تنگی نفس چیست؟ علت و درمان های نفس تنگی کدامند؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

تنگی نفس می‌تواند نشان‌دهنده‌ بیماری‌های تنفسی یا بیماری‌های قلبی باشد. اگر در زمان فعالیت، استراحت یا در زمان خواب آن را تجربه می‌کنید، بهتر است زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

تنگی نفس چیست؟ علت و درمان های نفس تنگی کدامند؟

تنگی نفس یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کدام از ما با آن مواجه شود. این علامت می‌تواند نشان‌دهنده‌ بیماری‌های مخلتفی باشد که برخی از آنها خطرناک و برخی دیگر بی‌خطر هستند. برای اینکه بررسی کنیم کدامیک خطرناک هستند، باید به این علامت بی‌توجهی نکنیم. زیرا ممکن است که عوارض توجه نکردن به این علامت، بعدا گریبانگیر ما شود. بنابراین باید بدانید که تنگی نفس چیست! علت تنگی نفس چیست و علامت‌های همراه آن کدامند؟ همچنین برای تشخیص علت و درمان آن به کدام دکتر باید مراجعه کنیم.

در صورتیکه شما یا نزدیکانتان به علامت تنگی نفس دچار شده‌اید، نیازی به نگرانی نیست و برای تشخیص علت آن می‌توانید به دکتر عمومی یا دکتر ریه مراجعه کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید از سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر عمومی یا مشاوره تلفنی ریه کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

تنگی نفس چیست؟

تنگی نفس به انگلیسی Shortness of breath حالت عدم دریافت کافی اکسیژن است. اگر تا‌به‌حال احساس کرده‌اید که در هوای کافی و مناسب نمی‌توانید نفس بکشید، وضعیتی را تجربه کرده‌اید که به آن تنگی نفس می‌گویند. تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی ریوی باشد. همچنین می‌تواند موقتا پس از یک فعالیت شدید بدنی اتفاق‌بیفتد. همچنین درمان‌های نفس تنگی می‌توانند کارهای بسیار ساده‌ای باشند.

متن انگلیسی:
«Shortness of breath — known medically as dyspnea — is often described as an intense tightening in the chest, air hunger, difficulty breathing, breathlessness or a feeling of suffocation.»
ترجمه متن:
«تنگی نفس یا دیسپنه به گرفتگی قفسه سینه، عطش برای نفس کشیدن، به سختی نفس کشیدن، نفس نداشتن و احساس خفگی گفته می‌شود.»

به تقل از mayoclinic

علائم تنگی نفس شایع چیست؟

مهم‌ترین علامت تنگی نفس، تقلای تنفسی و نفس کشیدن با سختی است که می‌تواند ناشی از یک مشکل مزمن باشد، یا به صورت حاد و ۱ تا ۲ دقیقه پس از فعالیت شدید بدنی ایجاد شود. در تنگی نفس، شما ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی هوا وارد ریه‌های خود نمی‌کنید و در موارد شدیدتر و جدی، ممکن است احساس خفگی کنید. همچنین تنگی نفس ممکن است باعث ایجاد احساس فشار و تنگی در قفسه سینه شود. سرفه هم ممکن است بروز کند. برای درمان سرفه شدید و تنگی نفس باید به دکتر ریه مراجعه کنید.

درد بین دو کتف و تنگی نفس (علائم تنگی نفس قلبی)

یکی از علائم بیماری‌های قلبی تنگی نفس است. هنگامی که بدن ما به بیماری های قلبی دچار می‌شود، ممکن است که درد بین دو کتف را تجربه کنیم و همراه با آن به تنگی نفس هم دچار شویم. در مواقعی ممکن است که درد به دنده‌های ما هم برسد. در این موارد حتما باید سریعا به دکتر اورژانس مراجعه کنیم یا در صورتیکه داروهای قلبی مانند قرص زیر زبانی داریم، از آن‌ها استفاده کنیم.

نمی‌دونی چرا دچار تنگی تنفسی میشی؟

همین حالا از متخصص ریه مشاوره بگیر.

علت تنگی نفس چیست؟ (دلایل تنگی نفس)

تنگی نفس علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به هر کدام از این موارد به طور جداگانه پرداخته‌ایم. ابتدا تمامی این موارد را به صورت لیستی آورده‌ایم و سپس در بخش‌های جداگانه موارد مهم‌تر را توضیح داده‌ایم. بهتر است بدانید که تنگی نفس از اصلی‌ترین علائم بیماری های ریه است:

  • اگر تا‌به‌حال دویده یا شنا کرده‌باشید، می‌دانید که ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا بتوانید به‌راحتی نفس بکشید. ممکن است در تنفس اکسیژن کافی برای برآورده‌کردن نیاز‌های بدنی خود مشکل پیدا‌کنید. اگر شما فرد سالمی هستید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تنفس شما به حالت معمول باز‌خواهد‌گشت و ظرف چند دقیقه به‌طور طبیعی نفس خواهیدکشید.
  • ورزش معمولا باعث نفس تنگی کوتاه‌مدت می‌شود.
  • اگر شما در ارتفاعات بالا مانند قله کوه هستید و به علائم پایین بودن اکسیژن خون عادت ندارید، ممکن است نفس تنگی موقتی را تجربه‌کنید.
  • سیگار کشیدن، آلودگی هوا و مواد شیمیایی و آلرژن‌ها می‌توانند منجر به مشکلات ریوی و تنگی نفس شوند.
  • تنگی نفس می‌تواند گاهی به علت ریفلاکس اسید معده باشد.
  • این موارد می‌تواند باعث نفس تنگی ناگهانی شود که باید اورژانسی درمان شوند: نارسایی قلبی، فشار خون پایین، پنومونی (ذات‌الریه یا عفونت ریه)، علائم آمبولی ریه (لخته خون در ریه‌ها)، مسمومیت با کربن مونواکسید، استرس و اضطراب.
  • اگر یک تکه غذا یا شی دیگری راه‌های هوایی شما را مسدود کند، ممکن است دچار تنگی نفس ناگهانی شوید.
  • صدمه‌ای که منجر به آسیب ریوی یا از‌دست‌دادن سریع خون شود، می‌تواند تنفس شما را دشوار سازد.
  • تنگی نفسی که بیش از ۴ هفته طول بکشد را تنگی نفس مزمن می‌نامند. علت تنگی نفس مزمن شامل این موارد است:
    • بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) که شامل آمفیزم ریه و علائم بیماری برونشیت مزمن است
    • بیماری اینترستیشیال یا بینابینی ریوی (زخم ریه)
    • تهویه ضعیف ریه
    • بیماری‌های قلبی
    • چاقی و افزایش وزن
  • کرونا: درگیری ریه کرونا می‌تواند باعث تنگی نفس شود.
  • آسم می‌تواند به دو صورت حمله حاد و مزمن باعث ایجاد تنگی نفس شود.
علت تنگی نفس چیست؟
اگر یک تکه غذا یا شی دیگری راه‌های هوایی شما را مسدود کند، ممکن است دچار تنگی نفس ناگهانی شوید.

۱. علت تنگی نفس در نوجوانان و کودکان و تنگی نفس نوزاد تازه متولد شده

موارد زیر می‌توانند از مهم‌ترین دلایل بروز نفس تنگی در کودکان و نوجوانان و حتی نوزادان تازه متولد شده باشند:

  • آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید)
  • آسم: حمله آسم می‌تواند به علت خس خس سینه و سرفه و مشکلات تنفسی باشد
  • برونشیلیت
  • کروپ
  • آنفولانزا
  • ذات الریه
  • سیاه سرفه.

۲. علت تنگی نفس در زنان (تنگی نفس در پریودی و تنگی نفس در بارداری)

زنان باردار ممکن است که تنگی نفس را تجربه کنند. یکی از علائمی که در ماه‌های آخر بارداری زن تجربه می‌کند، تنگی نفس در بارداری است. با بزرگتر شدن رحم، جای ریه‌ها تنگ می‌شود و نمی‌توانند به خوبی باز و بسته شوند. به همین دلیل فرد به تنگی نفس دچار می‌شود.

در چنین مواردی، اگر تنگی نفس شدید باشد، باید به دکتر زنان مراجعه کنید تا بررسی‌های دقیق‌تر انجام شوند. ممکن است که بیماری‌های قلبی هم باعث این مشکل شوند. هنگامی که قلب شما به خوبی کار نکند، ممکن است که بارداری خطرناک باشد و نیاز به اقدامات جدی باشد. شاید شنیده باشید که تنگی نفس در بارداری پسر طبیعی است یا تنگی نفس در بارداری دختر نباید اتفاق بیفتد. برای پیدا کردن علت تنگی نفس در بارداری به دکتر زنان مراجعه کنید و به شنیده‌ها اکتفا نکنید. معمولا جنسیت به بسیاری از عوارض بارداری ارتباطی ندارد و در مواقعی بر اثر تصادف است که آمار در یک جنسیت بیشتر گزارش می‌شود. بنابراین برای هر یک از عوارض بارداری به دکتر زنان مراجعه کنید.

۳. رفلاکس معده و تنگی نفس (تنگی نفس به دلیل مشکل معده)

یکی از علت‌های تنگی نفس می‌تواند رفلاکس اسید معده یا تنگی نفس و معده باشد. در برخی از افراد دریچه‌ بالایی معده‌ آن‌ها کمی شل شده‌است و در شرایط خاصی اسید را پس می‌زند و به داخل مری می‌فرستد. این اتفاق باعث بروز علائم خطرناک رفلاکس معده می‌شود که یکی از آنها تنگی نفس است. افرادی که به تنگی نفس دچار می‌شوند، معمولا آروغ هم می‌زنند. بنابراین، این علامت می‌تواند همراه با هم بروز کند.

۴. تنگی نفس در کرونا: تنگی نفس در امیکرون

یکی از علائم خطرناک در کرونا، اومیکرون یا دیگر انواع کرونا، این است که ممکن است بیمار با تنگی نفس مواجه شود. در چنین مواردی، ریه‌ها درگیر شده‌اند و باید بررسی و آزمایش‌های ریوی انجام شوند. اگر ریه‌ها درگیر شده باشند، ممکن است که این درگیری به مرور زمان گسترش پیدا کند و نفس کشیدن برای بیمار سخت شود و به دستگاه اکسیژن نیاز پیدا کند. درگیری ریه کرونا می‌تواند بعد از بهبود بیماری هم به جای بماند و باعث ماندگاری تنگی نفس بعد ازنقاهت هم شود. زیرا ریه‌ها در بیماری کرونا فیبروز می‌شوند و از بخش درگیر شده از بین می‌رود.

راه هایی برای بهبود تنگی نفس کرونا

برخی از موارد زیر می‌توانند تنفس را در دوره کرونا بهبود ببخشند: (جدول)

انواع تنفسروش انجام آن‌ها
تنفس با لب‌های غنچه‌شدهبه آرامی و با شمارش، ۲ بار از طریق بینی و ۴ بار از طریق دهان (با حالتی از لب‌ها مثل وقتی که در حال سوت زدن هستید) نفس بکشید.
نشستن و خم‌شدن به جلوروی صندلی بنشینید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید، قفسه سینه را کمی به پایین خم کنید، آرنج خود را روی زانوی‌تان گذاشته و چانه‌تان را با دستان‌تان نگه‌دارید. به‌یاد داشته‌باشید عضلات گردن و شانه خود را ریلکس نگه‌دارید. اکنون به‌آرامی نفس بکشید.
ایستاده با حمایت پشتیبایستید و از پشت به دیوار تکیه‌دهید و باسن خود را روی دیوار بگذارید. پاها را از هم جدا کنید و دست‌ها را روی ران بگذارید، شانه‌هایتان را ریلکس کنید، کمی به جلو خم‌شوید و به‌آرامی نفس‌بکشید.
دراز کشیدن (علت تنگی نفس در شب)اگر به بغل دراز کشیده‌اید، میان پاهای خود بالشت بگذارید و اگر طاق باز خوابیده‌اید، سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید و زیر زانوهای‌تان بالشت بگذارید.
تنفس دیافراگمیروی صندلی بنشینید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید، دستان خود را روی شکم بگذارید. عضلات شکم را منقبض کنید و از دهان با لب‌های غنچه‌شده نفس بکشید. این کار را ۵ دقیقه تکرار کنید.
قهوه بنوشیدکافئین موجود در قهوه باعث گشاد‌شدن راه‌های هوایی می‌شود.
توانبخشی ریهبرای درمان آسم و COPD و انسداد ریوی نیاز به مراجعه به متخصص ریه دارید.
توانبخشی قلبینارسایی قلبی به معنای ناتوانی قلب در پمپ کردن خون اکسیژن‌دار برای رفع نیازهای بدن است. نفس تنگی یکی از نشانه‌های نارسایی قلبی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
ترک سیگاراجتناب از دود سیگار و تنباکو، استفاده از ماسک و تهویه هوای محل زندگی، می‌تواند در کاهش تنگی نفس موثر باشد.
روش بهبود تنگی نفس در بیماری کرونا

۵. تنگی نفس عصبی چیست؟ (معده عصبی و تنگی نفس و ورم معده و تنگی نفس)

حتما می‌پرسید که تنگی نفس ناشی از اعصاب چیست! گاهی نیز ورم معده ممکن است باعث بروز چنین علامتی شود. ورم معده به معنی التهاب معده است. هنگامی که معده‌ شما ملتهب شود، می‌تواند علائم تنفسی هم ایجاد کند. ورم معده در بیشتر موارد عصبی نیست و به علت تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود. علت آروغ زدن و تنگی نفس می‌تواند ورم معده یا مشکلات گوارشی باشد.

برای بهبود این حالت باید بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای را رعایت کنید. در غیر اینصورت ممکن است که این حالت تشدید شود و علائم تنفسی شما را آزار دهد. برخی از حمله‌های عصبی مانند حمله پانیک عصبی هم می‌توانند ایجاد تنگی نفس کنند. برای درمان تنگی نفس عصبی باید به دکتر روانپزشک و دکتر گوارش مراجعه کنید. درمان خانگی تنگی نفس معده و درمان خانگی ورم معده و تنگی نفس هم ممکن است تا حدودی موثر باشد، اگر علت‌های خطرناک ایجادکننده‌ی علامت رفع شده باشند. برای اینکار باید بدانیم که برای تنگی نفس عصبی چه بخوریم و چه رژیمی را رعایت کنیم. مثلا نباید از غذاهایی که اسید معده را تحریک می‌کنند استفاده کنید و بهتر است که مراقب رفلاکس معده باشید. سیگار نکشید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

تنگی نفس عصبی چه مدت طول میکشد؟

اگر اضطراب دارید، ممکن است حتی زمانی که آگاهانه مضطرب نیستید نیز دچار کم آوردن نفس شوید. این به این دلیل است که با گذشت زمان، اضطراب می‌تواند نحوه تنفس شما را تغییر دهد، به یک عادت تبدیل شود و بدون هیچ محرکی بروز کند.

تنگی نفس عصبی چه مدت طول میکشد؟
اگر اضطراب دارید، ممکن است حتی زمانی که آگاهانه مضطرب نیستید نیز دچار کم آوردن نفس شوید.

برای تنگی نفس عصبی و تنگی نفس معده چه بخوریم؟

می‌توانید از غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ هستند مانند ماهی قزل آلا کبابی یا بلغور جو دوسر و گردو مصرف کنید.این مواد غذایی به افرادی که از بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و سایر مشکلات تنفسی رنج می‌برند کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشند.

اگر می‌خواهید از روش‌های شیمیایی و بهترین قرص برای تنگی نفس عصبی و قرص برای ریه و تنگی نفس استفاده کنید، مصرف قرص مونته لوکاست هم توصیه شده است. ایروکاست از داروهایی است که برای کنترل و پیشگیری علائم آسم و آلرژی کاربرد دارد.

۶. علت تنگی نفس در خواب و در شب چیست؟ (تنگی نفس و خمیازه)

علت‌های بسیاری می‌توانند باعث تنگی نفس حمله ای شبانه شوند. یکی از اصلی‌ترین این علت‌ها، تنگی نفس به علت آپنه خواب است. آپنه خواب می‌تواند هنگام خواب برای شما مشکل ایجاد کند و تنفس را برای بیمار سخت کند. همچنین این حالت می‌تواند باعث بیدار شدن ناگهانی شما از خواب یا آپنه تنفسی شود. بیماری آپنه تنفسی چیست؟ آپنه مشکلات قطع تنفس ناگهانی در خواب است که می‌تواند کیفیت خواب را به طرز چشمگیری کاهش دهد و باعث بروز مشکلات جدی شود.

از دیگر مواردی که می‌تواند باعث تنگی نفس در خواب شوند می‌توان به بازگشت اسید معده، بیماری های قلبی و انواع بیماری ریه دیگر اشاره کرد. بیماری‌های قلبی می‌توانند فشار زیادی به قلب وارد کنند و قلب شما نتواند اکسیژن کافی به بدن شما برساند. همین مسئله باعث بروز مشکلات جدی می‌شود.

۷. تنگی نفس برای بیماران قلبی (تنگی نفس پانیک) تفاوت تنگی نفس قلبی و ریوی چیست؟

بیشترین علت‌های ایجاد تنگی نفس به انواع بیماری قلبی و بیماری‌های ریوی باز می‌گردند. هر دو نوع بیماری هم می‌توانند خطرناک و تهدیدکننده‌ی حیات باشند. اما ضروری است که تفاوت هر دو را بدانید. برای تشخیص تفاوت این دو گروه بیماری و تنگی نفس آن‌ها باید به شرایطی که تنگی نفس در شما ایجاد می‌شود، دقت کنید.

در صورتیکه همزمان با انجام فعالیت‌های روزانه و عادی خود دچار تنگی نفس می‌شوید، باید به بیماری‌های قلبی شک کنید. مثلا اگر نشسته‌اید و در حال انجام کارهای معمول خود هستید و تنگی نفس را تجربه می‌کنید،‌ احتمال اینکه قلب شما مشکل داشته‌باشد، وجود دارد.

اما اگر با انجام دادن‌ فعالیت‌های بدنی به این حالت دچار می‌شوید، ممکن است که بیماری‌های ریوی باعث ایجاد این علامت شده‌باشند. در هر صورت با دیدن این علامت، باید با دکتر عمومی یا دکتر ریه مشورت کنید.

تنگی نفس برای بیماران قلبی
بیشترین علت‌های ایجاد تنگی نفس به انواع بیماری قلبی و بیماری‌های ریوی باز می‌گردند.

متن انگلیسی:
«Shortness of breath (dyspnea) is most commonly caused by heart or lung conditions. Other causes include anemia, anxiety, lack of exercise or living with obesity.»
ترجمه فارسی:
«نفس تنگی بیشتر در اثر بیماری‌های قلبی یا ریوی ایجاد می‌شود. علل دیگر آن می‌تواند کم‌خونی، اضطراب، ورزش‌نکردن یا زندگی با چاقی و اضافه وزن باشد.»

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۸. تپش قلب و تنگی نفس بعد از خوردن غذا

برخی از افراد پس از مصرف وعده‌های غذایی سنگین سرشار از کربوهیدرات، قند یا چربی دچار تپش قلب، تنگی نفس و ضربان قلب یا حتی تنگی نفس و غلظت خون می‌شوند. گاهی اوقات، خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی مونوسدیم گلوتامات (MSG)، نیترات یا سدیم هم می‌تواند باعث ایجاد آن‌ها شود. اگر پس از خوردن برخی غذاها تپش قلب دارید، ممکن است به دلیل حساسیت غذایی باشد.

۹. تنگی نفس به علت استرس و اضطراب

تنگی نفس و لرزش بدن یکی از نشانه‌های استرس و اضطراب مفرط در افراد است. مغز به موقعیت‌های ترسناک با واکنش جنگ یا گریز واکنش نشان می‌دهد. در این حالت ضربان قلب افزایش می‌یابد تا خون را سریع‌تر به اندام‌ها پمپاژ کند. همچنین باعث می‌شود که فرد سریع‌تر نفس بکشد تا اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها برسد. نتیجه می‌تواند نفس تنگی باشد.

۱۰. علت سرفه و تنگی نفس (تنگی نفس با بوی سیگار)

افرادی که سیگار می‌کشند به طور معمول رایحه‌ای کهنه که توسط دود سیگار ایجاد می‌شود را در هر نفس خود دارند که در گلو و ریه‌های باقی می‌ماند. به این حالت نفس سیگاری می‌گویند. تنگی نفس و درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه خشک، علت سرفه های مداوم و تنگی نفس بعد از ترک سیگار نیز همگی می‌توانند از عوارض ترک سیگار یا حتی سیگار کشیدن باشند. تنگی نفس بعد از مصرف الکل هم در بعضی افراد گزارش شده است.

۱۱. تنگی نفس با وایتکس

ٰیکی از مهم‌ترین علت‌های سخت نفس کشیدن و علائم درگیری ریه، مصرف وایتکس برای تمیز کردن سطوح و ظروف است. اگر آن را بیش از حد مصرف کرده باشید، می‌تواند منجر به حالت تهوع و مشکلات معده، سردرد و نفس تنگی شود. در این حالت به دارو برای تنگی نفس احتیاج خواهید داشت.

۱۲. تنگی نفس با راه رفتن و فعالیت

افراد با سنین مختلف ممکن است به دلایلی هنگام راه رفتن دچار تنگی نفس شوند. گاهی اوقات، دلیل زود خسته شدن و نفس نفس زدن در نتیجه شرایطی مانند اضطراب، آسم یا چاقی رخ می‌دهد. به‌طور معمول، تنگی نفس بعد از ورزش و تنگی نفس سالمندان نشانه یک وضعیت پزشکی زمینه‌ای جدی‌تری است.

۱۳. تنگی نفس به علت کم خونی

اگر سطح هموگلوبین خون شما پایین باشد، دچار کم‌خونی هستید. کم‌خونی شما را بسیار خسته می‌کند و همچنین ممکن است دچار نفس تنگی شوید زیرا خون شما اکسیژن کمتری حمل خواهد کرد.

تنگی نفس به علت پرکاری تیروئید رخ می دهد؟
علت کم آوردن نفس هنگام صحبت و نفس تنگی، به ویژه با ورزش، در افراد مسن مبتلا به پرکاری تیروئید شایع است.

۱۴. تنگی نفس پرکاری تیروئید

علت کم آوردن نفس هنگام صحبت و نفس تنگی، به ویژه با ورزش، در افراد مسن مبتلا به پرکاری تیروئید شایع است. این در نتیجه ضعف عضلات تنفسی و همچنین افزایش تقاضا برای اکسیژن در بدن رخ می‌دهد. برای روش رفع تنگی نفس بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۱۵. تنگی نفس و حالت تهوع

اگر نفس تنگی شما با درد قفسه سینه، غش، حالت تهوع، تغییر رنگ لب یا ناخن یا تغییر در هوشیاری ذهنی همراه است، به دنبال مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید. زیرا ممکن است نشانه‌های حمله قلبی یا آمبولی ریوی باشد.

۱۶. تنگی نفس و ذات الریه

علائم شایع ذات الریه سرفه خشک، سرفه با مخاط ضخیم زرد، سبز، قهوه ای یا خونی (بلغمی) رنگ، تغییر در تنفس که ممکن است سریع، کم یا عمق باشد، و حتی نفس تنگی در زمان استراحت است. خوشبختانه درد قفسه سینه، سرفه و نفس تنگی ممکن است به تدریج طی چند هفته بهبود یابند.

ٰ۱۷. تنگی نفس در زمان سرماخوردگی

تنگی نفس در هوای مرطوب یا در زمان سرماخوردگی به خاطر ویروسی است که باعث آبریزش بینی، عطسه و گاهی تب می‌شود. این شرایط ممکن است ریه‌ها و راه هوایی شما را تحریک کند و با سرفه همراه شود که نفس کشیدن را سخت می‌کند.

تشخیص علت تنگی نفس چگونه است؟

برای تشخیص علت تنگی نفس، باید آزمایش‌ها و معاینه‌های مختلفی انجام شوند. برای انجام اینکار باید به دکتر مراجعه کنید تا معاینه‌های لازم را انجام دهد و شرح حال لازم را از شما بگیرد. بعد از اینکار، در صورت لزوم از شما آزمایش‌های ریوی، آزمایش‌های قلبی و آزمایش خون گرفته می‌شود.

جالب است بدانید که در روند تشخیص ممکن است که کم خونی هم باعث بروز تنگی نفس شود. اگر تنگی نفس به علت کم خونی باشد، باید آزمایش خون انجام شود. اگر کم خونی داشته‌باشید با این آزمایش ساده، می‌توان آن را تشخیص داد. در مواجهه با بیماری‌های ریوی آزمایش‌ها و بررسی‌های دیگری مانند اندازه‌گیری ظرفیت تنفسی یا تست اسپیرومتری و موارد دیگر مورد نیاز است. پس اولین قدمی که باید بردارید، مراجعه به دکتر است.

بهترین دارو برای تنگی نفس چیست؟
داروی فکسوفنادین برای تنگی نفس‌هایی کاربرد دارد که ناشی از حساسیت باشند

درمان تنگی نفس چیست؟ (درمان فوری تنگی نفس)

بهترین راه درمان تنگی نفس چیست؟ روش بهبود تنگی نفس معمولا شامل درمان علت زمینه‌ای است. اگر تنگی نفس ناشی از مشکلات پزشکی اورژانسی نباشد، می‌توان با چندین درمان خانگی این وضعیت را بهبود بخشید. اما اگر نیاز به دارو باشد، بهتر است با تجویز پزشک استفاده شود. برخی از داروها طولانی مدت هستند و از تنگی نفس جلوگیری می‌کنند. برخی دیگر داروهای اورژانسی هستند که با تنگی نفس ناگهانی آن‌ها را استنشاق می‌کنید.

قیمت دستگاه و اسپری تنگی نفس چقدر است؟

برای پیدا کردن بهترین اسپری برای تنگی نفس توصیه می‌کنیم از افرادی که تجربه قبلی استفاده از ان را داشتند پرس‌وجو کنید. قیمت حدودی اسپری ۵۰ هزار تومان است و دستگاه اکسیژن ساز نیز ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

بهترین دارو برای تنگی نفس چیست؟ (بهترین شربت برای تنگی نفس)

قرص فکسوفنادین برای تنگی نفس خوب است؟ داروی فکسوفنادین برای تنگی نفس‌هایی کاربرد دارد که ناشی از حساسیت باشند. زیرا برخی از علت‌های ایجاد این مشکل، ناشی از آلرژی و حساسیت است. در اثر واکنش حساسیت‌زا، راه‌های تنفسی بسته می‌شوند و نفس کشیدن برای فرد سخت می‌شود.

برای اینکه بهترین دارو برای درمان تنگی نفس را پیدا کنید، باید علت آن را بدانید. اما بهترین شربت برای تنگی نفس حداقل در بیماری کرونا و بیماری‌های سرفه مزمن دار، می‌توان به داروی تئوفیلین “Theophylline” اشاره کرد.

نئوتادین و تنگی نفس (برای تنگی نفس چه بخوریم؟)

قرص نئوتادین هم داروی حساسیت است و برای واکنش‌های حساسیت‌زایی که همراه با بسته‌شدن راه‌های تنفسی هستند، تجویز می‌شود. می‌توان از این دارو برای بهبود تنفس در آلرژی کمک گرفت.

می‌خوای از شر تنگی نفس خلاص شی؟ همین حالا با دکتر مشورت کن.

درمان خانگی تنگی نفس چیست؟ (درمان تنگی نفس در خانه)

و اما برای تنگی نفس چی خوبه! برای استفاده از روش درمان تنگی نفس خانگی،‌ تنها در صورتی می‌توانید از اقدامات کمکی استفاده کنید که تنگی نفس ناشی از علت‌های خطرناک نباشد. مثلا ناشی از حمله قلبی و آمبولی ریه نباشد. اگر این علت ایجاد تنگی نفس باشد، باید به دکتر مراجعه کنید تا درمان‌های حرفه‌ای و پزشکی برای شما انجام شوند.

از دیگر روش‌هایی که در درمان خانگی تنگی نفس مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به استفاده از اسپری‌های تنفسی اشاره کرد. همچنین تغییر سبک زندگی مانند ورزش‌های تنفسی برای افزایش ظرفیت تنفسی و ترک سیگار هم می‌تواند موثر باشد. برای درمان‌های بهتر خانگی می‌توانید از دکتر ریه کمک بگیرید. مشاوره تلفنی ریه می‌تواند به شما کمک کند.

متن انگلیسی:
«Try to eat a healthy serving at least twice a day to strengthen your breathing muscles and prevent infections.»
ترجمه فارسی:
«سعی کنید حداقل دو بار در روز یک وعده غذایی سالم بخورید تا ماهیچه‌های تنفسی خود را تقویت کرده و از عفونت جلوگیری کنید.»

به نقل از سایت webmd

درمان تنگی نفس در طب سنتی (داروی گیاهی برای ریه و تنگی نفس)

خوردن زنجبیل تازه یا چای زنجبیل نیز به آرامش شما کمک می‌کند. زنجبیل به کاهش تنگی نفس ناشی از عفونت تنفسی کمک می‌کند. این گیاه رایج دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند التهاب ریه‌ها را کاهش دهد.

درمان تنگی نفس در طب سنتی چیست؟
خوردن زنجبیل تازه یا چای زنجبیل به آرامش شما کمک می‌کند.

پیشگیری از تنگی نفس چگونه انجام می شود؟

برای پیشگیری از تنگی نفس می‌توانید از سیگار کشیدن پرهیز کنید و در هوای آلوده رفت و آمد نداشته‌باشید. یکی دیگر از مهمترین مواردی که می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تنفس کنید و به تنگی نفس دچار نشوید، این است که تمرینات افزایش ظرفیت تنفسی را انجام دهید. در هر صورت با دیدن علامت تنگی نفس بلافاصله به دکتر مراجعه کنید تا اگر بیماری شما در مراحل اولیه است، از بدتر شدن آن پیشگیری شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

موارد زیر را به خاطر داشته‌باشید، زیرا تنگی نفس علامتی جدی است:

  • نفس تنگی بدون هیچ توضیح و علتی، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد که شما قطعا باید با پزشک ریه مراجعه کنید.
  • اگر به‌طور ناگهانی دچار علائمی مانند گیجی و سبکی سر و درد قفسه سینه شدید، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.
  • نفس تنگی هنگامی‌که دراز می‌کشید نشانه‌ای از نارسایی قلبی است که در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کنید.
  • تجربه مکرر تنگی نفس
  • بیدار شدن از خواب به علت تنگی نفس
  • همراهی نفس تنگی با علائم زیر: تورم پا، تنگی نفس در هنگام دراز کشیدن (نشانه بیماری قلبی است)، تب بالا و لرز و سرفه و خلط و خارش (نشانه پنومونی و عفونت ریه است)، خستگی، بدتر شدن تنگی نفس.
  • بروز تنگی نفس کوتاه‌مدت بعد از ورزش طبیعی و قابل درک است، اما در صورت بروز علائم زیر به پزشک خود مراجعه کنید.
  • اگر شرایطی دارید که سطح فعالیت‌های بدنی شما را محدود می‌کند، در مورد نحوه شروع یک برنامه ورزشی مطمئن با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای درمان حمله حاد آسم و پیشگیری از مشکلات تنفسی، با پزشک خود صحبت کنید.

برای نوبت‌گیری از بهترین پزشکان ریه به وب‌سایت دکترتو مراجعه کنید. دریافت نوبت از دکتر متخصص ریه، پزشک عمومی، دکتر داخلی و متخصص قلب در این سایت امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید از مشاوره آنلاین دکترها در دکترتو استفاده کنید. برای دریافت مشاوره آنلاین از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

یکی از نشانه‌های کرونا و اومیکرون می‌تواند تنگی نفس باشد.

یکی از شایع‌ترین علائم بیماری‌های قلبی، تنگی نفس است. مخصوصا در مواقعی که در حال انجام فعالیت خاصی نیستید.

یکی از مهمترین شرایطی که می‌تواند با تنگی نفس بروز کند، آلرژی است. آلرژی که با تنگی نفس بروز کند،‌ می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است برای درمان آلرژی شدید اقدام کنید.

نفس تنگی می‌تواند نشانه بیماری قلبی، ریوی یا حتی کم‌خونی باشد.

روش‌های مختلفی از جمله تنفس عمیق و تغییر در وضعیت نشستن یا استنشاق بخار (از دستگاه اکسیژن‌ساز یا بخور اکالیپتوس) می‌تواند به رفع گرفتگی بینی و نفس تنگی کمک کند. با این حال، هر فردی که مشکل تنفسی شدید دارد باید از کمک فوری پزشکی استفاده کند.

بهتر است تست دهید اما معمولا تب بالا همراه با نفس تنگی نشانه کرونا و عرق کردن مداوم و احساس خفگی شدید و نبود هوا نشانه استرس است.

اگر درد یا فشار قفسه سینه، غش یا حالت تهوع همراه با تنگی نفس باشد، باید آن را به عنوان یک فوریت پزشکی درمان کنید.

بیماری آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که باعث باریک‌شدن مجاری تنفسی و مشکلات تنفسی می‌شود. از سوی دیگر، نفس تنگی می‌تواند نشانه‌ای از شرایط پزشکی مختلف از جمله آسم، بیماری قلبی، بیماری ریوی و کم‌خونی باشد.

می‌تواند به دلیل دیدن خواب بد یا کابوس، آپنه تنفسی، بیماری قلبی ریوی یا مشکلات خونی و اضطراب شدید باشد.

اختلالات حرکتی دستگاه گوارش مانند بیماری ریفلاکس معده با مشکلات تنفسی، از جمله آسپیراسیون (ورود مایعات به ریه)، انسداد راه هوایی، آسم، برونکواسپاسم، سرفه مزمن و لارنژیت همراه است.

نفس تنگی ناگهانی اغلب نشانه مشکلات قلبی و ریوی است. اما شرایط دیگری مانند آسم، آلرژی یا اضطراب هم ممکن است دخیل باشد.

امتیاز شما به مقاله:
(3.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره تنگی نفس

  1. غلام رضا گفت:

    سلام من تبرکلوس دارم دوا یشه هم استفاده مکنم نفس تنگی دارم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      توبرکلوز یا همان سل را می توان با دارو درمان کرد. شما باید تحت نظر متخصص ریه به درمان ادامه دهید. از این لینک می تونید از بهترین متخصصان ریه نوبت بگیرید.
      متخصص ریه

  2. Arghavan گفت:

    سلام خسته نباشید
    من مواقعی که در حمام هستم احساسه کم بودن اکسیژن میکنم ولی نه جوری که بی نفس بشم.ولی یکبار در حمام سخت میتونستم نفس بکشم و حالت تهوع و سرگیجه داشتم.بعضی اوقات وقتی از پله ها حتی به ارومی میام بالا باز هم احساس کمبود نفس میکنم
    مشکلم چیه و ایا باید به دکتر مراجعه کنم؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره برای بررسی ریه ها و انجام تست تنفسی و ظرفیت ذخیره ریه ها به متخصص ریه مراجعه کنید.
      متخصص ریه

  3. شیر گفت:

    سلام ارادت بنده یکی دوساله تنگی نفس شدیدی دارم به شکلی که نفس عمیق نمیتونم بکشم و نیز حس میکنم نفس عادی نیازهای تنفسیمو برطرف نمیکنه و بدنم مجبوره دائما با خمیازه کشیدن این تنگی نفسو جبران کنه ولی برا همون خمیازه هم مشکل دارم و نفسم وارد ریه نمیشه بنظرتون چیکار کنم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشکل تنفسی شما و تنگی نفس نیاز به پیگیری توسط متخصص ریه دارد. ممکنه بیماری های ریوی در شما این مشکل را ایجاد کرده باشد که پیگیری نکردن تبعات بیشتری در پی داشته باشد. از این لینک میتونید از بهترین متخصصان ریه نوبت مراجعه حضوری بگیرید.
      متخصص ریه

  4. ساناز گفت:

    سلام من تنگی نفس دارم همیشه ، ازقلبم نیست چون دکتر رفتم،ریه هامم سالمه .میگن ازاعصابه ،لطفا راهنمایی کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تنگی نفس شما بنظر میرسه به علت استرس و حملات اضطرابی باشه. بنابراین بهتره برای درمان و کنترل استرس و اضطراب خود به متخصص روانپزشکی مراجعه و دوره های درمان را بگذرانید. از این لینک میتونید از بهترین پزشکان در این تخصص نوبت بگیرید.
      متخصص روانپزشک

  5. تو گفت:

    سلام تنگی نفس شدید دارم دائما نه مشکل قلبیه نه ریوی بشدت نگرانم واین حالمو بدتر میکنه.دکترا میگن استرسه داروهم میخورم بهتر نشدم 😐😞

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره متخصص روانپزشکی شما را بررسی کند تا برای کاهش استرس و اضطراب شما داروی مناسب تجویز کند. از این لینک میتونید نوبت بگیرید.
      متخصص اعصاب و روان

  6. شیدا گفت:

    من کاهش وزن زیادی طی دو سال داشتم و بی دلیل الان خیلی قدرت بدنیم کم شده با یه کار خیلی کوچیک زود خسته میشم نفس تنگ بی حوصله ام لرزش دستم گرفتم دست پاهامم همیشه سرده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهتره از نظر کم کاری تیروئید و مشکلات غدد بررسی شوید. آزمایش کامل هورمونی و خون انجام شده و به متخصص غدد مراجعه کنید.
      متخصص غدد و متابولیسم

  7. اشکان گفت:

    سلام من امشب به دلیل تنگی نفس از خواب پریدم هیچ الرژی ندارم و سیگارم مصرف نمیکنم احساس گیجی و سبکی سر تو دقایق اول داشتم‌ ولی اصلا نمیتونم بخوابم و به شدت نگرانم

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بنظر میرسه شما دچار آپنه خواب شده باشید و بهتره اختلالات خواب شماتوسط متخصص ریه مورد بررسی قرار بگیرد. میتونید از این لینک نوبت بگیرید و باانجام تست خواب خانگی این مورد بررسی و درمان مناسب انجام شود.
      متخصص ریه

  8. موسی رسولی گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید سرکار که میرم به ساعت نگاه میکنم یکم زودتر باید برسم‌ به ایستگاه اتوبوس و باید دوش کنم بعضی موقعه ها دوش میکنم که اتوبوس رو بگیرم نفسم بعد از چند دفه نرمال میشه ولی امروز که دوش کردم اتوبوس رو بگیرم تا دو ساعت نتونستم درست نفس بکشم علتش چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه عضلات بین دنده ای شما منقبض شده باشه و استرس وارد شده باعث تنگی نفس شده باشه. اگر با فعالیت هایی جز دویدن این اتفاق بیوفته بهتره عملکرد ریه را با انجام تست تنفسی مورد سنجش قرار داده و به متخصص ریه مراجعه کنید.
      متخصص ریه

  9. مهسا گفت:

    سلام خسته نباشید
    یه مدت هست ریه هام خیلی اذیت میکنن یعنی بطور مکرر دچار عدم تنفس میشم حتی در کارهای روزانه ،خم شدن،‌نشستن طولانی،‌ خوابیدن به شکم ،یا حتی نماز خوندن زیردوش و حتی راه رفتن و فعالیتها دچار تنگی نفس میشم گاهی بسیار شدید همراه سرفه هست .زیادم استرس ندارم .الرژی هم همینطور و معمولا بی دلیل هستن. علتش چیه ؟آیا مشکلم جدی هست ؟‌ممکنه آسم باشه؟؟!!چن ماه پیش دکتر رفتم گفته بود تست بدم اما عقب افتاده
    سابقه شو داشتم اما نه در این حد.. مدت طولانی هم هست خلط برنگ سبز بالامیارم مشکلم جدیه ایا؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      تنگی نفس شما میتونه علل ریوی به همراه علل قلبی داشته باشه نیازه ضرورتا بررسی ریه توسط متخصص ریه سورت بگیره. از این لینک میتونی نوبت بگیری.
      متخصص ریه

  10. سحربانو گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من وقتی کوچیک بودم سینه پهلوی شدیدی رو گذروندم. از اون موقع تا الان من نفسم کمی میگیره، حتی اگه کمی تند راه برم، تازگی ها وقتی تحرکی هم ندارم نفسم حالت گرفتگی داره. چند بار آزمایش خون دادم، عکس ریه هامو گرفتم،‌ گراف قلب گرفتم ولی هیچکدام نتیجه ندادن گفتن مشکلی نیست. به خاک و بوی نم هم به شدت آلرژی پیدا کردم حالمو کاملا بد میکنه. الآن با این شرایط احتمالش است انسداد مزمن ریوی داشته باشم؟ من همه این مواردو خوندم کمی گیج شدم. ممنون میشم جوابمو بدید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممکنه شما دچار آسم و یا آسیب ریه شده باشید. نیازه با انچام تست تنفسی و بررسی توس طمتخصص ریه متبحر مشکل اصلی را متوجه و درمان شوید. از این لینک میتونید از بهترین متخصصان ریه نوبت بگیری.
      متخصص ریه