داروی اندانسترون چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف قرص اندامین

آنچه در این مقاله می‌خوانید

داروی اندانسترون برای درمان تهوع و استفراغ کاربرد دارد. این دارو برای بهبود حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی و پرتودرمانی کاربرد دارد. برای دریافت این دارو با متخصص گوارش مشورت کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 9 دقیقه
داروی اندانسترون چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف قرص اندامین

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

آیا تا به حال به احساس تهوع و استفراغ دچار شده‌اید؟ بدون شک اگر این حس را تجربه کرده‌باشید، به دنبال دارویی برای کنترل آن هستید. یکی از داروهایی که برای درمان تهوع و استفراغ کاربرد دارد، داروی اندانسترون است. برای دریافت اطلاعات دارویی اندانسترون و نحوه مصرف آن، می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از دکتر گوارش بخواهید که این دارو را برای شما تجویز کند. در صورت نیاز از بهترین دکتر گوارش نوبت دریافت کنید یا از مشاوره تلفنی متخصص گوارش کمک بگیرید.

قرص اندانسترون یا شربت اندانسترون چیست؟

نام رایج دارو: اندانسترون – دمیترون

نام انگلیسی:

  • Demitron
  • Ondansetron

داروی اندانسترون به‌تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از مصرف داروهای سرطان (شیمی‌درمانی) و پرتودرمانی استفاده‌می‌شود. همچنین از این دارو برای پیشگیری یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل‌های جراحی استفاده‌می‌شود.

نحوه عملکرد داروی اندانسترون یا قرص اندانسترون ۴

داروی اندانسترون از طریق مسدود کردن ترشح یکی از مواد طبیعی بدن (سروتونین) که باعث استفراغ می‌شود عمل‌می‌کند.

قرص دمیترون اندانسترون چیست؟

دمیترون همان اندانسترون است. اسم دمیترون به اندازه‌ی اندانسترون معروف است و هر کسی آن را می‌شناسد. بنابراین اگر پزشک برای شما دمیترون تجویز کرد، همان اندانسترون است و دستور مصرف آن نیز مشابه است.

متن انگلیسی:
«Ondansetron is used to prevent nausea and vomiting caused by cancer chemotherapy, radiation therapy, and surgery.»
ترجمه متن:
«اندانسترون برای پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی سرطان، رادیوتراپی و جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

medlineplus
آمپول اندانسترون برای چیست؟
آمپول اندانسترون برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ در افراد کاربرد دارد.

نحوه مصرف قرص اندانسترون یا شربت آن چگونه است؟

هنگام مصرف داروی اندانسترون موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • برای جلوگیری از تهوع ناشی از شیمی درمانی داروی اندانسترون را، معمولا، به مدت ۱۰ دقیقه پیش از شروع درمان به صورت خوراکی مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از تهوع ناشی از پرتودرمانی داروی اندانسترون را به‌صورت خوراکی، ۱ تا ۲ ساعت پیش از شروع درمان، مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از تهوع ناشی از هر گونه عمل جراحی داروی اندانسترون را به صورت خوراکی، یک ساعت پیش از عمل جراحی، مصرف کنید.
  • می‌توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون غذا استفاده کنید. با‌این‌حال ممکن است پزشک شما اینطور صلاح ببیند که پیش از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و عمل جراحی از داروی انداسترون استفاده نکنید.
  • دوزهای دیگر داروی اندانسترون را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. داروی اندانسترون ممکن است ۱ تا ۲ روز پس از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی ۳ بار در روز تجویز شود.
  • درصورتی‌که از داروی اندانسترون به‌صورت مداوم استفاده می‌کنید، برای تاثیرگذاری بیشتر این دارو، آن را به صورت مرتب مصرف کنید.
  • به یاد داشته‌باشید که هر روز در ساعت مقرر از این دارو استفاده کنید.
  • حداکثر دوز معمول در بیماران مبتلا به مشکلات شدید کبدی ۸ میلی‌گرم در هر ۲۴ ساعت است.
  • دوز مصرفی داروی اندانسترون را دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید.
  • داروی اندانسترون را به‌صورت خودسرانه بیشتر از دوز تجویزی یا برای زمان طولانی‌تری مصرف نفرمایید.
  • در صورتی‌که سوالی در این مورد داشتید از پزشک خود یا دکتر داروساز سوال کنید.

نحوه مصرف آمپول اندانسترون یا شربت اندانسترون برای رادیو تراپی

اگر پزشک برای پیشگیری از حالت تهوع رادیوتراپی این دارو را تجویز کرده است، سعی کنید ۱ تا ۲ ساعت قبل از شروع درمان، داروی اندانسترون را مصرف کنید. در رادیو تراپی کل بدن یا ناحیه شکم استفاده از این قرص می‌تواند موثر باشد.

بعد از پرتودرمانی ممکن است پزشک توصیه کند، دارو را برای مدت کوتاهی مصرف کنید. معمولا مصرف قرص اندانسترون باید به مدت ۱ یا ۲ روز بعد از پرتودرمانی ادامه داشته باشد. این قرص باید ۳ بار در روز مصرف شود.

نحوه مصرف اندانسترون قرص تهوع برای استفراغ بعد از عمل

برای پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از جراحی، از قرص یا آمپول اندانسترون استفاده‌می‌شود. برای تاثیر بهتر دارو باید حدود ۱ ساعت قبل از جراحی آن را مصرف کرد.

مقدار مصرف شربت اندانسترون برای کودکان / مقدار مصرف قرص اندانسترون برای کودکان

اگر شربت یا قرص اندانسترون را برای کودکان مصرف می‌کنید، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • درصورتی‌که از شکل شربت داروی اندانسترون استفاده‌می‌کنید دوز تجویز شده را به‌وسیله‌ی یک پیمانه‌ی مخصوص اندازه‌بگیرید.
  • برای اندازه‌گیری شکل شربت داروی اندانسترون از قاشق‌های غذاخوری خانگی استفاده‌نکنید، زیرا ممکن است دوز مقرر را مصرف نفرمایید.
  • دوز مصرف داروی اندانسترون به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. دوز مصرف داروی اندانسترون برای کودکان ممکن است بر اساس سن و وزن باشد.

مقدار مصرف قرص اندانسترون برای کودکان بر اساس شرایطی که دارند، سن کودک و نوع بیماری‌شان متفاوت است. در کودکانی که تحت شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی هستند، اگر سن آنها ۴ سال به بالا باشد از قرص اندانسترون ۴ یا شربت ومترال اندانسترون هر ۸ یا ۱۲ ساعت به میزان ۴ میلی‌گرم استفاده می‌شود. اگر سن کودک ۱۲ سال به بالا باشد، می‌توان دوز تجویزی را تا ۸ میلی‌گرم در هر ۸ ساعت نیز افزایش داد.

در نوزادان ۵ ماه به بالا و کودکان زیر ۲ سال هم برای رفع حالت تهوع و استفراغ شدید شربت اندانسترون کودکان تجویز می‌شود. دوز مصرفی برای نوزادان بر اساس وزن بدن و شرایط بیماری تعیین می‌شود. این میزان به‌صورت معمول ۲ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلو وزن نوزاد است. از فرم تزریقی هم می‌توان در مواردی که نوزاد استفراغ شدید دارد برای رفع این مشکل استفاده‌کرد.

برای درمان تهوع از اندانسترون استفاده می‌کنید؟

قبل از مصرف مشاوره بگیرید!

قرص اندانسترون برای چیست؟ (اندانسترون ۴ – قرص اندامین ۴ اندانسترون برای چیست)

حتما از خود می‌پرسید که قرص ومترال اندانسترون ۴ برای چیست! قرص اندانسترون ۴ حاوی ۴ میلی‌گرم اندانسترون به‌صورت هیدروکلراید است. دوز دارو باید توسط پزشک و براساس شرایط و نیاز بیماران تعیین شود. معمولاً دوز مصرفی دارو در بیماران تحت شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی به‌صورت ۸ تا ۱۶ میلی‌گرم در روز است. اما برای درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از مشکلات گوارشی از قرص اندانسترون ۴ استفاده می‌شود تا به‌این‌ترتیب دوز دریافتی بیمار در هر ۸ تا ۱۲ ساعت به میزان ۴ میلی‌گرم باشد. اندانسترون ۴ خصوصاً برای پیشگیری و رفع حالت تهوع در افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

علاوه‌بر شربت یکی از فرم‌های رایج داروی اندانسترون به‌صورت قرص است که به آن قرص اندانسترون یا قرص اندانسترون نیز گفته می‌شود. این دارو به‌صورت خوراکی به‌صورت اندانسترون ۴ برای درمان حالت تهوع ناشی از جراحی یا سایر مشکلات پزشکی تجویز می‌شود. می‌توان اندانسترون ۴ را یک قرص قوی و تأثیرگذار در بهبود حالت تهوع یا استفراغ شدید در نظر گرفت که کاملا ایمن است. این قرص در بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال قابل‌استفاده است و معمولاً آن را قبل از غذا مصرف‌می‌کنند.

شربت اندانسترون برای چیست؟ (شربت اندانسترون برای کودکان و بزرگسالان)

شربت اندانسترون برای چی خوبه ؟ شربت اندانسترون کودکان که با نام علمی Zofran هم شناخته می‌شود، دارویی است که از حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی جلوگیری می‌کند. اندانسترون در دسته‌ای از داروها به نام آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین ۵-HT3 قرار دارد. این ماده با مسدودکردن عملکرد سروتونین، یک ماده طبیعی که ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود، عمل می‌کند. علاوه‌بر این برای سایر شرایط مانند اسهال، مسمومیت‌های غذایی، دل درد و دل پیچه و مواردی ازاین‌دست از داروی اندانسترون استفاده می‌شود.

علاوه‌بر موارد بالا از شربت ومترال اندانسترون برای موارد دیگری هم ممکن است استفاده شود. این دارو می‌تواند یک درمان مکمل برای مشکلات گوارشی نیز باشد. بیماران با احساس ناراحتی معده یا مشکل در هضم غذا هم می‌توانند اندانسترون را دریافت کنند. از طرفی کاربرد دیگری که می‌توان برای ومترال اندانسترون در نظر گرفت، تاثیر آن در بهبود سرگیجه و حالت تهوع در بیماران مبتلا به ام اس (مولتیپل اسکلروزیس) است.

شربت اندانسترون برای چیست؟
شربت اندانسترون برای کودکان کاربرد دارد.

شربت اندانسترون برای اسهال

در بررسی‌های صورت‌گرفته روی داروی اندانسترون، تاثیر این ماده روی درمان سندروم روده تحریک‌پذیر و غالبا بیماری اسهال تایید شده‌است. علاوه‌بر کنترل بیماری اسهال، ممکن است این دارو بتواند به علائم جانبی اسهال از جمله حالت تهوع و استفراغ نیز کمک‌کند. می‌توان از اندانسترون یا اندامین برای کاهش علائم تهوع و بهبودی عمومی حال بیمار استفاده‌کرد. از طرفی با کاهش نشانه‌هایی همچون استفراغ، مشکل کم‌آبی ناشی از بیماری اسهال هم بهبود می‌یابد.

شربت اندانسترون برای دل درد خوبه؟

به‌صورت مستقیم شربت اندانسترون برای درمان دل‌درد و دل‌پیچه کارایی ندارد، چرا که اندامین اندانسترون یک داروی ضد استفراغ است. اما اگر فرد همراه با دل‌درد و دل‌پیچه علائمی همچون حالت تهوع داشته‌باشد یا دائما استفراغ کند، می‌توان از شربت ومترال اندانسترون برای درمان و رفع دل درد و حالت تهوع استفاده‌کرد. علاوه‌بر این در سایر بیماری‌های گوارشی مانند معده درد می‌توان به‌عنوان درمان مکمل در صورت نیاز اندامین اندانسترون را تجویزکرد.

آمپول اندانسترون برای چیست؟ (آمپول اندانسترون عضلانی یا وریدی)

داروی اندانسترون به‌صورت تزریقی (تزریق وریدی) نیز تجویز می‌شود. معمولاً برای اثربخشی بیشتر و سریع‌تر از آمپول اندنسترون به‌جای قرص اندانسترون یا شربت اندانسترون استفاده‌می‌شود. معمولاً در افرادی که تحت شیمی درمانی هستند یا جراحی کرده‌اند، برای اثربخشی سریع و رفع حالت تهوع و استفراغ که از عوارض شیمی درمانی است، آمپول اندانسترون به‌صورت تزریق عضلانی تجویز می‌شود. البته معمولاً به همراه تزریق اندانسترون، باید بیمار هر ۱۲ ساعت داروی اندانسترون را به‌صورت خوراکی (شربت یا قرص) نیز دریافت کند.

داروی اندانسترون چیست؟

عوارض قرص اندامین اندانسترون چیست؟ (عوارض اندانسترون ۴)

از جمله عوارض جانبی مصرف داروی اندانسترون را معرفی‌کرده‌ایم. اگر هر کدام از این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشتند یا شدیدتر شدند، به سرعت موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سردرد
  • سبک سری
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • خستگی
  • یبوست

درصورتی‌که پزشک داروی اندانسترون را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی اندانسترون را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. در‌صورتی‌که با هر کدام از این عوارض جانبی جدی اما نادر مواجه شدید، به‌سرعت به پزشک خود اطلاع‌دهید:

  • درد معده
  • گرفتگی و سفت‌شدن ماهیچه‌ها
  • تغییرات بینایی مانند از‌دست‌دادن موقت بینایی و تاری دید

در صورت بروز عوارض خطرناک اما نادری از قبیل موارد زیر به‌سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید:

  • درد قفسه‌ی سینه
  • تپش قلب سریع، آهسته یا نامنظم
  • سرگیجه‌ی شدید
  • بی‌هوش شدن

با‌توجه‌به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. اگر وضعیت شما بهتر نشد یا حالتان وخیم‌تر شد، موضوع را به متخصص گوارش خود اطلاع‌دهید. دکتر گوارش در صورت لزوم داروی شما را تغییر خواهدداد.

برای درمان همه‌ی انواع تهوع و استفراغ‌ها دارو نخورید! حتما با دکتر مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف داروی اندانسترون یا قرص ومترال اندانسترون

موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • پیش از مصرف داروی اندانسترون، اگر به این دارو یا به سایر بازدارنده‌های بازجذب سروتونین آلرژی دارید، موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی اندانسترون ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.
  • قبل از مصرف داروی اندانسترون تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا سابقه‌ی ابتلا به تپش قلب نامنظم، بیماری‌های کبدی و مشکلات معده و روده از قبیل جراحی شکم در سال‌های اخیر، انسداد روده یا ورم شکم.
  • مصرف داروی اندانسترون ممکن است باعث بروز یک بیماری به نام افزایش سطح نمودار کیوتی QT شود که بر ریتم قلب تاثیر می‌گذارد. افزایش سطح نمودار کیوتی به‌ندرت می‌تواند باعث بروز تپش قلب سریع و نامنظم و علائمی مانند سرگیجه‌ی شدید و خستگی شود، اما در صورت ابتلا به این عوارض به‌سرعت به مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهیدداشت.
  • داروی اندانسترون ممکن است موجب گیجی، ناهشیاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند، لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هشیاری دارند، تا زمانی‌که در هشیاری کامل به سر ببرید، اجتناب کنید.
  • برای به حداقل رساندن خطر زمین‌خوردن ناشی از سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن، به‌آرامی از جای خود بلند شوید.
  • افراد سالخورده ممکن است حساسیت بیشتری به عوارض جانبی داروی اندانسترون، به‌خصوص افزایش سطح نمودار کیوتی، داشته باشند.
اینفوگرافی داروی اندانسترون
اندانسترون را بیشتر بشناسید!

قرص اندانسترون در بارداری (در بارداری خطر قرص اندانسترون چیست؟)

قرص اندانسترون جزو داروهای ایمن برای دوران بارداری است. از این دارو می‌توان برای درمان تهوع و استفراغ حاد استفاده‌کرد. داروی اندانسترون را به‌عنوان درمان انتخابی حالت تهوع و استفراغ بارداری نیز در نظر می‌گیرند. بااین‌حال توصیه می‌شود که قرص اندانسترون یا سایر انواع این دارو در سه‌ماهه اول بارداری مصرف نشود. در سایر شرایط هم در صورت لزوم و با صلاحدید پزشک معالج باید به زنان باردار اندانسترون ۴ داده‌شود. اندانسترون ۴ دوز پیشنهادی برای زنان باردار برای رفع استفراغ ناشی از بارداری است.

برای مصرف داروی اندانسترون در دوران شیردهی با پزشک مشورت‌کنید. چنانچه باردار هستید، فقط در صورت نیاز داروی اندانسترون را استفاده‌کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید.

اندانسترون برای کودکان مجاز است؟ (شربت اندانسترون در کودکان برای چیست = درمان تهوع)

قرص اندانسترون ۴ برای کودکان نیز ممکن است بر اساس شرایطی که کودک دارد، برای رفع حالت تهوع و استفراغ مبنی بر تشخیص پزشک معالج اندانسترون تجویز شود. هر سه فرم داروی اندانسترون از جمله شربت ومترال اندانسترون، آمپول اندانسترون و قرص خوراکی یا شیاف ممکن است بر اساس سن کودک تجویز شود.

در کودکانی که به ام اس مبتلا هستند هم می‌توان از شربت اندانسترون کودکان برای رفع حالت تهوع و سرگیجه استفاده‌کرد. بااین‌حال در خصوص مصرف این دارو در کودکان باید به حساسیت داشتن یا نداشتن کودک به دارو و وجود مشکلاتی مانند مشکلات قلبی یا مشکلات کبدی در کودک توجه کرد.

قرص اندانسترون برای چیست؟
قرص اندانسترون برای پیشگیری از تهوع در شیمی‌درمانی کاربرد دارد و با برخی از داروها تداخل ایجاد می‌کند.

تداخلات دارویی قرص اندانسترون ۴ چیست؟

این دارو ممکن است با برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشد. مصرف هم‌زمان آنها می‌تواند عملکرد هر یک از داروها را تغییر داده یا عوارض آنها را تشدید کند. قبل از مصرف داروی اندانسترون باید در مورد سابقه پزشکی و داروهای مصرفی خود اطلاعات کامل را به پزشک خود ارائه دهید. برای مشاوره دارویی می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد. داروهایی که با اندانسترون تداخل دارویی دارند، عبارتند از:

  • آپومورفین
  • ترامادول
  • دوفتیلید
  • پیموزاید
  • پروکائین آمید
  • آمیودارون
  • کینیدین
  • سوتالول
  • آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید مانند اریترومایسین
  • داروهای ضدافسردگی
  • دولوکستین
  • فلوکستین
  • پاروکستین

اطلاعات و اشکال داروی اندانسترون

در جدول زیر اطلاعات دارویی مورد نیاز برای اندانسترون را آورده‌ایم.

شکل داروییعوارضتداخل دارویی
آمپول اندانسترون ۴ میلی‌گرم/۲ میلی‌لیتردرد معده  داروهای قلبی  
آمپول اندانسترون ۸ میلی‌گرم/۴ میلی‌لیتر – ومترالخارش پوستی  داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها    
آمپول اندانسترون ۴ میلی‌گرم/۵ میلی‌لیترسردرد  داروهای ضدتشنج، داروهای اختلالات روانی و افسردگی    
قرص اندانسترون ۴ میلی‌گرمخواب‌آلودگی، تاری دید، ازدست‌دادن موقت بینایی    داروهای تهوع و استفراغ  
شربت اندانسترون ۴ میلی‌گرم/۵ میلی‌لیتر ۶۰ میلی‌لیتراضطرابداروهای میگرن  
قرص اندانسترون ۸ میلی‌گرماحتباس ادرار  داروهای درمان ایدز  
آمپول اندانسترون ۴ میلی‌گرم/۲ میلی‌لیتراحساس گرفتگی و سفت‌شدنداروهای ضدسرطان  
اطلاعات دارویی اندانسترون
اینفوگرافی داروی اندانسترون
داروی اندانسترون چیست؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اگر به حالت تهوع دچار شده‌اید، می‌توانید از داروی ضد تهوع و استفراغ اندانسترون کمک بگیرید. اما برای آگاهی از نحوه استفاده این دارو و عوارض جانبی آن، بهتر است از دکتر مشاوره دارویی آنلاین اطلاعات لازم را کسب کنید.

همچنین همیشه نیاز به استفاده از این دارو نیست. اگر به حالت تهوع یا استفراغ دچار شده‌اید و ادامه‌دار است، بهتر است که به دکتر گوارش مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از بهترین دکتر گوارش یا دکتر متخصص داخلی در سراسر کشور، می‌توانید از وبسایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره دکتر گوارش آنلاین یا دکتر داخلی آنلاین بهرمند شوید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

اگر فردی بیش از اندازه از داروی اندانسترون استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایشگاهی و آزمایش‌های پزشکی، مانند تست نوار قلب، باید به‌صورت دوره‌ای صورت بگیرند تا احتمال ابتلا به عوارض جانبی مصرف داروی اندانسترون سنجیده شده و در صورت نیاز پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از پیشرفت آن‌ها انجام گیرد.

سعی کنید هر روز دوز داروی اندانسترون را در زمان مقرر مصرف کنید. اگر دوز مصرفی داروی اندانسترون را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد‌آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی اندانسترون نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

قرص‌های اندانسترون را می‌توان در یخچال یا در اتاق بین دمای ۲ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری کرد. شکل شربت داروی اندانسترون را در اتاق در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد ذخیره کنید.
برای نگهداری صحیح داروی اندانسترون آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین این دارو را در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف‌نکنید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره اندانسترون

  1. فرشته مقصودی گفت:

    این شربت چند روز باید استفاده شود برای کودک ۴سال

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      نصف وزن
      هر ۸ ساعت
      تا زمانی که تهوع نداشته باشه

  2. احمد علی اکبری گفت:

    سلام ببخشید بچه من ۲۰ روزشه استفراغ میکرد دکتراگفتند دریچه پلیورش تنگه فوق متخصص داروی اندانسترون داده بعد استفاده از ان استفراغ نمیکنه
    ایا میتونه اثر بگذاره
    ایا عوارض داره

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      بله این دارو از استفراغ جلوگیری می کنه.

  3. سمیرا موسوی گفت:

    سلام من دچار ضعف شدید و اسهال و حالت تهوع شدم به پزشک مراجعه کردم قرص نستودران راداده الان نوشته شده کسی که اسهال داره نباید این دارو رو بخوره به نظرتون بخورم؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر مشکلی نداره می تونین استفاده کنین.

  4. آتوسا عظیمی گفت:

    سلام .۲ماهه باردارم و دکترم این دارو رو برای جلوگیری از تهوع تجویز کرده . ضرر نداره ؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      خیر مشکلی ندارد.

  5. وحید گفت:

    سلام ، داروی انداسترون تداخلی با مصرف متادون داره یانه؟
    البته مصرف این دارو فقط یکی دوبار نه دائم ،میتونه با یه مصرف کسی که متادون استفاده میکنه دچار مشکل بشه؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      متادون با اندانسترون تداخل دارویی دارد.

  6. میرزائی گفت:

    سلام آیا این قرص برای استفراغ و حالت تهوع دوران بارداری هم میتوان استفاده کرد . ممنون

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف داروی اندانسترون در دوران بارداری بی خطر به‌نظر می‌رسد اما هنوز مطالعه‌ی جامعی در این زمینه به انجام نرسیده‌ است.

      1. حامدفیروزه گفت:

        سلام شربت رو باید برای بچه سه سال به چه شکل داد قبل غذا بعد غذا چون حالت تهوع داره

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام
          نیم ساعت قبل از غذا

    2. شقایق رعدی گفت:

      سلام آیا این قرص یخچالیه؟

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام همراه گرامی
        خیر این دارو یخچالی نیست.

  7. یوسفی گفت:

    سلام قرص‌ ۴میلی‌گرمی‌ با شربت‌ متادون‌ تداخل‌ دارویی‌ داره؟؟،
    و‌افرادی‌ که‌ سابقه‌ جراحی قلب‌باز شده‌اند‌ میتونن‌ مصرف‌ کنند؟،

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اندانسترون با متادون تداخل دارد.

  8. ایمانی گفت:

    سلام برای حالت تهوع بیمار کرونایی میشه استفاده کرد؟؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله قابل استفاده هس

  9. مینا گفت:

    سلام این دارو رو به مادرم تجویز کردن که شبی یه دونه ازش بخوره اما با توجه اطلاعاتی که الان پیدا کردم ربطی به بیماری مادرم نداره.. اون دیابت و نارسایی کلیه داره که خوب دیالیزی هم نیست… در ضمن مادرم تو شرایط عادی هم یبوست داره .چه برسه به مصرف این دارو… لطفا راهنمایی کنین🙏🏻

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام مینا جان
      داروی اندانسترون برای درمان یا جلوگیری از تهوع استفاده می‌شه. توصیه می‌کنیم برای تنظیم قرص‌های مادرتون با پزشکشون مشورت کنین.

      1. یحیی عارفی نسب گفت:

        سلام شربت فوق برای کودکان هم مفید هست،؟ دکتر عمومی تجویز کرده بچه ام زیاد استفراغ داره
        باتشکر

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست گرامی
          شربت اندانسترون برای از بین بردن تهوع در کودکان قابل استفاده هست.

  10. جمشید دودانگه گفت:

    سلام ایا قرص اندانسترون ۴ واس رفلاکس معده مفیده؟

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      داروی اندانسترون به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌شه