حاملگی خارج رحمی چیست و چه علائمی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حاملگی خارج رحمی یکی از موارد خطرناک در زنان و مامایی است و باید به سرعت رسیدگی به آن انجام شود. این بارداری ۴ علامت مهم دارد و درمان آن به روش‌های مختلف انجام می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

علائم-حاملگی-خارج-رحمی

یکی از بیماری‌های زنان حاملگی خارح از رحم است. بارداری خارج رحمی به معنی لانه‌گزینی در جایی غیر از داخل رحم است. هنگامی‌که فرد به حاملگی خارج رحمی دچار می‌شود، باید سریعا این مسئله تشخیص داده‌شود. زیرا حاملگی خارج از رحم از اورژانس‌های مامایی و زنان است و می‌تواند تهدیدکننده‌ی جان مادر باشد.

اگر حاملگی شما خارج از رحم باشد، علائمی را تجربه خواهید‌کرد. اما علایم حاملگی خارج رحمی چیست؟ اگر حاملگی خارج از رحم باشد چه عوارضی برای زن ایجاد‌می‌شود؟ درمان حاملگی خارج رحمی چیست؟ چگونه می‌توان این مسئله را تشخیص داد؟ اگر جواب این سوالات را می‌خواهید، با ما همراه باشید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

حاملگی خارج از رحم چیست؟

قبل از صحبت در مورد حاملگی خارج رحمی، لازم است در مورد آناتومی دستگاه تولید مثل زنان اطلاعاتی را کسب کنید. در طی تخمک‌گذاری، تخمک از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. بارداری هنگامی اتفاق‌می‌افتد که تخمک با اسپرم در لوله‌ی رحمی ملاقات کند. از لقاح تا زایمان، بارداری به مراحل مختلفی در بدن زن نیاز دارد. یکی از این مراحل، زمانی است که تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت می‌کند.

لوله‌ی رحمی یا لوله‌ی فالوپ وظیفه‌ی انتقال تخمک به رحم را بر عهده دارد. پوشش داخلی لوله‌های فالوپ با زایده‌های کوچکی شبیه به مو به نام مژک پوشیده شده‌اند. این مژک‌‌ها برای انتقال تخمک از تخمدان به داخل رحم مهم هستند. اگر این مژک‌‌ها آسیب ببینند، حمل تخمک مختل می‌شود. به‌طور معمول، تخمک بارور‌شده پس از حرکت به سمت رحم، در دیواره‌ی رحم یا آندومتر کاشته‌می‌شود.

حاملگی خارج رحمی، معمولا در یکی از لوله‌های رحمی اتفاق‌می‌افتد.

حاملگی خارج رحمی، معمولا در یکی از لوله‌های رحمی اتفاق‌می‌افتد. حدودا از هر ۱۰۰۰ بارداری، ۲۰ مورد به شکل حاملگی خارج رحمی بروز می‌کند. تقریبا در همه‌ی موارد حاملگی‌های خارج رحمی، جنین می‌میرد. در این نوع حاملگی، جفت در حال رشد در لوله‌ی فالوپ است، اما نمی‌تواند به یک منبع غنی خونی دسترسی پیدا کند. لوله‌ی رحمی آنقدر بزرگ نیست که بتواند جنین در حال رشد را پشتیبانی کند. بارداری خارج رحمی می‌تواند در دهانه‌ی رحم (ورودی رحم)، حفره‌ی شکم و خود تخمدان نیز ایجاد شود، اما این موارد نادر هستند. 

در حدود ۱۵٪ موارد حاملگی‌های خارج رحمی، لوله‌ی فالوپ پاره می‌شود و باعث ایجاد درد، خونریزی داخلی و شوک می‌شود. پارگی لوله‌های فالوپ یک اورژانس پزشکی است که نیاز به جراحی فوری و در برخی موارد، انتقال خون دارد. در شرایط اضطراری، سریعا خود را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس برسانید. متخصصان زنان و زایمان به‌طور معمول حاملگی‌های خارج رحمی را درمان می‌کنند. با‌این‌حال، در شرایط اورژانس پارگی لوله‌های رحمی، جراحان نقش مهمی دارند.

حاملگی خارج رحمی چیست؟
حاملگی خارج رحمی یا ectopic pregnancy به رخ‌دادن حاملگی در هر جایی به غیر از حفره‌ی رحمی گفته‌می‌شود که می‌تواند تهدیدکننده‌ی جان مادر باشد.

علائم حاملگی خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج رحمی می‌تواند ابتدا مانند یک بارداری طبیعی تظاهر پیدا‌کند. با رشد تخمک بارورشده در مکان نامناسب، علائم و نشانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. علائم حاملگی خارج رحمی می‌تواند علائم سقط جنین یا علائم سایر بیماری‌ها مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا اندومتریوز را تقلید‌کند.

۳ مورد علایم حاملگی خارج از رحم وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی کرده‌ایم:

فقط ۵۰٪ از زنان، هر ۳ علامت حاملگی خارج رحمی را دارند.

علائم حاملگی خارج رحمی چیست؟
علائم حاملگی خارج رحمی بسیار کمک‌کننده در تشخیص هستند و شامل خونریزی، تهوع و استفراغ، سرگیجه و درد شکمی می‌شوند.

سایر علائم بارداری خارج رحمی

اگر باردار هستید و هر یک از این علائم را تجربه کردید، به مراکز درمانی مراجعه‌کنید. سایر علائم بارداری خارج رحمی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع صبحگاهی
  • حساسیت پستان
  • درد در زیر شکم در زنان
  • درد در کمر
  • گرفتگی در یک‌طرف لگن
  • درد ناگهانی و شدید در قسمت پایین شکم (در صورت پارگی لوله‌ی رحمی)
  • سرگیجه یا ضعف
  • درد در شانه، گردن یا راست روده (مقعد).

۳ علامت شایع در بارداری خارج رحمی، خونریزی از واژن یا لکه بینی، درد لگنی و عدم وجود دوره‌های قاعدگی (آمنوره) است.

با دیدن علائم بارداری خارج رحمی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده‌ی علائم بارداری خارج رحمی بهتر است که در اولین فرصت به دکتر زنان مراجعه کنید. اگر به دکتر زنان دسترسی ندارید، بلافاصله به دکتر مامایی مراجعه کنید. توجه دا‌شته‌باشید که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، مراجعه به یک مرکز پزشکی است. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی دکتر زنان یا مشاوره تلفنی مامایی، سوالات خود را بپرسید و در صورتی‌که نیاز به مراجعه اورژانسی یا سریع به دکتر است، از آن مطلع شوید.

در دوران بارداری دچار خونریزی شدی؟

اگر درد لگن داری، حتما با متخصص مشورت کن.

علت بارداری خارج از رحم چیست؟

یکی از شایع‌ترین دلایلی که باعث ایجاد حاملگی خارج از رحم می‌شود،‌ گیر‌کردن تخم در لوله‌ی فالوپ است. معمولا بیشتر حاملگی‌های خارج رحمی در این نقطه ایجاد می‌شوند. اما چرا در لوله گیر می‌کنند؟ به نقل از mayoclinic، دلایل زیر ممکن است باعث حاملگی خارج از رحم شوند:

  • یکی از اصلی‌ترین علت‌های لانه‌گزینی اشتباه سلول تخم در لوله‌های رحمی این است که لوله‌های رحمی عفونت کرده‌اند. عفونت لوله‌های فالوپ می‌تواند اصلی‌ترین دلیل حاملگی خارج از رحم باشد.
  • یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد حاملگی خارج از رحم شود، وجود التهاب در لوله‌های فالوپ است.
  • از دیگر دلایلی که باعث ایجاد حاملگی خارج از رحم می‌شود، شکل نامتناسب رحم و لوله‌هاست.
  • یکی دیگر از دلایل ایجاد این مشکل، ممکن است عدم تعادل هورمونی و یا اشکال در تخمک باشد.
دلیل حاملگی خارج از رحمی چیست؟
به دلایل مختلفی ممکن است که حاملگی خارج از رحم اتفاق بیفتد. برخی از این موارد شامل علت‌های نشان‌داده‌شده در تصویر هستند. ممکن است سیگار‌کشیدن و یا داشتن آیودی احتمال حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد. یکی دیگر از موارد بیماری‌های التهابی لگن هستند.

عوامل خطر حاملگی خارج رحمی چیست؟

حاملگی خارج رحمی به دلیل عدم توانایی حرکت تخمک بارور در طول لوله‌ی رحمی ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند در اثر انسداد لوله یا به دلیل اینکه موهای ریز داخل لوله‌ی رحمی قادر به حرکت‌دادن تخمک بارورشده به سمت رحم نیستند، ایجاد شود. اسپرم و عوامل مرتبط با آن، هیچ نقشی در ایجاد یک حاملگی حارج رحمی ندارد. عواملی که می‌توانند خطر بارداری خارج رحمی در زنان را افزایش دهند، عبارتند از:

  • التهاب و جای زخم در لوله‌های رحمی ناشی از بیماری قبلی، عفونت یا جراحی مانند: آندومتریوز، عفونت لگنی گذشته با PID، سالپنژیت (التهاب لوله‌های رحمی)، آسیب به لوله‌ی رحمی ناشی از پارگی آپاندیس، سابقه جراحی لگن، جراحی شکم یا سقط جنین متعدد.
  • بیماری‌های پزشکی که بر شکل و وضعیت لوله‌های رحمی و اندام‌های تولید مثل تاثیر می‌گذارند.
  • داشتن چند شریک جنسی، به دلیل اینکه خطر ابتلا به عفونت‌های لگنی در زنان را افزایش می‌دهد.
  • سابقه‌‌ی ناباروری به مدت ۲ یا چند سال نیز با افزایش خطر بارداری خارج رحمی همراه است.
  • سن مادر، ۳۵ سال یا بالاتر باشد.
  • عوامل هورمونی
  • ناهنجاری‌های ژنتیکی
  • نقایص هنگام تولد
  • بستن لوله های رحمی به صورت ناموفق
  • آی یو دی رحمی (IUD)
  • نقایص لوله‌ی رحمی که حرکت تخمک را سخت می‌کند.
  • استفاده از فناوری‌های کمک‌باروری مانند IVF
  • سابقه‌ی حاملگی خارج رحمی در گذشته
  • سیگار کشیدن
  • سابقه‌ی بیماری های مقاربتی (STD) مانند سوزاک، کلامیدیا و گونوره.

تشخیص حاملگی خارج رحمی: از کجا بفهمیم حاملگی خارج از رحم است؟

حدود ۱۵٪ از موارد حاملگی خارج رحمی پس از پاره‌شدن لوله‌ی ‌رحمی، در اورژانس تشخیص داده‌می‌شوند. در بیشتر موارد، با کمک‌گرفتن از طیف وسیعی از آزمایشات، حاملگی خارج رحمی قابل‌تشخیص است. بارداری خارج رحمی از طریق معاینه‌ی فیزیکی قابل‌تشخیص نیست. برخی از روش‌های استاندارد پزشکی که در همه‌ی زنان باردار استفاده‌می‌شوند، عبارتند از:

حاملگی خارج رحم با آزمایش خون مشخص می شود.
یکی از راه‌های تشخیص حاملگی خارج از رحمی، بررسی BhCG است.

۱. تشخیص حاملگی خارج از رحم با آزمایش خون

از آزمایش خون برای تعیین سطح اچ سی جی (hCG) و پروژسترون استفاده می‌شود. این دو، هورمون‌هایی هستند که در دوران بارداری در بدن تولید‌شده و افزایش می‌یابند. اگر تست بارداری بدهید، نتیجه مثبت خواهد‌بود. اما حاملگی خارج رحمی نمی‌تواند به صورت طبیعی ادامه‌یابد. اگر طی چند روز سطح این هورمون‌ها ثابت بماند یا شروع به کم‌شدن کند و کیسه‌ی حاملگی در سونوگرافی وجود نداشته‌باشد، بارداری احتمالا خارج از رحمی است.

سونوگرافی حاملگی خارج رحم را نشان می دهد.
یکی از روش‌های تشخیصی در حاملگی خارج رحمی سونوگرافی است.

۲. سونوگرافی از طریق واژن

این روش شامل قرار‌دادن پروب سونوگرافی در درون واژن است که به وسیله‌ی آن پزشک وجود کیسه‌ی حاملگی در رحم را تایید می‌کند.

۳. لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی، نوعی روش جراحی است که شامل باز‌کردن شکم می‌باشد. اگر علائم شدیدی وجود داشته‌باشد، مانند درد قابل‌توجه یا خونریزی شدید، ممکن است زمان کافی برای انجام تمام مراحل فوق وجود نداشته‌باشد. در این شرایط، پزشک عمل جراحی اضطراری را برای تشخیص و درمان، به صورت همزمان انجام می‌دهد.

بی بی چک حاملگی را نشان می دهد.
بی‌بی چک نمی‌تواند حاملگی خارج از رحم را نشان‌دهد، اما می‌تواند حاملگی را تایید و یا رد کند.

۴. حاملگی خارج از رحم با بیبی چک مشخص می شود؟

بی بی چک تستی است که به شما نشان‌می‌دهد که باردار هستید یا نه. این تست می‌تواند تاحدودی دقیق باشد و درصدی هم احتمال خطا دارد. تست‌های بی بی چک تنها می‌توانند باردار بودن و یا باردار نبودن را به شما نشان‌دهند. در واقع این ابزار تنها می‌تواند دو جواب مثبت و منفی را به شما نشان‌دهد و نمی‌توان از روی آن محل حاملگی را تشخیص داد. پس نمی‌توانید از این تست برای تشخیص حاملگی خارج از رحم کمک بگیرید. حتی در صورت مثبت شدن این تست هم مجددا باید تست‌های مطمئن‌تری برای تشخیص حاملگی بدهید.

دلایل خونریزی در سه ماه اول بارداری چیست؟ (تشخیص های افتراقی حاملگی اکتوپیک)

دلایل جدی خونریزی در بارداری در طی سه ماهه‌ی اول عبارتند از:

  • حاملگی خارج رحمی
  • بارداری مولار
  • سقط جنین
  • تهدید به سقط، خونریزی جفتی.

اگر در هر مرحله از بارداری متوجه خونریزی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

درمان بارداری خارج از رحم چیست؟

درمان به موقع بارداری خارج رحمی، خطر ابتلا به عوارض ناشی از این نوع حاملگی را کاهش می‌دهد، احتمال بارداری‌های سالم در آینده را افزایش می‌دهد و باعث کاهش عوارض سلامتی در آینده می‌شود. برای حفظ سلامت مادر و باروری در آینده، لازم است که جنین در اسرع وقت از بدن خارج شود. گزینه‌های درمانی، بسته به محل بارداری خارج رحمی و محل رشد جنین متفاوت است.

۱. عمل حاملگی خارج از رحم

پارگی لوله‌ی فالوپ یک فوریت پزشکی است. جراحی لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی برای خارج‌کردن جنین انجام می‌شود و پزشک تلاش می‌کند لوله‌ی رحمی را ترمیم کند. انتقال خون نیز ممکن است لازم باشد. هر خانم بارداری که مشکوک به بارداری خارج رحمی است، باید تحت مراقبت باشد. 

۲. لاپاراسکوپی

سالپنگوستومی و سالپنژکتومی، ۲ عمل جراحی لاپاراسکوپی هستند که برای درمان برخی از حاملگی‌های خارج رحمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش، یک شکاف کوچک در شکم، نزدیک به ناف ایجاد می‌شود. در مرحله‌ی بعد، پزشک از یک لوله‌ی نازک مجهز به دوربین و نور (لاپاراسکوپ) برای مشاهده‌ی لوله‌های فالوپ استفاده می‌کند.

در سالپنگوستومی، توده‌ی‌ حاملگی خارج رحمی برداشته‌می‌شود و لوله خود‌به‌خود بهبود می‌یابد. در سالپنژکتومی، توده‌ی حاملگی خارج رحمی و لوله‌ی فالوپ کاملا برداشته‌می‌شوند. اینکه پزشک چه روشی را انجام دهد به میزان خونریزی، میزان آسیب، پارگی لوله، اینکه لوله‌ی رحمی دیگر چقدر طبیعی است یا دچار آسیب قبلی شده‌است یا خیر، بستگی دارد.

اگر حاملگی خارج رحمی باعث خونریزی شدید شود، ممکن است جراحی لاپاراتومی انجام شود که شامل باز‌کردن کامل شکم است.

۳. سقط جنین در حاملگی خارج از رحم

در بارداری خارج رحمی غیراورژانسی، درمان دارویی اغلب موفقیت‌آمیز است، اما گاهی اوقات هنوز هم به جراحی نیاز است. اگر بیمار در وضعیت اورژانسی نباشد، پزشک می‌تواند دارویی تجویز کند که از ترکیدن توده‌ی خارج رحمی جلوگیری کند. یکی از داروهای رایج، متوترکسات است. متوترکسات دارویی است که سلول‌هایی دارای رشد با سرعت بالا مانند سلول‌های تود‌ه‌ی خارج رحمی را هدف قرار می‌دهد و مانع رشد بیشتر آنها می‌شود. برای اطمینان از کارایی دارو، باید مرتبا آزمایش خون بدهید. هنگامی‌که دارو موثر باشد، علائمی شبیه به سقط جنین مانند درد، خونریزی و دفع بافت از واژن را تجربه خواهید‌کرد.

متوترکسات، خطرات جراحی مانند آسیب به لوله رحمی را به همراه ندارد. با‌این‌حال پس از مصرف این دارو، تا چند ماه نمی‌توانید باردار شوید.

مراقبت های بعد از حاملگی خارج رحمی چیست؟
بعد از حاملگی خارج رحمی باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید. یکی از این موارد استراحت برای مدت مشخص و پیشگیری از بارداری دوباره است.

احتمال بارداری سالم بعد از حاملگی خارج از رحم وجود دارد؟

چشم‌انداز طولانی‌مدت پس از حاملگی خارج رحمی، به میزان آسیب به لوله‌ها بستگی دارد. بیشتر افرادی که بارداری خارج رحمی دارند، می‌توانند همچنان در آینده بارداری سالمی داشته‌باشند. اگر هر دو لوله‌ی فالوپ هنوز سالم باشند، یا حتی فقط یک لوله سالم مانده‌باشد، تخمک می‌تواند به صورت طبیعی بارور شود.

اگر برداشتن ۱ یا هر ۲ لوله‌ی رحمی ضروری است، در مورد درمان‌های احتمالی باروری با پزشک خود صحبت‌کنید. به عنوان مثال، لقاح آزمایشگاهی که شامل کاشت تخمک بارور‌شده در رحم است.

پس از بارداری خارج رحمی، هنگامی که آماده بودید، در مورد روش‌های مطمئن برای بارداری سالم در آینده، با پزشک خود صحبت‌کنید. حداقل ۳ ماه به خودتان فرصت دهید تا بدن برای بهبودی وقت کافی داشته‌باشد.

نگرانی که بعد از حاملگی خارج رحمی می‌تونی باردار شی یا نه؟ از متخصص مشاوره بگیر.

مراقبت بعد از عمل حاملگی خارج از رحم چگونه است؟

اهداف اصلی پس از عمل، شامل تمیز و خشک نگه‌داشتن محل برش‌های جراحی است. به این منظور، هر روز محل برش‌ها را از نظر علائم عفونت بررسی کنید. علائم عفونت محل برش جراحی، می‌تواند شامل متوقف نشدن خونریزی و خونریزی بیش‌از‌حد، احساس بوی بد از محل جراحی، گرم بودن و سرخی و تورم در محل باشد:

  • بعد از جراحی، ممکن است کمی خونریزی از واژن و دفع لخته‌های خون کوچک را مشاهده کنید که می‌تواند طبیعی باشد. این موضوع می‌تواند تا ۶ هفته پس از عمل ادامه داشته‌باشد.
  • از بلند‌کردن وسایل سنگین‌،‌ خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از یبوست، مایعات زیادی بنوشید.
  • برای استراحت دادن به لگن، از مقاربت جنسی، استفاده از تامپون و دوش گرفتن، پرهیز کنید.
  • تا حد ممکن، هفته‌ی اول بعد از جراحی را استراحت کنید و در هفته‌های بعدی فعالیت خود را به‌تدریج آغاز کنید.

تیم درمان حاملگی خارج رحمی از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

برای درمان حاملگی خارج رحمی، به متخصص زنان و زایمان نیاز پیدا می‌کنید. گاهی نیز دکتر مامایی این حالت را تشخیص می‌دهد و شما را به دکتر زنان ارجاع می‌دهد. در مواردی که حاملگی خارج رحمی باعث پارگی لوله‌ی رحمی شده و خونریزی بسیار شدید است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت و احتمال به اغما رفتن بیمار وجود دارد، نیاز به یک تیم درمانی بزرگتر و کامل است. در چنین مواردی مراکز درمانی فوق‌تخصصی زنان و زایمان باید در دسترس باشند.

اما معمولا فرد با علائمی که در ابتدای بارداری می‌بیند، برای درمان اقدام می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود. باید علائم بارداری خارج رحمی را به خوبی بشناسید و برای درمان آن به موقع اقدام کنید. در غیر اینصورت این حادثه می‌تواند به فاجعه تبدیل شود. برای دریافت مشاوره تلفنی از دکترهای معرفی‌شده می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

انواع حاملگی خارج از رحم چگونه است؟

حاملگی خارج از رحمی ممکن است که با انواع مختلفی خود را نشان‌دهد. توجه کنید که انواع حاملگی خارج از رحمی به معنای انواع مختلف بارداری نیست. بلکه در این دسته‌بندی به محل‌هایی از بدن که حاملگی خارج رحمی اتفاق می‌افتد، پرداخته‌ایم. بله! جالب است بدانید که بارداری، اگر در داخل رحم اتفاق‌نیفتد، پس در جاهای مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد. برخی از انواع محل‌هایی که حاملگی اکتوپیک ایجاد می‌شود، به نقل از mountsinai، شامل موارد زیر هستند:

  • حاملگی خارج رحمی در لوله‌های فالوپ ممکن است بروز کند.
  • بارداری خارج رحمی که در تخمدان‌ها اتفاق می‌افتد.
  • یکی دیگر از محل‌هایی که ممکن است حاملگی خارج رحمی اتفاق بیفتد، شکم است.
  • بخش پایینی رحم هم می‌تواند محل لانه‌گزینی جنین باشد. (دهانه‌ی رحم یا همان سرویکس)

عوارض حاملگی خارج رحمی چیست؟

اصلی‌ترین عارضه‌ای که حاملگی خارج از رحمی برای فرد دارد، پارگی محلی است که جنین در آنجا لانه گزیده‌است. یکی از اصلی‌ترین محل‌ها، لوله‌ی فالوپ است. هنگامی که جنین در این لوله رشد می‌کند و بزرگ می‌شود، احتمال اینکه باعث پارگی لوله شود، زیاد است. هنگامی که لوله پاره می‌شود، احتمال اینکه فرد به خونریزی شدید و حتی مرگ دچار شود، زیاد است. بنابراین این عارضه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

یکی دیگر از عارضه‌هایی که در فردی که به حاملگی خارج رحمی دچار می‌شود، وجود دارد، عفونت است. همچنین فردی که حاملگی اکتوپیک دارد، می‌تواند به نازایی دچار شود. بنابراین باید مراقب عوارضی که این بیماری می‌تواند برای شما ایجاد کند، باشید.

پیشگیری و کاهش خطر بارداری خارج رحمی چگونه است؟

اکثر زنانی که بارداری خارج رحمی داشته‌اند، می‌توانند دوباره باردار شوند، اما به دلیل اینکه خطر بارداری خارج رحمی در این افراد افزایش می‌یابد، به پیگیری دقیق نیاز دارند. در نتیجه، غربالگری به موقع برای حاملگی خارج رحمی امری حیاتی است. غربالگری در اوایل بارداری، میزان مرگ‌و‌میر ناشی از حاملگی خارج رحمی را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده‌است.  زنانی که در معرض خطر بالای بارداری خارج رحمی هستند، باید در اوایل بارداری از طریق آزمایش خون و سونوگرافی تحت نظارت دقیق قرار‌گیرند.

بسیاری از موارد حاملگی خارج رحمی، به علت آسیب‌دیدن لوله‌های رحمی رخ می‌دهند. برای کاهش خطر آسیب به لوله‌های فالوپ موارد زیر را رعایت کنید:

  • درمان سریع هرگونه عفونت لگنی
  • درمان سریع هرگونه عفونت قابل انتقال از راه جنسی (STI)
  • در صورت امکان خطر ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی، هنگام رابطه‌ی جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • سیگار‌کشیدن را ترک کنید.

 

حاملگی خارج از رحم خطرناک است.
گاهی حاملگی خارج از رحمی ممکن است به علت وجود آیودی و یا التهاب لوله‌ها باشد.

چک لیست مراجعه به دکتر زنان

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان کمک بگیرید.

در صورت عدم نیاز به انجام اقدامات سریع درمانی و اگر بارداری خارج رحمی فرد هنوز تایید نشده‌باشد، پزشک علائم فرد و سابقه پزشکی او را بررسی خواهد‌کرد. ممکن است سوالات زیادی در مورد چرخه قاعدگی، باروری و وضعیت کلی سلامتی پرسیده شود.

قاعدگی

  • آخرین پریود شما چه زمانی بوده‌است؟
  • آیا متوجه تغییری غیرطبیعی در آن شده‌اید؟

بارداری

  • آیا امکان بارداری وجود دارد؟
  • آیا تست بارداری انجام داده‌اید؟ اگر انجام داده‌اید آیا تست مثبت بوده‌است؟
  • آیا پیش از این باردار بوده‌اید؟ نتیجه بارداری چه بوده است؟
  • آیا تاکنون برای ناباروری تحت درمان قرار داشته‌اید؟
  • آیا قصد بارداری در آینده را دارید؟

علائم

  • آیا درد دارید؟ آیا این درد آزاردهنده است؟
  • آیا خونریزی از طریق واژن دارید؟ مقدار این خونریزی در مقایسه با خونریزی ماهیانه چه‌قدر است؟
  • آیا دچار سبکی سر یا سرگیجه شده‌اید؟

سابقه پزشکی

  • آیا تاکنون عمل جراحی دستگاه تولید‌مثلی مانند جراحی بستن لوله‌های رحمی انجام داده‌اید؟
  • آیا تاکنون به بیماری‌های آمیزشی مبتلا شده‌اید؟
  • آیا برای دیگر بیماری‌ها تحت درمان قرار دارید؟
  • چه داروهایی مصرف می‌کنید؟

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

اکنون می‌دانید که حاملگی خارج از رحم یکی از شرایط نامناسب در دوران بارداری است و باید سریعا برای درمان آن اقدام کرد. چک لیستی که در مطلب بالا به شما ارائه دادیم، می‌تواند به شما کمک کند که با علائم خطر آشنا شوید و قدم درستی در راه مراجعه به دکتر بردارید. اگر این شرایط به موقع تشخیص داده‌شود، درمان آن ساده خواهد‌بود و چندان خطری مادر را تهدید نمی‌کند. اما اگر دیر این حالت تشخیص داده‌شود، ممکن است که عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد به جای بگذارد.

برای مراجعه به دکتر زنان و دریافت مشاوره تلفنی دکتر زنان، می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین اگر بخواهید از دکتر مامایی نوبت بگیرید و یا مشاوره تلفنی مامایی داشته‌باشید، می‌توانید از همین وبسایت کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

منابع:

پرسش‌های متداول

حاملگی خارج رحمی یا ectopic pregnancy از اورژانس‌های زنان و مامایی است. این مسئله را قبل‌تر هم گفتیم. اما آن را تکرار می‌کنیم، چون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به محض اینکه حاملگی خارج رحمی تشخیص داده‌شد، باید برای درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد. اگر حاملگی در جای نامناسبی باشد، با بزرگتر شدن توده‌ی سلولی، ممکن است که پارگی و آسیب بافتی صورت گیرد و مادر وارد شوک شود. همچنین از‌دست‌رفتن خون زیاد می‌تواند جان مادر را تهدید کند. بنابراین به محض تشخیص این حاملگی، باید دکتر برای آن تصمیم درمانی بگیرد.

در صورتی‌که حاملگی خارج رحمی به شکلی نباشد که باعث آسیب جدی به دستگاه تولید مثلی خانم شود، مشکلی بعد از رفع آن نخواهد‌بود و زن می‌تواند مجددا حامله شود. البته گاهی ممکن است که حاملگی خارج رحمی باعث از‌بین‌رفتن بخش‌هایی از رحم مانند یکی از لوله‌ها شود که می‌تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد. اما این مسئله باعث از‌بین‌رفتن توانایی حاملگی نمی‌شود.
اگر لازم باشد که بعد از بیرون‌آوردن بقایای حاملگی دارو مصرف شود، تا زمانی که بدن از داروها پاک می‌شود، باید جلوگیری انجام شود و سپس بارداری مجدد امکان‌پذیر است. برای بارداری مجددا باید با دکتر زنان مشورت کنید.

اگر حاملگی خارج از رحمی داشته‌اید و آن را جراحی کرده‌اید، بعد از عمل حاملگی خارج رحمی، ممکن است که کمی خونریزی داشته‌باشید. همچنین وجود برخی از کرمپ‌ها و گرفتگی‌ها و دردهای شبیه به پریود هم طبیعی است.
دقت داشته‌باشید که خونریزی شبیه به پریود تا یک هفته بعد از انجام عمل حاملگی خارج رحمی، طبیعی است. همچنین ممکن است که در این ۱ هفته درد هم داشته‌باشید. باید مراقبت‌های بعد از عمل را به خوبی انجام‌دهید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. بعد از مدتی، توانایی بارداری طبیعی را به دست خواهید‌آورد و خونریزی شما هم به پایان خواهد‌رسید.

۱.۵ تا ۲.۵٪ از افرادی که IVF انجام می‌دهند، در خطر حاملگی خارج از رحم قرار دارند. علت آن احتمالا مواردی است که باعث نازایی در این افراد شده‌است. معمولا کسانی که به علت اشکال و اختلال در لوله‌های فالوپ، نازایی دارند، بعد از انجام IVF هم احتمال اینکه بارداری آنها خارج رحمی شود،‌ وجود دارد. اما این احتمال چندان زیاد نیست. در واقع نیازی نیست که خیلی نگران این مسئله باشید.
به‌طور‌کلی، کسانی که اندومتریوز دارند و یا IVF انجام داده‌اند، با درصد بسیار کمی نسبت به باقی خانم‌ها بیشتر در معرض حاملگی خارج از رحم هستند.

امتیاز شما به مقاله:
(3.5از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره حاملگی خارج از رحم

  1. ناهید گفت:

    من۱۹ اسفند پریود شدم تا۲۶ و بعد ۲۹ رابطه داشتم و ۶ وم بدون احتیاط ولی۶ وم پریود شدم باز تا ۷ روز الان دوسه روزه زیر شکمم درد میکنه ۴ سال پیش خارج رحم داشتم ممکنه الان خارج رحم باشه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه بعد رابطه پریود شدید که احتمال بارداری وجود نداره. درد زیر شکم شما میتونه به علت عفونت ادراری یا عفونت واژن باشه که بهتره توسط متخصص زنان بررسی شوید.
      پزشک متخصص زنان

  2. Dorsa گفت:

    سلام خسته نباشید من چند وقت پیش سه هفته پیش رابطه از مقعدی داشتم ولی الان یک هفت و خورده ایی درد پریودی و علائمش و دارم ولی پریود نمیشم ممکنه باردار باشم؟بیبی چکم منفی بود

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      رابطه مقعدی موجب بارداری نمیشه. تاخیر قاعدگی شما میتونه به علت مشکلات هورمونی باشه. بهتره با انجام آزمایشات هورمونی به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان

    2. ناشناس گفت:

      سلام من الان ۲۳ روزه که دیر کردم الان و دیشب هم تست دادم منفی بود Cرو نشون میداد ولی حس میکنم که یچیزی کنار پهلوهام هستش بیشتر پهلوی چپ هست یه درد خیلی ریز ریزه لطفاً کمکم کنید خیلی میترسم اگه بچه باشه و خدایی نکرده چیزیش بشه

      1. همیار دکترِتو گفت:

        دوست عزیز
        تست منفی دال بر بارداری نبودن است. برای بررسی وجود کیست در تخمدان سمت چپ یا مشکل کلیوی بهتره تخت نظر متخصص زنان سونوگرافی انجام شود.

      2. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        برای اطمینان هم نیاز به تست بتا و هم سونوگرافی دارید
        در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

        https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  3. ملک گفت:

    سلام ببخشید من ۱۱اسفند وقت پریودم بود و بجای خون لکه قهوه ای میبینم تا ده روز ادامه داشت مشکل از چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اختلال هورمونی یا بارداری ممکنه عاملش باشه. ابتدا تست کامل هورمونی انجام دئهید و سونوگرافی از نظر کیست، فیبروم، میوم انجام شود. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان

      1. حسینی گفت:

        سلام خسته نباشید من سه شنبه ۱ آذرماه پریودم تموم شد و۴ آذر با نامزدم رابطه ی بدون دخول داشتیم ک من از ترس اینکه آب منی داخل شده باشه صبحش قرص اورژانسی خوردم ک باردار نشم و دیروز دچار لکه بینی شدم.و الان دوروزه داروهای میگرنی استفاده میکنم.این لکه بینی از داروهاس؟ممکنه بارداری باشه؟

  4. ساناز گفت:

    سلام
    من دو هفته ی پیش روز اخر پریودم رابطه داشتم اما کنترل شده الان که ۱۵ روز گذشته و هنوز زمان پریود شدنم نیست سه روزه که لکه بینی دارم و دل درد پریودی میگیرم ولی خونریزی ندارم ممکنه حاملگی خارج رحم باشه؟
    احتمال باروری زمانی که هنوز خونریزی کم داشته باشیم ممکنه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگه رابطه شما کنترل شده بوده نگرانی برای بارداری توجیه پذیر نیست. این لکه بینی میتونه نای از تخمک گذاری باشه و دردد میانه سیکل. مگر اینکه در این رابطه بارداری صورت گرفته باشد. برای بررسی بیشتر آزمایش بارداری و سونوگرافی انجام شود و به متخصص زنان مراججعه کنید.
      متخصص زنان زایمان خوب

  5. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر من پریودم همیشه منظومه ماه گذشته اقدام به بارداری کردم که دو روز قبل از موعد پریود لکه بینی داشتم و درد خیلی شدید و غیر طبیعی کمر داشتم و بعد پریود شدم و فقط یک روز خونریزی نسبتا شدید داشتم و بعد روز دوم کلا خونریزی قطع شد و روز سوم هم لکه بینی کم و امروز هم که روزه چهارمه لکه بینی کمی دارم همراه با دل درد شدید کمردرد شدید درد شانه ها سنگینی سر آیا ممکنه این ها علامت حاملگی خارج از رحم باشه ؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سونوگرافی داخلی و انجام آزمایش تیتر بتا برای تشخیص ضروری هست. این حالت ها یقین بر خارج رحمی بودن بارداری نمیتونه باشه. به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان و زایمان

  6. فائزه گفت:

    سلام وقتتون بخیر،من آخرین بار ۲آذر پریود شدم و این ماه بعد پنج روز تاخیر آزمایش بتا دادم ۶۶۳بود، دیروز رفتم سونوی تعیین سن جنین دکتر سونو گفتن ساک بارداری هنوز تشکیل نشده احتمالepو ob هست و مقدار جزئی مایع آزاد درون لگن دیده شد، من هیچ خونریزی نداشتم، یه درد جزئی خیلی خیلی کم داشتم که از دیروز بخاطر سونو استرس گرفتم یه کم بیشتر شد اما خیلی شدید نیست امروز صبح هم با سرگیجه بیدار شدم درحدی که تعادل نداشتم که بعد از اینکه صبحانه خوردم برطرف شد، میخواستم بدونم ممکنه خارج رحمی باشه با توجه به اینکه علامت خاصی ندارم و ماما هم شکمم رو دیروز دست زد میگفت نرمه و منم هیچ دردی حس نکردم!!!

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      حاملگی خارج رحمی در سونو مشخص میشه و درد شدید ممکنه به پشت شانه ها کشیده بشه. سونو رو به فاصله چند روز در مرکز دیگری انجام داده و به متخصص زنان مراجعه کنید.
      متخصص زنان

  7. leyli گفت:

    سلام خسته نباشید من ۲ سال و نیم پیش خارج از رحم باردار بودم و عمل کردم و یک لوله را برداشتند،زمان بارداری خارج از رحم عادت ماهیانه مرتب میشدم اما دفعه ی آخر بعد دو روز که پاک شده بودم خونریزی دوباره شروع شد و تا ۳ روز ادامه داشت که برای عمل رفتم اما خداروشکر دوباره باردار شدم و الان دخترم دنیا اومده،من همیشه عادتم منظم بوده اما الان ۲ دفعس هر ۱۰ روزی عادت میشم و لکه بینی تا ۷ یا ۸ روز ادامه داره،امکانش هست دوباره خارج از رحم باردار باشم؟ممنون میشم زودتر جواب بدید خیلی استرس دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      این مشکل نامنظمی قاعدگی از بهم خوردن تعادل هورمونی هست و نگران بارداری خارج رحمی نباش. با انجام پاپ اسمیر عفونت واژن رو بررسی و با انجام آزمایش های هورمونی علت نامنظمی قاعدگی مشخص میشه. از این لینک نوبت متخصص زنان بگیرید.
      پزشک متخصص زنان

  8. سهیلا گفت:

    سلام خسته نباشید من قبلا چندروز قبل پریود سینه هام به شدت درد میگرفت ولی الان دوماه دیگه سینه هام درد نمگیره ولی زیرشکمم چندروز قبل از پریود سمت راست و چپم درد میگیره لگن و کمرم حتی پاهامم درد میگیرن همش تیر میکشه احتمال اینکه که کیست داشته باشم هست؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزز
      علایم قبل قاعدگی در همه سیکل ها یکسان نیست و ممکنه تو یک سیکل هم اتفاق بیوفته که هیچ علایمی نداشته باشی. اگه خونریزی نامنظم و لکه بینی بین قاعدگی ها داری ممکنه کیست باشه و گرنه این علایم طبیعی هست. برای بررسی بیشتر میتونی به متخصص زنان مراجعه کنی.
      بهترین دکتر متخصص زنان

  9. مینو گفت:

    سلام من حدود دوماه پیش رابطه از مقعد داشتم که چند روز بعدش پریود شدم و دوباره ماه بعدش هم پریود شدم
    ولی زیر شکمم به شدت سفت شده ودرد میکنه احتمال بارداری خارج رحمی هست؟ آزمایش خون بارداری هم منفی شده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال بارداری دررابطه مقعدی وجود نداره. علت درد زیر شکم شما میتونه عفونت ادراری باشه که با انجام آزمایش ادرار و مراجعه به متخصص زنان عفونت را درمان کنید.
      متخصص زنان

  10. فائزه گفت:

    سلام من ۴ماه پیش رابطه بدون دخول داشتم و پریود منظم دارم تست بی بی چک منفی شده از سینه هام ترشح سفید رنگ وجود داره بع علت درد درسمت چپ وکمر به دکتر مراجعه کردم و نتیجه سونوگرافی وجود کیست بود ۲ماه هم قرص اسپیرانولاکتون مصرف کردم ایا امکان بارداری خارج رحمی وجود داره؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر رابطه شما بدون دخول و تست بارداری منفی بوده احتمال بارداری از هیچ نوعی وجود نداره. درمان هورمونی کیست رو تا ۳ ماه ادامه داده و به متخصص زنان مراجعه کنید.
      پزشک متخصص زنان

      1. میترا حسینی گفت:

        سلامن ۶ هفته باردارم سه روزع لکه بینی داشتم رفتم دکتر قطع شد ولی سمت راستم پهلوم دورنافم درد میکنه میزنه ب کشاله ی ران سمت راستم ازچیه ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. همیار دکترِتو گفت:

          دوست عزیز
          اگر حاملگی شما درون رحمی است این درد میتونه به علت عفونت ادراری نیز باشد. بهتره آزمایش ادرار انجام داده و به متخصص زنان مراجعه کنید.
          متخصص زنان و زایمان