بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بیماری انسداد مزمن ریوی از انواع بیماری‌های ریه است. این بیماری با علائمی مانند سرفه‌های مزمن، خس‌خس سینه و تنگی نفس بروز می‌کند. برای درمان آن به متخصص ریه یا دکتر داخلی مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

انسداد ریوی مزمن

ریه‌ها از مهم‌ترین اعضای بدن ما هستند. ما بدون ریه‌ها نمی‌توانیم تنفس کنیم و باقی اندام‌های ما با مشکل مواجه خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید در رعایت و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ریوی در نظر داشته‌باشید، شناخت این بیماری‌هاست. از مهم‌ترین بیماری‌های ریوی می‌توان به بیماری انسداد ریوی مزمن اشاره کرد. اما این بیماری چیست؟ چگونه به COPD دچار می‌شویم. برای پیشگیری از ابتلا به آن چه باید کرد؟ درمان این بیماری چیست؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم.

اگر به بیماری انسداد مزمن ریوی مبتلا هستید، یا علائمی دارید که بسیار شبیه به این بیماری هستند،‌ می‌توانید به دکتر داخلی یا متخصص ریه مراجعه کنید. برای دریافت نوبت از بهترین دکترهای ریه یا دکتر داخلی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی دکتر داخلی یا مشاوره تلفنی ریه به سوالات خود پاسخ دهید.

بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) چیست؟

بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، یک بیماری مزمن التهابی ریه (از انواع بیماری های ریه) است که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند. علائم آن شامل مشکلات تنفسی، سرفه، تولید موکوس (خلط) و خس خس می‌شود. این بیماری با مواجهه طولانی‌مدت با گازهای تحریک‌کننده یا ذرات معلق موجود در هوا که اغلب ناشی از دود سیگار هستند، ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های مختلف دیگر هستند.

برای درک بهتر این بیماری بهتر است کمی با اجزاء و نحوه عملکرد دستگاه تنفسی آشنا شویم. هوا از طریق لوله هوایی (نای) به سمت پایین و به داخل دو لوله بزرگ (برونش‌ها) می‌رود، این لوله‌ها چندین بار به لوله‌های بسیار کوچکتر (برونشیول‌ها) تقسیم می‌شوند (مانند شاخه‌های یک درخت) و در نهایت به کیسه‌های کوچک هوا (آلوئول‌ها) ختم می‌شوند.

کیسه‌های هوایی دیواره‌های بسیار نازکی دارند که مملو از رگ‌های خونی ریز (مویرگ‌ها) هستند. اکسیژن هوایی که تنفس می‌شود به این مویرگ‌ها وارد و از طریق آن‌ها به جریان خون می‌رسد. همچنین دی‌اکسید‌کربن که گاز دفعی حاصل از متابولیسم است، از این طریق دفع می‌شود. ریه‌ها برای خروج هوا از بدن به انعطاف‌پذیری طبیعی برونشیول‌ها و کیسه‌های هوایی نیاز‌دارند. بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) باعث از‌دست‌رفتن انعطاف‌پذیری آن‌ها و باز‌ماندن بیش از اندازه آن‌ها می‌شود، که متعاقب آن، مقداری از هوا پس از بازدم در ریه‌ها گیر می‌افتد.

بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، یک بیماری مزمن التهابی ریه است که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند. علائم آن شامل مشکلات تنفسی، سرفه، تولید موکوس (خلط) و خس‌خس می‌شود.

آمفیزم و برونشیت مزمن شایعترین بیماری‌هایی هستند که منجر به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) می‌شوند. برونشیت مزمن التهاب لایه پوششی مجاری تنفسی است که هوا را به سمت آلوئول‌های شش‌ها برده و از آن‌ها خارج‌می‌کنند. این بیماری با سرفه‌های روزانه و تولید خلط مشخص می‌شود. آمفیزم یک بیماری است که آلوئول‌های انتهایی کوچکترین مجاری هوایی ریه، در اثر مواجهه با دود سیگار و سایر گازهای تحریک‌کننده و ذرات معلق، تخریب می‌شوند.
حدود ۲۰ تا ۳۰٪ افرادی که مدام سیگار می‌کشند، دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) آشکار از نظر بالینی می‌شوند و بسیاری از افراد سیگاری که سابقه طولانی مدت سیگار‌کشیدن دارند دچار کاهش عملکرد ریه می‌شوند.
بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) قابل درمان است. با مدیریت مناسب، اغلب افرادی که دچار آن هستند، می‌توانند علائم را به خوبی کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. همچنین خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مرتبط را کاهش دهند.

copd چیست؟
بیماری copd معمولا در افرادی ایجاد می‌شود که آلوئول‌های آنها با آمفیزم درگیر شده‌است.

علائم و نشانه های بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) کدامند؟

علائم بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) اغلب تا زمانی که ریه به میزان قابل توجهی تخریب نشده‌باشد، بروز نمی‌کنند. همچنین طی زمان، به‌خصوص اگر استعمال سیگار ادامه پیدا کند، بدتر می‌شوند. علامت اصلی در برونشیت مزمن شامل موارد زیر است:

  • سرفه روزانه
  • تولید خلط حداقل به مدت ۳ ماه در سال برای ۲ سال متوالی

سایر علائم و نشانه‌های بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنگی نفس مخصوصا در هنگام فعالیت
  • خس خس
  • احساس فشار روی قفسه سینه
  • وجود خلط و موکوس فراوان در ریه‌ها و نیاز به تخلیه آن در اول صبح
  • سرفه مزمن که منجر به تولید خلط شود که ممکن است بی‌رنگ، سفید، زرد یا سبز باشد.
  • آبی بودن لب‌ها و بستر ناخن‌ها (سیانوز)
  • عفونت‌های تنفسی متناوب
  • کمبود انرژی و خستگی
  • تورم در مچ پا، پا یا کل اندام تحتانی
  • در مراحل پیشرفته از‌دست‌دادن وزن

همچنین افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) هستند، ممکن است دوره‌‌هایی از تشدید علائم را تجربه کنند که علائمشان نسبت به تغییرات معمول روزانه بدتر شده و حداقل برای چندین روز باقی‌بماند.

با دیدن علائم copd به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه هر یک از علائم بیماری‌های ریوی را احساس کردید، بهتر است که به دکتر مراجعه کنید تا برای درمان آن اقدامات لازم انجام گیرد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در ارتباط با بیماری‌های ریوی وجود دارد، این است که در اولین فرصت برای درمان و تشخیص علائم به دکتر مراجعه کنید. زیرا ماهی را هر زمان که از آب بگیرید تازه است. پس در این مورد تعلل نکنید.

برای دریافت نوبت متخصص ریه یا دکتر داخلی می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید و از بهترین دکتر در شهر خود نوبت دریافت کنید. همچنین می‌توانید با دریافت مشاوره‌های تلفنی از هر یک از دکترهای معرفی‌شده، به سوالات خود پاسخ دهید:

تنگی نفس و خس خس سینه امانتو بریده؟

برای بررسی علائم با متخصص مشورت کن.

علل انسداد مجاری هوایی چیست؟ (علت بیماری copd چیست؟)

دو علت اصلی ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی، بیماری‌های ریوی هستند که در ادامه آنها را معرفی کرده‌ایم. برخی از بیماری‌های ریوی مزمن دیگر هم هستند که می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند. برای درمان آن باید به دکتر ریه مراجعه کنید. همچنین برای تشخیص درست این بیماری باید دکتر بررسی‌های مختلفی را انجام دهد تا به نتیجه‌ی دقیق و درست برسد. نمی‌توان تنها با دیدن علائم به این بیماری شک کرد. در ادامه به علت‌های بیماری انسداد مزمن ریوی پرداخته‌ایم:

  • آمفیزم
  • برونشیت مزمن
  • دود سیگار و سایر محرک‌ها: در اغلب قریب به اتفاق موارد، تخریب ریه که منجر به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) می‌شود، با سیگار‌کشیدن طولانی مدت ایجاد شده‌است.
  • احتمالا فاکتورهای دیگری نظیر استعداد ژنتیکی در ایجاد بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) نقش دارند.
  • استعمال سیگار برگ
  • دود دسته دوم سیگار (دود ناشی از سیگار‌کشیدن دیگران که افراد غیرسیگاری استنشاق می‌کنند)
  • استفاده از پیپ
  • آلودگی هوا و مواجهه با گرد و غبار
  • دود و سوخت در محل کار، سایر محرک‌هایی هستند که می‌توانند باعث بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) شوند.
  • کمبود آلفا۱ آنتی تریپسین (AAt): تقریبا در ۱٪ افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) هستند، بیماری، ناشی از اختلالی ژنتیکی است که باعث کاهش سطح یک پروتئین به نام آلفا۱ آنتی تریپسین می‌شود. AAt در کبد ساخته‌شده و برای کمک به حفاظت ریه‌ها، به جریان خون ترشح می‌شود. کمبود این ماده می‌تواند کبد و ریه‌ها را تحت‌تاثیر قرار‌دهد. تخریب ریه ناشی از این اختلال می‌تواند در نوزادان و کودکان نیز دیده‌شود.
  • سن: سن یکی از فاکتورهای خطر برای ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) است، زیرا این بیماری به‌آرامی طی سال‌ها ایجاد‌می‌شود، بنابراین اغلب افراد هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، حداقل ۴۰ سال سن دارند.

عوامل موثر در ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)

علت اصلی ابتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) در جوامع توسعه‌یافته استعمال تنباکو است. در کشورهای در حال توسعه، اغلب بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) در افرادی که به علت عدم تهویه مناسب در معرض دود ناشی از سوختن سوخت‌ها برای آشپزی و گرمایش هستند، ایجاد‌می‌شود. در هر صورت بیماران مبتلا به این بیماری، ریه‌های خود را در معرض هوای آلوده قرار داده‌اند و این چیزی است که این بیماری را ایجاد می‌کند.

تشخیص بیماری انسداد مزمن ریوی چگونه انجام می شود؟
یکی از روش‌های تشخیص این بیماری تصویربرداری‌هایی از ریه است. علت ایجاد بیماری از این طریق مشخص می‌شود.

تشخیص بیماری انسدادی مزمن ریوی چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، لازم است ابتدا متخصص ریه علائم و نشانه‌ها را بررسی کند، همچنین در مورد سوابق پزشکی و خانوادگی بیمار و مواجهه با عوامل تحریک‌کننده ریه، مخصوصا دود سیگار، اطلاعات کسب‌کند و در نهایت تست‌های متعددی انجام‌دهد:

  • تست‌های عملکردی ریه: این تست‌ها حجم هوایی که فرد می‌تواند در دم و بازدم وارد و خارج کند و اینکه آیا ریه‌های بیمار اکسیژن کافی را به جریان خون می‌رسانند یا خیر، تعیین‌می‌کند.
  • اسپیرومتری رایج‌ترین تست عملکردی ریه است. در این تست، از بیمار درخواست می‌شود که در یک لوله بزرگ، که به یک ماشین کوچک به نام اسپیرومتر متصل است، بدمد. این ماشین، مقدار هوایی که ریه‌های بیمار می‌توانند نگه‌دارند و سرعت بیمار در خارج‌کردن هوا از ریه‌ها را اندازه‌می‌گیرد. اسپیرومتری می‌تواند حتی پیش از ظاهر‌شدن علائم، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند برای ردیابی پیشرفت بیماری و تحت‌نظر داشتن نحوه تاثیر درمان مورد استفاده قرار‌گیرد.
  • سایر تست‌های عملکردی ریه شامل:
    • اندازه‌گیری حجم‌های ریه
    • ظرفیت انتشار
    • و اندازه‌گیری اکسیژن هستند.
  • عکس قفسه سینه: عکس قفسه سینه می‌تواند آمفیزم را نشان‌دهد و همچنین می‌تواند وجود سایر مشکلات ریوی و قلبی را رد کند.
  • سی‌تی‌اسکن: سی‌تی‌اسکن ریه‌ها می‌تواند برای تشخیص آمفیزم و تعیین اینکه آیا جراحی برای درمان بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) مفید است یا نه، کمک‌کننده باشد.
  • آنالیز گازهای خونی شریانی: این تست خونی کیفیت عملکرد ریه‌‌ها در اکسیژن‌رسانی به خون و حذف دی‌اکسید‌کربن از آن را اندازه‌می‌گیرند.
  • تست‌های آزمایشگاهی: تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) استفاده‌نمی‌شوند، اما ممکن است برای تعیین علت علائم بیمار یا حذف سایر تشخیص‌ها مورد استفاده قرار‌گیرند. برای مثال تست‌های آزمایشگاهی ممکن است برای تعیین کمبود آلفا۱آنتی تریپسین در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) دارند و در سنین پیش از ۴۵ سالگی دچار بیماری می‌شوند، مورد استفاده قرار‌گیرند.

تشخیص افتراقی های بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)

این بیماری معمولا درست تشخیص داده‌نمی‌شود، افرادی که قبلا سیگار استفاده‌می‌کردند، ممکن است به اشتباه بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) تشخیص داده‌شوند. در حالی‌که ممکن است یک اختلال ساده یا مشکلات ریوی با شیوع کمتر داشته‌باشند. همچنین بسیاری از افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) هستند، ممکن است تا زمانی که بیماری پیشرفته‌شده و مداخلات درمانی تاثیر کمی دارند، تشخیص داده‌نشوند.

درمان copd چیست؟
از روش‌های درمانی که برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به روش‌های پزشکی و درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی اشاره کرد.

مدیریت و درمان بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) چگونه انجام می شود؟

تشخیص بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) انتهای زندگی نیست! اغلب افراد دچار انواع خفیف بیماری هستند که در کنار ترک سیگار، با درمان کوتاهی بهبود می‌یابند. حتی در مراحل پیشرفته بیماری درمان‌های موثری وجود دارند که می‌توانند علائم را کنترل کرده و خطر عوارض و تشدید را کاهش دهند، همچنین توانایی فرد برای داشتن یک زندگی فعال را افزایش دهند.

تشخیص بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) انتهای زندگی نیست! اغلب افراد دچار انواع خفیف بیماری هستند که در کنار ترک سیگار با درمان کوتاهی بهبود می‌یابند.

برخی از روش‌های درمانی که برای این افراد در نظر گرفته‌می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

۱. تغییر سبک زندگی

برای بهبود علائم و کاهش تخریب بافتی، فرد می‌تواند از روش‌های زیر استفاده‌کند:

  • کنترل تنفس: به کمک دکتر یا درمانگر تنفسی روش‌های تنفس موثر و تکنیک‌های پوزیشن و ریلکس‌کردن مناسب در هنگام تنگی نفس، را آموزش ببیند.
  • تخلیه مجاری هوایی: سرفه‌های کنترل‌شده، مصرف آب زیاد و استفاده از مرطوب‌کننده‌های هوا، می‌تواند به تخلیه راحت‌تر کمک‌کنند.
  • ورزش منظم: ممکن است ورزش به نظر دشوار برسد، اما ورزش منظم می‌تواند قدرت کلی و همچنین توانایی و قدرت ماهیچه‌های تنفسی را بهبود بخشد. ۴ ورزش برای بیماری بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) پیشنهاد می‌شود. لازم است پزشک تعیین کند که روی کدام بیشتر تمرکز شود.
  • ورزش‌های کششی با افزایش طول ماهیچه‌ها به افزایش انعطاف‌پذیری کمک‌می‌کنند. ورزش‌های هوازی که از گروه‌های ماهیچه‌ای بزرگ برای حرکت با سرعت ثابت و ریتمیک استفاده‌می‌کنند، تحمل قلب و ریه را افزایش داده و بدن را برای استفاده موثرتر از اکسیژن آماده می‌کنند.
درمان بیماری انسداد مزمن ریوی با ورزش هوازی ممکن است؟
علائم بیماری‌های ریوی با ورزش‌های هوازی بهتر می‌شود.

سایر ورزش های موثر در بهبود copd

برخی از روش‌های دیگر که جزو ورزش‌های هوازی هستند، شامل موارد زیر هستند:

  • پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه ثابت دو ورزش هوازی مناسب برای بیماران بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) هستند. ورزش‌های قدرتی، انقباض عضلات تا زمان خستگی، را دربردارند و وقتی برای قسمت بالایی بدن انجام شوند، باعث افزایش قدرت ماهیچه‌های تنفسی می‌شوند. ورزش‌های تنفسی برای بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) به افزایش قدرت ماهیچه‌های تنفسی، دریافت اکسیژن بیشتر و تنفس با صرف انرژی کمتر، کمک‌می‌کنند. در ادامه ۲ نوع ورزش تنفسی که قابل انجام هستند، معرفی می‌شوند. فرد می‌تواند ۵ تا ۱۰ دقیقه، ۳ تا ۴ بار در روز این ورزش‌ها را انجام دهد:
    • تنفس با لب‌های غنچه شده: این روش تنفسی می‌تواند در مواقع ورزش استفاده شود. اگر حین استفاده از این روش دچار تنگی نفس شدید، ابتدا سعی کنید سرعت تنفس را کاهش دهید و روی بازدم از طریق لب‌های غنچه شده تمرکز کنید. این روش به این شکل انجام می‌شود: ماهیچه‌های شانه و گردن را ریلکس کنید، طی ۲ ثانیه از طریق بینی و با دهان بسته، دم انجام دهید. برای ۴ ثانیه با لب‌های غنچه شده، بازدم انجام دهید. اگر این مدت برای شما زیاد است، به سادگی، دوبار به همان اندازه‌ای که دم انجام داده‌اید، بازدم انجام دهید.
    • تنفس دیافراگماتیک: با زانوان تا شده به پشت بخوابید. می‌توانید از یک بالشت زیر زانوها برای حمایت استفاده کنید، یک دست را روی شکم زیر قفسه سینه قرار دهید. دست دیگر را روی سینه قرار دهید. به اندازه ۳ شماره یک دم عمیق از طریق بینی انجام دهید. شکم و دنده‌های آخر باید بالا بیایند اما سینه باید ثابت بماند. ماهیچه شکم خود را سفت کنید و هوا را به اندازه ۶ شماره به آرامی از طریق لب‌های غنچه شده خارج کنید.
درمان بیماری انسداد مزمن ریه چیست؟
یکی از روش‌های درمانی این بیماری، انتخاب سبک زندگی سالم است.

سایر درمان های خانگی

  • مصرف غذای سالم: غذای سالم می‌تواند به حفظ قدرت بدنی بیمار کمک‌کند. اگر وزن بیمار پایین باشد پزشک ممکن است مکمل‌های غذایی تجویز کند. اگر بیمار وزن بالایی داشته‌باشد، کاهش وزن می‌تواند به تنفس بهتر، مخصوصا هنگام فعالیت، کمک بزرگی کند.
  • دوری از دخانیات و آلودگی هوا: علاوه‌بر ترک سیگار باید از فضاهایی که دیگران در آن سیگار می‌کشند نیز اجتناب کرد. از سایر آلودگی‌های هوا نیز باید دوری کرد. حیاتی‌ترین قدم در هر برنامه درمانی برای بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) قطع هر نوع دخانیات است. این تنها راه برای جلوگیری از بدتر شدن بیماری است، که در نهایت ممکن است توانایی تنفس فرد را کاهش دهد. برای دریافت کمک موثر در مسیر ترک دخانیات با پزشک خود در مورد محصولات و داروهای جایگزین نیکوتین‌دار که می‌توانند کمک‌کننده باشند، سخن بگویید. همچنین از استنشاق دود دسته دوم تا جایی که امکان دارد دوری کنید.
  • به طور منظم تحت نظر پزشک بودن: حتی در صورت احساس بهبود، باز هم لازم است به طور منظم به متخصص ریه مراجعه شود. چک منظم عملکرد ریه، دریافت سالانه واکسن آنفولانزا برای جلوگیری از عفونت و صحبت با پزشک در مورد بدتر شدن علائم، برای تشخیص به موقع شرایط بیماری، لازم است.

۲. درمان دارویی

بیمار ممکن است برخی از داروها را به شکل دائمی و برخی را در صورت لزوم مصرف کند:

  • برونکودیلاتورها: این داروها که اغلب به شکل تنفسی استفاده می‌شوند، ماهیچه‌های اطراف مجاری هوایی را ریلکس می‌کنند، این کار می‌تواند به بهبود سرفه و تنگی نفس کمک‌کرده و تنفس را آسان‌تر نماید. بسته به شدت بیماری ممکن است نوع کوتاه اثر (آلبوترول، لوالبوترول، ایپراتروپیوم) پیش از فعالیت‌ها و بلنداثر (تیوتروپیوم، سالمترول، فورمترول، آرفورموترول، اینداکاترول و اکلیدینیوم) هر روزه مصرف شوند و یا هر دو استفاده شوند.
  • استروئیدهای استنشاقی: داروهای کورتیکواستروئید استنشاقی مانند فلوتیکازون و بودزوناید، می‌توانند التهاب مجاری هوایی را کاهش داده و به جلوگیری از تشدید بیماری کمک‌کنند. اثرات جانبی آن‌ها ممکن است کبودی، عفونت دهانی و خشونت صدا باشد. این داروها برای افرادی که تشدیدهای مکرر بیماری را تجربه می‌کنند، مفید است.
  • داروهای استنشاقی ترکیبی: برخی از داروها ترکیب برونکودیلاتورها و استروئیدهای استنشاقی هستند. سالمترول و فلوتیکازون (ادویر)، فورموترول و بودزوناید (سیمبیکورت) نمونه‌هایی از این داروها هستند.
  • استروئیدهای خوراکی: برای افرادی که دچار تشدید حاد شدید یا متوسط می‌شوند دوره کوتاه (مثلا ۵ روزه) کورتیکواستروئیدهای خوراکی، می‌تواند از بدتر شدن بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) جلوگیری کند. البته مصرف طولانی‌مدت این داروها می‌تواند عوارض جدی مانند افزایش وزن، دیابت، پوکی استخوان، آب مروارید و افزایش خطر عفونت، داشته‌باشد.
  • مهارکننده‌های فسفودی استراز۴: این دارو با نام ژنریک روفلومیلاست، داروی جدیدی است که برای افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) شدید و علائم برونشیت مزمن هستند تایید شده‌است. این دارو التهاب مجاری هوایی را کاهش داده و مجاری را ریلکس می‌کند. اثرات جانبی رایج آن اسهال و کاهش وزن هستند.
  • تئوفیلین: این داروی بسیار ارزان می‌تواند به بهبود تنفس و جلوگیری از تشدید علائم کمک‌کند. عوارض آن ممکن است تهوع، سردرد، افزایش ضربان قلب و لرزش باشد. این عوارض وابسته به مقدارمصرف هستند، بنابراین توصیه می‌شود دوزهای پایین مصرف شوند.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها: عفونت‌های تنفسی مانند برونشیت حاد، پنومونی و آنفولانزا، می‌توانند علائم بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) را تشدید کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها به درمان تشدید حاد کمک‌می‌کنند، اما برای پیشگیری به طور کلی پیشنهاد نمی‌شوند.

۳. درمان های ریوی

پزشکان اغلب از درمان‌های بیشتر برای افرادی که فرم متوسط و شدید بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) دارند، استفاده می‌کنند:

  • اکسیژن‌تراپی: اگر اکسیژن خون پایین باشد، می‌توان از اکسیژن کمکی استفاده‌کرد. گاهی تنها هنگام فعالیت یا خواب به اکسیژن نیاز است. اکسیژن‌تراپی می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد و تنها درمانی است که برای افزایش طول عمر اثبات شده‌است.
  • برنامه بازتوانی ریوی: این برنامه‌ها به طور کلی آموزش، تمرین‌های ورزشی، توصیه‌های تغذیه‌ای و مشاوره را دربرمی‌گیرند و به کاهش زمان بستری و بهبود کیفیت زندگی کمک‌‌می‌کنند.
  • مدیریت تشدید بیماری: حتی در هنگام استفاده از درمان نیز ممکن است تشدید علائم، مانند افزایش پایدار سرفه‌ها، تغییر در میزان یا رنگ خلط و افزایش تنگی نفس، به دلیل عفونت، آلودگی هوا یا سایر محرک‌های التهاب اتفاق‌بیفتند. اگر علائم طی روزها یا هفته‌ها بدتر شد، تشدید علائم حاد اتفاق افتاده‌است و لازم است به سرعت درمان لازم دریافت شود. در هنگام تشدید علائم فرد به داروهای بیشتری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا استروئیدها و یا هردو، اکسیژن‌تراپی یا درمان در بیمارستان، نیاز پیدا می‌کند و پس از آن پزشک در مورد تغییر داروها و راهکارهای پیشگیری از تشدید مجدد، تصمیم‌گیری می‌نماید.
درمان copd با جراحی ممکن است؟
برای درمان‌های تخصصی این بیماری مانند جراحی، باید به دکتر ریه مراجعه کنید.

۴. درمان copd با جراحی

جراحی برای برخی از بیماران با آمفیزم که با درمان دارویی بهبود نمی‌یابند، کمک‌کننده است. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • درمان‌های جراحی می‌توانند شامل جراحی کاهش حجم ریوی که جراح بخشی از بافت تخریب‌شده فوقانی ریه را برمی‌دارد تا فضای بیشتری برای بافت سالم باقی‌بماند، باشند. در برخی از افراد این جراحی به بهبود کیفیت زندگی و افزایش طول عمر کمک‌می‌کند.
  • پیوند ریه جراحی دیگری است. این جراحی برای بعضی از افراد مفید است و ریسک‌های مخصوص به خود مانند پس‌زدن پیوند را به همراه دارد.
  • نوع دیگری از عمل جراحی به نام جراحی بولکتومی انجام می‌شود که با تخریب دیواره‌های کیسه‌های هوایی فضاهای بزرگ هوایی به اسم بولا است. این فضاها می‌توانند تنفس را دشوارتر کنند. در این جراحی این فضاها برداشته‌می‌شوند.

تیم درمان بیماری انسداد مزمن ریوی از چه دکترهایی تشکیل شده است؟

هنگامی که تشخیص بیماری انسداد مزمن ریوی یا همان copd بر روی بیمار گذاشته می‌شود، برای درمان آن نیاز به یک تیم متخصص ریه است. دکتر متخصص ریه با همکاری دکتر داخلی برای بهبود شرایط ریه‌های شما تلاش می‌کنند. در روند درمان و تشخیص بیماری نیاز به مداخله‌ی تیم‌های پرستاری و آزمایشگاه هم وجود دارد. برای اینکه به خوبی این بیماری را در خود درمان کنید، نیاز است که به دکتر داخلی و یا دکتر ریه مراجعه کنید و روند درمان به خوبی برای شما توضیح داده خواهند‌شد. همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تلفنی دکترهای مورد نظر استفاده کنید:

برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عفونت تنفسی هر چه زودتر درمان را شروع کن.

بیماری های همراه با بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD): عوارض بیماری copd چیست؟

در ادامه به برخی از عوارض بیماری انسداد ریوی مزمن پرداخته‌ایم. اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند مشکلات زیر را در بیمار تشدید کند:

  • عفونت‌های تنفسی: افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) هستند به احتمال بیشتری دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و پنومونی (عفونت ریه) می‌شوند. هربار ابتلا به عفونت ریوی، می‌تواند تنفس را بسیار سخت‌تر کرده و باعث تخریب بیشتر بافت ریه شود. واکسیناسیون سالانه آنفولانزا و واکسیناسیون معمول علیه پنومونی پنوموکوکال می‌تواند مانع از برخی عفونت‌ها شود.
  • مشکلات قلبی: به دلایلی که به درستی شناخته‌شده نیستند، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی، از جمله حمله قلبی را افزایش دهد. ترک سیگار می‌تواند این خطر را کاهش دهد.
  • سرطان ریه: افرادی که دچار بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) هستند، ریسک بالاتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند. ترک سیگار می‌تواند این خطر را کاهش دهد.
  • فشار خون بالا در شریان‌های ریوی: بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) می‌تواند منجر به فشار خون بالا در شریان‌هایی شود که خون را به ریه‌ها می‌برند. (فشار خون ریوی بالا)
  • افسردگی: تنفس دشوار می‌تواند از فعالیت‌هایی که فرد به آن‌ها علاقه دارد، جلوگیری کند و احساس ناتوانی می‌تواند منجر به افسردگی شود، اگر احساس غم یا ناتوانی می‌کنید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
چگونه از ابتلا به copd پیشگیری کنیم؟
دوری از سیگار مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های ریوی است.

پیشگیری از بیماری انسداد مزمن ریوی امکان پذیر است؟

برخلاف برخی از بیماری‌ها، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) علت مشخص و راه حل مشخصی برای پیشگیری دارد. اغلب موارد به شکل مستقیم با استعمال سیگار مرتبط هستند و بهترین راه برای پیشگیری، عدم مصرف سیگار است. اگر فردی هستید که طولانی مدت سیگار کشیده‌اید، این جملات در عمل آسان به نظر نمی‌رسند. مخصوصا اگر قبلا سعی داشته‌اید ترک کنید، اما بازهم برای ترک‌کردن تلاش کنید. لازم است یک برنامه ترک دخانیات پیدا کنید که بتواند برای توقف استفاده از تنباکو به شما کمک‌کند. این بهترین شانس شما برای پیشگیری از تخریب ریه‌هایتان است.

مواجهه شغلی با دود و غبارهای شیمیایی عامل خطر دیگری برای بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) است. اگر با این نوع از تحریک‌کننده‌های ریه کار می‌کنید، با رئیس خود در مورد بهترین راه‌های حفاظت از خود، مانند استفاده از ابزارهای محافظت‌کننده تنفسی، صحبت کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بیماری COPD یا بیماری انسداد مزمن ریوی یکی از بیماری‌های ریه است که علائم تنفسی و فراتر از آن را در بیمار ایجاد می‌کند. قدم اول در درمان این بیماری، تشخیص است. برای تشخیص این بیماری باید به دکتر داخلی و یا متخصص ریه مراجعه کنید. در صورت داشتن علائم تنفسی، آنها را جدی بگیرید و به دکتر مراجعه کنید. در صورتیکه می‌خواهید درباره این بیماری و علائم آن اطلاعات بیشتر کسب کنید، می‌توانید از مشاوره تلفنی ریه و مشاوره تلفنی دکتر داخلی کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامت شماست!

پرسش‌های متداول

در صورتیکه این بیماری درمان نشود، احتمال اینکه باعث ایجاد مشکلات جدی‌تر شود، وجود دارد. خود copd به تنهایی باعث مرگ نمی‌شود. اما این بیماری می‌تواند درمان‌نشده باقی‌بماند و ایجاد بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان ریه و عفونت‌های تنفسی حاد را بکند. در نتیجه‌ی عوارض این بیماری، احتمال مرگ و مشکلات بسیار جدی وجود دارد. همچنین اگر فرد به بیماری‌های ریوی مبتلا باشد، اما در جهت پیشگیری از بدتر شدن آنها اقدامی انجام ندهد، پیش آگهی خوبی برای او وجود ندارد. پس بیماری‌های ریوی را جدی بگیرید. البته اگر فرد به copd شدید مبتلا باشد، احتمال مرگ در ۳۰٪ افراد وجود دارد.

به نقل از emedicinehealth، کسانی که به بیماری copd مبتلا می‌شوند، ۴۰ تا ۷۰٪ آنها ۵ سال اول را به خوبی سپری  خواهندکرد. این درصد به شدت بیماری و علائم آن بستگی دارد. کسانی که به بیماری انسداد مزمن ریوی شدید مبتلا می‌شوند، ۲ سال امید به زندگی در آنها گزارش‌شده‌است.

از درمان‌های قطعی این بیماری می‌توان به روش‌های جراحی اشاره کرد. البته که هیچ‌گاه نمی‌توان نسبت به روش‌های درمانی مطمئن بود.

این کلمه مخفف Chronic obstructive pulmonary disease است. بیماری انسداد مزمن ریوی ترجمه‌ی لفظی آن است.

امتیاز شما به مقاله:
(4.1از5)
دسته بندی:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بیماری انسداد ریوی مزمن

  1. سعید گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون به امید بهبودی تمام مریض ها

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سپاس از شما و آرزوی خوبتان

  2. سعید گفت:

    منم پنج روزی هست متوجه شدم امفیز دارم سیگارو ترک کردم ولی مطالبی که تو سایت ها میخونم نا امیدم میکنه و حس میکنم چند ماه بیشتر زنده نیستم

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام
      نگران نباشید
      درمان و استایل زندگی تان بسیار مهم است
      ادامه دهید

  3. هادی گفت:

    سلام آیا شخصی این بیماری رو داشته باشد و در جای که رطوبت بالای ۵۰وکرمای محیط بالای ۵۰درجه باشد کار کند این مریضی تشدید می‌شود

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      رطوبت و گرما ممکن است این عارضه را تشدید کند. مهم تر ازین عوامل گرد و غبار و دخانیات می تواند مزید بر علت شود.

  4. پریسا گفت:

    وای این مطلب چقدر کامل و خوب بود. مرسی

    1. همیار دکترِتو گفت:

      خوشحالیم مطالب مفید واقع شده است.

  5. محمد جباری گفت:

    موثر ومفید بود خیلی ممنون من هفته ای سه روز شنا میکنم روز یک ساعت شنا به دکترم گفتم فرمودن بدنت ادابته شده با انسداد حاد ریه یا COPD ودارو های استرویدی دادن همراه با توانکس۵۰۰ مکوس تغیر رنگ داده به سمت تیره شدن و تنفس هم خوب شده

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      مصرف داروهای تجویزی به شما کمک می کند. تحت نظر متخصص ریه به درمان ادامه دهید.