روش های رفع بوی بد پا و علل ایجاد آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

پاها و دست‌ها بیش از هر قسمت دیگر بدن حاوی غدد عرق (حدود ۳۰۰۰ غده در هر سانتی‌متر مربع) هستند. تعریق زیاد به دلیل پوشیدن مداوم کفش و جوراب و رشد باکتری، باعث ایجاد بوی بد پا می‌شود.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

روش های رفع بوی بد پا و علل ایجاد آن چیست؟

بوی بد پا نشانه‌ای از انواع بیماری‌های قارچی در انگشتان و ناخن پا و تا حدی از موارد خجالت‌آور برای بزرگسالان و کودکان است! اما دلیل اصلی ایجاد آن چیست؟ انواع مختلفی از باکتری‌ها در کف پای ما وجود دارند. این باکتری‌ها از عرق پاها تغذیه می‌کنند و مواد شیمیایی اسیدی را آزاد می‌کنند که دلیل اصلی بوی نامطبوع هستند. علاوه بر باکتری، رشد قارچ‌ها در میان انگشتان پا نیز ممکن است باعث بدبو شدن پا شود.

اگر از روش‌های خانگی برای درمان بوی پا استفاده کردید و نتیجه‌ای نگرفتید، متخصص طب سنتی و متخصص پوست و مو در زمینه درمان بیماری قارچی و باکتریایی می‌توانند به شما کمک کنند. با مراجعه به صفحه اصلی سایت دکترتو، می‌توانید حتی همین حالا برای دریافت نوبت حضوری ویزیت دکتر و مشاوره آنلاین اقدام کنید.

بوی بد پا چگونه رخ می‌ دهد؟

بوی بد پا به انگلیسی bad foot odor یا پاهای بد بو، بیماری بسیار رایجی در میان ورزشکاران و بزرگسالان است. دلیل ایجاد بوی بد پا، رشد باکتری‌های بوی بد پا بر روی پوست و عرق زیاد است. بوی بد عرق نشانه چیست؟ می‌تواند دلایل هورمونی یا عفونی داشته باشد. اگر مدت زیادی است که تعریق زیادی دارید، به متخصص غدد یا پزشک عمومی مراجعه کنید.

عفونت‌های قارچی مثل بیماری پای ورزشکاران نیز می‌تواند به بوی بد پا منجر شود. خبر خوب این است که پای بد بو سریع و آسان درمان می‌شود.

بوی بد پا نشانه چیست؟

علائم بوی بد پا ممکن است شامل بوی قوی و ناخوشایند ناشی از پاها، بوی مداوم حتی پس از شستشو، رطوبت یا عرق پاها، خارش یا قرمزی و وجود قارچ یا عفونت‌های باکتریایی مانند پای ورزشکاران باشد. در صورت نگرانی، مشاوره با یک متخصص عمومی یا پوست را توصیه می‌کنیم.

علت بو دادن پا چیست؟

بوی بد پا ناشی از چیست؟ پاها بیش از هر بخش دیگری از بدن غدد عرق دارند و به همین دلیل عرق بیش‌تری در پاها تولید می‌شود. این غده‌ها در تمام طول روز عرق تولید می‌کنند تا بدن را خنک نگه دارند و پوست را مرطوب سازند. پای هر کس عرق می‌کند، اما نوجوانان و زنان باردار بیش‌تر مستعد ایجاد عرق پا هستند زیرا بدن آن‌ها هورمون‌هایی را تولید می‌کند که باعث تولید عرق بیش تر می‌شود.

افرادی که در محل کار تمام طول روز روی پای خود هستند، تحت استرس زیادی در محل کار هستند و یا بیماری دارند که آن‌ها را مستعد تولید عرق بیش‌تر از دیگران می‌کند، دچار تعریق بیش‌تری در پاهایشان می‌شوند.

به طور طبیعی برخی از باکتری‌ها روی پاها وجود دارند که پس از تولید عرق در پا، آن را تجزیه می‌کنند و باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شوند. اگر فرد کفش‌های عرق کرده خود را بیرون آورد و قبل از اینکه کاملا خشک شوند دوباره آن‌ها را بپوشد تولید و تجمع باکتری‌ها در پا افزایش می‌یابد.

بهترین راه از بین‌ بردن بوی بد پا چیست؟

همین حالا از متخصص مشاوره بگیر!

۱. علت بوی بد پای کودکان و نوجوانان

این مورد برای بچه‌ها غیر عادی نیست! کودکان و نوجوانان معمولا در طول روز جنب و جوش زیادی دارند و اغلب تمام بدنشان عرق می‌کند. اما به این دلیل که پاها مدام در کفش و جوراب هستند و خیلی کم نفس می‌کشند، بوی بیشتری می‌دهند. برای رفع بوی بد بهتر است به فرزندتان آموزش دهید که پاهایش را تا حد امکان تمیز و خشک نگه‌دارد تا از عفونت و بیماری قارچی جلوگیری کند.

۲. علت بوی بد پا در خانم ها

علت بوی پای زنان چیست؟ علاوه‌بر رشد باکتری، تغییرات هورمونی نیز می‌تواند باعث شود که شما بیشتر عرق کنید. به همین دلیل، نوجوانان و زنان باردار بیشتر در معرض بوی بد پا قرار دارند.

۳. علت بوی بد پا در مردان

برومودوزیس یا بوی بد پا یک بیماری بسیار شایع و دلیل بوی بد پا مردان است. برای افرادی که پاهایشان مدت زمان طولانی در کفش است، به خصوص کارمندان یا پرستاران، این اتفاق رخ می‌دهد.

علت بوی بد ناخن پا چیست؟
اگر عفونت قارچی ناخن دارید، ممکن است به بوی بد ناخن پا هم دچار شوید.

۴. علت بوی بد ناخن پا

دلیل بوی بد زیر ناخن شست پا چیست؟ اگر عفونت قارچی ناخن دارید، ممکن است به بوی بد ناخن پا هم دچار شوید. هنگامی که عفونت قارچی در زیر سطح ناخن نفوذ کرده و رشد می‌کند، می‌تواند منجر به درد، تغییر رنگ و بوی نامطبوع شود. اگر عفونت قارچی را درمان نکنید، می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تری از جمله مشکل در راه رفتن شود.

۵. بوی بد پا و دیابت

افزایش سطح گلوکز خون، که به عنوان قند خون نیز شناخته می‌شود، در بیماران دیابتی می‌تواند به پاها آسیب برساند. همچنین بر گردش خون تأثیر می‌گذارد که باعث کاهش خون رسانی به پاها می‌شود. بدون خون رسانی مناسب، زخم و بریدگی در پا دیرتر از زمان عادی خوب می‌شود، ممکن است عفونت کند یا باعث ترشج چرک و بوی بد در پا شود.

۶. بوی بد پا در گچ

زمانی که پاها در قالب گچ قرار می‌گیرند، عرق و رطوبت جمع شده در طولانی مدت منجر به رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی بد می‌شود. برای به حداقل رساندن بو، گچ را تمیز و خشک نگه دارید، هر زمان که ممکن است پا را بالا بیاورید، از پودرها یا اسپری‌های ضد تعریق استفاده کنید و در صورت تداوم یا بدتر شدن بو به پزشک مراجعه کنید.

۶. علت بوی بد پا در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی هم علت اصلی بوی بد پا، تجمع عرق و باکتری روی آنها و عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکاران است. برای رفع بوی بد پا در طب سنتی، متخصصان استفاده از حنا، سرکه سیب، ریختن نمک در کفش و حتی استفاده از تکه‌های سیب‌زمینی را توصیه می‌کنند.

علت بوی بد پا در طب سنتی چیست؟
برای رفع بوی بد پا در طب سنتی، متخصصان استفاده از حنا، سرکه سیب، ریختن نمک در کفش و حتی استفاده از تکه‌های سیب‌زمینی را توصیه می‌کنند.

بهترین روش های رفع بوی بد پا کدام اند؟ (برای رفع بوی پا چیکار کنیم)

اگر چه پای بد بو یک بیماری رایج است، اما می‌تواند باعث ایجاد احساس خجالت و شرمساری در فرد شود. خبر خوب این است که رفع بوی بد پا بسیار ساده است.

با مراقبت‌های روزانه، بوی بد پا ظرف یک هفته کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. کلید رهایی از بوی بد پا، قرار دادن مراقبت از پا به عنوان بخشی از مراقبت‌های بهداشتی روزانه است.

درمان‌های خانگی معمولا بسیار موثر هستند اما در موارد شدید دکتر می‌تواند درمان‌های قوی‌تر تجویز کند. نکات زیر می‌تواند بوی پا را کاهش دهد. نکته‌ی مهم این است که موارد زیر را به طور منظم و با دقت دنبال کنید:

  • بهترین روش رفع بوی بد پا این است که پاها را پاک و تمیز نگه دارید: حداقل یکبار در روز با استفاده از یک صابون ملایم و یک برس مخصوص پاهایتان را شستشو دهید. بهترین زمان برای انجام این کار در طول حمام صبح یا حمام عصر است.
  • پس از شست‌وشوی پاها، آن‌ها را به طور کامل خشک کنید.
  • به فضای بین انگشتان پا توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا مکان مناسبی برای تجمع رطوبت و رشد باکتری‌ها است.
  • حذف پوست سخت و مرده از پاها با استفاده از سنگ پا یا سوهان: هنگامی که پوست سفت، خیس شود نرم و مرطوب می‌گردد و به محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شود.
  • جوراب‌هایتان را حداقل یک بار در روز عوض کنید: اگر در محیط گرم هستید، ورزش می‌کنید و یا در هر وضعیت دیگری قرار دارید که احتمال عرق کردن پاها بیشتر است، باید جوراب‌هایتان را عوض کنید.
  • هر شب با استفاده از پنبه و مقداری الکل پای خود را تمیز کنید، این کار به خشک کردن پاها کمک خواهد کرد. از به کار بردن الکل در مناطق دارای ترک در پوست پا، اجتناب کنید.
  • با استفاده از لیسترین یا سرکه پای خود را بشویید.

رفع بوی بد پا برای همیشه ممکن است؟ قبل مصرف دارو با پزشک مشورت کن.

۱. رفع بوی بد پا و بوی کفش

چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم و روش جلوگیری از بوی بد پا در کفش چیست؟ روش‌های زیادی برای از بین‌بردن بوی بد پاهای باقی‌مانده در کفش وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • دو جفت کفش داشته باشید که هر روز یکی از آن‌ها را استفاده کنید: این کار باعث می‌شود قبل از اینکه دوباره از کفش‌تان استفاده کنید، رطوبت ناشی از تعریق روز قبل به طور کامل خشک شود. همچنین می‌توانید کفی‌ها را از کفش خارج کنید تا خشک شوند. کفش‌های مرطوب باعث رشد سریع تر باکتری‌ها می‌شود (علاقه به بوی پا و بوی کفش می‌تواند نشانه‌ای از اختلال فوت فتیش باشد).
  • جوراب‌هایی را استفاده کنید که رطوبت را جذب می‌کنند مانند جوراب‌های ضخیم و نرم ساخته شده از الیاف طبیعی یا جوراب‌های ورزشی.
  • پوشیدن صندل جلو باز در آب و هوای گرم و پا برهنه راه رفتن در داخل خانه در زمان مناسب، اجازه می‌دهد پاها خشک بمانند.
  • از کفش‌هایی که تنگ هستند و یا ممکن است رطوبت را در خود حفظ کنند اجتناب کنید.
  • از جوراب و کفش‌های مناسب استفاده کنید.

از بین بردن بوی کفش با سیب ‌زمینی

یکی از روش‌های طب سنتی برای از بین‌بردن بوی بد کفش، قرار دادن دو حلقه سیب زمینی به مدت چهل و پنج دقیقه در هر لنگه کفش است. در این روش سیب‌زمینی‌ها بوی بد را جذب می‌کنند. همچنین می‌توانید مقداری نمک را در هر کفش بریزید تا به رفع بوی بد کفش و پا کمک کند.

۲. داروی گیاهی برای بوی بد پا

روغن‌های گیاهی یک راه عالی برای بهبودی بوی بد پا هستند. مالش پا با روغن اسطوخودوس یا روغن چهل گیاه می‌تواند به از بین‌بردن بوی بد کمک کند. چند قطره روغن گیاهی را روی پاهای خود بریزید و مالش دهید. اسطوخودوس به از بین‌بردن باکتری‌های مضر پاهای شما کمک می‌کند.

درمان بوی بد پا با حنا نیز توصیه شده است. کافی است مقداری حنا را به کف پای خود بمالید یا بین انگشتان پا قرار دهید. البته باتوجه به اینکه حنا خاصیت رنگ‌دهی دارد، بهتر است قبل از استفاده به این نکته توجه کنید. درمان بوی بد پا با جوش شیرین و رفع بوی بد پا و کفش با استفاده از سرکه سیب نیز توصیه شده است.

بهترین روش های رفع بوی بد پا کدام اند؟
روغن‌های گیاهی یک راه عالی برای رفع بوی بد پا هستند.

۳. درمان بوی بد پا در تابستان

هوای گرم و پوشیدن کتانی و کفش‌های ورزشی در تابستان میزان تعریق پاها را زیاد می‌کنند. بهترین راه این است که از جوراب‌های نخی استفاده کنید و کفش‌های مناسب‌تری مانند صندل یا کفش‌هایی که کاملا پا را نمی‌پوشانند (کفش‌های تابستانی) را انتخاب کنید. روش‌های دیگر درمان پای بدبو شامل موارد زیر هستند:

  • رفع بوی بد کفش با نمک
  • از بین بردن بوی کفش با چای کیسه‌‌ای
  • رفع بوی بد کفش با استفاده از زغال
  • از بین بردن بوی پا با استفاده از میخک

۴. بهترین دارو برای بوی بد پا

برای رفع بوی بد در پا، محلول اریترومایسین یا کلیندامایسین موضعی را می‌توان دو بار در روز استفاده کرد. استفاده از کرم کلوتریمازول برای درمان قارچ پا نیز موثر است. البته برای درمان قطعی ممکن است ۳ تا ۴ هفته زمان نیاز داشته باشید تا بو و ضایعات پوستی پاک شود. مصرف اریترومایسین به‌صورت خوراکی موثرتر است. البته بهتر است خودسرانه دارو مصرف نکنید و حتما مشاوره دارویی بگیرید.

متن انگلیسی:
«Feet have thousands of sweat glands, causing them to produce sweat every day. When the sweat gets trapped in your socks or shoes, it can cause a bad odor.»
ترجمه فارسی:
«علت اصلی بدبو شدن پاها عرق به دام افتاده در کفش یا جوراب است. پا دارای هزاران غده عرق است که باعث تعریق روزانه می‌شود. وقتی عرق در جوراب یا کفش شما باقی می‌ماند، می‌تواند باعث ایجاد بوی بد شود.»

به نقل از سایت byrdie

ژل بوی بد پا

علاوه‌بر داروهای گیاهی و شیمیایی، استفاده از ژل و دئودورانت هم برای رفع بوی بد پا توصیه شده است. اگر بیماری قارچی یا باکتریایی شدید همراه با سوزش و عفونت دارید، با صلاحدید پزشک می‌توانید از ژل و دارو یا بهترین پماد برای بوی بد پا که در بازار موجود هستند، استفاده کنید.

اسپری برطرف کننده بوی بد پا

یک درمان ساده برای درمان بوی بد پاها استفاده از ضد تعریق یا اسپری بوی بد پا است. از اسپری‌ها در زمانی که پاهایتان خشک است استفاده کنید:

  • استفاده از اسپری ضد قارچ پا و پودرهای درمانی پا، یک بار در روز، جهت کاهش بوی بد پا مفید است.
  • قرار دادن کفی خوش‌بو کننده و بوزدا در کفش باعث کاهش بوی بد پا می‌شود.
  • اگر نیاز دارید به سرعت بوی بد پا را کاهش دهید، می‌توانید از اسپری‌های ضد عرق یا اسپری خوش‌بو کننده‌ی پا استفاده کنید.
  • از صابون ضد قارچ و صابون ضد باکتری استفاده کنید.
چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم؟
حداقل دو جفت کفش داشته باشید که هر روز یکی از آن‌ها را استفاده کنید.

پماد رفع بوی بد پا

پماد کلوتریمازول، پماد زینک، کرم دئودورانت ۱۲ ساعته پای ایوروشه و پمادهای آنتی باکتریال برای رفع بوی بد موثر هستند.

درمان‌ های خانگی رفع بوی بد پا (درمان بوی بد پا در خانه)

درمان‌های خانگی به طور معمول در کاهش یا از بین بردن بوی پا کمک کننده هستند. با این حال، اگر درمان‌های خانگی به کاهش بوی بد پا کمکی نکنند و نگران عرق کردن و بوی شدید پایتان هستید، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک ممکن است یک ضد عرق قوی تر و صابون پا تجویز کند و در مورد درمان‌های پزشکی برای کاهش تعریق بیش از حد (هیپرهیدروز) به شما مشاوره دهد. سایر روش‌هایی که برای از بین‌بردن بوی پا استفاده می‌شود در جدول زیر قرار دارد:

درمان خانگی بوی بد پاروش انجام آن
رفع بوی بد پا با جوش شیرینمقداری جوش شیرین را در یک ظرف آب حل کنید و برای ۳۰ دقیقه پاهایتان را در آن بگذارید. این روش را می‌توانید دوبار در هفته انجام دهید.
رفع بوی بد پا با سرکهیکی از کاربردی‌ترین نوع سرکه، سرکه سیب است. در ترکیب یک لیوان سرکه و ۵ لیوان آب پاهایتان را قرار داده و بعد از ۱۵ دقیقه شستشو دهید.
زاج سفید برای بوی بد پازاج سفید ماده کریستالی مانند نمک سفید رنگ است و در عطاری‌ها وجود دارد. می‌توانید پودر آن را تهیه کنید و پاهایتان را یکبار در روز در محلول آب و زاج سفید قرار دهید.
پودر بچه برای بوی بد پااز پودر بچه برای رفع بوی بد پا در کفش استفاده می‌شود.
رفع بوی بد پا با چای کیسه ایبه دو روش می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. چای را در ظرفی بریزید و درون کفش‌هایتان قرار دهید تا بو را جذب کند. همچنین می‌توانید پاهایتان را در ظرف حاوی چای قرار دهید تا بوی بد از بین برود.
درمان بوی بد پا در خانه چگونه است؟

چگونه از بوی بد پا جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ایجاد بوی بد پا، روش‌های زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • حداقل یک بار در روز پاهای خود را بشویید (در صورت امکان از صابون ضد باکتری استفاده کنید)
  • پوست سخت و زبر را با سوهان پا جدا کنید و ناخن‌هایتان را کوتاه و تمیز نگه‌دارید.
  • از پودر پا یا ضد تعریق استفاده کنید.
  • از کفش مرطوب استفاده نکنید و بگذارید کفش‌تان قبل از پوشیدن دوباره، خشک شود.
چگونه از بوی بد پا جلوگیری کنیم؟
یکی از روش‌های جلوگیری از بوی بد پا، استفاده از پودر و پماد ضد قارچ و باکتری است.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پاها در طول روز عرق زیادی تولید می‌کنند زیرا غدد عرق بیشتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارند. این غدد در تمام طول روز عرق را آزاد می‌کنند تا بدن را خنک کنند و پوست را مرطوب نگه‌دارند. در صورتی‌که بهداشت فردی را رعایت نکنید، کفش مرطوب بپوشید، دچار تغییرات هورمونی شده یا ناخن‌هایتان بلند باشد، ممکن است دچار بوی بد در پا شوید.

خوشبختانه روش‌های زیادی، چه در طب سنتی و چه به صورت شیمیایی و با مصرف دارو، برای رفع بوی بد وجود دارد. اگر این روش‌ها جوابگو نبودند و دچار عفونت قارچی پا شدید، حتما به دکتر عمومی یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در سایت دکترتو، امکان دریافت نوبت حضوری از پزشک متخصص در کنار مشاوره آنلاین با دکتر عمومی و مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو نیز برای شما وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

پاهای بیش از حد عرق‌کرده به محل نگهداری باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. این باکتری‌ها اسیدهای آلی بدبو تولید می‌کنند که بویی شبیه به گوگرد دارند. به همین دلیل پاها بو می‌گیرند.

ممکن است نشان‌دهنده بیماری پوستی مانند پای ورزشکاران باشد. در مواردی هم بیماری‌هایی مانند هیپرهیدروزیس علت عرق کردن زیاد دست و پا هستند، حتی در زمانی که هوا گرم نیست. در نتیجه پاها بیشتر عرق می‌کنند و بو می‌گیرند.

به دلیل تجمع قارچ و باکتری رخ می‌دهد. این حالت ممکن است خطرناک باشد زیرا باکتری‌ها به مرور به پوست پا حمله خواهند کرد که باعث ایجاد زخم و عفونت می‌شود.

برای بوی بد پا چکار کنیم؟ روش‌های زیادی برای درمان بوی بد در پا وجود دارد. استفاده از روغن گیاهی مانند روغن اسطخودوس، قرار دادن پا در محلول آب و سرکه و ریختن مقداری نمک در کفش بعضی از این موارد هستند.

بوی بد ناخن شست پا ممکن است به دلیل تجمع قارچ و باکتری زیر ناخن باشد. بهترین راه درمان بوی بد پا و ناخن، شستشوی پاها و استفاده از کرم است. کوتاه‌کردن ناخن‌ها هم به رفع بو کمک می‌کند.

امتیاز شما به مقاله:
(4.2از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوی بد پا

  1. نورالله لکزای گفت:

    ممنون از راهنمایی شما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی تان

  2. مهدی گفت:

    سلام،یک راه ساده و کم هزینه که خودم تجربه و کشف کردم استفاده از آکواریومهای ماهی هاییه که پوست مرده پا رو میخورن و قاعدتا باکتریها رو از پوست پا حذف میکنن.من با یکبار امتحان کردم و نتیجه صد در صدی گرفتم