که نیازه برای ادامه مصرف با پزشک معالج مشورت کنید.

      1. بزرگ آقا گفت:

        سلام
        من کاندیدپیوند کبدهستم والان قرص ایزونیازیدمصرف میکنم
        بدنم خارش داره بعدازمصرف دچارتهوع وحال بهم خوردگی بهم دست میده
        لطفاچکار کنم

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          خارش بدن به علت اختلال عملکرد کبد بوده و تهوع نیز از عوارض قرص است که میتونید زمان مصرف قرص را بسته به نظر پزشک معالج تغییر دهید.

    2. اکبر خلیلی گفت:

      یکی از فامیلامون تو کرج سل داره و نیاز مبرم به ایزونیازید داره همه جا رو گشتیم ولی پیداش نمیکنیم میشه یکی راهنمایی کنه مارو از کجا تهیه کنیم.ممنون از راهنماییتون

      1. علی گفت:

        از شبکه بهداشت تهیه کنید

      2. ناشناس گفت:

        بیمارستان مصی دانشور مجانی هم میده

  7. سین گفت:

    سلام
    من کاندید پیوند کبد هستم و به خاطر اینکه بعد از پیوند کورتون باید مصرف کنم تست ppd دادم که مثبت بود
    با نظر دکتر عفونی و تیم پیوند قرار شده ۹ ماه ایزونیازید مصرف کنم
    الان ۴ ماهه که مصرف میکنم ولی بعد از خوردن دارو خیلی حالت تهوع دارم چیکار کنم تحالت تهوع ام کم بشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      با نظر متخصص عفونی میتونید از داروهای ضد تهوع کنار این دارو استفاده کنید. از این لینک میتونید نوبت مشاوره تلفنی با متخصص عفونی بگیرید.
      متخصص عفونی

  8. فدکی گفت:

    سلام. من MS دارم ، برای تزریق پالس کورتون دکترم گفت : با اوکی دکتر عفونی میتونم کورتن بزنم. تست سل زد و مثبت بود . از ۲۰ اردیبهشت ایزونیازید میخورم . بعد از یک هفته سرم کورتون زدم . الان به جز عوارض زیاد کورتون ، یک سری حالتهای جدید برام پیش اومده که نمیدونم چیکار کنم . من داروی سیتالوپرام میخورم . دکتر اصلا نه آزمایشی و نه نکته ای که این دارو با چه غذایی یا چه دارویی تداخل داره ، نداده . واقعا متاسفم که من با سرچ کردن باید اینا رو بفهمم و وظیفه دکتر رو بهش گوشزد کنم . 😔😔

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      نگران نباشید تمام اطلاعات دارویی در بروشور دارو و در سایت ها در دسترس هستند. حتما پزشکتون سرشون شلوغ بوده یا فراموش کردن براتون توضیح بدن.

      1. محمد گفت:

        باسلام من کاندید پیوند کبد هستم تست سل که دادم مثبت شد بهم گفتن باید ۶ماه بخوری من ۳ماه خوردم دوباره آزمایش دادم مثبت شد علت چیست درصمن قرص ایزونیازید خیلی ضرر داره برای کبد چکارکنم احتمال داره کبدم را کار بیندازه لطفا راهماییم کنید چککارکنم بخرم قرص ایزونیازید رایاقطعش کنم

      2. فرشته گفت:

        سلام من سل نهفته دارم دکتر برام ایزو نیازید تجویز کرده از روز دوم خارش واژن گرفتم دارو هم مصرف کردم درمان نشد لطفا بگید چکار کنم تا یک ماه هم باید ایزو نیازید بخورم لطفا راهنمایی کنید

  9. Mb گفت:

    سلام بنده تست سل مثبت داشتم دکتر گفته بود باید ۹ ماه استفاده کنی و آزمایشهای دوره ای بدی منم اینکار را کردم تو ماه ۸ استفاده از قرص ایزونیازید ۳۰۰ که برای پیشگیری از سل میخوردم بود که آنزیمهای کبدی بالا رفت دست و پام سست و بی حس میشد گفتن ۸ ماه کافیه قطع کردم مجدد تست دادم بازم مثبت شده چکار باید کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      لازمه که تحت نظر پزشک باز به مصرف دارهاتون ادامه بدین و داروهای تکمیلی هم مصرف کنین. درمان سل چنددارویی هست. می تونین با مراجعه به مراکز بهداشت مرکزی که درمان سل رو انجام می دن مشاوره بگرین و داروهاتون رو همونجا تهیه کنین.

  10. س ف گفت:

    ۹ ماه قرص ایزونیازید مصرف کردم پس چرا تست ppdبازم مثبته