چرا به بوی بد واژن دچار می شویم و روش از بین بردن آن چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

بوی بد واژن علامتی است که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت یا شرایط طبیعی باشد. واژن به صورت طبیعی کمی بو دارد اما بوی آزاردهنده و زیاد آن غیرطبیعی است. برای درمان بوی بد واژن باید به دکتر زنان مراجعه کنید.

approved-by-doctors

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان متخصص دکترتو

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشکان دکترتو مشاوره بگیرید.

زمان مطالعه : 10 دقیقه
چرا به بوی بد واژن دچار می شویم و روش از بین بردن آن چیست؟

خلاصه این مطلب را در این پادکست گوش دهید:

اگر خانم هستید و تا به حال به بوی بد واژن دچار شده‌اید، می‌دانید که چه مسئله‌ی ناراحت‌کننده‌ای است. شاید اولین مسئله‌ای که به ذهن شما برسد این باشد که وجود بیماری دلیل این بوی بد است. اما علت ایجاد بوی بد چیست و چرا به آن دچار می‌شویم؟ بوی بد واژن می‌تواند در اثر ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌های مختلفی مانند واژینوز باکتریایی باشد. همچنین رعایت نکردن مسائل بهداشتی یکی از دلایل اصلی بروز آن است.

در صورتیکه به بوی بد واژن دچار شده‌اید و می‌خواهید این علامت را برطرف کنید و یا بدانید که چرا به این علامت مبتلا شده‌اید، می‌توانید وارد سایت نوبت‌دهی آنلاین دکترتو شوید و با دریافت نوبت حضوری دکتر زنان و یا دکتر مامایی، برای معاینه و تشخیص علت این علامت اقدام کنید. همچنین با دریافت مشاوره تلفنی دکتر زنان می‌توانید سوالات خود را بپرسید و برای پیدا کردن پاسخ آن اقدامات لازم را انجام دهید.

بوی بد واژن چیست؟

بوی بد واژن به بوی نامطبوعی که شبیه به بوی ماهی یا ترشیدگی باشد گفته می‌شود. این اتفاق ممکن است در طول چرخه‌ی قاعدگی رخ دهد یا بعد از رابطه‌ی جنسی بیشتر قابل‌توجه باشد. همچنین عرق‌کردن طبیعی نیز می‌تواند بوی بد واژن را ایجاد‌کند. دوش‌گرفتن و یا استفاده از خوشبو‌کننده‌ی واژن برای کاهش بوی بد واژن، کاهش تحریک و دیگر علائم واژینال مفید است.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژنافتادگی رحمپاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

با بهترین کیفیت از پزشکان برتر

خدمات زیبایی زنان

اگر واژن بوی بد بدهد نشانه چیست؟

بوی بد واژن بویی است که از واژن منشا می‌گیرد. داشتن مقداری بو برای واژن طبیعی است. اما بوی شدید واژن، به عنوان مثال، «بوی ماهی» ممکن است غیرطبیعی بوده و از نشانه های عفونت واژن باشد. بوی غیرطبیعی واژن که به علت عفونت یا مشکل دیگری اتفاق‌می‌افتد معمولا با دیگر علائم و نشانه‌های واژینال مانند موارد زیر همراه است:

  • خارش
  • سوزش
  • التهاب
  • ترشحات واژن

داشتن مقداری بو برای واژن طبیعی است. اما بوی شدید واژن، به عنوان مثال، بوی ماهی ممکن است غیرطبیعی و نشان‌دهنده یک مشکل باشد.

بهترین راه برای برطرف کردن بوی بد واژن چیه؟

از دکتر متخصص مشاوره بگیر!

۱. بوی بد واژن در کودکان

ولوواژینیت، التهاب پوست اطراف فرج و ناحیه واژن است. این بیماری در دختران بین ۲ تا ۷سال شایع است و علائم آن معمولاً باعث ترشح و درد است. ترشحات می‌تواند زرد، سبز یا بدبو باشد.

۲. بوی بد واژن در بارداری، آیا بوی بد و عفونت واژن نشانه بارداری است؟

عفونت ویروسی یا باکتریایی واژن (واژینیت) یکی از علل شایع بوی نامطبوع در دوران بارداری است. علاوه بر این، هوس غذایی ممکن است باعث شود که با مصرف غذاهای مختلف، بوی واژن تحت تاثیر قرار گیرد.

۳. بوی بد واژن بعد از زایمان و سقط جنین

بعد از رایمان و سقط جنین، همانطور که رحم به حالت قبل از بارداری باز می‌گردد، مخاط، خون و سایر ذرات یا لوچیاها یا ترشحات مرتبط با بارداری را آزاد می‌کند که بویی فلزی، کهنه و کپک زده دارد. برای بوی بد واژن بعد از زایمان طبیعی چه کنیم؟ می‌توانید از ژل شستشو و قرص استفاده کنید.

۴. بوی بد واژن بدون ترشح نشانه چیست؟

یکی از دلایل ایجاد بوی بد بدون ترشح، عرق زیاد است. بیماری واژینوز باکتریایی نیز به رشد بیش از حد باکتری که معمولاً در واژن وجود دارد گفته می‌شود. این بیماری شایع هم می‌تواند باعث بوی بد واژن مثل بوی ماهی شود.

۵. بوی بد واژن در زمان تخمک گذاری

بوی واژن معمولاً زمانی که سطح هورمون استروژن در بدن افزایش می‌یابد بیشتر می‌شود. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از داروهای ضد بارداری هورمونی در زمان تخمک گذاری و بارداری استفاده کند.

بوی بد واژن بدون ترشح نشانه چیست؟
یکی از دلایل ایجاد بوی بد بدون ترشح، عرق زیاد است.

۶. بوی بد واژن با ترشحات سفید رنگ

واژینوز باکتریال یا BV مسئول بوی ماهی مانندی است که معمولاً باعث ترشحات سفید رنگ واژن یا بوی بد واژن و ترشحات پنیری می‌شود. این اتفاق بعد از رابطه جنسی شدیدتر می‌شود و برای درمان آن آنتی‌بیوتیک نیاز است.

۷. بوی بد واژن بدون خارش و سوزش

سوزش واژن نشانه چیست؟ واژن و ناحیه اطراف آن (پوست کشاله ران و فرج) حاوی باکتری‌های سالمی هستند که بخشی از میکروبیوم ما را تشکیل داده و شامل غدد عرق می‌شوند. اگر در بعضی افراد این باکتری‌ها ممکن است باعث بوی بد، سوزش و خارش شوند.

۸. بوی بد واژن بعد از عمل هیسترکتومی (عمل جراحی برداشتن رحم)

برخی افراد ممکن است بعد از عمل هیسترکتومی به عفونت و بوی بد اطراف واژن دچار شوند. در این شرایط بهتر است از آنتی‌بیوتیک تجویزی پزشک استفاده کنید.

۹. کیست تخمدان و بوی بد واژن

با وجود تخمدان پلی کیستیک، در صورت داشتن خونریزی شدید واژن، درد شدید، تب یا ترشحات تیره یا بدبوی واژن، باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید، زیرا این علائم می‌تواند به معنای ابتلا به عفونت باشد.

۱۰. بوی ترشیدگی و بوی ماهی واژن نشانه چیست؟

بوی ترشیدگی واژن می‌تواند ناشی از رعایت نکردن اصول بهداشتی باشد. هنگامی که شما عرق می‌کنید، این ناحیه که تاریک و گرم است، می‌تواند بوی ناخوشایندی از خود متساعد کند. به همین دلیل برای کاهش این بو، به خصوص در فصل گرما و زمانی که برای مدتی طولانی لباس زیر تنگ و چسبان پوشیده‌اید، بهتر است که نظافت را رعایت کنید و خود را بیشتر بشویید و خشک کنید. شستشو کافی است که تنها با آب باشد و نیازی به شستشو با مواد شوینده نیست.

۱۱. بوی بد واژن بعد از پریود نشانه چیست؟ (بوی بد واژن در پریودی)

اگر پریود می‌شوید و از پد بهداشتی برای خونریزی خود استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید که به موقع پد بهداشتی خود را تعویض کنید. خون محیط فوق‌العاده‌ای برای رشد میکروب‌ها است و رعایت بهداشت قاعدگی زنان در این دوره به خصوص برای جلوگیری از بوی بد خون قاعدگی بسیار مهم است.

هنگامی که میکروب‌ها در خون قرار می‌گیرند، تمامی مواد غذایی لازم را در دسترس دارند. با خوردن این مواد غذایی در خون، می‌توانند رشد کنند و به سرعت رشد کنند. رشد میکروب‌ها دلیل اصلی ایجاد بوی بد واژن است.

برای تشخیص علت و علائم بوی بد واژن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده‌ی هر یک از مواردی که در مطلب قبلی اعلام شد، باید به دکتر زنان مراجعه کنید. با مراجعه به دکتر زنان می‌توانید برای تشخیص و درمان بوی بد واژن قدم درستی بردارید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی دکتر زنان کمک بگیرید.

علت بوی بد واژن چیست؟
گاهی ممکن است که واژن بوی بد ماهی بدهد. در این مواقع معمولا به عفونت واژینوز باکتریال مبتلا هستید.

علت بوی بد واژن چیست؟

علل شایع بوی غیرطبیعی واژن عبارتند از:

  • عفونت واژن یا واژینیت (واژینوز باکتریایی)
  • بهداشت نامناسب
  • یک تامپون (نوار بهداشتی) که برای چند روز باقی مانده است و فراموش کرده‌اید آن را خارج کنید.
  • تریکومونیازیس.

بوی غیرطبیعی واژن به‌ندرت ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • فیسچول رکتوواژینال (زمانی‌که یک راه غیرطبیعی بین مقعد و واژن ایجاد شود که باعث نشت مدفوع به داخل واژن می‌شود)
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن.

در نظر داشته‌باشید که واژینوز باکتریایی (رشد بیش‌از‌حد معمول باکتری‌های واژن) شایع‌ترین عفونت واژن است که باعث بوی بد واژن است. زمانی که شما به واژینوز باکتریایی مبتلا می‌شوید، بوی ماهی گندیده از شما بیرون متساعد خواهد شد. بوی بد ماهی می‌تواند در کاهش اعتماد به نفس شما موثر باشد.

اگر می‌خواهید بدانید که بوی بدی که از واژن خارج می‌شود به علت عفونت است یا نه، باید علامت‌های دیگر را نیز بررسی کنید. ممکن است خارش، سوزش، درد و خونریزی هم همراه با بوی بد باشد. این در تشخیص عفونت نقش مهمی دارد.

تریکومونیازیس (عفونت منتقله از راه جنسی) نیز می‌تواند به بوی بد واژن منجر شود. عفونت‌های کلامیدیا و گونوره و عفونت‌های قارچی معمولا باعث به وجود آمدن بوی بد واژن نمی‌شوند. به طور کلی، اگر بوی بد واژن بدون دیگر علائم واژینال وجود داشته‌باشد، بعید است بوی بد واژن غیرطبیعی باشد.

۱. دلیل بوی بد واژن عفونت است؟ (علت بوی بد واژن دختران مجرد)

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد بوی بد واژن شود، عفونت است. عفونت واژن می‌تواند باعث رشد و تکثیر میکروب‌ها و قارچ‌ها در واژن شود و همین مسئله می‌تواند بوی بدی را در واژن ایجاد کند. توجه داشته‌باشید که وجود باکتری‌ها و ترشحات آنها می‌تواند در ایجاد این بو نقش اصلی را ایفا کند.

هنگامی که میکروب‌ها در واژن شما شروع به رشد می‌کنند، توکسین یا سم میکروب‌ها و قارچ‌ها و حتی تک‌سلولی‌ها و آغازیان می‌توانند بد بو باشند.

۲. علت بوی بد واژن و لکه بینی

لکه بینی و خونریزی، بو و ترشحات سفید و پنیری می‌تواند به شرایط مختلفی از جمله عفونت قارچی واژن (کاندیدیازیس)، حاملگی خارج از رحم یا زایمان زودرس در یک زن باردار مرتبط باشد.

علت بوی واژینال و لکه بینی چیست؟
بهترین راه رفع بوی واژن، رعایت بهداشت فردی است.

۳. علت بوی بد واژن هنگام ادرار

این اتفاق ممکن است به دلیل عفونت ادراری رخ دهد. گر عفونت ادراری درمان نشده باشد، ممکن است نشت داشته باشد که بوی آن کاملا مشخص و بیمارگونه خواهد بود.

۴. علت بوی بد واژن در یائسگی

سطح استروژن در دوران یائسگی به شدت کاهش می‌یابد که باعث کاهش سطح لاکتوباسیلوس (باکتری‌های محافظ) می‌شود. این اتفاق می‌تواند به میکروب‌های مضر و بی‌هوازی که مولکول‌های بودار تولید می‌کنند، اجازه دهد تا در میکروبیوم واژن رشد کنند.

۵. بوی بد واژن و سرطان به هم مرتبط هستند؟

سرطان دهانه رحم می‌تواند همزمان با عفونت ایجاد شود. از طرفی هنگامی که شما به سرطان دهانه‌ی رحم مبتلا می‌شوید، سلول‌های دفاعی بدن شما شروع به از بین بردن سلول‌های سرطانی و آسیب‌دیده می‌کنند. همین می‌تواند باعث تلنبار شدن تعداد زیادی سلول‌های مرده شود و لاشه‌ی آنها می‌تواند بوی بدی را در بدن ایجاد کند. یکی دیگر از مشکلاتی که در سرطان ایجاد بوی بد واژن می‌کند، وجود بیماری‌های مقاربتی است.

اگر می‌خواهید که از شر سرطان دهانه‌ی رحم خلاص شوید و یا اگر به این بیماری مبتلا شده‌اید، در زمانی مناسب آن را تشخیص دهید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید، می‌توانید از تست پاپ اسمیر کمک بگیرید. تست پاپ اسمیر پیش از موعد بیماری شما را تشخیص می‌دهد و می‌توانید از علائم و بدتر شدن آن پیشگیری کنید.

۶. علت بوی بد واژن بعد از رابطه و نزدیکی

اگر بعد از نزدیکی منی وارد واژن شود و درون این کانال ریخته شود، محیط واژن قلیایی می‌شود. در صورت قلیایی شدن واژن احتمال اینکه بوی عفونتی که در واژن وجود دارد بیشتر شود، زیاد است. پس چه در زمان پریود، چه در زمانی که نزدیکی انجام می‌شود، احتمال قلیایی شدن واژن بالا می‌رود.

بنابراین احتمال اینکه بوی عفونت بیشتر شود زیاد است. بهتر است که بلافاصله بعد از ورود منی به داخل واژن، آن را شستشو دهید تا فضای طبیعی واژن به هم نخورد و فلور آن در حالت طبیعی قرار بگیرد.

متن انگلیسی:
Vaginal odor can change from day to day during the menstrual cycle. An odor might be especially noticeable right after having sex. Sweating also can cause a vaginal odor.
ترجمه فارسی:
بوی واژن هرروز در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است بلافاصله پس از رابطه جنسی دچار بوی بد واژن شوید.

به نقل از سایت mayoclinic

تشخیص علت بوی بد واژن چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص بوی بد واژن باید به دکتر زنان مراجعه کنید. دکتر زنان با بررسی موارد زیر به تشخیص علت بوی بد واژن و درمان آن می‌پردازد:

  • معاینه
  • شرح حال
  • آزمایش پاپ اسمیر
  • گرفتن لام از ترشحات و بررسی زیر میکروسکوپ.

در صورت لزوم می‌توان از بررسی‌های دیگر و تصویر‌برداری‌های دیگر نیز استفاده کرد و کمک گرفت.

می‌دونی مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان عفونت واژن چیه؟ همین حالا از متخصص مشاوره بگیر.

از بین بردن بوی بد واژن چگونه انجام می شود؟

گفتیم که برای درمان بوی بد واژن باید به دکتر زنان مراجعه کنید. اگر علت ایجاد بوی بد واژن عفونت باشد، باید برای درمان آن به دکتر زنان مراجعه کنید تا به شما داروی لازم برای درمان را تجویز کند. اگر علت بوی بد واژن رعایت نکردن بهداشت فردی باشد، باید بهداشت فردی را رعایت کنید. در صوریتکه بوی بد واژن به علت تعویض نکردن پد بهداشتی باشد، باید برای درمان آن اقدام کنید.  

۱. بهترین قرص برای عفونت و بوی بد واژن چیست؟ (آنتی بیوتیک برای بوی بد واژن)

چه قرصی برای بوی بد واژن خوبه؟ در صورتیکه به عفونت واژن مبتلا باشید، برای درمان آن باید دارو مصرف کنید. بهترین دارو برای رفع بوی بد واژن، آنتی بیوتیک و برای درمان عفونت قارچی، ضدقارچی است. بنابراین این مصرف قرص می‌تواند برای درمان بوی بد واژن موثر باشد. قرص لاکتوفم برای بوی بد واژن نیز توصیه شده است.

قرص مترونیدازول برای بوی بد واژن

اگر به بیماری واژینوز باکتریال مبتلا باشید، باید برای درمان آن از داروهای ضد باکتریایی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین مواردی که در عفونت باکتریایی دیده‌می‌شود، بوی بد واژن است. بوی بد واژن را می‌توان با استفاده از داروی مترونیدازول برطرف کرد، البته تنها در صورتی این مورد برطرف می‌شود که به بیماری واژینوز مبتلا باشید. دقت کنید که به هیچ عنوان از این دارو یا هر داروی دیگری بدون مشورت و تجویز پزشک استفاده نکنید.

شیاف و صابون برای بوی بد واژن

قرص و شیاف اسید بوریک و فوم شستشوی آن، داروهای خوبی برای رفع بوی واژن و حفظ سلامت آن هستند. شیاف ماریانا برای بوی بد واژن نیز می‌تواند به پاکسازی باکتری‌ها کمک کند.

قرص فلوکونازول برای بوی بد واژن

اگر بوی بد واژن به علت عفونت قارچی واژن باشد، برای درمان آن باید از داروی ضدقارچی استفاده کرد. فلوکونازول یکی از این داروهای ضدقارچی است. مصرف فلوکونازول می‌تواند قارچ‌ها را از بین ببرد و بوی بد واژن را برطرف کند.

بهترین پماد واژینال و کرم برای بوی بد واژن چیست؟
اگر بوی بد واژن به علت عفونت باشد باید از دارو درمانی کمک بگیرید.

۲. بهترین پماد واژینال و کرم برای بوی بد واژن چیست؟

در صورتیکه بخواهید از پماد و یا ژل داخلی برای درمان بوی بد واژن استفاده کنید، می‌توانید از ژل مترونیدازول و یا پماد کلوتریمازول کمک بگیرید. مصرف این داروها می‌تواند هر کدام از عفونت‌ها را برطرف کند.

استفاده از ژل مترونیدازول برای درمان واژینوز باکتریایی مفید است. پماد کلوتریمازول برای بوی بد واژن و عفونت قارچی نیز موثر است. در حمام روزانه با استفاده از مقدار بسیار کمی از صابون ملایم و بدون بو و مقدار زیادی آب ناحیه تناسلی خارجی خود را بشویید.

کدام ژل برای از بین بردن بوی بد واژن بهتر است؟

چی برای بوی بد واژن خوبه؟ ژل شستشوی واژینال فمینله اوریفلیم (یکی از بهترین ژل شستشوی بانوان برای عفونت) برای کمک به حفظ تعادل pH سالم در داخل واژن شما ساخته شده است و می‌تواند به تسکین ناراحتی قارچی و از بین بردن بوی بد کمک کند. ژل لافارر برای بوی بد واژن نیز توصیه شده است و پاکسازی خوبی دارد.

۴. درمان بوی بد واژن با طب سنتی و داروی گیاهی قوی برای بوی بد واژن

در طب سنتی و گیاهی، برای درمان عفونت و بوی بد واژن استفاده از موارد زیر تاکید شده است:

  • درمان بوی بد واژن با ماست
  • آبلیمو و جوش شیرین برای واژن
  • درمان بوی بد واژن با گلاب

۵. درمان خانگی بوی بد واژن

برای خلاص شدن از شر بوی واژن در خانه، بهترین روش این است که از پروبیوتیک استفاده کنید. پروبیوتیک‌ها در شیر و ماست فراوان هستند. همچنین می‌توانید به جای نوار بهداشتی از تامپون یا فنجان قاعدگی استفاده کنید و لباس زیر نخی بپوشید.

درمان خانگی بوی بد واژن چیست؟
برای خلاص شدن از شر بوی واژن در خانه، بهترین روش این است که از پروبیوتیک استفاده کنید.

چه زمانی برای درمان بوی بد واژن به دکتر مراجعه کنیم؟

در صورتیکه هر یک از علائم زیر را همراه با بوی بد واژن داشته‌باشید، باید به دکتر مراجعه کنید:

  • سوزش
  • خارش
  • درد هنگام نزدیکی
  • لکه‌بینی بعد از نزدیکی
  • خونریزی
  • ترشحات غیرطبیعی.

هر یک از این موارد می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز مشکلی جدید در بدن شما باشند و برای تشخیص و درمان آن باید اقدامات لازم را انجام دهید.

پیشگیری از بوی بد واژن چگونه انجام می شود؟

در عین حال، برای کاهش بوی بد واژن اقداماتی را می‌توان انجام داد:

جلوگیری از بوی بد واژنتوضیحات
شست‌و‌شوی ناحیه‌ی خارجی دستگاه تناسلیدر حمام روزانه با استفاده از ژل شستشوی واژن یا مقدار بسیار کمی از صابون ملایم و بدون بو و مقدار زیادی آب ناحیه تناسلی خارجی خود را بشویید.
اجتناب از دوش واژینالواژن سالم، به طور نرمال حاوی باکتری و قارچ است. اسیدیته‌ی طبیعی واژن باعث نظم و تعادل باکتری‌ها و قارچ‌ها در واژن می‌شود. اما دوش واژینال این تعادل را برهم می‌زند.
روش پیشگیری از بوی بد واژن چیست؟

چه غذاهایی باعث بوی بد واژن میشه؟

همانطور که برخی غذاها می‌توانند بوی نفس را تغییر دهند، می‌توانند روی بوی واژن نیز اثر بگذارند. مواد غذایی زیر بیشترین تاثیر را دارند:

  • پیاز و سیر
  • مارچوبه و کاری
  • گوشت قرمز
  • شکر زیاد
  • کافئین
  • شکلات شیرین
  • فلفل قرمز
  • نوشیدنی الکلی

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

بوی بد واژن علامتی است که می‌تواند در مواقع غیرطبیعی و یا طبیعی رخ دهد. اگر هنگامی به این بو دچار شوید که بیمار نیستید، احتمالا در اثر رعایت نکردن موارد بهداشتی این علامت در شما ایجاد شده‌است. به هرحال برای رفع این علامت باید با دکتر زنان مشورت کنید. زیرا ممکن است نشان‌دهنده‌ی موارد جدی‌تر باشد.

اگر در مورد بوی غیرطبیعی و یا مزمن واژن نگران هستید، به خصوص اگر علائم و نشانه‌های دیگر مانند خارش، سوزش، التهاب و یا ترشحات را دارید، برای معاینه‌ی واژینال به دکتر زنان مراجعه کنید.

برای تشخیص و درمان بوی بد واژن باید به دکتر متخصص زنان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصص زنان در شهر خود آشنا شوید و از مشاوره آنلاین زنان زایمان و نازایی و مشاوره آنلاین دکتر مامایی هم کمک بگیرید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

پرسش‌های متداول

در مواقع زیادی ممکن است که بوی بد واژن در اثر رعایت نکردن بهداشت فردی باشد. اما هنگامی که بهداشت فردی را رعایت می‌کنید اما باز هم به بوی بد واژن مبتلا می‌شوید، برای درمان آن باید به دکتر زنان مراجعه کنید. زیرا ممکن است که در اثر ابتلا به عفونت این حالت در شما ایجاد شده‌باشد.

هنگامی که عفونت واژن باعث ایجاد بوی بد می‌شود، درمان ضروری است زیرا ممکن است که عفونت باعث ایجاد زخم در دهانه‌ی رحم شود و این می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از تنها عفونت ساده باشد.

در طول سیکل و قبل از شروع قاعدگی، هورمون‌ها در نوسان هستند. این اتفاق کاملا طبیعی است و می‌تواند میزان باکتری‌ها و سطح اسیدیته واژن را تغییر دهد.

واژن معمولا بوی ملایمی دارد یا گاهی اوقات اصلا بویی ندارد. بوی ماهی یا ترشیدگی نشانه وجود بیماری یا عفونت است.

رعایت بهداشت شخصی، نوشیدن زیاد آب، استفاده از لباس زیر نخی و تعویض به موقع نوار یا پد بهداشتی در زمان قاعدگی.

برای بهبود بوی بد واژن ابتدا باید بدانیم چرا این بو ایجاد شده‌است. اگر علت ایجاد بوی بد واژن، عفونت باشد، برای درمان عفونت باید داروی مخصوص به خودش را مصرف کنید. یکی از مواردی که می‌تواند در درمان عفونت باکتریایی که به احتمال زیاد بوی بدی دارد، موثر باشد، داروی مترونیدازول و سیپروفلوکساسین است.

استفاده از این داروها نیازمند تجویز پزشک است و نمی‌توانید سرخود این داروها را مصرف کنید. بنابراین برای بهبود عفونت واژینال بهتر است که به دکتر مراجعه کنید تا بعد از معاینه و بررسی و پیدا کردن علت ایجاد عفونت، درمان صحیحی را در نظر بگیرد.

بله. این مشکل به اندازه‌ای خطرناک نیست که درمانی نداشته‌باشد. تنها موردی که ممکن است باعث ایجاد بوی بد واژن شود و درمان آن نسبت به باقی بیماری‌های ایجادکننده‌ی این علامت دشوارتر باشد، سرطان دهانه‌ی رحم است.

کسانی که به سرطان دهانه‌ی رحم مبتلا می‌شوند، ممکن است که به عفونت هم دچار شوند و این مسئله همراه با بوی بد واژن باشد. بنابراین برای درمان آن باید به دکتر مراجعه کنند و نمی‌توان سرخود برای درمان آن اقداماتی انجام داد.

یکی از شرایطی که می‌تواند باعث ایجاد بوی بد واژن شود، پریود است. زمانی که پریود می‌شوید، باید بهداشت عمومی و فردی را به خوبی رعایت کنید تا به عفونت مبتلا نشوید. از طرفی توجه داشته‌باشید که استفاده از پدهای بهداشتی برای مدت طولانی می‌تواند ایجاد بوی بد واژن بکند. بنابراین برای اینکه در زمان پریود به بوی بد مبتلا نشوید، سعی کنید که پدهای بهداشتی خود را به سرعت تعویض کنید.

امتیاز شما به مقاله:
(4.3از5)
دسته بندی:
برچسب:
منبع:
فاطمه هستم؛ یک مامای 25 ساله که همیشه از به‌روز بودن و آپدیت کردن خودش و دانسته‌هاش در زمینه پزشکی و پیراپزشکی لذت برده. به خاطر همین مسئله، مدتیه که با دکترتو همکاری می‌کنم و درباره موضوعات مختلف بهداشت و درمان مطالعه می‌کنم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.
مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نظرات درباره بوی بد واژن

  1. نگار گفت:

    سلام وقت بخیر من بعداز رابطه بعضا دچار سوزش میشم یکم خارش وترشحات دارم وتازگی ها بوی بد ازواژنم احساس میکنم پاپسمیرم انجام دادم دکتر گفت مشکلی نیست فقط یه کوچولو عفونت دارم که دارو وپمادداد گفت رفع میشه ممنون میشم بگید نشانه چیه این علایما

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام نگار عزیز
      احتمال زیاد دچار عفونت قارچی شدید
      حتمن باید درمان را ادامه داده و تا درمان کامل از نزدیکی خودداری نمایید

      1. کفایت کویش پور گفت:

        من یک دو ماه هست که به بوی بد واژن مبتلا شودم هیچ بیماری یا دردی ندارم مش من راهنمای کنید چطوری بر طرف شود ممنون می شوم

        1. همیارِ دکترِتو گفت:

          سلام
          علت بوی بد واژن عفونت قارچی و کلامیدیا ست
          حتمن باید دارو مصرف کرده و درمان شوید

  2. سمیه گفت:

    سلام تازگی بوی بعد دارم خارش ترشحات وازن چکار کنم راهنمای کنی

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال زیاد دچار عفونت قارپی شده اید
      نیاز به درمان دارید
      ولی برای معاینه و مصرف دارو نیاز به مراجعه به پزشک دارید

  3. طیبه گفت:

    من چند روز یه بار رحمم خیلی بو میده اصلا خارش یا سوزش یا دردی هم ندارم فقط بوی خیلی بدی میده

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بوی بد واژن احتمالا برای عفونت های باکتریایی و کلامیدیا می باشد
      برای بررسی دقیق نیاز به پاپ اسمیر دارید

  4. نازنین گفت:

    سلام من بعد پریودیمم همون بوی پریودی رو طول ماه دارم خارش ندارم دکترم رفتم پاپ اسمیر سونو ازمایش و معاینه شدم دارو استفاده کردم ولی بازم خوب نشده خسته شدم دیگه

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بوی واژن دلایل گوناگونی دارد که مهمترینشان عفونت های باکتریای قارچی است
      واژینوز باکتریایی (BV) این مدل از عفونت به دلیل ترشح بیش از حد باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌شود.
      عفونت مقاربتی تریکومونیازیس (STI)
      شستشوی قسمت داخلی واژن با آبی که با مایعات دیگر مانند سرکه، جوش شیرین یا ید ترکیب شده است. تاثیری که این مورد روی رفع بوی بد واژن می‌گذارد خیلی بیشتر از دوش گرفتن یا حمام است.

  5. ف. میم گفت:

    بسیار عالی توضیح دادید..
    جواب تمام سوالات را گرفتم
    تشکر فراوان

    1. همیارِ دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از همراهی تان

  6. فاطمه گفت:

    سلام وقت بخیر
    وعرض ادب من چند روزی میشه یه بوی از واژنم احساس میکنم و یکم خارشم دارم الان این نشانه چیه

    1. همیار دکترِتو گفت:

      دوست عزیز
      خارش و ترشحات بودارد نشانه وحود عفونت واژینال است که بهتره با مراجعه به متخصص زنان و انجام تست پاپ اسمیر از نظر نوع عفونت بررسی و درمان مناسب را دریافت کنید.

  7. تنها گفت:

    سلام خوبید خسته نباشید ببخشید من خیلی واژنم بو بدی میده در حالی که اطرافیانم متوجه بو میشن گاهی بوش مثل فاضلاب هست ومیپچه چیکار کنم ،😔😔😔

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام و درود همراه عزیز
      ممکن است به علت ابتلا به عفونت باشد.
      توصیه می‌شود جهت مشاوره و راهنمایی بیشتر به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.دکتر زنان

    2. ناشناس گفت:

      سلام .من چند سالی هست رحمم هر چند ماه یکبار بوی بد و غیر قابل تحملی میده.در حین نزدیکی بوش بیشتر میشه .حتی لباس زیرم یا ترشحات هم بو نمیده و از داخل رحم بو میاد .تا حالا پیش ۵ متخصص رفتم و آزمایش پاپ اسمیر هم دادم ولی میگن هیچ مشکلی نداری .میشه راهنماییم کنین.

      1. همیارِ دکترِتو گفت:

        سلام
        شما علایم عفونت کلامیدیا و قارچی دارید
        باید از شیاف واژینال کلوتریمازول و قرص مترونیدازول استفاده نمایید

  8. ناشناس گفت:

    سلام من پاپسمیر رفتم گفتن عفونت خیلی کمی دارم ولی یهو خودم ی بو گندیده متوجه میشم علت چیست

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      عفونت قارچی و باکتریایی هر چند کم، بهداشت نامناسب و مشکلات سرطان های رحم و واژن ( پاپ اسمیر غیر طبیعی می شود) می تونه موجب بوی بد شود. برای درمان عفونت واژن از این لینک نوبت متخصص زنان گرفته و پیگیری کنید.
      پزشک متخصص زنان

  9. ناهید گفت:

    سلام من دو‌ساله که متوجه شدم تیروعید کم کار دارم و دارو مصرف میکنم . بعضی اوقات واژن و دهانم بوی بدی میده . ممکنه از مصرف لیتروکسین باشه یا به خاطر رفلکس معده یا بیماری تیروعید باشه؟

    1. همیار دکترِتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بوی بد واژن شما میتونه به علت عفونت های واژن باشه. بوی بد دهان نیز به علت مشکلات دندان، لثه و رفلاکس معده هست. برای بررسی مشکلات معده و التهاب و عفونت بهتره متخصص گوارش مراجعه کنید.
      بهترین پزشکان گوارش و کبد

  10. sahar گفت:

    سلام وقتتون بخیر.من ۲۱ سالمه و رابطه ی جنسی نداشتم.متوجه شدم بخش های خارجی واژنم بوی تندی میده.البته نه در حالت عادی که بخواد پخش شه.وقتایی ک دستم بهش میخوره دستم بو میگیره.یه بوی ترش خاصیه که متنفرم ازش.
    هیچ علائم سوزش و خارشیم ندارم.درمان خونگی خاصی هست که بتونم انجام بدم؟اخه خجالت میکشم برم دکتر

    1. همیار دکترتو گفت:

      سلام همراه گرامی
      ممکنه عفونت داشته باشین یا بهداشت رو رعایت نکرده باشین. می تونین از ژل شستشوی بانوان دو بار در هفته استفاده کنین.

      1. دختر شالیزار گفت:

        سلام، وقت بخیر
        با عرض پوزش، دو سری آخر که نزدیکی داشتم ، بعد از رابطه ، همسرم گفته واژنم بوی بدی میده، چون قبلا اینطور نبود، الان برام عجیبه، در صورتی که درد، سوزش و خارش و ترشح غیر نرمال ندارم ، و اینکه خودم هم این بود رو حس نمی کنم. قاعدگی نرمالی دارم ، تقریبا هر دو روز لباس زیرم رو عوض می کنم ، استفاده دائم هم از دستمال بعد از سرویس بهداشتی دارم، کلا رعایت می کنم و باز هم میگم هیچ علائم ظاهری عفونت رو ندارم. میشه راهنماییم کنید. چون نه درد دارم و نه علائمی ، توی این اوضاع کرونا بیخودی دکتر نرم. ممنون میشم.
        تو رو خدا راهنمایی کنید ، دوست ندارم همسرم با اکراه بیاد سمتم 😔

        1. همیار دکترِتو گفت:

          سلام دوست عزیز
          بهتره با مراجعه به متخصص زنان با انجام معاینه و تست پاپ اسمیر عفونت احتمالی را بررسی کنید.
          متخصص زنان