بیماری کاوازاکی چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری کاوازاکی یک بیماری التهابی است که در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با علائمی مانند تب بالا، بثورات پوستی، قرمزی چشم و تحریک دهان مشخص می‌شود. علت دقیق سندروم تب کاوازاکی ناشناخته است، اما ممکن است توسط یک عامل عفونی یا عوامل محیطی در کودکان مستعد بیماری ژنتیکی ایجاد شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

بیماری کاوازاکی چیست و چگونه درمان می شود؟

بیماری کاوازاکی نوعی بیماری التهابی نادر است که باعث التهاب رگ‌های خونی در سراسر بدن می‌شود. هیچ کس نمی‌داند چه عواملی این بیماری را ایجاد می‌کنند، اما خوشبختانه دانشمندان معتقدند که کاوازاکی از فردی به فرد دیگر منتقل نشده و مسری نیست.

تعدادی از تئوری‌ها این بیماری را به باکتری‌ها، ویروس‌ها یا سایر عوامل محیطی مرتبط می‌دانند، اما هیچ کدام اثبات نشده است. ممکن است برخی ژن‌ها، باعث ابتلای کودک شما به بیماری کاوازاکی شود. از آنجایی که کاوازاکی علائم خطرناکی ایجاد می‌کند، حتما برای بررسی بیشتر نیاز دارید که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصان در ارتباط باشید و از سیستم مشاوره آنلاین یا دریافت نوبت حضوری از پزشک استفاده کنید.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی بیشتر علائم و روش تشخیص این بیماری یبپردازیم.

بیماری سندروم کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی چه نوع بیماری است؟ سندروم کاوازاکی به انگلیسی Kawasaki syndrome یک بیماری نادر اما جدی است که عمدتا کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشخصه اصلی آن التهاب در دیواره شریان‌های ​​سراسر بدن است؛ به ویژه سرخرگ‌های کرونری که خون را به قلب می‌رسانند. سندروم کاوازاکی بیشتر در اواخر زمستان و بهار ظاهر می‌شود. در برخی از کشورهای آسیایی این بیماری در اواسط تابستان نیز دیده شده است.

مشخصات بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی چگونه است؟ اگر بخواهیم کمی از تاریخچه بیماری کاوازاکی بگوئیم، بیماری کاوازاکی (KD) به نام تومیساکو کاوازاکی، متخصص اطفال ژاپنی نامگذاری شده است که در سال ۱۹۶۷ توانست ۵۰ مورد از علائم نوزادان مبتلا به این بیماری را که شامل تب مداوم همراه با بثورات، لنفادنوپاتی (تورم غدد لنفاوی)، ادم، قرمزی و ترک خوردن لب‌ها و زبان توت فرنگی بودند را توصیف کند.

متن انگلیسی:
Kawasaki disease is a condition that mainly affects children under the age of 5. It’s also known as mucocutaneous lymph node syndrome.
ترجمه فارسی:
کاوازاکی وضعیتی است که در بیشتر موارد کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند. این بیماری به عنوان سندرم غدد لنفاوی پوستی – مخاطی نیز شناخته می‌شود.

به نقل از سایت nhs

علائم بیماری کاوازاکی چیست؟

ویژگی بارز کاوازاکی تب بالایی است (بیش از ۳۹ درجه‌ی سانتی گراد) که بیش از ۵ روز طول کشیده است. این تب بالا با مصرف داروهای تب بر نیز پایین نمی‌آید. علاوه بر این، کودک باید حداقل ۴ مورد از علائم زیر را داشته باشد:

  • تغییرات در اندام‌ها: قرمزی، ورم دست و پا و ضعف غشایی انگشتان دست که به صورت حاد ایجاد شده باشد.
  • بثورات پوستی: ضایعات پوستی اغلب در قسمت‌های قفسه‌ی سینه، پاها، ناحیه‌ی تناسلی یا کشاله‌ی ران دیده می‌شوند.
  • قرمزی و ترشح التهابی از ملتحمه که دو طرفه و بدون درد است.
  • تغییر در لب و حفره‌ی دهان: قرمزی و ترک خوردن لب، زبان توت فرنگی (قرمزی زبان)، ترشح التهابی پراکنده مخاط دهان و حلق.
  • لنفادنوپاتی گردنی یا بزرگی غدد لنفاوی گردن که معمولاً یک طرفه است.
  • علائم تاخیری که در مراحل بعدی بیماری ظاهر می‌شوند عبارتند از:
  • درد شکم، درد مفاصل، استفراغ، اسهال، بزرگی کیسه‌ی صفرا، کاهش موقت شنوایی و پوسته ریزی دست و پا، عفونت ادراری، احساس خواب آلودگی و کمبود انرژی (بی حالی) و سردرد.

بهترین روش درمان علائم بیماری کاوازاکی چیه؟

بدون نگرانی با متخصص مشورت کن.

۱. علائم سندرم کاوازاکی در کودکان و نوزادان

تب در کودکان به مدت حداقل ۵ روز، قرمزی و تورم دست و پا، بثورات پوستی، چشم‌های خونی، غدد لنفاوی متورم، گلو تحریک شده و لب‌های ترک خورده از علائم شایع سندرم بیماری کاوازاکی در کودکان یا اطفال و نوزادان هستند.

۲. علائم بیماری کاوازاکی در بزرگسالان

سندروم کاوازاکی در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌د‌هد و بروز آن در بزرگسالان بسیار نادر است. با این حال، اگر بیماری کاوازاکی در بزرگسالان رخ دهد، علائم آن ممکن است شامل تب، لکه و دانه‌های پوستی، قرمزی و تورم دست‌ و پا، تورم غدد لنفاوی و درد مفاصل باشد.

۳. کاوازاکی و پوسته پوسته شدن و دانه های قرمز پوست

پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست از علائم شایع بیماری کاوازاکی است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود. در بزرگسالان، علائم ممکن است شامل تب مداوم، دانه های قرمز روی پوست، التهاب دهان و گلو و تورم غدد لنفاوی باشد. در تمام این موارد انجام مراقبت فوری پزشکی ضروری است.

۴. بیماری کاوازاکی در خون

در این بیماری تغییرات مختلفی در خون مشاهده می‌شود. این موارد شامل افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون، افزایش تعداد پلاکت‌ها، افزایش نشانه‌های التهابی و رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) و ناهنجاری در تست‌های عملکرد کبدی است.

بیماری کاوازاکی در خون چه اثراتی را ایجاد میکند؟
افزایش نشانه‌های التهابی و رسوب گلبول‌های قرمز (ESR) از علائم سندروم کاوازاکی هستند.

۵. بیماری کاوازاکی قلب

بیماری قلبی کاوازاکی یا بیماری عروق کرونر در کاوازاکی، به التهاب عروق کرونری یا تغذیه‌کننده سلول‌های قلبی اشاره دارد که می‌تواند منجر به آنوریسم یا لخته‌شدن خون شود. این اتفاق خطر ابتلا به بیماری های قلبی، از جمله بیماری عروق کرونری و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. تشخیص و درمان سریع برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت مشکلات قلبی ضروری است.

۶. بیماری کاوازاکی و قرمزی چشم و تغییر رنگ زبان

این سندروم باعث قرمزی چشم، معروف به ملتحمه، و تغییر رنگ زبان می‌شود که به آن «زبان توت فرنگی» می‌گویند. علت تغییر رنگ زبان و قرمزی چشم در بیماری کاوازاکی به طور کامل شناخته نشده استاما ممکن است به دلیل التهاب رگ‌های خونی بدن، از جمله رگ‌های داخل زبان و چشم باشد.

۷. بیماری کاوازاکی تا چه حد می‌ تواند خطرناک باشد؟

این بیماری را باید بسیار جدی گرفت. اگر به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود، التهاب رگ‌های خونی و لختگی خون در رگ‌های اندام‌های حیاتی بدن از جمله شریان‌های کرونری تامین‌کننده غذای قلب ایجاد خواهد شد.

تصاویر بیماری کاوازاکی

برخی از علائم خطری که باید در بیماری کاوازاکی مراقب باشید تب بالا و مداوم، درد شدید شکم، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه، تحریک‌پذیری شدید و تغییر رفتار. در صورت بروز هر یک از این علائم، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی برای جلوگیری از عوارض آن باشد. در تصویر زیر عکس بیماری کاوازاکی در کودکان را مشاهده می‌کنید.

بیماری کاوازاکی تا چه حد می‌ تواند خطرناک باشد؟
کاوازاکی وضعیتی است که در بیشتر موارد کودکان زیر ۵ سال را درگیر می‌کند.

علت بیماری کاوازاکی (چه چیزی باعث بیماری کاوازاکی میشود)

علت دقیق بیماری کاوازاکی در حال حاضر ناشناخته است. در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و اختلال‌های سیستم ایمنی این بیماری را ایجاد می‌کند. برخی از پزشکان نیز بر این باورند که یک عامل عفونی، مانند ویروس یا باکتری، ممکن است باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی در بیماران شده که منجر به ایجاد سندروم کاوازاکی می‌شود.

بیماری کاوازاکی و کرونا، آیا ویروس کرونا باعث بروز بیماری کاوازاکی می‌ شود؟

سازمان‌های بهداشتی نسبت به شیوع غیرمعمول یک «سندروم التهابی چند ارگانی شبه کاوازاکی در کودکان یا (PMIS)» در ارتباط با COVID-19، هشدار داده‌اند. کودکان مبتلا به PMIS، تب بالا همراه با قرمزی چشم‌ها و بثورات پوستی دارند. بیماران PMIS نسبت به بیماران معمولی کاوازاکی سن بالاتری دارند. آزمایش خون آن‌ها از جمله نشانگرهای التهابی نیز نسبت به بیماران مبتلا به بیماری کاوازاکی غیر طبیعی‌تر است.

درد شدید شکم و اسهال یکی دیگر از شکایات شایع در PMIS است. تاکنون پزشکان شباهت‌های این دو بیماری را می‌دانند، اما اطلاعات کافی برای درک کامل اختلافات را در اختیار ندارند. در صورتی که کودک شما علائم بالا را داشت، سریعا به دکتر اطفال مراجعه کنید.

سن بیماری کاوازاکی چقدر است؟

این بیماری در درجه اول کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شیوع آن در بزرگسالان بسیار کم است.

چه چیزی باعث بیماری کاوازاکی میشود؟
برخی پزشکان بر این باورند که یک عامل عفونی، مانند ویروس یا باکتری، ممکن است باعث ایجاد پاسخ ایمنی غیرطبیعی در بیماران مانند تورم و قرمزی پا شده باشد.

روش تشخیص بیماری کاوازاکی چگونه است؟

آزمایش خاصی برای تشخیص یا تست بیماری کاوازاکی در دسترس نیست. تشخیص بیماری کاوازاکی، با رد کردن سایر بیماری‌ها با  علائم مشابه، میسر می‌شود. برخی این بیماری‌ها عبارتند از:

  • تب اسکارلت: این بیماری به علت باکتری‌های استرپتوکوکی ایجاد می‌شود و منجر به تب، بثورات، لرز و گلودرد می‌شود.
  • آرتریت روماتوئید نوجوان
  • سندرم استیونز-جانسون: یک اختلال در غشاهای مخاطی است.
  • سرخک
  • برخی از بیماری‌های ناشی از کنه مانند تب کوه راکی
  • سندرم شوک سمی

پزشک پس معاینه‌ی فیزیکی، برای کمک به تشخیص، آزمایشاتی را درخواست می‌کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

انواع آزمایش سندروم کاوازاکیروش انجام آن‌ها
آزمایش خونآزمایش خون به رد سایر بیماری‌ها کمک می‌کند. در آزمایش خون، تعداد سلول‌های خونی بررسی می‌شود افزایش تعداد گلبول‌های سفید، کم خونی و التهاب در کاوازاکی دیده می‌شود.
پپتید ناتریورتیک (BNP)این ماده در هنگام آسیب و استرس بر عضلات قلب، از سلول‌های قلبی آزاد می‌شود. BNP ممکن است در تشخیص بیماری کاوازاکی مفید باشد. اما برای تأیید این یافته، تحقیقات بیش‌تری لازم است.
الکتروکاردیوگرام یا نوار قلببیماری کاوازاکی می‌تواند باعث مشکلات آریتمی قلبی شود.
اکوکاردیوگرامدر این آزمایش از تصاویر اولتراسوند برای نشان دادن عملکرد قلب استفاده می‌شود. اکوکاردیوگرام به شناسایی مشکلات عروق کرونر کمک می‌کند.
روش تشخیص بیماری کاوازاکی چگونه است؟

درمان بیماری کاوازاکی (بیماری تب کاوازاکی درمان دارد؟)

اهداف درمان، شامل کاهش تب، کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب قلبی است. به دلیل عوارض جدی داروها، درمان اولیه‌ی در بیمارستان انجام می شود. بنابراین درمان بیماری کاوازاکی شامل موارد زیر است.

به دنبال راهی برای درمان قرمزی چشمات هستی؟ از بهترین پزشکان نوبت بگیر.

۱. مصرف آسپرین

دوز بالای آسپرین به درمان التهاب کمک می‌کند. آسپرین همچنین می‌تواند باعث کاهش درد، التهاب مفاصل و همچنین کاهش تب شود. آسپرین در کودکانی که قبلا به بیماری آبله مرغان یا آنفولانزا مبتلا شده‌اند، باعث سندرم ری (Reye’s syndrome) می‌شود. سندروم ری یک بیماری نادر اما کشنده است که که بر خون، کبد و مغز اثر می‌گذارد. بنابراین کودکان باید تحت نظر پزشک آسپرین مصرف کنند. 

در صورت ایجاد آنوریسم عروق کرونر، کودک باید حداقل ۶ هفته آسپرین با دوز کم مصرف کند. آسپرین به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند.

۲. مصرف گاما گلوبولین

تزریق پروتئین ایمنی (گاما گلوبولین) به صورت داخل وریدی، می‌تواند خطر بروز مشکلات شریان کرونر را کاهش دهد. پس از دریافت اولین دوز گاما گلوبولین، بیمار بهبود می‌یابد. اما اگر کاوازاکی درمان نشود، دوره‌ی بیماری به طور متوسط ۱۲ روز ادامه خواهد داشت. عوارض قلبی نیز ممکن است دوام بیش‌تری داشته باشند. 

اگر به فرزند شما گاما گلوبولین داده شود، بهتر است برای دریافت واکسن آبله مرغان یا سرخک حداقل ۱۱ ماه صبر کنید، زیرا گاما گلوبولین می‌تواند بر چگونگی عملکرد این واکسن‌ها تاثیر بگذارد.

۳. درمان بیماری کاوازاکی با ایمونوگلوبولین

درمان استاندارد بیماری کاوازاکی ایمونوگلوبولین داخل وریدی (IVIG) است که برای کاهش التهاب و جلوگیری از عوارض آن تجویز می‌شود. IVIG به کاهش خطر آنوریسم عروق کرونر و سایر عوارض مرتبط با قلب کمک می‌کند. ایمونوگلوبولین معمولا همراه با آسپرین تجویز شده که باعث جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش التهاب شود.

۴. استفاده از کورتیکواستروئیدها در درمان بیماری کاوازاکی مناسب است؟

استفاده از کورتیکواستروئیدها در درمان بیماری کاوازاکی معمول نیست. در حالی که برخی از مطالعات مزایای بالقوه را در کاهش التهاب و جلوگیری از ناهنجاری‌های عروق کرونر پیشنهاد کرده‌اند، شواهد کلی محدود و متناقض است. بنابراین، کورتیکواستروئیدها در حال حاضر به عنوان یک گزینه درمانی استاندارد برای بیماری کاوازاکی در نظر گرفته نمی‌شوند.

۵. درمان بیماری کاوازاکی در طب سنتی چیست؟

برخی از رویکردهای طب سنتی ممکن است شامل استفاده از داروهای گیاهی، طب سوزنی، اصلاح رژیم غذایی یا سایر درمان‌های طبیعی برای کمک به کاهش التهاب و حمایت از سیستم ایمنی باشد.

۶. درمان بیماری کاوازاکی چقدر طول میکشد؟

بهبودی کامل ممکن است حدود ۶ هفته طول بکشد. در صورتی که فرزند شما دچار عوارض بیشتری باشد، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشید.

درمان بیماری کاوازاکی چقدر طول میکشد؟
بهبودی کامل ممکن است حدود ۶ هفته طول بکشد.

۷. برای بیماری کاوازاکی چه بخوریم؟

برخی از توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به این بیماری عبارتند از:

  • غذاهای غنی از مواد مغذی: میوه، سبزی، غلات کامل، منابع پروتئین بدون چربی (مانند مرغ، ماهی، توفو) و محصولات لبنی کم‌چرب
  • غذاهای ضد التهابی: غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی مانند انواع توت، سبزی برگ‌دار، ماهی‌های چرب (مانند سالمون)، آجیل و دانه‌ها
  • غذاهای نرم و قابل بلعیدن: ماست، سوپ، اسموتی، پوره سیب زمینی یا سبزی بخارپز
  • از مصرف بیش‌از حد سدیم اجتناب کنید: محدود کردن غذاهای شور و فرآوری‌شده می‌تواند به کاهش جمع‌شدن مایعات و سلامت قلب کمک کند.

مراحل بیماری کاوازاکی چیست؟

سندروم کاوازاکی معمولا در چندین مرحله پیشرفت می‌کند و مراحل آن به شرح زیر است:

  • مرحله اول با تب: تب بالا که حداقل به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.
  • مرحله حاد: تب کاهش می‌یابد اما علائم دیگری مانند قرمزی چشم، بثورات پوستی، دست و پای متورم، دهان تحریک شده و پوسته شدن پوست ممکن است ظاهر شود.
  • مرحله نقاهت (بیماری کاوازاکی خفیف): با برطرف‌شدن تدریجی علائم مشخص می‌شود که می‌تواند چندین هفته طول بکشد. در طول این مرحله، خطر عوارض، به ویژه مربوط به قلب، کاهش می‌یابد.

عوارض بیماری کاوازاکی (بیماری کاوازاکی چه عوارضی دارد؟)

بیماری کاوازاکی علت اصلی بروز بیماری قلبی اکتسابی در کودکان است. اما با درمان مؤثر، تنها تعداد محدودی از کودکان دچار آسیب‌های دائمی می‌شوند. در صورت بروز عوارض قلبی، کودک باید در فواصل منظم، ۶ تا ۸ هفته پس از شروع بیماری و ۶ ماه بعد، از نظر عوارض قلبی بررسی شود.

هر یک از این عوارض می‌تواند به قلب کودک شما آسیب برساند. عوارض بیماری کاوازاکی شامل موارد زیر هستند:

  • التهاب رگ‌های خونی (واسکولیت): معمولاً عروق کرونر، که خون عضله‌ی خود قلب را تأمین می‌کنند، درگیر می‌شوند. التهاب عروق کرونر می‌تواند منجر به ضعیف شدن و شکافتن دیواره‌ی شریان (آنوریسم) شود. آنوریسم خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد، که در نتیجه می‌تواند منجر به حمله‌ی قلبی یا خونریزی‌ها تهدید کننده شود. در درصد بسیار کمی از کودکانی که به مشکلات عروق کرونر مبتلا هستند، بیماری کاوازاکی حتی با درمان نیز باعث مرگ می‌شود.
  • التهاب عضله‌ی قلب (میوکاردیت)
  • مشکلات دریچه‌ای قلب به خصوص نارسایی میترال.
بیماری کاوازاکی چه عوارضی دارد؟
این بیماری باعث ایجاد دانه‌های پوستی روی زبان یا زبان توت فرنگی می‌شود.

عوامل خطر ابتلا به بیماری کاوازاکی کدامند؟

اگرچه علت کاوازاکی بیش‌تر ژنتیکی است اما به طور کلی، سه چیز باعث افزایش خطر ابتلای فرزند شما به بیماری کاوازاکی می‌شود:

  • سن: کودکان زیر ۵ سال بیش‌تر در معرض خطر بیماری هستند. ۷۵ درصد از بیماران را کودکان زیر ۵ سال سن تشکیل می‌دهند.
  • جنسیت: پسران کمی بیش‌تر از دختران (۱/۵ برابر) به بیماری کاوازاکی مبتلا می‌شوند.
  • نژاد: کودکان آسیایی تبار مانند ژاپنی یا کره‌ای، بیش‌تر از دیگر کودکان به بیماری کاوازاکی مبتلا می‌شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر اما جدی است که در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با تب شدید و مجموعه ای از علائم مشخص می شود که می‌تواند شامل قرمزی چشم، پوسته پوسته شدن دست و پا و دانه‌های قرمز پوستی باشد. تشخیص و درمان سریع برای جلوگیری از عوارض، به ویژه عوارض خطرناک مربوط به قلب ضروری است.

در حال حاضر تزریق ایمونوگلوبولین داخل وریدی ومصرف آسپرین درمان‌های استانداردی هستند که برای کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب طولانی مدت آن استفاده می‌شوند. با این حال، مشورت با متخصص بیماری کاوازاکی یعنی دکتر متخصص داخلی، پزشک متخصص قلب یا بهترین پزشکان عمومی مهم است. اگر نیاز به مشاوره آنلاین با بهترین پزشکان سراسر کشور دارید، می‌توانید از مشاوره آنلاین دکتر متخصص داخلی، مشاوره آنلاین دکتر قلب و عروق و مشاوره آنلاین با دکتر عمومی در سایت دکترتو استفاده کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

بیماری کاوازاکی یک نوع بیماری نادر است که باعث می‌شود رگ‌های خونی بدن متورم و ملتهب شوند.

می‌تواند منجر به عوارضی در رگ‌های خون‌رسان به قلب (شریان‌های کرونری) شود. بدون درمان، از هر ۴ کودک مبتلا به بیماری، ۱ نفر دچار عوارض قلبی خواهد شد. این اتفاق می‌تواند در حدود ۲ تا ۳ درصد موارد کشنده باشد.

اخیراً، گزارش‌های یک بیماری جدی مرتبط با کروناویروس سندرم حاد تنفسی SARS-CoV-2 را توصیف کرده‌اند که شبیه بیماری کاوازاکی به نام سندرم التهابی چند سیستمی است.

خیر، این بیماری مسری نیست.

بیماری کاوازاکی در ایران به ندرت، برای کودکانی که مشکلات شریان قلب دارند، می‌تواند باعث مرگ شود.

امتیاز شما به مقاله:
(3.8از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیماری کاوازاکی

  1. مامان رزا گفت:

    سلام خسته نباشید،دخترم بعد از ۵ روز تب و علائم پوست پوست شدن دست و ورم دست و پا تشخیص کاوازاکی دادن..تب کامل قط شده ازمایش خون دادیم esr بالاس و اکو قلب خوب بود
    من الان باید چیکار کنم؟دکتر دارویی ندادن ففط گفتن دو هفته دیگه ازمایش باید تکرار بشه
    یعنی الان نیاز ب دارو نداره؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید تشخیص نهایی داده شود و اقدام به درمان کرد
      چون نیاز به ایمونوگلوبولین مخصوص دارند
      ایمونوگلوبولین معمولا همراه با آسپرین تجویز شده که باعث جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش التهاب شود

  2. امیر گفت:

    سلام پسرم از ی هفته قبل از عید تب بالا و قرمزی روی بدن داشت بردم دکتر ولی تشخیص نداد کاوازاکی باشه بعد از ی هفته دوباره تب کرد و بیمارستان بستری شد و خدارو شکر تبش قطع شد و قرمزی ها از بین رفتند و بدنش پوسته ریزی می‌کنه امروز هم اکو قلب گرفتیم سالم بود حال عمومی خوبی هم داره ولی دکترای بیمارستان گفتند که باید بازم تحت نظر باشه ممکنه خدایی نکرده مشکلی پیش بیاد باید چکار کنم که مشکلی پیش نیاد

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      علایم کاوازاکی نیست
      بیشتر علایم آبله دارند
      که نیاز به بررسی بیشتر هستند

  3. پروانه گفت:

    سلام دختر من در ۴/۵سالگی کاوازاکی گرفت و به موقع هم درمان شدو هیچ عوارض قلبی هم ندارد الان ۹سالدارد آیا این بیماری تکرار شونده هم هست ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      هر سال نیاز به ازمایش و بررسی دارد

  4. فرزانه گفت:

    سلام پسر ۵ساله من تابستان امسال مبتلا شد همه علایم رو داشت ولی دکتر تشخیص نداد فقط شربت آموکسی کلاو و دیفن هیدرامین داد،تشخیصشون یک بیماری از خانواده سرخک بود،الان لازمه پسرم به متخصص قلب و عروق مراجعه کنه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      اگر علایمی مبنی بر مشکلات قلبی مشاهده شد میتونید مراجعه کنید.

  5. ناشناس گفت:

    سلام دکتر بردم بچه رو بیمارستان چون سرفه هاش تموم نمیشد و خواب هم نداشتیم.. فقط ی دگزا زدن تو سروم و مرخصش کردن.. الانم دستاش پوسته شدن

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      واکنش دارویی هم می‌تونه این مشکل را ایجاد کرده باشد برای بررسی به پزشک مراجعه کنید تا معاینه حضوری شوند.

  6. امنه گفت:

    سلام دختر من چهار سالشه، چند ماه پیش زبان توت فرنگی پیدا کرده بود، اما هیچ علامت دیگه ای نداشت و بدون درمان، این علامت برطرف شد ، بنظرتون کاوازاکی بوده و نیاز به بررسی داره ؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      بله
      حتمن پیگیر درمان باشید

  7. الهام گفت:

    سلام پسر من ۸ سالشه دچار بیماری کاوازاکی شده ب مدت یک هفته بستری بود و گفتن قلبش باید دوباره چک شه چون مشکل پیدا کرده و بهش ۲۰تا شیشه ۵۰ ویالی ivijتزریق کردن ..الان سردردو دل درد داره آیا عوارض دارو هست .سه روزه ک مرخص شده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      خیر عوارض خود بیماری است
      حتمن درمان را پی بگیرید

    2. اسی گفت:

      سلام پسرم یک ماه پیش بیماری رو گرفت و الان به علت سرما خوردگی حالت تهوه و سردرد و اسهال داره آیا احتمال برگشت وجود داره الان آسپرین مصرف میکنه و ivijهم دریافت کرده بود

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        بله متاسفانه امکان برگشت وجود دارد
        باید داروها حساب شده و سر وقت مصرف گردد

  8. ز. غ گفت:

    لطفا جواب بدین ممنون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید دوره انتی بیوتیک راکامل طی کنید
      هردو انتی بیوتیک مناسب است
      روزانه تب را چک کنید در صورت بروز تب تا سه روز اینده احتمال بستری وجود دارد

  9. ز. غ گفت:

    سلام پسر من پارسال دقیقا همین موقع در زمستان دچار کاواساکی شد وی هفته بستری اکو قلب ازمایش و lvlgتزریق شد و…. الان بعد ۱سال دوبارع همین علایم بدون تب ولی سرفه زیاد و پوسته شدن نوک انگشت و زبان توت فرنگیو… چکار کنم دکتر متخصص عفونی رفتم بهش سفیکسیم دادن انگار سرفه هاش بیشتر شد بعد مصرف.. دکتر خودشم ک قبلا بیمارستان بستری شده بود ازیترو داد… گفت نیاز ب بستری نیس…. الان چکارکنم.. بنظرتون

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      باید دوره انتی بیوتیک راکامل طی کنید
      هردو انتی بیوتیک مناسب است
      روزانه تب را چک کنید در صورت بروز تب تا سه روز اینده احتمال بستری وجود دارد

      1. ناشناس گفت:

        ن شکر خدا تب نداره ولی سرفه هاش اذیتش میکنه

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          کمی صبور باشید و دارو ها را ادامه دهید

  10. توکل بر خدا گفت:

    سلام وقت بخیر
    برادر من ده سالشه دچار بیماری کاوازاکی شد. همه ی علائم را داشت.
    بردیم بیمارستان به مدت سه روز بستری شد و یه سری دارو و آنتی بیوتیک تزریق کردن.خوشبختانه از نظر قلبی مشکلی پیدا نکرده بود.
    اوردیم خونه دچارخونریزی شدید بینی شد. دلیلش چی میتونه باشه؟؟

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      از عوارض این بیماری مشکلات مخاطی جدی است
      مخصوصا مخاط بینی
      می توانید از قطره های ضد احتقان تحت نظارت پزشک استفاده نمایید
      فشار خونشان هم باید روزانه چک شود