دلایل ترشح پستان چیست و چه موقع ترشحات سینه خطرناک است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترشحات پستانی علت‌های مختلفی دارند که می‌تواند از بیماری گرفته تا دلایل فیزیولوژیک متفاوت باشد. برای تشخیص علت این علامت باید به دکتر داخلی یا دکتر زنان مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ترشح پستان

سینه یا پستان عضوی در زنان است که می‌تواند ترشحات مختلفی را داشته‌باشد. ترشح از پستان یکی از علائمی است که می‌تواند در بیماری‌ها و موارد زیادی بروز کند. البته توجه داشته‌باشید که ترشح از سینه می‌تواند در مردان و در زنان بروز کند. زیرا غدد پستانی در هر دو جنس دیده می‌شود، اما عموم ترشحات از زنان دیده‌می‌شود.

آیا شما هم دچار ترشحات پستانی شده‌اید؟ آیا از پستان‌های شما ترشحات رنگی خارج می‌شود؟ درمان این علامت چیست؟ در چه بیماری‌هایی ممکن است که ترشحات پستانی بروز کند؟ برای اینکه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌شود،‌ این مطلب دکترتو را بادقت بخوانید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکترهای متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ترشح پستان نشانه چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که ترشح سینه نشانه چیست! هر مایعی که از نوک سینه به بیرون تراوش می‌کند، به عنوان ترشحات پستانی در نظر گرفته می‌شود. ترشحات پستانی در زنان باردار یا زنان شیرده ممکن است غیرطبیعی نباشد، اما عاقلانه است که هر گونه تخلیه‌ی ناگهانی نوک پستان و بی‌سابقه توسط پزشک ارزیابی شود. تخلیه‌ی نوک پستان در مردان در هر شرایطی نشان‌دهنده‌ی یک مشکل است و نیاز به ارزیابی بیشتر دارد.

یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه به صورت خود‌به‌خود یا در زمان فشار دادن آنها ممکن است ترشحاتی داشته‌باشند. ترشح نوک پستان ممکن است شیر مانند، روشن، زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونین باشد. از طریق همان منفذی که شیر از آن خارج می‌شود، ترشحات غیرشیری نیز خارج می‌شوند. قوام ترشحات نوک پستان می‌تواند متفاوت باشد، ممکن است غلیظ و چسبناک و یا رقیق و آبکی باشد.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

ترشح نوک پستان ممکن است شیر مانند و یا روشن، زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونین باشد.

علت ترشح از سینه چیست؟

ترشح از پستان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد. برخی از این علت‌ها فیزیولوژیک یا طبیعی و برخی دیگر پاتولوژیک و بیماری‌زا هستند. این که کدام‌یک باعث ایجاد این علامت شده‌اند، به علائم همراه ترشح پستان هم بستگی دارد. در ادامه برخی از این موارد را موردی و برخی دیگر را به طور مبسوط بررسی کرده‌ایم.

به نقل از nhs، علل احتمالی ترشحات پستانی عبارتند از:

  • مصرف قرص‌های ضدبارداری
  • سرطان سینه
  • کارسینوم مجرایی (DCIS)
  • اختلالات غدد درون‌ریز
  • آسیب یا ضربه به پستان
  • استفاده از برخی دارو‌ها
  • تغییرات هورمون‌های چرخه پریود
  • بیماری پاژه‌ی پستان
  • التهاب پستان در نواحی اطراف مجاری شیری
  • پرولاکتینوما (توده غیرسرطانی در غده هیپوفیز که باعث ترشح بیش‌از‌حد هورمونی به نام پرولاکتین که مسئول تحریک ترشح شیر از پستان است، می‌شود.)

ترشحات پستان داری و نگرانی؟

برای تشخیص علت آن با متخصص زنان مشورت کن.

۱. ترشح از نوک سینه در بارداری و شیردهی

ترشح از نوک پستان بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است. در مراحل اولیه‌ی بارداری، برخی از زنان متوجه ترشحات روشنی از نوک سینه‌ی خود می‌شوند که در مراحل بعدی بارداری، این تخلیه ممکن است ظاهری آبکی و شیری پیدا کند. ترشحات شیری پس از قطع شیردهی به فرزندتان، به طور معمول در هر دو سینه دیده‌می‌شود و می‌تواند تا دو یا سه سال پس از قطع شیردهی ادامه یابد.

۲. تحریک نوک سینه

تحریک یا فشردن سینه‌ها ممکن است باعث ترشح مایع شود. در مواقع استفاده از سوتین یا در حین ورزش و حرکات شدید بدنی مانند دویدن که نوک پستان تحریک می‌شود، بروز ترشح پستانی طبیعی است.

ترشح از نوک پستان بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است.

۳. تغییرات فیبروکیستیک پستان

به وجود یا رشد بافت فیبروز و کیست در پستان‌ها اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک پستان ممکن است باعث ایجاد توده سینه یا ضخیم‌شدن بافت پستان شود، با این وجود نشان‌دهنده‌ی سرطان نیستند. علاوه‌بر ایجاد درد و خارش، تغییرات فیبروکیستیک پستان در بعضی موارد سبب ترشحات پستانی روشن، سفید، زرد یا سبز می‌شود.

۴. گالاکتوره: علت ترشح سفید از پستان

عبارت گالاکتوره به سادگی شرایطی را توصیف می‌کند که از پستان زنان در شرایطی که شیر نمی‌دهند، شیر و یا ترشحات شیری رنگ خارج می‌شود. گالاکتوره بیماری نیست و علل بسیاری دارد که شامل موارد می‌شوند:

  • تومورهای غده هیپوفیز
  • برخی از داروها: از جمله برخی از داروهای هورمونی و داروهای روان‌گردان
  • برخی از گیاهان: مانند رازیانه
  • کم‌کاری تیروئید
  • مواد مخدر: از جمله ماری جوانا.

۵. ترشح چرکی از پستان به علت عفونت

ترشحات پستانی که حاوی چرک هستند ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت در پستان باشد، که به عنوان ورم پستان (ماستیت) نیز شناخته می‌شود. ماستیت معمولا در زنان شیرده مشاهده می‌شود اما می‌تواند در زنان که شیرده نیستند نیز ایجاد شود. اگر عفونت یا آبسه در پستان دارید، ممکن است متوجه شوید که پستان شما دردناک، قرمز یا در لمس گرم است.

ترشح از پستان علت های مختلفی دارد.
یکی از علت‌های ترشح پستان ممکن است عفونت باشد.

۶. ترشح از نوک سینه به علت های دیگر

برخی از علت‌های دیگر که باعث ترشحات پستانی می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • گشاد‌شدن مجرای پستانی: دومین علت شایع ترشحات غیرعادی پستانی است. معمولا در زنانی که نزدیک به یائسگی هستند دیده می‌شود. این وضعیت منجر به التهاب و انسداد احتمالی در مجاری واقع در زیر نوک پستان می‌شود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، عفونت ممکن است گسترش یابد و منجر به ترشح غلیظ مایل به سبز از نوک پستان شود.
  • پاپیلومای داخل مجاری: یک تومور خوش‌خیم و زگیل مانند در یک مجرای شیری است که می‌تواند با ترشح خونی همراه است و شایع‌ترین علت ترشحات غیرطبیعی از پستان است. به نظر می‌رسد خود به خود اتفاق می‌افتد و یک مجرای واحد را درگیر می‌کند و وقتی که ملتهب شوند، باعث ترشحات خونی و چسبنده می‌شوند. اگر چه ممکن است ترشحات خونی خود‌به‌خود برطرف شوند، اما این وضعیت نیاز به ارزیابی با سونوگرافی از ناحیه پشت نوک پستان و هاله سینه دارد. اگر سونوگرافی یک ضایعه را در کانال شیری نشان می‌دهد، برای تأیید تشخیص و رد‌کردن پاپیلوم یا سرطان بیوپسی نیاز است.
  • سرطان سینه: اغلب ترشحات پستانی ناشی از یک وضعیت خوش‌خیم هستند. با‌این‌حال، رخ‌دادن سرطان پستان امکان‌پذیر است، به خصوص اگر:
    • یک توده در سینه خود داشته‌باشید.
    • فقط یک پستان تحت تاثیر قرار گرفته‌باشد.
    • ترشحات حاوی خون باشد.
    • تخلیه خود‌به‌خودی و پایدار باشد.
    • ترشحات تنها یک مجرای واحد را تحت تاثیر قرار داده‌باشند.
ترشحات سینه به دلیل سرطان سینه
سرطان سینه می‌تواند یکی از علل ترشحات سینه باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

ترشحات پستانی به ندرت نشانه‌ای از سرطان پستان است، اما ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد.

اگر شما هنوز هم پریود می‌شوید و ترشحات از نوک پستان پس از چرخه‌ی قاعدگی بعدی خود‌به‌خود بهتر نمی‌شود، برای ارزیابی بیشتر به دکتر زنان و زایمان مراجعه‌کنید. با‌این‌حال، اگر شما یائسه شده‌اید و شاهد ترشحات پستانی هستید که یک پستان و یک مجرای واحد را درگیر کرده‌است، برای ارزیابی بیشتر سریعا به دکتر زنان مراجعه‌کنید.

برای درمان ترشحات پستان به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای اینکه ترشحات پستانی را درمان کنید یا بدانید که علت آن چیست می‌توانید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید. اگر می‌خواهید که از دکتر داخلی و یا زنان نوبت بگیرید یا با آنها مشاوره‌ی تلفنی یا متنی داشته‌باشید، می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با جستجوی تخصص داخلی یا زنان در شهر مورد نظر خود، به لیستی از پزشکان داخلی یا زنان در شهر خود دسترسی داشته‌باشد و از بهترین آنها نوبت بگیرید.

تشخیص علت ترشح سینه
برای تشخیص علت ترشح سینه می‌توان از ماموگرافی استفاده کرد.

تشخیص علت ترشح پستان

اگر ارزیابی اولیه‌ی پزشکی نشان دهد که ترشحات غیرطبیعی است، پزشک ممکن است از تست‌های بیشتری برای تعیین بیماری زمینه‌ای که باعث ایجاد مشکل شده‌است، درخواست کند. تست‌های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر موارد زیر باشد:

  • تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه
  • اسکن مغزی
  • عمل جراحی خارج‌کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان.

برای تشخیص علت ترشح پستان هر چه زودتر با متخصص مشورت کن.

درمان ترشح سینه چگونه انجام می شود؟

اکنون می‌دانید که کدام انواع ترشح سینه از انواع طبیعی و کدامیک خطرناک و غیرطبیعی هستند. برای اینکه نوع غیرطبیعی آن را درمان کنید، باید بدانید که علت ایجاد آن چه بوده‌است. از طرفی به خاطر داشته‌باشید که نوع طبیعی ترشح سینه می‌تواند به خودی خود رفع شود. برای رفع ترشح سینه از نوع طبیعی، نیازی به انجام کاری نیست. اگر شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از پدهایی که در سینه‌بند‌ها و سوتین‌ها قرار می‌گیرند استفاده کنید. همچنین اگر ترشحات به علت شیردهی باشند، می‌توانید برای درمان آنها از خالی کردن سینه‌ی خود کمک بگیرید. این کار به کاهش ترشحات ناگهانی از سینه کمک می‌کند.

از طرفی برای برطرف کردن ترشحات سینه که غیرطبیعی هستند، می‌توانید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید. بعد از بررسی علت ایجاد این ترشحات می‌توان برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. گاهی ممکن است که با دریافت درمان دارویی این مسئله برطرف شود.

می‌توانید از مشاوره تلفنی با دکتر زنان کمک بگیرید.

پیشگیری از ترشح سینه چگونه انجام می شود؟

از ترشحات سینه نمی‌توان پیشگیری کرد. به خاطر داشته‌باشید که برای درمان ترشحات سینه می‌توانید از دکتر زنان و یا دکتر داخلی کمک بگیرید، اما تا زمانی که این مسئله بروز پیدا نکند، نمی‌توانید برای درمان آن اقدام خاصی را انجام دهید.

کیست سینه چیست؟
کیست سینه انواع مختلفی دارد و می‌تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

ترشح از پستان علامتی است که می‌تواند علل مختلفی داشته‌باشد. برخی از این علت‌ها بیماری هستند و برخی دیگر نشان‌دهنده‌ی شرایط عادی مانند تحریک نوک پستان و یا شرایطی مانند قاعدگی هستند. برای اینکه این موارد را به درستی بررسی کنید و علت این علائم را پیدا کنیم، باید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید.

در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان و دکتر داخلی از شهر خود آشنا شوید و نوبت حضوری، مشاوره تلفنی و یا مشاوره متنی دریافت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

ترشح از سینه می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد که یکی از آنها بارداری و همچنین شیردهی است. همچنین ممکن است که در اثر بیماری‌هایی که در هورمون‌های بدن شما عدم تعادل ایجاد کنند، می‌توانند باعث ترشح از سینه‌های شما شوند. همچنین عفونت پستان می‌تواند باعث ترشح از سینه‌های شما شود.

در مواقعی که پریود می‌شوید، ممکن است که پستان‌های شما دردناک و سفت شود. همچنین در مواردی ممکن است که از پستان‌های شما ترشح خارج شود. ترشحاتی که از سینه‌ها در زمان پریود خارج می‌شود، قهوه‌ای و یا خونی است.

ترشح شیری رنگ ممکن است که همان شیر باشد که از سینه‌ها خارج می‌شود. کسانی که باردار هستند، به علت بالا و پایین شدن هورمون‌هایشان، از نوک سینه‌هایشان ترشح شیری رنگ خارج می‌شود. مادران شیرده هم که تکلیفشان مشخص است و چیزی که از سینه‌های آنها خارج می‌شود، شیر است. برای افراد دیگر هم ممکن است که به علت بالا رفتن هورمون‌های گالاکتوره، ترشح شیر از نوک سینه‌ها شیر اتفاق می‌افتد. در مواردی نیز ممکن است که ترشحات عفونی سفید و شیری رنگ باشند.

یکی از ترشحات زردرنگی که از پستان‌ها خارج می‌شود، آغوز است. آغوز اولین شیری است که از پستان‌های مادر خارج می‌شود. این شیر بسیار مفید است و حاوی بسیاری از ایمونوگلوبولین‌هاست. گاهی نیز ممکن است که از پستان‌ها ترشحات زردرنگ خارج شود و عفونی باشد.

ترشح سبز رنگ ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد.

ترشحات سفید از پستان می‌تواند ناشی از عفونت باشد یا همان شیر است.

موردی که خیلی به تشخیص کمک می‌کند، استفاده از خودآزمایی پستان است. با اینکار می‌توانید احتمال وجود کیست و توده‌های خطرناک و طبیعی را پیش از موعد بررسی کنید. درواقع خودآزمایی پستان به شما کمک می‌کند که اگر به بیماری خاصی مبتلا شده‌اید، پیش از موعد آن را تشخیص دهید و برای درمان و تشخیص دقیق‌تر آن اقدام کنید.

خون آمدن از نوک سینه می‌تواند ناشی از آسیب و یا وجود توده باشد. توجه داشته‌باشید که برخی از افرادی که به سرطان سینه مبتلا هستند، معمولا با ترشحات خونی از نوک سینه می‌توانند آن را تشخیص دهند. بنابراین برای اینکه این مورد را بررسی کنید و اگر مسئله‌ی خطرناکی است آن را پیش از موعد و یا در هنگام ضرورت تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید، لازم است که به محض دیدن این علامت به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید.
خون امدن از نوک سینه ممکن است علت خاصی نداشته‌باشید اما باعث ایجاد ترس و وحشت در فرد شود.

هنگامی که سینه ترشح داشته‌باشد و همراه با درد باشد، باید مراقبت باشید که حتما به دکتر مراجعه کنید. هرچند گاهی ممکن است که درد همراه با ترشح از پستان به علت فیبروز کیستیک سینه باشد که موردی خوش‌خیم و بدون نگرانی است. این موارد می‌تواند هم ترشح از سینه و هم درد سینه را به همراه داشته‌باشد. اما در معاینه پزشک و حتی در خودآزمایی می‌توان تشخیص داد که علت ایجاد آن چیست.
بنابراین برای اینکه مطمئن باشید که مشکلی وجود ندارد و سرطان سینه یا کیست‌های خطرناک سینه باعث ایجاد این درد و ترشح همزمان نشده‌است، باید به دکتر زنان و یا دکتر داخلی مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.

اگر زخم روی سینه از روی خراش و آسیب فیزیکی نباشد، برای تشخیص علت آن باید به دکتر مراجعه کنید. گاهی ممکن است که زخم همراه با فرورفتگی و یا بیرون‌زدگی باشد. در این موارد باید بدانید که ممکن است بدخیمی و یا مشکلی غیرطبیعی در پستان‌ها در حال وقوع باشد. بنابراین برای اینکه مطمئن شوید که مشکلی شما را تهدید نمی‌کند، باید یک متخصص مسئله‌ی شما را بررسی کند.

علت شیر آمدن از سینه، می‌تواند عدم تعادل هورمونی باشد. اگر پرولاکتین شما بالا باشد، ممکن است که ترشحات شیری از سینه بروز پیدا کنند. در چنین مواردی برای بررسی بیشتر باید آزمایش دهید. اگر پرولاکتین بالا باشد ممکن است که به گالاکتوره مبتلا شوید. گالاکتوره به معنی ترشحات شیری از سینه است. در این موارد باید علت بالا بودن هورمون پرولاکتین بررسی شود زیرا می‌تواند خطرناک باشد. بالانس هورمونی اهمیت زیادی دارد و برای کنترل آن باید تحت نظر باشید.

امتیاز شما به مقاله:
(3.7از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ترشحات پستانی

  1. Arvin.frad گفت:

    سلامو خسته نباشید.من آقایی هستم ۲۸ ساله ک الان تقریبا حدود یکساله متوجه ی چیزی شبیه ب جوش اما خیلی کوچیک کنار نوک سینم شدم ک با فشار دادن دو انگشت ی ماده سفید رنگ برصورت خمیر مانند و چسبناک البته ب شدت ریز یعنی ب اندازه ی خط ازش خارج میشه.لطفا بهم بگین ک نشون دهنده ی چیه آیا سرطانی چیزیه خدایی نکرده یا چیز خاصی نیس چون هیچ گونه دردی ندارم.و فقط زمانی ک با دو انگشت فشار میدم این ترشح شیر مانند چسبناک از کنار نوک سینم ک ب شکل جوش خیلی کوچیک هست خارج میشه.لطفا بهم پیامک بدید دکتر عزیزو گرامی ب شدت نگرانم و نزدیک ب عقد کردن هستم نمیخام در صورت حاد بودن ب کسی ک دوسش دارم آسیب برسه.
    ۰۹۳۰۵۲۰۸۸۵۲

  2. مژگان گفت:

    سلام خسته نباشید من از سینم ترشح شیری رنگ میاد فشار میدم متاهلم باردار نیستم این موضوع نگران کنندس برام میشه بگید دلیلش چیه؟؟

    1. مریم هستم گفت:

      سلام خسته نباشید من متعلق هستم وموقع فشار دادن سینه ترشحات قهوه ای رنگی از سینم خارج میشه این موضوع خیلی نگرانم کرده خواهش میکنم راهنمایم کنید

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله می تواند خطرناک باشد
        احتمال کیست پستانی و چرک وجود دارد
        در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید

        https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  3. رضوان احمدی گفت:

    سلآم من اروز متوجه شدم منافذ شیری نوک سینه که همیشه سفیده سیاه رنگه که فشار دادم ماده سفت اومد بیرون که شبیه لخته خون بود نمیدونم دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. ناشناس گفت:

      عزیزم دلیل خاصی نداره

  4. Parisa گفت:

    سلام وقتتون بخیر من ۲ سال زایمان کردم ولی پسرم از شیر خودم نخورد نوک سینم رو فشار دادم یه مایع خاکستری یا سیاه از سینم اومد خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنید.

    1. سارینا گفت:

      سلام  من حدود دوهفتس از سینم ترشحات شیری دارم خودمم مجردم و رابطه جنسی نداشتم ۲۲سالمه طول ترشح پریودم شدم و تموم شد ترشحم خ زیاد نیس فقط سینمو ک فشار میدم اول ابکی بعد یکم شیر میاد ریزش موهم پیدا کردم ازمایش تیروعیدم دادم مشکلی نداشتم ولی پودر چاقی مصرف میکردم احساس میکنم از اونه

      برای قطع این مشکل باید چیکار کرد؟

  5. سحر گفت:

    سلام وقت بخیر من دختر مجرد هستم خب ۲۳ساله از سینه چپم ترشح ابکی یه ذره میاد ایا نگران کننده هس؟

    1. Roya گفت:

      سللم.منم اینجوریم…چیشد دکتررفتین علتش چیه

  6. ستاره گفت:

    سلام . من ار دیروز تو سینه ی چپم احساس سوزش و درد میکنم و جای سوزش هر بار عوض میشه الان رفتم نوک سینمو فشار دادم یه مایع سفید رنگ ازش خارج شد و از سینه راستم که درد نمیکنه هم خارج شد وقتی فشار دادم. میشه راهنماییم کنید که چیکار کنم و آیا خطری داره یا خیر؟ممنون

  7. زهرا ه گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من مدتی هست که ترشح از هردو سینه ام دارم ولی فقط بافشار دادن خارج میشه به رنگ تقریبا سبز هست دکتر برام ازمایش هورمون داده بود انجام دادم بالا نبوده میشه لطف کنید راهنماییم کنید چه کاری باید انجام بدم

    1. ناشناس گفت:

      سلام منم همین مشکل دارم میشه لطف کنید بگین چیکار کردین دکتر چی گفت

  8. ماندانا گفت:

    سلام من خیلی وقته اقدام به بارداری کردم ولی خبری نیست.همیشه پریودم ناتنظیمه .همیشه وقتی پریودم یکم عقب میشدسینه هام روفشارمیدادم ترشحی نداشت .این چندماه پریودیم روحساب کردم شده تقریبا دوماهی یکبار.بعداز پنج ماه که هردوماه پریودمیشدم این ماه تقریبا هفتادروز گذشته وپریودنشدم نوک سینه هام فشردم ترشح شیری مانندازش بیرون اومد برخی ازعلایم بارداری هم دارم ولی چون قبلا هم بااینکه علایم بارداری داشتم بازم پریودمیشدم .الان میخوام بدونم ترشحات سینم به دلیل بارداری هست یامریضی؟؟

    1. زهرا ه گفت:

      سلام وقتتون بخیر.من مدتی هست که ترشح از هردو سینه ام دارم ولی فقط بافشار دادن خارج میشه به رنگ تقریبا سبز هست دکتر برام ازمایش هورمون داده بود انجام دادم بالا نبوده میشه لطف کنید راهنماییم کنید چه کاری باید انجام بدم

    2. پریا گفت:

      چیشد باردار بودین؟ 😍

      1. یگانه گفت:

        سلام من دختر مجردم از هر دو سینه ام مایه سفید رنگ میاد چیکار کنم

        1. همیار دکترتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          می‌تونین برای معاینه و بررسی‌های لازم برای به متخصص زنان مراجعه کنین:
          لیست متخصصین زنان

  9. سمیرا گفت:

    من ۱۰سال پیش متوجه شدم داخل هردوتا سینم توده دارم سینه چپ روعمل کردن وتوده هاروبرداشتن بعداز ازمایش گفتن خوش خیم ولی یک سال بعد دوباره توده ها درست شدن ومن دیگه پیگیری نکردم الان ازهردوسینم مایع زرد رنگ ترشح میشه اگر میشه راهنماییم کنید

    1. ناشناس گفت:

      سلام من ۳۹ساله هستم پسرم ۱۱سالشه احالا مشکل نازایی دارم از بعضی وقتا با فشار سینهام یه مایه زرد رنگ درمیاد آزمایش دادم پرولاکتینم بالاست دارم دارو استفاده میکنم شانس بارداری دارم

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام دوست عزیز
        با وجود پرولاکتین بالا یا ابستنی کاذب باز هم شانس بارداری دارید
        لطفا تحت نظر پزشک باشید

  10. ص.ع گفت:

    شلام من حدود شش ماه پیش پسرم رو از, شیر گرفتم. دوروز پیش متوجه خون روی لباسم شدم. واینکه خون از نوک سینم خارج نمیشه از قسمت هاله قهوهای خارج میشه. خیلی میترسم. ممکنه سرطان باشه. کمکم کنید لطفا

    1. مليحه گفت:

      سلام وخسته نباشید من از سینه راستم ترشحاتى خارج میشد بعد دکتر رفتم سونو نوشتن گفتن کیست های ریز دارم دارویی به من ندادن تا اینکه سینم ورم کرد و قرمز شد وبا کمى ترشح دوباره سونو انجام دادم و داروى مترو نیدازول ۵٠٠ استفاده کردم بهتر نشدم دکترم نمونه بردارى هم انجام داد گفتن خوبه گفتن یه MRI هم انجام دهم من خیلى نگرانم حالم اصلأ خوب نیست میشه منو راهنمایی کنید

      1. دکتر آنوری گفت:

        بهتره به یه چکاپ و MRI کامل بری برای احتیاط برو به دکتر غدد و سرطان هردو برو سهل انگاری نکن بعضی دکتر ها هست که میگه کیست های کوچیک با نمونه برداری یا عمل کوچیک برداشته میشه ولی به هیچ وجه این کارو نکن چون شاید سرطان باشه و متاستاز بده به بخش های بدنت اگه ورم کرد و نوک سینت فرو رفته بشه و حتی قرمزی و سفت شدن سینت علائم هشداری سرطان هست

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          ممنونم از کامنت بجا و راهنمایی خوبتان

    2. ناشناس گفت:

      نگران نباشید شاید به خاطر خشکی هست معمولا بعد از قطع شیر دهی دیده میشه ولی برا احتیاط حتما برید به دکتر قابل اعتماد و شناخته شده

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سپاس از راهنمایی خوب تان
        تندرست باشید