چرا احساس خستگی و بی حالی مداوم داریم؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

احساس خستگی مفرط یا کمبود انرژی بر سلامت کلی ما تأثیر می‌گذارد. در حالی که خستگی گاه‌به‌گاه یک پاسخ طبیعی به فعالیت فیزیکی یا ذهنی بدن است، خستگی مداوم و غیر قابل توضیح می‌تواند نگران کننده باشد. خواب ناکافی یا کیفیت خواب پایین از دلایل شایع این اتفاق هستند.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

چرا احساس خستگی و بی حالی مداوم داریم؟

آیا می‌دانید چگونه می‌توان با خستگی و بی حالی دائمی مقابله کرد؟ دلایل ایجاد این علامت چیست و اگر همیشه خسته باشیم، نشان‌دهنده‌ی بیماری خاصی است؟ گاهی خستگی ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی یا روانی باشد. در این حالت خستگی مداوم بوده، با استراحت برطرف نمی‌شود و به مرور پیشروی کرده و باعث کاهش انگیزه، انرژی و تمرکز فرد می‌شود.

اگر احساس می‌کنید بدون دلیل خسته هستید، بهتر است برای بررسی وضعیت سلامتی به دکتر عمومی مراجعه کنید. پزشک بعد از بررسی شرایط شما در صورت نیاز شما را به متخصص مربوطه ارجاع خواهد داد. برای آگاهی بیشتر از این علامت می‌توانید مقاله دکترتو را مطالعه کنیم. در این مطلب درباره خستگی بیشتر توضیح داده‌ایم و علت‌های ایجاد آن را شمرده‌ایم. اگر خستگی شما را اذیت می‌کند و همیشه با این حالت مواجه می‌شوید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی بهرمند شوید.

خستگی بدن نشانه چیست و چرا همیشه احساس بی حالی میکنیم؟

خستگی نوعی احساس ضعف و نداشتن انرژی در بدن است. به‌علاوه می‌تواند جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. تقریبا تمام افراد، در لحظاتی از زندگی، خستگی را تجربه کرده‌اند. در بیشتر مواقع گذرا بوده و به دنبال فعالیت بیش‌از‌حد، محرومیت از خواب و استرس‌های طولانی ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی یا روانی باشد. در این حالت خستگی مداوم بوده، با استراحت برطرف نمی‌شود و به‌مرور پیشروی کرده و باعث کاهش انگیزه، انرژی و تمرکز فرد می‌شود.

متن انگلیسی:
unrelenting exhaustion may be a sign of an underlying illness or condition (such as flu, glandular fever, chronic fatigue syndrome, thyroid disorders, heart disease or diabetes).
ترجمه فارسی:
خستگی بی‌وقفه ممکن است نشانه یک بیماری یا شرایط زمینه‌ای (مانند آنفولانزا، تب، سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید، بیماری قلبی یا دیابت) باشد.

به نقل از سایت betterhealth

احساس خستگی و بی حالی مفرط چه علائمی دارد؟

خستگی ممکن است طیف گسترده‌ای از سایر علایم جسمی، روانی و احساسی را ایجاد کند، مانند:

  • خستگی و خواب‌آلودگی مزمن
  • سردرد
  • سرگیجه
  •  بدن درد و کوفتگی
  • ضعف ماهیچه و درد عضلانی
  • کاهش رفلکس‌ها
  • اختلال در تصمیم‌گیری و قضاوت
  • بی‌اشتهایی
  • تاری دید
  • کاهش فعالیت سیستم ایمنی
  • توهم
  • کاهش انگیزه
  • اختلال در حافظه کوتاه‌مدت
  • کاهش تمرکز
  • تغییرات خلق

آیا احساس خستگی زیاد در طول روز طبیعی است؟

برای تشخیص بالینی، از پزشک متخصص نوبت بگیر.

علت خستگی بدن چیست؟

خستگی می‌تواند دلایل متعددی داشته‌باشد. بیشتر مواقع به دلیل کارهای روزمره و عادت‌های نادرست زندگی، مانند ورزش نکردن، بی‌خوابی و مصرف الکل ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی (مشکلات تیروئیدی یا قلبی) یا بیماری‌های روانی (افسردگی و اضطراب) بوده و نیازمند درمان باشد.

علت خستگیبرای درمان علت خستگی به کدام دکتر مراجعه کنم؟
کم خونیبرای درمان کم خونی باید به دکتر داخلی مراجعه کنی.
نارسایی کبدیاگر نارسایی کبدی داری به دکتر گوارش مراجعه کن!
بیماری انسدادی مزمن ریهاگر در تنفس مشکل داری، به دکتر ریه مراجعه کن!
کمبود ویتامین‌هادر صورت ضعف و بی‌حالی و کمبود ویتامین، باید به دکتر عمومی مراجعه کنی.
اضطراب و استرساگر استرس داری و مضطرب هستی، به دکتر روانشناس یا دکتر روانپزشک مراجعه کن!
ام اسدر صورتی‌که بیماری ام اس داری، به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کن!
ضعیف شدن چشم‌هااگر تاری دید و سردرد هم داری، باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنی!
پرکاری و کم‌کاری تیروئیداگر غده تیروئیدت به خوبی کار نمی‌کنه، به دکتر غدد مراجعه کن!
درمان علت‌های خستگی و دکترها و تخصص‌های مرتبط

۱. علت خستگی بدن در زنان و مردان جوان چیست؟

چند مورد از عادات و شیوه‌های نادرست زندگی که می‌تواند موجب خستگی شود، عبارتند از:

  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • فعالیت بدنی زیاد
  • پرواز زدگی (اختلال جت لگ زمانی روی می‌دهد که به مکانی با اختلاف زمانی سفر کنید و دچار اختلال در برنامه‌ی خواب شوید.)
  • کم‌تحرکی
  • داروها مانند آنتی‌هیستامین‌ها و ضد‌سرفه‌ها
  • عادات غذایی ناسالم
  • بیماری‌ها

۲. خستگی و سردرد نشانه چیست؟

در مواردی که خستگی استرسی یا حاصل خواب کم باشد علائمی مانند ضربان، حساسیت به نور یا صدا، حالت تهوع، استفراغ و مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه را به همراه دارد. علائم خستگی ممکن است شامل مشکل در تمرکز، ضعف عضلانی، کاهش رفلکس و کاهش انگیزه باشد.

خستگی و سردرد نشانه چیست؟
علائم خستگی ممکن است شامل مشکل در تمرکز، ضعف عضلانی، کاهش رفلکس و کاهش انگیزه باشد.

۳. احساس خستگی در کودکان نشانه چیست؟

بی حالی در کودکان بیشتر به دلیل خواب نامناسب یا فعالیت زیاد است. اما ممکن است علائمی مانند خواب‌آلودگی بیش‌ازحد با خمیازه کشیدن، تحریک‌پذیری یا بدخلقی، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزانه، مشکل در تمرکز، کاهش هماهنگی فیزیکی، زمان واکنش کندتر و شکایت مکرر از خستگی باشد.

۴. احساس خستگی در بارداری

احساس خستگی در دوران بارداری یک اتفاق رایج است که به‌عوامل مختلفی بستگی دارد. در این زمان بدن دچار تغییرات هورمونی از جمله افزایش سطح پروژسترون می‌شود. علاوه بر این، بدن برای حمایت از کودک در حال رشد سخت کار می‌کند که منجر به افزایش مصرف انرژی می‌شود.

۵. احساس خستگی زیاد و رنگ پریدگی

کمبودهای تغذیه‌ای مانند کمبود آهن یا ویتامین B12، سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید و برخی بیماری‌های پزشکی مانند لوسمی یا بیماری کلیوی می‌توانند باعث حس خستگی و رنگ پریدگی شدید شوند.

۶. احساس خستگی و کمبود انرژی

مهم‌ترین علت سستی بدن و بی حالی، احساس خستگی و کمبود انرژی شامل کمبود خواب، تغذیه نامناسب، کم‌آبی بدن، استرس، بی‌تحرکی، کم‌خونی یا اختلالات تیروئید، عوارض جانبی داروها و مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب است.

مهمترین دلیل احساس خستگی و کمبود انرژی چیست؟
مهم‌ترین علت سستی بدن و بی حالی، احساس خستگی و کمبود انرژی شامل کمبود خواب، تغذیه نامناسب و کم‌آبی بدن است.

۷. دلیل زود خسته شدن و نفس نفس زدن چیست؟

چندین دلیل جدی برای خسته‌شدن سریع و تنگی نفس وجود دارد. اگر این علائم در هنگام استراحت یا زمانی که کمترین فعالیت بدنی را دارید رخ دهد، ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، نارسایی قلبی یا عفونت ریه باشد.

۸. علت خستگی مفرط و کوفتگی بدن و خواب آلودگی

ممکن است به علت کم خوابیدن یا بد خوابیدن به خستگی یا خواب آلودگی زیاد دچار شوید. همچنین اگر به اندازه‌ی کافی نخوابید، ممکن است که بدن شما دچار بیماری‌هایی مانند عفونت‌های حاد و مزمن هم شود. زیرا سیستم ایمنی بد شما با خواب ناکافی ضعیف می‌شود و مستعد بیماری‌های متنوع می‌گردد.

۹. علت بی حالی و خستگی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

کمبود ویتامین D می‌توانید از علت‌های بروز خستگی باشد. برای دریافت ویتامین دی کافی، یا باید نور آفتاب کافی دریافت کنید، یا این مکمل را به‌طور مجزا مصرف کنید.

برای رفع علائم خستگی و خواب آلودگی زیاد به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

چه بیماری هایی باعث احساس خستگی و بی حالی بدن میشوند؟

خستگی مداوم، می‌تواند علامتی از یک بیماری و یا عوارض دارویی باشد یا به دنبال سایر اقدامات درمانی ایجاد شود، مانند:

  • اختلالات اضطرابی
  • سندرم خستگی مزمن: نوعی خستگی شدید که تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت ذهنی و بدنی و توان فرد را به شدت کاهش می‌دهد. لازم است بدانید این نوع به دلیل کار، اضطراب یا بی‌خوابی رخ نمی‌دهد و همچنین با استراحت و فعالیت بدنی نیز از بین نمی‌رود.
  • سرطان‌ها
  • التهاب یا عفونت‌های مزمن
  • بیماری‌های مزمن کلیه
  • دیابت
  • امفیزما: نوعی بیماری مزمن ریوی است که بافت ریه از بین رفته و کیسه‌های هوایی ریه بیش از اندازه گشاد می‌شوند، در نتیجه به مرور منجر به نارسایی تنفسی می‌شود. همچنین امفیزما غالبا به دنبال استعمال سیگار ایجاد می‌شود.
  • فیبرومیالژیا: نوعی سندرم درد عضلانی اسکلتی مزمن است.
  • بیماری‌های قلبی
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • داروها و اقدامات درمانی: مانند شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی، مسکن‌ها، داروهای قلبی و داروهای ضدافسردگی
  • چاقی
  • دردهای مداوم جسمی
  • آسیب مغزی به دنبال ضربه

۱. نارسایی حاد کبد

نارسایی حاد کبد از دیگر بیماری‌هایی است که می‌تواند ایجاد خستگی کند. این بیماری می‌تواند با بی‌اشتهایی و تهوع هم خود را نشان دهد. بنابراین با دیدن علائم دیگر این بیماری و زردی پوست، باید به دکتر گوارش مراجعه کنید تا برای درمان اقدامات لازم انجام شوند.

۲. کم خونی شدید و خستگی

احساس خستگی بعد از فعالیت خفیف معمولا اولین علامت آنمی است. کم‌خونی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲، بیماری تالاسمی یا نشانه های کمبود آهن باشد. آنمی علت‌های مختلفی دارد و یکی از علائم آن خستگی است. هر کدام از این علت‌ها که ایجاد کم خونی کنند را باید با دقت بیشتر بررسی کرد و برای درمان آن به دکتر مراجعه کرد. زیرا خستگی ناشی از کم‌خونی بسیار آزاردهنده است و می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزانه باعث بروز مشکل شود.

۳. بیماری انسدادی مزمن ریه

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یکی از بیماری‌های ریوی است که به علت تنفس هوای آلوده یا در معرض دود سیگار بودن به مقدار زیاد، ایجاد می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر ریه مراجعه کنید. بیماری انسدادی مزمن ریه می‌تواند به سرطان ریه تبدیل شود.

۴. خستگی و اضطراب و افسردگی

افسردگی یک بیماری روانی ناتوان‌کننده است و می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شود. این بیماری می‌تواند در روتین زندگی شما تاثیرگذار باشد و زندگی شما را مختل کند. یکی از علائم جسمی افسردگی و در بعضی موارد اختلالات اضطرابی، ایجاد حس خستگی است. برای مواجهه با این مشکل، باید به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

دلیل خستگی و اضطراب و افسردگی چیست؟
افسردگی یک بیماری روانی ناتوان‌کننده است و می‌تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شود.

۵. پرکاری تیروئید، علت بی حالی و خستگی مداوم

پرکاری تیروئید، با افزایش سوخت‌و‌ساز بدن ممکن است موجب خستگی شود. هنگامی که تیروئید شما پرکار باشد، بدن شما بیش از اندازه سوخت و ساز می‌کند و همین مسئله باعث کاهش انرژی، بی‌حالی و خستگی بدن می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر غدد مراجعه کنید.

۶. کم کاری تیروئید و خستگی مفرط

کم‌کاری تیروئید، کاهش انرژی بدن موجب خستگی نیز می‌شود. هنگامی که تیروئید شما به خوبی کار نکند، بدن شما به اندازه‌ی کافی انرژی مصرف نمی‌کند. از طرفی سوخت‌‌وساز بدن به خوبی کار نمی‌کند و باعث بروز خستگی در بدن می‌شود. برای درمان این مشکل باید به دکتر غدد مراجعه کنید.

۷. ام اس، علت بدن درد و خستگی

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا ام اس، بیماری خودایمنی است که در اثر حمله‌ی سیستم ایمنی به غشاء میلینی نورون‌ها رخ می‌دهد. بیمار مبتلا به ام اس با علائمی مانند خستگی و ضعف عضلات، سرگیجه، تاری دید و بی‌اختیاری ادرار مراجعه می‌کنند.

۸. آپنه خواب از دلایل خستگی

آپنه خواب یا تنگی نفس در خواب یکی از دلایلی است که موجب اختلال در خواب می‌گردد و موجب می‌شود شما مرتبا از خواب بیدار شوید و احساس خستگی کنید.

۹. استرس باعث احساس خستگی و کمبود انرژی می شود؟

استرس یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما را عاصی کرده‌است. این اختلال می‌تواند انجام فعالیت‌های روزانه‌ی ما را مختل کند و باعث بروز خستگی در بدن شود. استرس همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و ما را مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگر بکند.

دلایل خستگی بدن چیست؟
اینفوگرافی دلایل خستگی مداوم

تشخیص علت خستگی چگونه انجام می شود؟

همان‌طور که گفته‌شد، خستگی بیماری نیست اما می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد. برای کاهش آن ابتدا باید بدانید که دلیل اصلی آن چیست؟ اگر خستگی بر کیفیت زندگی، عملکرد شغلی و اجتماعی شما تاثیرگذار باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با گرفتن شرح حال، انجام معاینه و آزمایش‌ها می‌تواند علت آن را تشخیص داده و درمان موثر را انجام دهد. با‌این‌وجود، خوشبختانه در بیشتر مواقع با تغییر عادات و شیوه‌ی زندگی، خود به خود بهبود می‌یابد.

درمان احساس خستگی دائمی چیست؟ (برای رفع خستگی چه کنیم)

برای درمان خستگی، لازم است که علت آن مشخص شود. زمانی‌که علت مشخص شد، دکتر عمومی شما را به دکتر مورد نظر ارجاع می‌دهد تا برای درمان علت این علامت، درمان‌های خاصی در نظر گرفته‌شوند.

در صورت مشاهده هر کدام از علایم زیر، به اورژانس مراجعه کنید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید:

  • اگر به دلیل مشکلات روحی و روانی بوده و همراه با علائمی مانند افکار خودکشی یا آسیب به دیگران باشد.
  • همراه با درد قفسه‌ی سینه
  • همراه با تنگی نفس
  • همراه با درد شدید شکم، لگن و کمر
  • همراه با بی‌نظمی و افزایش ضربان قلب
  • همراه با احساس غش کردن
  • همچنین اگر خستگی که تجربه می‌کنید بیشتر از ۲ هفته طول کشیده و با وجود استراحت، کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب و مصرف زیاد مایعات برطرف نشود باید به پزشک مراجعه کنید.

قرص ویتامین برای رفع خستگی (بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی)

یکی از روش‌های درمان خستگی، استفاده از مکمل‌های ویتامین است. این ویتامین‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر فعالیت کنید و انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه‌ی خود را داشته‌باشید. مثلا استفاده از مکمل‌های ویتامین دی و ب کمپلکس می‌تواند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را در شما فراهم کند.

بهترین قرص انرژی زا و رفع خستگی چیست؟
یکی از روش‌های درمان خستگی، استفاده از مکمل‌های ویتامین است.

دمنوش برای رفع خستگی و بی حالی

برخی از افراد، به دمنوش‌ها برای رفع خستگی اعتماد می‌کنند. این روش هم می‌تواند موثر باشد، به شرطی که به دنبال دلیل اصلی ایجاد خستگی باشید و سعی کنید آن را به طور صحیح برطرف کنید. مثلا اگر خستگی شما ناشی از بیماری‌های تنفسی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه است، برای درمان آن باید به دکتر ریه مراجعه کنید. اما برخی از دمنوش‌ها هم می‌توانند موثر باشند. مثلا دمنوش زعفران می‌تواند به شما انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه را بدهد.

 چه زمانی خستگی زیاد بدن خطرناک است؟

خستگی بیش‌ازحد بدن در چندین موقعیت خطرناک است. اگر خستگی توانایی فرد را برای انجام فعالیت‌های روزانه یا تمرکز مختل کند، می‌تواند در مشاغل سخت مانند رانندگی، کار با ماشین آلات سنگین یا کار در محیط‌های مراقبت بهداشتی عواقب شدیدی به دنبال داشته‌باشد.

علاوه‌بر این، اگر همراه با بی حالی علائم نگران‌کننده دیگری مانند درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، سرگیجه یا غش را تجربه کردید، حتما به اورژانس مراجعه کنید.

اینفوگرافی احساس خستگی
چرا احساس خستگی می‌کنیم؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

خستگی از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فعالیت زیاد بدنی در یک روز، یا بیماری‌ها و سبک زندگی ناسالم باشد. اگر دائما احساس خستگی می‌کنید و استراحت آن را بهتر نمی‌کند، احتمالا یک بیماری دارید که از آن بی‌اطلاع هستید.

بنابراین برای بررسی‌های بیشتر باید به دکتر عمومی مراجعه کنید، در غیر اینصورت، خستگی با شما همراه خواهد بود. برای دریافت نوبت از دکتر عمومی در شهر محل زندگی می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. در سایت دکترتو امکان دریافت مشاوره آنلاین با دکتر عمومی نیز برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

احساس خستگی شدید در بدن به‌دلیل عواملی مانند خواب ناکافی یا نامناسب، استرس، کمبودهای تغذیه‌ای یا عدم تعادل هورمونی رخ می‌دهد.

استرس و اضطراب می‌تواند از دلایل روانی برای ایجاد خستگی باشد. زمانی‌که شما نمی‌توانید به خوبی فکر کنید و تصمیم بگیرید و اختلالاتی مانند اضطراب و استرس از شما انرژی زیادی می‌گیرند، خسته می‌شوید و اصطلاحا خستگی شما خستگی عصبی است.

چندین مکمل قدرتمند برای غلبه بر خستگی بیش از حد و خواب آلودگی زیاد وجود دارند (بهتر است بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید): مکمل آهن، ب کمپلکس، منیزیم، جینسینگ و کوآنزیم Q10.

برخی از داروهای گیاهی مانند دمنوش زعفران و چای نبات می‌توانند در افزایش انرژی در بدن موثر باشند.

در بیشتر موارد، برخی از بیماری‌ها و سبک‌های زندگی نامناسب در زنان و مردان باعث بروز خستگی می‌شود. اما برخی از موارد، مانند پریود و عادت ماهانه در زنان می‌تواند باعث بروز خستگی شود.

گاهی چشمان شما به علت ضعیف شدن دچار خستگی می‌شوند. همچنین بی‌خوابی هم می‌تواند باعث بروز خستگی شود. برای درمان این حالت و پیدا کردن علت آن، باید به دکتر چشم پزشک مراجعه کنید.

خوردن مکمل‌های آهن و مولتی ویتامین می‌تواند در افزایش انرژی در بانوان موثر باشد. همچنین خوردن ویتامین دی هم می‌تواند اثرات خوبی در سلامت زنان داشته‌باشد.

کسل بودن بدن می‌تواند به‌دلیل کاهش ویتامین‌های ضروری بدن یا بیماری‌های روحی مانند اختلالات اضطرابی باشد.

ممکن است به‌خاطر بیماری زمینه‌ای مانند کم خونی شدید یا فشار خون پایین باشد. علت خستگی زیاد در طول روز، در بیشتر موارد به دلیل خواب ناکافی در طول شب است.

امتیاز شما به مقاله:
(3.9از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره خستگی

  1. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۸ سالمه همین دو ماه پیش کرونا گرفتم آسم هم دارم ولی الان خوب شدم یکم تنگی نفس دارم پیش دکتر آسم هم رفتم بهم دارو داد، الان چند وقتیه که دارو هارو مصرف میکنم خستگی زیاد و گاها حالت تهوع گرفتم تا اونجا که فهمیدم به خاطر مصرف داروهایی هست که دکتر داده.اون به کنار، کم خونی هم دارم و خب همین باعث میشه خستگی بیشتر بشه. قبل از رفتن پیش دکترو مصرف داروها حالم خوب بود، به علاوه بعد از کرونا احساس بی انگیزگی و افسردگی دارم که خودش باعث خستگیم میشه، صبح اصلا انگیزه هیچ کاریو ندارم، احساس خستگی شدید میکنم که مطمئنم مال افسردگی یا بی انگیزه بودنم هست میشه راهنمایی کنید چکار باید بکنم؟ (به غیر از اون بخاطر کرونا هم بی تحرک شدم.)

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین از پزشکان متخصص روانپزشک کمک بگیرین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  2. ریحانه گفت:

    سلام ببخشید لطف میکنید جواب سوال من رو هم بدین

  3. ریحانه گفت:

    سلام من پارسال اردیبهشت ماه نصفه شب برادرم حالش بهم خورد من با استرس از خواب بلند شدم و رفتم یه چیزی بهش بدم بخوره خوب شه خودم از حال رفتم افتادم ویرای چند ثانیه هیچی نفهمیدم وقتی بلند شدم تا نیم ساعت لکنت زبون گرفتم و بدن لرزه مامانم زنگ زد اورژانس و رفتم دکتر آزمایش دادم گفت سدیم بدنت کم ،ولی با اینکه ۸،۹ماه ازون موقع میگزره دیگه مثل قبلاً ام نیستم وقتی خسته میشم سرم یه جوری میشه وتپش قلب میگیرم وخیلی نمیتونم کار کنم وزود خسته میشم ،ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

  4. مریم. گفت:

    سلام
    من همیشه احساس خستگی زیاد دارم و همیشه دوست دارم بخوابم و استخون درد دارم به خصوص شانه بازو گردن.

    1. همیار دکترتو گفت:

      لام همراه گرامی
      برای این مشکلتون می تونین به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی

      1. ناشناس گفت:

        زحمت کشیدی اینم شد جواب خو یارو ب شما پیام میده دنبال راه کاره وگرنه ادم خودش میدونه ک باید بره دکتر بعضی ها واقعا حوصله دکتر رفتن ندارن

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          قرار نیست ادمها از طریق سایت درمان شوند
          سایت ها فقط شما را راهنمایی کلی می کنند تا جدی تر به فکر درمان باشید
          تا علت خستگی و بی حالی از طریق پاراکلینیک مشخص نشود هیچ راهکاری ارایه نمی گردد

  5. فاطمه گفت:

    سلام من ۱۴ سال دارم دو سه ماهی میشه که همش احساس خستگی میکنم و نمیتونم درس بخونم
    لطفاً راهنماییم کنید

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام
      علت های خستگی در مقاله ای که مطالعه کردین ذکر شده. برای تشخیص علت لازمه که آزمایش های لازم رو انجام بدین، به همین منظور به پزشک مراجعه کنین.

  6. آرش سعیدی گفت:

    سلام خسته نباشید ،،
    در حدود یکونیم ماه است که تمام بدنم درد میکند انگشتان دستم ماهیچه های بازو ساق دست شونه هام وسط کتف شونه هام زمانی که قسمت های از بدنم رو با انگسم اندکی فشار دهم احساس درد میکنم ..زیاد ازیتم میکند،،مشکلات تنفسی ،،کلیه معده کبد و..ندارم…فقط درد مور مور در تمام بدنم هست … صبحا کلٲ اشتها ندارم …لطفٲ راهنمایم کنید ممنون میشم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      لازمه برای این مشکلتون به متخصص داخلی مراجعه کنین تا معاینه بشین و آزماشات لازم انجام بشه:
      لیست متخصصین داخلی

  7. تنهای درمانده خسته ازنادانی توهم دانایی درجوانی گفت:

    سلام ضربه مغزی تصادف داشتم ۱۳ سال گذشته علاوه بروزش نامنظم وتغذیه یا.؟..هرچیز انجام یا پرهیز خستگی کسالت بعدخواب کاهش رفع کنه نشده م تغییرم نوسان قابل توجه نشداشتهاروافزایس دادبعددوبارع همان خستگی …رنج وعذاب روحی که تنبل شدم …آیادرمان نخواهدشدوبایدپذیرفت؟یا باروحی شادوامیدواری رفع خواهدشد؟ازافرادمنفی دوری کردن حتی درخواب آرام موثربوداماخستگی اول صبح کاهش انرژی احواس تاثیرمیزاره وباد وش گرفتن صبح عادت شده آیامشیت الهی شده تاجلوپیشرفت بگیره یادرمان میشه؟؟خستگی ازاستراحت برای رفع خستگی
    یاالله بندگانت رارهانکن
    هرچندناسپاسم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست گرامی
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین.
      لیست متخصصین روانپزشک
      با آرزوی سلامتی

      1. هادی گفت:

        سلام.
        صبح که بلند میشم ی حالت سردرد(خیلی عجیبی ) دارم ک کلا تمرکزم رو بهم میزنه. و تا اخر روز این درد خوب و میشه و باز شروع میشه ، نزدیکای بعدازظهر احساس خستگی شدید میکنم و همچنین خواب الودگی شدید گاهی اوقات سردرد بدجوری هم همراهش میاد. ویتامین b12 مصرف میکنم چون شنیدم برای رفع خستگی خوبه(افکار خودکشی هم ب ذهنم رسیده)
        ب نظرتون چیکار کنم؟

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          برای این مشکلتون لازمه که حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنین:
          لیست متخصصین مغز و اعصاب

  8. مجید گفت:

    سلام
    من پونزده سالمه
    و مدام احساس سرگیجه و حالت تهوع و سردرد دارم
    چشام به نور حساسه و تاری دید دارم
    شبا هم خواب درست ندارم و مرتبا به دفعات از خواب می پرم و خواب های آشفته می بینم
    و کل روز خسته ام و احساس کوفتگی می کنم
    اصلا نمیدونم باید چی کار کنم ، با این اوضاع نمی تونم روی درس هام تمرکز کنم

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
      لیست متخصصین روانپزشک

      1. منیژه ده نبی گفت:

        من در حال ریکاوری بیماری سکته مغزی هستم
        خیلی موقع تمرین‌های فیزیوتراپی زود خسته میشم و دوستدارم تمرین بیشتر کنم ولی خستگی نمیزاره داروهایی که استفاده میکنم وارفارین و کپرا و باکلوفن هست ممنون میشم راهنمایی کنید 🙏🏼

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام همراه گرامی
          خستگی بعد از سکته ی مغزی طبیعی هست.
          زیاد به خودتون فشار وارد نکنین و اجازه بدین به تدریج قدرتتون برگرده.
          با آرزوی بهبودی

  9. آراد گفت:

    سلام
    من چند وقتی هست که اصلا نمیتونم درس بخونم و احساس بی حالی میکنم
    ولی خب دلیل اینکه به پزشک مراجعه نکردم اینه که نمیتونم بین اهمال کاری یا خستگی تفکیک قایل بشم.
    اگه بخوام واضح تر بگم اینکه نمیدونم بخاطر اهمال کاریه یا خستگی که درس نمیخونم.
    عاشق خوابیدن هستم در حالیکه چند سال پیش اصلا ظهر ها نمیخوابیدم.

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تمایل به زیاد خوابیدن و بی حالی دلایل زیادی دارد از جمله کم خونی، کم کاری تیرویید، افسردگی و …
      برای بررسی بیش‌تر و تشخیص صحیح، لازمه که به پزشک مراجعه کنین.

    2. سیناصدوقی گفت:

      سلام ۱۸ساله هستم برای کنکور درس میخوانم کمتراز۱۰ ساعت نمیتونم بخوابم چون احساس خستگی میکنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

      1. همیار دکترتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        برای این مشکلتون می‌تونین به متخصص روانپزشک مراجعه کنین:
        لیست متخصصین روانپزشک

  10. شاینا اسماعیلی گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۴ سال دارم خیلی وقته که بدنم خسته است و بیحالم همش میخابم و خابم میاد اصلا نمیتونم راه برم و اینکه طی ۲ ماهه که مشکل در تمرکز دارم و نمیتونم به همین دلیل درس بخونم وبرخی مواقع هم احساس خفگی دارم و نمیتونم نفس عمیق بکشم البته بیشتر مواقع اینطوری هستم و ضعف بدن هم دارم لطفا کمکم بکنید دارم از این وضعیت خسته میشم.. باتشکر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنیم برای بررسی علت و انجام آزمایشات لازم به متخصص داخلی مراجعه کنین:
      لیست متخصصین داخلی