داروی آموکسی سیلین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید

آموکسی سیلین داروی آنتی‌بیوتیک است. از این دارو برای درمان عفونت باکتریایی استفاده می‌شود. دارو باید قبل یا بعد از غذا مصرف شود. هر روز در زمان مشخصی آن را مصرف کنید. از عوارض شایع آن می‌توان به حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

داروی آموکسی سیلین چیست؟ کاربرد و عوارض مصرف آن

آموکسی سیلین از دسته داروهای آنتی‌بیوتیک است. برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت قفسه سینه و آبسه دندان از این دارو استفاده می‌کنند. این آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین بوده و ممکن است همراه با سایر آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان زخم معده استفاده شود. این دارو به صورت قرص، کپسول، شربت و محلول تزریقی موجود است.

اگر دچار عفونتی هستید و پزشک داروی آموکسیسیلین را برای شما تجویز کرده‌است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که آموکسی سیلین چیست؟ چه کاربردی دارد؟ به چه اشکالی تولید می‌شود؟ نحوه مصرف آن چگونه است؟ دوز مصرفی آن چقدر است؟ چه عوارضی دارد؟ موارد احتیاط آن چیست و چه تداخلات دارویی دارد؟ مشاوره دارویی دکترتو در اختیار شماست تا این اطلاعات را به شما بدهد.

داروی آموکسی سیلین چیست؟

داروی آموکسی سیلین (amoxicillin) برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده‌می‌شود. آموکسی سیلین به خانواده آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلینی تعلق دارد. این آنتی‌بیوتیک فقط عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کند و روی عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا اثری ندارد. این دارو به همراه داروهای دیگر برای درمان زخم معده و زخم روده‌ی ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری و جلوگیری از بازگشت زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نام رایج دارو: آموکسی سیلین – Amoxicillin
  • اسامی تجاری داروی آموکسیسیلین: آموکسیل

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه افزایش آگاهی دارد و به هیچ‌وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نحوه مصرف آموکسی سیلین
آموکسی سیلین برای درمان عفونت باکتریایی استفاده می‌شود.

نحوه مصرف آموکسی سیلین

توجه کنید که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست، باعث می‌شود اثربخشی دارو در آینده و مواقع نیاز از بین‌برود.

  • نوع خوراکی amoxicillin قبل یا بعد از غذا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود.
  • به‌طور معمول آموکسی سیلین را باید هر ۸ ساعت یا هر ۱۲ ساعت مصرف کرد.
  • دوز مصرف داروی آموکسی سیلین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد.
  • مادامی که در حال مصرف آموکسی سیلین هستید، باید مقادیر زیادی آب بنوشید، مگر اینکه پزشک شما تشخیص دیگری داده‌باشد.
  • برای اثربخشی بهتر، این آنتی‌بیوتیک را در فاصله زمانی مقرری میل کنید.
  • به‌یاد داشته‌باشید که این دارو را هر روز در زمان‌های معین مصرف کنید. حتی اگر بعد از چند روز علائم بیماری ناپدید شد، پیش از به پایان رسیدن دوز تجویزی پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.
  • متوقف‌کردن مصرف آموکسیسیلین ممکن است باعث شود باکتری‌ها به رشد خود ادامه دهند و این موضوع موجب بازگشت عفونت شود.
  • اگر وضعیت بیماری شما به همان شکل ادامه پیدا کرد یا بیماری‌تان وخیم‌تر شد، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو می‌توانید با پزشک عمومی، متخصص داخلی یا متخصص عفونی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان آشنا شوید، در مورد وضعیت پزشکی خود با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. همچنین شما می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید.

آبسه دندان داری؟ برای دندان درد به دارو نیاز داری؟

همین الان برای درمانش مشاوره بگیر

فراموشی مصرف قرص آموکسی سیلین

اگر یکی از نوبت‌های مصرف دارو آموکسی سیلین (amoxicillin) را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به‌یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دوبرابر داروی آموکسی سیلین نیست و کافی‌ست فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

متن انگلیسی: «Take the missed dose as soon as you remember it. However, if it is almost time for the next dose, skip the missed dose and continue your regular dosing schedule. Do not take a double dose to make up for a missed one.»
ترجمه متن: «به محض یادآوردی دوز فراموش‌شده را مصرف کنید. اگر نزدیک به دوز بعدی است، آن را نخورید و باقی رژیم دارویی را طبق دستور پزشک ادامه دهید. سرخود دو قرص را با هم نخورید.»

به نقل از medlineplus

مصرف بیش از حد و اوردوز قرص آموکسی سیلین

اگر شخصی به خاطر مصرف بیش از اندازه داروی آموکسی سیلین بی‌هوش شد یا مشکل تنفسی پیدا کرد، سریعاً با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم دیگر اوردوز ممکن است استفراغ شدید، اسهال مداوم، کاهش شدید میزان ادرار یا تشنج باشد.

داروی آموکسی سیلین را با دیگران به اشتراک نگذارید. این دارو فقط برای مصرف فعلی شما تجویز شده‌است. بعد از اتمام دوره مصرف، بدون نسخه پزشک، برای درمان عفونت‌های دیگر، به مصرف آموکسی سیلین ادامه ندهید.

برای سنجش عملکرد داروی آموکسی سیلین برای درمان‌های طولانی مدت و بررسی عوارض جانبی آزمایشاتی، مانند آزمایش عملکرد کلیه و کبد و شمارش کامل خون به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروی آموکسی سیلین

آموکسی سیلین باید در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. برندهای مختلف این دارو شرایط نگهداری خاص خود را دارند. در این مورد توضیحات روی جعبه دارو را مطالعه نمایید یا از دکتر داروخانه کمک بخواهید. تمامی داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه‌دارید.
داروی آموکسی‌سیلین باید در دمای اتاق و دور از رطوبت و نور و خارج از دسترس کودکان نگهداری شود. از داروی آموکسی سیلین در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید.

موارد مصرف داروی آموکسی سیلین

از قرص یا کپسول آموکسی سیلین برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. از جمله:

  • عفونت قفسه سینه (انواع پنومونی)
  • آبسه‌های دندانی
  • بیماری برونشیت (عفونت لوله‌های راه هوایی منتهی به ریه‌ها)
  • عفونت گوش، بینی و گلو
  • درمان عفونت ادراری
  • عفونت پوست
  • پیشگیری از آندوکاردیت باکتریایی
  • اوتیت مدیا
  • التهاب لوزه (فارنژیت)
  • پیشگیری از سیاه زخم

آموکسی سیلین در ترکیب با سایر داروهای آنتی‌بیوتیک برای درمان زخم‌ها با منشا هلیکوباکتر پیلوری از جمله برطرف کردن علایم زخم معده استفاده‌می‌شود. این دارو با توقف رشد باکتری‌ها بیماری را درمان می‌کند.

آموکسی سیلین و کاربرد آن
آموکسی سیلین برای درمان ذات‌الریه، برونشیت و آبسه دندان استفاده می‌شود.

آموکسی سیلین برای جوش صورت

اگر چه آموکسی‌سیلین یک داروی رایج برای درمان آکنه محسوب نمی‌شود؛ اما اخیراً به علت مزایایی که دارد، به میزان بیشتری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برای اثبات اثرات آموکسی‌سیلین، یک مطالعه روی ۲۶ نفر صورت گرفت که سایر آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان جوش صورت مصرف کرده‌بودند و درمان ناموفقی داشتند. طبق این مطالعه، ۸۵٪ از این افراد پس از استفاده از آموکسی‌سیلین (در کنار درمان‌های موضعی و یا هورمون تراپی)، بهبود یافتند.

آموکسی‌سیلین مزایای زیادی دارد از جمله این که افراد باردار می‌توانند بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنند.

معمولاً پزشکان خوردن روزانه ۲ قرص ۵۰۰ میلی‌گرمی آموکسی‌سیلین را برای درمان آکنه تجویز می‌کنند. در موارد شدیدتر، در صورت تایید پزشک می‌توانید روزانه ۳ قرص مصرف کنید.

بااین‌حال، ازآنجایی‌که این دارو جزو دسته آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلین است، استفاده از آن به افرادی که به پنی‌سیلین آلرژی دارند توصیه نمی‌شود. اگر بیماری‌های زیر را دارید قبل از مصرف آموکسی‌سیلین با پزشکتان مشورت کنید:

  • بیماری کلیوی
  • آسم
  • تب یونجه
  • مونونوکلئوز

آموکسی سیلین برای گلودرد

اگر گلودردتان ناشی از ویروس باشد، آنتی‌بیوتیک موثر نخواهد بود. اکثر گلودردهای ویروسی در عرض یک هفته خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

اما اگر گلودرد طولانی مدت ناشی از عفونت باکتریایی باشد، آنتی‌بیوتیک در درمان آن موثر است. آموکسی‌سیلین و سفالکسین از جمله رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که برای این بیماران تجویز می‌شوند.

این دو دارو انواع مختلفی از باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند. در مورد گلودرد استرپتوکوکی، سفالکسین موثرتر از آموکسی‌سیلین است. بااین‌حال، معمولاً اولین گزینه‌ای که پزشکان برای درمان گلودرد استرپتوکوکی توصیه می‌کنند آموکسی‌سیلین است و سفالکسین برای بیمارانی تجویز می‌شود که به پنی‌سیلین آلرژی دارند.

درمان عفونت دندان با مترونیدازول و آموکسی سیلین

معمولاً زمانی که فردی دچار عفونت دندان می‌شود آموکسی‌سیلین اولین انتخاب برای درمان آبسه دندان است.

مترونیدازول نیز آنتی‌بیوتیک دیگری است که می‌تواند در درمان عفونت دندان موثر باشد، اما نکته‌ای که در خصوص این دارو وجود دارد این است که به‌تنهایی استفاده نمی‌شود. دندانپزشکان اغلب پنی‌سیلین و مترونیدازول را با هم تجویز می‌کنند تا با باکتری‌هایی که ممکن است به پنی‌سیلین به‌تنهایی مقاوم باشند مبارزه کنند.

حال برای خیلی از افراد سوال شده که آیا می‌توان مترونیدازول و آموکسی‌سیلین را با هم برای درمان عفونت دندان مصرف کرد؟

جواب این سوال بله است. این ترکیب هنگام عفونت‌های شدید تجویز می‌شود تا هر چه سریع‌تر عفونت برطرف شود.

آموکسی سیلین برای عفونت دندان کودکان

به‌طورکلی، آموکسی‌سیلین یک آنتی‌بیوتیک رایج و بی‌خطر است که برای درمان انواع مختلفی از عفونت (از جمله عفونت دندان) استفاده می‌شود. این دارو حتی برای کودکان هم تجویز می‌شود.

اما باید حتماً به این نکته توجه کنید که تنها زیر نظر پزشک و در دوز تجویز شده، آن را به کودک بدهید.

از دادن خودسرانه داروی آموکسی‌سیلین به کودک بپرهیزید.

درمان آفت دهان با آموکسی سیلین

رایج‌ترین دارویی که برای عفونت دهان استفاده می‌شود آموکسی‌سیلین است. آفت دهان یا تبخال دهانی یکی از عفونت‌های رایج دهان است که خیلی اذیت‌کننده است.

پزشک به شما خواهد گفت که برای درمان این عفونت تا چه مدت آموکسی‌سیلین مصرف کنید. معمولاً این دارو برای مدت ۳ تا ۷ روز مصرف می‌شود و تنها مدت کوتاهی پس از مصرف، احساس بهتری خواهید داشت.

آموکسی سیلین خوراکی
آموکسیسیلین خوراکی به شکل قرص یا کپسول عرضه می‌شود.

کپسول آموکسی سیلین برای سرماخوردگی

بهتر است بدانید که آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی‌سیلین برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر عفونت‌های ویروسی موثر نیستند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست، باعث می‌شود که بعدها به میزان زیادی در معرض خطر ابتلا به عفونتی قرار بگیرید که در مقابل درمان آنتی‌بیوتیکی مقاومت می‌کند.

آموکسی سیلین برای عفونت گوش

آموکسی‌سیلین به طور گسترده برای درمان عفونت‌های باکتریایی، مانند عفونت ریه (از جمله ذات‌الریه) و آبسه‌های دندانی استفاده می‌شود. همچنین این دارو معمولاً برای درمان عفونت گوش کودکان تجویز می‌شود.

پس از مصرف آنتی‌بیوتیک، حدوداً ۲ الی ۳ روز طول می‌کشد تا آموکسی‌سیلین اثر کند و کودک بهبود پیدا کند. مطمئن شوید که آنتی‌بیوتیک را طبق دستور به کودکتان بدهید.

مقدار مصرف آموکسی سیلین برای میکروب معده

میکروب معده (هلیکوباکترپیلوری) بیماری است که اغلب با مصرف آموکسی‌سیلین کنترل می‌شود. علائم عفونت معده و روده با دارو درمان می‌شود.

مزیت استفاده از آموکسی‌سیلین این است که هلیکوباکترپیلوری نسبت به آن مقاومت ایجاد نمی‌کند. به همین خاطر می‌توان در صورت نیاز در دوره‌های درمان بعدی هم از این آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

برای درمان این بیماری، بزرگسالان باید روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم یا ۲ کپسول آموکسی‌سیلین مصرف کنند.

دوز مصرفی آموکسی سیلین

دوز مصرف قرص آموکسی سیلین به نوع بیماری و شدت عفونت بستگی دارد. دوز کپسول آموکسی سیلین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم است. معمولا پزشک مصرف کپسول آموکسی سیلین را ۳ بار در روز تجویز می‌کند. برای کودکان دوز دارو باید پایین‌تر باشد و ممکن است یک‌بار در روز تجویز شود. شربت آموکسی سیلین در دوزهای ۱۲۵ و ۲۵۰ میلی‌گرم است.

دقت داشته‌باشید که فاصله زمانی مصرف دارو در طول روز مساوی باشد. اگر پزشک ۳ بار در روز مصرف آن را توصیه کرده‌است، اول صبح، بعد از ظهر و قبل از خواب دارو را مصرف‌کنید.

حتما دارو را تا پایان دوره تعیین شده مصرف‌کنید. ممکن است چند روز بعد از استفاده از آموکسی سیلین احساس بهتری داشته‌باشید. اما اگر مصرف آن را قطع کنید، احتمال دارد عفونت دوباره عود کند.

آموکسی سیلین ۵۰۰ هر چند ساعت برای عفونت دندان

تجویز ترکیبی آموکسی سیلین و مترونیدازول می‌تواند اکثر باکتری‌های دهان را درمان کند. این ترکیب همچنین برای درمان عفونت‌های پریودنتال نیز توصیه می‌شود. این دارو معمولاً با دوز ۵۰۰-۷۵۰ میلی‌گرم در هر ۸ ساعت تجویز می‌شود.

معمولا پزشک مصرف کپسول آموکسی سیلین را ۳ بار در روز تجویز می‌کند. برای کودکان دوز دارو باید پایین‌تر باشد و ممکن است یک‌بار در روز تجویز شود.

نمی‌دونی برای زخم معده چیکار کنی؟

متخصصان دکترتو کمکت می‌کنن

عوارض جانبی آموکسی سیلین

مصرف آموکسی سیلین ممکن است موجب بروز تهوع، اسهال و استفراغ شود. در صورت تشدید یا تداوم هر کدام از این علائم با پزشکتان صحبت کنید.

درصورتی‌که پزشک داروی آموکسی سیلین را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی آموکسی سیلین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

استفاده از این دارو برای یک دوره طولانی ممکن است موجب بروز برفک دهان یا عفونت قارچی واژن شود. اگر در دهان خود متوجه برفک شدید یا در ترشحات واژنتان تغییراتی را مشاهده کردید، حتماً با دکتر خود تماس بگیرید. اگر این نشانه‌های خیلی نادر اما جدی را مشاهده کردید، بلافاصله از فوریت‌های پزشکی کمک‌بگیرید:

  • ادرار تیره
  • تهوع یا استفراغ مداوم
  • درد معده یا دل درد
  • زردی چشم یا پوست
  • کبودی یا خونریزی
  • گلو درد و تب مداوم

داروی آموکسی سیلین به‌ندرت باعث ایجاد بیماری‌های وخیم روده مثل اسهال ناشی از رشد باکتری مقاوم کلستریدیوم دیفیسیل می‌شود. ممکن است در طول درمان با داروی آموکسی سیلین چند هفته تا چند ماه بعد از توقف مصرف دارو علائم این بیماری پدیدار شود. در صورت بروز علائمی مثل اسهال مداوم، دل‌درد یا درد معده، گرفتگی عضلانی و مشاهده خون یا مخاط در مدفوع از داروهای ضد اسهال یا ضد درد استفاده نکنید. زیرا ممکن است موجب وخیم‌تر شدن وضعیت شما شود. در صورت بروز این علائم موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

دررابطه‌با عوارض ناشی از واکنش آلرژیک نسبت به داروی آموکسی سیلین:

اگر دچار اسهال آبکی یا خونی شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید. حتی اگر ماه‌ها از مصرف آخرین دوز دارو گذشته باشد، ممکن است چنین واکنش آلرژیکی ایجاد شود.

عوارض جدی آموکسی سیلین

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی آموکسی‌سیلین نادر است. با وجود این اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعاً از فوریت‌های پزشکی کمک‌بگیرید.

در بعضی مواقع داروی آموکسی سیلین موجب پدیدار شدن جوش‌های خفیفی روی پوست می‌شود که معمولاً خطرناک نیستند. با‌این‌حال ممکن است شما قادر به تشخیص این جوش‌ها از جوش نادری نباشید که نشانه واکنش آلرژیک شدید به داروی آموکسی سیلین هستند، بنابراین در صورت مشاهده هرگونه جوش به سرعت به پزشک مراجعه‌کنید. با‌توجه‌به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو بهتر است از سرویس مشاوره دارویی دکترتو استفاده‌کنید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی و آنلاین با بهترین پزشکان وجود دارد.

موارد احتیاط مصرف آموکسی سیلین

اگر به قرص یا کپسول آموکسی سیلین، پنی‌سیلین یا سفالوسپورین حساسیت دارید، پیش از مصرف موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی آموکسیسیلین ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر شود. چنانچه سابقه ابتلا به بیماری‌های کلیوی و عفونت خاص ویروسی (مونونوکلئوز عفونی) دارید، حتما این موارد را با پزشکتان در میان بگذارید.

مصرف داروی آموکسی سیلین ممکن است باعث شود، واکسن‌های زنده‌ای مثل واکسن حصبه به‌درستی عمل نکنند. هنگام مصرف داروی آموکسی‌سیلین بدون تجویز پزشک واکسیناسیون انجام ندهید. ضمنا قبل از هرگونه جراحی همه داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید. داروی آموکسی سیلین در دوران بارداری و شیردهی باید با تجویز پزشک و تنها در مواقع نیاز مصرف شود. قبل از مصرف درباره خطرات و مزایای دارو با پزشکتان صحبت کنید.

آموکسی سیلین در بارداری و آموکسی سیلین در شیردهی

آموکسی‌سیلین معمولاً برای زنان باردار مبتلا به عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. استفاده از این دارو در دوران بارداری بی‌خطر محسوب می‌شود. البته برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی بهتر است تنها با تجویز پزشک مصرف شود.

مصرف این دارو در زنان شیرده نیز بی‌خطر است. خصوصیات فیزیکی آموکسی‌سیلین، از جمله حلالیت کم در چربی، اتصال پروتئین پایین و PH اسیدی، باعث می‌شود انتقال آن به شیر مادر محدود شود. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا مصرف این دارو در دوران شیردهی را بی‌خطر اعلام کرده است.

شربت آموکسی‌سیلین ۱۲۵ برای کودکان هم ممکن است تجویز شود.

عوارض آموکسی سیلین
اگر به آموکسی سیلین یا پنی‌سیلین حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

تداخلات دارویی آموکسی سیلین با داروهای دیگر

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تاثیر داروی آموکسی سیلین را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. این مقاله شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن، نیست؛ لذا لیست تمامی داروهای مصرفی‌تان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید. بدون صلاح‌دید پزشک شروع به مصرف، قطع یا تغییر دوز داروی آموکسیسیلین نکنید.

یکی از محصولاتی که ممکن است با آموکسی سیلین تداخل دارویی ایجاد کند متوتروکسات است. از دیگر موارد می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد.

  • هر نوع آنتی‌بیوتیک دیگری
  • آلوپورینول
  • پروبنسید
  • رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، کمادین، جانتون

اگرچه بعید است که داروهای آنتی‌بیوتیک روی شیوه‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، مثل قرص‌ها، برچسب‌ها و حلقه‌های واژینال تاثیر بگذارند، اما بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مثل ریفامپین و ریفابوتین می‌توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند. اگر از شیوه‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده‌می‌کنید، قبل از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، برای اطلاعات بیشتر، با پزشک خود یا دکتر داروخانه مشورت‌کنید.

آموکسیسیلین ممکن است بر نتیجه‌ی آزمایش‌های خاصی مثل آزمایش ادرار برای تشخیص دیابت (cupric sulfate-type) تاثیر بگذارد و آن را، به اشتباه، مثبت نشان دهد. لذا اطمینان حاصل کنید که کارکنان آزمایشگاه و پزشکان در جریان استفاده‌ی شما از این دارو قرار گرفته‌باشند.

برای اطلاع از موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این دارو می‌تواند با پزشک عمومی، متخصص داخلی یا متخصص عفونی مشورت کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان آشنا شوید، در مورد وضعیت پزشکی خود با آنها مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با دکتر داروساز مشاوره دارویی داشته‌باشید. عوارض و تداخلات دارویی را از متخصص بپرسید تا مشکلی در طول روند درمان نداشته‌باشید.

نحوه عملکرد داروی آموکسی سیلین

عملکرد داروی آموکسی سیلین از طریق متوقف کردن رشد باکتری‌ها است. این دارو پروتئین‌های متصل‌شونده به پنی‌سیلین را مهار می‌کند. در‌نتیجه سنتز دیواره سلولی مهار می‌شود. مدت اثر این دارو طولانی است. برای درمان عفونت‌های ویروسی نمی‌توان از این دارو استفاده‌کرد.

اطلاعات دارویی آموکسی سیلین و اشکال دارویی

داروی آموکسی سیلین به شکل قرص، قرص جویدنی، کپسول و سوسپانسیون عرضه می‌شود. در برخی برندها این دارو به صورت محلول تزریقی هم موجود است. محلول تزریقی آن باید توسط پزشک در بیمارستان تزریق شود. در جدول زیر می‌توانید توضیحات این دارو را مشاهده کنید.

اشکال داروییعوارض داروتداخلات دارویی
سوسپانسیون کوثر – آموکسی سیلین ۱۲۵ گرم – ایراموکسحالت تهوعمتوتروکسات
سوسپانسیون کوثر – آموکسی سیلین ۲۵۰ میلی گرماستفراغانواع آنتی‌بیوتیک
سوسپانسیون آموکسی سیلین فارابی ۱۲۵ میلی‌گرم / ۵ میلی‌لیتراسهالآلوپورینول
کپسول آموکسی سیلین لقمان ۵۰۰ میلی‌گرمتغییرات طعم دهانپروبنسید
کپسول آموراکس ۵۰۰ میلی‌گرمسردردوارفارین
کپسول ایراموکس ۵۰۰ میلی‌گرمکهیرکمادین
سوسپانسیون فاراموکس بی دی ۲۰۰ میلی‌گرم / ۵ میلی‌لیترتاول یا لایه‌برداری پوستجانتون
قرص جویدنی فاراموکس فارابی ۲۵۰ میلی‌گرمخارش
کپسول آموکسی سیلین الحاوی ۵۰۰ میلی‌گرمخس‌خس سینه
کپسول آموکسیل ۵۰۰ میلی‌گرممشکل در بلع یا تنفس
قرص فاراموکس ۵۰۰ میلی‌گرمتورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها و چشم‌ها
سوسپانسیون آموکسیل ۲۵۰ میلی‌گرماسهال شدید (ممکن است همراه با گرفتگی معده باشد.)
کپسول آموکسی سیلین تولید دارو ۵۰۰ میلی‌گرمجوش
سوسپانسیون آفاموکس ۴۰۰ میلی‌گرم / ۵ میلی‌لیتر
سوسپانسیون ایراموکس بی دی ۴۰۰ میلی‌گرم / ۵ میلی‌لیتر
کپسول آموکسی سیلین تی سی ۲۵۰ میلی‌گرم
اطلاعات دارویی آموکسی سیلین

آمپول آموکسی سیلین

این دارو به شکل آمپول هم تهیه می‌شود. هر ویال از آموکسی سیلین حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم از این دارو است. آمپول آموکسی سیلین باید در بیمارستان تزریق شود.

قرص آموکسی سیلین ۵۰۰ برای چیست؟

از قرص آموکسی سیلین ۵۰۰ برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند ذات‌الریه، برونشیت و آبسه دندان استفاده می‌شود. حتی در ترکیب با داروهای دیگر می‌تواند در درمان زخم معده موثر باشد.

amoxicillin oral برای چیست؟

amoxicillin oral یا آموکسی سیلین خوراکی به شکل قرص، قرص جویدنی و کپسول عرضه می‌شود. معمولا دوز آنها به صورت آموکسی سیلین ۲۵۰ و آموکسی سیلین ۵۰۰ است.

عوارض شایع آموکسی سیلین
از عوارض شایع قرص آموکسی سیلین می‌توان به حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

شربت amoxicillin potassium برای چیست؟

شربت آموکسی سیلین و کلوولانات پتاسیم نوعی داروی ترکیبی است. این دارو همانند آموکسی سیلین برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت، ذات‌الریه، عفونت گوش، سینوزیت و عفونت مجاری ادراری استفاده می‌شود.

متن انگلیسی: «Nausea, vomiting, or diarrhea may occur. If any of these effects last or get worse, tell your doctor or pharmacist promptly.»
ترجمه متن: «هنگام مصرف آموکسی سیلین، ممکن است که با عوارضی چون تهوع، استفراغ و اسهال مواجه شوید. این موارد را سریعا به دکتر بگویید.»

به نقل از webmd

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

پزشک ممکن است برای عفونت‌های دندان از ترکیب این دو دارو استفاده کند. قرص آموکسی سیلین و مترونیدازول بسیاری از این عفونت‌ها را پوشش می‌دهند. تقریبا هر ۸ ساعت یک بار باید دارو در دوز ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌گرم مصرف شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

آموکسی سیلین داروی آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه، برونشیت، آبسه دندان، عفونت گوش و عفونت پوست را می‌توان با این دارو درمان کرد. زخم ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مانند زخم معده نیز با ترکیب داروی آموکسی سیلین و گروه دیگری از آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان است.

آموکسی سیلین به صورت قرص، قرص جویدنی، کپسول، شربت و آمپول عرضه می‌شود. در بیشتر مواقع قرص و کپسول آموکسی سیلین تجویز می‌شود. مقدار دوز مصرفی به شدت عفونت بستگی دارد. معمولا روزی ۲ تا ۳ بار باید از این دارو استفاده کرد. فواصل مصرف دارو باید مساوی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموکسی سیلین، نحوه مصرف و عوارض این دارو می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. همچنین می‌توانید با دکتر عمومی ارتباط داشته باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره تلفنی با پزشکان وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

هنوز تاثیر این دارو روی نوزاد مشخص نشده است. اگر باردار یا شیرده هستید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

این دارو می‌تواند اثربخشی قرص‌های ضدبارداری مانند قرص ال دی را کاهش دهد. برای پیشگیری از بارداری بهتر است در مدت زمان درمان از روش‌های غیرهورمونی مانند کاندوم استفاده‌کنید.

کپسول آموکسیل یکی از نام‌های تجاری آموکسی سیلین است. این دارو معمولا در دوز کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ عرضه می‌شود.

قرص آموکسی سیلین نوعی آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین است. برای درمان عفونت‌های باکتریایی می‌توان از قرص آموکسی سیلین استفاده کرد.

مقدار دوز مصرفی به نوع بیماری و شدت عفونت بستگی دارد. ممکن است پزشک کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ را ۲ یا ۳ بار در روز تجویز کند.

قرص آموکسیل ۵۰۰ همان قرص آموکسی سیلین است. آموکسیل نام تجاری این دارو است. از این دارو برای درمان عفونت باکتریایی استفاده‌می‌شود.

برای درمان عفونت باکتریایی گوش می‌توان از داروی آموکسی سیلین استفاده‌کرد.

قرص مترونیدازول و آموکسی‌سیلین معمولاً به‌صورت قرص و شربت‌های خوراکی در دسترس‌اند که باید به میزان تجویز شده توسط پزشک آن‌ها را مصرف کنید.

معمولاً آموکسی‌سیلین را باید سه بار در روز مصرف کنید. می‌توان این دارو را در فواصل ۴ یا ۶ ساعت یکبار مصرف کرد.

بله می‌توانید در صورت تجویز پزشک، به‌صورت همزمان کلاریترومایسین و آموکسی سیلین را مصرف‌کنید. استفاده همزمان از این دو دارو برای درمان بیماری‌هایی همچون ذات‌الریه که شدت آن‌ها نسبت به دیگر بیماری‌های عفونی بالاتر است تجویز می‌شود.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره آموکسی سیلین

  1. مرتضی صادقی گفت:

    سلام خسته نباشید ژانوی بنده ۲۰تا بخیه خورده الان بعد از یک هفته با اینکه شستشو و مراقبت کردم و پماد و چرک خشک کن سفالکسین دکتر تجویز کرده بود کمی چرک کرده چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمالا نیاز به انتی بیوتیک تزریقی قوی تر دارید
      فورا به پزشک مراجعه کنید

  2. ناشناس گفت:

    سپاس❤❤

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما
      تندرست باشید

  3. حامد گفت:

    برای میکروب معده برام اموکس سیلین گفته مصرف کن بعد حالت تهوع و سرگیجی پیدا کردم از مصرف دارو خود داری کنم؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      دارو را قطع کنید

  4. ناشناس گفت:

    عالی وبینظر گفتید سپاس

    1. همیار دکترِتو گفت:

      ممنون از همراهی شما.

  5. ناشناس گفت:

    با سلام
    از اطلاع رسانی شما ممنونم
    اجرتان با خدا

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی و دلگرمی شما

      1. حسین گفت:

        تشکر داکتر صاحب وقتی حیوانات دچار این مرض شد کدام دوا باید به حیوانات تزریق شود

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          از سایت های دامپزشکی بپرسید

  6. Abs گفت:

    عالی و کامل بود ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی تان

  7. Abs گفت:

    عالی و کامل بود ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی تان
      تندرست باشید

  8. نازی گفت:

    سپاس بخاطرلطفتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام و سپاس از همراهی تان
      سلامت باشید

  9. ناشناس گفت:

    عالی بود و کاملترین راهنمایی که میشد کرد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز و سپاس از همراهی شما

  10. تویسرکانیان گفت:

    بسیار سود مند بود .از زحماتی که میکشید قدردانی میشود