آیا ترشحات واژن غیر طبیعی است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ترشحات واژن یکی از علامت‌هایی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات غیرطبیعی و یا طبیعی باشد. باید به علائم همراه با ترشحات واژن توجه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

ترشحات واژن

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

ترشحات واژن از غده کوچکی در واژن تولید می‌شوند و وظایف مختلفی دارند. این ترشحات نشان‌دهنده‌ی موارد بسیاری هستند. در واقع از طریق بررسی این ترشحات می‌توان به اطلاعات بسیاری در بدن زن پی برد. همچنین بسیاری از بیماری‌های زنان، می‌توانند همراه با ترشحات واژن باشند که شناخت آنها به درمان بیماری کمک می‌کند.

در ادامه به بررسی انواع ترشحات واژن می‌پردازیم که می‌توانند طبیعی و یا غیرطبیعی باشند. هر کدام از ترشحات واژن، رنگ، قوام و بوی مخصوص به خود را دارند که به صورت احتمالی می‌توانند در تشخیص مشکل کمک‌کننده باشند. توجه داشته‌باشید که ترشحات به تنهایی نمی‌توانند تعیین‌کننده باشند و باید به علائم همراه هم توجه کرد.

در صورتیکه ترشحات واژن دارید و نگران این هستید که این ترشحات نشان‌دهنده‌ی بیماری خاصی باشند،‌ باید به دکتر زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن شامل مایع ترشح شده از غدد کوچکی در واژن و دهانه رحم است. ترشحات واژینال در سیستم تولید مثل زنان نقش مهمی دارد. ترشحات ساخته‌شده توسط غدد داخل واژن و دهانه رحم، سلول‌های مرده و باکتری را به بیرون از بدن دفع می‌کند. این کار واژن را تمیز نگه می‌دارد و به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. بسیاری از اوقات، ترشحات واژن کاملا طبیعی است.

بوی ترشحات در زمان بارداری یا در صورت عدم رعایت بهداشت شخصی تغییر خواهدکرد. هیچ کدام از این تغییرات علائم خطر نیست. با این حال، اگر رنگ، بو یا قوام ترشحات نسبت به حالت عادی تغییر کند، به خصوص اگر خارش یا سوزش واژن نیز داشته‌باشید، ممکن است دچار عفونت یا مشکلات دیگری شده‌باشید. مقدار، بو و رنگ آن بسته به جایی از چرخه قاعدگی که فرد درآن قرار دارد، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، هنگام تخمک‌گذاری، شیردهی یا تحریک جنسی، ترشحات بیشتر می‌شوند.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

ترشحات واژن به انگلیسی

ترشحات واژن یکی از مواردی است که هم نوع طبیعی و هم غیرطبیعی دارد. از روی ترشحات واژن نمی‌توان اطمینان داشت که چه مشکلی برای آلت تناسلی زنانه ایجاد شده‌است، اما می‌توان به تغییر در آن شک کرد. ترشحات واژن به انگلیسی vaginal discharge گفته می‌شود. واژینال به معنی مرتبط با واژن و دیسچارج به معنی بیرون ریزی و ترشحات است. هنگامی که ترشحات واژن غیرطبیعی باشد و چرکی شود، به آن لکوره گفته‌می‌شود. این واژه در اصطلاح پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر رنگ، بو یا قوام ترشحات نسبت به حالت عادی تغییر کند، به خصوص اگر خارش یا سوزش واژن نیز داشته‌باشید، ممکن است دچار عفونت یا مشکلات دیگری شده‌باشید. مقدار، بو و رنگ آن بسته به جایی از چرخه قاعدگی که فرد درآن قرار دارد، می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، هنگام تخمک‌گذاری، شیردهی یا تحریک جنسی، ترشحات بیشتر می‌شوند.

ترشحات واژن در طول چرخه قاعدگی

ترشحات روزهای مختلف دوره‌ی قاعدگی متفاوت است. ترشحات واژن به قبل از پریود، بعد از آن و در زمان پریود تقسیم می‌شوند. در کنار حوادثی که برای رحم و تخمدان‌ها رخ می‌دهد،‌ ترشحات واژن هم به دنبال آنها تغییراتی می‌کند که در ادامه به معرفی این تغییرات می‌پردازیم.

روزهای ۱ تا ۵؛ ترشحات واژن در پریود

در ابتدای چرخه، به علت ریزش دیواره داخلی رحم، ترشحات معمولا قرمز یا خونی است. گاهی این ترشحات به صورت پودرهای قهوه‌ای تیره از واژن خارج می‌شود که به معنی خون تجزیه شده‌است.

واژن در دوره‌های مختلف ترشحات مختلف دارد.
انواع ترشحات واژن در دوره‌های مختلف پریود

روزهای ۶ تا ۱۴؛ ترشحات واژن بعداز پریود

پس از اتمام عادت ماهیانه، ترشحات واژن کم‌تر از حد معمول می‌شود. با شروع رشد و بلوغ تخمک، ترشحات مخاط دهانه رحم کدر، سفید و یا زرد خواهد شد و ممکن است چسبنده باشد. این مخاط شبیه به سفیده‌ی تخم مرغی است که اندکی حرارت دیده‌باشد.

روزهای ۱۴ تا ۲۵؛ ترشحات واژن بعد از تخمک گذاری

 چند روز قبل از تخمک‌گذاری، ترشحات نازک و لغزنده (شبیه سفیده تخم مرغ) خواهندشد. پس از تخمک‌گذاری، ترشحات باز هم به رنگ کدر، سفید یا زرد تبدیل می‌شوند و احتمالا چسبناک خواهدبود.

روزهای ۲۵ تا ۲۸؛ ترشحات واژن قبل از پریود

تا قبل از شروع دوره بعدی عادت ماهیانه، ترشحات گردن رحم روشن و کمتر می‌شود. بنابراین، آنچه که از واژن خارج می‌شود به شکل سفیده‌ی تخم مرغی است که حرارت ندیده‌است.

برای مشورت در مورد هر مشکلی در رابطه با ترشحات واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین دکتر زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن می‌تواند انواع مختلفی داشته‌باشد. انواع مختلف ترشحات واژن نشان‌دهنده‌ی طبیعی و غیرطبیعی بودن آن هستند و میزان این ترشحات به چرخه‌ی جنسی زن بستگی دارد. اگر می‌خواهید درباره‌ی ترشحات واژن بیشتر بدانید، مطالب زیر را بادقت بخوانید.

دچار خارش شدید و عفونت واژن شدی؟

همین الان با متخصص صحبت کن!

۱. ترشحات رنگی واژن (انواع ترشحات واژن از نظر رنگ)

در ادامه به معرفی انواع ترشحات واژن متناسب با رنگ آن‌ها می‌پردازیم. برخی از این تشرحات نشان‌دهنده‌ی عفونت، خشکی، خونریزی و مسائل دیگر هستند که بیشتر درباره‌ی آنها توضیح خواهیم داد.

ترشحات قرمز رنگ واژن

طیف ترشحات قرمز رنگ می‌تواند از روشن تا رنگ تیره و شبیه زنگ‌زدگی متفاوت باشد. ترشحات قرمز به علت خونریزی در طول یک دوره قاعدگی است. طول چرخه قاعدگی ۲۱ تا ۳۵ روز (به طور میانگین ۲۸ روز) است و خونریزی قاعدگی ۳ تا ۵ روز به طول می‌انجامد.
گرچه خونریزی بین دوره‌های قاعدگی دلایل خوش‌خیمی دارد، اما در صورت اتفاق‌افتادن آن، باید به پزشک مراجعه‌کرد، زیرا گاهی می‌تواند نشان‌دهنده مسائل جدی باشد. با گذشت یک سال بدون خونریزی پس از یائسگی، در صورت مشاهده خونریزی دوباره، به دلیل احتمال وجود سرطان اندومتر به پزشک مراجعه‌کنید.

ترشحات پنیری واژن و سفیدرنگ

طیف ترشحات سفید رنگ واژن، از کرم تا زرد روشن است. اگر فرد علائم دیگری ندارد، ترشحات سفید طبیعی است. با این حال اگر ترشحات سفید، دارای قوام پنیر مانند یا همراه با بوی شدیدی باشد، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد و باید به پزشک مراجعه‌کرد. توجه داشته‌باشید که ترشحاتی که نشان‌دهنده‌ی عفونت قارچی یا کاندیدایی در فرد باشد، تکه تکه و پنیری هستند. از طرفی، خارش و سوزش نیز به همراه دارند.
ترشحات سفید، غلیظ و بدبو که می‌تواند همراه با خارش و یا سوزش نیز باشد، معمولا نشان‌دهنده عفونت قارچی است.

ترشحات زرد رنگ واژن یا ترشحات سبز رنگ واژن

ترشحات زرد کم‌رنگ، به خصوص در هنگام تغییر رژیم غذایی یا استفاده از مکمل های غذایی، طبیعی است. اما ترشحات زرد تیره، زرد مایل به سبز و سبز رنگ نشان‌دهنده عفونت‌های باکتریایی یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی هستند. در صورت مشاهده ترشحات با بافت ضخیم و غلیظ و دارای بوی بد شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

انواع ترشحات واژن می‌توانند طبیعی و یا غیرطبیعی باشند. هر کدام از ترشحات واژن، رنگ، قوام و بوی مخصوص به خود را دارند که به صورت احتمالی می‌توانند در تشخیص مشکل، کمک‌کننده باشند. ترشحات به تنهایی نمی‌توانند تعیین‌کننده باشند و باید به علائم همراه توجه کرد.

ترشحات صورتی رنگ واژن

ترشحات صورتی می‌تواند صورتی روشن یا تیره و گاهی حاوی مقدار کمی خون باشد. ترشحات صورتی معمولا همراه با لکه بینی در شروع دوره قاعدگی، ظاهر می‌شود. همچنین می‌تواند نشانه لانه‌گزینی در اوایل بارداری باشد. برخی افراد در هنگام تخمک‌گذاری دچار لکه‌بینی می‌شوند که می‌تواند باعث ترشحات صورتی شود. ترشحات صورتی پس از رابطه جنسی به علت پارگی‌ها یا خراش‌های کوچک ایجاد‌شده، می‌تواند مشاهده‌شود.

ترشحات روشن و شفاف واژن

اکثر ترشحات واژینال روزانه شفاف یا سفید و دارای بافت لزج شبیه سفیده تخم مرغ هستند. این نوع ترشحات در زمان تخمک گذاری، تحریکات جنسی و بارداری دیده می‌شود و طبیعی است.

ترشحات واژن انواع مختلفی دارد.
انواع ترشحات واژن

ترشحات خاکستری رنگ واژن

ترشحات واژینال خاکستری طبیعی نیست و معمولا نشان‌دهنده عفونت باکتریایی به اسم واژینوز باکتریایی است که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. در صورت بروز ترشحات خاکستری باید سریعا به پرشک مراجعه کرد. علائم واژینوز باکتریایی عبارتند از؛

  • خارش
  • سوزش
  • بوی شدید
  • قرمزی در اطراف ورودی واژن

ترشحات بی رنگ واژن

واژن ترشحات طبیعی و بی‌رنگ هم دارد. زمانی که پریود شما تمام می‌شود وارد دوره‌ای می‌شوید که دیواره‌ی رحمی در حال ساخته‌شدن است. این دوره فاز استروژنی نامیده می‌شود. تا زمان تخمک‌گذاری، ترشحات رحمی که از واژن بیرون می‌ریزند، بی‌رنگ و مانند سفیده‌ی تخم مرغی است که هیچ حرارتی ندیده‌است. این ترشحات کمی قوام موکوزی و سفت دارند و اندکی چسبناک هستند. اما رقیق‌تر از ترشحات بعد از نیمه‌ی چرخه‌ی قاعدگی و تخم‌گذاری هستند.

۲. ترشحات طبیعی واژن

رحم از آن دسته اعضای بدن است که دارای غددی است که ترشحات خود را به داخل آن می‌ریزند. از طرفی، دیواره‌ی رحم ریزش می‌کند. خروجی رحم به داخل واژن باز می‌شود و با اینکه خود واژن هیچ غده‌ی ترشح‌کننده‌ای ندارد، اما حاوی ترشح‌های رحم است. بنابراین به طور طبیعی، واژن همیشه ترشحاتی دارد. به نقل از my.clevelandclinic؛

ترشحات طبیعی واژن شامل خونریزی قاعدگی، ترشحات سفید شیری و یا بدون رنگ و رقیق در روز‌های مختلف چرخه‌ی قاعدگی.

گاهی ممکن است که برخی افراد ترشحات واژن رنگی داشته‌باشند و طبیعی هم باشد. نکته‌ای که درباره‌ی ترشحات واژن وجود دارد،‌ این است که نباید برای فرد ایجاد ناراحتی و آزردگی بکنند.

فواید ترشحات طبیعی واژن

ترشحات طبیعی واژن برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند. می‌دانیم که خود واژن هیچ غده‌ای برای ترشح ندارد. بنابراین فضای داخلی واژن می‌تواند خشک باشد که در زمان نزدیکی و یا حالت عادی خود که منقبض و جمع‌شده‌است،‌ می‌تواند احساس ناراحتی ایجاد کند.

ترشحات رحمی می‌تواند واژن را مرطوب و در حالتی متعادل نگه‌دارد. این ترشحات در دوره‌های مختلف قاعدگی، فرق می‌کنند و هر کدام متناسب با زمانی که تخمدان‌ها و رحم در حال فعالیتند، هستند. اگر واژن ترشح نمی‌داشت، در زمان نزدیکی، زن دچار دیسپارونی و یا درد هنگام نزدیکی می‌شد و سکس اصلا لذت‌بخش نبود.

از طرفی ترشحات واژن به حفظ فلور طبیعی آن کمک می‌کند و از ایجاد عفونت در آن جلوگیری می‌کند. واژنی که خشک باشد و یا ترشحات کمی داشته‌باشد، در خطر عفونت‌های قارچی و باکتریایی قرار دارد. همانطور که در دخترانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده‌اند و یا زنانی که یائسه شده‌اند، می‌توانیم این مورد را مشاهده کنیم.

می‌دونی بهترین روش درمان لکه بینی و خونریزی رحم چیه؟

۳. ترشحات غیرطبیعی واژن

اگر ترشحات همراه با هر علامت دیگری باشد که طبیعی نیست و به صورت روتین دیده‌نشده‌است،‌ می‌توان گفت که ترشحات غیرطبیعی هستند. مثلا ترشحات همراه با بوی بدن واژن باشند، یا اینکه همراه با سوزش و خارش باشند، لکه‌بینی دیده‌شود،‌ ترشحات خیلی زیاد باشد، نزدیکی دردناک باشد و بسیاری دیگر از موارد مختل‌کننده همراه با این ترشحات دیده‌شود. در این صورت می‌گوییم که ترشحات غیرطبیعی واژن وجود دارد.

برای مشورت در مورد هر مشکلی در رابطه با ترشحات واژن باید به دکتر زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۴. کاهش ترشحات واژن

کم بودن ترشحات واژن، در بازه‌ای از زندگی یک زن اتفاق می‌افتد. هنگامی که زن به دوره‌ی یائسگی نزدیک می‌شود، خود به خود از ترشحات واژن او کاسته می‌شود. این حالت برای بسیاری از خانم‌ها پیش می‌آید. معمولا زنان یائسه به خشکی واژن مبتلا می‌شوند و این به علت نازک شدن دیواره‌ی واژن و آتروفی آن (از بین رفتن سلول‌های واژن و کوچک‌تر شدن آن) و کاهش ترشحات رحمی است.

برای رفع مشکل این خانم‌ها معمولا از پماد‌های هورمونی مانند پماد استروژن استفاده می‌شود که می‌تواند مشکلاتی هم برای زن ایجاد کند. به هر حال یائسگی یکی از دوره‌های زندگی یک زن است که باید طی شود.

علت ترشحات واژن

هر گونه تغییر در تعادل باکتری‌های طبیعی واژن می‌تواند بو، رنگ و یا بافت ترشحات را تحت تاثیر قراردهد. در بیشتر افراد، عفونت‌ها یا عدم تعادل هورمونی مسئول تغیرات غیرمعمول ترشحات واژن می‌باشند.

موارد زیر می‌توانند تعادل باکتری‌های واژن را برهم زنند؛

  • استفاده از آنتی بیوتیک یا استروئید
  • واژینوز باکتریایی؛ یک عفونت باکتریایی است که در زنان باردار یا زنان دارای شرکای جنسی متعدد شایع‌تر است.
  • قرص‌های ضد‌بارداری
  • سرطان دهانه رحم
  • عفونت‌های کلامیدیایی یا سوزاک (STD)؛ بیماری‌های منتقله از راه جنسی
  • دیابت
  • عفونت واژن
  • دوش واژینال، صابون و یا لوسیون‌های معطر، ماده‌های معطر که در وان حمام می‌ریزند و کف می‌کند.
  • عفونت لگن پس از جراحی
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • تریکومونیازیس؛ یک عفونت انگلی است که معمولا ناشی از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده است.
  • آتروفی واژن؛ نازک‌شدن و خشک‌شدن دیواره واژن در طی یائسگی
  • التهاب واژن؛ سوزش در داخل یا اطراف واژن
  • عفونت قارچی واژن

۱. ترشحات واژن به همراه بوی بد واژن

گاهی ترشحات واژن همراه با بوی نامطبوعی است. همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، تنها ترشحات نمی‌توانند فاکتور قطعی برای تشخیص مشکل باشند. اما در صورتیکه علاوه بر ترشح، علامت‌های دیگری هم همراه آن دیده‌شوند، مسئله فرق می‌کند. یکی از علامت‌های همراه می‌تواند بوی بد واژن یا بوی متعفن باشد.

در صورتیکه بوی ماهی مرده همراه با ترشحات خاکستری و یا سبز (ممکن است رنگ‌های دیگری هم باشند) در واژن وجود داشته‌باشد، احتمال عفونت باکتریایی وجود دارد. بنابراین باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا معاینه لگنی شوید و در صورت لزوم، از شما پاپ اسمیر و یا سایر تست‌های تشخیصی گرفته شوند.‌

ترشحات سفید رنگ پنیری
ترشحات سفید رنگ واژن

۲. ترشحات واژن در حین سکس و بعد از سکس

واژن برای سکس باید مرطوب باشد تا سکس امکان‌پذیر باشد و بدون درد پیش رود. ترشحات واژن در زمان رابطه جنسی روان‌کننده هستند و از خشکی واژن جلوگیری می‌کنند. این ترشحات قبل و حین سکس، واژن را مرطوب و آماده پذیرش ورود و حرکت آلت تناسلی مرد می‌کنند. از طرفی بعد از رابطه جنسی، ترشحات واژن کاهش پیدا می‌کند و به حالت قبلی خود برمی‌گردد. ترشحات واژن قبل و حین سکس، زیاد، لزج و کمی اسیدی هستند تا اسپرم بتواند در آن حرکت کند و در محیی مناسب زنده بماند.‌

۳. ترشحات واژن چه زمانی نشانه تحریک شدن است؟

تحریک جنسی زنان همراه با علائمی است که یکی از آنها ترشحات واژن است. زمانی که زن تحریک می‌شود، ترشحات واژنش بیشتر می‌شود و محیط واژن را مرطوب و لزج می‌کند. ترشحات به شکلی است که خانم خیس می‌شود. زمان تحریک،‌ ترشحات رقیق‌تر و بی‌رنگ هستند.

در دکترتو می‌توانید با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید، با آنها به صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و همچنین برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

۴. ترشحات واژن در روزهای اول بارداری

در دوران بارداری ترشحات واژن بیشتر از حالت عادی می‌شود و این نشان‌دهنده‌ی تاثیر هورمون‌های دوران بارداری بر روی رحم است که در واژن خود را نشان می‌دهند. در هفته‌های اول بارداری ترشحات آبکی دیده‌می‌شوند. دو یا سه هفته بعد از لقاح معمولا ترشحات خونی یا صورتی رنگ که نشانه‌ی وارد شدن توده‌ی سلولی به داخل دیواره‌ی رحم است، دیده می‌شود. بعد از آن، معمولا ترشحات سفید با قوام بیشتر دیده‌می‌شود.

مقدار ترشحات بیشتر می‌شود و مادر احساس می‌کند که لباس زیر خود را خیس کرده‌است. با بالاتر رفتن سن بارداری، میزان ترشحات بیشتر می‌شود. همچنین وزن رحم افزایش پیدا می‌کند و فشاری که به مثانه وارد می‌کند بیشتر می‌شود. بنابراین بی‌اختیاری ادرار در خانم‌ها دیده‌می‌شود و ممکن است خیس شدن لباس‌ها به علت ادرار کردن است.

ترشحات واژن در هفته سوم بارداری

یکی از اتفاقاتی که بعد از لقاح می‌افتد،‌ لانه‌گزینی است. معمولا بعد از لانه‌گزینی، ترشحات واژن تغییر می‌کند. هنگامی که سلول تخم شروع به تقسیم می‌کند و در لوله‌های رحمی به حرکت در می‌آید، به دنبال جایی برای گزیدن است. این توده‌ی سلولی درون دیواره‌ی رحمی جای می‌گیرد و به داخل آن می‌رود.

زمانی که این اتفاق می‌افتد، دیواره‌ی رحم زخم می‌شود و در آن سوراخی ایجاد می‌شود. ایجاد سوراخ دربافت پر خون رحم، ایجاد کمی خونریزی می‌کند. این خون درون رحم باقی می‌ماند و کمی تجزیه می‌شود و یا اینکه همان موقع بیرون می‌آید و وارد واژن می‌شود. زمانی که این خون بیرون می‌آید ما در واژن شاهد ترشحات خونی، قهوه‌ای یا صورتی کم‌رنگ هستیم و این اتفاق در هفته‌ی دوم و سوم بارداری می‌افتد.

ترشحات قهوه ای واژن در بارداری

ترشحات قهوه‌ای نشان‌د‌هنده‌ی خونریزی و یا لکه‌بینی است. هنگامی که زن دچار لکه‌بینی و یا خونریزی می‌شود، باید به زمان بارداری توجه کرد. اگر ترشحات قهوه‌ای در هفته‌ی دوم و سوم بعد از لقاح باشد، مشکلی ندارد زیرا نشان‌دهنده‌ی لانه‌گزینی است. اما اگر ترشحات قهوه‌ای رنگ در هفته‌های بالاتر و هفته‌های بعدی حاملگی باشد، خطر سقط و یا تهدید به سقط وجود دارد. بنابراین باید مراقبت‌های لازم و بررسی‌های بیشتر صورت گیرد. در صورت لزوم اقدامات درمانی انجام شوند.

ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن در بارداری
ترشحات قهوه‌ای نشان‌د‌هنده‌ی خونریزی و یا لکه‌بینی است. هنگامی که زن دچار لکه‌بینی و یا خونریزی می‌شود، باید به زمان بارداری توجه کرد. اگر ترشحات قهوه‌ای در هفته‌ی دوم و سوم بعد از لقاح باشد، مشکلی ندارد زیرا نشان‌دهنده‌ی لانه‌گزینی است.

۵. ترشحات واژن بعد از لقاح

 بعد از لقاح، با علامت های اولیه بارداری مواجه می‌شویم. یکی از این علامت‌ها ترشحات واژن است. هنگامی که لقاح انجام می‌شود،‌ ترشحات واژن تغییر می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم، لقاح درون رحم انجام می‌شود (به جز مواردی که بارداری خارج رحمی صورت می‌گیرد) و تغییراتی در رحم و تخمدان‌ها دیده‌می‌شود. بنابراین، ترشحاتی که در واژن دیده‌می‌شود نیز، تغییر می‌کند.

مثلا، بلافاصله بعد از لانه‌گزینی، که تقریبا دو هفته بعد از لقاح است، ترشحات صورتی رنگ یا خونی از واژن دیده می‌شود. این ترشحات به علت ایجاد شدن زخم در دیواره‌ی رحم و جا گزیدن تخم لقاح‌ یافته و تقسیم‌شده‌ است. بعد از دیدن لکه‌بینی که در بعضی خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد، می‌بینیم که ترشحات واژن قوام سفت‌تری پیدا می‌کند.

۶. ترشحات واژن به همراه سوزش واژن

سوزش واژن یکی از علامت‌هایی است که حتما باید با دیدن آن به دکتر زنان مراجعه کنید. در صورتیکه سوزش واژن همراه با ترشحات باشد، می‌تواند در تشخیص بیماری کمک‌کننده باشد. برای مثال، اگر سوزش واژن همراه با خونریزی و یا ترشحات خونی بعد از نزدیکی باشد، نشان‌دهنده‌ی عفونت‌های دهانه‌ی رحم و عفونت‌های واژن است. این عفونت‌ها حتما باید درمان شوند، زیرا به ما پیام زخم بودن دهانه‌ی رحم را می‌رساند که بعد از درمان عفونت و التهاب، نیازمند بررسی سرطان‌های دهانه‌ی رحم است.

اگر سوزش واژن همراه با ترشحات پنیری و سفید باشد،‌ می‌تواند پیام‌رسان عفونت واژن، احتمالا از نوع قارچی و التهاب است. یکی از علامت‌های شایع عفونت‌های قارچی، خارش و سوزش است.

اگر سوزش واژن همراه با ترشحات زرد و کف‌آلود و زیاد باشد،‌ می‌تواند نشاندهنده‌ی واژینیت تریکومونایی باشد که با سوزش واژن و گاهی درد واژن همراه است.

۷. ترشحات واژن به همراه خارش واژن

بارها گفته‌ایم که شایع‌ترین علامت عفونت قارچی واژن، خارش واژن است. بنابراین دیدن ترشحات سفید پنیری و یا حتی ترشحاتی که سفید تخم‌مرغی هستند و با خارش واژن هراهند،‌ می‌توان به کاندیدا شک کرد.

۸. علت ترشحات زیاد واژن

گاهی ایجاد تغییراتی مانند عفونت‌های تریکومونایی که نوعی آغازی است،‌ ترشحات به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کنند. هنگامی که ترشحات واژن از حالت طبیعی خود بیشتر می‌شوند، باید بررسی‌های بیشتر توسط دکتر زنان انجام شود. این عفونت درد و قرمزی هم دارد اما ترشحات زیاد آن کف آلوده و کمی زرد رنگ است.

در مواقع دیگری هم ترشحات زیاد دیده‌می‌شوند که معمولا به علت اتفاقاتی مانند تحریک جنسی، بارداری و مسائل دیگر است.

درمان ترشحات واژن

درمان به علت بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال، عفونت قارچی معمولا با داروهای ضد قارچ که به شکل کرم یا ژل واژینال استفاده می‌شوند، درمان می‌شود. واژینوز باکتریایی با قرص آنتی بیوتیک یا کرم درمان می‌شود. تریکومونیازیس معمولا با مترونیدازول یا تینیدازول درمان می‌شود.

چند نکته برای جلوگیری از عفونت واژن که باعث ترشحات غیر طبیعی می‌شود:

  • با شستشوی منظم با صابون ملایم و آب گرم، واژن را تمیز نگه دارید.
  • هرگز از صابون‌های معطر و محصولات زنانه یا دوش واژینال استفاده نکنید. همچنین از اسپری های زنانه و وان پرکف و معطر شده اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از نفوذ باکتری به واژن و ایجاد عفونت، همیشه از جلو به عقب واژن را بشویید و خشک کنید.
  • لباس زیر ۱۰۰٪ پنبه ای بپوشید و از لباس های بیش از حد تنگ اجتناب کنید.

چه موقع برای درمان ترشحات واژینال به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر زنان پس از بررسی سابقه پزشکی و سوال در مورد علائم شما، معاینه لگنی انجام می‌دهد و در صورت نیاز، برای انجام آزمایشات بیشتر، از ترشحات نمونه‌برداری می‌کند. در صورت وجود بو یا رنگ غیرطبیعی در ترشحات واژن، یا مشاهده یکی از موارد زیر، به پزشک مراجعه کنید؛

  • خارش واژن
  • درد واژن یا هر ناراحتی در این ناحیه
  • ترشحات پنیری یا کف آلود
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی یا بعد از یائسگی
  • لکه بینی بعد از رابطه جنسی (به کرات)
  • ترشحات خاکستری، سبز و یا زرد
  • بوی بد واژن
  • سوزش واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی واژن
ژل شستشوی واژن

درمان خانگی و درمان سنتی ترشحات واژن

در صورتیکه عفونت واژن داشته‌باشید، باید به متخصص زنان مراجعه کنید، اما می‌توان با روش‌های خانگی، بهبود آن را تسریع بخشید. توجه داشته‌باشید که درمان‌های خودسرانه می‌تواند در روند بهبودی عفونت واژن و ترشحات واژن، مانع ایجاد کند و آن را بدتر کند.‌مثلا اگر ترشحات قارچی باشند، به معنی آن است که فلور طبیعی واژن تغییر کرده‌است و می‌توان با نشستن در مخلوط آب و سرکه‌ی سیب نشست و آن را بهتر کرد.

همچنین رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای می‌تواند در بهبود عفونت و ترشحات واژن موثر باشد. مثلا استفاده از شکلات و شکر را باید کاهش دهید.

یکی دیگر از نکاتی که در درمان‌های خانگی ترشحات واژن موثر است، شستن لباس زیرها و انداختن آنها در آفتاب است. قرار دادن لباس‌های زیر به مدت ۲ تا ۳ روز در معرض آفتاب می‌تواند آنها را ضدعفونی کند. از طرفی، لباس‌های زیر را بعد از ۶ ماه باید دور ریخت و لباس‌زیرهای جدید تهیه کرد.

برای شستن واژن، زیاده‌روی نکنید و یک روز در میان برای شستن آن، زمان مناسبی است. اگر هر روز حمام می‌کنید، شستشوی روزانه واژن با ژل شستشوی واژن می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

درمان خانگی ترشحات پنیری واژن

ترشحات پنیری واژن معمولا نشان‌دهنده‌ی عفونت قارچی است. هنگامی که به عفوت قارچی مبتلا می‌شوید می‌توانید از برخی از روش‌های خانگی برای درمان این ترشحات استفاده کنید. اما به یاد داشته‌باشید که اصلی‌ترین روش درمانی این بیماری استفاده از دارودرمانی است.

  • می‌توانید لباس زیرهای خود را تعویض کنید و از شورت‌های نخی استفاده کنید.
  • سعی کنید تمامی لباس زیرهای خود را در زیر آفتاب خشک کنید و یا با اتوی داغ آنها را ضدعفونی کنید.
  • از لبنیات پروبیوتیک بیشتر استفاده کنید که می‌تواند میکروب‌های مفید دیواره‌ی واژن را به حالت قبل بازگرداند.
  • می‌توانید یک لگن آب گرم آماده کنید و در آن نصف استکان سرکه‌ی سفید را رقیق کنید و درون این لگن بنشینید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نشستن در این لگن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
  • از خوردن شکلات‌ها و خوراکی‌هایی که دارای قند و شکر هستند بپرهیزید.

شستشوی واژن با ژل شستشوی واژن برای ترشحات واژن

ترشحات واژن طبیعی هستند (تا زمانیکه ویژگی‌هایی که برای غیرطبیعی بودن آن گفته‌شد، در ترشحات دیده‌نشود)،‌ بنابراین شستشوی واژن باید مثل باقی اعضای بدن صورت گیرد. استفاده از دوش واژینال و ‌یا سرنگ برای شستن داخل واژن و رعایت بهداشت زنان، اشتباه است. ژل شستشوی واژن یکی از بهترین و مناسب‌ترین شوینده‌ها برای شستشوی واژن است که فلور و ‌‌pH آن را به هم نمی‌زند.

برای شستن واژن، زیاده‌روی نکنید و یک روز در میان برای شستن آن، زمان مناسبی است. اگر هر روز حمام می‌کنید، شستشوی روزانه واژن با ژل شستشوی واژن می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

راهنمای دکترتو برای درمان ترشحات واژن

برای تشخیص و درمان بوی بد واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید، به آنها به‌صورت تلفنی یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت ویزیت حضوری اقدام کنید.

برای دریافت نوبت از دکتر زنان می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و تخصص زنان و زایمان را در شهر مورد نظر خود وارد کنید. سپس به لیستی از دکتر زنان در شهر خود دسترسی داشته‌باشید و از بهترین آنها نوبت بگیرید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.4از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره ترشحات واژن

  1. Hna گفت:

    سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه و مجردم
    چند روزی ع ک ترشحات قهوایی رنگی دارم ک
    سوزشی در ناحیه واژن ندارم فقط دلم درد میکنه
    ایا طبیعی ع؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر طبیعی نیست
      احتمال مشکلات تخمدانی و یا عفونت قارچی وجود دارد

  2. مبینا حاتمی هستم ۱۶ سالمه گفت:

    خیلی‌ ممنون میشم بهم کمک کنید من ۱۶سالمه ازدواج کردم واقعا وقتی با نامزدم نزدیکی میکنیم
    خیلی خیلی ترشح سفید و بو دار میاد چیکار کنم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      دچار عفونت قارچی شدید
      باید تحت نظارت پزشک از دارو ضدقارچ و یا مترونیدازول استفاده کنید

  3. م گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دو روزه که ترشحات زرد آبکی دارم بدون چسبندگی.همره با بو هستند ولی خیلی ضعیف.۱۴ سالم هست
    دو روز پیش پریودم تموم شد و بعد این ترشحات شروع شد به نظرتون ترشحات بعد از پریود هست و طبیعیه یا عفونت؟.لطفا کمک کنید

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      ترشحات چسنده و بو دار و یا جامد طبیعی نیست و نشان دهنده عفونت است. از این لینک میتونید با متخصص مامایی در این خصوص مشاوره تلفنی داشته باشید.
      مشاوره تلفنی زنان، بارداری، زایمان

  4. نفیسه گفت:

    سلام من ۱۱ سالمه ترشحاتی به رنگ قرمز است وتا حالا پریود نشدم
    میشه کمکم کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال شروع بلوغ در اثر افزایش هورمون وجود دارد
      اگر ترشحات با بوی بد است حتمن به پزشک مراجعه کنید

  5. نفیسه گفت:

    سلام من ۱۱ سالمه ترشحاتم به رنگ قرمز تیره هست و دوهفته شده که اینجوریه
    وتا حالا پریود نشدم
    اگه میشه کمک کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال شروع بلوغ در اثر افزایش هورمون وجود دارد
      اگر ترشحات با بوی بد است حتمن به پزشک مراجعه کنید

  6. G گفت:

    سلام ۱۴سالمه و ترشحاتم به رنگ سفید و چسبناک است اما بو دارد همچنین بعد از موندن رنگ زرد روشن میشه البته زمانی که تقریبا خشک شده.ممنون میشم بهم کمک کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی و کلامیدیا وجود دارد
      حتمن به فکر درمان باشید
      نیاز به دارو دارید

  7. LoL گفت:

    سلام
    ۱۵ سالمه قبلا گفتید احتمال عفونت قارچی یا کالامیدیا یا کاندیدا دارم
    یه هفته‌س پریودیم عقب افتاد و امروز چیزی مثل بافت رحم که در دوران قاعدگی همراه خون خارج میشه از واژنم خارج شد بدون خون و بو و به اندازه یه نخود بود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هنوز همان احتمالات هست
      ولی باید از نظر تنبلی تخمدان یا کیست تخمدانی هم چک شوید

  8. Hanieh گفت:

    سلام
    من ۱۶ سالمه و ۳ سالی میشه ترشحات بی رنگ و بو دارم که دکتر گفت طبیعیه
    اما حدود دوهفته میشه که رنگش کرمی مایل به زرد کمرنگ و پنیری شده و خارش هم داشتم به مدت ۵ روز که خوب شدم علتش چی میتونه باشه و با چه دارویی درمان میشه؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      احتمال عفونت قارچی مخصوصا کاندیدیا وجود دارد
      از مترونیدازول و فلوکنازول تحت نظارت پزشک می توانید استفاده کنید

  9. مهسا گفت:

    سلام پونزده سالمه ی چند ماهی میشه ترشحاتی سفید رنگی دارم ک اصلا بند نمیان بنظرتون خطرناکه؟؟ ن سوزش دارم ن درد و ن خارش فقط ترشح سفید میریره پنیری شکلم نیست سفید شیری رنگ و مش دارم هست

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال زیاد دچار عفونت قارچی مزمن و یا اندومتریوز شدید
      اگر درمان نشود خطر ناک است
      فوری اقدام به درمان کنید
      https://doctoreto.com/doctors/speciality/ob-gyn

  10. ناشناس گفت:

    سلام من رحم برداشتم ۱۱ سال پیش الان اماه دچارعفونت شدم به رنگ سبزامانه دردنه خارش میشه منوراهنمایی کنید

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال عفونت واژن مخصوصا عفونت های قارچی .وجود دارد

      1. Farzaneh گفت:

        سلام ۱۶ سالمه و چند ماهی میشه ترشحات سفید یا خاکستری رنگ و بد بو و کش دار و خیلی خیلی خارش دارم دلیلش چیه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          احتمال زیاد دچار عفونت قارچی شدید
          نیاز به درمان دارید