داروی ایزوترتینوئین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف ایزوترتینوئین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

سازنده‌های ایزوترتینوئین مصرف طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند لذا بیشتر از دوره تجویزی این دارو را مصرف نکنید. برای آکاهی از نحوه مصرف این دارو از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 6 دقیقه
ایزوترتینوئین

نام رایج دارو: ایزوترتینوئین – Isotretinoin

اسامی تجاری دارو: آبسوریکا- آکوتان- آمستیم- کلاراویس- سوترت

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هشدار:
زنان باردار نباید از داروی ایزوترتینوئین استفاده کنند و زنانی که در حال مصرف این دارو هستند نباید باردار شوند. نقص تولدهای جدی (در برخی موارد مرگ و میر) سقط جنین و زایمان زودرس از عوارض بارداری و مصرف این دارو با یکدیگر است.
بیماران زن روش‌های موثر جلوگیری از بارداری را باید ۱ ماه قبل از شروع به مصرف دارو، موقع مصرف دارو و تا ۱ ماه بعد از قطع دارو انجام بدهند. همچنین این بیماران باید به صورت ماهانه برای جلوگیری از بارداری توسط پزشک بررسی شوند. از داروی مینی پیلز « minipills» برای جلوگیری از بارداری استفاده نکنید زیرا ممکن است ایزوترتینوئین بر عملکرد قرص‌های غیر استروژنی بارداری تاثیر بگذارد. اگر دوره قاعدگی‌تان موقع مصرف این دارو عقب افتاد یا اگر رابطه جنسی بدون استفاده از راه‌های جلوگیری (حداقل ۲ راه موثر جلوگیری) داشته‌اید، مصرف این دارو را قطع کرده و در اولین فرصت با پزشک تماس بگیرید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص پوست در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ایزوترتینوئین چیست و چه کاربردی دارد؟

این دارو برای درمان آکنه شدید کیستیک (همچنین با نام آکنه گره‌ای شناخته می‌شود) که به درمان‌های دیگری مانند داروی بنزویل پروکسید یا ایزوترتینوئین یا مینوسیکلین پاسخ نداده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف ایزوترتینوئین و دوز مصرفی

در صورت وجود راهنمای مصرف دارو، آن را با دقت بخوانید و هر سوالی داشتید از پزشک یا دکتر داروخانه بپرسید. داروی ایزوترتینوئین ممکن است همراه با غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا ۲ نوبت در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ هفته مصرف شود. غذا باعث افزایش جذب این دارو می‌شود. این دارو را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید مگر این‌که پزشکتان تجویز دیگری کرده باشد. پس از مصرف این دارو به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید.

دوز مصرف داروی ایزوترتینوئین به وزن، وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد. وضعیت آکنه بیمار ممکن در طول هفته‌های اولیه شروع به مصرف ایزوترتینوئین بدتر شود و احتمال دارد ۱ تا ۲ ماه روند بهبودی که قابل مشاهده باشد طول بکشد. اگر دوباره دچار آکنه شدید شوید احتمالاً به دوره درمان دوم با فاصله ۲ ماهه از قطع مصرف ایزوترتینوئین نیاز دارید. سازنده‌های این دارو مصرف طولانی مدت آن را توصیه نمی‌کنند لذا بیشتر از دوره تجویزی این دارو را مصرف نکنید.

از آنجایی که این دارو از طریق پوست و ریه‌ها ممکن است جذب شود و به جنین آسیب برساند، زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید این دارو را حمل کنند یا در نزدیکی مصرف آن باشند.

برای اطلاع از موارد مصرف و نحوه مصرف دقیق این دارو به متخصص پوست مراجعه کنید.

برای درمان التهاب پوستی به دارو نیاز داری؟

از متخصص مشاوره بگیر

موارد مصرف داروی ایزوترتینوئین

از انجام روش‌های زیبایی و آرایشی پوست (مانند اپیلاسیون، لیزر و درمابراسیون) در طول مصرف این دارو و تا ۶ ماه بعد از مصرف این دارو خودداری فرمایید زیرا ممکن است دچار زخم‌های پوستی شوید. همچنین در زمان مصرف این دارو از نوشیدن الکل به دلیل افزایش خطر عوارض جانبی (مانند پانکراتیت) اجتناب کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که داروی ایزوترتینوئین ممکن است باعث ضعف استخوانی شود لذا از انجام فعالیت‌های ورزشی (مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و تنیس) خودداری فرمایید تا دچار مشکلات استخوانی مانند شکستگی نشوید. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند این دارو می‌تواند باعث توقف رشد طبیعی در کودکان شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

سالمندان نیز ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مانند تاثیرات آن بر استخوان حساسیت بیشتری از خود نشان دهند. کودکان نیز نسبت به عوارضی مانند درد کمر یا مفاصل یا دردهای عضله‌ای حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

این دارو نباید در زمان بارداری مصرف شود و در زمان مصرف این دارو نباید بارداری اتفاق بیفتد. اگر باردار شده‌اید یا حس می‌کنید ممکن است باردار شده باشید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید. (به بخش هشدار رجوع کنید)

انتقال این دارو به نوزاد از طریق شیر مادر مشخص نیست. با این وجود، داروهای مشابه از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند. توصیه می‌شود هنگام مصرف این دارو به نوزاد شیر ندهید. برای اطلاعات شیردهی و مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید.

نحوه عملکرد داروی ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین به دسته‌ای از داروها به نام رتینوئیدها تعلق دارد و تولید چربی پوست (سبوم) را کاهش می‌دهد. مقدار بالای سبوم می‌تواند منجر به آکنه شدید شود. اگر آکنه شدید بدون درمان رها شود می‌تواند موجب زخم‌هایی دائمی شود.

فقط یک قدم تا درمان تیرگی پوست فاصله داری!

عوارض جانبی ایزوترتینوئین

مصرف ایزوترتینوئین ممکن است موجب عوارضی مانند خشکی لب و دهان، تورم جزئی پلک‌ها و لب‌ها، پوست خشک، خون ریزی بینی، درد معده و یا نازکی مو شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید. برای جلوگیری از خشکی دهان از آبنبات‌ها یا آدامس‌های بدون قند استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.

در صورتی که پزشک داروی ایزوترتینوئین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ایزوترتینوئین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. چنانچه با عوارضی نظیر تغییرات خلقی (مانند افسردگی، پرخاش و رفتار خشونت‌آمیز و در برخی موارد نادر میل به خودکشی)، احساس سوزش پوست، درد کمر یا مفاصل یا عضله، علائم عفونت (مانند تب، خلط گلو)، بلع دردناک و یا پوسته پوسته شدن کف دست و پا مواجه شدید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

این دارو ممکن است به ندرت مشکلات پانکراس جدی مانند پانکراتیت (در برخی موارد کشنده) ایجاد کند. این مشکل ممکن است هر زمانی در طول درمان با ایزوترتینوئین اتفاق بیفتد و به سرعت شرایط وخیم شود.

در صورت علائم مشکلات کبدی یا پانکراتیت مانند خستگی غیرمعمول، ضعف، تورم صورت، دردهای غیرطبیعی معده یا شکم، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، زردی چشم یا پوست، تهوع و استفراغ مداوم با پزشک خود تماس حاصل کنید.

اگر عوارض بسیار جدی و کمیابی مانند سردرد شدید، تغییرات بینایی، زنگ گوش، کاهش شنوایی، درد قفسه سینه، زردی پوست یا چشم، ادرار تیره، اسهال شدید و خون ریزی رکتوم شدید، مصرف ایزوترتینوئین را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هر یک از علائمی مانند بیهوشی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید.

موارد احتیاط مصرف ایزوترتینوئین

قبل از مصرف اگر به داروی ایزوترتینوئین و یا داروهای مرتبط با ویتامین آ (داروهای رتینوئید مانند ترتینوئین) حساسیت دارید و یا حساسیت دیگری دارید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی ایزوترتینوئین ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی (مانند سویا) باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند نیز ممکن است به سویا حساس باشند. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

قبل از مصرف این دارو سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک یا دکتر داروخانه برسانید؛ مخصوصا دیابت، بیماری‌های کبدی، پانکراس، سابقه خانوادگی چربی خون بالا (تری گلیسیرید)، سابقه خانوادگی یا شخصی اختلالات روانی (مانند افسردگی)، وسواس، اختلالات غذایی (مانند بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی)، سوء مصرف الکل و مشکلات استخوان (مانند استئوپوروسی، نرمی استخوان و یا پوکی استخوان). همچنین زمانی که شما داروی ایزوترتینوئین را مصرف می‌کنید از اهدای خون خودداری کرده و تا ۱ ماه پس از قطع مصرف نیز خون اهدا نکنید.

این دارو ممکن است شما را نسبت به نور خورشید حساس کند لذا زمان حضور در نور آفتاب را کاهش دهید و از کرم‌های ضدآفتاب و لباس‌های پوشیده در زمان خارج از خانه استفاده کنید. اگر دچار آفتاب سوختگی یا هر ناراحتی پوستی‌ای شدید با پزشک مشورت کنید.
ایزوترتینوئین بر روی دید در شب تاثیر می‌گذارد لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به دید دقیق دارند، تا زمانی که توانایی انجام آن فعالیت را داشته باشید،‌ اجتناب کنید. همچنین اگر از لنز طبی استفاده می‌کنید، ممکن است با مصرف ایزوترتینوئین دیگر نتوانید به راحتی از لنز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

تداخلات دارویی ایزوترتینوئین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی ایزوترتینوئین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. و بدون صلاحدید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی ایزوترتینوئین نفرمایید.

ایزوترتینوئین جزو دسته داروهای ریتنوئید تعلق دارد که با برخی از داروها تداخل دارویی دارند. این داروها عبارتند از:

  • تداخل با داروهای تتراسیکلین
  • داروهای خوراکی ضد بارداری حاوی پروژستین
  • ویتامین آ
  • علائم اوردوز ایزوترتینوئین

اگر با مصرف داروی ایزوترتینوئین دچار عوارض جدی‌ای نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو شامل استفراغ، درد معده، سوزش صورت، سر درد و عدم تعادل است. در صورت مشاهده این علائم با پزشک تماس بگیرید.

با مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بر روی برخی آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش‌های عملکرد کبد، آزمایش خون، تست بارداری، بینایی سنجی، آزمایش کلسترول و تریگلیسرید خون به صورت دوره‌ای باید انجام شود تا روند بهبود و عوارض جانبی ایزوترتینوئین تحت نظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر دوز مصرفی داروی ایزوترتینوئین را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی ایزوترتینوئین نیست، و فقط دوز مقرر را مصرف کنید. برای آگاهی بیشتر از مشاوره دارویی کمک بگیرید.

برای نگهداری صحیح داروی ایزوترتینوئین، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

در صورت نیاز به دارو درمانی به دکتر فوق تخصص داخلی یا فوق تخصص پوست و مو در دکترتو مراجعه کنید و اینترنتی نوبت بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

امتیاز شما به مقاله:
(4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ایزوترتینوئین

  1. فاطمه صالحی گفت:

    سلام دکتر من برای ورم بینیم تجویز کردی روزی یه دونه
    ولی پوستم خراب شد پوسته پوسته شد به علاوه عوارض دیگه گ داره
    قطع کنم مصرفشو پوستم خوب میشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      به دلیل خشک شدن پوست بعد از مصرف این دارو لازمه حتما از آبرسان و مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنین.

  2. Sadaf Murad گفت:

    سلام
    من از این دارو چند هفته است استفاده میکنم
    آیا در زمان استفاده از این دارو باید از ماسک golden یا دگر نوع ماسک حتما استفاده شود ؟؟ و آیا اگر از ماسک استفاده نشود باعث خلته شدن و چملک شدن پوست میگردد یا خیر ؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      در زمان استفاده از ایزوترتینوئین لازمه از آبرسان و مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنین. چون پوست مقداری خشک می شه و نسبت به نور حساس می شهو اگه ضدآفتاب نزنین پوستتون دچار لک می شه.

  3. فاطمه ممیز گفت:

    سلام من در حین استفاده ار قرص ایزوترتینوئین اطراف چشمم قرمز شده و حساس سوزش پیدا کرده پوست اطراف چشمم باید دارو را قطع کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      هنگام مصرف اسزوترتینوئین پوست به شدت حساس می شه. از آبرسان مخصوص دور چشم و آبرسان صورت استفاده کنین. ضدآفتاب رو هم حتما استفاده کنین.

  4. مهدی گفت:

    سلام ببخشید من ۱۸ سالمه و جوش صورت دارم ولی جوش ها رفته رفته جاهاشون میمونه و تبدیل به آکنه میشن الان قرص ایزوترتینوئین هفته ای دوبار استفاده میکنم ولی اصلا تاثیر نداشته لطفا راهنماییم کنین 🙏

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      می‌تونین از محصولات موضعی که حاوی ایزوترتینوئین یا سالسیلیک اسید هستند، فقط بر روی جوش ها استفاده کنین.

    2. وحید گفت:

      من هم جوش داشتم ولی با ایزوترتتینون خیلی بهتر شد
      ۱۰ عدد قرص اول روزی ۱ عدد
      ۱۰ عدد قرص دوم ۱ روز درمیان
      ۱۰ عدد قرص سوم ۲ روز درمیان
      همینطور دارم ادامه میدم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        بله این دارو در کاهش جوش بسیار موثره. در مدت مصرف قرص آبرسان و ضدآفتاب رو هم حتما استفاده کنین.

    3. سمیرا گفت:

      سلام الان اطلاعاتی که از داروی ایزوترتینوئن به دست اوردم چقد عوارض داره و خطرات زیادی رو به دنبال داره من یکم ترسیدم پس چطور پزشک این دارو رو برای جوش های کم من تجویز کرده

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        همه ی عوارض جانبی الزاما در همه بروز نمی کنه و فواید مصرف این دارو از مضراتش بیشتره.

  5. آرتا زینالو گفت:

    سلام‌ ببخشید به من قرص ایزوترتینوئین برای جوش های صورتم هفته ای دوبار تجویز کردن میخواستم بپرسم اولا تاثیر داره ؟ دوماً هم اگه روزی یه بار استفاده کنم ممکن با چه مشکلی رو به رو شم ؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ایزوترتینوئین یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان جوش هست. طبق دستور پزشک از داروتون استفاده کنین. استفاده بیش از حد از این دارو ممکنه باعث آسیب به کبد و پانکراس و نازک شدن پوست شود، به همین دلیل باید طبق تجویز پزشک مصرف شود.

      1. هستی گفت:

        سلام .من برای جوش های صورتم داروی ایزوترتینوین مصرف میکنم‌ و از طرفی کرم شب حاوی ایزوترتینوین و AHA و ویتامین C مصرف میکنم پوست‌صورتم خصوصا در ناحیه زیر چشم ها قرمز شده و سوزش داره .لبهام خشک میشه و پلک هام ورم میکنه ایا مصرف قرص و کرم را ادامه بدم یا قطع کنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          کرم ایزوترتینوئین رو نباید رو پوست پلک یا نزدیک چشم قرار بدین. به دلیل حساس شدن پوست در زمان استفاده از این دارو، لازمه حتما ضدآفتاب استفاده کنین. از پماد هم در شب ها که نور به پوست نمی خوره استفاده کنین. به علت خشکی پوست هم لازمه از کرم های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنین. بعد از رعایت موارد فوق، اگر مشکلتون برطرف نشد، لازمه برای تغییر یا قطع دارو با پزشکتون مشورت کنین.

      2. ندا گفت:

        سلام وقتتون بخیر من ۱۵ ساله هستم و تازه از این قرص برای رفع جوش استفاده میکنم به نظرتون رشد من با این قرص متوقف میشه؟ایا مصرف کنم یا خیر و اینکه من اسکار یا جای جوش زیاد دارم ………باید یک روز درمیون استفاده کنم؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          خیر بر روی رشد تاثیری ندارد.
          ابتدا باید از ایجاد جوش های جدید جلوگیری بشه و جوش ها کاملا خوب بشن. بعد درمان ترمیم جای جوش شروع بشه.

    2. وحید گفت:

      من تولید چربی پوستم خیلی زیاد بود مجبور بودم هرروز استحمام کنم الان یک ماهه از ایزوترنییون استفاده میکنم بی اندازه بهتر شدم فقط دوست دارم همینطوری بمونه دیگه به حالت قبلی تولید چربی نکنه
      عوارض هم داره لبهام و اطراف صورتم خشک و پوست پوست شد استرس دارم البته کم معده درد و فکرهای ناجور که خودمو کنترل میکنم

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        در زمان مصرف ایزوترتینوئین لازمه آبرسان و ضدآفتای هم مصرف کنین چون پوست به شدن حساس می شه.

    3. علی رضایی گفت:

      خواستم ببینم همزمان با مصرف راکوتان کرم ضد جوش هم استفاده کنیم مشکل داره؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        خیر مشکلی ندارد. می تونین استفاده کنین

  6. هستى گفت:

    ببخشید این دارو براى کسى که چشم هاش رو لیزیک کرده باشه مشکل ساز نیست؟ اخه یادم میاد وقتى میخواستم لیزیک کنم بهم تذکر دادن چهارماه قبل و بعد از عملم داروهاى هم خانواده راکوتان مصرف نکنم ولى چون این دارو هم باعث خشکى میشه واسم سواله، حس میکنم دیدم کمتر شده

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله همونطور که گفتین راکوتان هم حاوی ایزوترتینوئین هست و در عمل لیزر چشم منع مصرف دارند.

      1. ساناز گفت:

        سلام من لیزر موهای زائد انجام میدم و دکتر واسم ایزوترتینوئن تجویز کرده طبق دستور دارو لیزر نباید انجام بده ولی پزشک چیزی بمن نگفته آیا درسته ک من لیزرمو ادامه بدم ؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          لازمه شما پزشک رو در جریان داروهای مصرفی یا لیزر کردن قرار بدین. می تونین قرص رو بعد از پایان جلسات لیزر استفاده کنین.

    2. Z گفت:

      سلام
      دکتر برای گرفتن چربی صورت و رفع جوش قرص ایزو ترتینوئین ۴ روز یکبار تجویز کرده. آیا اینم بعد یه مدت عوارض خودشو نشون میده؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        ممکنه مقداری پوستتون خشک بشه که با مصرف آبرسان و ضدآفتاب این مشکلتون حل می شه.

  7. مریم گفت:

    سلام.دکتر برا جوشای صورت من دو تا دونه قرص راکوتان در هفته روزهای شنبه و سه شنیه تجویز کرده
    نمیدونم بخورم یانه
    نطر شما چیه ؟
    ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      راکوتان در درمان جوش صورت بسیار موثره.

  8. ادیب الله فخری گفت:

    سلام من مدت یک مدت ازین دارو روزانه یک عدد ده ملی گرام استفاده میکردم بعد یکماه استفاده نکردم بعد از یک ماه صورتمو لیزر فراکشنال کردم میترسم لیزر فراکشنال اثر کامل نکنه چ‌وره این مسئله؟

  9. سحر گفت:

    سردرد شدید دارم باید چیکار کنم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
      لیست متخصصین مغز و اعصاب

      1. مهرداد آیینی گفت:

        سلام من سه ماه دارم ایزوترتینوین مصرف میکنم ولی هر روز دارم جوش میزنم دلیلش چیه

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          در اوایل مصرف این قرص ممکنه مقداری جوش ها بیشتر بشن که به مرور درست میشه. با پزشک در مورد دوز مصرفی صحبت کنین

        2. نگین گفت:

          سلام. با مصزف این دارو میشه عمل جراحی بینی انجام داد؟

        3. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          بله مشکلی ندارد
          اما قبل از عمل این موضوع را به متخصص بیهوشی اطلاع دهید

  10. شقایق گفت:

    سلام‌ایزوترتینوئین خیلی روی نازکی تار مو‌ اثر داره؟؟؟ یا شایع نیست این سایدافکت؟؟
    ممنونم

    1. مرضیه شعرباف مشهد گفت:

      ایا ایروترنوئین باعث ریزش مث هم میشه

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        یکی از عوارض مصرف ایزوترتینوئین خوراکی، نازک شدن موها و ریزش مو هست. پس از قطع مصرف، ریزش مو قطع می‌شه

        1. رحیمی گفت:

          ایا مصرف این دارو برای درمان آکانتوزیس نیگریکانس موثر است؟

        2. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          این ارو بیشتر برای درمان جوش های پوستی استفاده می شه. آکانتوزیس نیگریکانس بیشتر با کرم های لایه بردار و روشن کننده ی پوستی درمان می شه.

        3. ساغر گفت:

          سلام و وقت بخیر
          من حدودا ۳سال پیش این دارو را به تجویز پزشک استفاده کردم ولی حین مصرف دچار حساسیت دارویی و اگزامای پوستی شدم و دکتر دوز را پایین اوردن ولی درنهایت دوره درمان را کامل نکردم و قطع کردم مصرفش را.میخواستم بدونم الان اگر باز استفاده کنم ممکنه دوباره حساسیت نشون بدم؟ممنون

        4. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          مصرف دوباره این دارو موجب بروز حساسیت در شما می شود. بنابراین بهتره با متخصص پوست برای مصرف داروی دیگر مشورت کنید.
          پزشک متخصص پوست

        5. محمدامين گفت:

          سلام. خسته نباشید. ببخشید من پوست صورتم زود چرب میشد واسه همین چون مشکل خاصی نداشتم دکتر بهم گفته بود فقط هفته ای یدونه بخور. منم تا ده هفته ادامه دادم و تاثیرش هم خیلی خوب بود اما بعد از تموم شدن اون یه ورق دوباره چربی پوستم برگشته. باید دوره مصرفش چه مدت باشه؟ آیا باعث میشه که توی یه دوره مشخص چربی پوستم برای همیشه کم بشه یا باید همیشه هفته ای یدونه مصرف کنم؟

        6. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          شما باید روتین پوستی مخصوص پوست چرب رو رعایت کنین شامل: شوینده مخصوص پوست چرب، تونر مخصوص پوست چرب، آبرسان مخصوص پوست چرب و ضدآفتاب مخصوص پوست چرب

    2. مهران گفت:

      سلام من سابقه افسردگی داشتم و اولش با نسخه دکتر نوعی ایزوترتروین ایرانی مصرف کردم چندان عوارضی نداشت ولی بعد هگزال را مصرف کردم دوباره افسردگی گرفتم و وزنم نیز کم شده بود و دکتر به پنج روز یکبار توصیه کرد آیا باید مصرف این دارو را ادامه بدهم؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        ایزوترتینوئین در درمان افسردگی جایگاهی ندارد.
        قرص سیتالوپرام، داروی بسیار مناسبی برای درمان افسردگی است. اما لازمه دوره‌ی درمانی که ۶ تا ۹ ماهه، کامل بشه.
        سیتالوپرام

    3. کبری محسنی گفت:

      من‌خون ریزی شدید دارم لطفا کمک کنید داروی اکنه ایزوتریتیتوئین را ۴۵ عدد خوردم و دختر هستم ایا چیکار کنم خطری برای دختر بودنم ندارد لطفا کمک کنید

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        نگران نباشید مشکلی ندارد. برای این مشکلتون باید به متخصص زنان مراجعه کنین:
        لیست متخصصین زنان

        1. فرسیلا جمالی گفت:

          سلام من ۱۵ دانه ازین قرص مصرف کردم به دستور دکترم الان متوجه شدم باردارم قطع کردم ایا برای جنینم ضرر میرساند

        2. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          این دارو جز گروه پرخطر است و ممکنه به جنین آسیب ایجاد کند. نیازه تحت نظر متخصص زنان آزمایشات غربالگری را انجام دهید.